eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
?•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۷ سوره بقره  👈قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْريلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللهِ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنينَ. [آنها مى‌گويند: «ما با جبرئيل، پيك وحى خدا بر تو، دشمن هستيم.] بگو: «كسى كه دشمن جبرئيل باشد [دشمن خداست؛ چرا كه] او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل كرده است؛ در حالى كه با كتب آسمانى پيشين هماهنگ بوده؛ و هدايت و بشارت است براى مؤمنین» قل: فعل امر، مبنی برسکون. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلامرفوع، فاعل مَن: اسم شرط، مبنی برسکون، محلا مرفوع، مبتدا کان: فعل ماضی ناقصه، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» عدواً: خبر «کانَ» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لِ: حرف جرّ، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. جبریلَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّفتحه به نیابت از کسره (اسم غیر منصرف) لجبریلَ: جار و مجرور، متعلّق به «عدواً» فَ: حرف ربط، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. انَّ: حرف مشبهة بالفعل، مبنی برفتح ، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «انَّ» نزّل: فعل ماضی، مبنی برفتح، ضمیر مستتر «هو»، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر،مبنی، محلا منصوب، مفعول به نزّله: جمله فعلیه، خبر «انَّ»، محلا مرفوع علی: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قلبِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری علی قلبِ: جار و مجرور، متعلّق به «نزّل» کَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه بِ: حرف جرّ، مبنی برکسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. إذنِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری باذن: جار و مجرور، متعلّق به «نزَّلَ» اللّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری مصدقاًٰ: حال و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لِما: جار و مجرور، متعلّق به «مصدقاً» وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. بینَ: ظرف مکان، مفعول فیه (از اسماء دائم الاضافه)، مبنی، محلا منصوب یدی: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ «یاء» ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. هدیً: معطوف به «مصدقاً»، بنابر تبعیت منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ: عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. بشری: معطوف به «مصدقاً»، علامت نصب فتحه مقدّره لِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. المؤمنین: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء» للمؤمنین: جار و مجرور، متعلق به «بشری» یا متعلّق به محذوف، نعت، محلا منصوب •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اسماء غیر منصرف 👈تعریف: اسم غير منصرف اسمي است كه تنوين و كسره نمي‌پذيرد. اسم یا با یک سبب یا با دو سبب، غیر منصرف می شود. 🔹اسباب منع صرف با یک سبب : ۱. اسمی که دارای الف تأنیث (ممدوه یا مقصوره) باشد بدون هیچ شرطی غیرمنصرف است؛ مانند: مَرضیٰ، حَمراء، شُعَراء ۲. جمع منتهی الجموع: هر جمع مکسری که پس از الف آن دو حرف، یا سه حرف که دومین آن‌ها ساکن است آمده باشد، منتهی الجموع است. مانند: مَساجِد، مَفاتیح 🔹اسباب منع صرف با دو سبب : 9 سبب باعث غیر منصرف شدن اسم می شود. بايد لااقل دو سبب از این اسباب در يك اسم موجود باشند تا غير منصرف شود. ۱. علمیت ۲. تانیث ۳. جمع ۴. ترکیب ۵. وصف ۶. «ان» زائد ۷. عدل ۸. وزن فعل ۹. عجمه 🔹در این مجال به شرح و توضیح بحث «علمیت» می‌پردازیم. 🌱 عَلَم «عَلَم» هنگامی غیر منصرف است که با خصوصیت دیگری مثل «تأنیث» یا «غیر عربی بودن» جمع شود: الف) عَلَم+ «ان» زائده : هر گاه عَلَم مختوم به «ان» زائد باشد؛ مانند: رَمَضان، رِضوان، زَيدان ب) اگر عَلَم بر وزن فعل يا شبه فعل باشد مانند: يزيد، احمد، تغلب ج) علم + ترکیب مزجی: هر گاه علم تركيب مزجي باشد؛ مانند: بَعلَبَك ، بَيتَ لَحم د) علم + اعجمی: هر گاه علم اعجمي (غير عربي) و زائد بر سه حرف باشد؛ مانند: ابراهيم، يعقوب                نكته اول : اگر علم اعجمي سه حرفي «ساكن الوسط» باشد، منصرف است؛ مانند: نُوْح، لُوْط نكته دوم: نامهاي انبياء به دليل ۱. علم بودن و ۲. اعجمي بودن، غير منصرف مي‌باشند به جز اين شش اسم «محمد، شعيب، صالح، هود، نوح، لوط» نامهاي ملائكه نيز اين چنين ميباشد به جز «رضوان، مالك، نكير، منكر». ه) علم + تأنیث: عَلَم مؤنث، خواه مؤنث لفظی باشد یا معنوی غیر منصرف است، مانند: فاطمة، هبة، مكة، زينب، مريم، هاجر، سقَر و) علم + عدل: عدل عبارت است از از تغيير كلمه از وزن و صيغه اصلي خود 👈جمع عَلَم با عدل، موجب غير منصرف بودن اسم مي شود؛ مانند: عُمَر ، زُمَر •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅در آیه ۹۷ سوره بقره: کلمه «جبرئیل» به دلیل علمیت و اعجمیت ، غیر منصرف است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_امام_زمانم🌱 خُورشیـــــد بٰا اجٰازه‌؎ ، رویَت طُلـــــوع ڪَرد۔۔۔ قَلبـــــم سَـــــلٰام گفتُ، و تَپیدن شُـــــروع ڪَرد۔۔! «آقـــــآ؎ مهربـــــآن۔۔» غَزل‌هـــــآ؎ مَن سَلٰام۔۔۔ بایـــَــد ڪِہ در بــــَـرابــَـــر اسمَت ، رُڪوع ڪَرد۔۔✤ ﴿السّـــلٰام؏َـلیک یٰا أباصــــٰـالح الـٰلّهُمَ؏َجــِّلِ‌لوَلــیِّڪَ‌اَلْفــَرَجْ‌بحق‌ حضرٺ‌زینب‌ڪبرۍ‌سلام‌الله‌علیها‌🖤🍃' ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺امام زمان (عج): اراده ى حتمى خداوند بر این قرار گرفته است که ـ دیر یا زود ـ پایان حق، پیروزى، و پایان باطل، نابودى باشد. 📚بحارالأنوار، ج۵۳، ص۱۹۳ 🌺امام مهدى علیه السّلام فرمودند: منم كه زمين را از عدالت لبريز مى كنم، چنان كه از ستم آكنده است. 📚بحار الأنوار، ج۵۲، ص۲ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ زمانی که انسان به دوستی دنیا مانوس شد و به لذاتش مشغول ؛ دوری کردن و ترک آن برایش سخت ؛ پس دوست دارد دنیا و انچه در آن است دائمی باشد ؛ لذا هرگز به مرگی که سبب مفارقت او از دنیا و مشغولیت هایش می شود؛ نمی اندیشد چرا که ثمره این تفکر وجدانی بیدار و توفیق توبه و انجام اعمال اخروی است که از نظر محبین دنیا زمان برای انجامشان بسیار زیاد است . امام علی بن ابیطالب (ع) فرمود: (اُرفُضِ الدُّنيا ؛ فَإِنّ حُبَّ الدُّنيا يُعمي ويُصِمُّ ويُبكِمُ ويُذِلُّ الرِّقابَ ...) (کافی ج۱۳ص۲۳ ح۲) دنیاپرستی را ترک کن چرا که حب دنیا چشم را کور و گوش را کر و زبان را لال می کند و گردنها را به ذلت می کشاند. 👈- شیطان و وسوسه های شیطانی انسانی که بر اثر جهل و غفلت خود مستحق ولایت پذیری شیطان شده به وسیله وعده های دروغین که از القائات شیطان است گمراه می شود و از این پس چیزهایی را آرزو می کند که نتیجه اش تسلط کامل شیطان و هلاکت اوست . در روایتی از رسول اکرم (صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ) آمده است: (إذَا استَحَقَّت وِلايَةُ الشَّيطانُ وَ الشَّقاوَةُ، جاءَ الأَمَلُ بَينَ العَينَينِ و ذَهَبَ الأَجَلُ وَراءَ الظَّهرِ). (کافی ج ۳ص ۲۵۸ح۲۷) هرگاه كسى مستحقّ ولايت شيطان و شقاوت شود، آرزو پيشِ رو می آيد و اجل، پشتِ سر می رود. بر اساس همین انتخاب اشتباه ؛ از این پس شیطان در دل و ذهن انها آرزوهای باطل را وسوسه میکند؛ چرا که یکی از راههای اغواگری شیطان ایجاد آرزو در دل و مشغول کردن اذهان انسانها به آرزوهای فراوان و بیش از استحقاق است؛ بنابراین ابتلا به آرزوها نشانه ای از تسلط شیطان بر آدمی است و بیشتر وسوسه های شیطانی در قالب آرزوها، قلب و ذهن انسان را به تسخیر در می آورد. (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ ..)(آیه ۱۱۹ نساء) در این آيه شريفه از شيطان حكايت شده كه گفته است: من انسان ها را از راه سرگرم كردنشان به پرستش غير خدا و ارتكاب گناهان گمراه خواهم كرد و آنان را با اشتغال به آمال و آرزوهایى كه از توجه به واجبات زندگيشان باز بدارد فريب مى دهم ، تاآنچه را كه برايشان مهم و حياتى است را به خاطر آنچه موهوم و خالى از واقعيت است ، رها کنند. علی(علیه السّلام) :( الأمل سلطانُ الشیاطین عَلی قلوبِ الغافلین) «غررالحکم، ص 17» امام علی (علیه السّلام) فرمود: آرزو مایه سلطه و چیرگی شیطان ها بر دل غافلان و بی خبران است. 👈- نادانی و نا آگاهی : جهل انسان نسبت به دنیا ، قدرت و لطف خدا، آخرت و نعمتهای بی پایان آن و همچنین نسبت به وضع خویش و عدم توجه به این حقیقت که هر لحظه ممکن است پایان عمر او فرا رسد، او را به وادی آرزوهای دراز می کشاند. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا