eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2 ویدیو
33 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شماره 96 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20098 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠 ادله اوسعیت عالم واقع از وجود 👤 📝 گفته شد که به نظر شهید صدر عالم واقع اوسع از عالم وجود است اما بیان ادله: یکی از ادله، نسبت هایی هست که دو طرف آن وجود ندارد اما آن نسبت تحقق دارد مانند ملازمه بین تعدد آلهه و فساد عالم، شکی نیست که این ملازمه تحقق دارد و این ملازمه را ذهن ما ورای ذهن و اعتبار ذهن ادراک می کند یعنی این ملازمه مانند کوه طلا که اعتبار ذهن است و ورای آن چیزی نیست نمی باشد. بنابراین.... 📚 درس خارج اصول، مهر ۱۴۰۱، جلسه ۱۹تا۲۱ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2840 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 خروج زن زیبارو بدون پوشیه با علم به حرام افتادن دیگران 👤 هر «تسبیب الی الحرام»ی حرام نیست! شما سبب به دنیا آمدن فرزندی را فراهم می کنیدکه قطع دارید معصوم نیست و حرام مرتکب خواهد شد!می توان ملتزم شد که چنین تسبیبی حرام است؟!!!! بلکه زمانی حرام خواهد بود که اراده مرتکب حرام، عرفا مقهور سبب شما باشد. مثلا غذای نجس را مقابل مهمانی می گذارید که از نجاست آن مطلع نیست. عرفا مهمان چاره ای جز خوردن آن غذا ندارد. عنوان مشابه دیگر، «اعانت بر اثم» است.... 📚 درس خارج فقه آبان ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2661 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔸 💠دو قسم دلالت سیاقیه 👤 دلالات سیاقیه دو قسم اند:‌ ۱.اموری که از کلام فهمیده می‌شوند اما خارج از مدلول استعمالی لفظ هستند؛مانند که مخاطب از کلام متکلم متوجه می‌شود،مثل اینکه امر اقتضاء می‌کند که به داعی تعجیز و تمسخر نیست بلکه به داعی جدّ است. ۲. اموری که از هیئت ترکیبی کلام فهمیده می‌شوند و مدلول استعمالی لفظ را مشخص می‌کنند؛مثلا امر به یک چیز در ضمن امر به مستحبّات باعث میشود دلالت سیاقی شکل بگیرد که آن امر نیز مستحبی است و این قسم از دلالت سیاقی مدلول استعمالی را تعیین می‌کند. 📚درس خارج اصول، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید👇🏽👇🏽👇🏽 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2852 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
05 Zekra 97 - جهت نشر دیجیتال.pdf
1.38M
💠 نسخه نشر دیجیتال 🔸 شماره 97 ✅مطالب خود را برای چاپ در شماره های بعدی به آدرس 🆔 @mfebir ارسال بفرمایید. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
📌 شماره 97 بر روی سایت مدرسه فقهی بارگذاری شد. http://fa.mfeb.ir/?p=20216 ✅مراکز علمی و پژوهشی که متقاضی دریافت لوح پژوهشی ذکری برای نصب در مراکز خود هستند، به مدیر کانال اطلاع دهند. 🆔@mfebir ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💠 تبیین دیدگاه استاد در باب نفی قاعده ملازمه 👤 برای تبیین دیدگاه استاد در این زمینه، بيان سه مقدمه ضروری است: مقدمه اولی: استحقاق اخروی عقلا و عقلائا به مناط هتک حرمت مولا و عصیان اوامر و نواهی او می باشد اما در ارتکاب فعل قبیح بعنوان أنه قبيح، استحقاق عقوبت اخروی عقلا و عقلائا نیست و از آنجا که استحقاق عقوبت اخروی مبتنی و معلق بر اعمال مولویت مولاست، لذا مولا می تواند با عدم اعمال مولویت، حکم معلق عقل به استحقاق عقاب را منتفی گرداند. مقدمه ثانیه: دلیلی نداریم بر اینکه جعل تکلیف و عقلا بر خداوند لازم است بلکه... 📚 درس خارج اصول، ۱۱و۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2858 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 ترسیم نادرست هندسۀ بحث «إجزاء» در اثر فهم نادرست «جامع» 👤 مشهور در بحث اجزاء قائل هستند که سه امر داریم: «امر واقعی»، «امر اضطراری» و «امر ». آنها مفصل بحث می کنند که آیا امر اضطراری/ظاهری می تواند به جای امر واقعی إجزاء داشته باشد؟ آنها می گویند علی القاعده پس از رفع اضطرار، امر واقعی کماکان سر جای خودش است، لذا بایستی مأمورٌبه امر واقعی را اتیان کرد. حضرت امام(ره) ریشه یابی می کند که چرا مشهور ناچار شده اند قائل به سه امر شوند و آیا می توان راهکاری برای حل این مشکل ارائه داد... 📚 درس خارج فقه خلل الصلاة، جلسات ۲۹ و ۳۰( ۲۱ و ۲۶ آذر) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید. 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2849 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 شش ماه ماندن برای وطن جدید 👤 شش ماه ماندن در مکانی برای اتخاذ ، آیا باید متصل باشد یا می تواند مسافرتی داشته باشد و شش ماه ماندن به صورت متفرقه کفایت می کند؟ مستند این بحث صحیحه اسماعیل بن بزیع است که به نظر می رسد دلالتی بر اتصال بودن شش ماه ندارد؛ زیرا در روایت اینگونه آمده است: «ان یکون فیها منزل یقیم فیه سته اشهر». در این روایت... 📚 درس خارج فقه تاریخ ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید 👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2848 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 اشکال اخباری‌ها در اعتبار گزاره‌های عقل عملی در استنباط و پاسخ آن 👤 مدرکات قضایایی هستند که محمولشان حُسن یا قبح است. به علمای نسبت داده شده که مدرکات عقل عملی را هم بی‌اعتبار دانسته‌اند. دلیل عدم اعتبار، همان اشکال وارد بر مدرکات عقل نظری است. (کثرت ) مثلاً در برخی از ها خیانت مرد به همسرش بسیار قبیح و شبیه خیانت زن به همسرش است؛ اما در بسیاری از عرفها این امر قبیح نیست. با وجود این اختلافات، دیگر مدرکات عقل عملی اعتباری ندارد. در پاسخ به این اشکال گفته می‌شود که و سه گونه است..... 📚 درس خارج اصول، ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۴۰۱. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.👇👇 🌐 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2838 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa
🔰 💠 تقسیم مطلق و مقید و نحوه تعامل با انها از نظر مرحوم نائینی و استاد گنجی 👤 مرحوم می فرماید گاهی اوقات مطلق و مقید در ناحیه است مثل اعتق رقبه مومنه و گاهی اوقات در ناحیه است مثل اعتق رقبه عتقا قربیا و گاهی اوقات در ناحیه است مثل ان ظاهرت اعتق رقبه مومنه. به نظر ایشان هر مطلقی حمل بر مقید می شود ولی استاد می فرماید در مطلق و مقید در ناحیه حکم، مطلق حمل بر مقید نمی شود، زیرا از باب تعدد مطلوب است... 📚 درس خارج اصول جلسه۲۷ (۱ ابان ماه ۱۴۰۱) ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2853 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" https://eitaa.com/joinchat/3251961862Cb591c8b8aa