🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴٢ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۳✨
💢جلسه هفدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت دوم ⬇️⬇️ دقیقه (٢۰-۱۰)
❇️ تمام اعضاء وجوارح و همه قوای انسان در هنگام اقامهی نماز در حال نماز خواندن هستند، مانند قوه حافظه ، قوه مُتَخیّله، قوه خیال ، قوه مُتَصوّره ، قوه عاقله، در هنگام نماز در کار هستند.
✳️ حواس پنجگانه انسان اعم از قوه سامِعه در شنیدن ، قوه باصِره در دیدن ، در حال نماز هستند .به همین دلیل فرمودند: در هنگام نماز چشم نمازگزار باید باز باشد و به محل سجده نگاه کند ، یا فرمودند در هنگام رکوع بین دو تا قدم خود را نگاه کنید، دلیل این دستورات این است که هر یک از اعضاء ، نماز مخصوص به خودشان دارند.
🔶 در هنگام نماز ، زبان کوچک با زبان همکاری میکند تا دَمِ خارج شده از ریه به حلق برسد و به صوت تبدیل شود ، اگر نماز جَهریه است باید بلند بخواند ، اگر نماز اِخفاتیه است باید آهسته خوانده شود و صوت نداشته باشد.
🔶 اگر کسی بگوید من حضور قلب ندارم پس نماز خواندنِ من فایده ای ندارد در پاسخ او باید گفت تمام اعضاء و جوارح انسان در حال نماز خواندن هستند و اگر با حضور قلب باشد خیلی بهتر است.
🔴 اگر در نماز، حضور قلب باشد این توجه قلبی، به منزلهی امام جماعت محسوب میشود .در این مسیر تمام قُوا ، اعم از قوایِ خیال و وَهم و مُتخیّل و مُتصوّره که کلمات را با کلمات ترکیب میکند آیات را با آیات ضمیمه میکند و دَم به دَم از قوه حافظه مُدرکات خودش را به ظهور میرساند.
🔶 برای مثال بعد از تکبیر" بِسم الله الرحمن الرحیم "میگوید بعد آن "الحمداللّه " میگوید اگر شخص حافظه نداشته باشد نمیتواند این ها را به ترتیب اِعاده کند.
✳️ در هنگام نماز قوه متخیّله اَشکال و صُوَرِ کلمات را از مخزن خیال صورتگری میکند تا با همدیگر دوخت و دوز کند و این رَوندِ پشت سر هم بودن ، درست صورت بگیرد. آنقدر این جا کار انجام میگیرد که تعجب آور است.
🔴 قوه متخلیّه در این هنگام شش کار را انجام میدهد :
🔶 صورت را با صورت ترکیب میکند.
🔶 صورت را با معنا ترکیب میکند.
🔶 معنا رابا معنا ترکیب میکند.
🔶 صورت را از صورت تجزیه میکند.
🔶 معنا را از صورت تجزیه میکند.
🔶 معنا را از معنا تجزیه میکند.
🌺 متخَیّله مانند یک نقاشی است که میخواهد عکس یک حیوانی را بکشد که فرضاً سَرِ او شبیه طاووس باشد بدن او شبیه گاو ، پاهای او شبیه فلامینگو ...! این نحوه تجزیه و ترکیب کار بسیار بزرگی است.
✅ در نماز؛ تمام اعضاء و جوارح و قوای ادارکی از قوای حسی گرفته تا خیالی و وهمی و مخازنِ آنها همه در حال نماز هستند. تمام اعضاء و جوارح وهمچنین قلب که به طور مستمر در حال تَقلُّب و انقلاب است در حال نماز است.
❇️ قلب را به این دلیل قلب میگویند چون این توانمندی را دارد که دائماً بسوی عالم غیب رو کند وبه عالم شهادت مُطلقه برگردد. و به عالم شهادتِ مُضاف برود و واردِ غیب مُضاف شود و همچنین به عالم غیبِ مطلق برود ... یعنی بطور مستمر در حال رفت آمد در عوالِم است این توانمندی را مقام قلب میگویند.
❇️ قلب حالت تحولی دارد؛ گاهی در غیب است، گاهی هم تنزّل میکند در عالم مادّه است. اگر قلب در هنگام نماز توجّه غیبی او بر قرار باشد، قابلیّت پیدا میکند که امام جماعت شود. سایر قوا مادونِ قلب هستند لذا ایشان افق اعلایی دارد به همین دلیل بقیّه قوای ادراکی نمیتوانند امام شوند.
#رمضان_1400
#جلسه_هفدهم_شب_3_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۳✨
💢جلسه هفدهم شرح رساله لقاءالله💢 قسمت سوم⬇️⬇️ دقیقه (۳۰-۲۰)
🔴 اگر قلب اهل حضور و مراقبت باشد و در هنگام نماز این سویی نباشد با مدرکات حِسیّه مشغول نشود (چون قلب دائماً در تقلب و انقلاب است) این توانمندی در قلب هست که رو را به طرف عالم غیب کند و تمام این قوای ادراکی حسی و خیالی و وهمی و عقلی و ..همه به دنبال او باشند.
✅ اینجا یک نماز جماعت برقرار میشود. لذا نماز با حضور قلب، برای هر شخصی یک نماز جماعت است؛ امام جماعت قلب اوست که رو به سوی عالم غیب است. همانگونه که بدن ظاهری او به سوی کعبه است قلب او هم به سوی کعبهی باطنی است و تمام این اعضاء و جوارح و قوا... همه به دنبال او نماز خودشان را به امامت ایشان میخوانند و یک نماز جماعت میشود.
❇️ در قرآن خواندن هم بهترین نوع تلاوت قرآن این است که چشم ببیند، گوش هم بشنود، زبان هم حرکت کند این آیات نوشته شدهی در قرآن مادیِ طبیعی و عنصری را هم به تلفظ دربیاورد چطور در نماز خواندن ، همه اعضاء، جوارح، قوا در کار هستند اینجا هم در کار باشند و همه قرآنِ خود را بخوانند. قلب هم در این قرائت قرآن رو به سوی عالم غیب داشته باشد.
🔶 یا قلب اراده کند مستقیماً
ً در محضر جناب خاتم انبیاء و بر اساس قُرب فریضه یا قُرب نافله، با ایشان قرآن بخواند.
یا در محضر حق متعال باشد که اول خدای متعال برای او قرآن تلاوت کند او هم به تَبعِ حق متعال قرآن تلاوت کند.
🌺🌺 در قرب نافله ،حق تنزّل میکند و چشم و گوشِ عبد میشود و عبد شنونده و بیننده است،
ولی در قرب فریضه ، عبد تَرفُّع مییابد و صعود و عروج پیدا میکند و بیننده و شنونده حق است. لذا فرق بین دو قرب ، فرق بین تنزّل و ترفع است. و به قدر تفاوت بین عبد و رَبّ است .
📚شرح دفتر دل ، ج۱، ص٣۴٧
❇️ وقتی قاری قرآن این چنین باشد که قلب او توجه به اَسرار و حقایق قرآن، مراتب وجودیِ قرآن داشته باشد علاوه بر این وجودِ مادیِ عنصریِ طبیعی قرآن که به صورتِ خط روی صفحهی کاغذ درآمده و با یک نظم خاصی هست؛ به چنین شخصی در قیامت گفته میشود: "اِقراء وَارقَ" بخوان و بالا برو.
🌺 خواندن در اینجا (نشئه طبیعت) بصورت تدریج است اما در آنجا (عوالم بالا) "اقرا و ارق" به صورت انشاء و دفعی است. آنجا تدریج به معنای عالم طبیعت نیست. (دقیقه ۲۵)
❇️ اگر در عالم طبیعت بخواهیم قرآن را جوری بخوانیم که هم زبان ما، هم چشم و گوش ما، هم اعضاء و جوارح ما و تنفس و ریه و مطلقاً قوای ظاهری و باطنی قرآن بخواند باید به تدریج از سورهی فاتحه ، سورهی بقره تا آخر قرآن بخوانیم. حال بعضی تندتر و بعضی آرام میخوانند این قرائت تدریجی است.
✅ کسی که مقید است قرآن بخواند چه بسا حتی بلد هم نباشد شاید از جنبهی ظاهری صحیح هم نخواند اما دوست دارد قرآن بخواند قرآن را نگاه میکند آن را مسح میکند، به صورت و چشم خود میکشد، او هم لیاقت پیدا میکند که در قیامت قرآنِ دفعی بخواند، قرآن انشائی بخواند.
🌺 به او هم میگویند "اِقراء وارقَ" خودت بخوان بالا برو.
🔴 " یُقال لِقاری القرآن" به قاری قرآن گفته میشود!
گوینده کیست؟ چه کسی به او میگوید بخون بالا برو؟
این جاها وقتی فعل مجهول میآورند مطلب خیلی عمیق است.
🔸 ملائکه الله به او میگویند؟
درست است.
🔸 جبرئیل امین به او میگوید؟ صحیح است.
🔸 خاتم انبیاء به او میگوید؟
صحیح است.
🔸 ائمه بگویند ....
🔸 ذات الهی بگوید ....
همه درست است.
🌺 اینقدر طرفدار پیدا میکند که همه به او میگویند بخوان بالا برو.
✅ آنجا به صورت تدریجی نیست. در اینجا اگر سواد نداشت عرب زبان هم نبود ، نمیتواند کلمات عربی را ادا کند و با چه زحمتی قرآن میخواند.
✅ اما به همین شخص خدای متعال خطاب میکند بخوان بالا برو و ایشان " کالبرق الخاطف" میخواند و میگذرد.
💢 قرآن؛ هرگز تمام شدنی نیست
"اِنّ درجاتِ الجَنّة عَلی عددِ آیاتِ القرآن"💢
✅ آن وقت آیات قرآن در نفس او تکسیر میشود.
یکی از بطونِ معانیِ "اقرا وارق" این است که قرآن در نفس قاری قرآن تکسیر میشود. همین اندازه تکسیر با سین را در نظر داشته باشید که خودش در عالَم علم وادی عظیمی است.
❇️ پس قاری، قرآن را به اَنحاء گوناگون میخواند. به همین نحوی که بر پیغمبر نازل شده وقتی تلاوت میکند اصلاً تمام نمیشود. و هر دفعه که تلاوت میکند مقام دفعی و انشائی او برای او منشآت میآورد.
❇️ منشآت مُنشِئ به امرِ ایجادی و توجّهِ ایجادیِ دفعی، هرگز تمام نمیشود چون متوقف بر ارادهی اوست و اراده هم هرگز پایان پذیری ندارد.
🔶 نفس ناطقهی این شخص هم که قاری قرآن است مقامِ لایَقِفی پیدا میکند که در هیچ مرتبهای از مراتب قرآن متوقف نمیشود.
#رمضان_1400
#جلسه_هفدهم_شب_3_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی در شب یازهم ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۲ ه.ق🌟
✨برابر با ۱۴۰۰/۲/۳✨
💢جلسه هفدهم « شرح رساله لقاءالله »💢 قسمت چهارم⬇️⬇️ دقیقه ۳۰ تا ۳۵
✳️ "وَانظُر بِنور العقل و العلم الی ما افاضه ولی الله الاعظم فی کلامه هذا"
با نور عقل و علمت به آنچه را که این ولی اعظم حق یعنی
امیرالمومنین علیه الصلوة والسلام در این کلام افاضه فرمود دقت کن ببین چه خبر است.
❇️ "فانّ محاسنه و لطائفه فوق ان یحوم حولها العباره".
نیکوئیهای این کلام امیرالمومنین و لطائف آن، فوق آن است که بخواهد به عبارت درآید و با الفاظ نمیشود کلام امام را توضیح داد.
🔴 آقا فرمودند که به نور عقل و علم به این فرمایش نگاه کنید که باید خداوند این نور را به انسان عطا کند:
« الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ »
آن علمی را که نور الهی است، خداوند در دلها قذف میکند و میاندازد، اِلقاء میکند.
(کتاب العلم اصول کافی)
🔶 حقیقت علم؛ آن نوری است که خدای متعال ، الله ، اَلعلمُ نورَُ یَقذفه الله ، الله که اسم جامع است این نور را ، في قلب مَن یشاء در دل آنهایی که خدا میخواهد قذف میکند ، پرت میکند.
🌺 این بزرگواران میتوانند معنای این حدیث را بفهمند.
وگرنه اینکه کسی بگوید ما فلسفه خواندیم عرفان خواندیم و ما میتوانیم اینها را برای شما شرح کنیم، درست است اینها هم کمک میکند اما آن لطائفِ این حدیث چیزی نیست که با عبارات بدست بیاید.
#رمضان_1400
#جلسه_هفدهم_شب_3_2_1400
#شرح_رساله_لقاءالله
@modafeanzuhur
20.mp3
14.8M
🌸 جلسه ۲۰ شرح « رساله لقاء الله »
🔸 یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
✅روز ِ دوازدهم ماه مبارک رمضان
🌺 استاد صمدی آملی
@modafeanzuhur
*یادتان هست، شـهید جهـان آرا بـه یارانش چه فرمـود؟!*
____________________
____________________
✍ یادتان هست، شـهید جهـان آرا بـه یارانت چه فرمـود؟!
✍شهید جهان آرا فرمود:
بچه ها اگر شهر سقوط کرد دوباره آنرا فـتـح میـکنیـم مـواظـب بـاشـید..
ایمـانـتان سـقـوط نکـند.!
🔸ولـی حـالا..!
خیلی ها در این زمونه هستند که ایمانشان در حال سـقوط است.!؟
شـاید هم سقـوط کـرده..!
🔸بعضی ها دکتری فـراموشی گرفـتند کـه شما برای چی رفتید...؟!
بعضـی ها در این زمـونه...!
ایمانـشان به کـنار "تمام انسانیتشـان" هم سقـوط کرده..!
🔸بعضـی ها هم به اسم زنـدگی در جـهان سوم..!
در حال سـقوط است، حجـب و حیـا و ایـمانشان..! هم سقوط کرده...
🔸سلام بر شما شهید جهان آرا و یارانـت که چـنان مقاومتی کردید..
که شـهر سـقوط نکـند...
🔸امـا ایـن روزهـا...!
ایمـان بعضـی ها بـا دیـدن ایـن همـه اختلاس، دزدی، بی حجابی و نامهربانی... میـلرزد...!
🔸بعـضی ها هـم نشـستن روی مـرز بی خیالی..
🔸راستی شـهید جهان آرا فرمـودید؛ برای ایمـان و شعائر الهـی جنگیدیم.!
ولی نمیـدونم چرا در عـصر ما کسی نهی از منـکر نمیکنـه...
🔸بعضی ها باد به گلـو میندازن و منجـنیق های خودشان را پـرتاب میکنند..!
⚠️در ایـن روزگـار تلـخ آخرالزمانی
جاهلـیت البـته از نـوع مدرنـش همچون مـوشک باستـیک...
آئین و سنـت و فرهـنگ بعضی ها را از بـین برده..!
✍دلتـنـگ کـه مـیشم از ایـن روزگـار...
مسـیر دلـم هـدایت میشـود به یـوسف زهرا
از بغـض هایـی که راه گلویـم را مـیگیرنـد..!😔
مهــدی فاطمه؛ شیعیانت غریب و تنهایند...😔
____________________
____________________
اللًّهُــمَ صَّــلِ عَــلَى مُحَمَّــدٍ وَ آلِ مُحَمَّــَد و عَجِّــلّ فَّرَجَهُــم 📖💫
@modafeanzuhur
💫 *دعـــــــای فـــــــرج*💫
____________________
____________________
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
*بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم*
اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یامُحَمَّدُ یاعَلِیُّ، یاعَلِیُّ یامُحَمَّدُ، اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ، یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمان،ِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی، السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، یا اَرْحَمَ الرّاحِمین، بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.️
◀️ *یادتون باشه:*
اگر یک نفر را به او وصل کردی
برای سپاهش تو سردار یاری...
✍ زمینه سازے برای ظـهور،
قدمی برای ظـهـــــور برداریم
☀️امام جعفر صادق(علیه السلام فرمودند):
خداوند ۱۷۰ سال ظهور منجی بنی اسرائیل را به خاطر دعا و تضرع دسته جمعی آن ها جلو انداخت و مابقی غیبت منجی آنها را که حضرت موسی و هارون بودند را بر آنها بخشید. سپس فرمودند:
شما شیعیان هم اگر مانند بنی اسرائیل با ضجه و گریه، دعای همگانی کنید خداوند فرج ما را خواهد رساند. اما اگر چنین نکنید این سختی، به نهایت مدّتش خواهد رسید..[۱]
📚[۱]بحار الانوار؛ ج۵۲، ص۱۳۱
____________________
____________________
🌠🌠🌠🌠🌠🌠🌠
@modafeanzuhur
🍂🌺حقیقت انتظار و ظهور
🌺فرج باز كردن و گشايش و رهايي از غم و اندوه و خلاصي از تنگي و دشواري، و راز را پوشاندن است.
یکی ازبطون معانی فرج، پیاده شدن متن قرآن کریم و دستورات شرع مقدس الهی و معارف حقه علوی و محمدی الهی در متن اجتماع است که مردم بیدار شوند و از غفلت به در آیند و راه سعادت انسانی خود را طی کنند و انسان شوند و در پناه صلح و صفای قرآنی و نورانیت اهل عصمت به غایت قصوای انسانی خود نائل شوند
هر روزی که از دست یکدیگر در امن و امان بودیم و از همدیگر نترسیدیم و مغازه ها و منازل و ماشين ها ووو را قفل و دزدگیر نزدیم و با خیال آسوده نسبت ،به ناموس یکدیگر بودیم و از دروغ و سالوسی و ریا و شایعه و دیگر رذائل نفسانی دور شدیم و يعنی مسلمان به واقعی کلمه آن که سلام و سلامتی است شدیم آن روز یکی ازمراتب ظهور و فرج حضرت صاحب عجل الله تعالي فرجه الشريف تحقق می یابد و جامعه داراي مدينه فاضله ی سعادتمند خواهد بود.
🌸مرتبه بالاتر آنکه جامعه یکپارچه درس و تحصیل کمال و معارف باشد و به بیان عرشی مولایم اگر حضرت بقیة الله هم ظهور بفرمایند باز همانند جد بزرگوارشان امام ملک و ملکوت صادق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم حوزه درس و بحث و کارخانه انسان سازی بر پا می کند تا افراد لایق به کمال برسند و همچو نیست که آقا جان تشریف بیاورند و به هر فردی يك ليوان آبي بدهند يا یک دانه یا حبه قرصی بدهند و او یکبارگی انسان شود
بلکه باز هم باید سکوت، مراقبت، خلوت، تهجد، روزه، ذکر به دوام و تلاوت قرآن و حضور و عندیت، اعمال شرعیه و بخصوص درس و بحث و تحصیل علوم و معارف و استاد کامل داشتن و حرف شنیدن باشد تا انسان شود
و در الهی نامه گفتم: «الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید.»
🌺ازبیانات ارزشمند استاد صمدی آملی حفظه الله🌸