#صلوت_خاصه:
°✿°اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ جَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ
اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ وَ طَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَ اصْطَفَيْتَهُ وَ جَعَلْتَهُ هَادِياً مَهْدِيّاً
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ حَتَّى يَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ°✿°
#شهادت_امام_سجاد_علیهالسلام
#تسلیت
📿 تسلیم ؛ تمامِ حقیقت سجده است!
سَری بر نیزه،
و سر دیگر بر سجده ...
سجدهای در اوج قلّهی تسلیم؛
که مایه فخر "أهل السّمٰوات" است!
▪️ #یا_سید_الساجدین
1_448169586.mp3
5.5M
🔳 #شهادت_امام_سجاد(ع)
🌴منزل به منزل خسته در اسارت
🌴دیدم به هر جایی فقط جسارت
#السلام_علیک_یا_زین_العابدین
🎙#جواد_مقدم
⬛️ سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام تسلیت باد
▪️امام سجّاد عليه السلام : المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
▪️امام سجّاد عليه السلام فرمود :مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : يا برايش ذخيره مى شود ، يا در دنيا برآورده مى شود و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود
📚تحف العقول، ص ۲۸۰
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
#السلام_علیک_یا_زین_العابدین
جایگاه_تاریخی_امام_سجاد_در_سلسله_امامت.mp3
10.12M
#شهادت امام زینالعابدین علیهالسلام تسلیت باد..🍂🥀🍂
#منبر_مجازی
🔹 جایگاه تاریخی امام سجاد علیهالسلام در سلسله امامت
🎙 حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹 چگونه امام سجاد سند حقانیت شیعه شد؟
🔹 آیا امام سجاد یک فرد بیمار، عزلت گزیده و منزوی بود؟
🔹 در مورد خطبه تاریخی امام سجاد در مسجد شام، چه میدانید؟
#حوزه_128_حضرت_ام_البنین_س
🏴هرگز نگذاشت تا ابد شب باشد
او ماند که در کنار زینب باشد..
🏴سجّاد که سجّاده به او دل میبست
تدبیر خدا بود که در تب باشد..
#السلام_علیک_یا_زین_العابدین
🏴 آیا قیام عاشورا از جنس حماسه است؟(۳)
🔳 می سزد به عاشورا اشاره کرد که هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی.
چشم تاریخ چنین حماسه شکوه بار و چنین تراژدی خونرنگی را در سراسر حیات بشریت هرگز ندیده است." رامایانه" و "ایلیاد" و "ادیسه" و" انه ئید"و "شاهنامه" و "هملت" را چه جای قیاس با کتاب عاشورا؟
▪️ عاشورا حماسه است؛ از آن رو که حسین(ع) یک تنه و بی سلاح رویاروی یک حکومت وحشی ایستاد؛ به یزید دست بیعت نداد، و گفت کسی چون من با کسی چون یزید بیعت نخواهد کرد؛ و به ذلت هیهات گفت و در مقابل زور گردن خم نکرد و نمایاند که در نزد او مرگ قهرمانانه عین زندگی است..
◽️ چنانکه مینگریم عاشورا ترکیبی است از "حماسه" و "تراژدی" و این دو تفکیک ناپذیر.
اینک سخن در این است که در کدام یک از این دو عنصر باید نگریست؛ حماسه یا تراژدی.
▪️دقیقتر بگوییم که کدام یک از این دو اصل است؟
✿هر پاسخی به این پرسش والتزام به آن، در تعیین سمت و سو و جهت گیری زندگی مان تاثیر دارد. این که زاویه دید ما به "عاشورا" چیست، در نتیجه ای که از آن می گیریم دخیل است.
°✿° اگر به "حماسه عاشورا" نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجهاش آن میشود که هیچگاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه سازیم و خلاصه مبارزه و حریت و عزت و ستم ستیزی و شهادت.
🔳 حاصل "عاشورای حماسی" یا اصل قرار دادن حماسه در عاشورا" اسلام حماسه" است.
◽️ اما اگر به" تراژدی عاشورا" نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش همین می شود که یکسره مصیبت زده باشیم و مرثیه سرایی کنیم و روضه خوانی برپا سازیم و بگذریم و خلاصه اشک و علم و زنجیر و قمه و هیئت..
◾️ حاصل "عاشورای تراژیک" یا اصل قرار دادن تراژدی در عاشورا،" اسلام مرثیه" است.
شکی نیست که آنچه در عاشورا اصل است "حماسه" است ونه" تراژدی".[۱]
📚برگرفته از کتاب حماسه فاطمی، ج۲
۱-راه خورشیدی،اندیشه نامه و راه نامه استاد علامه محمدرضا حکیمی.
🏴آیا قیام عاشورا از جنس حماسه است؟(۴)
🔳 امام خامنهای در توضیح عنصر حماسه و ترکیب آن با عزت و اقتدار در نهضت حسینی میفرمایند:
▪️عنصر دوم حماسه است؛ یعنی این مجاهدتی که باید انجام بگیرد، باید با عزت اسلامی انجام بگیرد؛ چون "العزة لله و لرسوله و للمؤمنین".
✦مسلمان در راه همین حرکت و مجاهدت هم بایستی از عزت خود و اسلام حفاظت کند.
در اوج مظلومیت چهره را که نگاه می کنی یک چهره حماسی و عزتمند است. اگر به مبارزات سیاسی، نظامی گوناگون در تاریخ معاصر خودمان نگاه کنید؛؛ حتی آنهایی که تفنگ گرفته اند و به جنگ رویاروی جسمی اقدام کردهاند، می بینید که گاهی اوقات خودشان را ذلیل کردند! اما در منطق عاشورا این مسئله وجود ندارد..
▪️ همان جایی هم که حسین بن علی علیه السلام یک شب را مهلت میگیرد عزتمندانه مهلت میگیرد. همان جایی هم که میگوید" هل من ناصر"- استنصارمیکند- از موضع عزت و اقتدار است؛ آنجایی که در بین راه مدینه تا کوفه با آدمهای گوناگون برخورد میکند و با آنها حرف میزند و از بعضی از آنها یاری می گیرد، از موضع ضعف و ناتوانی نیست. این هم یک عنصر برجسته دیگر است.[۱]
📚برگرفته از کتاب حماسه فاطمی، فصل۲
۱-بیانات رهبری در دیدار با روحانیان و مبلغان در آستانه ماه محرم ۱۳۸۴/۱۱/۵
🔳امام خمینی (ره)فرمودند:
♦️حضرت سجاد در یک شبش- به حسب آن چیزى که وارد شده- تا صبح [گفت:]
«اللَّهُمَّ ارْزُقْنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الى دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت».
▪️مسأله، مسئله بزرگى است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتى که خودشان را حساب مىکنند، و مىبینند که هیچ نیستند و هیچ ندارند. واقع مطلب همین است: جز او کسى نیست و چیزى نیست، وقتى که توجه بکنند به عالم کثرت، و لو به امر خدا. این است که نسبت مىدهند به رسول خدا که فرمود: لَیُغانُ عَلى قَلْبى فَإنّى لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى کُلِّ یومٍ سَبْعیِنَ مَرَّة.
🔘 او غیر از این مسائلى بوده است که پیش ماهاست.
آنها در ضیافت بوده اند، در ما فوق ضیافت هم بوده اند. در ضیافت بودهاند و از اینکه حضور در مقابل حق تعالى دارند و مع ذلک، دارند، مردم را دعوت مىکنند. از همین، کدورت حاصل مىشده. توجه به مظاهر الهى، از غیب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همه اش الهى است، براى آنها همه الهى است، لکن مع ذلک، از آن جایى که، از آن غیبى که آنها مىخواهند که «کمالِ انقطاع إلیک» است، وقتى که توجه مىکنند به مظاهر، این گناه بزرگ است.
این گناه نابخشودنى است، این دار غرور است پیش سجاد. توجه به ملکوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملکوت هم دار غرور است. توجه به حق تعالى طورى که دیگر ضیافتى در کار نباشد که مخصوص کُمَّل اولیا است، آنجا دیگر ضیافت اللَّه نیست در کار.
📚صحیفه امام، ج۲۰،ص۲۶۸-۲۶۹
🔳امام خامنه ای:
◽️ بعد از آنکه امام سجاد علیهالسّلام پس از حادثه عاشورا به مدینه برگشت، یک نفر خدمت ایشان آمد و عرض کرد: یابنرسولالله! دیدید رفتید، چه شد!
🔺 راست هم میگفت؛ حالا این کاروان برگشته و فقط یک مرد - امام سجّاد علیهالسّلام - در این کاروان هست؛ زنها اسارت کشیده، رنج و داغ دیدهاند؛ امام حسین نبود، علیاکبر نبود، حتی کودک شیرخوار در میان این کاروان نبود.
▪️امام سجّاد علیهالسّلام در جواب آن شخص فرمود:
✿فکر کن اگر نمیرفتیم، چه میشد!✿
بله، اگر نمیرفتند، جسمها زنده میماند، اما حقیقت نابود میشد؛ روح ذوب میشد؛ وجدانها پایمال میشد؛ خرد و منطق در طول تاریخ محکوم میشد و حتی نام اسلام هم نمیماند.
۱۳۸۰/۱۲/۲۷