#درحسرتمـ🌱°•
دستمنمیرسدبهضریحتویاحسیݩ
ڪارےبڪنبراےمن،عاݪمفداےتو
یڪ¹جاےدنجازحرمِ،توبراےمݩ
مݩهرچہدارماےهمہچیزمبراےتو
عطـــر ظهـــــــــور🍃
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه لحظه آدم میتونه کاری بکنه که خدا خریداری باشه
استاد عالی
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
4_5974363778626619252.MP3
4.8M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 27
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 7⃣2⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 7⃣2⃣
☑️بحث توسل در زیارت عاشورا
📚توسل به معنای وسیله قرار دادن است و در فرهنگ ما شیعیان این اصطلاح به معنای واسطه قرار دادن اهل بیت در پیشگاه الهی است تا خداوند به آبرو و وساطت آنها، حاجات انسان را برآورده کند.
👌حالا به نوعی با توسل می توانیم افزایش سرعت سیر را ما بدهیم از سلوک الی الله، تربیت نفس، برآوردن حاجات و جبران خطاها که بسیار بسیار مؤثر است. انسان با نگاهی که دارد و توسلی که انجام می دهد ارادت خودش را به خدا میخواهد نشان بدهد و اینجا انسانهای پاک و انسانهای مظلوم و شهیدان بسیار مظلوم را شاهد و گواه می گیرد و آنها را واسطه می گیرد تا نزد خدا ببرند.
👈یکی از انگیزه های مهم در خواندن زیارت عاشورا برقراری ارتباط با امام حسین (ع) و توسل به آن حضرت و یاران با وفای ایشان به منظور کسب مقامات والای الهی و تحصیل ملکات اخلاقی ست. که در متن زیارت📖 در چند موضع به این میتوانیم اشاره کنیم؛
👈و عملا به درب خانه ی اهل بیت و یاران اهل بیت می رویم که ما هم رنگ و بوی اهل بیت را به خودمان بگیریم و در هر دورانی که ما داریم زندگی می کنیم باید رنگ و بوی آن امام دوران را بگیریم و الان باید زندگی ما رنگ و بوی امام زمانی بگیرد و اگر رنگ و روی ✨امام زمان (ع) بگیرد رنگ و روی الهی را هم در خودش دارد ... ⤵️
⚡️در جایی وقتی می گوییم «یا اَباعَبْدِاللَّهِ» یعنی اباعبدالله را داریم صدا می زنیم و اباعبدالله را واسطه قرار میدهیم و تمسک به اباعبدالله داریم که میتوانیم توجه به امام دوران خودمان را برای خودمان جدی بگیریم.
👈جای دیگر می گوییم «إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ .. بِمُوَالَاتِکَ» یعنی عملا ما داریم با توجه نسبت به امام سبب تمام مسائل و ارتباط و محبت امام حسین را توجه قرار می دهیم که بیا ما را به سمت و سوی نگاهی الهی و خدایی توجه بده.
🌿و جایی می خوانیم «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی عِنْدَکَ وَجیهاً بِالْحُسَیْنِ» یعنی «با» در «بِالْحُسَیْنِ» به معنای سببیت است یعنی واسطه امام حسین و این همان توسل و تمسک جستن به آن حضـرت و واسطه قـرار دادن امام حسین (ع) است.
🔰یعنی ما با خواندن زیارت عاشورا توسلی داریم می گیریم و واسطه قرار میدهیم امام حسین و یارانشان را و انشاءالله در هر دورانی، امام زمان دوران را واسطه می گیریم تا خودمان به نگاه الهی تقرب پیدا کنیم. .
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۲۷
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈--•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
هدایت شده از کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)
فضای مجازی فرصتی فوق العاده و مناسب برای ترویج معارف اسلامی است.
⁉️از مراجعه به کانالها و گروههای مختلف خسته شده اید؟؟
⁉️در جستجوی کانالی هستید که آموزش معارف قرآن و عترت علیهم السلام را به صورت جامع و تخصصی داشته باشد؟؟
✅پیشنهاد ما به شما کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در پیام رسان ایتا است
👇🏻👇🏻👇🏻
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین در راستای فعالیت های حضوری خود در زمینه تفسیر و علوم قرآنی مباحث ذیل را به صورت مستمر، روزانه و رایگان در کانال بارگذاری می نماید.
زمان بارگذاری : هر روز راس ساعت ۲۰
🗓 شنبه :
تفسیر عمومی بر اساس طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر مبنای تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات)
🗓 یکشنبه:
تفسیر تخصصی بر اساس طرح مشکات (تفسیر تخصصی سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
🗓 دوشنبه:
شرح احکام رساله شانزده مرجع
🗓 سه شنبه:
اعراب آیات قرآن به همراه موضوعات صرف و نحو
🗓 چهارشنبه:
حکمت های نهج البلاغه
🗓 پنج شنبه:
سبک زندگی اسلامی
🗓 جمعه:
حفظ قرآن کریم
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
┅═✼ ﷽ ✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#جلسه_چهلم
✅موضوع:نزول عذاب
📖وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ▪وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ(۳۴ و ۳۳ /انفال)
ﻭ[ﻟﻲ] ﺗﺎ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻫﺴﺘﻲ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺘﻐﻔﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ.ﻭ ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻜﻨﺪ؟ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﺟﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭ، ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺣﻖّ ﺗﻮﻟﻴﺖ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﻭﻟﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮﺷﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ.
⁉️آیادرنفی نزول عذاب در آیه ۳۳ واثبات آن در آیه ۳۴ تضاد وجود دارد؟
✍عبارت وَ مَا کَانَ اللهُ لیُعَذِبَهُم در آیه۳۳ اشاره به مجازاتهای دنیوی است
وعبارت مَالَهُم اَلّا یُعَذِّبَهُم در آیه ۳۴ ممکن است اشاره به مجازاتهای جهان دیگر باشد
⬅️و شاید اشاره به این باشد که این گروه استحقاق مجازات در همین دنیا را دارند وزمینه آن برای آنها فراهم است واگر پیامبر از میان برود وتوبه نکنند دامان آنها را خواهد گرفت.
┄┅═✼✼┄┅═
✍ در آیه ۳۴ سوره انفال میگوید اینها استحقاق عذاب الهی را دارند: «چرا خداوند آنها را عذاب نکند و حال آن که مانع از رفتن مؤمنان به مسجد الحرام میشوند» (وَ ما لَهُمْ أَلَّا یُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ یَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ).
و این اشاره به زمانی است که مسلمانان در مکّه بودند و حق نداشتند آزادانه در کنار خانه خدا نماز جماعت اقامه کنند و یا اشاره به ممانعتهایی است که بعدا از انجام مراسم حجّ و عمره نسبت به مؤمنان به عمل میآوردند.
عجیب این که این مشرکان آلوده خود را صاحب اختیار و سرپرست این کانون بزرگ عبادت میپنداشتند ولی قرآن اضافه میکند: «آنها هرگز سرپرستان این مرکز مقدّس نبودند» (وَ ما کانُوا أَوْلِیاءَهُ).«تنها کسانی حق این سرپرستی را دارند که موحّد و پرهیزکار باشند» (إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ).«ولی غالب آنها از این واقعیت بیخبرند» (وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ).
❇️ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﭘﺎﻙ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﻱ ﺭﺑّﺎﻧﻲ، ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺮﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﺟﺮﺍﻱ ﻗﻠﻊ ﻭ ﻗﻤﻊ ﻗﻮم ﻟﻮﻁ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻣﺄﻣﻮﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﮔﻔﺖ: «ﺍﻥّ ﻓﻴﻬﺎ ﻟﻮﻃﺎً» ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻳﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻳﻚ ﻣﺮﺩ ﺧﺪﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ، ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﻳﺪ؟! ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﻟﻮﻁ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ.
┄┅═✼┄┅═
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin