⁉️ در پاسخ به متن شهسواری درباره شکاف دیوار کعبه
✅ پاسخ شبهه :
یکی از مسائلی که امروزه زیاد مورد سؤال واقع شده است، مسئله شکاف دیوار خانه کعبه در مقابل فاطمة بنت اسد مادر امام علی (علیه السلام) است. قراین زیادی بر صدق این ماجرا دلالت دارند که عبارت است از:
1- وجود روایات متعددی که شکاف کعبه را نقل نمودهاند و با اسناد مختلف، بطوریکه در ضمره احادیث مستفیض قرار گرفته است. این اسناد عبارتند از:
سفیان بن عیینة از زهری از عایشه [1].
ابو داود از شعبه از قتادة از انس بن مالک از ابن عباس [2].
ابن شاذان از ابراهیم با اسنادش از امام صادق (علیه السلام)[3].
حسن بن محبوب از امام صادق (علیه السلام)[4].
علی بن احمد الدقاق از محمد بن ابی عبدالله الکوفی از موسی بن عمران النخعی از حسین بن یزید نوفلی از حسن بن علی بن ابی حمزه از ابن عباس [5].
علی بن احم الدقاق از محمد بن جعفر اسدی از موسی بن عمران از نوفلی از محمد بن سنان از مفضل بن عمر از ثابت بن دینار از ابن جبیر از یزید بن قعنب [6].
2- همانطور که در اسناد فوق مشاهده میشود، نقل این ماجرا حتی از کسانی که به دشمنی و بغض علی (علیه السلام) مشهور بودهاند، و حتی با ایشان جنگیدهاند، صورت پذیرفته است.
3- همچنین روایات زیادی که اصل تولد ایشان در کعبه را بیان نمودهاست میتواند مؤیدی بر شکاف دیوار کعبه نیز باشد [7]، چون به گواهی تاریخ، چنین رسمی نبوده که در کعبه باز باشد و یا کلیددار آن برای زایمان درب را باز کند!
4- آثار این شکاف هنوز هم باقی است و علیرغم تلاش فراوان نتوانستهاند آنرا مخفی کنند.
بنابراین به نظر میرسد با وجود شواهد فوق، صحت این ماجرا، مورد اطمینان است و از کرامات عجیب آن امام همام که نشانگر اهمیت والای این مولود در نزد خداست میباشد.
پینوشت:
[1]. شیخ طوسی، الامالی: ص 715 و 716، دارالثقافة: قم، 1414 ق. بحار الانوار: ج 35 ص 17 و 18 و 35 و 36، به نقل از مناقب آل ابیطالب.
[2]. همان.
[3]. همان.
[4]. بحار الانوار: ج 35 ص 17 و 18 الانوار العلویة: ص 36
[5]. الصدوق، الامالی: ص 99، مؤسسه الاعلمی، 1410 ق. معانی الاخبار: ص 62.
[6]. الصدوق، الامالی: ص 194، مؤسسه البعثة. توحید صدوق: 62. الاربلی، کشف الغمة: ج 1 ص 61 و مراجع دیگر.
[7]. حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین: ج 3 ص 483 نیز رج ملحقات احقاق الحق ج 17 ص 364 – 374.
https://goo.gl/tyPGvy
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
🔴 نهی شدید رهبر انقلاب از توهین به بزرگان #اهل_سنت
آیا با #توهین میتوان عقیده کسی را تغییر داد؟!😕یا با منطق؟
#وحدت #سنی #شیعه #شیعه_اسرائیلی #شیعه_انگلیسی #تکفیری #شیرازی
👉 @mobahesegroup 🌹
⁉️ متن شایعه: 👇👇👇👇
"ﻓﺮوردﯾﻦ = ﻓﺮوردﻫﺎی ﭘﺎﮐﺎن / ﻣﺤﺮم = ﺣﺮام ﺑﻮدن ﻗﺘﻞ
اردﯾﺒﻬﺸﺖ = ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راﺳﺘﯽ / ﺻﻔﺮ = ﺗﻬﯽ ( ازﻣﺎل ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻏﺎرت )
ﺧﺮداد = رﺳﺎﯾﯽ ﮐﻤﺎل / رﺑﯿﻊ اﻻول = ﻣﺎه اول ﺑﻬﺎر
ﺗﯿﺮ = اﯾﺰد ﺑﺎران/ رﺑﯿﻊ اﻟﺜﺎﻧﯽ = ﻣﺎه دوم ﺑﻬﺎر
ﻣﺮداد = ﺟﺎوداﻧﮕﯽ /ﺟﻤﺎدی اﻻول = ﯾﺨﺒﻨﺪان اول
ﺷﻬﺮﯾﻮر = ﺷﻬﺮﯾﺎری ﻧﯿﮏ /ﺟﻤﺎدی اﻟﺜﺎﻧﯽ = ﯾﺨﺒﻨﺪان دوم
ﻣﻬﺮ = ﭘﯿﻮﺳﺘﻦ ﺑﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ /رﺟﺐ = ﻋﻈﯿﻢ ( ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻮﻗﻒ ﺟﻨﮓ )
آﺑﺎن = آﺑﻬﺎ/ ﺷﻌﺒﺎن = ﻓﺮﻗﻪ و اﺧﺘﻼف
آذر = آﺗﺶ /رﻣﻀﺎن = رﯾﮕﺴﺘﺎن ﮔﺮم
دی = داﻧﺎی آﻓﺮﯾﻨﻨﺪه /ﺷﻮال = ﺑﺎﻻﺑﺮدن (دم ﺷﺘﺮ ﺑﺮای ﺟﻔﺖ ﮔﯿﺮی )
ﺑﻬﻤﻦ = ﻣﻨﺶ ﻧﯿﮏ/ ذی اﻟﻘﻌﺪه = دﺳﺖ ﺑﺮداﺷﺘﻦ از ﺟﻨﮓ
اﺳﻔﻨﺪ = آراﻣﺶ اﻓﺰاﯾﻨﺪه/ ذی اﻟﺤﺠﻪ = ﻣﺎه زﯾﺎرت"
✅پاسخ شایعه 👇👇👇👇
1⃣ ﻧﺎم ﻫﺎی ﻣﺎه ﻫﺎ در ﺑﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ و ﻣﻠﺖ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﭼﻴﺰ ﺧﺎﺻﻲ را ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ و ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ و دﻳﻨﻲ ﻛﻪ در ﺑﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ ﻇﻬﻮر ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻧﺪارد، ﺑﺨﺼﻮص ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﺎم ﻫﺎی ﻋﺮﺑﻲ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻣﺎن ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﻌﺪ از اﺳﻼم.
2⃣ﺣﺘﻲ اﮔﺮ ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻴﻦ اﻳﻦ دو ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﺮﻗﺮار ﻛﻨﻴﻢ، خود نشانگر نیاز ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﺮﺑﻲ ﺑﻪ ارﺳﺎل ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی است ﻛﻪ ﻣﻨﺎدی رﺣﻤﺖ و ﺻﻠﺢ و دوﺳﺘﻲ و اﺧﻼق می ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺧﺪاوﻧﺪ در ﻣﻴﺎن اﻳﻦ ﻣﺮدم ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ آﺧﺮ اﻟﺰﻣﺎن را ﻣﺒﻌﻮث ﻛﺮد .
3⃣ اﻣﺎ ﻧﻜﺘﻪ ﻣﻬﻢ و ﺑﺴﻴﺎر دﻗﻴﻖ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ، ﺑﻲ اﻧﺼﺎﻓﻲ و ﺧﺮوج از داﺋﺮه رﻓﺘﺎر ﻋﻠﻤﻲ و ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮد ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ، ﺗﻼش ﻛﺮده ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ واژﮔﺎن و ﺟﺬاب ﺗﺮﻳﻦ اﺣﺘﻤﺎﻻت را در ﻣﻮرد ﻣﺎه ﻫﺎی اﻳﺮاﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﺪ و در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺪﺗﺮﻳﻦ واژﮔﺎن و ﻧﺎﻣﺎﻧﻮس ﺗﺮﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎی ﻣﻤﻜﻦ در ﺑﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻨﺎ را ﺑﺮای ﻣﺎه ﻫﺎی ﻋﺮﺑﻲ ﻧﻘﻞ ﻛﻨﺪ !
4⃣ در ﻣﻘﺎم ﺑﺮرﺳﻲ اﺟﻤﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﺎه ﻫﺎی ﻓﺎرﺳﻲ ﻛﺎری ﻧﺪارﻳﻢ و ﻓﺮض را ﺑﺮ ﺻﺤﺖ ﻫﻤﻪ آن ﻫﺎ ﻣﻲ ﮔﺬارﻳﻢ، اﻣﺎ ﻧﻘﻞ ﻣﻌﻨﺎی ﻣﺎه ﻫﺎی ﻋﺮﺑﻲ در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺑﻲ اﻧﺼﺎﻓﻲ و ﺣﺘﻲ ﻛﺬب اﺳﺖ .
5. معنا و وجه تسمیه ماه های عربی بدون غرض ورزی و صرفا با تکیه معنایی که برای نامیدن یک ماه از سال قابل استفاده می باشد:
* محرم :
دارای حرمت و احترام _ در این ماه به احترام مناسک حج حتی ترک اختلاف و نبرد می نمودند
* صفر :
خالی شده از حجاج _ در این ماه و ماه محرم شهر مکه از حجاج خالی می شد
* ربیع الاول :
بهار اول _ اولین ماه بهاری و شکوفایی گیاهان و طبیعت
* ربیع الثانی :
بهار دوم _ دومین ماه بهاری و شکوفایی گیاهان و طبیعت
* جمادی الاول :
جامد و یخبندان (اول) _ بدلیل سرما و یخبندان که در زمان نامگذاری در این ماه بوده است .
* جمادی الثانی :
جامد و یخبندان (دوم) _ بدلیل سرما و یخبندان که در زمان نامگذاری در این ماه بوده است .
* رجب :
عظیم و بزرگ _ نام نهری در بهشت
* شعبان :
منشعب و زیاد شده _ بنا بر حدیثی از پیامبر اکرم (ص) ، خیر و روزی در این ماه زیاد می شود
* رمضان :
از اسامی خداوند _ ماه سوختن گناهان
* شوال :
ماه سیر و شکار
* ذی القعده :
ماه صلح (با دست کشیدن از اختلافات)
* ذی الحجه :
ماه فریضه الهی حج
منابع :
1: استدلالات
http://www.pasokhgoo.ir/node/94069
2: معانی و وجه تسمیه ها :
http://www.noormags.com/view/fa/articlepage/4505/60/text
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#رفع_القلم
#خرافه_عیدالزهرا
💢یکی از منابع و ادله برگزاری مراسم عمرکشان، حدیث #رفع_القلم می باشد
در این حدیث آماده است که در این روز گناهی برای بندگان ثبت نمیشود!!😳
#بررسی_حدیث 👇👇
✅اولا
این حدیث در منابع اولیه نیامده، و با توجه به محتوای آن که در صدد ایجاد و تبیین یکی از اعیاد بزرگ شیعیان بوده، بسیار بعید است که در هیچ کدام از کتاب های روایی نیامده باشد و بزرگانی مانند شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی از آن غافل باشند.
✅ثانیا
بنابر نقل علامه مجلسی؛ سید بن طاوس از شخصی به نام " ابْنُ أَبِی الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِیُّ الْوَاسِطِیُّ" وَ " یَحْیَى بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُوَیْجٍ الْبَغْدَادِیُّ" این جریان را نقل می کند در حالی که همین جریان را شیخ حسن بن سلیمان از مُحَمَّدِ بْنِ الْعَلَاءِ الْهَمْدَانِیِّ الْوَاسِطِیِّ ( ونه ابن ابی العلاء) وَ یَحْیَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ جَرِیحٍ ( ونه حویج) الْبَغْدَادِیِّ، نقل می کند که بنابراین در مشخصات هر دو راوی این حدیث در این دو کتاب اختلاف وجود دارد.
✅ثالثا
عبارت "یوم رفع القلم"، اگر به معنای روزی است که گناهان در آن روز نوشته نمی شود و مردم در انجام هر گناهی آزادند؟! چنین مطلبی با اصول اعتقادات و مسلمات قرآنی و روایی در تعارض است
علاوه بر این که چنین تفسیری از "یوم رفع القلم" با دیگر قسمت های این روایت طولانی ناساز گار است. در این روایت، روز نهم ربیع الاول را روز زهد، روز توبه، روز انابه و بازگشت به سوی خداوند، و روز تزکیۀ نفس خوانده است.
چنین صفاتی چگونه با روزی به این عنوان که هر گناهی در آن آزاد است، قابل جمع است؟!
✅رابعا
در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) و در کتاب فضائل الشیعه شیخ صدوق، دو روایت به این مضمون آمده است که از شیعیان اهل بیت (ع) قلم برداشته شده است. این دو روایت به طور مطلق آمده و محدود به نهم ربیع الاول هم نشده است.
بحار الأنوار، ج 31، ص 128.
صدوق، محمد بن علی، عیون أخبار الرضا ع، ترجمه غفارى و مستفید، ج2، ص 575
☑️☑️مهم👇👇👇👇👇
✅✅منبع شناسي روايت نهم ربيع
مرحوم مجلسي اين روايت را به نقل از دو منبع در كتاب بحار آورده است:
يكي زوائد الفوائد، نوشته فرزند سيد بن طاووس (قرن هفتم) و ديگر كتاب المحتضر نوشته حسن بن سليمان حلي (قرن هشتم).
در پاورقي بحارالانوار دو منبع ديگر براي اين روايت ذكر شده است: يكي مصباح الانوار از هاشم بن محمد، عالم قرن ششم و ديگر دلائل الامامه طبري.
اما در كتاب دلائل الامامه كه نوشته محمد بن جرير طبري شيعي، عالم قرن چهارم است چنين روايت يا اشاره اي به آن يافت نشد و معلوم نيست چگونه آن را به طبري نسبت داده اند. عجيب اينكه غروي در پاورقي المحتضر مي گويد: «طبري اين روايت را در بخش زندگي امير مؤمنان عليه السلام آورده است.» در حالي كه كتاب دلائل الامامه اصلاً چنين بخشي ندارد. البته طبري شيعي كتاب ديگري به نام المسترشد درباره امام علي عليه السلام دارد ليكن چنين مطلبي در آن كتاب هم نيست.
از طرفي راويان خبر رفع القلم با اسناد دلائل الامامه تناسبي ندارد و طبري هيچ گاه از چنين افرادي نقل روايت نمي كند. بنابراين استناد اين خبر به كتاب دلائل درست نيست و به نظر مي رسد منشأ اين اشتباه، خلط كردن نام طبري نويسنده كامل بهائي با طبري صاحب دلائل است.
عمادالدين ابوجعفر محمد بن ابي القاسم طبري نويسنده كامل بهائي كه از علماي شيعي قرن هفتم است، كتابي به نام «يوم وفات عمر» داشته و در آن قول نهم ربيع را صحيح دانسته است.
منبع ديگر روايت يعني مصباح الانوار هم اكنون موجود نيست و در نسخه خطي باقي مانده از اين كتاب سخني از اين خبر يافت نشد؛ البته نسخه خطي مربوط به جلد اول است و احتمال دارد جزائري ـ صاحب انوار النعمانيه ـ روايت را در جلد دوم ديده كه در دست نيست.
پس آنچه درباره مستند نظريه قتل خليفه دوم در روز نهم ربيع الاول وجود دارد تنها دو مصدر بحارالانوار است كه عبارتند از: كتاب زوائد الفوائد نوشته فرزند سيد بن طاووس و به نقلي نوشته خود سيد ـ كه اعمال و آداب مستحبي را بيان مي كند ـ اين كتاب چاپ نشده ولي نسخه اي از آن در كتابخانه دانشگاه تهران موجود است.
كتاب محتضر نوشته حسن بن سليمان حلي، شاگرد شهيد اول است ـ كه در موضوع احتضار و روايات حضور ائمه بر بالين شخص محتضر سخن مي گويد ـ در مجموع روشن شد كه منابع روايت رفع القلم كه قتل خليفه دوم را در نهم ربيع مي داند از قرن ششم عقب تر نمي رود و آنچه امروزه موجود است مربوط به قرن هفتم و هشتم است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#خرافه_عیدالزهرا
💢آیا قاتل خلیفه دوم به کمک امام علی(ع) از مدینه فرار کرد و با طی الارض به #کاشان رفت؟
#بخوانید
✅مرگ ابولولو؛ قاتل خلیفه دوم
در کتب تاریخ آمده ابولولو پس از آسیب زدن به عمر و زخمی کردن تعدادی دیگر نمازگزاران پا به فرار گذاشت اما نتوانست از مسجد بیرون برود و در همانجا مردم او را دستگیر کردند و او که خود را گرفتار دید - با همان خنجری که عمر را با آن زده بود - خود را کشت (خودکشی کرد).
اما درباره قبر او باید گفت طبیعی است جنازه اش را در همان مدینه دفن کرده اند. به هرحال او نتوانست بگریزد حتی نتوانست از مسجد بیرون رود بلکه همانجا خودکشی کرد چه رسد به اینکه پایش به ایران و کاشان رسیده باشد!!. بنابرین اینکه برخی از عوام می گویند" ابولولو فرار کرده، نزد حضرت امیر(ع) آمد و از ایشان پناه خواست و ایشان فرمودند: من تو را با طیّ الارض به کاشان می برم که مردمانش شیعه هستند" کاملاً بی پایه است زیرا مردم کاشان در آن زمان شیعه نبوده اند. اساساً مردم کاشان به تبعیت از قم شیعه شدند و چون رواج تشیع در قم بین سالهای 80 تا 115هجری آغاز شده بنابراین در سال مرگ عمر (سال 23 هجری) خبری از تشیع در کاشان یا در قم نبوده است.بلکه تشیع در آن زمان در میان عده ای از صحابه در مدینة النبی(ص) منحصر بود.( ر. ک. رسول جعفریان ، تاریخ تشیع در ایران ص 173 )
در یک کلام نمی توان قصه های عامیانه ی مربوط به ابولولو را – که با عموم تواریخ شیعه و سنی تعارض دارند - باور کرد.( درباره خودکشی ابولولو نیز به منابعی که در فوق ذکر شد مراجعه فرمایید. استاد رسول جعفریان معتقد است قصه های عوامانه زیادی در قرن 6 و 7 در میان شیعیان درباره ابولولو رواج یافته که فاقد مستند تاریخی و علمی است.
وی با اینکه از اشتباهات عمر دفاع نمی کند با این حال دفاع از ابولولو را نیز ناروا می داند. ر.ک. تاریخ خلفا ص 110 )
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هراس افکنی جدید ظریف
ظریف و زنگنه به روحانی نامه نوشتند اگر به توافق پاریس ملحق نشیم پرونده ما در شورای امنیت به حریان میفته
این درحالی است که خود آمریکا از معاهده پاریس خارج شده و کشورها الزامی درپذیرفتنمعاهدات بین المللی ندارند
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صندوق صدقه های جالب خارجی ها!
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تموم کودکیهام رو دنیا بهم بدهکاره...
بعد از گذشت یک سال، این آرزوهای کودکیست که پدر و مادرش را در زلزله کرمانشاه از دست داده😞
یه دفعه دیگه هم بیای عممو؟!
اسباب بازی بیارین؟... دیگه... جاروبرقی...
خونه...
یخچال...
آشپز خونه؛
یه زنه باشه توی خونه... با مرد
دیگه هیچی....» بمیرم دلش مامان و باباشو میخواد اما نمیدونه چجوری بگه...😔❤️
@mobahesegroup
ابولولو قاتل خلیفه دوم
بسیاری از مردم ابولولو قاتل خلیفه دوم را از محبین خاص و دوستداران امیرالمومنین علیه السلام می دانند.
در حالی که ابولؤلؤ، قاتل خلیفه دوّم، نه از شیعیان امام علی علیه السلام بوده و نه ارتباطی با ایشان داشته است.1 حتی معجزه و داستان انتقال وی به کاشان توسط حضرت نیز، یک داستان عوامانه و ساختگی بیش نیست و طبق مستندات تاریخی، سختگیری و دریافت مالیات زیاد از وی، عامل اصلی این قتل بوده است، طبق بعضی گزارشها نیز حس انتقام از اسارت و احساس شكست ایرانیان در وی باعث وقوع چنین عملی گشته.
حتی جالب است بدانید محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان به عنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل خلیفه دوم نسبت داده شده است.2
1. تاریخ طبری ج3 ص263
2. کتاب کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی ص76-80
@mobahesegroup
🔸آیا قبر #ابولؤلؤ در #کاشان است؟
در منابع تاریخی آمده است که ابولؤلؤ پس از قتل خیلفه دوم اقدام به خودکشی نمود و آنچه درباره معجرة امام علی- علیهالسلام- و انتقال و فرار ابولؤلؤ به کاشان گفته میشود داستان عوامانهای بیش نیست و استناد و روایتی نیز برای آن وجود ندارد.
از این رو مرحوم مجلسى در بحار الانوار، ج31 ص13 به نقل از العدد القویة و الاستیعاب، داستان خودكشى فیروز ابولؤلؤ را بدون هیچگونه اظهار نظرى آورده است، عدماظهارنظر مجلسى را مىتوان نشانۀ پذیرش قول آنان دانست؛ چه اینكه در بخش تاریخ قتل خلیفه دوم، پس از نقل قول مشهور، سرسختانه مقابل آن ایستاده و صفحاتى از كتابش را به اثبات مدعاى خویش اختصاص داده است، افزون بر این محتوای تخیلی داستان انتقال ابولؤلؤ به کاشان آنقدر زیاد است که انتساب آن به علما موجب وهن چهره علمی آنها خواهد شد.
☄در کتاب «کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی، شیعه شناسی قم، ص76-80» توضیحی درباره آرامگاه ابولؤلؤ آمده که آن را با حذف ارجاعات ذکر شده، تقدیم شما میکنیم:
محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان بهعنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل عمر نسبت داده شده است. براى این گفته، مىتوان دلایل و شواهد ذیل را اقامه نمود:
1. از پیشینه و تاریخ بناى اولیۀ این بقعه اطلاعى در دست نیست؛ تنها «ادارۀ میراث فرهنگى» كاشان با نصب تابلویى بر سردر بقعه، آن را مربوط به دورۀ ایلخانى- صفوى دانسته و غیراز آن هیچ اطلاعات دیگرى نه در این اداره و نه در ادارات دیگر-كه به نحوى با بقعه مربوط شود- موجود نیست.
2. كتیبۀ روى قبر نامى از ابو لؤلؤ یا فیروز یا قاتل عمر نیاورده و تاریخ آن را قرن هشتم ثبت نموده است. این كتیبه امروزه در بقعه موجود نیست. اما كتابهایى كه دربارۀ بقاع كاشان مطالبى آوردهاند، اینگونه نوشتهاند: تاریخ بناى گنبد و بارگاه معلوم نیست، ولى بر كاشىهاى روى قبر، پس از فاتحه و توحید نوشته است:
«هذا قبر عبد من عباد اللّه الصالحین حشره اللّه مع من كان یتولاّه به تاریخ 777.»
باتوجه به این كلمات، مىتوان احتمال داد كه این مكان آرامگاه یكى از شیعیان بوده و به مناسبتى، مردم آن را مزار ابولؤلؤ خواندهاند. در افواه عمومى و سینه به سینه نقل شده است كه شخص مدفون در بقعه كسى است كه در مراسم نهم ربیع و عید «بقر» محور بوده و احتمالا در نقش فیروز، داستان او را نمایش مىداده است. احتمال دیگر آن است كه آنجا مزار یكى از صوفیان باشد؛ زیرا «بابا» لقب شخصیتهاى این فرقه است.
3. در كتاب النقض، كه بارها از كاشان و تشیع مردم آن و مراكز مذهبى و بارگاههاى آن یاد شده و از سوى دیگر، نام ابولؤلؤ بارها در این كتاب تكرار گردیده است. سخنى از فرار فیروز به این شهر یا درگذشت یا قبر او در آنجا وجود ندارد. این در حالى است كه میرمخدوم شریفى در قرن دهم، توجه مردم كاشان را به آرامگاه منسوب به ابو لؤلؤ از نشانههاى تشیع آنان دانسته است.
4. گفته شده در شهرستان تربت حیدریه هم قبرى منسوب به ابو لؤلؤ وجود داشته است. اعتصام الملك، كه در سال 1255 ش از این شهر دیدن كرده است، در سفرنامۀ خود مىنویسد:
«از آنجا (بقعۀ قطب الدین حیدر) رفتم به یك بقعۀ كوچكى كه قبرى از گچ در میان آن بود، گفتند: قبر ابا لؤلؤ است؛ فاتحه خواندم.»
این موضوع مؤید خوبى است بر اینكه در مناطق گوناگون، براى بزرگداشت برخى اشخاص، بناى یادبودى مىساختند و آن را زیارت مىكردند، بخصوص كه در برخى دورهها، جشن عید «بقر» در برخى شهرها از اهمیت خاصى برخوردار بوده و احتمالا این بناهاى یادبود مركز مناسبى براى این تجمّع و پایكوبى بوده است. باتوجه به پیشینۀ قوى تشیع در كاشان و به دلیل آنكه فیروز در یك گزارش تاریخى نادر، اهل فین دانسته شده، بناى یادبود فیروز در این شهر، جایگاه ویژهاى پیدا كرده است.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
ایمان پیامبر اسلام(ص)، قبل از نزول قرآن
⁉️پرسش :
منظور از این آیه که خطاب به پیامبر(ص) مى فرماید: «تو پیش از این، کتاب و ایمان را نمى دانستى» چیست؟پاسخ اجمالی:
آیه 52 سوره شورى، مى گوید: قبل از نزول قرآن، از محتواى این کتاب آسمانى آگاه نبودی و به محتوا و تعلیمات آن ایمان نداشتى. این تعبیر هیچ منافاتى با اعتقاد توحیدى پیامبر(ص) ندارد، چون نمی گوید که به طور مطلق ایمان نداشتی . بعضى از مفسران، پاسخ هاى دیگرى نیز از این سؤال داده اند، ولى به عقیده ما از همه پاسخ ها مناسب تر و هماهنگ تر با محتواى آیه، همین پاسخ است.
✅ پاسخ 👇👇👇👇
این سوال ممکن است هنگام مطالعه آیه52 سوره«شورى» به وجود آمده باشد، خداوند مى فرماید: (تو پیش از این، از کتاب و ایمان آگاه نبودى، ولى ما آن را نورى قرار دادیم که به وسیله آن هر کس از بندگان خویش را بخواهیم هدایت مى کنیم)؛ «ما کُنْتَ تَدْرِی مَا الْکِتابُ وَلاَالْاِیمانُ وَلکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا». و حال آنکه معنى آیه کاملاً روشن است، آیه مى گوید: قبل از نزول قرآن، قرآن را نمى دانستى، و به محتوا و تعلیمات آن آگاهى و ایمان نداشتى، این تعبیر هیچ منافاتى با اعتقاد توحیدى پیامبر(صلى الله علیه وآله)، و معرفت عالى او و آشنائیش به اصول عبادت و بندگى او ندارد.
اما در مورد «ایمان» با توجه به این که بعد از «کتاب» ذکر شده، و با توجه به جمله هائى که بعد از آن در آیه آمده، روشن مى شود که منظور، «ایمان به محتواى این کتاب آسمانى» است، نه ایمان به طور مطلق، بنابراین تضادى با آنچه گفته شد، ندارد و نمى تواند دستاویزى براى بیماردلانى که مى خواهند نفى ایمان به طور مطلق از پیامبر(صلى الله علیه وآله) کنند، و حقایق تاریخى را نادیده بگیرند، بوده باشد.
بعضى از مفسران، پاسخ هاى دیگرى نیز از این سوال داده اند از جمله:
الف: منظور از ایمان، تصدیق و اعتقاد به تنهائى نیست، بلکه مجموع اعتقاد و اقرار به زبان و اعمال است که در تعبیرات اسلامى بر آن اطلاق شده است.
ب: منظور از ایمان، اعتقاد به توحیدو رسالت است و مى دانیم پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) قبل از آن موحد بود، اما ایمان به رسالت خویشتن هنوز پیدا نکرده بود.
ج: منظور، آن قسمت از ارکان ایماناست که انسان از طریق دلیل عقل به آن نمى رسد، و راه آن تنها ادله نقلى است (مانند بسیارى از خصوصیات معاد).
د: در این آیه محذوفى در تقدیر است و معنى چنین است: ««ما کُنْتَ تَدْرِی» کَیْفَ تَدْعُو الْخَلْقَ اِلَى الْاِیمانِ»؛ (تو نمى دانستى چگونه مردم را به ایماندعوت کنى).(1)
ولى به عقیده ما، از همه پاسخ ها مناسب تر و هماهنگ تر با محتواى آیه همان پاسخ اول است.(2)
پی نوشت:
(1). «آلوسى» در «روح المعانى»، جلد 25، صفحه 55.
(2). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 20، ص536.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
#انتشار_برای_اولین_بار
🔴 #ایتا زیر بار خدمات دهی به 2 جاسوس ابزار #هاتگرام و #طلاگرام نرفت.
پس از اعلام شکست پروژه مستقل شدن 2 جاسوس ابزار #هاتگرام و #طلاگرام، از طرف (؟) به ایتا مراجعه کردند و گفتند با توجه به اینکه بک اند ایتا مناسب ترین و جامع ترین بک اند (back-end) داخلی هست، اجازه دهید که ما این دوتا رو روی ایتا فعال کنیم و اجازه دسترسی به اطلاعات و سورس های #ایتا رو خواستند.
که الحمدالله با مقاومت و پاسخ منفی مدیران #ایتا به دلیل تاکید بر رعایت حریم خصوصی مخاطبین و مستقل بودن، مواجه شدند.
🌐 منبع: کانال بدون سانسور
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هرجا صحبت از اختلاس یا رانت است نام دولتیها میدرخشد
احسان و امید و امیرحسین اسدبیگی سه خواهر زادهی جهانگیری عضو هیات مدیره کارخانه نیشکر هفتتپه هستند که این روزها کارگرانش به نان شب محتاج هستند
اون از برادر جهانگیری اینم از خواهرزادههاش ...
آقای جهانگیری بیا برو از سمت رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی استعفا بده بعد برو فکوفامیلهات رو جمع کن تا ملت یک نفس راحت بکشن
@mobahesegroup
هرجا صحبت از اختلاس یا رانت است نام دولتیها میدرخشد
احسان و امید و امیرحسین اسدبیگی سه خواهر زادهی جهانگیری عضو هیات مدیره کارخانه نیشکر هفتتپه هستند که این روزها کارگرانش به نان شب محتاج هستند
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✖️سیر تا پیاز اتفاقات #شرکت_نیشکر_هفت_تپه بدون سانسور❗️
🔺 مطالبات #کارگران هفت تپه چیست؟!
🔺 #اتهامات_مالی هیئت مدیره این شرکت واقعیت دارد؟!
🆘 @mobahesegroup
⭕️استوری #آرمین_راد هکر انقلابی در پاسخ به حواشی ایجاد شده برایش
🔹زیر نظر #سپاه_پاسداران_انقلاب_اسلامی دارم به کشورم خدمت میکنم
@mobahesegroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوسیدن دست طلبهی اهل سنت که به امام حسین (ع) ارادت قلبی داشت در همایش "حسین سرور آزادگان" توسط استاد ازغدی
@mobahesegroup
اون خائنی که دیروز خبر خیانتش منتشر شد چه کسی بود ؟
میثم نصیری ملقب به احمدآبادی رئیس مرکز اطلاعات مالی ایران و مسئول مذاکره با FATF
با حضور در کنسولگری امریکا در کشور امارات درخواست تابعیت برای خود و خانوادهاش کرده است. همچنین یکی از بستگان نزدیک نصیری احمدآبادی هم ساکن و تبعه کشور آمریکا است.
ماشاءالله این دولت در پرورش دزد و خائن و جاسوس رکورد زده
@mobahesegroup
⛔️هنوز یکسال از فاجعه خیابان پاسداران نگذشته، دولتی که اسلحه را از پلیس گرفت تا حادثهای تلخ رخ دهد، مجوز بازگشایی حسینیه #دراویش_داعشی را صادر کرد تا روشن شود حامیان داعشی #روحانی در انتخابات حتی پس از آشوب هم آزادند.
@mobahesegroup
✅ دو استناد محکم برای اثبات #ولایت_فقیه و واجب بودن تبعیت از او
1️⃣ حدیث #امام_جعفر_صادق "ع" درباره ولایت فقیه :
«مَن کانَ مِنکُم قَد رَوی حَدیثُنا وَ نَظَرَ فی حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحکامِنا، فَلیَرِضوا بِهِ حَکَماً، فَاِنّی قَد جَعَلتُهُ عَلَیکُم حاکِماً. فَاِذا حَکَمَ بِحُکمِنا فَلَم یَقبلهُ مِنهُ، فَاِنّما استَخَفَّ بِحُکمِ الله وَ عَلَینا رَدّ، وَالرادُّ عَلَینا اَلرّادُّ عَلَی اللهِ وَ هُوَ حَدُّ الشّرک بِالله».
ترجمه: از شما، کسی که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما مطالعه کرده و صاحبنظر شده باشد و احکام و قوانین ما را بشناسد، بایستی او را به عنوان #حاکم بپذیرید زیرا که من او را بر شما حاکم قرار دادم، پس اگر بر این اساس (حکم ما) حکومت کرد و از او اطاعت نکردید، حکم خدا را سبک شمردهاید و ما را نافرمانی کردهاید و کسی که نافرمانی ما را کند، خدا را نافرمانی کرده است و این در حد شرک به خداست.
2️⃣ #امام_خمینی: ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اکرم را دارد
«اگر فرد لایقی که دارای این دو خصلت [علم به قانون و عدالت] باشد، بپاخاست و تشکیل حکومت داد، همان ولایتی را که حضرت رسول اکرم"ص" در امر اداره جامعه داشت دارا میباشد، و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند.
این توهّم که #اختیارات_حکومتی رسول اکرم"ص" بیشتر از حضرت امیر"ع" بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر"ع" بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته #فضائل حضرت رسول اکرم"ص" بیش از همه عالَم است و بعد از ایشان، فضائل حضرت امیر"ع" از همه بیشتر است. لکن زیادیِ فضائل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد. همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه «صلوات الله علیهم» در تدارک و بسیج سپاه، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است، منتها شخص معیّنی نیست، روی عنوانِ «عالِم عادل» است.
وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم"ص" و ائمه"ع" داشتند، بعد از غیبت، فقیهِ عادل دارد، برای هیچ کس این توهّم نباید پیدا شود که مقام فقها، همان مقام ائمه"ع" و رسول اکرم"ص" است. زیرا اینجا صحبت از #مقام نیست بلکه صحبت از #وظیفه است. ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایت مورد بحث یعنی حکومت و اجرا و اداره، بر خلاف تصوری که خیلی افراد دارند امتیاز نیست، بلکه وظیفهای خطیر است».
منابع:
📗ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
(چاپ چهارم: تهران: تیر ماه١٣۶٠)صفحه ۴
📗سید روح الله موسوی خمینی
ولایت فقیه و حکومت اسلامی
صفحات ۵۵ و ۵۶
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
هدایت شده از نقد راهبردی فمینیسم♀️
✅مطالبات واقعی زن ایرانی چیست؟
👊 #مطالبه_واقعی_زن_ایرانی باید این باشد که از دولتها و مجلسها بخواهد تا اقدامات یا قوانین لازم برای تحقق تربیت استعدادهای خدادادی زنان و دختران را در کشور فراهم کرده و برای تامین امکانات و شرایط رفاهی و بهداشتی مناسب برای ایفای نقش #مادری و نقش #همسری زنان تلاش کنند و تسهیلات لازم برای #ازدواج دختران (وام ازدواج، کمک هزینه تامین جهیزیه و...) را فراهم کرده و حمایت مادی و معنوی کنند.
👊مطالبه واقعی زن ایرانی باید این باشد که از دولتها و مجلسها بخواهد، مادری و خانهداری را به عنوان یک شغل محاسبه کرده و برای او حقوق و مزایای ماهانه و #بیمه_تکمیلی در نظر بگیرند و در موعد مقرر او را #بازنشسته کنند و بر اساس تربیت نیکوی فرزندان، مثلاََ معادل مدرک لیسانس یا فوقلیسانس و دکتری به او بدهند و حقوقش را افزایش دهند و سایر اقدامات حمایتی از این قبیل.
👊مطالبه واقعی زن ایرانی باید این باشد که در جامعه هنری و سینمایی یا در رسانهها و تبلیغات یا در ادارات و موسسات یا توسط شهرداری برای تغییر چهرهی شهر! و... به چشم #ابزار به آنها نگریسته نشود.
👊مطالبه واقعی زن ایرانی از مسئولان خانم و نمایندگان خانم در مجلس و اعضای شورای شهر و... باید این باشد که #چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کرده و در محل کار و رسانهها، به ترویج این پوشش ملی که همواره مورد تاکید #مقام_معظم_رهبری میباشد، بپردازند. چون دشمن برای نفوذ فرهنگی و شکستن مقاومت ملت ایران، روی حذف چادر متمرکز شده است تا حیا و عفت و آرامش زنان را سلب کند.
❣اگر مطالبات واقعی زنان در کشور ما تحقق یابد و با برنامهریزی دولتها و مجلسها، زنان به حقوق واقعی و اسلامی خود برسند و جایگاه قرآنی خود در اجتماع را به دست بیاورند، در عمل بسیاری از چالشها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی مثل #بدحجابی، #اندلسی_کردن_جامعه، #تهاجم_فرهنگی و... حل خواهد شد. همچنین مشکلات اقتصادی نیز حل خواهد شد. زیرا با اعطای کرامت و احترامِ رسمی و درآمد و بیمه به زنان خانهدار و مادران، به غیر از برخی کارهای ضروری مثل معلمی و پرستاری و پزشکی و...، اکثر خانمها ترجیح میدهند در داخل خانه به تربیت انسانهای صالح مشغول شوند و لذا افزایش فرصت #اشتغال مردان و رفع #بیکاری و... رخ خواهد داد. در نهایت امکان سوءاستفاده دشمنان و دفاع دروغین آنها از #حقوق_بشر و فشارهایی مثل تحریم و...، راه به جایی نخواهد برد و آرامش و آسایش جامعه تامین خواهد شد.
❣در نهایت مواردی مثل حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای ورزش مردان، خروج زنان از کشور بدون اجازه شوهر، آزادی فحشا و فساد و بیحجابی، رانندهی کامیون شدنِ زنان، برابریِ کورکورانه با مردان و... جزو مطالبات اکثریت زنان این مرز و بوم نمیباشد و مطالبی است که پیگیری آن از خارج و با واسطهی #فمینیسم_ایرانی، به عنوان مطالبهسازی کاذب، به جامعه زنان کشور تحمیل میشود.
#اختصاصی
✍کانال نقد راهبردی فمینیسم♀️
@AntiFeminism
⁉️ متن شبهه:👇👇👇
مذهب چيست؟
پاسخش را نمی دانم!
اما سخن بزرگان را با هم بخوانیم
⛔ يک فيلسوف تابحال هرگز يک روحانی را نکشته است، درحاليکه روحانيون ، فلاسفهٔ زيادی را کشته اند!
"دنيس ديروت"
⭕ وقتی که مردم بيشتر آگاه می شوند ، کمتر به روحانی و بيشتر به معلم توجه می کنند.
«رابرت گرين اينگرسول»
📛 یک روحانى نسبت به برهنگى و رابطهٔ طبيعى و غریضی ِ دو جنس حساسيت دارد ، اما از کنار فقر و فلاکت مى گذرد!
"سوزان ارتس"
🔴 وقتی مُروِّجين مذهبی به سرزمين ما آمدند، در دستشان کتاب مقدس داشتند و ما در دستمان زمين هايمان را...
پنجاه سال بعد ، ما در دست ، کتاب های مقدس داشتيم و آنها در دست زمين های ما را !!
" جومو کيانتا"
♦ دين بهترين وسيله برای ساکت نگه داشتن عوام است.
"ناپلئون بُناپارت"
⛔ اگر بر مسلمانان تکلیف شده بود که روزانه به جای هفده رکعت نماز ، هفده دقیقه مطالعه کنند ؛ امروزه نه تنها هیچ مسلمان ِ بی سوادی وجود نداشت ؛ بلکه اصلأ "هیچ مسلمانی وجود نداشت" !!!
«صادق هدايت»
📛 چه سنگدل است
«سیر» ی که «گرسنه» ای را نصیحت می کند تا درد ِگرسنگی را تحمل کند...!!!!
«جُبران خلیل جِیران»
✅ پاسخ شبهه:👇👇👇👇
سخنان افراد غربی مربوط به دین مسیحیت و کشیشهای کلیسا هست و راست میگویند. چون کشیشهای کلیسا در قرون وسطی، به اسم دین، خیلی ظلم کردند و عوام را فریب دادند و زمینهای مردمشان را غصب کردند و... .
اما درباره دین اسلام، این سخنان صدق نمیکند. چون اسلام دین حامی مستضعفان است و بر آگاهی و بصیرت مسلمانان و رشد دنیایی و آخرتی آنان تاکید دارد.
اسلام، هم با فساد و برهنگی و فاحشهگری و عدم کنترل غرایز مخالف است و هم با فقر و فلاکت و ظلم و چپاول اموال مردم.
اما درباره صحبت منسوب به صادق هدایت (از صحت این گفته توسط صادق هدایت، بیخبرم)، باید گفت که دین اسلام، دین علم و آگاهی و مطالعه هست و از صدر اسلام، پیامبر(ص) در باسواد کردن مسلمانان تاکید داشت.
بعد از انقلاب اسلامی نیز درصد باسواد شدن مردم، چندین برابر رشد کرد. ضمن اینکه دانشمندان مسلمان ما توانستند رتبه علمی ایران را بالا ببرند و انرژی هستهای و موشکی و رویان و فضاپیما و... را در کشور اسلامی ایران، رشد دهند.
لذا این سخن که اگر مسلمانان، ۱۷ دقیقه مطالعه داشتند...، سخنی فکاهی و طنز و بی اعتبار و غیرعقلانی است.
صحبت منسوب به خلیل جبران هم یک حرف درست است و ربطی به مطالب بالا ندارد.
✍محمدصادق
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز
http://telegram.me/mobahesegroup
#ایتا 👇👇
https://eitaa.com/mobahesegroup
#سروش 👇👇
http://sapp.ir/mobahesegroup
✔️بیایید پیرو واقعی اهل بیت باشیم...
#پوستر
#هفته_وحدت نه برائت!
هفته وحدت گرامیباد 👌
#شیعه و #سُنی برادرند 👏
@mobahesegroup
می پرسند از وحدت چه خیری دیده اید؟
در پاسخ آنان که به جای هفته وحدت هفته برائت اعلام میکنن...
@mobahesegroup