eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 خواص آب نیسان 🌸 👌 با توجه به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ، سعی کنید حداقل پس از یک ساعت بارندگی ، این آب را جمع آوری کنید @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جملاتی تکان‌دهنده از صاحب کتاب مکیال‌المکارم، به مناسبت سالروز شهادت آن بزرگوار (۲۵ ماه رمضان) 🔵 کتاب مکیال‌المکارم کتابی است پیرامون فواید دعا برای فرج. امام زمان علیه السلام در عالم رویا به آیت الله موسوی اصفهانی امر کردند تا این کتاب را تألیف کند. حتی نام کتاب را هم خود حضرت، انتخاب فرمودند. مطالعه این کتاب فوق‌العاده ارزشمند، به همه دوستداران امام عصر علیه‌السلام توصیه می‌شود. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استاد آل مرتضی در شروع تدریس تفسیر سوره «مریم» به این نکته اشاره کردند که قرائت الفاظ سوره به تنهایی کافی نیست بلکه باید محتوای سوره در درون جان انسان نفوذ کند و در اعمال، رفتار و گفتار انسان تأثیر گذار باشد ، از جمله نکات آموزنده داستان حضرت زکریا و حضرت مریم ،اعتقاد به قدرت خداست (اِنَّ اللّهَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ)و این امر مهم حاصل نمی شود مگر با افزایش معرفت به باریتعالی با عبادت و فرمانبرداری از خداوند متعال، که اولین آثار عبودیت، تفکر واندیشه ورزی است. "عبادت بدون عبودیت عامل سقوط و تباهی است چنانچه شیطان بعد از چندهزار سال عبادت سقوط کرد" •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• استاد آل مرتضی در ادامه به صفات برجسته ای از حضرت عیسی (علیه السلام) اشاره کردند که معیاری برای سعادت انسان است و باید به آنها اقتدا کرد: ◀️ بنده‌ى خدا بودن. «إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ» 💫 «عبد» واقعی خدا، به تمام دستورات الهی عمل می کند هر چند انجام آن برای او سخت باشد نشانه‌ى ايمان واقعى، عمل به دستوراتى است كه برخلاف سليقه‌هاى شخصى انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق ميل انسان، نشانى از ميزان ايمان واقعى ندارد. 1⃣ مبارك بودن. «وَ جَعَلَنِي مُبارَكاً» 💫 زندگی پر برکت زمانی است که انسان موجودی مفید برای جامعه باشد. سرچشمه خیرات و برکات ،نیت ها،اهداف،حالات و خصلت های درونی است ،لذا بعضی انسان ها هر جا باشند مبارکند، امام سجاد (علیه السلام) در فراز اول از دعای مکارم الاخلاق از خداوند منٓان در خواست می کند:«وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ؛ و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی ساز». 2⃣ نيكى به مادر. «وَ بَرًّا بِوالِدَتِي» 💫 پدر و مادر ،بویژه مادر زحمات فراوانی برای فرزند خود متحمل می شود ،لذا هرقدر انسان در خدمت به مادر بکوشد ،باز هم در برابر حقوق مادر بدهکار است. 3⃣ جبّار و شقى نبودن. «لَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّاراً شَقِيًّا» 4⃣ متواضع، حقّ شناس و سعادتمند بودن. وَ السَّلامُ عَلَيَ‌ ... 💫 انسان در حركت و زندگي فردي و اجتماعي خود مي تواند دو راه را در پيش بگيرد؛ پيمودن راه سعادت و خوشبختي يا پيمودن راه شقاوت و بدبختي •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ادامه دارد↩️
استاد آل مرتضی در ادامه به تفسیر آیات ۳۴_ ۳۵ پرداختند: •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✳️ موضوع:نفی خرافات و سخنان شرک آمیز 📖 ذَلِك عِيسي ابْنُ مَرْيمَ قَوْلَ الْحَقّ‏ِ الَّذِي فِيهِ يَمْترُونَ‏(34) اين است عيسى، پسر مريم؛ (همان) گفتار درستى كه در آن شك مى‌كنند. ⬅️ کلمه «ذَٰلِكَ» در جمله «ذَٰلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ» اشاره به ماجرای تولد حضرت عیسی (علیه السلام) در آیات گذشته است. ⬅️ کلمه «قَوْلَ الْحَقِّ»مفعول برای فعل محذوف است و «الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ» صفت آن است و تقدیر کلام چنین بوده است:«اَقُولُ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ» ⬅️ عبارت «الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ» به شک و تردید هایی که در مورد حضرت عیسی علیه السلام کردند ، اشاره می کند: 1⃣ شک ،در پاکی حضرت مریم سلام الله علیها 2⃣ شک در انسان بودن حضرت عیسی علیه السلام چنانچه این گروه هم به شعبه های مختلف تقسیم شدند: الف_ بعضی او را صریحأ فرزند خدا دانستند( فرزند روحانی و جسمانی ،حقیقی، نه مجازی!!) و به دنبال آن مسآله تثلیث و خدایان سه گانه را بوجود اوردند. ب) بعضی مسأله تثلیث را از نظر عقل نامفهوم خواندند، و معتقد شدند: باید تعبدأ پذیرفت. ج) بعضی هم برای توجیه منطقی آن سخنان بی اساس گفتند. خداوند متعال در این آیه تأکید می کند بر اینکه حضرت عیسی فرزند ،حضرت مریم است تا مقدمه ای باشد برای نفی فرزندی خدا. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 📖 مَا كَانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ ۖ سُبْحَانَهُ ۚ إِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ شايسته نيست كه خداوند فرزندى برگيرد، او منزّه است، هرگاه انجام كارى را اراده كند، همين قدر كه گويد: موجود باش، بى‌درنگ موجود مى‌شود. ✳️ موضوع : نفی فرزند ، یعنی نفی هر گونه نیاز از خدا 💫 آیه فوق ساحت قدس الهی را از داشتن فرزند منزه می دارد ،زیرا لازمه فرزند داشتن ،جسم بودن، محدودیت و نیاز است . 👈 در حالیکه خداوند قادر مطلق است و شآن خداوند با فرزند داشتن سازگار نیست ،زیرا فرزند خواهی، یا به خاطر عمر محدود است یا به دلیل نیاز به نیروی انسانی یا نیاز عاطفی که خداوند سبحان از همه اینها منزه است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✳️ موضوع:« كُنْ فَيَكُونُ» 💫 تعبیر به «كُنْ» که در ۸ مورد از آیات قرآن آمده است ترسیم بسیار زنده‌ای از وسعت قدرت خدا و تسلط و حاکمیت او در امر خلقت است،بدیهی است امر و فرمان الهی در اینجا به معنی امر لفظی نیست همچنین جمله« كُنْ» موجود باش جمله ای نیست که خداوند به صورت لفظ بیان کند چرا که نه او لفظی دارد نه نیازمند الفاظ است بلکه منظور همان تعلق اراده او به ایجاد و ابداع چیزی است، و تعبیر به کلمه «كُنْ»به خاطر آن است که از این تعبیر ،کوتاهتر،و کوچکتر و سریعتر تصور نمی‌شود ، مخصوصاً با توجه به فاء تفریع« فَيَكُونُ» که فوریت را می رساند. به تعبیر دیگر هنگامی که خداوند چیزی را اراده کند بلافاصله تحقق می یابد به طوری که در میان اراده او و وجود اشیا چیزی فاصله نیست. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• ⏪ أنا الَّذی أمهَلتَنی فما ارْعَوَیْتُ؛ خدایا من آن کسی هستم که مدام به من مهلت دادی، هیچ وقت برنگشتم و به خود نیامدم. 💥درمورد مهلت دادن و اتمام حجت به انسان، خداوند در سوره فاطر می‌فرماید: آيا ما به شما چندان عمر نداديم كه در آن هر كس كه بناى تذكّر دارد متذكّر شود و (عبرت گيرد؟ )... ⏪وَ سَتَرتَ عَلَیَّ فَما اسْتَحْیَیْتُ؛ گناهان مرا پوشاندی ولی من شرم نکردم و باز معصیت را تکرار کردم. 👈 «تو پرده پوشی کردی، باز من حیا نکردم»! ⏪ وَ عَمِلتُ بالمَعاصی فَتَعَدَّیتُ؛ من معصیت کردم و از حد گذراندم (تجاوز کردم) و کار من انتها نداشت. 👈 «نفس در ذهنم اوهام و نقشه های باطل را به صورت حق جلوه داد، تاجایی که سر حدّی نداشت و من همچنان تعدّی کردم.» ⏪ و أسقَطتَنی مِن عَینِکَ فَما بالَیتُ؛ تو مرا از چشم رحمت خود انداختی به واسطه این معاصی، حس میکردم که حال کدورت و تاریکی درمن پیدا می‌شود؛ و این یعنی از چشم تو دور شدن و باید متوجه شوم و زود برگردم . ◀️ کدورت نشانه ای بود که تو مرا از نظر رحمت خود دور کرده‌ای، من باید تدارک می‌کردم اماجبران نکردم و گذاشتم این کدورت ماند؛ و باز معصیت کردم، کدورت زیادتر شد! اصلا باک نداشتم که از نظر تو افتادم و به من توجه نداری❗️ 🌱 امام حسین علیه السلام فرمودند: گریستن چشمها و ترس دلها از رحمت خداست. 🌱 بنا بر روایات: خشکیدن اشک به خاطر «قساوت دل» است و «قساوت دل» به خاطر گناهان بسیار است . 👈 گناهان زیاد حس و حال دعا وشوق مناجات و لذّت عبادت را از انسان می‌گیرد. 👈 برعکس، کسی که خدا را بشناسد به رحمت او امیدوار است و از عقوبتش بیمناک و از حالت «خشیت» برخوردار می‌شود. در این صورت حس دعا و تضرّع و... به درگاه خدا پیدا می‌کند. ↩️ معنای حلم و ستر پروردگار و تمثیلی لطیف درباره آن👇 ⏪ فَبِحِلْمِكَ اَمْهَلَتْني وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنی؛ خدایا من گناه را از حّد گذراندم، رعایت نکردم، حقت را محتَرم نشمردم، از خدایی که باید حیا داشته باشم شرم نکردم، تو پرده پوشی کردی. 👈 این پرده پوشی تو و پرده دری من تا جایی رسید که بردباری و حلمت بر من بسیار زیاد شد و دوران مهلتی که به من دادی طولانی شد ولی من پرده‌ای را که روی گناهانم انداختی مدام کنار زدم. 👈 مانند مادری که از خواب خود می‌گذرد و روی فرزندش را مدام می‌پوشاند و فرزند پوشش خود کنار می زند. ✍حلمدوام حلم خداوند در عالم دنیا و عالم بعد از مرگ چگونه است؟ ◀️ دوام حلم پروردگار در برابر گناهان تا رسیدن عبد به فعلیّت محض است. عالم بعداز مرگ دیگر عالَم استعداد نیست! بعد از مرگ انسان هر فعلی که انجام داده دیگرتغیر نمی‌کند. 👈 درصورتی که عالم دنیا، عالم استعداد و جای برگشت است. لذا انسان تاقبل از سکرات موت می‌تواند توبه کند و اعمال نیک را جایگزین کند. پس نه سعید می‌تواند در سعادت خود مغرور باشد، و نه شقی می‌تواند از رحمت خدا مأیوس باشد و بزرگترین گناه، یأس از رحمت خداست. ⏪حتّی کَأنَّکَ أغفَلتَنی؛ پرده پوشی ات به جایی رسید که گویی تو دیگر از من غفلت داشتی. 👈 اینقدرمهلت دادی و اینقدر بردباری و حلم داشتی بر ما که توهم کردیم بر اینکه اگر خدا متوجّه ما بود گوشمالی می‌داد. ⏪و مِن عُقُوباتِ المَعاصِی جَنَّبتَنی؛ و از عقوباتی که بناست در اثر نافرمانی تو به ما برسد، ما را برکنار کردی. 👈 معصیت انجام دادیم و ما را عقوبت نکردی. ⏪ حَتّی کَأنّکَ استَحییتنِی؛ کار من به جایی رسید مثل اینکه تو از من حیا کردی! درصورتی که ماباید از تو حیا کنیم. 👈 مطلب به عکس شد! حلم تو آنقدر واسع بود که مستلزم عقوبت بودیم ولی عقوبت نکردی ❗️ 👈 پروردگارا! عصیان من از روی غلبه هوا و تسویل نفس است نه استکبار. ادامه دارد... ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• ⏪إلهی لم أعْصِکَ حینَ عَصَیتُکَ و أنا بِرُبوبیَّتکَ جاحِدٌ؛ خدایا، نافرمانی ات نکردم، آنگاه که نافرمانی کردم چنان که منکر پروردگاری ات باشم❗️ 👈 خدایا! این معاصی که ما کردیم از روی تجرّی و دشمنی و...با تو نبوده است؛ خیلی عجیب است که انسان پروردگار خود را بعد از درک، انکار و با او مخالفت کند. 👈 چون دیدیم رحیمی و زود عقوبت نمی‌کنی و مهلت می‌دهی، لذا این ما را در معصیت استمرار داد نه اینکه بگوییم اصلًا خدا و ربّی نداریم. ⏪ولا بِأمرِکَ مُستَخِفٌّ؛ و من امر تو را هم سبک نشمردم. 👈اینطور نبوده که امر کرده باشی گناه نکنید و ما سبک شمرده باشیم و گناه کرده باشیم؛ نه! امر تو را هم سبک نشمردیم، ولی چون تو را می‌شناختیم که چقدر مهربانی گناه کردیم. ⏪ولالِعُقوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ؛ و من خودم رامتعرّض عقوبت تو نکردم. 👈 اینطور هم نبوده که بگوییم پس حالاکه گناه کردیم اینقدر ادامه دهیم تا خود را در معرض عقوبت خداوند قرار دهیم و ببینیم خداوند ما را چه قِسم عقوبت می‌کند؟! 🔸 ما از عهده عقوبت تو برنمی‌آییم! کجاطاقت عقوبت داریم! پس گناهان ما از این جنبه نبود. ⏪ و لا لِوَعیدِکَ مُتَهاوِنٌ؛ و نه اینکه تهدیدت را ناچیز شمارم. خدایا گناه کردنم از روی بی توجهی و ناچیز شمردن تهدیدهای تو به بردن به جهنم و ....نبوده است؛ یعنی من به تهدیدات تو و جهنم و عذاب اعتقاد دارم. ❓پس چرا گناه کردم؟👇 ⏪لکن خَطِیئَةٌعَرَضَت؛ خطائی عارض شد. «وَ سَوَّلَت لِی نَفسی؛ نفس من هم تسویل کرد». یعنی به هرصورتی زینتش داد. ◀️ نفس مسوله 👈 غیر از نفس اماره است. انسان، نفس امارّه را مى شناسد و با این که به معصیت بودن عملی، علم دارد مرتکب مى شود بعد یا توبه مى کند یا در فکر توبه است. 👈 اما انسان نفس مسولّه را نمى‌شناسد. 🔸 نفس مسولّه 👈 انسان را اغوا مى کند 👈 زشتى‌ها را خوب جلوه می‌دهد. 👈 تمام خصوصیات روانی و راههای به دام انداختن هرکس را می‌داند 👈 روان شناس ماهرى است بنابراین چیزی که ظاهرش همان است که ما می پسندیم رنگ و لعاب دین به آن می دهد و همه سمومات را پشت آن لعاب دینی پنهان می‌کند و به صورت یک تابلوی زیبا در می‌آورد. ◀️ کار برادران حضرت یوسف نمونه بارز این نفس است👇 «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا»(یوسف، ۱۸) ⏪ وَ غَلَبَنِی هَوایَ؛ وَ أعانَنِی علیها شِقوَتی؛ هوای نفس بر من غلبه پیدا کرد و آن شقاءِ ذاتی من هم کمک کرد. 👈 چون اگر آن ذات، پاک بود هیچوقت ما را دعوت به گناه نمی‌کرد. لیکن فقط ذات پروردگار پاک است و همه موجودات دیگر در ذاتشان آن تاریکی و شقاء هست. ⏪ و غَرَّنی سَترُکَ المُرخی عَلَیّ؛ و علاوه بر آن،(نفسم) مرا فریفت و گول زد این پرده‌ای که تو همیشه انداختی روی گناهان و هیچوقت بالا نمیزنی. 👈 تابه حال خداوند عَلیّ أعلی پرده گناه کسی را پاره نکرده و بواطن راظاهرنکرده !! آخردر ذهن های ما بواطنی است که غیر از خدا کسی خبر ندارد. هر کسی در ذهنش آرزوهایی دارد یا میل به معصیت و.... دارد. اگرخداوند أعلی این افکار را ظاهر کند چه میشود؟! امّا اینها را مخفی کرده است، کسی که از کسی خبر ندارد. ✍ مرحوم آقای انصاری ـ رحمة اللَه علیه ـ می‌فرمود: دو نفر پهلوی همدیگر نشسته اند، یکی در عرش است، یکی هم هفتاد طبقه زیر زمین ! این از او خبر ندارد که چه خبر است؟ ⏪ فَقَد عَصَیتُکَ وَ خالَفتُکَ بِجُهدی؛ من با تمام تلاش و توانم گناه کردم و مخالفت کردم. ⏪ فَالآنَ مِن عَذابِکَ مَن یَستَنقِذُنی؟! الان از عذاب تو کیست که مرا رهایی بدهد،دست مرا بگیرد؟ 👈 حالا که دارم اقرار می‌کنم گناهانی که کردم بر اساس تجرّی با تو نبوده و از روی غفلت بوده و این جهات غفلت هم ممکن است«خَطیئَةٌعَرَضَت». 🔸 بنده زود باید برگردد و معطّل نشود و یأس هم در او پیدا نشود. بایستی زود از آن خطیئه ای که بجا آورده است برگردد! و توبه کند. ⏪ التّائبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لا ذَنبَ له؛ کسی که از گناه توبه کرده است، مثل اینکه گناه نکرده است!خود خدا می‌آید به شما می‌گوید که: من صفحه ذهن را پاک می‌کنم، مثل اینکه اصلا شما هیچ گناه نکرده اید! وقتی خود خدا بیاید بگوید، ما حرفی داریم؟ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مَن یَقبَلُ عُذرَ التّائِبین ای آنکه قبول می‌کند عذرِ توبه کنندگان را خواستم بگم خدایا ماهم با یه اشتباه یه جا انداختن یه واجب با یه غفلت حتی اندازه یه نقطه... ممکنه تمام کارهای خوبمون از بین بره.. ممکنه خراب کنیم خدایا به حق این ماه عزیز مارا دور ننداز یا کریم الصفح😭 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋ اے قیام ڪنندهٔ بـہ حق جہــاڹ انتظار قدومت را می کشد چشمماڹ را بہ دیده وصاڸ روشڹ ڪڹ اے روشڹ تر از هر روشنایی 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز بیست و ششم ماه رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. 🔺 خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم : 🌺 روز بیست و ششم، خداوند به شما نظر رحمت مى افکند و همه گناهانتان را به جز خون‌هایى که به ناحق ریخته و اموالى که به ناروا تصرف کرده اید، مى آمرزد و خانه شما را هر روز هفتاد بار از غیبت و دروغ و تهمت پاک مى گرداند. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۶ 1️⃣ محمد: 4و18 👈🏻 اوضاع جهان پس از ظهور 2️⃣ فتح: 25 👈🏻 علت غیبت 3️⃣ فتح: 28 👈🏻 حکومت واحد جهانی اسلام 4️⃣ ق: 41و42 👈🏻 ندای آسمانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج) 🔵 جزء بیست و ششم 🌕 پاداش راه یافتگان به ساحت حضرت مهدی ارواحنا فداه @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا