eitaa logo
مبلغین اوقاف خراسان رضوی
136 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
113 فایل
با سلام و عرض ادب این کانال مبلغین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی میباشد خوش امدید ارتباط با مدیران کانال حجه الاسلام امیر فخری @s_a_shahed110 حجه الاسلام شهری @Gordaneaseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در سه چیز هیچ وقت شک نکن ✅ قرآن کریم شک و ریب را از سه امر نفی کرده است: خداوند، قیامت، قرآن کریم. آنگاه، برای کسانی که احیاناً شک و تردیدی دارند، بدین شرح استدلال می‌کند 1⃣ در وجود ذات خداوند متعال هیچ شکی نیست؛ «أفی اللّه شک». زیرا او پدید آورنده ی نظام هستی است؛ «فاطر السّموات و الأرض». 2⃣ در معاد و روز قیامت نیز جای هیچ شکی نیست؛ «ربّنا انّک جامع النّاس لیوم لاریب فیه». زیرا خداوند انسان را از خاک آفرید؛ «یا أیّها النّاس ان کنتم فی ریب من البعث فإنّا خلقناکم من تراب». 3⃣ در قرآن کریم هیچ شکی نیست که از ناحیه ی خداست؛ «لاریب فیه هدی للمتّقین». زیرا تحدی می‌کند و می‌گوید: اگر شک دارید، سوره ای همانند قرآن بیاورید؛ «إن کنتم فی ریب مما نزّلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله». •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• @mobaleghin_oghaf_kh
💢 جمعی از اصحاب در محضر رسول خدا بودند، حضرت فرمود: می خواهید کسل ترین، دزدترین، بخیل ترین، ظالم ترین و عاجزترین مردم را به شما نشان دهم؟ اصحاب: بلی یا رسول الله! فرمود: 1⃣ کسل ترین مردم کسی است که از صحت و سلامت برخوردار است ولی در اوقات بیکاری با لب و زبانش ذکر خدا نمی گوید. 2⃣ دزدترین انسان کسی است که از نمازش می کاهد، چنین نمازی همانند لباس کهنه در هم پیچیده به صورتش زده می شود. 3⃣ بخیل ترین آدم کسی است که گذرش بر مسلمانی می افتد ولی به او سلام نمی کند. 4⃣ ظالم ترین مردم کسی است که نام من در نزد او برده می شود، ولی بر من صلوات نمی فرستد. 5⃣ و عاجزترین انسان کسی است که از دعا درمانده باشد. 📚داستان های بحارالانوار جلد ۹ @mobaleghin_oghaf_kh
‌‌‌‌‌‌‌┄✦🍀✦༻‌﷽‌༺‌‌‌✦🍀✦┄ ❣ کِی طنین دلنواز «أنا بقیة الله» تو از کعبه مقصود، جانها را معطر می نماید؟! عمریست که برای آمدنت بیقرارم... ببین از فراقت سخت بارانیم... بیا و قرار دل بیقرار ما شو. 🔹اللّٰھـُــم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجـْــ 📌زمینه سازے ظـهور = قدمی برداریم ❁═══┅┄ @mobaleghin_oghaf_kh
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : مَنْ ضَمِنَ لِی وَاحِدَةً ضَمِنْتُ لَهُ أَرْبَعَةً یَصِلُ رَحِمَه 🔸 فیُحِبُّهُ اللَّهُ تَعَالَی 🔸 و یُوَسِّعُ عَلَیْهِ رِزْقَهُ 🔸و یَزِیدُ فِی عُمُرِهِ 🔸 و یُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ الَّتِی وَعَدَهُ . ☘️☘️☘️ 🔹هر كس براى من يك چيز را تعهّد كند من براى او چهار چيز را ضامن ميشوم، اگر صلۀ رحم كند ، من ضامنم كه : 🔸خداوند او را دوست مى دارد، 🔸و در روزيش وسعت مى‌دهد، 🔸و عمرش را افزون مى‌نمايد، 🔸و به بهشت كه وعده‌اش داده است داخل مى‌گرداند . 📚 بحار الانوار ، ج ۷۱ ، ص۹۲
شهادت امام مجتبی علیه السلام را تسلیت عرض میکنم در وقوع شهادت سبط اکبر پیامبر«صلی الله علیه و آله»، امام مجتبی«علیه السلام» در ماه صفر، بین علمای شیعه اختلافی وجود ندارد. ، لکن در میان علمای شیعه درروز شهادت امام(علیه السلام) سه قول وجود دارد قول اول: (آخر ماه صفر) روز آخر ماه صفر که قائل آن ‌شیخ کلینی«قدس سره»می‌باشد و لازم به ذکر است که این قول را تنها ایشان ذکر کرده و قول منفردی است که با تمام وجاهت و بزرگی وی هیچ یک از علمای شیعه تا این زمان از او تبعیت ننموده‌اند. ( لذا از بررسی این قول صرف نظر میکنیم. ) قول دوم:(۲۸ صفر) اولین قائل آن شیخ مفید«قدس سره»  در کتاب (مسارّ الشیعه) می‌باشد. واین  در حالی است که خود شیخ مفید در کتاب دیگرش بنام (الارشاد)از ذکراین روز به عنوان روز شهادت خودداری نموده است و تنهابه ذکر ماه صفر اکتفا کرده است دومین قائل به این قول شیخ طوسی«قدس سره»  در کتاب (تهذیب الاحکام) است. و با توجه به اینکه شیخ کلینی و شیخ مفید«قدس سرهما»  در شمار مشیخه او قرار داشته‌اند، تنها از کلام شیخ مفید«قدس سره» در کتاب (الارشاد) تبعیّت کرده است و روز خاصی را معین نکرده است. که از عدم التزام و تعیین نکردن او به روز خاص در ماه صفر، می‌توان استفاده نمود که کلام شیوخ خود (کلینی و شیخ مفید) در بیست و هشتم و آخر ماه صفر را نپذیرفته است. البته لازم به ذکر است که قول بیست و هشتم صفر از سوی برخی مثل شیخ طبرسی و ابن شهرآشوب مازندرانی«قدس سرهما»  مورد تأیید قرار گرفته است، لکن پس از قرن ششم تا این زمان قائلی ندارد. قول سوم:(۷صفر) این قول مشهور میباشد و از دو جهت حائز اهمیت است جهت اول: از جهت قائلین به آن، در کمّ و کیف این قول از جهت قائلین به آن، در کمّیت و کیفیت نسبت به قائلین دو قول مذکور برتری دارد. اما از جهت کیفیت؛ در لسان روایات به روز دقیق شهادت امام (علیه السلام) اشاره شده است و این خود نشان از ترجیح این قول نسبت به اقوال دیگر است بگونه‌ای که در روایات به روز پنجشنبه اشاره شده است. اما از جهت کمیت تعداد قائلین این قول، از قائلین دو قول مذکور بیشتر است. که در ادامه به اسناد آن اشاره میکنیم. اسناد وارده در کتب حدیثی مبنی بر شهادت در روز ۷ ماه صفر سند اول: «تثبیت الامامه» قدیمی ترین منبعی که در این زمینه تا به حال یافت شده کتاب « تثبیت الامامه»تالیف «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» است که در سال ۲۴۶ وفات یافته است. وی که خود از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است، از زهاد و عباد و علمای زمان خویش بود که دارای تألیفات فراوانی است. گفتنی است وی از روات احادیث هم بوده است و بدون واسطه از حضرت موسی بن جعفر علیه السلام روایت نقل میکرده است. وی در کتاب خویش چنین آورده است. سند دوم: قول شهید اول کتاب شریف «دروس» می فرمایند: الامام، الزکی، ابومحمد الحسن بن علی سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنه اثنتین من الهجره … و قبض بها مسموما یوم الخمیس سابع صفر سنه تسع و اربعین من الهجره. سند سوم :«مرحوم کفعمی» مرحوم کفعمی صاحب کتاب شریف «مصباح» می باشد » ولد فی یوم  الثلاثاء  منتصف شهر رمضان سنه ثلاث من الهجره و توفی یوم الخمیس سابع شهر صفر سنه خمسین من الهجره سند چهارم: پدر بزرگوار شیخ بهایی یکی دیگر از بزرگانی که قایل به شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در هفتم صفر می باشد مرحوم علامه شیخ حسین والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبارالی اصول الاخبار» می باشد وی که متوفای سال ۹۸۴ هجری است در کتاب خویش میفرماید: « هو الامام الزکی ابومحمد سید شباب اهل الجنه ولد بالمدینه یوم الثلاثاء منتصف شهر رمضان سنه اثنتین من الهجره مسموما فی المدینه یوم الخمیس سابع شهر صفر سنه تسع او ثمان و اربعین و قیل سنه خمسین من الهجره عن سبع و اربعین سنه. جهت دوم: سیره علماء سیره علمی علماء و متشرعه و سنت عملی آنها اینگونه بوده است که حضرات در روز هفتم ماه صفر، در کلیه بلاد شیعه اقامه‌ی عزا مینمودند. خصوصا این سنت در نجف اشرف و حوزه علمیه قم پس از ورود آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری«قدس سره»  به قم و تاسیس حوزه، دستور به تعطیلی بازار، حوزه علمیه و اقامه عزا نمودند؛ و پس از ایشان تحفّظ این سنت سیره‌ی بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی و گلپایگانی«قدس سرهما»  -که هر کدام در زمان خود مسئولیت حوزه را به عهده داشته‌اند، بوده است. اللهم عجل لولیک الفرج @mobaleghin_oghaf_kh
✨﷽ 🌹 راه های کسب حضور قلب در نماز 🌹 ✍يک مرتبه وارد نماز نشويم . با مقدمه و با مؤخره . از هنگام وضو شروع به توجه بکنيد . بعضي ها وقتي وضو مي گيرند با ديگران حرف مي زنند. اولا موقع وضو دعاهايي وارد شده است اگر آن دعاها را حفظ نيستيد صلوات بفرست . يعني موقع وضو با غفلت نباشي. ائمه ما از هنگام وضو حالشان عوض ميشد . امام حسن مجتبي (ع) از هنگام وضو منقلب مي شد . اين ها مهيا شدن براي گفتگو با خداست . به ما اذان و اقامه سفارش شده است . روايت است که کسي که اذان و اقامه مي گويد ، دو صف فرشته پشت سر او صف مي بندند که خيلي از بزرگان آنها را مي ديدند . هواپيما وقتي ميخواهد اوج بگيرد که يک مرتبه اوج نمي گيرد ابتدا مقداري روي زمين مي رود و آماده ميشود و بعد اوج ميگيرد . شما قبل از نماز که مي خواهيد اوج بگيريد و پرواز بکنيد يک مقدار قبل بايد آمادگي هايي درست بکنيد . بعد از نماز هم يک مرتبه نماز را ترک نکنيد . بعد از نماز احترام نماز اقتضا مي کند که دعايي بکنيم ، تعقيباتي بخوانيم مخصوصا تسبيحات اربعه و روايت داريم که شما بعد از نماز يک دعاي مستجاب داريد . حيف نيست که اين دعاي مستجاب را نکنيد و برويد . از امام صادق (ع) نقل است که قبل از ورود به نماز يک توسلي به يکي از ائمه بکنيم . يک لحظه امام حسين (ع) را در نظر بگير ، طول نميکشد . يا ابا عبدالله شما نماز را بپا داشتي ، کاري کن که من هم بتوانم نمازم را خوب بخوانم . يکي ديگر اينکه در نماز هر جمله اي را که مي خواهيم بخوانيم معني اش را به ذهن بياوريم . از آيت الله بهجت به تواتر رسيده است که هر جا در نماز حواستان پرت شد اشکالي ندارد اين به درد شيطان نمي خورد ، عمدي بيرون نرويد ، سهوي بيرون رفتن از نماز به درد شيطان نمي رخورد . آنجايي که حواستان هست و مي فهميد که داريد بيرون مي رويد ، برگرديد . اگر سهواً حواستان مي رود اشکالي ندارد . شيطان مي خواهد که کسي عمداً دنبالش راه بيفتد ، راه افتادن سهويي به دردش نمي خورد . @mobaleghin_oghaf_kh
1162911_578_5794341680408691328.mp3
2.05M
▪️یه مدینه، یه بقیعه، یه امامی که حرم نداره... 🎙با نوای محمود کریمی @mobaleghin_oghaf_kh
باسمه تعالی 👈 موضوع منبرک : ایمان 👈 شروع :( آیه و حدیث ) 🌀 آیه : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ آمِنُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَي رَسوُلِهِ.(1) اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خداوند و پيامبرش و كتابى كه بر پيامبرش نازل کرده ایمان ، (ایمان واقعی) بیاورید. 🌀حدیث : قال رسول الله صلي الله عليه و آله : اِلاِيِمانُ عَقدٌ بِالقَلبِ وَ نُطقٌ بِاللِسانِ وَ عَمَلٌ بِالاَركَانِ. : ايمان (معجوني از) اعتقاد قلبي و گفتنش به زبان و عمل بوسيله جوارح است . (2) 👈توضیح مختصر : آنچه از آیات قرآن و روایات فهمیده میشود ایمان دارای مراتب بوده و مؤ منين در درجات مختلف ايماني هستند ، ايمان كه داراي چهار ركن توكل و تفويض و رضا و تسليم است اگر كسي دارنده اين اركان باشد صاحب سكينه و آرامش ، و ايمانش مستقر است . و آنهائي كه داراي اعتقادي ضعيف و به زبان مدعي آن هستند و در امتحانات الهي كلمات كفرآميزي مي گويند ، و كارهاي خلاف انجام مي دهند ، ايمانشان غير مستقر است مگر امام صادق علیه السلام نفرمود : (خدا دنيا را به دوست و دشمن مي دهد اما ايمان را به برگزيدگان از خلق خود عنايت مي كند).(3) لذا اهل ایمان واقعی وکامل هميشه در تاريخ بسيار كم بودند و اکثرا در همان پله اول که ایمان زبانی و باگفتن شهادتین محقق میشود مانده اند، و فقط مسلمانند نه مؤمن . 👈 تکمیل بحث : مراد از ایمان آوردن دوباره مومنان یا ایمان آوردن واقعی آنان است که در حدیث نبوی مذکور انواع ایمان را مشخص نموده اند ویا مراد افزودن بر ایمان اکنون است و این یعنی صعود به پله بالاتر ایمان . مؤمن، همیشه بايد تلاش كند تا خود را به مرتبه ى بالاترى از ايمان برساند«يا ايها الذين آمَنوا آمِنوا» و هیچ وقت به داشته ای خود اکتفا نکند و هرگز در راه بندگی خود مسیر پیشرفت و کمال را دور از دسترس نبیند و باتوکل بخداوند راه را طی کند. در آیات دیگری از قرآن نیز امر به افزودن ایمان یا هدایت بیشتر خداوند شده است مثل آیات (سوره فتح آیه 4 ) و(سوره محمد آیه 17) که برای فهم بیشتر مراجعه به کتب تفسیر لازم است. برای درک بهتر به نمونه ای از تفاوت درجه ایمان بین اشخاص اشاره میکنیم : 🌀 حکایت :   سلمان فارسي براي ايمان ده درجه است و (سلمان فارسي ) در درجه دهم ايمان قرار داشت ؛ و عالم به غيب و منايا (تعبير خواب ) و بلايا و علم انساب بوده و از تحفه اي بهشتي در دنيا ميل كرده بود پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : هر وقت جبرئيل نازل مي شد از جانب خدا مي فرمود : سلام مرا به سلمان برسان . براي ذكر نمونه از مقام ايماني كمالات او از ديدار ابوذر از سلمان نقل مي كنيم : وقتي جناب (ابوذر) بر سلمان وارد شد ، در حالي كه ديگي روي آتش گذاشته بود ، ساعتي باهم نشستند و حديث مي كردند؛ ناگاه ديگ از روي سه پايه غلطيد و سرنگون شد و چيزي از آن نريخت . سلمان آن را برداشت و به جاي خود گذاشت ، و باز زماني نگذشت كه دوباره سرنگون شد و چيزي از آن نريخت ، ديگر باره سلمان آن را برداشت و به جاي خود گذاشت . ابوذر وحشت زده از نزد سلمان بيرون شد و به فكر بود كه در راه اميرالمؤ منين عليه السلام را ملاقات كرد و حكايت ديگ را نقل كرد . حضرت فرمود : اي ابوذر اگر سلمان خبر دهد ترا به آنچه مي داند ، هر آينه خواهي گفت : (رَحِمَ اللَّهُ قَاتِلَ سَلمَانٍ : خدا قاتل سلمان را رحمت كند) اي ابوذر سلمان باب الله در زمين است ، هر كه معرفت به حال او داشته باشد مؤ من است و هر كه انكار او كند كافر است ، سلمان از ما اهل بيت عليه السلام است .(4) 👈 خاتمه و دعای پایانی : مراد از آیه مذکور هرکدام از دومورد ایمان واقعی آورد یا افزودن به مرتبه ایمان باشد به تلنگر میزند که مؤمن واقعی هیچگاه خود را به هدف نهایی رسیده،نمیبیند و همواره در تلاش است به اسباب مختلف تهجد و بندگی خود را به خدای خالقش نزدیکتر کند و هر چه به ایمان او افزوده تر شود خشوع وخضوع او بیشتر شده و در میابد که در مقابل خدای متعال و نعمات بیکران او هیچ انجام نداده است و همیشه بدهکار خداوند است و توان شکر گذاری حتی یک نعمت خدا را ندارد و بقول سعدی که میگوید :(بر هر نفس دوشکر واجب است چون فرو رود ممد حیات و بیرون آید مفرح ذات) با هرتنفس اگر انسان یک شکر خدا کند برای نعمات بیکرانش کند بازهم عقب است و بدهکار خدای مهربان خود... @mobaleghin_oghaf_kh               __________________ 👈پاورقی : 1_نساء آیه 136 2_بحار الانوار جلد 69 صفحه 69 3_اصول کافی جلد 2 باب حقیقت ایمان حدیث 2 4_منتهی الامال جلد 1 صفحه 114
ﺳَﺮﻣﺎیه ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺑﺒَـﺮﻡ ﻣَﺤﻀـــــﺮ ﺍَﺭﺑﺎﺏ ﺳَﺮﻣﺎیه ﺳـَﺮﯼ ﻫَﺴﺖ، ﻓـَﺪﺍﯼ ﺳـَﺮ ﺍَﺭﺑﺎﺏ ﺍﺯ ڪﻮﺩکی ﺍَﻡ ﯾﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘـــﻢ که ﺑﮕـﻮﯾَﻢ: ﻣـﺎﺩﺭ ﭘـﺪَﺭﻡ، ﻧَــﺬﺭِ، ﭘـﺪﺭ ﻣـﺎﺩَﺭِ، ﺍﺭﺑـﺎﺏ @mobaleghin_oghaf_kh
روزشمار واقعه عاشورا سال ۶۰ قمری ۱۵ رجب مرگ معاویه ۲۸ رجب خروج امام حسین (ع) از مدینه. ۳ شعبان ورود امام(ع) به مکه. ۱۰ رمضان رسیدن نخستین نامه‌های کوفیان به امام(ع). ۱۲ رمضان رسیدن ۱۵۰ نامه از کوفیان به امام(ع) توسط قیس بن مُسْهِر، عبدالرحمان ارحبی و عُمارَة سَلُولی. ۱۴‌رمضان وصول نامه سران و اهالی کوفه به امام(ع) توسط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی. ۱۵ رمضان خروج مسلم از مکه به سوی کوفه. ۵ شوال ورود مسلم بن عقیل به کوفه. ۱۱ ذی‌القعده نامه مسلم‌بن عقیل به امام حسین و دعوت از ایشان برای آمدن به کوفه ۸ ذیحجه خروج امام حسین(ع) از مکه. ۸ ذیحجه قیام مسلم بن عقیل در کوفه. ۹ ذیحجه شهادت مسلم بن عقیل در کوفه. سال ۶۱ قمری ۱ محرم یاری خواستن امام از عبیدالله بن حر جعفی و عمرو بن قیس در قصر بنی‌مقاتل ۲ محرم ورود کاروان امام(ع) به کربلا ۳ محرم ورود عمر بن سعد به کربلا با سپاه چهار هزار نفری. ۶ محرم یاری خواستن حبیب بن مظاهر از بنی اسد برای یاری امام حسین(ع) و ناکامی او در این مأموریت ۷ محرم بستن آب بر روی امام حسین(ع) و یارانش. ۷ محرم پیوستن مسلم بن عوسجه به امام حسین(ع) و یارانش. ۹ محرم ورود شمر بن ذی الجوشن به کربلا. ۹ محرم امان‌نامه شمر به فرزندان ام‌البنین. ۹ محرم اعلام جنگ لشکر عمر سعد به امام(ع) و مهلت خواستن حضرت از عمر سعد. ۱۰ محرم واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت(ع) و یارانش. ۱۱ محرم حرکت اسرا به سوی کوفه ۱۱ محرم دفن شهدا توسط بنی اسد (از اهل غاضریه) ۱۲ محرم دفن شهدا بنابر نقلی دیگر ۱۲ محرم ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه. ۱۹ محرم حرکت کاروان اسیران از کوفه به شام. ۱ صفر ورود اهل بیت(ع) و سر مطهّر امام حسین(ع) به شام. ۲۰ صفر اربعین حسینی ۲۰ صفر ورود اهل بیت امام(ع) به کربلا ۲۰ صفر بازگشت اهل بیت امام(ع) از شام به مدینه بنا بر برخی اقوال. اربعین حسینی چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) که با ۲۰ صفر مصادف است. مشهور است که اسیران کربلا روز ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری در بازگشت از شام، برای زیارت مدفن امام حسین(ع) به کربلا رفتند؛ البته گروهی از علما همچون شیخ مفید و شیخ طوسی تصریح کرده‌اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. همچنین جابر بن عبدالله انصاری، در این روز به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین(ع) حاضر شده است. زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری(ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است. ۲۰ صفر در ایران تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز عزاداری می‌کنند. راهپیمایی اربعین شیعیان به سوی کربلا، به یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان جهان، تبدیل شده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است. بیشترین زائرانی که در اربعین از دیگر کشورها به عراق می‌روند، از ایران‌اند. @mobaleghin_oghaf_kh
بازگشت اسیران کربلا نوشتار اصلی: اسیران کربلا سید ابن طاووس در لهوف نقل کرده است هنگامی که اسیران کربلا در راه بازگشت از شام، به عراق رسیدند، به راهنمایشان گفتند «ما را از راه کربلا ببر». پس هنگامی که آنها به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنی‌هاشم را دیدند که برای زیارت قبر امام حسین(ع) آمده بودند. پس با گریه و اندوه مجلس عزایی برپا کردند و پس از چند روز به مدینه بازگشتند.[۶] البته سید بن طاووس تاریخ ورود به کربلا و ملاقات با جابر را ذکر نکرده است و در کتاب اقبال الاعمال ورود اسرا به کربلا در اربعین را بعید دانسته است.[۷] سید محمدعلی قاضی طباطبایی (۱۲۹۳-۱۳۵۸ش) در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)، بازگشت اسرا به کربلا در اولین اربعین را اثبات کرده است. برخی نیز با توجه به شواهد و قراینی همچون الحاق سر امام حسین(ع) به بدنش در روز اربعین، محل دفن سر مطهر و وجه استحباب زیارت اربعین حضور اسرا در کربلا را پذیرفتنی دانسته‌اند.[۸] شیخ مفید[۹] و شیخ طوسی[۱۰] تصریح کرده‌اند که کاروان اهل بیت (ع)، پس از برگشت از شام، به مدینه رفته‌اند نه کربلا. گروهی مانند محدث نوری[۱۱] و شیخ عباس قمی[۱۲] نیز معتقدند به دلیل دوری مسافت، ممکن نیست بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند؛ زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است. علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست.[۱۳] گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانسته‌اند.[نیازمند منبع] برخی دیگر، اربعین سال‌های بعد را زمان این رویداد شمرده‌اند.[۱۴] الحاق سرمطهر به بدن براساس قول مشهور، سر امام حسین(ع) که در روز عاشورا جدا شده بود، در روز اربعین به بدنش ملحق شد.[۱۵] این قول مشترک میان بسیاری از مورخان و اندیشمندان شیعه و سنی[۱۶] است.[۱۷] علمای شیعه، از جمله شیخ صدوق، سید مرتضی، فتال نیشابوری،ابن نما حلی، سید ابن طاووس، شیخ بهایی و علامه مجلسی این قول را بیان کرده‌اند. شیخ صدوق[۱۸] و پس از او، فتال نیشابوری[۱۹] در این باره می‌نویسند: «علی بن حسین همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین(ع) را به کربلا باز گرداند». سید مرتضی در این باره می‌گوید: «روایت کرده‌اند که سر امام حسین علیه‌السلام با جسد در کربلا دفن شد».[۲۰] ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به سبب ملحق شدن سر امام به بدن و دفن آن، زیارت اربعین توصیه شده است.[۲۱] زیارت اربعین نوشتار اصلی: زیارت اربعین در حدیثی از امام حسن عسکری(ع) پنج نشانه برای مؤمن شمرده شده است. یکی از این پنج نشانه زیارت اربعین است.[۲۲] هم چنین زیارت‌نامه‌ای برای روز اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است.[۲۳] شیخ عباس قمی این زیارت‌نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زیارت عاشورا غیر معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل کرده است.[۲۴] به گفته قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «مَرَدّ الرَّأس» نیز خوانده می‌شود.[۲۵] مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند.[نیازمند منبع] @mobaleghin_oghaf_kh
خانه پادگان نیست خانه پادگان نیست. نخواهید که فقط بله و چشم بشنوید. مانند یک فرمانده فقط امر و نهی نکنید. مسلط بودن بر فرزند با محبوب شدن در دل فرزند متفاوت است. باید هم ابهت داشت و هم محبوبیت. کسانی که زیاد فرمان می‌دهند و به جهات دیگر زندگی توجه ندارند خیلی سریع جایگاه مطلوب خود را از دست می‌دهند واز دل‌ها کنار گذاشته می‌شوند. باید شد، آنگاه به حرفتان هم گوش می‌دهند. به یاد سردار دل‌ها شهید عزیز و سرافراز صلوات @mobaleghin_oghaf_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌼 🌸🌸🌸 🔹عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله : مَنْ ضَمِنَ لِی وَاحِدَةً ضَمِنْتُ لَهُ أَرْبَعَةً یَصِلُ رَحِمَه 🔸 فیُحِبُّهُ اللَّهُ تَعَالَی 🔸 و یُوَسِّعُ عَلَیْهِ رِزْقَهُ 🔸و یَزِیدُ فِی عُمُرِهِ 🔸 و یُدْخِلُهُ الْجَنَّةَ الَّتِی وَعَدَهُ . ☘️☘️☘️ 🔹هر كس براى من يك چيز را تعهّد كند من براى او چهار چيز را ضامن ميشوم، اگر صلۀ رحم كند ، من ضامنم كه : 🔸خداوند او را دوست مى دارد، 🔸و در روزيش وسعت مى‌دهد، 🔸و عمرش را افزون مى‌نمايد، 🔸و به بهشت كه وعده‌اش داده است داخل مى‌گرداند . 📚 بحار الانوار ، ج ۷۱ ، ص۹۲ @mobaleghin_oghaf_kh
💢 ﻭﻗﺘﻲ ﻧﺎﻧﻮﺍ ﺧﻤﯿﺮ ﻧﺎﻥ ﺳﻨﮕﮏ ﺭﺍ ﭘﻬﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﻭﻥ ﺗﻨﻮﺭ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﺭﺍ ﺩﻳﺪی ﻛﻪ ﭼﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽﻣﯽ ﺍﻓﺘﺪ؟!ﺧﻤﯿﺮ ﺑﻪ ﺳﻨﮕﻬﺎ ﻣﯽ ﭼﺴﺒﺪ! 🔸ﺍﻣﺎ ﻧﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﭘﺨﺘﻪ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﺳﻨﮕﻬﺎ ﺟﺪﺍ ﻣﯽﺷﻮﺩ ... 🔹ﺣﮑﺎﯾﺖ ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ؛ﺳﺨﺘﯿﻬﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ،ﺣﺮﺍﺭﺕ ﺗﻨﻮﺭ ﺍﺳﺖ... ﻭ ﺍﯾﻦ ﺳﺨﺘﯽ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺨﺘﻪ ﺗﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ... 🔸ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺨﺘﻪ ﺗﺮﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺳﻨﮓ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺑﺨﻮﺩ ﻣﯿﮕﯿﺮﺩ... 🔹ﺳﻨﮕﻬﺎ ﺗﻌﻠﻘﺎﺕ ﺩﻧﯿﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ... ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻣﻦ، ﺧﺎﻧﻪ ی ﻣﻦ ...ﻣﻦ ... ﻣﻦ ...من... 🔸ﺁﻧﻮﻗﺖ ﮐﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻨﻮﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﻨﻨﺪ ﺳﻨﮕﻬﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ! ✅ ﺧﻮﺷﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﺭ ﺗﻨﻮﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻧﻘﺪﺭ ﭘﺨﺘﻪﻣﯿﺸﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺳﻨﮕﯽ ﻧﻤﯽ ﭼﺴﺒﺪ! ✳️ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﭼﻪ ﭼﺴﺒﯿﺪﻩ ﺍﯾﻢ؟! ﺳﻨﮓ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺎ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ! @mobaleghin_oghaf_kh
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍♦️ آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است ؟ ♦️ ♻️ گاهی برای خواندن نماز مهری از جنس خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز مهر نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در دسترس برای سجده کردن استفاده کرد؟ 🌷 آیت الله خامنه ای : سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از كتان و پنبه ـ ساخته مى‌شود صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد. 🌷 آیت الله مکارم شیرازی : سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است. سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که سجده صحیح است فاصله باشد، جایز است. 🌷 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که سجده بر آن صحیح است مانند – چوب و کاه- ساخته باشند می شود برآن سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، سجده بر آن صحیح نیست و اما دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که سجده بر آن صحیح است. توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123 @mobaleghin_oghaf_kh
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍شارژ باقی مانده موبایل و اینترنت اگه به سال خمسی بخورد خمس دارد مگر اینکه هدیه باشد که اختلافی است🌴 @mobaleghin_oghaf_kh
ارسال شده از سروش+: ✨﷽✨ « عـــوامــل فــقــر » ✍🏻چند چیز از چیزهایی که باعث فقر و تهیدستی می شود که از جمله : ①بعد نماز صبح تا طلوع خورشید، بخوابد. ②با حالت جنابت غذا بخوردـ ③هنگام غذا دستش را نشوید. ④به خورده نان بی حرمتی کندـ ⑤شب خانه را جاروب کند. ❻باقی گذاشتن تار عنکبوت در منزل ❼نماز را سبک بشمارد. ❽لعن و ناسزا گفتن به اولاد ❾دروغ گفتن ❿در حمام ادرار کردن ⑪با حرص غذا خوردن ⑫در حال غذا خوردن به اطراف نگاه کند. ⑬بین نماز مغرب و عشا بخوابد. ⑭قسم دروغ خوردن ⑮با فامیل قطع رابطه کند. ⑯گوش کردن آهنگ غناء. @mobaleghin_oghaf_kh
❤️💑❤️💑❤️💑 🔍 آداب ازدواج و نظر فقهاء 1⃣ انتخاب همسری که هم کفو باشد : مرحوم آیت الله : مقصود از کفویت در ازدواج مناسب یکدیگر بودن از لحاظ دینی و اجتماعی 2⃣ دو رکعت نماز قبل از خواستگاری و این دعا را پس از آن بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ فِی مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَةً وَ قَدِّرْ لِی وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلُهُ خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَمَاتِی» «خدایا من می‌خواهم ازدواج کنم، برای من از بین زنان، پاکدامن‌ترین آنها را مقدر کن؛ زنی که درباره خود و اموال شوهرش حفیظ‌ترین باشد و رزقش زیادترین و برکتش بزرگ‌ترین باشد و فرزندانی برایم مقدر کن که بازماندگانی صالح برای من باشند در زندگی و پس از وفاتم.» 3⃣ تحقیق مثل نگاه کردن دختر و پسر به اندام دیگری البته با شرایط زیر : آیات بزرگوار : : ۱. به قصد لذت نباشد ۲. توقف ازدواج به این نگاه باشد ۳. مانعی از ازدواج وجود نداشته باشد آیت الله : ۱. به قصد لذت نباشد ۲. مانعی از ازدواج وجود نداشته باشد ۳. احتمال دهد طرف مقابل قبول کند . ۴. قبلا از ویژگیهای اواطلاع نداشته باشد . ۵. بخواهد با همان شخص ازدواج کند نه برای تعیین به چند نفر نگاه کند . آیت الله : فقط می تواند به صورت و دو کف دست و موها و گردن و مقداری از اطراف آنها و به حجم بدن از روی لباس نگاه کند . @mobaleghin_oghaf_kh
باسمه تعالی موضوع منبرک :👈احسان شروع : (آیه و حدیث) 🔴آیه 👇 قال الله الحكيم : اِنَّ اللهَ مَعَ اَلذِينَ اِتقَوا وَ اَلذِينَ هُم مُحسِنُون (1) (همانا خدا يار و ياور نيكوكاران است ) 🔴حدیث👇 قال علي عليه السلام : عَاتِب اَخَاكَ بِالاِحسَان اِلَيه (2) (برادر ديني خود را بجاي سرزنش ، احسان و نيكي) كن ) 🔵توضیح مختصر نيكي و نيكوكاري از صفاتي است كه خداوند صاحب اين صفت را دوست دارد . همانطوري كه خداوند به ما احسان كرده است ، لازم است ما هم در برابر خوبي هاي مردم نيكي بيشتري نمايم . اگر كسي با ما بدي هم كرد براي تاءديب او ، با احسان برخورد كنيم ، نه اينكه بدي را با بدي جواب دهيم كه موجب ازدياد كينه و دشمني شود . شيوه مردان الهي اين بود ، كه اگر كسي به آنها سلام مي كردند ، جواب سلام را بهتر كاملتر مي دادند؛ و اگر دستي براي نيكي بسوي آنها دراز مي شد افزون تر پاداش مي دادند . دلهاي آدميان دوستدار نيكي كنندگان است ؛ و شيطان از اين عمل آدميان صورتش مجروح و دلش جريحه دار مي شود؛ و در اين راستاي محسن از منت گذاشتن ، احسان خود را خدشه دار نمي كند . 🔵تکمیل بحث الگو پذیری ار اهل بیت در همه جوانب باید صورت گیرد لیک اهل بیت در احسان به شهادت تاریخ وحکایات و قصه ها از کرامت آنان برترین مردمان برای الگو پذیری میباشند و خود ایشان این خصلت را با افتخار بیان میفرمودند  همانگونه که در زیارت جامعه امام دهم علیه السلام خطاب میکنند اجدادشان را عَادَتَهُمُ الاِحسَان وَ سَجِیَّتَهُمُ الکَرَم.... 🔵خاتمه فراموش نشود احسان اگر در راه خدا و با اخلاص انجام شود جزای در نظر گرفته شده از جانب حضرت حق طبق فرمایششان در قرآن ده برابر میباشد( فَلَهُ عَشرُ اَمثالُها )... 🔵دعای پایانی پروردگارا قلیل خیرات بندگانت را دراین ماه کرامت قبول بفرما.... 🙏 انتشار بدهیم تا بیخبران بدانند. @mobaleghin_oghaf_kh                          پاورقی---------------------                        1👈سوره نحل آیه 128                     2👈نهج البلاغه فیض صفحه 1165
🌹باید مثل عمار هوشیار بود و فهمید که وظیفه چیست ♦️رهبرمعظم انقلاب: چرا شما عمار را «سلام‌اللَّه‌علیه» میگویید، ولی نسبت به یکی دیگر از صحابی - رفیق عمار - که او هم از مکه بوده و در مکه کتک خورده است، «سلام‌اللَّه‌علیه» نمیگویید؟ چون عمار در وقت حساس اشتباه نکرد و فهمید؛ ولی او اشتباه کرد. ♦️ببینید، خط عمار را خط مستقیم میگویند. به نظر من، عمار هنوز هم ناشناخته است. ♦️عمار یاسر را خود ماها هم درست نمیشناسیم. عمار یاسر، یک قاطعه‌ی الهی است. ♦️من در زندگی امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) که نگاه کردم، دیدم هیچ‌کس مثل عمار یاسر نیست؛ یعنی از صحابه‌ی رسول‌اللَّه، هیچ‌کس نقش را در طول این مدت نداشت. آنان زنده نماندند، ولی ایشان حیات بابرکتش ادامه پیداکرد. ♦️هر وقت برای امیرالمؤمنین یک مشکل ذهنی در مورد اصحاب پیش آمد - یعنی در یک گوشه شبهه‌یی پیدا شد - زبان این مرد، مثل سیف قاطع جلو رفت و قضیه را حل کرد. در اول خلافت حضرت همین‌طور، در قضایای جمل و صفین هم همین‌طور، تا در صفین به شهادت رسید. باید مثل عمار هوشیار بود و فهمید که وظیفه چیست. 🌹 نهم صفر سالروز شهادت عمار یاسر در سال ۳۷ هجری قمری @mobaleghin_oghaf_kh
۰•━══❀🔅🔆﷽🔆🔅❀══━•۰ 🌟«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌟 🌟حدیث روز: 💫قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: امّا وَاللّهِ، لَوْتَرَکُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام. بحارالا نوار: ج. ۳۶، ص. ۳۵۲، ح. ۲۲۴ حضرت فاطمه سلام الله علیها فرموده‌اند: به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند، و از عترت و اهل بیت پیامبر (صلوات اللّه علیهم اجمعین) پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى کردند؛ و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى‌گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) مى‌گردید که او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى‌باشد. 🗓وقایع و مناسبت های روز: ☑️شهادت عمار بن یاسر،صحابی بزرگوار پیامبر اسلام (ص) و یار با بصیرت امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین (37 ق) ☑️جنگ نهروان بین امام علی (ع) و خوارج (38 ق) @mobaleghin_oghaf_kh
۰•━══❀🔅🔆﷽🔆🔅❀══━•۰ 🌟«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌟 🌟حدیث روز: 💫قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: امّا وَاللّهِ، لَوْتَرَکُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام. بحارالا نوار: ج. ۳۶، ص. ۳۵۲، ح. ۲۲۴ حضرت فاطمه سلام الله علیها فرموده‌اند: به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند، و از عترت و اهل بیت پیامبر (صلوات اللّه علیهم اجمعین) پیروى و متابعت کرده بودند حتّى دو نفر هم با یکدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى کردند؛ و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یکى پس از دیگرى منتقل مى‌گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) مى‌گردید که او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى‌باشد. 🗓وقایع و مناسبت های روز: ☑️شهادت عمار بن یاسر،صحابی بزرگوار پیامبر اسلام (ص) و یار با بصیرت امیرالمؤمنین (ع) در جنگ صفین (37 ق) ☑️جنگ نهروان بین امام علی (ع) و خوارج (38 ق)