#حکایت_خوبان
☘️ فقیه بزرگ و متفکّر شیعه، آیت الله آقا ضیاءالدین عراقی(ره) ☘️
🔹️ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
از مرحوم حاج آقاى والد شنيدم كه مى فرمود:
🔹️ من دو نفر را درك كردم كه از نظر #بيان نظيرشان را نديدم: يكى آقا #ضياء_الدين_عراقى و ديگرى حاج ميرزا محمد صادق خاتون آبادى اصفهانى.
آقا ضياء با مرحوم حاج شيخ عبدالکریم همبحث و متقارب السنّ بود.
🔹️ شاگردان آقا ضياء عراقى مرجع شدند، ولى آقا ضياء مرجع نشد. ايشان حدود #شصت_سال درس خارج تدریس كرد و در فقه و اصول فوقالعاده بود. يكى از شاگردان ايشان آقاى حجّت بود كه در زمان حيات آقا ضياء مرجع شد.
🔹️ آقا ضياء آدم #متفكّر و علم دوستى بود و خيلى اصرار داشت كه مطلب را به شاگرد خود ياد بدهد و تا درِ منزل شاگرد مىرفت تا مطلب را به او تفهيم كند.
📚جرعه ای از دریا، ج ۳، ص ۴۲۸ و ص ۶۸۱
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻 در مورد انسدادی ها با توجه به مبنایشان که حجیت #ظن مطلق است اختلاف وجود دارد که در صورت #تعارض بینه با #اصل کدام یک مقدم می شود؟ اما با توجه به اینکه انسدادی هایی که الآن هستند، همه حکومتی هستند که ظن مطلق را در مرتبه #احتیاط قرار می دهند. در نتیجه هر اصلی بیاید، مقدم بر ظن مطلق می شود چون ظن مطلق بر اساس #انسداد حکومتی، تبعض در احتیاط به حسب مراتب احتمال است. البته، اگر کسی قائل به انسداد #کشفی بود که ظن مطلق را #اماره می داند، باید #بینه ناشی از ظن مطلق را بر بینه ناشی از #استصحاب، مقدم کند اما هیچکس قائل به انسداد کشفی نیست.
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
AC_تقدم بینه براصل بنا بر انسداد.mp3
841.5K
🔸 #فقه
💠 تقدم بینه بر اصل در صورت انسدادی بودن
👤 #استاد_حسینی_نسب
📚 درس خارج فقه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3463
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 #اصول
💠 قاعدۀ اشتراک احکام بین مردان و زنان
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻 آیت الله والد قاعدۀ #اشتراک را انکار نمودهاند. در دانش #فقه قاعدهای وجود دارد به نام قاعدۀ اشتراک. مفاد این #قاعده آن است که #اصل اولی بر آن است که #احکام مردان و زنان، با یکدیگر مشترک باشد. آیت الله والد میفرمودند چنین قاعدهای وجود ندارد و آن اشتراکی که در نوع موارد بین احکام مردان و زنان درک میکنیم به جهت تعمیمی است که در مفاد خود لفظ نهفته است بیآنکه نیازی به قاعدۀ اشتراک وجود داشته باشد.
توجه نکردن به این که مفاد ...
📚 درس خارج اصول، ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
ما از خارج علم پیدا کردیم که ادعای #اجماع توسط سید #مرتضی کنایه از وجود اجماع بر #کبری است و #تطبیق این کبری بر این مورد توسط ایشان است یعنی خود ایشان احراز کردند که این مورد صغرای این کبری است لذا میگوید این #صغری مورد اجماع است. مثلا در #ناصریات فرمودهاند....
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3345
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
سید و شیخ.mp3
2.81M
🔰 #اصول
💠 نحوه ادعای اجماع سید مرتضی و شیخ طوسی در برخی مسائل
👤 #استاد_شهیدی
📚 درس خارج اصول، ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.
#اجماع #منقول
#سید_مرتضی #شیخ_طوسی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
☘️ سفارش آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) ☘️
🔹️آیت الله حق شناس(ره):
حضرت آیتالله بروجردی قدس سره فرمودند:
وقتی که از من #ذکر خواستند، گفتم ذکر مؤمن، نماز شب است. نماز اول وقت است. اگر انسان #متهجد بشود و اهل شب زندهداری باشد، همین او را به مقام #نورانیت میرساند.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸#فقه
💠شهادت کبوترباز
👤#استاد_قائینی
یکی از اموری که در کلمات بزرگان به عنوان مانع احتمالی از پذیرش #شهادت مورد بحث واقع شده، #کبوتربازی است. به نظر استاد قائنی این امر موجب ردّ شهادت نیست و روایاتی بر این مطلب #دلالت دارند. لکن در ذیل این بحث نکاتی مثل حکم اصل کبوتربازی توسط ایشان مطرح شده است که در ادامۀ مطلب قابل بهره برداری است...
📚درس خارج فقه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3503
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰#فقه
💠 حکم تکلم در اثنا اقامه و جمع بین روایات
👤#استاد_گنجی
در این مورد #روایات با هم اختلاف دارند بعضی میگویند اشکالی ندارد مطلقا. بعضی میگویند اشکال دارد مطلقا و بعضی #تفصیل بین قبل از قد قامت الصلاة و بعد از آن دارند.....
مرحوم #خویی چهار وجه جمع مطرح میکنند و نقدهایی هم دارند و استاد هم آنها را بررسی میکنند.
📚درس خارج فقه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک
#اقامه
#تکلم
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
#حکایت_خوبان
🔹️ آیت الله سید علی اکبر حائری حفظهالله (از علمای عراق):
🔹️ یک وقت در عراق بی دینی و کمونیست داشت فراگیر میشد و از این جهت #شهید_صدر(ره) بسیار ناراحت بود، ایشان میگفت خودم را #امتحان کردم ببینم این ناراحتی به جهت خداست یا خودم؟
فکر کردم اگر این مشکل در کشور مسلمان دیگری هم بود همین قدر ناراحت میشدم یا خیر؟ چون در عراق اگر اینها غالب میشدند به اولین نفری که حمله میکردند من بودم...
ایشان حتی در احساسات خود هم سعی داشته #اخلاص داشته باشد!
🔹️ ایشان مدتی میرفته #حرم و ساعتی را مشغول مطالعه و فکر میشده است؛ پس از مدتی این عادت را ترک میکند، حضرت امیر(ع) به خواب مادر ایشان یا خادم ایشان میآید و میفرماید چرا ایشان دیگر به درس ما نمیآیند! (آیت الله حائری این را با گریه میفرمود و میگفت این کار ایشان به منزله تلمّذ در محضر حضرت(ع) بوده است).
🎙 جلسه طلاب #مدرسه_فقهی امام محمد باقر(ع) با معظّم له در نجف اشرف (تاریخ ۲۰ خرداد ۱۴۰۳)
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #رجال
💠 پاسخ به اشکالات آیتالله سیستانی در مورد دخول جعفر بن بشیر در مشایخ ثقات
👤 #استاد_حسینی_نسب
🔻آیتالله #سیستانی میفرماید روی عن الثقات یعنی از #ثقات روایت می کند اما نگفته که فقط از ثقات #روایت می کند. در #مشایخ ثقات لا و إلا داریم که دلالت بر #حصر دارد. لذا آقای سیستانی مشایخ ثقات سه گانه را میپذیرد اما توسعه به اینجا را نمیپذیرند.
اولا: آقای سید جواد #شبیری در بحث لا ضرر خود پس از نقل این کلام آقای سیستانی نکتهی خوبی را میفرمایند که همهی روات از ثقات روایت نقل میکردند اما وقتی در میان بیش از هزار نفر فقط نسبت به جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی میگوید روی عن الثقات و روَوا عنه پس معلوم میشود خصوصیتی در این دو نفر است که این گونه ذکر کرده است و آنها را از باقی روات جدا کرده است.
ثانیا: بر فرض اساتید جعفر بن بشیر همه #ثقه بودند و او فقط از ثقات نقل کرده است اما این که چه کسی از او روایت کند، دست خود او نیست. کما این که در مشایخ ثقات هم راوی بعدی را توثیق می کنیم نه راوی قبلی را.
پاسخ به اشکال دوم
پاسخ این اشکال آن است که جمله وحید #بهبهانی که میگوید باید راوی، اجازهای باشد نه وجادهای دلالت میکند که او به کسی #اجازه روایت می داده که او را به #وثاقت قبول داشته است.
📚 درس خارج، جلسه پرسش و پاسخ، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔@mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠اشکالی در اصالت رجال ابن غضائری و پاسخ آن
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻شیخ #طوسی در مقدمه ی #فهرست، عبارتی حاکی از نابودی کتب ابن #غضائری و عدم #استنساخ آنها نقل کرده اند که ممکن است از آن نتیجه گرفته شود که #رجال منسوب به ابن غضائری که به دست متاخرین رسیده، اصیل نبوده است. اما به نظر می رسد که این برداشت صحیح نیست...
✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2547
#ابن_غضائری
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir