هماکنون
حضور پرشور مردم بویژه حوزویان و جوانان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم
🔻🔻🔻
@mobahesat
هماکنون
جلسه هفتگی بنیاد قمپژوهی با موضوع معرفی کتاب « تحولات فکری حوزه علمیه قم ۱۳۰۱-۱۳۵۷»
🔻🔻🔻
@mobahesat
🎤در گفتوگو با حجتالاسلام وحید نجفی بررسی شد/
سازمانوارگی در روحانیت
🔸گفتوگوی ذیل با هدف جمعآوری دیدگاههای مختلف درباره پایاننامهای با موضوع «بررسی آثار و پیامدهای سازمانوارگی روحانیت بر نظام آموزشی حوزه» است که با حجتالاسلام وحید نجفی از پژوهشگران موضوع حوزه و روحانیت است.
🔹اول قرن حاضر، طلبههای قم ۵۰۰ نفر بودند. یککمی میآید جلوتر مثلاً فکر کنم در دهه ۴۰ میشود حدود ۲۰ هزار نفر. تا اوایل انقلاب و یکی دو سال قبل از انقلاب آمار طلبهها حدود مثلاً بیستوپنج، شش هزار نفر است. این آمار قابل استناد هست چون تلاش کرده بودند طلبهها را ذیل آموزشوپرورش ببرند و آنجا آمارگیری کرده بودند و به خاطر ابزارها و اهرمهای قدرت که داشتند، توانسته بودند آمار را بگیرند والان که تا صدوچند ده هزار نفر آمار رشد یافته است. پس ما یک بستری داریم که در آن اتفاقاتی میافتد. یکی این است که تعداد طلبهها خیلی زیاد میشود.
🔹یکی هم همزمانی با بحث مدرنیته و پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تحولات
بزرگی هستند که در این قرن رخداده. حوزه با مسئله مدرنیته مواجه شده که میتوانیم بگوییم تأسیس حوزه علمیه قم در پاسخ به همین مسئله بوده است. اتفاق بزرگتر و اتفاق دوم، پیروزی انقلاب اسلامی است. این دو تا اتفاق حوزه را وارد دوره جدیدی میکند.
🔹یک ضربه بزرگ دیگری هم که سازمان زد این بود که ساختار جای اراده انسانی را گرفت؛ یعنی مثلاً من میگفتم طلبه شدم تا هدف دینی را محقق کنم و بتوانم به جامعه فلان فایده را برسانم و این اراده اثرات زیادی داشته اما این سازمانی شدن خواسته از بالا من را کنترل و مدیریت کند، درنتیجه من یادم رفته که خودم، خودم را کنترل کنم. درنتیجه کمکم بهجایی میرسم که اگر امتحان هم میدهم، تقلب میکنم. پایاننامه هم مینویسم، دزدی علمی میکنم. یادم میرود که اصلاً برای چه آمدم حوزه و این درسها را میخوانم؛ یعنی آن انگیزههای شخصی به دلیل نوع مدیریت سازمانی یکجاهایی ذبح میشود.
🔹اگر روند سازمانی شدن را بنگرید درمانی بوده برای دردی که بارها تکرار شده بود و آسیب رسانده بود؛ اما چون سرعت تحولات درگذشته کم بود، این آسیبها خیلی مهم نبود. کسی دردش نمیگرفت تا بیاید درمان کند؛ اما الآن چون سرعت تحولات بالا رفته دردشان گرفته، میخواهند درمان کنند؛ مثلاً بعد از آقای حائری مراجع ثلاث بودند و وقتی مرجعیت یکپارچه نیست، حوزه دچار افول جدی میشود. حتی آمار طلبهها را هم نگاه کنید؛ کم میشوند. مرجعیت واحد نیست یعنی چه؟ یعنی هم تواکل هست هم موازیکاری هست. هر جا کار سخت میشود میگوید من که تنها مسئول نیستم آن آقای فلانی هم هست. هر جا کار آسان میشود همه میخواهند با هم باشند.
🔹ما خیلی از اشکالات را به سازمان حوزه میکنیم، اما گاهی این اشکال به سازمان بودن حوزه نیست، بلکه به کامل نبودن سازمان حوزه است؛ یعنی سازمان حوزه اگر کامل بشود، مشکل حل میشود. حوزه سازمان ندارد که این مشکل پیشآمده است. برخی معایب ممکن است غالبی باشد؛ یعنی مثل نظام بروکراسیاش و عدم درک درست از صحنه و اینکه کارمند ضعیف حاکم میشود و … اما باید ببینیم سازمانهای مدرن خودشان را بازسازی نکردند؟ یعنی مدیریت در کشور ما اینطوری فهمیده میشود که همه کارها دست من باشد، اما خب این دارد بازسازی میشود نمونهاش بحث مجوزهای کسبوکار است. قبلاً میگفتند من باید کامل تو را چک کنم بعد مجوز دهم، الآن دیدند کار قفلشده، میگویند تصدیگری نکن. بلکه در مسند سیاستگذاری قرار بگیر.
🔹برخی از این مباحث را در کتاب تعامل حوزه با نظام جمهور اسلامی گفتهام. اول از ضرورت ایجاد سازمان برای روحانیت گفتم، بعد بحث دلایل و عوامل مخالفت با سازمان فراگیر را گفتم مثل آنکه مسئولیتپذیری افراد کم میشود، هزینههای حفظ سازمان زیاد است و …
البته سازمان ممکن است خطا بکند؛ مثلاً در پژوهش آسیبزده، معاونت پژوهش دیده طلبهها روش پژوهش بلد نیستند، روش پژوهش یاد داده اما از آنطرف مقالات از محتوا تضعیف شده، همه فرم را بلدند که چه جور بنویسند، اما محتوا ضعیف شده است.
🔅مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/24009
🔻🔻🔻
@mobahesat
🖊مسمومیت دختران یا بیهوشی رسانهای مسئولان؟
🔹ماجرای مسمومیت دانشآموزان در قم و پس از آن در برخی شهرها اگرچه بیشتر جنبهی اجتماعی داشته است اما با اظهارات روز گذشتهی معاون وزیر بهداشت مبنی بر عمدی بودن و احتمالا انجام آن از سوی برخی محافل خاص مخالف تحصیل دانشآموزان دختر ابعاد عمیقترامنیتی و دینی به خود گرفتهاست.
🔹اگرچه برخی رسانههای مختلف احتمال تعمدی بودن آن را مطرح میکردند اما تا روز گذشته مقامات رسمی این احتمالات را رد کرده بودند و طبیعیتا هرگونه اظهارنظر یا پرداختن به این موضوع دامنزدن به شایعات و نشر اکاذیب محسوب میشد.
اما آنچه که دغدغهی نگارنده بوده و هست عدم اطلاعرسانی دقیق و شفاف مسئولان امر است که پیام آن نوعی «تحیر و بلاتکلیفی» است. از زمان اعلام نظر رسمی عمدی بودن موضوع توسط معاون وزیر بهداشت تاکنون 24 ساعت میگذرد و متاسفانه ازمسئولان ذیربط از جمله استاندار و فرماندار و نهادهای امنیتی که شأنیت اظهارنظر و ورود به مسئله را دارند هیچ واکنشی منتشر نشدهاست.
🔹دقیقا در همین زمان هم انبوهی از تحلیلهای دغدغهمندانه و در برخی موارد همراه با عناد اشخاص و رسانهها را شاهد بودیم که ماحصل همهی آنها عدم شفافیت و اطلاعرسانی دقیق از ماجراست.
🔹پرسش یا پیشنهاد درباره مسائل امنیتی از عهده نگارنده خارج است اما میتوان این سوال و مطالبهی جدی را مطرح کرد که اولا این موضوع امنیتی چرا توسط یک مقام بهداشتی برای نخستین بار باید علنی شود؟ در حالیکه اطلاع مقامات استان بویژه استاندار و .. ازموضوع قطعا دقیقتر از معاون وزیر است.
🔹دوم آنکه پس از اظهارات رسمی مقام وزارت بهداشت هیچ نظر سلبی و ایجابی از مقامات استان قم را مشاهده نکردهایم. آیا مشاوران رسانهای این مقامات برآیند این سکوت در افکار عمومی را فهم کرده و به مسئولان منعکس میکنند؟ آیا قضاوت افکار عمومی مبنی بر اینکه «مسئولان درصدد مخفی کردن واقعیت هستند» به اطلاع مقامات رسیده است؟
🔹براساس آمارهای موجود انقلاب اسلامی ایران بزرگترین تحول را در آموزش و ارتقای فرهنگی دختران و بانوان ایجاد کردهاست اما این سکوت و عدم شفافیت میتواند بهانهای برای رسانههای معاند و به نوعی همراهی جمهوری اسلامی با جریانهای سلفی و مخالف آموزش و رشد دختران قلمداد شود و ضربهی بزرگی به سرمایه و دستاورد انقلاب اسلامی ایران است.
🔹امید است مراجع ذی صلاح استانی هرچه سریعتر با درک صحیح مسائل رسانهای و افکار عمومی و همچنین عمل به تکلیف در قبال خانواده و جامعه فرهنگیان، اطلاعرسانی دقیقی در این زمینه انجام دهند.
https://mobahesat.ir/24016
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
🖊مسمومیت دختران یا بیهوشی رسانهای مسئولان؟ 🔹ماجرای مسمومیت دانشآموزان در قم و پس از آن در برخی
پس از گذشت ۲۴ ساعت از گفتوگوی معاون وزیر بهداشت که توسط روابطعمومی این وزارتخانه تنظیم و به رسانهها ارسال شده بود، وی در توضیح مجددی ادعای مطرح شده تکذیب کرد
این تکذیب با تاخیر همچنان بر ابهامات موضوع میافزاید و لازم است مسئولان استانی تدابیر لازم را اتخاذ کنند .
👇
معاون وزیر بهداشت: علت مسمومیت دانشآموزان قمی را نمیدانم
🔹معاون تحقیقات وزارت بهداشت: آنچه از من درباره علل بیرونی مسمومیتها در قم و عمدیبودن آنها نقل شده مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است. اینکه مسمومیتها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده یا خیر، اطلاعی ندارم.
🔅تاملی در نوع مواجهه حوزویان با موضوع «مسمومیت دانشآموزان»
🔹اسفندماه سال 1401دیگر کسی نیست که موضوع مسمومیت زنجیرهای دانشآموزان در مدارس را نشنیده باشد و حتی درباره آن اظهارنظر نکرده باشد. نزدیک به سه ماه است که اخبار مختلفی از این حوادث بویژه از شهر مقدس قم منتشر شدهاست و حتی در دهه اول اسفند برخی دیگر از سایر شهرهای کشور هم با آن درگیر شدهاند.
اگرچه در حوادث مختلف مربوط به حوزه سلامت مسمومیتهای مقطعی امری بحرانی نبوده اما عدم اطلاع از منشأ بروز مشکل، آن را به موضوعی حساس و حتی امنیتی تبدیل کردهاست. با توجه به اینکه شروع این حوادث و اغلب موارد وقوع آن در شهر قم بوده گمانهزنیهای مختلف و حتی شایعهها و گزارشهای مغرضانه رسانههای خارجی را شاهد هستیم.
🔹با جدی شدن موضوع مسمومیت از اوایل اسفندماه و همچنین اظهارات برخی از مسئولان -اگرچه با تکذیب دیرهنگام – باعث شد نگاه افکار عمومی به سمت «انگیزههای افراطی دینی» برود. نگاهی که تنها برگرفته از حدسیات و حتی متاثر از فضای روانی ایجاد شده از سوی رسانهها است، چراکه تاکنون هیچ دلیل قانعکننده و مستندی ارائه نشدهاست.
🔹باتوجه به مقدمه فوق و بویژه نگاه منفی ایجاد شده نسبت به «انگیزههای دینی»، چگونگی واکنش حوزویان به این امر بسیار مهم خواهد بود. در عین حال بیان چند نکته در این زمینه ضروری است:
1- مواجهه و واکنش سطوح مختلف حوزیان از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید و طلاب باید مبتنی بر چند اصل مهم باشد:
🔸آرامشبخشی و پرهیز از ایجاد هرگونه ناامنی روانی در بین دانشآموزان و والدین وعموم مردم
🔸تاکید بر معیار قراردادن نظرات نهادها و مراجع ذیصلاح قانونی
🔸پرهیز از توجه به شایعات بویژه اخبار و گمانهزنیهای رسانههای معاند
🔸تاکید بر تلاش بیشتر مسئولان برای کشف عاملان این حوادث
در روزهای نیز اخیر مراجع معظم تقلید و علما برحسب احساس وظیفه تذکرات صریحی بیان فرمودند و از مسئولان امر خواستند که با جدیت تمام به دنبال یافتن دلایل این حوادث باشند.
2- خوشبختانه بزرگترین برنامهی تبلیغی حوزههای علمیه تا چند روز دیگر و مصادف با ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. در این ماه مبارک هزاران نفر از طلاب حوزههای علمیه در بین مردم حضور خواهند یافت و طبیعتا یکی از سئوالات اصلی مردم موضوع مسمومیت دختران در شهر قم است. این ایام بهترین فرصت برای بیان فضای حاکم برشهر قم و به صورت کلی نگاه دین به جایگاه بانوان و دختران و همچنین خدمات غیرقابل توصیف انقلاب اسلامی به رشد و شکوفائی دختران است.
3- باتوجه به فرصت ماه مبارک رمضان و موضوع حساسی که امسال در پیشروی مبلغان است، لازم است نهادهای اعزام مبلغ بویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم محتواهای دربرگیرنده آمار و اطلاعات مربوط به خدمات انقلاب در زمینه تحصیل و اشتغال و رشد جایگاه را تهیه و در اختیار مبلغان قرار دهند. پاسخ به شبهات مربوط به نگاه دین به جایگاه و یا تحصیل دختران و همچنین افشای خط سیر تبلیغات و شبهه پراکنی رسانههای معاند در این زمینه از دیگر موارد بسیار ضروری «ره توشهی تبلیغ» می تواند باشد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
14.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در گفتگوی صدای حوزه با حجت الاسلام احمد نجمی، مدیر مباحثات در مورد وضعیت شناسی رسانه های حوزوی مطرح شد؛
📽 فرهنگ نقدپذیری برخلاف فضای عمومی کشور، در حوزه جانیفتاده است؛ رمز عدم اقبال مسئولین حوزه به رسانه های حوزوی، ضعف ارتباط گیری اهالی رسانه می باشد!
◀️ تماشا کنید: تاریخ خواهد نوشت که حوزه نتوانست آدم های موثر خود را در ساختارهایش جا بدهد!
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ #صدای_طلاب بدون سانسور
🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
28.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
يـا مُقَلِّـبَ الْـقُـلُــوبِ وَ الْأَبْـصَـارِ
يـٰا مُـدَبِّــرَ الـلَّـيْــلِ وَ الـنَّــهَــار
يـا مُحَــوِّلَ الْحَــوْلِ وَ الْأَحْـــوَالِ
حــوِّلْ حَـالَنَـا إِلَى أَحْسَـنِ الْحَــال
🌹آغاز سال ۱۴۰۲ و عید نوروز را تبریک عرض میکنیم
🔻🔻🔻
@mobahesat
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹یکی از نتایج مهم تأسیس «موسسه موضوع شناسی احکام»، به اشتراک گذاشتن نتیجه تحقیقات پیرامون موضوع شناسی در عرصه استنباط احکام است.
با توجه به گستردگی امکانات و ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری، چند سالی است اطلاعات مربوط به رؤیت هلال در جلسه مشترکی با حضور نمایندگان مراجع معظم تقلید و کارشناسان امر تشکیل شده و نتیجه تحقیقات و اطلاعات ارائه میشود تا مراجع معظم تقلید براساس این اطلاعات و مبانی فقهی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
🔹فیلم فوق بخشی از جلسه اخیر برای بررسی موضوع رؤیت هلال ماه رمضان است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس
🔹 گزارشی از روند شکلگیری حوزه علمیه قم
http://mobahesat.ir/1104
🔻🔻🔻
@mobahesat
▪️دهم رمضان، وفات حضرت زینب سلام الله علیها
یادداشت وارده
✒️ابراهیم عزیزی
🔹درباره سالروز وفات حضرت زینب سلامالله علیها اختلاف است و نظر قطعی در این باب نمیتوان داد.
کتاب ریاحین الشریعه،ج3، ص33 و الوقایع و الحوادث ،ج1،ص113 دهم رمضانالمبارک را روز وفات ایشان دانستهاند و تنها منبع ذکر شده برای شهادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام در پانزدهم ماه رجب کتاب «أخبار الزینبیات» است که توسط مصـریان در قرن چهاردهم هجری قمری به انگیزه اثبات وجود مرقد حضرت زینب کبری علیهاالسلام در مصر انتشار یافته و آن کتاب را به «عبیدلی» نسبت میدهند.
لکن بعید نیست که مصریان این کتاب را جعل و نشر دادهاند، چنانچه توسط تحقیقی که در«دارالحدیث» انجام شده، این کتاب مردود شناخته شده است. این تحقیق تحت عنوان «بررسی اعتبار کتاب اخبارالزینبیات» بقلم سید حسن فاطمی صورت گرفت و در فصلنامه «کتابهای اسلامی» در تابستان1384، شماره21 به چاپ رسید.
🔹بنابراین قول بهتر این است که شـهادت حضـرت زینب کبری علیهاالسلام در دهم ماه مبارک رمضان واقع شده و چه نیکوست مؤمنان دهم ماه مبارک رمضان را با مستنداتی که نقل نمودیم روز رحلت حضرت زینب علیهاالسلام قرار دهند و در این روز اقامه مجالس سوگواری و ماتم برای آن حضرت کنند و روز 13،14و15 رجب را به محافل و مجالس فضائل و مناقب پدر بزرگوارش حضـرت امیرالمؤمنین علیهالسلام اختصاص دهند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/پروندهی ویژهی سالگرد ارتحال آیتاللهالعظمی بروجردی(ره)
🔸زعیم حوزه و تشیع
🔹برخی ویژگیهای علمی آیتﷲالعظمی بروجردی به روایت آیتﷲ امینی: با فربهشدن «اصول فقه» مخالف بود
https://mobahesat.ir/10881
🔹به مناسبت سالگرد رحلت آیتﷲالعظمی بروجردی:آقای بروجردی، مُجدِّد حوزه قم بود
https://mobahesat.ir/13496
🔹گزارش کمیسیون اصولی پیشنشست بزرگداشت آیتﷲالعظمی بروجردی(۱):آقای بروجردی مباحث الفاظ اصول را از جنس مباحث لغوی میدانستهاند
https://mobahesat.ir/13761
🔹گزارش کمیسیون اصولی پیشنشست بزرگداشت آیتﷲالعظمی بروجردی(۲): منظور آقای بروجردی از حاشیه بودن فقه شیعه بر فقه اهل سنت چه بود؟
https://mobahesat.ir/13496
🔹گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین سید محمدرضا احمدی بروجردی درباره جایگاه و عملکرد مرحوم آیتﷲالعظمی بروجردی؛ آیتﷲ بروجردی در مسائلی که روشن نبود دخالت نمیکرد
https://mobahesat.ir/2707
🔹نقدی گذرا بر کتاب فقیهان و انقلاب ایران: یک نسل پس از آیتﷲالعظمی بروجردی
https://mobahesat.ir/17216
🔹از بریده روزنامههای قدیم؛ به مناسبت سالروز رحلت مرجع عالیقدر حضرت آیتﷲالعظمی بروجردی
https://mobahesat.ir/828
🔹دریافت پوستر اهدائی مباحثات:
http://mobahesat.ir/19065
🔻🔻🔻
@mobahesat