eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
34 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ فقیه بزرگ و متفکّر شیعه، آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی(ره) ☘️ 🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: از مرحوم حاج آقاى والد شنيدم كه مى ‏فرمود: 🔹️ من دو نفر را درك كردم كه از نظر نظيرشان را نديدم: يكى آقا و ديگرى حاج ميرزا محمد صادق خاتون آبادى اصفهانى. آقا ضياء با مرحوم حاج شيخ عبدالکریم هم‌‏بحث و متقارب السنّ بود. 🔹️ شاگردان آقا ضياء عراقى مرجع شدند، ولى آقا ضياء مرجع نشد. ايشان حدود درس خارج تدریس كرد و در فقه و اصول فوق‌‏العاده بود. يكى از شاگردان ايشان آقاى حجّت بود كه در زمان حيات آقا ضياء مرجع شد. 🔹️ آقا ضياء آدم و علم ‏دوستى بود و خيلى اصرار داشت كه مطلب را به شاگرد خود ياد بدهد و تا درِ منزل شاگرد مى‌‏رفت تا مطلب را به او تفهيم كند. 📚جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۴۲۸ و ص ۶۸۱ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن 👤 🔻 در مورد انسدادی ها با توجه به مبنایشان که حجیت مطلق است اختلاف وجود دارد که در صورت بینه با کدام یک مقدم می شود؟ اما با توجه به اینکه انسدادی هایی که الآن هستند، همه حکومتی هستند که ظن مطلق را در مرتبه قرار می دهند. در نتیجه هر اصلی بیاید، مقدم بر ظن مطلق می شود چون ظن مطلق بر اساس حکومتی، تبعض در احتیاط به حسب مراتب احتمال است. البته، اگر کسی قائل به انسداد بود که ظن مطلق را می داند، باید ناشی از ظن مطلق را بر بینه ناشی از ، مقدم کند اما هیچکس قائل به انسداد کشفی نیست. 📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_تقدم بینه براصل بنا بر انسداد.mp3
841.5K
🔸 💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن 👤 📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 قاعدۀ اشتراک احکام بین مردان و زنان 👤 🔻 آیت الله والد قاعدۀ را انکار نموده‌اند. در دانش قاعده‌ای وجود دارد به نام قاعدۀ اشتراک. مفاد این آن است که اولی بر آن است که مردان و زنان، با یکدیگر مشترک باشد. آیت الله والد می‌فرمودند چنین قاعده‌ای وجود ندارد و آن اشتراکی که در نوع موارد بین احکام مردان و زنان درک می‌کنیم به جهت تعمیمی است که در مفاد خود لفظ نهفته است بی‌آنکه نیازی به قاعدۀ اشتراک وجود داشته باشد. توجه نکردن به این که مفاد ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل 👤 ما از خارج علم پیدا کردیم که ادعای توسط سید کنایه از وجود اجماع بر است و این کبری بر این مورد توسط ایشان است یعنی خود ایشان احراز کردند که این مورد صغرای این کبری است لذا می‌گوید این مورد اجماع است. مثلا در فرموده‌اند.... 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل 👤 📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
☘️ سفارش آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) ☘️ 🔹️آیت الله حق شناس(ره): حضرت آیت‌الله بروجردی‌ قدس سره فرمودند:‌ وقتی که از من خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان بشود و اهل شب زنده‌داری باشد، همین او را به مقام می‌رساند. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠شهادت کبوترباز 👤 یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش مورد بحث واقع شده، است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است... 📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات 👤 در این مورد با هم اختلاف دارند بعضی می‌گویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی می‌گویند اشکال دارد مطلقا و بعضی بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند..... مرحوم چهار وجه جمع مطرح می‌کنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آن‌ها را بررسی می‌کنند. 📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظه‌الله (از علمای عراق): 🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر می‌شد و از این جهت (ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟ فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت می‌شدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب می‌شدند به اولین نفری که حمله می‌کردند من بودم... ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته داشته باشد! 🔹️ ایشان مدتی می‌رفته و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر می‌شده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک می‌کند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان می‌آید و می‌فرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمی‌آیند! (آیت الله حائری این را با گریه می‌فرمود و می‌گفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است). 🎙 جلسه طلاب امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔸 💠 پاسخ به اشکالات آیت‌الله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات 👤 🔻آیت‌الله می‌فرماید روی عن الثقات یعنی از روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات می کند. در ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را می‌پذیرد اما توسعه به اینجا را نمی‌پذیرند. اولا: آقای سید جواد در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکته‌ی خوبی را می‌فرمایند که همه‌ی روات از ثقات روایت نقل می‌کردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی می‌گوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم می‌شود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است. ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را. پاسخ به اشکال دوم پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید که می‌گوید باید راوی، اجازه‌ای باشد نه وجاده‌ای دلالت می‌کند که او به کسی روایت می داده که او را به قبول داشته است. 📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
🔰 💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن 👤 🔻شیخ در مقدمه ی ، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن و عدم آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست... ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir