eitaa logo
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
24.5هزار دنبال‌کننده
12هزار عکس
8.7هزار ویدیو
221 فایل
پاسخگویی به شبهات وشایعات ومباحث دینی مدعیان دروغین وعرفانهای کاذب مدیر کانال👇 @sollemassama ادمین کانال👇 @Morteza_Kahromi کانال خبری ما @news_revolution 👇 ادمین تبادل وتبلیغ @F_Gh14 👇کانال پرسمان‌دینی ما @porseman_onlin
مشاهده در ایتا
دانلود
نشر مطالب بالا👆👆 بحب ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام واجب اجرتون با مولا
هدایت شده از استاد زاهدی
Ketab.pdf
5.41M
📕جزوه "خطابه غدیر، قانون اساسی دین" (فایل pdf شامل ۱۸ صفحه با قابلیت چاپ) 🔹برگرفته از سلسله مباحث نظام‌شناسی اسلامی توسط استاد زاهدی 🌹موسسه قرآن و عترت صابره(س) @OstadZahedi 💠
🔴 در مورد ❓کدام حقایق درباره ، سانسور می شوند؟ 1⃣ در شریعت اسلام برای کسانی که زیر فشار غریزه جنسی، توان خویشتنداری ندارند (سست هستند) و امکان هر چند ساده و آسان را نیز ندارند، ازدواج موقت پیش بینی شده است. ازدواج موقت، قانونی برای موارد و جلوگیری از زِنا(رابطه نامشروع) است و نه برای جلوگیری از . 2⃣ ازدواج موقت مثل زنا بی قید و شرط نیست بلکه شرایط و ضوابطی دارد که درصورتی که آن شرایط در یک ازدواج محقق شود ازدواج صحیح است وگرنه ازدواج باطل و رابطه زنا و نامشروع به حساب می آید. متاسفانه خیلی ها به اشتباه فکر میکنند با خواندن صیغه و یک جمله عربی ازدواج موقت انجام میشود در صورتی که این طور نیست و تا شرایط آن فراهم نشود صدبار هم که صیغه را بخوانند ازدواج موقت شکل نمیگیرد. مهم ترین شرط صحت ازدواج موقت ، عده نگه داشتن جنس مونث(زن) است، بصورتی که در ازدواج موقت اگر جنس مونث با مردی رابطه جنسی که منجر به دخول شد داشت بعد از تمام شدن مدت ازدواج و محرمیت آن زن باید حدود یک ماه تا دو ماه(به اندازه دو حیض کامل) صبر کند سپس میتواند با شخص دیگری ازدواج موقت انجام دهد و اگر زودتر ازدواج بکند ازدواج اش باطل است و کسانی که به اسم ازدواج موقت عده نگه نمیدارند و این یکی دوماه را صبر نمیکنند در واقع چون عده نگه نداشته اند ، ازدواج شان باطل است و رابطه شان هم زنا و نامشروع به حساب می آید. 3⃣ علیرغم مباح بودن ازدواج موقت، نقل معتبری وجود ندارد که پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام، خود متعه کرده باشند؛ بلکه شیعیان خاص و اصحاب خود را از این نوع ازدواج برحذر داشته اند. 📌نهی اهلبیت در این زمینه، آنقدر شدید است که وقتی علی بن یقطین یکی از یاران امام کاظم(ع)، از ایشان راجع به ازدواج موقت یا پرسش نمود، امام سخن او را قطع کرده و حتی اجازه پرسش در این زمینه را به او نداد و در پاسخ فرمود: "تو را با ازدواج موقت چه کار ؟!" (اصول کافی ج5 ص452) یا امام صادق(ع) به یکی از اصحاب خود می فرمایند که خودت را مبتلا به نکن و نفس خودت را پست نکن. (بحار ج100، ص 319) 4⃣ در روایات اهل بیت، همچنین از ازدواج موقت نهی شده اند. امام رضا (ع) برای بعضی از دوستانش مرقوم فرمودند: بر گرفتن اصرار نورزید، شما را بر اقامه سنت ( دائم) سفارش می کنم، به وسیله متعه کردن از همسران دائم خود غافل نشوید (مبادا از نظر عاطفی به آن ها نرسید)، زیرا موجب کفر و شک همسران تان خواهد شد و علیه این امر نفرین خواهند کرد و ما را لعن می کنند. (الكافی ج5 ص 453) 5⃣ علت وجود پاره ای احادیث درباره تشویق به چیست؟ پس از ممنوعیت متعه بدست خلیفه دوم، نفوذ و شخصیت او و تعصب مردم در پیروی از روش کشورداری او سبب شد اين قانون در معرض نسيان و همیشگی قرار گیرد. اينجا بود كه ائمه اطهار كه پاسداران دين مبين هستند بخاطر اينكه اين اتفاق نیفتد و جامعه اسلامی آلوده به نشود، وجود آن را ترغيب و تشويق كردند. و لذا بعنوان نمونه امام جعفر صادق(ع) ميفرمود: يكي از موضوعاتي كه من در بيان آن تقيه نخواهم كرد موضوع متعه است. (ضمن آنکه بسیاری از احادیث پر آب و تاب در این زمینه، دارای سندهای غیرمعتبر و ضعیف اند) 6⃣ متاسفانه عده ای از هوسبازان و بیماران جنسی، اصل بودن متعه را با به آن مغلطه کرده اند تا دستاویزی شرعی برای هوس رانی خود بجویند. ضمن آنکه، پیامبر(ص) افراد یعنی زن یا مردی که مرتب همسر عوض میکنند و طعم ازدواجهای متعدد را می چشند، کرده است. ⚠️(الكافي 6/ 55) بنابراین هرگز منظور و مقصود اسلام، از وضع و تشريع این قانون اين نبوده كه وسيله و بی بندو باری شهوت پرستان و يا وسيله بيچارگي زنان اغفال شده و فرزندان بي سرپرست شود. بلکه قانونی استثنا برای موارد بوده تا مسلمین به نیفتند. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا اهل سنت حدیث من کنت مولاه فهذا علی مولاه - رو قبول دارند؟ اگر قبول دارند چرا با خلافت حضرت علی مخالفت کردند؟ ♨️پاسخ: ✅تمام مسلمانان رخداد عظیم غدیرخم را كه در آخرین سفر حج رسول الله(ص) اتفاق افتاد را قبول داشته و میگویند در سال دهم هجری در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیرخم در منزلگاهی به نام جحفه - محل انشعاب خطوط كاروانها به مدینه و مصر و شام و مكه - كه حجّاج از آن جا از یكدیگر جدا شده هر كدام به شهر و دیار خود باز میگشتند، رسول خدا(ص) در آن جا به كاروانیان دستور توقف داد و مقرر داشت تا در همان جا فرود آیند. فرمود تا پیش رفتگان را فراخوانده از راه رفته با گردانند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار كه بنا به قولی بر یك صد و بیست هزار نفر بالغ میشدند متفرق نشوند. دلیل اختلاف اهل سنت با خلافت امام علی(ع) به این مطلب بر می گردد که: اهل سنّت در معنای حدیث غدیر «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند. بعضی از اهل سنت میگویند پیامبر اكرم(ص) در روز غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند. اگر چنان چه بپذیریم حدیث غدیر دلالت بر امامت حضرت علی(ع) میكند نمیپذیریم كه حدیث غدیر دلالت بر امامت بلافصل حضرت علی میكند تا موجب شود خلافت سه خلیفه منتفی شود.[۲] به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا(ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، نه معانی دیگر - دوست، یاری كننده، همسایه و... معنا ندارد كه پیامبر اسلام(ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقتفرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب حضرت علی(ع) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند آن چه كه فهمیده میشود این است كه پیامبر(ص) در آن هوای نامساعد یك مسأله دینی بسیار با اهمیتی را به مسلمانان معرفی كردند كه آن هم مسأله با اهمیت جانشینی و امامت است چون پیامبر(ص) تا آن وقت اصول و فروع دین و احكام آنها را بیان كرده بودند به جز این كه مسأله بسیار مهم جانشینی و امامت بعد از خودشان به نحو مراسم نصب و تبریك برگزار نكرده بودند لذا در روز غدیرخم مراسم نصب و تبریك حضرت علی(ع) بود كه در غدیرخم برگزار شد.[۳] از طرفی دعایی را كه پیامبر اسلام(ص) در غدیرخم در حق حضرت علی(ع) داشتند كه فرمودند: «اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است بر اینکه پیامبر اسلام(ص) در آن روز حضرت علی(ع) را به عنوان خلیفه و زعیم مسلمانان تعیین كردند.[۴] آن چه جای تأمل دارد این است كه، پس از رحلت رسول خدا(ص) چون عدهای از تصاحب كنندگان حكومت ادعا كردند كه رسول خدا(ص) آن چه درباره علی(ع) فرموده در آستانه وفات نسخ كرد، در واقع یاد كردن از واقعه غدیر كم ارزش شد. از نظر شیعه، این قضیّه مورد تأیید است و حتّی همه مفسّران شیعه و حدود ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت معتقدند كه آیه «تبلیغ»؛ «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ[مائده/۶۷] ای پیامبر(ص) آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم ابلاغ كن و اگر نكنی، رسالت خود را به طور كامل انجام ندادهای و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ میكند.» دراین جا به دیدگاه برخی از مفسّران اهل سنّت اشاره میكنیم: ۱. واحدی نیشابوری در كتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ میگوید: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است ۲. سیوطی در كتاب الدر المنثور، جلد ۲، صفحه ۲۹۸ مینویسد: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است. ۳. فخر رازی در كتاب تفسیر[۵] خود میگوید: «مفسّران ده وجه و سبب برای نزول این آیه بیان كردهاند»؛ سپس در ادامه میگوید: «دهم این كه این آیه در مقام فضیلت علی بن ابیطالب نازل شده است و هنگامی كه این آیه نازل شد، پیامبر اسلام دست حضرت علی را گرفت و فرمود: هر كه من مولا و سرپرست و حاكم او هستم، علی هم مولای او است». [۱]. در كتابهای اهل سنت نام ۱۴۶ نفر از صحابیانی كه در غدیر حضور داشته اند یاد شده است. در این باره ر.ك: الغدیر، ج ۱ . [۲]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۱۰۱؛ [۳]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۳؛ [۴]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۵ [۵]. ذیل آیه ۹۷ سوره مائده. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰با توجه به این که واقعه غدیر خم بعد از مراسم حج بود آیا برای اعلام خلافت امیرالمؤمنین بهتر نبود در مراسم حج که همه مردم حضود داشتند این اعلام انجام می شد؟ ✍️پاسخ: ✅به دلیل دو ضلعی بودن پرسش پاسخ در دو محور ارایه می شود: الف_ جایگاهی که برای ابلاغ پیام مزبور انتخاب شده بود، نقطهای بود که غیر از اهل مکه همه حجاج از آن عبور میکردند و در آن جا همه حجاج وجود داشتند. در ضمن شاید طرح مسئله در مکه مخالفت بسیار جدی در پی داشت ، زیرا حضرت علی (ع) بسیاری از سران قریش و اهل مکه را کشته بود . اعلان ولایت و پذیرش در آن جا دشوار می‌نمود و خوف فتنه می‌رفت . این مسئله می‌تواند از پایان آیه ابلاغ"... والله یعصمک من الناس"(۱) خداوند تو را از (شر) مردم حفظ خواهد کرد ، به دست آید. شاید انتخاب آن مکان به آن دلیل باشد که اگر در ضمن اعمال حج، این عمل انجام میشد، برجستگی لازم را پیدا نمیکرد و شکوه تاریخی آن محو میگردید. از همین رو مکان مستقل و زمانی جدا از دیگر اعمال انتخاب شد که در عین امکان اجتماع عظیم مسلمانان، این مطلب به عنوان خبری کاملاً تازه و نو، توسط حجاج به بلاد مختلف اسلامی پخش شود ، تا برجستگی و شکوه و طراوت آن بهتر حفظ گردد. در این جا می‌توانست شواهد و قرائنی جمع شود که این مسئله را برجسته نماید، مانند اعلان تنها یک واقعه ، نه چیز دیگر ، نگه داشتن مردم در زیر آفتاب سوزناک ، برگرداندن کسانی که به جلو رفتند و منتظر ماندن برای کسانی که عقب ماندند ، فرصت کافی برای اعلان و بیعت کردن دیگران با علی (ع) ، در حالی که در ایام حج در مکه در روز‌های اول که فرصت کافی وجود داشت ، حضرت علی در یمن بود و در مکه حضور نداشت . در روز‌های آخر به مکه می‌رسد که اعمال حج به صورت فشرده بوده است. البته در تاریخ دیدیم که چگونه با این همه تمهیدات ، اصل مسئله از مسیر خود منحرف شد. . کسانی این مسئله را انکار کردند که در آن جمعیت حضور داشتند ، پس اگر حتی در مکه انجام می‌شد ، چه فرقی در اصل مسئله داشت ؟ در حالی که امروز می‌بینیم با توجیهاتی چون "ولایت" به معنای دوستی است ، حقانیت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را انکار می‌کنند، پس برای کسانی که نخواهند حقیقت را قبول نمایند، توجیهات ، در صورت اعلان در مکه نیز وجود‌ داشت . ب_ درباره فراز دوم پرسش باید گفت: اولاً:‌به فرض کلمه مولا در حدیث غدیر از کلمات چند منظوره تلقی شود و هر کسی برداشت خاصی از آن بنماید، جای تردید نیست که این تعبیر در کلام حضرت متأثر از روش وحی و قرآن کریم است. در قرآن کریم در مسایل متعدد و مختلف برای بیان مقاصد الهی از کلماتی استفاده شده که چندین معنا برای آن وجود دارد ، ولی همان کلمات به دلیل اسراری که برای ما نهفته است، به کار گرفته شده، در این باره آیات فراوانی قابل طرح است . در کلّ همان طور که قرآن کریم در بسیاری موارد از کلمات به اصطلاح متشابه استفاده کرده ، حقایقی را بیان داشته و سبب و حکمت آن برای کسی به خوبی روشن نیست، پیامبر(ص) نیز در برخی موارد از جمله جریان غدیر از این روش قرآنی استفاده کرده ، ولایت را با کلمه «مولا» بیان کرده است . سرّ اصلی و حکمت واقعی آن شاید به خوبی برای کسی روشن نباشد . این هیچ گونه محذوری ندارد، بلکه در عرف حقایق وحیانی مطرح است. دوم: پیامبر(ص) در مقام بیان ولایت امیرمؤمنان در روز غدیر از قرآن کریم تبعیت کرده است چون در قرآن کریم نیز جریان ولایت با واژه «ولی» بیان شده : «إنّما ولیّکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یؤتون الزکوه و هم راکعون؛(۲) ولی شما تنها خدا و پیامبر او است و کسانی که ایمان آورده‌اند. همان کسانی که نماز برپا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند». بر اساس منابع شیعی و سنی این آیه در شأن امیر مؤمنان(ع) نازل شده مثلاً قوشجی که از علمای بزرگ اهل سنت است ،در شرح تجرید الاعتقاد تصریح نموده که به اجماع مفسران این آیه درباره علی(ع) نازل شده است.(۳) این آیه که نزد شیعیان معروف به آیة ولایت است، در مقام بیان ولایت علی(ع) از کلمه «ولی» استفاده کرده است. بنابر این اگر در خطبة غدیر حضرت پیامبر در مقام اعلان ولایت امیرمؤمنان به عنوان سرپرست امت و جانشین بعد از خود از کلمه مولا استفاده کرده ،ممکن است به دلیل تأسّی به قرآن بوده باشد. ادامه مطلب در پست زیر: 👇👇👇 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
سوم: دلایل و شواهدی بسیاری در روز غدیر رخ داده که هر کدام برای کسی که در پی دانستن حقیقت باشد ،نشانه هدایت و دلیل روشن به معنا مولا در کلام پیامبر است، مثلاً هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که حضرت پیامبر آن همه مردم مسافر را آن مدت در آفتاب گرم نگاه دارد تا دوستی علی(ع) را به آن ها اعلان کند. از نحوه رخداد غدیر به خوبی معلوم است که حضرت در خطبه غدیر مرادش اعلان سرپرستی امت و جانشین بعد از خود بوده است، و گرنه برای بیان محبت و دوستی آن همه مقدمات لازم نبود ،به خصوص آن که این رخداد در حجة‌الوداع و روزهای آخر عمر حضرت پیش آمده است. از این گذشته در همان خطبه غدیر حضرت پیامبر قبل از اعلان خلافت و ولایت امیر مؤمنان با تعبیر «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» این جمله را خطاب به مردم فرمود: «ألست أولى بکم من أنفسکم؛ آیا من در حق تسلط و ولایت و سرپرستی بر شما از خودتان سزاوارتر نیستم؟» همه گفتند: بلى یا رسول الله؛ آری شما سزاوارتر هستید. آن گاه حضرت فرمود: «هر کس من مولای اویم،‌ علی مولای اوست». از این معلوم می‌شود که کلمه مولا در کلام حضرت به معنای سرپرستی است و نه دوستی.(۴) همان طور که کلام پیشین حضرت به معنای سرپرستی است. چهارم: خلافت و جانشینی امیر مؤمنان(ع) غیر از جریان غدیر در چند مورد دیگر نیز از سوی پیامبر ابلاغ شده است، مثلاً در جریان یوم الدار، حدیث یوم الدار و حدیث منزلت، حدیث ثقلین و مانند آن ها درباره جانشینی امیر مؤمنان سخن گفته شده ، این روایات غیر از منابع شیعی در کتاب‌های اهل سنت نیز به صورت متواتر نقل شده است. پس به دلایل گوناگون کلمه مولا در حدیث غدیر مفهوم روشنی دارد . هرگز نمی‌توان آن را به معنای دوستی در آن رخداد تلقی کرد. پیامبر در مکه و در عرفات و منی نیز خواست که مسله ولایت را ابلاغ کند ، ولی بر اثر سر و صدای عده ای موفق نشد . یکی از دلایل این که مولا به معنای پیشوایی است ، این که در شعر حسان که به مناسبت عدیر سروده ، مولا به همین معنا آمده است. (۵) پی‌نوشت‌ها: ۱.مایده(۵) آیه۶۷. ۲. همان، آیه ۵۵. ۳. سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی، ص ۲۰۸، نشر مؤسسه آثار امام خمینی ۱۳۸۷ش. ۴. مرتضى مطهری، مجموعه آثار، ج ۴، ص ۸۶۸، نشر صدرا ۱۳۷۴ش. ۵.الغدیر ،ج۲ ،ص۳۴ نشر دارالکتب الاسلامیه ،تهران ۱۳۶۶ ش؛ محمد سعیدی مهر، آموزشی کلام اسلامی، ج۲ ،ص۱۶۵ ، طه ،قم،۱۳۸۳ ش. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅ عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند. عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند. در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتما در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند. مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱) به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید: « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲) وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد. همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید. عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود. عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند. و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند. با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد. بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید. پی نوشت ها : ۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵. ۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
یه بنده خدایی تو #استخرفرح تو کاخ سعدآباد مغروق شدن بعد بچه هاش با #پول_مردم براش موزه ی ساده زیستی ساختن
⁉️ آیا اعتقاد دارد که برای امام زمان(عج) دنیا باید پر از شود؟ ❎این جمله معروف یکی از عامیانه‌ترین تعاریفی است که در مورد انجمن‌حجتیه می‌شود که از یک لحاظ بوده و از یک لحاظ صحیح نیست. از این لحاظ صحیح نیست که اگر انجمنی‌ها به این معتقد بودند که ظلم و فساد باید زیاد شود، خودشان با مبارزه نمی‌کردند. می‌گفتند دستتان هم درد نکند، دارید باعث انحراف مردم و اشاعه فساد، فحشا و ظلم می شوید، ضمن اینکه خودشان هم انسان‌های و متدین با خانواده‌هایی بسیار مذهبی هستند. پس مسئله از این حیث که انجمن‌حجتیه معتقد است باید فساد زیاد شود، غلط است. ✅اما از چه حیث درست است؟ وقتی شما به با حاکم در عصر غیبت معتقد نباشید، هر خونی در این راه ریخته شود را هدر شده بدانی، وظیفه خودت در را در حیطه یکسری مسائل فردی محدود کنی و از آن مسائل سطح بالای امر به معروف و نهی از منکر چشم بپوشی، وقتی معتقد باشی بسیاری از احکام اجتماعی-سیاسی اسلام در عصر غیبت قابل اجرا نیست و الی ماشاء‌ا... از این موارد، دینت خود به خود، دینی است. ⚠️از آن طرف که بیکار ننشسته، در حال پیشروی و تلاش روزانه است تا در جامعه شما گسترش پیدا کند. فساد، و فحشا را زیاد کند. شما این‌جا نشستی، او دارد گسترش پیدا می‌کند. لذا عملکرد و افکارشان می‌شود گسترش فساد. 📚منبع: مجله روشنا، سخنرانی حجت‌الاسلام اکبری آهنگ در همایش پیدا و پنهان. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
base.apk
2.13M
با تبریک عید سعید متن و ترجمه خطبه غدیریه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در قالب به ۵ زبان تقدیم میشود. @mobahesegroup
الحمدلله الذي جعلني من المتمسكين بولاية اميرالمؤمنين علي عليه السلام عيد امامت و‌ ولایت مبارک 🌺 @mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن غدیر روز عید غدیر چکار کنیم سبک زندگی اسلام واقعی و دور از بدعتهای غلط الگوی رفتار از علی علیه السلام @mobahesegroup @mobahesegroup
هدایت شده از استاد زاهدی
غدیر قانون اساسی اسلام.mp3
18.79M
🎤 استاد زاهدی 👈موضوع: غدیر، قانون اساسی دین اسلام @Ostad_Zahedi 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖واکنش دیدنی مردم به جمله ای که تا به حال نشنیده اند ... 💖حتما تا عید غدیر برای دوستانتان ارسال کنید @mobahesegroup
💢معاویه برای اینکه در علی را دهد ابتدا خطبه خواند بعد نماز... @mobahesegroup
شماره دو 🍀شباهت واقعه غدیر با سجده فرشتگان بر آدم @mobahesegroup
شماره سه 🌹تاج گذاری امیرالمومنین علیه السلام @mobahesegroup
شماره چهار 💠فضیلت غدیر در کلام امام صادق علیه السلام @mobahesegroup
🌷♦🌷🌿🌷♦🌷 ٣ ✨منکر ولایت و منکر قیامت✨ در دعای غدیر عبارتی است که رابطه ای بین ولایت و قیامت را برقرار می کند. خدا را ثناگو هستیم بابت چند امر : *الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي َ لَمْ يَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِينَ وَ الْمُكَذِّبِينَ بِيَوْمِ الدِّين* خدا رو شکر که ما را جزء منکرین ولایت و جزء مکذبین روز قیامت نیز قرار نداد. نکات: 🔸انسان با قبول ولایت معصوم، سیر زندگی اش در صراط مستقیمی می شود که نهایت این صراط، حضورِ درمحضر مالک یوم الدین است اما اگر در این عالم، ولایت را قبول نکرد سرگردان می شود. بار ها و بار ها در لسان مطهر پیغمبر ص آمده است که اي علی ! آن کسی که تو را شناخت و توسل به حبل المتین تو داشت در این عالم گمراه نمی شود. 🔸اوبا پذيرش ولايت در یک قلعه محکمی قرار می گیردكه نه فکر سوء بر این فرد وارد می شود و نه عمل سوء و نه رفتار وگفتار سوء؛هرچند دچار لغزش شود اما مسیر را برای همیشه شناخته است. *اگر کسی ولی شناس شد، قیامت را با همه وجودش پذیرفته و اگر کسی ولی شناس نشد گویا قیامت را بطور کامل منکر شده است . 🔸 جایگاه ولایت در این عالم جایگاهی است که سیر به سوی حق را به ما آموزش می دهد حضور در محضر مالک یوم الدین را به یکایک ما تعلیم می دهد. کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞🌼🌞 معرفی حضرت مهدی(عج) در روز عید غدیر توسط پیامبر:🌺 یکی از ابعاد عید غدیر علاوه بر اعلام امامت حضرت علی(ع) از سوی پیامبر (ص) ، معرفی حضرت مهدی (عج) نیز بود و این پیشینه مهدی شناسی را نشان می دهد و پیامبر اسلام اولین مبلغ و معلم مهدویت در اسلام بودند. به بندهایی از کلام گهر بار پیامبر در این زمینه توجه نمایید: ای مردم نور خدا با من سپس با علی آنگاه در نسل او تا قائم مهدی است آن مهدی ،حق خدا و حق همه ما را اخذ می کند آگاه باشید که پایان بخش امامان مهدی قائم از ما است آگاه باشید که او بر همه ادیان پیروز می شود. آگاه باشید که او از ستمگران انتقام می گیرد آگاه باشید که او همه قلعه های شرک را فتح می کند و منهدم می سازد آگاه باشید که او بر همه مشرکان غلبه می کند و آنها را هدایت می نماید آگاه باشید که او منتقم خون همه اولیای الهی است آگاه باشید که او یار و یاور دین است. آگاه باشید که او جرعه نوش دریای بیکران است آگاه باشید که او هر عالمی را به دانش او و هر جاهلی را به جهل او شناسایی می کند آگاه باشید که او منتخب و برگزیده خداوند است. آگاه باشید که او وارث همه دانش ها و صاحب همه بینش ها است آگاه باشید که او از سوی خدا سخن می گوید و آیات الهی را استوار می سازد آگاه باشید که او محکم و استوار است و امور به او تفویض شده است آگاه باشید که همه پیشینیان به او بشارت داده اند. آگاه باشید که او تنها ذخیره الهی است بعد از او حجتی نیست ، حق با او و نور الهی با اوست. آگاه باشید که او همیشه پیروز و شکست ناپذیر است آگاه باشید که او ولی خدا در روی زمین ، حاکم خدا در میان بندگان و امین خدا در آشکار و نهان است. صاحب الزمانی باشید / میرسراجی (پژوهشگر مهدویت)🌺 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🌺💚🌺💚🌺💚🌺💚🌺💚🌺💚 سیدهای محترم بخوانیدو به خود ببالید 💚ســــیدها ڪیسـٺند ؟؟؟ 🌺سید همان‌هایی هستند که فاطمه زهرا، با آنهمه جراحت در روزهای آخر عمرش وصیت کرد و ازامیرالمومنین، خواست که "علی جان! سلام مرا به تمام فرزندانی که از نسل من تا روز قیامت خواهند آمد، برسان"💐 💚سید همان‌هایی هستند که پیامبر اکرم فرمود اگر سیدی را دیدید و به احترامش، قیام نکردید، به من جفا کردید💐 💚سید همان‌هایی هستند که پیامبر فرمود اگر سیدی را دیدید و به او سلام نکردید، به من جفا کردید🌹 💚سید همان‌هایی هستتد که حضرت زهرا فرمود، حتی اگر سید به شما بد کردند، شما احترام او را نگه دارید، که ما در قیامت، جبران میکنیم🌸 💚 سید همان‌هایی هستند که امام رضا از قول پیامبر فرمود، نگاه کردن به هر سید و ذریه ما عبادت است🌹 💚سید همان‌هایی هستند که در روز قیامت مردانشان به فاطمه اطهر، و زنانشان به ائمه طیبین محرم هستند🌻 💚سید همان‌هایی هستند که به فرموده امام صادق در صحنه بسیار تاریک قیامت که تمام مردم وحشت میکنند و از خدا می‌خواهند، خدایا نوری بفرست، گروهی می‌آیند که نوری پیشاپیش آنها در حرکت است و صحنه را نورانی میکند، همه می‌پرسند آیا از پیامبرانید؟ ندا میرسد: نه... آیا فرشتگانید؟.. نه... آیا از شهدایید؟! نه.. پس که هستید.. میگویند "ما ساداتیم، و انتساب به امیرالمومنین، داریم ما از نسل پیامبر و علی هستیم، ما را خدا به کرامت خاص خود اختصاص داده ما ایمن از عذاب و مطمئن به رحمت خداییم"💐 💚سید همان‌هایی هستند که به فرموده امام صادق روز قیامت، خود خداوند آنها را مورد خطاب قرار میدهد که ای سید دوستان و ارادتمندان خود را شفاعت کنید، و وقتی سید کسی را شفاعت، کند شفاعت آنها رد نخواهد شد🌺 💚سید همان‌هایی هستند که امام صادق از قول پیغمبر فرمود: وقتی در قیامت به جایگاه مقام محمود رسیدم، تمام گنهکاران امتم را شفاعت میکنم حتی آنها که گناه کبیره کردند، ولی بخدا قسم وقتی به آن موقعیت رسیدم کسانی که فرزندان من و سید و ذریه نسل مرا، اذیت کند هرگز شفاعت نخواهم کرد🌺 💚سید همان‌هایی هستند که پیامبر فرمود، سیدرا احترام کنید اگر مومن بود بخاطر خدا و خودشان، زیرا هر انسان خوبی را باید احترام کرد و اگر مومن نبود به احترام من جدشان.🌺 💚سید همان‌هایی هستند که امام زمان به سید شهاب الدینی فرمود: قدر سید بودنت که به مادرم فاطمه زهرا منسوب میشود را بدان.🌹 💚سید همان‌هایی هستند که امام صادق فرمود پیامبر در روز قیامت، ندا میدهد، ای مردم هرکس سادات را احترام، کرده پناه داده و به آنها نیکی کرده بیاید تا تلافی کنم.. و خدا ندا میدهد، ای رسول پاداش آنها با خودت، هر کجا می‌خواهی منزلشان، ده.. و رسول خدا آنها را در "وسیله" (محلی دربهشت) جا میدهد که در دیدگاه پیامبر و خانواده‌اش هستند و آنها را می‌بینند 🌸 💚سید همان‌هایی هستند بزرگترین و پیرترین علامه‌ها، در برابر کودک سیدی دو زانو می‌نشستند، و به احترامش، قیام میکردند.. و این فقط ذره‌ای از تأکید احترام به کسانیست، که خون اطهر در رگشان جاریست.🌹 💐💐🌺🌺💐💐🌺🌺 عید سعید غدیر بر شما مبارک..💞 کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🌿 @mobahesegroup 🌹 ⁉️متن شبهه: چه کسی گفته که « خم» عید است؟ ✅پاسخ شبهه:👇👇👇 🔮هر چند اگر حدیثی هم نباشد ، آن روزی که خدا به انسان نعمتی میدهد و یا روزی که انسان در آن گناه نکند نیز عید است ، چه رسد به روزی که خدا در آن نعمت دین را اکمال و اتمام نموده است ، اما احادیث بسیاری از ائمه اطهار (علیهم ‌السلام) نیز دال بر «عید» بودن روز غدیر خم وجود دارد. 🔮البته روایاتی که ویژگیهای این روز بیان شده باشد بسیار است ، اما برخی در پژوهش فقط به دنبال کلمه‌ یا لفظ مستقیم آن چیزی هستند که در آن تحقیق میکنند یا برایشان مورد سؤال واقع شده است . مثلاً میگویند : «ویژگیهای یک روز عید را نمیخواهیم و نمیتوانیم نتیجه بگیریم که پس امروز عید است ، بلکه لفظ و واژه عید را برای این روز میخواهیم.» دسته ‌ای از احادیث و روایات وجود دارد که مستقیم و صریح واژه ‌ی «عید» در آنها برای غدیر خم بیان شده است. از جمله خطبه حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نماز جمعه ‌ای است که با سالروز غدیر خم مصادف شده بود . ایشان به فضائل برکات بسیار این روز تصریح کردند ، اما در همان ابتدا واژه‌ ی «عید» را هم بکار بردند. 1⃣ایشان نه تنها روز غدیر را عید خواندند ، بلکه آن را عیدی عظیم و کبیر توصیف نموده و دستورالعمل هایی نیز برای کثرت عبادت و شادمانی حقیقی در این روز صادر نمودند . ایشان فرمودند: 🌼«وَ‌اعلَمُوا اَنَّ الله َ و تعالی جَمَعَ لَکُم مَعشَرَ المُومِنینَ فی هذا الیَومِ عیدَینِ عَظیمَینِ کَبیرَینَ ، لا یَقُومُ اَحَدَهُما اِلاّ بِصاحِبِهِ ؛ لِیُکمِلَ عِندَکُم جَمیلَ صُنعِهِ ؛ وَ یَقِفَکُم عَلَی طَریقِ رُشدِهِ ؛ وَیَقفُوَ بِکُم آثارَ المُستَضیعِینَ بِنُورِ هِدایَتِهِ وَ یُسَهِّلَ لَکُم مِنهاجَ قَصدِهِ و یُوَّفِرَ عَلَیکُم هَنیئَ رِفدِهِ ...» ✏️ترجمه : و بدانید همانا خداوند تعالی امروز برای شما مومنین دو عید با عظمت بزرگ را جمع نموده (غدیر و روز جمعه) که هیچکدام بدون دیگری اقامه نمیشود ( یعنی ارزش معنوی ندارد) . این چنین ( مقرر) کرد تا زیبایی عمل ( هدایت) خود را نیزد شما به اکمال و اتمام برساند و شما به راه درست آگاه سازد و بدنبال آثار کسانی که وجودشان به نور هدایت او روشن است روانه سازد و طی نمودن راه دینش را برای شما آسان نماید و نعمت گوارایش را برای شما فراوان سازد ... @mobahesegroup 2⃣و سپس افزودند : در این روز نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و نیکی و بخشش پیشه کنید حبه برادران دینی خویش به قدر توان نیکی و بخشش کنید ؛ خدای را در برابر نعمت هایی که به شما ارزانی داشته ، شکرگزار باشید ؛ کنار یکدیگر جمع شوید تا خداوند اجتماع شما را فراگیر و گیراتر سازد ؛ نعمتهای الهی را به یکدیگر تبریک و تهنیت گویید همانطور که خداوند [در این روز] با اعطای اجر و ثوابی بیش از دیگر اعیاد به شما تهنیت میگوید . بعد فرمود : کمکهای مالی به دیگران در امروز (غدیر) به اموالتان برکت میبخشد و بر عمرتان می افزاید : مهربانی به دیگران سبب رحمت و عنایات حق خواهد شد ؛ یک دیگر را در آغوش بگیرید و تبریک بگویید و ... ؛ (بحارالانوار ، ج 95 ، ص 118 ـ 112) 3⃣عمار بن حریز گوید : روز هجدهم ذیحجه خدمت امام صادق (ع) رسیدم و ملاحظه كردم كه ایشان روزه‌ دار هستند . آن حضرت فرمود : این روزی بزرگ است كه خداوند حرمت آن را بر مؤمنان بزرگ شمرده ، دین را برای آنان در آن روز كامل و نعمت را بر آنان تمام كرده و عهد و میثاقی را كه از آنان برگرفته تجدید كرده است . گفته شد : روزه این روز چه ثوابی دارد ؟ فرمود : آن ، روز عید و شادمانی و سرور است و [روز] روزه‌ گرفتن برای شكرگزاری خدای تعالی است و روزه آن با [روزه] شصت ماه از ماه های حرام برابری میكند ... (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد صفحه 680) @mobahesegroup 4⃣به امام صادق (ع) گفته شد : آیا مؤمنان غیر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه عید دیگری هم دارند ؟ فرمود : آری ، آنان عیدی دارند كه بزرگتر از این است ، و آن روزی است كه امیرالمؤمنین (ع) [به امامت و ولایت] منصوب شد و رسول خدا (ص) ولایت او را بر گردن مردان و زنان در غدیر خم استوار كرد . گفته شد : آن چه روزی است ؟ فرمود : روزها متفاوت ‌اند . سپس فرمود : آن ، روز هجدهم ذیحجه است ... و عمل در آن روز با عمل در هشتاد ماه برابری میكند و سزاوارتر است كه در آن روز خدای عزوجل بسیار یاد شود و بر پیامبر (ص) درود بسیار فرستاده شود و مرد بر خانواده خود گشایش دهد. (ثواب ‌الاعمال صفحه 99). کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز http://telegram.me/mobahesegroup 👇👇 https://eitaa.com/mobahesegroup 👇👇 http://sapp.ir/mobahesegroup