eitaa logo
مبلغان
5.2هزار دنبال‌کننده
84 عکس
38 ویدیو
561 فایل
☑ کانال تخصصی محتوایی مبلغان 🔹ارسال محتوای بین الصلاتین روزانه و مناسبتی 🔹ارسال فیش منبر روشمند مناسبتی و اقتضایی ✍️ انتقاد و پیشنهاد به محتوای کانال @Habib_shahid_hadi 🤝تبادل (فقط کانال طلاب ) و تبلیغ کانال @efefefef
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرمايه ز کف رفت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعي نخريديم آنچه در دوران زندگیم بیش از همه چیز مرا رنج داد و باعث خون دل خوردن من شد، اخلاص نداشتنم بود و الان نمی دانم در مقابل خدای بزرگ چه عملی را همراه خود ببرم؟ ... و چیز دیگری كه گوشت بدنم را آب كرد و در دنیا مرا سوزاند تا قیامت چه بر سرم آورند، غیبت بود. خدا كند كه با دعای شما پروردگار همه کسانی را که بر گردن ما حق دارند از دست ما راضی گرداند.... افــسوس که عـمـري پــي اغـــيار دويـديم از يار بمانديم و به مقصد نرسيديم سـرمايه ز کف رفـت و تجارت ننموديم جز حسرت و اندوه متاعي نخريديم [ فرازی از وصیت نامه شهید عبدالله میثمی ، بر گرفته از کتاب - تنها 30 ماه دیگر - نوشته مصطفی محمدی] https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️عروسی که از امام قول شفاعت گرفت 💠آیه: وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى انبیا/28 آنان، جز کسانی که خداوند از آنها رضایت دارد، شفاعت نمی کنند 💠حکایت؛ آقای مصطفی زمانی نقل میکند هر روز تعداد زیادی از مردم برای اجرای صیغه نکاح بدست امام خمینی نوبت میگرفتند، حضرت امام هم با کمال ملاطفت و مهربانی با آنها برخورد میکرد و در پایان نصیحت میفرمود که باهم بسازید و باهم خوب باشید، معمولاً در جریان خطبه یکی از آقایون طرف قبول و وکیل از جانب مرد می شد و امام هم از طرف دختر وکیل می شد. روزی جریان جالبی در این ارتباط پیش آمد، هنگامی که از دختری سوال کردند که آیا به بنده وکالت می دهید تا شما را به ازدواج این مرد درآورم؟ دختر در جواب امام عرض کرد: من شما را وکیل کردم در دنیا بشرط آنکه شما در آخرت از من شفاعت کنید، امام مقداری مکث و تأمل کرده و آنگاه فرمودند: معلوم نیست که من در آخرت بتوانم شفاعت کنم ولی اگر خداوند متعال به من اجازه شفاعت داد، از تو شفاعت خواهم کرد. مسلما این توفیق جالبی بود برای آن دختر خانم که توانست از حضرت امام قول شفاعت در آخرت را بگیرد. 📚 پی نوشت : با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل (خبرگزاری حوزه) https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پاسخ امام حسین به ملامت ازدواج با کنیز معاویه در مدینه جاسوسی داشت و حوادث مدینه را با فرستادن نامه برای معاویه، به او گزارش می داد، در یکی از گزارشها برای معاویه نوشت: حسین بن علی (ع) کنیز خود را آزاد نموده و سپس با او ازدواج کرده است. وقتی که این خبر به معاویه رسید نامه ای به این مضمون برای امام حسین (ع) نوشت: به من خبر رسیده که تو با کنیز خود ازدواج کرده ای، و بجای اینکه با همتاهای خود در طائفه (بزرگ) قریش ازدواج کنی که اگر با آنها ازدواج می کردی، فرزند نجیب از آنها به دنیا می آمد و تو شخصیت خود را حفظ می کردی ولی نه درباره فرزندت و نه درباره خودت اندیشیدی و با کنیزی ازدواج کردی، که از شأن تو دور است. امام حسین (ع) پس از دریافت نامه معاویه، در پاسخ او چنین نوشت: نامه و انتقاد تو در مورد ازدواج من با کنیز آزاد شده ام به من رسید، این را بدان هیچکس در شرافت و در نسب به مقام رسول خدا (ص) نمی رسد، من کنیزی داشتم برای وصول به ثواب خدا او را آزاد ساختم سپس بر اساس سنت پیامبر (ص) با او ازدواج نمودم و این را نیز بدان که اسلام خرافات جاهلیت را از بین برد و هیچگونه سرزنشی بر مسلمانان روا نیست، مگر گناه کنند (و من ثواب کردم نه گناه) بلکه سرزنش سزاوار آن کسی است که پیرو برنامه های جاهلیت باشد. وقتی که جواب نامه امام حسین (ع) به معاویه رسید، آن را خواند و سپس به یزید داد یزید آن را خواند و به پدرش گفت: افتخار حسین بر تو بسیار کوبنده است. معاویه گفت: چنین نیست ولی زبان بنی هاشم تند و تیز است که سنگ کوه را متلاشی می کند و دریا را می شکافد 📚 پی نوشت : اعیان الشیعه ج، 1 ص https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 استقامت ملا صالح مازندرانی در راه کسب علم و جریان ازدواج او پدر ملاصالح مازندرانی گرفتار فقر بود. روزی به ملا صالح فرمود: که من دیگر نمی توانیم مخارج تو را تحمل نمایم تو خودت برای معاش فکری کن. ملا صالح ناچار به شهر اصفهان مهاجرت کرد و در یکی از مدرسه های آن شهر ساکن شد. آن مدرسه موقوفه ای داشت که به هر دو نفر در روز دو غاز (واحد پول آن زمان) می رسید که کفایت زندگی روزانه نمی کرد. مدتی مدید در روشنائی چراغ بیت الخلاء مطالعه می کرد. با این گرفتاری و سختی استقامت کرد و به تحصیل خود ادامه داد تا به حدی از فضل و علم رسید که توانست به درس ملامحمدتقی مجلسی شرکت کند. پس از مدتی یکی از شاگردان مبرز و فوق العاده فاضل گردد و در جرح و تعدیل مسائل چنان مهارت پیدا کرد که در نزد استاد مورد اعتماد گشته و مرتبت و منزلت بزرگی به دست آورد. چون به ازدواج مایل بود، استادش ملامحمد تقی یک روز بعد از درس به او فرمود: اگر اجازه بدهی برای تو همسری در نظر بگیرم. ملا صالح اذن داد. ملا محمد تقی داخل خانه شد. دختر فاضله وعالمه اش آمنه بگم را که در علوم به حد کمال رسیده بود خواست، فرمود: ای دخترم همسری برای تو در نظر گرفته ام که بی نهایت فقیر و نیز بی نهایت فاضل و عالم و با تقوی است. اکنون موقوف به اجازه توست. آمنه بگم عرض کرد: فقر برای مرد عیب نیست. پس مرحوم مجلسی، مجلسی بر پا کرد. دخترش آمنه بیگم را برای ملامحمدصالح عقد کرد. چون شب عروسی ملا محمد صالح برقع از صورت عروس برداشت، به او نظر کرد. به جهت شکر خداوند به گوشه ای از اطاق رفته مشغول حمد الهی شد. سپس مشغول مطالعه شد، که درسهایش را حاضر نماید. اتفاقاً مساله مشکلی بود که ملا در آن مانده بود تا اینکه صبح شد بلند شد رفت به مسجد برای درس، عروس کاغذی برداشت و آن مساله را کاملاً حل نموده و گذاشت میان کتاب. ملا صالح وقتی از درس برگشت کتاب را باز کرد دید مساله بوسیله همسرش حل شده از این جهت که همسرش عالمه است و این اندازه در فضل و دانش کامل است بسیار خوشحال شد. به سجده شکر افتاد سه شبانه روز مشغول عبادت و شکر خدا بود. در این سه شب عمل زفاف واقع نشد. ملا محمد تقی چون از قضیه اطلاع پیدا نمود به ملا محمد صالح فرمود: اگر این همسرت ایرادی دارد برای شما همسر دیگری پیدا کنم. عرض کرد: چنین نیست! بلکه من به شکرانه این نعمت بزرگی که خداوند روزی من فرموده عهد کرده ام که قبل از زفاف سه شبانه روز مشغول شکر و عبادت خداوند شوم. (فواید الرضویه،ص544). 📚 منبع: مردان علم در میدان عمل، سید نعمت الله حسینی، دفتر انتشارات اسلامی(وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم)، جلد 1. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝«مهر السنة» چیست؟ ✍«مَهر السنة» ، مهریه زنان و دختران رسول خدا صلی الله علیه و آله و نیز دختران اهل بیت علیهم السلام است که گزارشهای متعدد و نقلهای متواتر، آن را به عنوان سنتِ نهاده شده از سوی ایشان در زمینه ازدواج بیان کرده اند. بر اساس روایات، مقدار «مهر السنة» ، «دوازده و نیم اوقیه نقره» برابر با «پانصد دِرهم» بوده که این مقدار در طول تاریخ رسیده از اهل بیت علیهم السلام همواره ثابت بوده و هیچگاه تغییر نکرده است.وزن این درهم، معیّن و حدود سه گرم نقره خالص است. 🌺محاسبه مهر السنه با معیار نقره بر این اساس، مهر السنّه حدود هزار و پانصد گرم نقره خالص مى شود كه ارزش ریالى آن، در امروز، که هر گرم نقره تقریباً 1900 تومان است ، حدود 2میلیون و850هزار تومان خواهد شد. همان گونه كه ملاحظه می شود، این مبلغ، مهریه سبکی است و پرداخت آن برای اکثری مردم آسان خواهد بود. 💐در روایات، همواره سخن از مهر السنه با معیار درهم (نقره) است و تبعیت، حکم می کند که ما نیز همان، معیارِ درهم (نقره) را در محاسبه امروز، ملاک کار خود قرار دهیم و نیز باید توجه داشت که با همین ملاک است که مهر السنة، آسانی پرداخت را همواره (حتی در این زمان) به همراه خواهد داشت 🌺محاسبه مهر السنه با معیار طلا برخی در محاسبه مهر السنة، معادل دیناری آن را لحاظ و با این کار معیار محاسبه را از نقره به طلا تبدیل کرده اند. از آنجا که هر دینار برابر با ده درهم بوده است؛ بنابراین پانصد درهم می شود پنجاه دینار. هر دینار هم معادل یک مثقال طلای خالص است؛ البته مثقال شرعی و نه مثقال بازاری؛ یعنی وزنی برابر با 4.265 گرم. 💐نتیجه این که مهر السنة با معیار دینار (طلا)، وزنی برابر با 213.25 گرم خواهد داشت که نرخ آن در امروز این نوشته که طلای خالص (24 عیار) گرمی 140 هزار تومان است،تقریباً نرخی برابر با 29میلیون و900هزار تومان خواهد داشت. 🌸امید است جامعه اسلامی ما به خصوص قشر متدین در تعیین مهریه از بند فرهنگ بیگانه ی با اسلام به کلی رها شده و با تمسک به کلام و فرهنگ قرآن و اهل بیت علیهم السلام مهریه ای تعیین کنند که پرداخت آن برای آقای داماد نه تنها افسانه نباشد بلکه او را تشویق کند که آن را یکجا و یا به مرور به همسر خود تقدیم کند و با ادای این دِین الهی، زندگی مشترک را بیش از پیش برای او شیرین کند و همچنین کسانی که علاقه مند هستند طبق روایات عمل کنند اما ازدواج کرده و تعیین مهریه کرده اند، نیز می توانند شرعاً مهریه خود را به مهرالسنه تغییر دهند و الباقی را به همسرشان ببخشند. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَن النبيِ - صلّي الله عليه و آله - : مَن تزوّجَ امرئةً لايتزّوجُها الآ لِجمالِها لَمْ يَرَ فيها ما يُحبُ و مَنْ تزوجها لِمالها وکلهُ الله اليهِ فعليکمْ بذاتِ الدين.(1) پيامبر اکرم - صلّي الله عليه و آله - فرمود: کسي که با زني ازدواج کند و ازدواج نكرده باشد مگر براي زيبايي آن زن، آنچه را که دوست مي دارد در او نخواهد ديد و کسي که با زني به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند متعال او را به همان مال وي واگذارد، پس بر شما باد به ازدواج با زن با ايمان. الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّما المرأةُ قِلادَةٌ فانظُرْ ما تَتَقَلَّدُ ، و لَيسَ لامرأةٍ خَطَرٌ ، لا لِصالِحَتِهِنَّ و لا لِطالِحَتِهِنَّ : و أمّا صالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها الذَّهَبَ و الفِضَّةَ هِي خَيرٌ مِنَ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ ، و أمّا طالِحَتُهُنَّ فَلَيسَ خَطَرُها التُّرابَ ، التُّرابُ خَيرٌ مِنها .(2) امام صادق عليه السلام : همانا زن طوق است ؛ پس بنگر كه چه طوقى به گردن مى افكنى . براى زن ارزش و بهايى نمى توان تعيين كرد ، نه براى خوب آنها و نه براى بدشان . زن خوب ، ارزشش طلا و نقره نيست، بلكه از طلا و نقره هم بهتر و ارزشمندتر است و زن بد ، ارزشش خاك نيست، بلكه خاك از او ارزشمندتر است . 📚 منبع : 1-«وسائل الشيعه، ج 3، ص 6» 2-معاني الأخبار : 144/1 . https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چرا دوستی های قبل از ازدواج شرعا ممنوع است ؟ دوستی های نامشروع قبل از ازدواج علاوه بر منع شرعی ، غالبا طرفین را دچار آسیب هایی میکند که سبب تلخ کامی درزندگی و طلاق عاطفی یا منجر به ثبت مهر مرگ زندگیشان میگردد . فهرست بار و مختصر اگر بخواهیم به آسیب های دوستی های نامشروع قبل از ازدواج اشاره کنیم به این شرح میباشد : 1- کور شدن در انتخاب : وقتی طرفین دچار یک رابطه عاطفی شدند دیگر به سادگی نمیتوانند عاقلانه به انتخاب خود بیاندیشند و متاسفانه کاملا احساسی انتخاب میکنند . حتی اگر طرفین متوجه مصادیق فردی عدم کفویت طرف مقابل یا نقایصش کنید ، فرد عیوب و نقایص را توجیه کرده و هیچ استدلال و منطقی نمیتواند بر او کارساز باشد . امیرالمومنین میفرمایند : «حبّ الشّیء یعمی و یصمّ، (میزان الحکمه،ج۲، ص۲۰۸، ح۳۰۶۶.) و بقول شاعر : چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد 2- مقایسه در زندگی : افرادی که قبل از ازدواج دوستی نامشروع را تجربه کرده اند غالبا محدود به حدی در ارتباط نبوده اند و وقتی این ارتباط عاطفی بین او و افرادی بسیار تجربه شده باشد قطعا فرد با خاطراتی از آنها زندگی خواهد کرد . چنین افرادی در فراز و نشیب های زندگی بارها خود آگاه و ناخودآگاه فرد شریک زندگی خود را با دوستان نامشروعی که داشته مورد مقایسه قرار میدهد و بمرور زمان سبب دلسردی در زندگی و زمینه ساز خیانت خواهد بود . 3- بدبینی در زندگی : افرادی که قبل از ازدواج رابطه نامشروع دوستی را تجربه کرده اند در زندگی به بهانه کوچک و مختلف نسبت به همسر خود دچار بدبینی میشوند . ذهن آنها همیشه با کوچکترین صحنه مشکوک دچار قضاوت تلخ خیانت میشود و سبب ساز آن هم تجربه دوستی خود آنهاست که همسر من چطور این رابطه را با من شروع کرد ؟! نکند حال که دیر به خانه میآید یا با گوشی همراه خود زیاد مانوس است یا رمز روی همراه خود گذاشته ، با کس دیگری نیز چنین رابطه را شروع نکرده باشد. حال نتیجه خوشبینانه چنین بدبینی ای تلخ کامی قهر و دعواست و نتیجه مستند به آماری تلخ آن انتقام بصورت مقابله بمثل و خیانت زناشویی است . https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حماسه آن پنج نفر شهید حاج حسین بصیر در عملیات کربلای 5 در غرب کانال ماهی به همراه نیرو های جان بر کفش بیست و دو روز حماسه آفرید. در یکی از همین روز ها که عراق برای باز پس گیری سر پلی که ما گشوده بودیم تمامی امکانات تدافعی و تهاجمی اش را در قالب دو تیپ کماندویی وارد عمل کرده بود و فرمانده سپاه چهارم عراق،عدنان خیرالله نیز برای روحیه دادن به نیروهایش در منطقه حضور داشت،کار به جایی رسید که از نیروهای در خط ما فقط حاج حسین مانده بود و دو پاسدار و دو طلبه بسیجی. در همین گیرودار،حاجی در تماس با من فرمود : فلانی! ما پنج نفر به تعداد پنج تن آل عبا با ذکر مقدس “یا فاطمه الزهرا” جلویشان را می گیریم؛ حال یا به شهادت می رسیم یا پیروز باز می گردیم. در حالی که بغض سنگین گلویم را به هم می فشرد، آنان را به خدا سپردم. آنها با عزمی آهنین و ایمانی والا به امداد های غیبی الهی، این دو تیپ کماندویی را با جرات و جسارتی شگرف به یاری خدا به عقب راندند. بعدها از نیروهایی که در ادامه عملیات به اسارت ما درآمدند، شنیدم که می گفتند: شما پانزده گردان وارد عمل کرده بودید. [روایتی از سردار مرتضی قربانی ، کتاب ما آن شقایقیم (مجموعه خاطرات)، تقی متقی، ص 59-60 https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ سید کاظم یزدی اهل نجف را از شر بیگانگان نجات داد 💠آیه: مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا مائده/32 هر كه شخصى را از مرگ نجات دهد گويى همه مردم را زنده كرده است. 💠حکایت؛ زمانیکه که نیروهای ارتش انگلستان وارد عراق شدند، با مقاومت مردم مسلمان عراق مواجه شدند ازجمله کسانی که با آنان مقابله کردند مردم نجف اشرف بودند. زمانی که انگلیس به عراق تسلط کامل یافت در مقام انتقام‌جوئی از اهالی نجف اشرف برآمد و در این رابطه حاکم انگلیس به حضور مرحوم سید محمدکاظم یزدی قدس سره آمده و عرض کرد دولت از شما خواهش می‌کند که نجف اشرف را ترک گوئید و به کوفه بروید زیرا دولت می‌خواهد اهالی نجف را تأدیب نماید، مرحوم سید فرمودند: من به تنهائی خارج شوم یا با اهل‌بیتم؟! حاکم گفت با اهل‌بیت، آن مرحوم فرمودند: اهل نجف همه اهل‌بیت من هستند پس من خارج نمی‌شوم، بگذار آنچه به اهل‌بیت من می‌رسد به من هم برسد و به برکت این استقامت و پا برجائی مرحوم سید، اهل نجف از شر انگلیس در امان ماندند. این عالم بزرگوار قلباً مردم را دوست داشتند و متقابلاً مردم نیز او را دوست داشته و به او عشق می‌ورزیدند و مردم نجف او را پدر می‌خواندند و اعراب صحرانشین از خاک پای او برداشته و در کیسه می‌کردند و به چادر خود برده و به هنگام سوگند خوردن می‌گفتند: بحق تراب قدم السید و این حاکی از مردم خواهی و حسن سلوک ایشان با هم نوعان و پیروان خود بوده است. مرحوم سید طبع شعر نیز داشت که رباعی زیر نمونه‌ای از اشعار زیبای ایشان است: الهی دلی ده در آن دل تو باشی به راهی بدارم که منزل تو باشی بدریای فکرت فروبرده‌ام سر الهی چنان کن که ساحل تو باشی 1 📚 پی نوشت : 1. با اقتباس و ویراست از کتاب داستانهائی از علماء https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اهمیت توجه به کودک سیرۀ رسول‌خدا(ص) در محبت به کودکان به حدی بود که علاوه بر هم‌بازی شدن با آنان و نادیده گرفتن موقعیت، با فروتنی به بازی با آنها می‌پرداخت و این در حالی بود که زمان نماز فرا رسیده بود و مردم در انتظار اقامۀ نماز به امامت ایشان بودند. در یکی از روزها که رسول‌خدا(ص) به منظور خواندن نماز جماعت عازم مسجد بودند، در راه به گروهی از کودکان برخوردند که در حال بازی کردن بودند. بچه‌ها با دیدن پیامبر(ص) دست از بازی کشیدند و به سوی ایشان رفتند و به پیامبر(ص) گفتند؛ «کن جملی»! شتر من باش. رسول‌خدا(ص) درخواست کودکان را اجابت کردند و مشغول بازی با آنها شدند و این درحالی بود که مردم در مسجد در انتظار ایشان بودند. بلال که در مسجد همراه مردم منتظر ورود رسول‌خدا(ص) بود، با مشاهدۀ تاخیر پیامبر(ص) به سمت خانه ایشان حرکت کرد. او در راه به رسول‌خدا(ص) رسید و با دیدن صحنۀ بازی کردن ایشان با کودکان خواست تا بچه‌ها را از اطراف ایشان دور کند؛ اما رسول‌خدا(ص) مانع شدند و فرمودند: برای من دیر شدن زمان اقامۀ نماز از ناراحتی کودکان بهتر است. سپس از بلال خواستند تا به خانۀ ایشان برود و برای کودکان چیزی تهیه نماید تا به این ترتیب بچه‌ها حضرت را رها کنند. بلال رفت و از منزل پیامبر(ص) تعدادی گردو پیدا کرد و به محضر ایشان بازگشت. رسول‌خدا(ص) گردوها را از بلال گرفتند و به بچه‌ها فرمودند: آیا شتران خود را به این گردوها می‌فروشید؟ کودکان نیز با دیدن گردوها، آنها را از دست پیامبر گرفتند و ایشان را رها کردند. امروزه توجه به کودکان به اسباب مختلف دنیای مدرنیته و امکانات سرگرم کننده کاذب ، بسیار کم شده غافل از اینکه بازی یکی از ابزارهای قوی تربیتی میباشد . 📚 پی نوشت : عوفی، سدید الدین محمد ؛ جوامع الحکایات و لوامع الروایات، تهران، نشر ابن سینا 1340ه.ش چاپ اول؛ باب دوم از قسم دوم، ص30. https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠نیش زبان به همسر مرحوم آقا شیخ رجبعلی خیاط (رضوان الله علیه) با عده ای به کربلا مشرف شده بودند. در میان آنان یک زن و شوهری بودند. یک روز که از حرم پس از انجام زیارت بیرون آمده و بر می گشتند، این زن و شوهر با فاصله قابل ملاحظه ای از شیخ و در پشت سر ایشان راه می رفتند... در میان راه در ضمن صحبتی که بین آنها می شود، آن خانم یک نیشی به شوهرش زده و سخنی آزار دهنده به وی می گوید. هنگامی که همه وارد منزل و آن محل استراحت می شوند و آقا شیخ رجبعلی به افراد (به اصطلاح) زیارت قبولی می گوید؛ به آن خانم که می رسد، می فرماید: تو که هیچ، همه را ریختی زمین! آن خانم می گوید: ای آقا! چطور؟! من این همه راه آمده ام کربلا؛ مگر من چکار کرده ام؟! فرمود: از حرم آمدیم بیرون، نیشی که زدی، همه اش رفت! یعنی همه نور معنوی و فیوضاتی که از زیارت کسب کرده بودی، با این عملت از بین بردی! https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند: اَلا لا خَیْرَ فى عِلْم لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ، اَلا لاخَیْرَ فى قِرائَة لَیْسَ فیها تَدَبُّرٌ، اَلا لاخَیْرَ فى عِبادَة لا فِقْهَ فیها؛ آگاه باشید! علمى که در آن فهم نباشد فایده اى ندارد. بدانید! قرائت قرآن اگر همراه با تدبّر و اندیشه (در معانى آن) نباشد بى فایده است. آگاه باشید! عبادتى که در آن تفکّر و اندیشه نباشد خیرى ندارد(1). شرح حدیث: سؤال: در جمله اوّل مى خوانیم: «علمى که در آن فهم نباشد خیرى ندارد» مگر مى شود علم و دانشى بدون تفهّم حاصل گردد؟ پاسخ: بله، بسیار است علم و دانش هایى که حاصل آن تنها ذخیره کردن مشتى دانستنى ها و قواعد یا فورمول هاى خشک است که صاحب آن، در آن تفکّر نمى کند و به نتیجه آن نمى اندیشد. دانشمندى که توانست هسته اتم را بشکافد و این نیروى عظیم را آزاد کند، براى چه هدفى این کار را کرد؟ آیا هدفش نابودى همه موجودات زنده و از بین بردن تمام آثار حیات و زندگى در شهر «ناکازاکى» و «هیروشیماى» ژاپن بود، که هنوز هم بعد از ده ها سال متأسّفانه آثار شوم آن موجود است!؟ یا منظورش تولید نیروگاه هاى برق بود، تا به وسیله آن جهان را روشن کند و چرخ هاى کارخانجات را به گردش درآورد و استفاده هاى مثبت فراوان دیگر از آن بشود؟ متأسّفانه بسیارى از دانشمندان مادّى در علوم و دانش هاى خویش تفهّم ندارند، بدین جهت دنیا تبدیل به ظلمتکده اى مى گردد. دنیایى که دانشمندان آن هدفى جز لذّات مادّى ندارند و براى آن ها تفاوتى نمى کند که با اختراعات و اکتشافات آن ها کارخانجات داروسازى فعّال شود یا کارخانجات بمب سازى، بلکه هر کدام درآمد بیش ترى عاید آن ها کند و دلارهاى فزون ترى به جیب آن ها سرازیر نماید، همان را ترجیح مى دهند! چنین دنیایى حقیقتاً ظلمتکده و چنان دانشى در حقیقت زیانبار است! در جمله دوم مى خوانیم: «آگاه باشید تلاوت قرآن اگر توأم با اندیشه نباشد سودى ندارد» آرى، بسیارند کسانى که قرآن تلاوت مى کنند، ولى مورد لعن قرآن هستند(2)! زیرا به دستورات این نسخه شفابخش آسمانى عمل نمى کنند; آن ها هنگامى که آیات مربوط به غیبت را مى خوانند، در حالى که خود غیبت مى کنند مورد لعن این آیات قرار مى گیرند! هنگامى که آیات مربوط به ربا را قرائت مى کنند، در حالى که آلوده به این گناه بزرگ و کثیف هستند، مورد لعن آیات ربا واقع مى شوند! و همچنین در سایر آیاتى که به آن عمل نمى کنند. «تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است، تلاوت کننده قرآن هنگام تلاوت آیات شریفه باید به عاقبت کسانى که آیات تلاوت شده در مورد آن ها سخن مى گوید بیندیشد که قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است! در جمله سوم مى فرماید: «عبادت بدون تفکّر هم فایده اى ندارد». آیا هنگامى که در مقابل پروردگار مى ایستیم و آیات بلند و پرمحتواى سوره حمد را مى خوانیم، در معانى آن آیات تفکّر مى کنیم؟ وقتى به (اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعینُ)مى رسیم، نگاهى به قلب خویش کنیم و ببینیم آیا حقیقتاً فقط خدا را مى پرستیم و فقط از او کمک مى گیریم؟ یا هواى پرستى، مال پرستى، مقام پرستى در کُنج دل ما جایى براى پرستش خدا نگذارده است!؟ هنگامى که به تشهّد مى رسیم و به یگانگى خداوند شهادت مى دهیم، سرى به قلب خویش بزنیم و ملاحظه کنیم که آیا هیچ بتى در خانه قلب ما وجود ندارد، یا این خانه خدا به اشغال انواع بت ها در آمده است؟ آرى باید عبادت همراه با تفکّر باشد، چرا که یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید. 📚پی نوشت: 1. اصول کافى، کتاب فضل العلم، باب صفة العلماء، حدیث سوم. 2. میزان الحکمة، باب 2311، حدیث 16250، (جلد 8، صفحه 90). https://eitaa.com/moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا