༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_هفدهم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱٠۵ سوره بقره
👈 مَا يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَلَا الْمُشْرِكِينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْكُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَاللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ.
هرگز کافران اهل کتاب و مشرکان مایل نیستند که بر شما (مسلمین) خیری از جانب خدایتان نازل شود، لیکن خدا هر که را بخواهد به فضل و رحمت خویش مخصوص گرداند، و خدا صاحب فضل عظیم است.
ما: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
الّذین: اسم موصول، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، فاعل
کفروا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
اهلِ: اسم مجرور به حرف، علامت جر کسره ظاهری
منْ اهلِ: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای فاعل «کفروا»
الکتابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لا: حرف تأکید برای «ما» نافیه، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
المشرکین: عطف بر «اهلِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر «یاء»
أنْ: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
یُنزَّلَ: فعل مضارع مجهول، مبنی بر فتح.
علی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
علیکم: جار و مجرور، متعلق به «یُنزَّلَ»
مِنْ: حرف زائده، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
خیرٌ: نائب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ربِّ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری
من ربِّ: جار و مجرور، متعلّق به محذوف، نعت برای«خیرٌ»، محلا مرفوع
کم: ضمیرمتصل، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
یَختصُّ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، ضمیر، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جرّ، مبنی کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رحمتِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
برحمتِ: جار و مجرور، متعلّق به «یختصُّ»
ه: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مَنْ: اسم موصول، مبنی برسکون، محلا منصوب، مفعولبه
یَشاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
وَ: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اللهُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
ذو: خبر و مرفوع، علامت رفع «و»
الفضلِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
العظیمِ: نعت برای «الفضل»، مجرور بنابرتبعیت
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_صد_و_هفدهم
✅موضوع : نعت و منعوت
👈تعریف: نعت، یا صفت اسمی است که کلمه قبل از خود را وصف می کند و به کلمه ای که وصف می شود منعوت میگویند.
🔹اقسام نعت:
۱. نعت حقیقی: نعتی است که منعوت خود را با ذکر صفتی از آن توضیح میدهد
مثل: الرجلُ الكريمُ
۲. نعت سببی: آن نعتی است که منعوتش را با ذکر صفتی از متعلقات آن توضیح میدهد.
مثال: جاء الرجلُ الكريمُ أبوه.
🍃 در این مثال «کریم» صفت برای خود «مرد» نیست بلکه صفت برای چیزی متعلق به منعوت یعنی پدر اوست.
🔹مطابقت نعت و منعوت: نعت در اعراب و جنس و عدد و نکره و معرفه بودن از منعوت خود تبعیت میکند.
🔹فوائد نعت عبارتند از:
الف) تخصيص منعوت: زمانى كه نعت و منعوت هردو نكره باشند.
مثال: قَليلٌ مدومٌ عَلَيهِ خَيرٌ مِن كَثيرٍ مملُولٍ مِنهُ.
🍃كار اندك كه به آن ادامه داده شود بهتر است از كار بسيار كه خستگى آورد.
ب) توضيح منعوت: وقتى كه نعت و منعوت هردو معرفه باشند.
مثال: لا تَستَقْبَلُوا الشّمسَ فَاِنَّها مبخرة، تَشحَبُ اللّونَ و تَبلَى الثَّوبَ و تَظهَرُ الدّاءَ الدّفينَ.
🍃با خورشيد روبرو نشويد زيرا خورشيد بخاركننده است، رنگ را تيره و جامه را كهنه و درد درونى را آشكار مىكند. (امام علی علیه السلام)
در این مثال«الدّفين» نعت برای «الدّاء» مىباشدکه هر دو معرفه هستند.
ج) گاهى نعت افاده ثناء و مدح مىكند.
مثال: بِسمِ اللّهِ الرَّحمَنِ الرَّحيمِ
د) در برخى اوقات نعت براى افاده مذمّت مىآيد
مثال: أعُوذُ بِاللّهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجيمِ
ه: در بعضى موارد نعت براى تأكيد مىباشد.
مثال: فَإذَا نُفِخَ فِى الصُّورِ نَفخَةٌ واحِدَة
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه 105 از سوره بقره:
«العَظیمِ» نعت برای «الفَضلِ» می باشد که در اعراب و جنس و عدد و نکره و معرفه بودن از منعوت خود تبعیت کرده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس ارزشمند استاد حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتاب موسوعه النحو والصرف والاعراب و پژوهش در منابع معتبر )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یابخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••
موسسه نورالیقین و هیئت صاحب الزمان عج همچون سنوات گذشته در آستانه فرا رسیدن میلاد منجی عالم بشریّت حضرت ولی عصر (عج)
" بیست و چهارمین همایش بزرگ مهدویّت"
را در روز سه شنبه مورخ یکم اسفند ۱۴۰۲در سالن اجتماعات موسسه نورالیقین برگزار نمود.
┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄
✨عناوین برنامه های همایش:
◀️تلاوت قرآن کریم:
توسط قاری ممتاز جناب آقای اسکندری
◀️سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ملائی (کارشناس حوزه مهدویت)
◀️بیانات ارزشمند حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی با موضوع مهدویت
◀️مداحی جناب آقای بنی فاطمه
◀️اجرای برنامه آموزشی سواد رسانه توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمودی با محور انتخابات
◀️تلاوت دعای فرج
👌 این مراسم به صورت زنده در کانال موسسه قابل رویت بود.
👈قابل ذکر است در این همایش بانوان از اقصی نقاط استان قم حضور به هم رسانیدند.
┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
به ذهن شب زده من ظهورکن مهتاب
ز دشت تیره ظلمت عبورکن مهتاب
دلم گرفته، نگارم، ببین که تاریکم
به خاطر دل عاشق، ظهورکن مهتاب . . .
🌹تعجیل درفرج #پنج صلوات🌹
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌷خواهی که ببینی رخ پیغمبر را
🌷بنگر رخ زیبای علی اکبر را
🌷در منطق و خلق و خوی او می بینی
🌷با دیده ی جان محمدی دیگر را
✨ میلاد با سعادت شبه نبی مکرم اسلام، اذان گوی دشت کربلا، شاهزاده حضرت علی اکبر علیه السلام را به پیشگاه مطهر و منور #امام_زمان و شیعیانشان تبریک و تهنیت عرض مینماییم.✨
@moassese_nooralyaghin
3.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ روشهای دوستی با امام زمان ارواحنا فداه
🔵 قسمت هجدهم از بیستم
#ابراهیم_افشاری
@moassese_nooralyaghin