eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
210 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
358.8K
اعلام حرکت طلاب «خانه طلاب جوان قم» به سمت آبادان برای همدردی و تسلی دادن به مردم و اعلام همراهی در کنار آنها بسم الله الرحمن الرحیم http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚡️سفیر سابق ایران در واتیکان در واکنش به دیدار آیت‌الله‌ اعرافی با جناب پاپ: 🔸پاپ موجود در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است/ از جمله نتایج این دیدارها نشان دادن چهره‌ای واقعی‌تر از ایران به اصحاب ادیان است اختصاصی مباحثات 🔹دیدار بزرگان و شخصیت‌های دینی در حال حاضر امری پذیرفته شده و عادی است. بعضی حتی این دیدارها را به عنوان عاملی برای ایجاد صلح و حتی موثر در ایجاد صلح جهانی می‌دانند. بهرحال دیدار شخصیت‌های دینی ما و سایر رهبران دینی می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. 🔹در زمان مأموریتم ژان پل دوم، پاپ بود و اعضای «رومن کوریا» و به تعبیری اعضای کابینه واتیکان افراد دیگری بودند. در سطوح مختلف ملاقات‌های مختلفی انجام شد. به جز مقامات رسمی، آیت ا… محمد تقی مصباح دوبار به رم آمدند و در اقامتگاه ما اقامت داشتند و یکبار ملاقات نسبتاً مفصلی با پاپ داشتند. بنا به گفته تشریفات واتیکان این مفصل‌ترین ملاقاتی بود که با یک عالم مسلمان انجام شد. شاید علت این بود که سفارت درباره شخصیت و آثار ایشان و اینکه در رأس یکی از مراکز مهم آموزشی و پژوهشی اسلامی و حوزوی هستند، گزارش کاملی فرستاده بود. البته ژان پل فرد بسیار باهوشی بود و ظاهراً مایل بود اطلاعات بیشتری در مورد ایران و آموزش‌های دینی آن داشته باشد. لذا ملاقات خصوصی بود و حتی آقای بهرام مسعود که به عنوان همراه و مترجم با ایشان رفته بود، نپذیرفتند و مترجم از جانب خودشان بود و آن طور که مرحوم آقای مصباح می‌گفت در زمینه‌های مختلفی صحبت شده بود. 🔹برخی از روحانیون مسلمانی که به واتیکان می‌آمدند، رفتار خاصی داشتند و به گونه‌ای صحبت می‌کردند که به هیچ عنوان محترمانه نبود. یک بار یکی از اعضای «مجمع گفتگوی دینی» واتیکان، مونسینیور عکاشه به گونه‌ای گلایه‌آمیز درباره آنان گفت. هنگامی که برای سخنرانی در جلسات کوچک و کم جمعیت گفتگوی دینی می‌آیند، گویی در خطبه نماز جمعه هستند و با صدایی بلند و فریادگونه صحبت می‌کنند و اصولاً محتوی سخنرانی‌شان خطابی و غیر مستند و غیر تحلیلی است. هیچگاه یک روحانی ایرانی این‌چنین صحبت نکرده و نمی‌کند.پس همین دیدارهایی که با رعایت احترام متقابل باشد و به‌خوبی صورت گیرد، می‌تواند نتیجه و بازخورد خوبی باشد بعضی‌ها این واقعیّت را نادیده می‌گیرند و می‌گویند نتیجه چه بود؟ باید در پاسخ به این سوال گفته شود دیداری که محترمانه صورت گیرد، خودِ نتیجه است و این موضوع برای هر دو طرف دیدار، بسیار خوب و مفید است. 🔹پاپ موجود به معنای واقعی یک پاپ استثنائی است. هم به لحاظ رفتار و سبک زندگی و هم به لحاظ افکار و ایده‌آل‌ها و در بسیاری از موارد به ما خیلی نزدیک است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.او واقعاً فردی متواضع است و بدور از تشریفات، و حتی می‌توان گفت ضد تشریفات است. برای مثال پاپ قبلی، راتسینگر عموماً هنگامی که با ملاقات کنندگان دست می‌داد، دست چپ را حائل می‌کرد که فرد از اندازه معینی به او نزدیک نشود. اعضای خاندان‌های سلطنتی در اروپا و خصوصاً انگلیس چنین می‌کردند و بعضاً هنوز هم چنین می‌کنند. 🔹نوع فهم او از مسائل به راستی با دیگران متفاوت است که توضیح آن بسیار بطول می‌انجامد. شاید نمونه خوب دیگر آن اصرارش در سال گذشته، برای ملاقات با آیت ا… سیستانی باشد؛ علی‌رغم شیوع کرونا در عراق. مضافاً که او به ملاقات می‌رود که بسیار کم اتفاق می‌افتد که پاپی در ضمن سفر به دیدار یک مقام دینی برود. و مهمتر نکاتی است که او در طی مصاحبه و پس از این دیدار بیان داشت که همگی حاکی از شیفتگی او نسبت به ایشان است. این نشان دهنده آن بود که اولاً تحت تأثیر قرار گرفته و ثانیاً این صراحت و جسارت را دارد که منویات قلبی‌اش را باز گوید. کمتر موردی می‌توان یافت که ملاقات کننده مکنونات مثبت قلبی‌اش را بازگوید. 🔸مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/23813 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رحلت امام خمینی به روایت سید حسن نصرالله 🔻🔻🔻 @mobahesat
*بیانیه علمای بلاد در تکریم مقام و منزلت مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم نجف اشرف* بسم الله الرحمن الرحیم نشست رونمایی از کنگره بزرگداشت و نگوداشت آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم اعلی الله مقامه الشریف با حضور دانشمندان و علمای اعلام حوزه های علمیه عراق، ایران، لبنان، سوریه، و دیگر کشورهای اسلامی در شهر نجف اشرف برگزار شد که بیانیه پایانی علمای اعلام بلاد ارائه می گردد: _ آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم برخاسته از خاندان پر برکت حکیم از شخصیت های ذو ابعاد جهان اسلام بودند که نکوداشت ایشان به معنای نکوداشت سلسله مرجعیت عظیم تشیع و استمرار مسیر این عالم عظیم الشٱن توسط دیگر علمای اعلام است. _ اجتماع ارزشمند علمای اعلام کشورهای اسلامی در این کنگره نشان از اتحاد و همدلی حوزه های علمیه در ابعاد مختلف دارد که استمرار این اتحاد ارزشمند خصوصا با مرکزیت حوزه علمیه قم و نجف منجر به تحکیم کیان تشیع میگردد. _ تقویت مرجعیت عظیم الشان شیعی در اقصی نقاط عالم بعنوان حافظان کیان تشیع ناب اهل بیت علیهم السلام از ضروریات عصر حاضر است که مورد تأکید علمای حاضر در کنگره می باشد. _ برخی شاخصه های بارز آیت الله سید محمد سعید حکیم همچون تسلط بر علوم جدید و مسائل مستحدثه، تعظیم شعائر اسلامی، دغدغه مندی نسبت به اتحاد مسلمین عالم اعم از تشیع و تسنن، فعالیت های بین المللی در تقویت اعتقادات ناب تشیع، موضع گیری و فعالیت های علمی آن مرحوم در پاسخ به شبهات جریانات انحرافی افراطی الحادی، فرق ضاله، مدعیان دروغین مهدویت و جریانات بدعت گذار و تکفیری, موضع گیری علیه دول غربی ضد اسلام و حمایت از مسلمین مظلوم دنیا مورد تأکید علمای اعلام می باشد. در انتها ضمن عرض تسلیت نسبت به خاندان محترم حکیم از خداوند متعال دوام توفیقات را مسئلت داریم. کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی سید سعید حکیم نجف اشرف 🔻🔻🔻📸 مراسم نکوداشت آیت‌الله‌العظمی سید سعید حکیم در نجف اشرف گزارش تصویری: https://hawzahnews.com/xbLDL https://hawzahnews.com/xbLFT گزارش کلی کنگره https://hawzahnews.com/xbLGH 🔻🔻🔻 @mobahesat
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد علیدوست مطرح کرد: ⚡دعوت از آقای عابدینی برای طرح نظرات خود در کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه/ پاسخ به برخی نظریات فقهی 🔹 مشاهده متن کامل پاسخ‌های استاد علیدوست به نظرات اقای عابدینی و دعوت به حضور وی در کرسی‌های نظریه‌پردازی حوزه https://mobahesat.ir/23829 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از پیرامون حوزه
🛎 شماره جدید نشریه «پیرامون» منتشر شد 🔹 چند سالی‌ست ردیف بودجه حوزه علمیه در دسترس عموم قرار گرفته و حوزه را در اتاقی شیشه‌ای قرار داده؛ در این شماره پرونده «بودجه دولتی حوزه علمیه» را در ضمن سه یادداشت تفصیلی از سه زاویه مهم بررسی کرده است. 🔹کلیدواژه در کلمات مقام معظم رهبری، دومین کلان‌موضوع این شماره از را شکل داده و ضمن سه مصاحبه از صاحب‌نظران حوزوی، تلاش شده نگاه به این مسئله و رابطه حوزه علمیه با آن تشریح شود. 🔹 وفات شیخ الفقها و آیت الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین رخدادهایی همچون: لگد شدن عمامه روحانی آمر به معرف، حضور زنان در ورزشگاه، اظهارنظر در خصوص ملاک حلال‌زادگی در جشنواره فجر 1400، موضوع از جمله موضوعاتی‌ست که در بخش‌های دیگر مجله مورد توجه بوده است. 🔹 اندیشه‌ مرحوم و ، همچنین برخی مواضع چالش‌برانگیز ائمه محترم جمعه نیز در بخش «جریان‌شناسی» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. 📎 مصاحبه با اساتید محترم: - حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب‌الله بابایی - حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی - دکتر مجید مرادی 🖋 همراه با یادداشت‌های از: - دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم - دکتر علی اکبر هاشمی کروئی - اصغر حیدری - دکتر احمد اولیایی - عبدالمجید رستگاری - سعید سلمانی - حسن اجرایی - و ... 🆔 @piramoonhawzah
⚡️پیام تسلیت بیش از ۱۱۰ نفر از اساتید و شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی بمناسبت درگذشت همسر آیت‌الله رضا استادی بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم إِنَّالِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون‏ استاد معزز و گرامی حضرت آیت‌الله استادی، (دامت افاضاته) السلام علیکم ورحمت‌الله درگذشت اندوه‌بار همسر مکرم، مؤمن و خادم علم و اندیشه دینی (طاب‌ثراها) را به حضرت‌عالی و فرزندان مکرم و دامادهای معزز و دیگر بازماندگان گرامی تسلیت می‌گوییم. امیدواریم خداوند به منّ و کرم خویش، ایشان را با بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها) محشور و مشمول شفاعت آن حضرت گرداند و به شما و همه داغداران این مصیبت، صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید. سی و یکم خرداد 1401 برابر با بیست ویکم ذی‌قعده 1443 مسعود آذربایجانی عبدالرحیم اباذری محمدحسین اشعری محسن الویری علیرضا امینی ناصرالدین انصاری هادی انصاری عبد‌الرضا ایزدپناه رضا برنجکار علی بنایی محسن پرویز محمدتقی پورمحمدی محمود تقی‌زاده‌داوری علی‌رضا تکیه‌ای محمد تقدیری جویا جهان‌بخش محمد جعفری رسول جعفریان مصطفی جعفر‌پیشه محمود‌رضا جمشیدی محسن جوادی مرتضی جوادی‌آملی کاظم جواهری سید فریدالدین حاج‌سیدجوادی سید محمدرضا حسینی‌جلالی سید‌محمد حسینی‌قمی سید‌علی حسینی‌قمی سیدمهدی خاموشی عبدالحسن خسروپناه عبدالامیر خطاط نائینی قربان‌علی دری‌نجف‌آبادی سید‌حسن ربانی محمد رحمانی‌نیشابوری حسین رحیمیان عباس رفعتی‌نائینی علی‌اکبر زمانی‌نژاد علی‌رضا سبحانی محمد‌تقی سبحانی سید‌احمد سجادی سیداحمد سجادی‌جزی سیدعلی شاه‌چراغی سیدجواد شبیری سیدعلی شبیری محمود شریفی‌اقدم سیدکاظم شمس علی شیروانی هادی صادقی محسن صادقی محمدحسن صافی سیدعباس صالحی حسن طارمی راد سید یوسف طباطبایی‌نژاد سیدکاظم طباطبایی‌نژاد سیدحسن طیب‌حسینی عباس ظهیری مسعود عالی احمد عابدی سیدمحمود علوی ابوالقاسم علیدوست سیدمهدی علیزاده‌موسوی سیدعلی عماد سیدمحمد غروی مهدی غروی‌قوچانی علی اكبر فصیحی محسن فقیهی محمدحسین فلاح‌زاده محمدهادی فلاح‌زاده سیدعلی قاضی‌عسگر محمد قاینی تقی قرائتی محسن کافی عبدالله کعبی علی کورانی محمد مهدی گرجیان محمود گلزاری نجف لک‌زایی احمد مبلغی جواد محدثی محمدجواد محمودی محمدکاظم محمودی علی مختاری رضا مختاری سید احمد مدرسی عبدالهادی مسعودی علی‌اکبر مسعودی‌خمینی حیدر مصلحی محمد مطهری محمدحسن مظاهری محمدمهدی معراجی محمد حسن معزالدینی محمدهادی مفتح محمدعلی مقدادی مسعود مکارم حسین ملکا مهدی مهدوی‌پور محمدعلی مهدوی‌راد علی‌اکبر مهدی‌پور مهدی مهریزی سیدعلی موسوی‌گرمارودی سیدمجتبی میردامادی محمدعلی میرزایی حامد ناجی محمدرضا ناصری سیدجعفر نبوی احمد نجمی علی نظری‌منفرد سیدمحمد نقیب علی نکونام‌ گلپایگانی عبدالفتاح نواب محمدجواد نورمحمدی هاشم نیازی محمد نیازی حسین واثقی احمد واعظی علی ورسه‌ای مجید هادی‌زاده محمد رضا یوسفی 🔻🔻🔻 @mobahesat
29.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️پس از دعوت استاد علیدوست از جناب آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسی‌های آزاداندیشی و تخصصی حوزوی، ایشان پاسخ و توضیحاتی ارائه کرده‌اند که تقدیم می‌شود 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ پاسخ نهائی استاد علیدوست به آقای عابدینی: با این تناقض و ناهمسویی در گفتار هیچ مفاهمه‌‌ای برقرار نمی‌شود/ انفتاح باب اجتهاد به معنای بی ‌بنیانی و بی‌ضابطگی نیست 🔸 مقدمه: چندی پیش استاد ابوالقاسم علیدوست با انتشار کلیپی نسبت به برخی سخنان طرح شده از سوی آقای احمد عابدینی واکنش نشان داده و از ایشان دعوت کردند این نظرات را در کرسی‌های آزاداندیشی حوزه و جلسات تخصصی طرح کنند. اقای عابدینی نیز در چند ویدئو نسبت به دعوت آقای علیدسوت مطالبی را مطرح کردند که در صفحات اجتماعی مباحثات منعکس شد.روز گذشته استاد علیدوست پاسخ‌ نهائی به اقای عابدینی را برای انتشار در اختیار مباحثات قرار دادند که تقدیم می‌شود: 🔹 ایشان شرط قبول پیشنهاد اینجانب را سه امر قرار دادند: اولاً معلوم شود که داستان مناظره ایشان با حضرت آقای حسینی قزوینی چه بوده و آیا تهمتی به آقای عابدینی شده یا نه؟ ثانیاُ چرا مقالاتی که ایشان می‌نوشتند یک دفعه قطع شده؟ ثالثاُ چرا حجره درس ایشان را اشغال کرده اند؟ جناب آقای عابدینی! به نظر شما برآورده کردن این انتظارات برعهده اینجانب است؟ مقدور من است؟ ارتباطی با نشست‌ علمی پیشنهادی دارد؟ (قضاوت با مخاطبان) 🔹 ایشان همه فقیهان بعد از شیخ طوسی را «مقلّد شیخ» و «از کسانی که عقل خود را به کار نمی‌اندازند» معرفی کرده است. حوزه را فاقد هرگونه نوآوری دانسته و گستره فعالیت این نهاد را پرداختن به امر طهارت و نجاست قلمداد کرده است. اینجانب پاسخ ایشان را با دفاع از نشاط علمی حاکم بر حوزه های علمیه دادم؛ لیکن در عکس‌العمل به پاسخ اینجانب فرموده‌اند که چرا حوزه در مقابل برخی از کارهای حکومت ساکت است و طومار پر نمی‌کند و.... 🔹 ایشان می گوید: "در قرآن و روایات متعدد هم آمده که « الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ» پس می‌توان حداقل هرسال، سه بار حج را برپا کرد" آقای عابدینی !این گونه می‌خواهید نوآوری داشته باشید؟! با این – به اصطلاح نوآوری ها – تا کجا می‌روید؟! مگر دست من و شما یا فلان فقیه است که عبادت خلق کند؟ حج در ماه شوال و ذی القعده برچه اساسی مشروع است؟ با این خَلق بدیع، بقیه کارها را چه می‌کنید؟ واقع این است که بنده هیچ استادی را نمی‌توانم مجاب کنم تا برای نقد این نظرهای بی بنیان با شما بحث کند! 🔹 جناب ایشان از انفتاح باب اجتهاد در شیعه گفته‌اند. به ایشان باید گفت انفتاح باب اجتهاد به معنای بی ‌بنیانی و بی‌ضابطگی نیست؛ انفتاح باب اجتهاد به معنای پویایی اجتهاد اما در قالب انضباط و هنجارهای فقه است. آیا می‌توان انکار کرد که هر علمی باید با ابزارهای خودش پیش برود؟ برای مثال فردی هر روز 9 صبح نمازی را خلق کند(شبیه به پیشنهادی که ایشان در باب حج دارند)، نماز جمعه را یکشنبه بخواند و روزه رمضان را در وقت گرما به زمستان منتقل کند و نام همه را اجتهاد پویا بگذارد! 🔹 جناب عابدینی، بپذیرید بخشی از دین گریزی های برخی از جوانان هم حاصل حمله‌هایی است که ناموجّه به حوزه های علمیه، علمای دین ، فقه و فقاهت می‌شود و البته بر این کارناپسند نام زیبا نهاده می‌شود. جناب آقای عابدینی متاُسفم از از باز نشدن بابی برای نقد و نظر با شما که به صدد گشودن آن بودم. 🔹 با این همه اگر باز هم تصمیم گرفتید که صادقانه گفت‌وگو کنید، بدون هیچ پیش شرط از قبیل پیش شرط‌های که گذاشتید، با شماره‌ای که اعلام کرده‌ام تماس بگیرید. مشاهده متن کامل پاسخ: https://mobahesat.ir/23843 🔻🔻🔻 @mobahesat
🔸سلسله نشست‌های ؛ بازخوانی هویت و ماموریت نخبه نوآور حوزوی؛ ▫️نشست اول؛ بازخوانی نوآوری‌های اجتماعی شهید آیت‌الله محمدباقر صدر (ره). ▫️با ارائه استاد سید منذر حکیم. دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمی‌کیا. ▫️چهارشنبه 15 تیرماه، ساعت ده صبح. 🔹ستاد نوآوری‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه 🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
⚡ تجربه‌های تبلیغ بین‌الملل در گفت‌وگو با حجت الاسلام قاسم جلالی/ از نجف و قم تا لندن و لس‌آنجلس / شناخت متقابل از فرهنگ‌ها وآئین‌‌ها لازمه‌ی موفقیت مبلغان است 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدقاسم جلالی از فضلای حوزه علمیه نجف و قم است که علاوه بر مدیریت یکی از مراکز اسلامی در انگلستان در کشورهای مختلف جهان هم به فعالیت‌های گوناگون دینی می‌پردازد. مباحثات در گفت‌وگویی تفصیلی با وی سیری گذرا از زندگی علمی و خاطرات و فعالیت‌های بین‌المللی را به گفت‌وگو نشسته‌است که تقدیم می‌شود. 🔹 درباره امور مربوط به جنبه‌های حوزوی و اجتماعی، بیشترین تأثیر را از پدرم مرحومم پذیرفته‌ام. ایشان وکیل و نماینده آیت‌ﷲ حکیم و آیت‌ﷲ خوئی بود و وکالتی نیز از سوی امام راحل داشت، ارتباطات بسیار خوب و وثیقی نیز با شهید سید محمدباقر صدر داشت.همراهان و همکاران والد به او می‌گفتند این کسی که شما با او درافتاده‌اید، یعنی صدام حسین، شخصیت ظالمی است؛ ایشان در جواب می‌گفت: من به وظیفه‌ام عمل می‌کنم و این خداوند متعال است که سرنوشت ما را معین می‌کند. 🔹 من در منطقه سوانزی اقامت کردم. تقریبا منطقه دور افتاده و دور از دسترسی بود. فاصله اش با لندن سه ساعت و نیم است. آن زمان ۶۰۰ خانوار مسلمان اعم از شیعه و سنی داشت مرکزی ایجاد کردیم. همزمان با کار و فعالیت در مرکز اسلامی آیت‌ﷲ خویی، روزهای آخر هفته و روزهای تعطیلات به منطقه «سری» که در شرق لندن بود می‌رفتم. ما شمال لندن بودیم در مرکز اسلامی. این فعالیت ها تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۴ الحمدلله توانستیم یکی مرکز اسلامی دیگر به نام مرکز اهل بیت، تأسیس کنیم. از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۱ به خیلی از کشورهای دنیا برای تبلیغ در محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت های دینی، مسافرت کردم. آلمان، سوئد، دانمارک، سوییس، خود لندن، کانادا و آمریکا. وقتم را برای مسافرت بین این کشورها تقسیم می‌کردم و مثلا در ماه مبارک رمضان، پانزده روز اول در یک کشور و پانزده روز دوم در کشور دیگری به سر می‌بردم. 🔹 شیعیان، مهر و محبت به ایران در دل های شان کاشته شده‌است. من امروز خدمت یکی از مراجع رسیدم ایشان گفتند فشارهای اقتصادی در ایران زیاد شده است. بنده گفتم حاج آقا امروز جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ کلام و منازعه ای پرچمدار توحید در کل جهان است. جایی اگر در کل این جهان دعوت به توحید خداوند و اهل‌بیت(علیهم السلام) بکند تنها در این سرزمین است. ما باید به این امر مفتخر باشیم و قدرش را بدانیم. طبیعت هر شیعی این است که دوستدار ایران است. ذوب در محبت ایران است. 🔹 در همین لندن ۱۵ تا ۲۰ مرکز اسلامی و مسجد و حسینیه و مسجد، مراسم محرم و عزاداری دارند. خوب حالا می‌پرسیم آیا این ها وحدت گفتمانی و هماهنگی در رویکردها و مضامین دارند؟ آیا اتاق فکری که اینها را پشتیبانی و حمایت فکری بکند وجود دارد؟ به این می‌گویند «وحدت خطاب». فرض بفرمایید در بحث تقیه. این آقا یک چیزی می‌گوید، آقایی دیگر چیزی دیگر و سومی هم مطلبی متفاوت از دو مطلب قبل. خوب این امور نیاز به کار و مجاهدت دارد. بله من می‌دانم در اینجا و در ایران هم کار و مشکلات زیاد است ولی به هر حال همین موضوع لزوم موحد کردن خطاب و تشکیل آن اتاق فکر، هم یکی از مشکلات و نیازهای ماست. 🔹 علمای معاصرمان آیت‌ﷲ سیستانی و دیگر مراجع نجف، هم چنین مراجع قم، مقام معظم رهبری، مرحوم امام راحل و به طور کلی بزرگان شیعه، این ها چه مواضع و توصیه‌هایی در زمینه توصیه به وحدت و همزیستی با اهل‌سنت دارند. می‌دانید که امام(رحمة ﷲ تعالی علیه) قائل بود در مکه به نماز اهل‌سنت اقتدا کنید حتی اگر تقیه نباشد. نیاز به اعاده نماز هم نیست. آیا ما می‌توانیم این ادله موثق را از کتاب و سنت و علما نادیده بگیریم و دست به کارهایی از سر جهل و تعصب که موجب خشنودی دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) و خوشنودی استکبار جهانی می‌شود، بزنیم. 🔹 اما اینکه شما می‌فرمایید برخی از شیعیانی که رویکردی دیگر و افراطی دارند، در لندن جایگاه مهم و پررنگی دارند، نه خیر. بعید می دانم چنین باشد. عامه مردم اغلب روش‌شان را نمی پسندند و برعکس رویکرد مورد پسندشان، جهت گیری‌های مسالمت‌آمیز و مضامین ناب محمدی است. 🔸 مشاهده متن کامل گفت‌وگو: https://mobahesat.ir/23851 🔻🔻🔻 @mobahesat
اختصاصی مباحثات / حجت‌الاسلام والمسلمین نواب شب گذشته وارد مکه مکرمه شد و پس از بجا آوردن اعمال، صبح امروز در صحرای عرفات حضور یافت. تا ساعاتی دیگر مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفات برگزار خواهد شد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ بازنشر مطالب سایت مباحثات در موضوع «حجاب و عفاف» 🔹 نکاتی دربارهٔ الزام حکومتی بر حجاب 🖋مهدی برزگر(مدرّس سطوح عالی حوزه علمیه قم) 🗓 سه‌شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۹ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/23005 //////////////////// 🔹 حجاب، الزام حکومتی آن، و چند پرسش 🖋محمدعلی علمی (طلبه حوزه علمیه قم) 🗓 دوشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۹ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/22986 ///////////////// 🔹 از حجاب تا چندهمسری؛ در جستجوی پایانی برای جدال‌های بی‌پایان 🖋 سیدمحمدهادی گرامی 🗓 دوشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۸ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/22248 //////////////////// 🔹 تأثیر فردگرایی بر گفتمان عدم حجاب اجباری 🖋اباذر افشار 🗓 یک‌شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۷ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/16741 /////////////////// 🔹 حاشیه‌ای بر مناظره امیرحسین ترکاشوند و حسین سوزنچی حجاب‌های علمی‌نگری 🗓 دوشنبه، ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/15969 /////////////////////// 🔹 توفیق ناتمام حجاب قانونی 🖋 سید فرید حاج سید جوادی 🗓 شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/15905 /////////////////// 🔹 حاشیه‌ای بر حواشی یک فتوا حجاب شرعی در عصر اباحی‌گری و الحاد 🖋علی‌اشرف فتحی 🗓 جمعه، ۱۸ تیر ۱۳۹۵ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/10836 ////////////////////// 🔹 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمدرضا سالاری‌فر بدحجابی به مثابه امر روانی یا عمل سیاسی؟ 📖 سه‌شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/10272 https://mobahesat.ir/10379 //////////////////////// 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حسین بستان نگاهی جامعه‌شناختی به بدحجابی و راه‌کارهای مقابله با آن 🗓 شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۴ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/9434 ///////////////////////// 🔹 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر کریم خان‌محمدی؛ احیای مساجد و محلات؛ راه‌حل تقویت حجاب 🗓 شنبه، ۶ دی ۱۳۹۳ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/5864 //////////////////////// 🔹 گوشه‌هایی از تاریخ حوزه علمیه قم به روایت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی؛ حاج شیخ بعد از قصه کشف حجاب زیر و رو شد 🗓 دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ 🔻🔻🔻 https://mobahesat.ir/3122 ///////////////////// 🔸 مطالب منتشر شده لزوما دیدگاه مباحثات نبوده و با هدف بحث و تضارب آراء در موضوعات مختلف منتشر می‌شود. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌‌ و نهم، خردادماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻رویکردهای سه‌گانه ادیان در مواجهه با طبیعت؛ 🔻معنای صحیح اشرفیت انسان در بین موجودات؛ 🔻شعورمندی طبیعت و مدل صحیح بهره‌برداری از آن؛ 🔻اثبات جواز بهره‌برداری از طبیعت بدون تخریب آن. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم فاطمی‌نیا لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢 fekrat.net/?p=9895 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
سامانهٔ «شمع» رونمایی شد. ــــــــــــــــــــــــ سامانهٔ «شمع» با حضور معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات و مدیرکل اداره امور مبلغین کشور رونمایی شد. ــــــــــــــــــــــــ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جنتی، مدیر كل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، هدف از طراحی و راه‌اندازی این سامانه را ساماندهی، هوشمندسازی و تسهیل‌‌گری جریان تبلیغ در کشور دانست و گفت: این سامانه از سه ضلع مبلغان، مردم و کارشناسان تبلیغات اسلامی در شهرستان‌های کشور تشکیل شده و هر ضلعِ آن خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. ــــــــــــــــــــــــ شرح کامل خبر خبرگزاری نهضت: nehzat.ir/000184 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/xbNVz خبرگزاری رسا: rasanews.ir/002zyB ــــــــــــــــــــــــ شمع شبکهٔ مبلغان و عملیات‌های ShabakeTabligh.ir eitaa.com/ShabakeTabligh
⚡️گزارش دو دیدار استاد مهدوی دامغانی با آیت‌الله‌العظمی سیستانی 🗓به مناسبت چهلمین روز درگذشت 🔸متن فوق گزارش دو دیدار مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی با آیت‌الله‌العظمی سیستانی می‌باشد که توسط اخوی‌زاده ایشان جناب استاد حسین مهدوی دامغانی تنظیم شده و برای انتشار در اختیار مباحثات قرار گرفته‌است. 🔹حقیر توفیق داشتم دو جلسه در محضر معظم و بزرگوار استاد عالیقدر دکتر احمد مهدوی دامغانی رحمت‌الله علیه خدمت مرجعیت معظم تقلید شیعیان جهان حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی مدظله‌العالی مشرف شوم. 🔹جلسه اول فروردین ماه 1393 مطابق با جمادی‌الثانی 1435 به اتفاق اخوان معظم و عموی عزیز حاج حسینعلی پنج نفری با آقای دکتر علوی‌‌زاده محضر مبارک معظم‌له رسیدیم و جلسه‌ی بسیار پربار و دوستانه بود. لکن رقت قلب مرحوم عموی معظم در مواجهه با فقیه عظیم‌الشان شیعه بگونه‌ای بود که غالب وقت جلسه را با گریه صحبت می‌کردند و از محضر آیت‌الله سیستانی مدظله‌العالی تقاضای دعا و شفاعت داشتند که با بزرگ منشی ایشان توام بود و در ادامه مرحوم عموجان از ایشان تقاضا کردند که «یکی از لباس های استفاده شده خود را به من مرحمت کنید مثل پیراهن تا در کفن خود قرار دهم» و بی‌درنگ آیت‌الله‌العظمی سیستانی اجابت فرموده و با امر به آقازاده معظم این را کار بعد از چند دقیقه انجام شد و شاید عمدتا این موضوع و بحث مرگ بود که علامه مهدوی دامغانی با گریه مطالب را بیان می‌فرمودند و بقیه وقت شامل احوالپرسی و امورجاری طرفین در آن ایام مطرح شد. 🔹البته لازم به ذکر است بعد از جلسه یکی از حضار آن محفل از دکتر مهدوی دامغانی پرسید آیا این گرفتن پیراهن و قراردادن آن در کفن را با اعتقاد بیان کردید که آن مرحوم بلافاصله با قاطعیت فرمودند« بلی! تردیدی در اعتقادم نداشته باشید که کاملا به ایشان عقیده داشته و امید به شفاعت این سید عظیم‌الشان دارم» 🔹اما تشرف دوم در فرودین‌ماه 1396 مطابق با رجب‌المرجب 1438و در روز ولادت مولانا امیرالمومنین بود که این جلسه از افراد خانواده فقط من توفیق ملازمت آقای دکتر مهدوی دامغانی را داشتم و آقای دکتر علوی‌زاده هم بودند. شاید حدود نیم‌ساعت در خدمت مرجعیت معظم عالم تشیع بودیم و چندبار در طول این جلسه افراد مختلف وارد شدند تا محفل را ترک کنیم اما اشتیاق و فرمایشات آیت الله‌العظمی سیستانی نسبت به مرحوم استاد علامه مهدوی دامغانی به گونه‌ای بود که جلسه ادامه می‌یافت. 🔹این جلسه عمدتا معظم‌له صحبت می‌فرمودند و خطاب به مرحوم دکتر مهدودی دامغانی اینطور فرمودند که « بدون هیچ تعارفی بنده از نوشته‌های شما استفاده می‌کنم و همواره مشتاقم . خصوصا مطالب شما در رابطه با زیارت جامعه (مقاله از سقیفه تا شورا) حال مرا تحت تاثیر قرار داد و کاملا از متن شما بوجد آمدم. دقت نظر شما در مورد (بخ بخ) بسیار زیبا بود و من اینگونه تعبیری تا بحال ندیده بودم و در مجموع به نظرم کسی مانند شما در حال حاضر نیست که چنین زیبا متن فارسی بنویسد» 🔹 حتی در جواب سوال آقای دکتر برای برخی عبارات زیارت جامعه فرمودند«شما نیازی به نظر من ندارید و هرچه بنویسید عالی خواهد بود» که این جملات هم بواقع باعث وجد و از طرفی خضوع مضاعف مرحوم عم معظم بود که در پایان مجددا تقاضای دعا و بویژه شفاعت مرجعیت معظم تقلید حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی را داشتند و می‌فرمودند بسیار خوشحالم که این مختصر امور و کارهایم مورد تحسین و تشویق حضرت‌عالی می‌باشد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
یادداشت وارده/ ⚡️عزاداری مستحب یا واجب 🖋محمد خادمی شیرازی 🔹روشن است که گریه و هرگونه فعلی که از نگاه عرف، عزاداری و جزع بر سیدالشهدا علیه السلام محسوب گردد، از عبادات بلکه افضل اعمالی است که سبب تقرب به خداوند می‌گردد و در روایات بسیاری بر آن تأکید شده است. 🔹عزاداری و جزع اختصاصی به ماه محرّم نداشته بلکه ادله آن، شامل هر زمانی می‌گردد بلکه ظاهر مورد برخی ادله عزاداری در غیر ایام مختص عزاست، بنابراین عزاداری قطعا از مستحبات مؤکد و از افضل اعمال در هر زمانی است. 🔹نکته ای که در این مجال در صدد بیان آن هستیم آن است که عزاداری اگرچه فی حدنفسه مستحب است اما در خصوص ماه محرم، علاوه بر استحباب می‌توان حکم به وجوب کفایی آن نمود. 🔹ادله‌ای که می‌توان بر وجوب عزاداری استدلال نمود به شرح ذیل است: ▫️مسلّم است که حفظ و بقاء مذهب شیعه از اوجب واجبات است و یکی از روش‌ها و بلکه مهمترین آنها برای حفظ و بقاء آن در آینده، اهتمام به عزاداری است، زیرا حفظ و بقاء هر مکتب و مذهبی منوط به حفظ علائم و شعائر آن است و عزاداری – همانند شهادت ثالثه در اذان - قدرمتیقنِ شعائرمذهب بلکه از بزرگ ترین مصادیق اساسی آن است همان طور که عده ای از علما و بزرگان نیز بدان تصریح نموده‌اند و فعلی که دارای چنین ویژگی باشد، ترک آن جایز نیست. همان طور که برخی مانند شیخ بهائی ره در اهمیت جایگاه اذان فرموده اند: «لو أصرّ أهل البلد على ترك الأذان قوتلوا» و این حکم را به اصحاب نسبت داده است با اینکه اذان امری مستحب است. ▫️تبلیغ و نشر دین و هدایت مردم واجب کفایی است و عزاداری نیز یا خودش از مصادیق قدرمتیقنِ تبلیغ و نشر آن است از این جهت که اساس و رکن دین، تولی و تبری است و این مفهوم در عزاداری شکل می‌گیرد و یااینکه عزاداری از باب مقدمه واجب، مقدمه تبلیغ دین است زیرا ارشاد و هدایت مردم نسبت به مجموعه دین به وسیله مجالس عزا شکل می‌گیرد. ▫️حفظ نام و یاد ائمه و مظلومیت‌های ایشان به ارتکاز متشرعه واجب است و عزاداری از مهمترین مصادیق تحقق عناوین مزبور است. به عبارت دیگر همان‌طور که حفظ قرآن واجب است حفظ نام و یاد و مظلومیت‌های ائمه نیز که یکی از ثقلین است واجب می‌باشد و ترک آن سبب اندراس نام و مظلومیت‌های ایشان می‌گردد. 🔹در میان بزرگان و مراجع تقلید نیز عده‌ای بر لزوم عزاداری تأکید کرده وعده‌ای مانند حضرات آیات مرحوم آیة‌الله نخچوانی، مامقانی، میرزا جواد تبریزی، حاج آقا تقی قمی، صافی گلپایگانی و روحانی تصریح نموده‌اند که اقامه عزاداری واجب کفایی است. آیة الله شبیری زنجانی عزاداری را از اوجب واجبات می‌داند. آیة الله وحید خراسانی نیز ترک آن را جایز نمی‌دانند. آیة‌الله سیستانی نیز عزاداری را از مهم ترین شعائر دینی دانسته به گونه‌ای که نباید در اهتمام به آن کوتاهی شود. تعابیر برخی دیگر بالاتر است، مرحوم آیةالله ميلاني، عزاداری را از ضروریات مذهب و برخی دیگر آن را از شعائر امامت و ملحق به اصول دین دانسته که بایستی در جامعه اعلان و ابراز گردد. 🔹به نظر می‌رسد سائر فقهاء که عزاداری را مستحب دانسته‌اند نیز در مقام بیان حکم فی حد نفسه آن بوده‌اند و نه به لحاظ ترتب عناوینی که گذشت و از این جهت بعید است در میان بزرگان، اختلافی در وجوب کفایی عزاداری باشد. 🔹مرجع فقید و مدافع حریم تشیع مرحوم آیة‌الله میرزا جواد تبریزی چه زیبا فرمود که"من يحاول تضعيف هذه الشعائر أو التقليل من أهميتها بين شباب الشيعة فهو من الآثمين في حق أهل البيت (عليهم السّلام) و من المسئولين يوم القيامة عمّا اقترفه في تضليل الناس من جهة مظالم الأئمة (عليهم السّلام)، ثبت اللّه المؤمنين على الإيمان و الولاية و اللّه الهادي إلى سواء السبيل" هر كس در تضعيف اين شعائر تلاش كند و يا از اهميت آن در بين جوانان شيعه بكاهد، در حق اهل‌بيت (عليهم‌السّلام) گناه كرده و روز قيامت براى گمراه كردن مردم از جهت ظلم‌هايى كه به ائمه (عليهم‌السّلام) روا شده، مسئول خواهد بود. ♨️پی‌نوشت: مباحثات آمادگی دارد نقدها و نظرات وارده به این مطلب را منتشر نماید. 🔸 مشاهده متن کامل یادداشت و ارجاعات https://mobahesat.ir/23869 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️پرونده ویژه محرم (بازنشر) 🔸فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری 🔹در میان آنچه امروزه به نام شیوه‌های عزاداری –پذیرفته و یا نپذیرفته– میان جوامع شیعیان رواج دارد، برخی از قدمت بالایی برخوردار بوده و برخی رسوم نیز آیین‌هایی نوظهور به شمار می‌روند. در این بین، ماهیت و روش عزاداری به چه شکلی باید باشد؟ فقه در مورد عزاداری به چه موضوعاتی می‌پردازد؟ در این پرونده به موضوعاتی پیرامون فقه عزاداری و ماهیت و روش عزاداری پرداخته می‌شود. 🔹مباحثات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدﷲ الحسین و یاران باوفایش، بنا به رسالت خود مبنی بر بررسی تحلیلی موضوعات دینی به بازنشر مطالب منتشر شده در سالیان اخیر پیرامون موضوع «فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری» می‌پردازد. 🔸مشاهده صفحات پرونده: https://mobahesat.ir/21572 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ پرونده ویژه محرم سیره علما در عزاداری امام حسین(ع) 🔹 سیره علما و مراجع بزرگ تقلید در زمینه عزاداری امام حسین(ع) چگونه بوده است؟ عزاداری برای امام حسین(ع) در بینش و جهان‌بینی آنان چگونه بوده است؟ در این پرونده به مطالعه مطالبی پیرامون سیره و نگاه امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله العظمی بهجت به عزاداری سید و سالار شهیدان خواهیم پرداخت. 🔹 عزاداری در نگاه امام خمینی https://mobahesat.ir/5119 🔹 عزاداری در منظومه فکری آیت‌ﷲ‌العظمی فاضل لنکرانی https://mobahesat.ir/5161 🔹 آموزه‌های نیکِ عزاداری در اندیشه آیت‌ﷲ صافی گلپایگانی https://mobahesat.ir/5246 🔹 سیره آیت‌ ‌الله‌العظمی بهجت در عزاداری https://mobahesat.ir/5324 🔸 مشاهده متن کامل: https://mobahesat.ir/21574 🔻🔻🔻 @mobahesat
بازنشر به بهانه‌ی بحث‌های اخیر در خصوص مشاوره طلاب و حوزویان 👇 روحانیت و دغدغه‌ی مشاوره (۱): حجت‌الاسلام والمسلمین سقای بی‌ریا در گفت‌وگو با مباحثات: ✔️ روحانیون در مسائل عمومی می‌توانند مشاوره بدهند؛ اما در مباحث تخصصی باید مجوز داشته باشند 🔸 در سال‌های اخیر برخی از طلاب و روحانیون خود را به عنوان مشاور معرفی می‌کنند و گاهی اوقات وارد مساله‌هایی می‌شوند که تخصص لازم در این زمینه را ندارند و گاهی آسیب‌هایی را ایجاد کرده است. این مسأله را با ناصر سقای بی‌ریا معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی ره قم در میان گذاشتم. بی‌ریا دانش‌آموخته حوزه علمیه قم است که کارشناسی ارشد روانشناسی را در دانشگاه مک گیل کانادا تحصیل کرده و دوره دکتری را در دانشگاه هوستون در ایالت تگزاس گذرانده است. پایان‌نامه دکتری او با عنوان رهبری تربیتی و مطالعات فرهنگی بوده است. 🔹 نمی‌شود گفت که در همه‌ی انواع مشاوره‌ها مشاوران باید درجه علمی و مدرک دانشگاهی داشته باشند چون مشاوره‌ها انوع و درجات درجات مختلفی دارند. خیلی از مشاوره‌ها، پیچیده نیستند و اگر کسی فکر صحیح داشته باشد و به اصطلاح از دین، تقوا و راه و رسم زندگی، اطلاعات خوبی داشته باشد، خیلی از مشاوره‌هایی که مردم به آن‌ها نیاز دارند را می‌تواند پاسخ دهد؛ کما این‌که علما و روحانیون این کار را می‌کردند و هیچ مشکلی هم وجود نداشت. 🔹 حتی در مسیحیت هم مطرح است که کشیش‌ها و کسانی که در کلیسا هستند مورد مراجعه مردم قرار می‌گیرند. براساس بعضی مطالعات خیلی از مشورت‌هایی که رجال مذهبی می‌دهند در زندگی مردم مؤثر است. چرا ما باید جامعه را از این محروم کنیم؟ 🔹 البته گاهی سوءاستفاده هم وجود دارد؛ مثلاً کسی که صلاحیت ندارد، به صرف این‌که لباس روحانیت دارد و معمم است می‌رود کلینیک باز می‌کند؛ بدون این‌که مدارک لازم را داشته باشد. این تخلف است و باید جلویش گرفته شود. چنین فردی ممکن است سود کلانی هم عایدش شود؛ شاید به اندازه یک دکتر درآمد داشته باشد و این برای کسی که متخلف است جاذبه دارد. 🔹 مشاوره عین پزشکی است؛ مثلاً شما نمی‌دانید و به مُراجع می‌گویید برو فلان‌کار را انجام بده؛ می‌رود انجام می‌دهد و بیماری‌اش تشدید می‌شود؛ وسواس‌اش زیاد می‌شود؛ افسردگی‌اش بیش‌تر می‌شود؛ یا در موارد شدید ممکن است منجر به خودکشی شود. در این صورت آیا شما مسئول نیستید؟ متن کامل گفت‌وگو👇👇👇 http://mobahesat.ir/16540 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️آیت‌الله حائری در یک اقدام شرعی،اخلاقی تلاش کرد بحران فعلی عراق را حل کند/احتمال ادعای مرجعیت مقتدی‌صدر در آینده بعید نیست! 🎤گفت‌وگو با دکتر عبدالوهاب فراتی 🔹 مرحوم محمدصادق صدر که معروف به صدر دوم بود دو تا وصیت دارد که قبل از شهادتش در میان جمعی از وکلا و شاگردانش بیان کرد. اولین وصیت او که وصیت علنی اوست و صوت و فیلم آن نیز موجود است. ایشان می‌فرمودند بعد از مرگ یا شهادت من، شما را دعوت می‌کنم که از آیت‌ﷲ سید کاظم حائری تقلید کنید چراکه ایشان اعلم فقهای موجود در میان علمای نجف است البته ایشان در ادامه یک نکته‌ای را اضافه می‌کنند و آن اینکه چون آیت‌ﷲ حائری در عراق حضور ندارد و از نزدیک با مسائل عراق در گیر نیست و شرایط کنونی نیز نمی تواند به عراق بازنمی‌گردد بهتر است به مرجعی از میان مراجع سنتی حوزه نجف یعنی آیة ﷲ شیخ محمد اسحاق فیاض رجوع کنید چون ایشان خیر الموجودین است او انسان سلیم القلب وبا تقوایی است. 🔹 وصیت دوم، وصیتی است که در یک جمع سی ویک نفره از شاگردانش بیان کرده وصیتی است که شیخ محمد یعقوبی را به عنوان رهبری حرکت اجتماعی را که او در عراق به وجود آورده عهده‌دار شود. عطف به وصیت اول بسیاری از کسانی که بعداً در جریان صدر تعلق داشتند در تقلید به آیت‌ﷲ سید کاظم حایری رجوع کردند. 🔹 اما اینکه این رخ داد چه پیامدهای در عراق دارد به نظر می رسد دو تا پیامد مهم برای جریان صدر وجود دارد. 🔸 پیامد اول این بود که احتمال می‌رفت پس از فقدان سید کاظم حائری، مقتدا صدر ادعای مرجعیت کند. او هم به طلاب علوم دینی شهریه می‌داد و هم از طرفدارانی برخوردار بود که براحتی دعوی مرجعیت او را می‌پذیرفتند. از نظر او نیز مرجعیت نیازمند اقتدار سیاسی واجتماعی است و چندان هم نیازی به اثبات اعلمیت در علوم حوزوی ندارد. این ایده بود که حد اقل در لایه‌هایی از جریان صدر ترویج می‌شد. آیت‌ﷲ سید کاظم حائری عملا جلوی چنین تصوراتی از سوی مقتدا صدر و جریان وابسته به او را گرفت. 🔸 پیامد دوم این است که با چنین بیانیه‌ای، احتمال دارد بخشی از جریان صدر که از سید کاظم حائری تقلید می‌کرد و به او احترام می‌نهاد دچار ریزش شود و خود را از مقتدی صدر جدا سازد. 🔸 پیامد سوم این است جریان صدر که تلاش زیادی می‌کرد خودش را در پیوند مرجعیت شیعه نشان دهد و جریان خود را جبهه‌‌ای مشروع در قبال حوزه نجف به‌خصوص در قبال آیت‌ﷲ سیستانی وانمود کند، زین‌پس از میان می‌رود و این جریان را از وجود یک مرجع قابل‌ احترام و مورد پذیرش در جامعهٔ شیعی تهی می‌کند. علاوه بر آیت‌ﷲ حائری، آیت‌ﷲ یعقوبی که امروزه در نجف مرجع است و طبقات متوسط شهری و دانشگاهی از او تقلید می‌کنند نیز از جریان صدر تبری جسته است. این نشان می‌دهد که هیچ مرجعی در نجف حامی جریان صدر نیست و این جریان فاقد پایگاهی در درون حوزه نجف است. 🔹 آقای حائری زیرکانه و بابصیرت در چنین شرایطی تن به یک امر اخلاقی بزرگی داد تا شاید بدین‌گونه شکافی که بین جریان‌های شیعی عراق به وجود آمده بود را پر کند و برای کاستن از هیجانات بی‌مورد مقتدا صدر و قانع کردن او به گفتگو با سایر جریان‌های شیعی در عراق راهی بگشاید. بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی از جمله آیت‌ﷲ حائری متوجه این مسئله شده بودند که هرچه اختلاف گروها و احزاب سیاسی شیعه در بغداد گسترش یابد برخی را قانع می‌کند که برای اداره کشور عراق بهتر است به اهل‌سنت سهم بیشتری در اداره کشور داده شود. این احتمال، برای کسانی پس از دهه‌ها از تسلط عرب‌های سنی بر عراق که به دنبال بازگرداندن شیعه‌ها به قدرت بودند احتمال خطرناکی بود. من تصور می‌کنم که آیت‌ﷲ حائری باتوجه‌ به این پدیده‌ که در حال وقوع بود موضع روشن گرفت و جلوی فتنه را بست. 🔹 مشکلی که جریان مقتدا صدر دارد این است که نمی‌تواند مرجعیتی را از درون این جریان به جامعه معرفی کند طبیعتاً این بحرانی است که در آینده با آن رو‌به‌رو خواهد شد احتمال اینکه برخی از متدینین این جریان به مراجع بیرون از جریان صدر رجوع کنند زیاد است و بدین‌گونه این جریان را از درون دچار ریزش کنند مگر اینکه خود مقتدا صدر به‌ تدریج دعوی مرجعیت کند. او بدون اینکه نیازی به تایید اجتهاد خود توسط دیگران داشته باشد خود راسا ممکن است به طرح این ادعا بپردازد که البته با واکنش‌های تندی از سوی حوزه نجف مواجه خواهد شد. جالب است که سید کاظم حائری با هوشمندی برای جلوگیری از چنین اتفاقی که احتمال دارد در آینده رخ دهد جلو این رخداد را گرفت. 🔸 مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/23883 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️یادداشت آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی ♨️ادب تحول! 🔸مشاهده نسخه پی‌دی‌اف: https://b2n.ir/f38415 🔸مشاهده متن کامل : https://mobahesat.ir/23888 🔻🔻🔻 @Mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✊ راهپیمایی مردم انقلابی قم در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر و توهین به مقدسات اسلامی برگزار می‌شود ⏱زمان: جمعه، یکم مهرماه، بعد از اقامه نماز جمعه 📌از میدان جانبازان به سمت میدان روح‌الله @Hawzahnews
⬅️از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ( موضوع حجاب) ⏰زمان :روز یکشنبه ۱۰/مهر/۱4۰۱ ساعت ۹ الی ۱4 💠مکان:قم- پردیسان -انتهای بلوار دانشگاه -دانشگاه باقرالعلوم(ع) طبقه۳ اتاق جلسات ریاست دانشگاه ⬅️مجری : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی( پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی) و دانشگاه باقرالعلوم (ع) (دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی)
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷شیخ عباسعلی محقق (پدر دکتر مهدی محقق) در دادگاه؛ ردیف جلو، نفر اول از چپ. ✍ تصور کنید: درگیری و ستیز بر سر و الزام بر در زمان ؛ علما قیام می‌کنند و مشهد به پا می‌خیزد. مردم در تجمع می‌کنند. سخنرانان از جمله هم جزء واعظان مبارز این عرصه است. مردم بسیاری به ضرب گلوله شهید می‌شوند و شیخ عباسعلی تحت تعقیب قرار می‌گیرد. دو ماه از این خانه به آن خانه پنهان می‌شود. سرانجام تسلیم می‌شود و پس از اعزام به تهران، سه سال در زندان قصر حبس می‌شود. پس از آزادی در سال۱۳۱۷ش، ممنوع المنبر می‌شود و البته حق ندارد از حومه تهران هم خارج شود. خانواده‌اش از مشهد به تهران می‌آیند. شیخ عباسعلی واعظ اجازه منبر و وعظ نداشت و از این‌رو درآمدی هم نداشت تا دو اتاق اجاره کند. خود و دو پسرش در حجره‌ای در ساکن می‌شوند و بقیه خانواده، در اتاقی کوچک در . عالمی که دانش فقهی و به ویژه حدیثی‌اش زبانزد بود، ناچار می‌شود برای امرار معاش به کشاورزی در یکی از روستاهای شهر ری و کرج روی آورد. (حدیث نعمت خدا ص۲۲ و ۲۳) این روزگار، حقیقتا روزگار عسرت روحانیت بود. دولتی که نه تنها با روحانیت، که حتی با دین سر ستیز داشت. در میان شهر به ندرت عالمی عمامه به سر و زنی با حجاب به چشم می‌خورد. بسیاری از مساجد و مدارس علمیه تعطیل یا تبدیل شده بود. اما آخر تابستان ۱۳۲۰ آنگاه که تانک‌ها و نفربرهای همسایه شمالی، به سوی تهران سرازیر شد، همان کسی که بر دین و روحانیت می‌تاخت، پا به فرار گذاشت. 🕌@tarikh_hawzah_tehran