eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
35 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 💠مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال طرو مانع 👤 آیا مکلفی که احتمال می دهد مانع از امتثال برای او ایجاد شود جایز است امتثال را تاخیر بیاندازد؟ اطلاق لفظی دلیل واجب موسع از بیان جواز تاخیر ساکت است؛زیرا دلیل فقط ناظر به ثبوت وکفایت امتثال متاخر است. اما مقتضای اطلاق مقامی جواز بدار است؛زیرا لزوم بدار از موارد مغفول نزد عرف است ونیاز به بیان شارع دارد وچون بیانی از شارع بر لزوم بدار نرسیده است، تاخیر جایز خواهد بود،کما اینکه مقتضای قاعده اشتغال ذمه به تکلیف یقینی لزوم بدار است ... 📚درس خارج اصول،18 دی 1401 ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2755 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 کیاست در گفتار و نوشتار در قصه تنباکو که میرزا می‌خواست اقدام کند، سعی عمده‌اش این بود که جهات مختلف در نظر گرفته شود. یکی این‌که معتقد بوده است حتّی المقدور ناصر‌الدین شاه تضعیف نشود؛ حتّی شنیدم بعد از آن‌که میرزا بالأخره به ناچار اقدام کرد، می‌فرمود که خوب نشد را در مقابل دیگران تضعیف کردیم. لذا فوری تصمیم نمی‌گرفت؛ چون بالأخره این پادشاه متظاهر به تشیّع است، علاقه‌مند هم بوده، و ممکن است با تضعیف او، عثمانی بخواهد ایران را قبضه کند. یک کمی خطر قبضه کردن هم بوده است و در بعضی جاها هم پیش می‌آمدند و می‌گرفتند. لذا با توجّه به این خطر، میرزا نسبت به صدور حکم دست نگه می‌داشت. ✅ 👇🏼 🌐 mfeb.ir/home/?p=14291/#ZJore ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم 👤 یکی از سؤالاتی که در بحث قطع مطرح است، این است که آیا شارع می‌تواند بگوید شرب این مایع بر مکلفی حرام است که قطع به حرمت شرب آن داشته باشد؟ به نظر ما، اخذ به حکم در موضوع همان حکم کاملاً شدنی است ولی اخذ به حکم در موضوع همان حکم -حتی اگر نشدنی باشد- اما شارع می‌تواند مسیری را طی کند که در عمل، نتیجه با نتیجهٔ اخذ علم در موضوع یکی شود..... 📚 درس خارج اصول، ۱ تا ۳ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2778 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 بررسی لابشرط بودن موضوع نسبت به محمول 👤 🔻 گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد. اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است. پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید. اما این مطلب در قضایایی ... 📚 درس خارج اصول، ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2762 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 رجوع به فالاعلم در احتیاط واجب 👤 مجتهد اعلم اگر در مسأله‌ای ندهد، در صورت امکان احتیاط آیا مقلد مطلقاً می‌تواند به رجوع کند؟ ظاهر فرمایش مرحوم سید در عروه، جواز رجوع به فالاعلم است مطلقاً. مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری ذیل این عبارت عروه تفصیل داده‌اند بین صورتی که اعلم ادله را بررسی نکرده و کرده، با صورتی که ادله را بررسی کرده سپس احتیاط واجب کرده‌است. مرحوم آیت‌الله بهجت موافق با صاحب عروه بودند. وقتی تفصیل آیت‌الله سید احمد خوانساری به مرحوم آیت‌الله بهجت عرضه شد، فرمودند ... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۰ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2785 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 علامه طباطبایی: آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند! 👤 بحث جواز یا عدم جواز کتاب به فرع بر این است که در مقام بیان بودن آیات الاحکام قرآن پذیرفته شود. اما در حاشیه کفایه جلد 1 ص 165 مایل است به اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند نه بیان تفاصیل احکام. بر این اساس روایاتی که به ظاهر مخصص قرآن هستند هیچ گونه تنافی با قرآن نخواهند داشت، بلکه صرفا بیان تفاصیل آیات هستند. بنابراین ایشان حتی بعد از از منفصل به عموم کتاب رجوع نمی کند، چرا که معتقد است در مقام بیان تفاصیل نیست. این مطلب انصافا خلاف ظاهر است. بر فرض ایشان در مطلقات قرآن این را بگوید، در عمومات نمی توان گفت در مقام بیان تفاصیل نیست ... 📚 درس خارج اصول، ۱۷ دی ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2782 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 توثیق سهل بن زیاد 👤 مد ظله العالی در سند ۱۸۳۳ روایت از کافی واقع شده است، در نتیجه توثيق یا او ثمره زیادی دارد. «» و «شیخ طوسی در فهرست» او را تضعیف کرده اند. شیخ طوسی در رجالش او را توثيق کرده است. آیت الله شبیری زنجانی می فرماید: به نظر ما او از ثقات است؛ چرا كه مرحوم كلينى در «كافى» روايات فراوانى را از «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين نشانه اعتماد بر اوست. و اينكه بعضى او را تضعيف كرده‌اند به جهت نقل روايات آميز توسط او بوده است، در حالى كه... 📚 درس خارج فقه، پاییز ۱۳۸۴(کتاب نکاح، ج۲۱، ص ۶۸۳۵) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2777 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 عدم وثاقت سهل بن زیاد 👤 استاد شهیدی پس از ذکر کلام آیت الله شبیری زنجانی به این صورت اشکال کرده اند: کثرت نقل از جانب در کافی کاشف از آن است که ایشان را قبول داشته است؛ لکن توثیق عملی کلینی با تضعیف و شیخ تعارض می کند. از طرفی قرینه‌ای بر این‌که تعبیر «کذب» در عبارت «یشهد علیه بالغلو و الکذب» از جانب نجاشی، کذب ناشی از اتهام بوده است، وجود ندارد؛ خصوصا که نجاشی از قمیین نبوده ... 📚 درس خارج فقه(۶ بهمن ۱۳۹۸، جلسه ۶۴) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 توثيق سهل بن زیاد و مناقشه در اشکالات استاد شهیدی 👤 هم قرائن توثيق دارد و هم قرائن تضعیف. امارات او عبارتند از: کلام فضل بن شاذان، کثرت نقل کلینی از او و توثيق شیخ طوسی در رجالش. از طرفی شیخ طوسی در فهرست و همچنین نجاشی او را تضعیف کرده اند. با توجه به اینکه در مورد سهل بن زیاد مطرح شده است، عرف در جمع بین توثیقات و تضعیفاتی که در مورد او وجود دارد، تضعیفات را ناشی از دانسته و با توجه به حدسی بودن تضعیفات، توثیقات را مقدم می کند. نجاشی هم گر چه از قمیین نیست اما قرائن زیادی مبنی بر تضعیفات مبتنی بر متن شناسی در مورد او وجود دارد... 📚 راهنمای فقه، ۳ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2793 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 معیار در تحقق جمع بین دو نماز 👤 جمع بین دو نماز اثاری دارد. یکی از اثار ان سقوط اذان از نماز دومی است. سوال این است که کیفیت تحقق جمع به چه چیزی است؟ چند نظریه وجود دارد. مهمترین ان ها نظریه مرحوم سید یزدی است که ملاک را عرفی میداند و عرف را حاکم برای تحقق جمع میداند و دیگری نظریه اقای حکیم است که میفرماید یا فصل طویل و یا خواندن نافله بین دو نماز...... 📚 درس خارج فقه جلسه ۸۱ (۲ بهمن ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2791 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم 👤 اشکال مهم مشهور در اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم، است که ما آن را محال ندانستیم. جالب اینجاست که مشهور، نظیر این دور را در جای دیگری قبول کرده‌اند و اصلاً اشکال استحاله را مطرح نکرده‌اند: ایشان را شرط فعلیت تکلیف دانسته‌اند و مرادشان از التفات ...... 📚 درس خارج اصول، ۴ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2790 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa