آیا به سمت شوک درمانی می رویم؟!
قریب سه دهه است که روند بی ثباتی اقتصادی در ایران در کنار همه پیشرفت ها و توسعه زیرساخت ها و خدمت رسانی و توزیع امکانات مختلف در سطح کشور ادامه دارد؛ افزایش هزینه های زندگی اعم از هزینه های بهداشت و درمان، آموزش، تهیه مسکن و سایر در این سه دهه چشم گیر است. روندی که از ابتدای دهه 90 با اجرای سیاست های هدفمندسازی یارانه ها، بصورت تصاعدی افزایش یافته است.
اما با این وجود هیچ اجماع کارشناسی در کشور وجود ندارد؛ یک طرف جمعیت کثیری از کارشناسان اقتصادی قرار دارند که طی این سه دهه همین سیاست ها و نسخه ها را تجویز کرده اند و کماکان راه حل شان همان است یعنی بازار آزاد، آزادسازی اقتصاد، واقعی کردن قیمت ها(گران سازی)، حذف یارانه ها یا تبدیل یارانه ها به نقدی، سبدکالا برای جبران کاستی ها، ادامه خصوصی سازی و ... .
در این دسته هم اقتصاددانانی وجود دارند که خیلی علنی و با افتخار خود را لیبرال معرفی می کنند و هیچ ابایی ندارند و لیبرالیسم را راه نجات اقتصاد کشور می دانند و هم اقتصاددانان حزب اللهی و متدین که می گویند لیبرالیسم را قبول ندارند و خود را علیه لیبرال ها تعریف می کنند.
در مقابل این جمعیت کثیر کارشناسان، اقلی از کارشناسان هم با این راه کارها و سیاست ها مخالفند و نتیجه وضعیت فعلی را ادامه این سیاست ها و نسخه ها می دانند.
گوش دولت ها و حاکمیت هم در دست همان جبهه کثیر کارشناسان است. ظاهراً یا باطناً هم حاکمیت(ارکان و بدنه کارشناسی) هم معتقد به این مسیر است و قرار نیست بازگشتی داشته باشند از این مسیر.
با این وجود، هیچ گفتگوی کارشناسی سازنده ای هم بین این دو طیف کلان دیده نمی شود. بیشتر زد و خورد رسانه ای است.
من کارشناس مسائل اقتصادی نیستم اما بی اطلاع از اقتصاد سیاسی و مکاتب اقتصادی هم نیستم و به نظر حقیر، این ره که می رویم به ترکستان هم نمیرسد! سرانجام این راه را فروپاشی می دانم.
با این وجود معتقدم گفتگوی کارشناسی بصورت مستمر مفید است. حالا آن دسته از اقتصاددانانی که با افتخار از لیبرالیسم می گویند شاید قائل به گفتگو نباشند ولی طیفی از اقتصاددانانی که بالاخره خود را مسلمان و حزب اللهی و علیه لیبرالیسم تعریف می کنند چرا گفتگو نمی کنند؟ چرا گفتگویی شکل نمی گیرد؟
اگرچه تصمیم گیری درباره اقتصاد امروز به دست سرمایه داران انجام می شود و واقعیت این است که اقتصاد ایران را سرمایه داران انحصاری و شاید الیگارشی مدیریت می کنند اما اجماع کارشناسی اگر به وجود بیاید و پشتوانه مردمی داشته باشد می تواند جلوی این سیل وحشی و ویران گر را بگیرد.
نرخ ارز روز به روز بالاتر می رود؛ تفاوتی هم در دولت رئیسی یا روحانی یا پزشکیان در این سیاست ها نیست. سفره مردم روز به روز کوچک تر می شود؛ تورم و افزایش نرخ ارز کمر اقتصاد ایران را شکسته و این وضعیت فقط به نفع طبقه دارا و ثروتمند جامعه است که دارایی شان -اعم از ملک و شرکت و ... - مطابق با تورم بیشتر و بیشتر می شود.
اما نه تنها خبری از توقف این روند نیست بلکه اخبار نگران کننده ای درباره سیاست #شوک_درمانی نیز درباره نرخ انرژی هم وجود دارد. اگرچه نرخ آب، برق و گاز در این مدت افزایش یافته اما گرانی گازوئیل و بنزین باتوجه به اظهارات مقامات، دور از انتظار نیست.
اخیراً نیز یک خبرنگار اقتصادخوانده که از لیدرهای رسانه ای نئولیبرال ها در ایران است هم با افتخار از سیاست شوک درمانی و مثال زدن آلمان و چین هم سخن گفته و تجویز کرده که یک شبه همه چیز را گران کنیم بعد هم پلیس و بسیج را به میدان بیاریم برای سرکوب معترضین!
هرکسی که اندکی تحلیل داشته باشد می داند این روند، سرانجامی به سوی آشوب دارد؛ چین و آلمان یا هر بلد کفری که این سیاست ها را اجرا کرده اند همراه با کشتار مردم بوده؛ آیا اسلام به ما اجازه اجرای این سیاست های غلط و فاجعه بار را می دهد؟ آیا از این سه دهه هیچ تجربه ای کسب نکرده ایم و قرار است مجدد دست به این سیاست های کثیف و خانمان سوز بزنیم؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
مهندس بازرگان - یکی از ریشه های «گفتمان تسلیم» در ایران
مرحوم مهندس مهدی بازرگان در جوانی برای تحصیل به اروپا رفت و سپس به کشور بازگشت و مقطعی رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. علی رغم خیلی از کسانی که برای تحصیل به اروپا می رفتند بازرگان معتقد بود که بین علم و دین مخالفت و تضادی وجود ندارد و دین و علم تجربی با همدیگر سازگارند. باتوجه به اینکه خانواده مؤمن و مذهبی داشت خود نیز فردی متشرع بود و به همین دلیل تلاش می کرد تا با تألیفات خود نشان دهد که بین دین و علم سازگاری وجود دارد.
در همین سالها بود که بازرگان مطهرات در اسلام (۱۳۲۲ش) را، که در آن «کلیه احکام طهارت و نظافت اسلامی از دریچه تصفیه بیوشیمی و به استعانت قوانین فیزیک و شیمی و فرمولهای ریاضی مطالعه شده بود»، تألیف کرد.
و نیز راه طی شده را نگاشت (۱۳۲۷ش) تا ثابت کند که «بشر خاکی به پای خود و با تجربه و دانشی که طی هزاران سال کسب کرده است، همان راهی را طی کرده و میکند که انبیاء تعیین و ترمیم نمودهاند».
گرایش و تمایل بازرگان به تمدن و دستاوردهای غرب از این جهت نبود که باید با دین مخالفت کنیم و دین را دور بیاندازیم تا پیشرفت کنیم؛ نه؛ بازرگان می گفت این تمدن و پیشرفت غرب، در همان امتداد دین و رسالت انبیاء است!
این مدل بازهم یکجور تسلیم در برابر غرب بود؛ به تعبیر شهید مطهری تفکر بازرگان در «راه طی شده» به نوعی «سپر انداختن در مقابل مادیین» بود و کوچکترین خدمتی به توحید نمی کند!
بازرگان با همین مبنا بود که علی رغم حضور در دولت مصدق به عنوان رئیس هیئت مدیره موقت شرکت ملی نفت و سپس اولین مدیرعامل ایرانی شرکت ملی نفت ایران بعد از خلع ید انگلیس و علی رغم مشاهده کردن کودتای 28 مرداد 32 توسط آمریکایی ها و علی رغم زندانی شدن در دوره پهلوی، باز ماه های منتهی به انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 تحت تأثیر جلسات و تعارفات و تشریفات نمایندگان سفارتخانه های آمریکا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و شوروی قرار می گیرد و در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» که در سال 1362 تألیف کرده، می گوید قدرت های جهانی و دنیا انقلاب اسلامی را پذیرفتند و آماده همکاری با ما بودند و بعضاً از یکی دوماه قبل از انقلاب وقتی از سقوط شاه مطمئن شدند، در جلسات خصوصی به من تبریک می گفتند!
بازرگان در کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» معتقد است که انقلاب اسلامی دو حرکت داشت؛ حرکت اول یا حرکت رو به وحدت و مرکزیت را به اصطلاح ریاضی و علم میکانیک حرکت رو به مرکز (سانتریپ) centripte و حرکت دوم را که فرار از وحدت است حرکت گریز از مرکز (سانتریفوژ) cenripuge . یعنی پیش از انقلاب همه فعالیت ها و اقدامات به سمت وحدت و انسجام ملی بود اما بعد از انقلاب همه فعالیت ها به سمت اختلاف و انشقاق و تفرقه.
اگرچه در این کتاب هیچ سهمی از این اختلاف و تفرقه را سهم خود و جریان نهضت آزادی نمی داند و حاضر به پذیرفتن هیچ خطا و اشتباهی نیست و بیش از همه روحانیت را مقصر می داند اما باز برخی نقدهای دقیق و به حق را نسبت به انقلابیون مطرح می کند که جای تأمل و تدقیق دارد.
با این وجود وی معتقد است که ما قرار نبود که با غرب و در رأس آن -آمریکا- در بیفتیم و مقصر اختلاف بین انقلاب و آمریکا و حتی مقصر جنگ تحمیلی صدام و رژیم بعث علیه ایران، خود ماییم!
بازرگان آدم متدین و متشرعی بود اما به نظرم این بی انصافی و تحلیل غلطش هم ناشی از همان مبنای ساده اندیشی و تسلیم در برابر قدرت غرب بود هم ناشی از لجاجت و ناراحتی هایش بعد از استعفا دولت موقت!
بازرگان با وجود اینکه خود به ظلم های تاریخی آمریکا در حق ملت ایران تا لحظه سقوط شاه و حتی تلاش برای کودتای نظامی و سرکوب سنگین مردم، اما خام اندیشانه و ساده لوحانه معتقد است که آمریکای آن روز - جیمی کارتر - حاضرند ما را بپذیرند به شرطی که ما شعار علیه آنها ندهیم و با آنها مذاکره کنیم. او از یک طرف می گوید اسلام از سیاست جدا نیست اما به صراحت می گوید که ما هیچ رسالتی برای مبارزه با ظلم های جهانی و دفاع از مستضعفین نداریم.
کسانی که بازرگان و نهضت آزادی ایران را به خوبی می شناسند متوجه می شوند که جریان اصلاحات از دهه 70 به این طرف، هیچ حرف و سخن تازه ای ندارند به جز تکرار همین حرف های بازرگان. حرف هایی که اول انقلاب مطرح می کرد. بازرگان فکر می کرد مشکل آمریکا با چند تریبون در نماز جمعه و شعار «مرگ بر آمریکا» است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از گروه جهادی یاران انقلاب خوزستان
🔴 کمک به بیماران نیازمند
🔺 #فراخوان 75
1️⃣ مورد اول: پیرمرد و پیرزنی که مستمری بگیر کمیته امداد هستند. پیرمرد، سرطان روده گرفته و تقریباً ۱۰ جلسه شیمی درمانی رفته. همچنین اخیراً عمل جراحی روده و کبد داشته.
2️⃣ مورد دوم: کارگر ساختمانی که قریب 10-15 سال بچه دار نمی شد. سه چهارسال اخیر بچه دار شدند ولی خودش از سال قبل به سرطان مبتلا شده. وضعیت مالی بسیار وخیمی دارد. برای ادامه درمانش مرتباً به شیراز مراجعه میکند.
3️⃣ مورد سوم: خانم بیسرپرست به همراه دو بچه که هم بیماری دارد و مرتباً باید به پزشک مراجعه کند و هم از پس هزینههای زندگی بر نمیآید.
4️⃣ مورد چهارم: خانم بیسرپرست که بیماری فشار خون و قند دارد. به جهت مالی هم اوضاع خوبی ندارند. برای ویزیت و تهیه داروی ماهانه هم به کمک مالی نیاز دارد.
5️⃣ مورد پنجم: پیرمرد و پیرزنی که بسیار ناتوان و بیمار هستند.
6️⃣ مورد ششم: کارگر ساختمانی - مرد میانسال با سه فرزند؛ با کارگری زندگی را می گذرانده. به علت دیسک کمر و بعد عمل جراحی باز دیسک، از کار افتاده و توان کار ندارد.
7️⃣ موارد دیگری هم هستند و در صورت کفایت واریزی ها برای موارد فوق، می توانیم به این عزیزان هم کمک کنیم.
🔻شماره کارت برای واریزی:
6037998966427956
به نام محمدامین غفاری
❇️ برای کپی شماره کارت، روی شماره ضربه بزنید.
❇️ کارت محدودیت پرداخت ندارد چنانچه با مشکل در پرداخت مواجه شدید به آیدی پیام بدید.
🔻از این طریق:
@Adminkhz
🔻 گروه جهادی یاران انقلاب:
🇮🇷 ثبت در "سازمان بسیج سازندگی"
✔️ شماره ثبت:
"۹۶۷۳۱۹۰۱۹۳۵۶"
✅ #ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/2268200963C17b79a224e
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 کمک به بیماران نیازمند 🔺 #فراخوان 75 1️⃣ مورد اول: پیرمرد و پیرزنی که مستمری بگیر کمیته امداد هست
ممنونیم از مشارکت و همکاری دوستان
این موارد چندماه پیگیر بودن و از نزدیک اوضاع هر کدوم رو بررسی کردیم.
🔴 حاج قاسم؛ #عدالتخواه_جهانی
🔹عدالتخواهی هم مراتب و درجاتی دارد؛ هم عرصههای گوناگونی و هم گستره متفاوتی. گاهی فرد در یک محله یا یک شهر پیگیر اجرای عدالت و مبارزه با قُلدر محله است؛ گاهی در سطح یک منطقه یا کشور پیگیر عدالت است و با ظلمها و ساختارهای طاغوتی وظالمان مبارزه میکند.
🔸گاهی هم در سطح جهانی و بینالمللی، فرد بدنبال تحقق عدالت است. حاج قاسم را میتوان یک عدالتخواه جهانی دانست که در سطح دنیا عمل میکرد؛ آن هم نه در حجرههای حوزههای علمیه، نه در یک یا چند مسجد و نه در اتاق کنفرانسهای دانشگاه یا در رسانهها و نشریات مکتوب و غیرمکتوب!
🔹اگرچه کنشگرانی که در این سنگرها عدالتخواهی میکنند حتماً مأجورند و قابل ستایش؛ اما بالاترین نوع عدالتخواهی، همین قیام برای آزادی ملل مختلف و مستضعفان از زیر ستم اشرار جهانی و وابستگان آنهاست.
🔸کنشگری حاج قاسم به میدان نظامی محدود نبود بلکه در عرصه دیپلماسی و رسانه نیز فعال بود. عدالتی که وی دنبال آن بود با عدالتی که چپها و مارکسیستها تعریف میکردند متفاوت بود کما اینکه وی، این عدالتخواهی را با عقلانیت و معنویت ممزوج و همراه کرده بود.
🔹چند دهه از عمر شریفش را در این مسیر گذاشت؛ چه در مبارزات قبل از انقلاب با طاغوت، چه در جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه کشورمان، چه بعد از جنگ که راهی سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور شد و با واگذاری زمین و تسهیلات به جوانانی که از سر فقر به اعتراضات خشن روی آوردند یا فریب گروهکهای تروریستی را خورده و به آنان پیوستند، سعی کرد با رفع بیکاری و اشتغالزایی، امنیت پایدار را در این مناطق حداقل یک دهه برقرار کند و چه زمانیکه مردم عراق و سوریه را از زیر چنگ داعش و تکفیریهای وابسته به سعودی و ترکیه و آمریکا نجات دهد و اماکن و حرمهای مقدس شیعه و سنی و مسیحی و باستانی را از تخریب حفظ کند.
🔸امروز در نبود او که بخشی از تکفیریها بر سوریه حاکم شدهاند، می ترسند و یا فهمیدهاند که کشتنها و تخریبها نتیجه بالعکس دارد؛ آن روز حاج قاسم توانست با رایزنی و دیپلماسی، از پوتین در روسیه گرفته تا مراجع عظام تقلید نجف(آیتالله سیستانی) و سایر مقامات سیاسی و دینی عراق و شخص بشار اسد، جلوی کشتارهای وحشیانه و تخریب اماکن و حرمهای مقدس را بگیرد.
بعد از او هم این راه ادامه پیدا کرده و ادامه دارد.
🔹عدالتخواهی جهانی حاج قاسم، قائم به فرد نبود چرا که در امتداد عدالتخواهی بینالمللی جمهوری اسلامی است. فردی نیست و از قانون اساسی جمهوری اسلامی و ساختارها و ارکان قانونی برآمده و از دلِ فرهنگ، هویت و تاریخ دیرین ایران باستان گرفته تا ایران شیعی امروز و فردا ادامه خواهد داشت.
🔸اما دشمن زیرک، خوب میدانست که کجا را نشانه بگیرد. آنان (طبق اعتراف مقامات آمریکایی و اسرائیلی) با ترس و ریسک بالا به ترور حاج قاسم روی آوردند اما انفعال در ایران و در مدیران و مسئولان مردد، ترس آنان را ریخت و قدم به قدم جلو آمدند تا امروز! بعد از حاج قاسم، بلا پشت بلا به ما روی آورد؛ شاید مصداق غضب الهی در عقبنشینیهای غیرتاکتیکی! انتقام او گرفته نشد و به فرداها موکول شد.
🔹آمریکاییها با برداشتن یک مانع مقتدر در منطقه غرب آسیا، مسیر خود را تسهیل کردند تا نقشه خاورمیانه نوین را به اجرا در آورند.
تنها راه ممانعت از این نقشه، اقدام به انتقام خون حاج قاسم است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپی از مرحوم علامه مصباح درباره انتخابات و رای مردم
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
کلیپی از مرحوم علامه مصباح درباره انتخابات و رای مردم
🔴 ماجرای یک دروغ بزرگ درباره #علامه_مصباح!
🔹"فیلتر یارانشی" نوع دیگری از فیلترها است که اذهان را بدون آنکه متوجه شوند به چیزی علاقمند یااز چیزی دور میکند. در چند دهه اخیر، رسانهها بعنوان یک فیلترینگ موثر در این حوزه عمل کردهاند و پلتفرمها و شبکههای اجتماعی اخیر نیز با طراحی الگوریتمهای مشخص سعی کردهاند که مطابق سیاستهای خود، مدیریت داده را تنظیم کنند و انواع خاصی از اطلاعات را به مخاطب برسانند و یا از رساندن برخی اطلاعات ممانعت کنند.
🔸"فیلتر یارانشی"، هم از مدل سانسور یا بایکوت کامل استفاده میکند و هم از مدل تحریف واقعیت و ارائه روایت متفاوت.
🔹اگر بخواهم یکی از مصادیقِ قربانیِ فیلترینگ یارانشی در جامعه ایرانی را مثال بزنم آن شخص، مرحوم #علامه_مصباح است؛ شناخت نخبگان، سیاسیون و بخشهای مهمی از مردم بیش از آنکه شناخت مستقیم و بلاواسطه باشد، شناخت از دریچه فیلترهای رسانهای است. از یک طرف افکار و آثار او بایکوت شده، از طرفی، اطلاعات خلاف یا ناقص درباره ایشان پمپاژ رسانهای شده است.
🔸 اگر از خیلی از مخالفین ومنتقدین مرحوم #آیت_الله_مصباح بپرسید که کدام کتاب یا کدام اثر مکتوب علامه را خواندهاید یا کدام سخنرانی یا سلسله مباحث و جلسات ایشان را گوش کردهاید، قطعاً بالای ۹۵ درصد خواهند گفت هیچکدام!
🔹شناخت آنها محدود به تیتر چند روزنامه و وبسایت است و میگویند علامه خشونتطلب بود یا ایشان مخالف جمهوریت و دموکراسی بود و رای مردم را قبول نداشت!
🔸ترور شخصیت بدتر از ترور فیزیکی است. در ترور فیزیکی اگر جان شخص را مورد هدف قرار دهند ولی او درجامعه شهید حساب شده و بسیار محبوب و مورد احترام است اما در ترور شخصیت، فرد حداقل در بخشی از جامعه، مورد حمله قرار میگیرد.
🔹مرحوم علامه مصباح، هم فیلسوف بود و هم فقیه؛ هم از تمدن غرب شناخت دقیق داشت و عالمی جهاندیده بود، هم شناخت عمیق و دقیقی از اسلام داشت. علامه محدود در حجرههای حوزه علمیه نبود و در دانشگاههای برتر غربی هم حضور پیدا میکرد و با برخی دانشمندان و فلاسفه جهان دیدار علمی داشت.
🔸به شدت اهل اخلاق و رعایت احترام و حق و حقوق دیگران بود. برچسب خشونتطلبی که جناح غربگرا در کشورمان به این فیلسوف عزیز چسبانده بود، این نکته بود که علامه میگفت باید در برابر دشمنان کشور و مسلمانان، جهاد و ایستادگی کرد و اسلام دین مماشات و سازش با ظالمان و مستکبران نیست.
🔹علامه در ساحت نظریه و اندیشه معتقد بود که مشروعیت، دینی است و مشروعیتِ حاکم و حکومت، وابسته به معیارها و ارزشهای دینی است نه نظر مردم؛ این مسئله اختلافی در ساحت اندیشه بود اما تحقق حکومت خاصه در عصر فعلی را بدون رضایت و خواست مردم، امکانپذیر نمیدانست و به رای مردم، ویژه احترام میگذاشت و خودش در انتخابات بارها بعنوان کاندیدا شرکت میکرد و در همه انتخاباتها هم پای صندوق رای حاضر میشد و هم کنشگری سیاسی و انتخاباتی داشت و حتی در برههای از تشکیل حزب پایداری نیز حمایت کرد و در برخی انتخابات ریاست جمهوری نیز از برخی نامزدها حمایت کرد.
🔸مگر میشود فرد برای جمهوریت احترام قائل نباشد اما خودش بارها در انتخاباتها مشارکت فعال داشته باشد؟
🔹ضمن اینکه اختلاف در بحث مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی با سایر بزرگان و رهبران انقلاب و اندیشمندان، یک بحث علمی و نظری است ولی رقیب نامرد از این اختلاف علمی، نهایت سوءاستفاده را برده و او را تخریب و مخالف رای مردم معرفی میکرد.
🔸نه تنها مرحوم علامه مصباح، شخصیتهای دیگری نیز وجود دارند بین درگذشتگان یا زندگان که شناخت جامعه از آن تحت تاثیر فیلترهای رسانهای، خاصه فیلتر یارانشی است. در این بین، چارهای بجز آگاهی بخشی عمومی و تبیین فراوان وجود ندارد. چه بسا، حقانیت یک شخص در عصر دیگری اثبات شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از گروه جهادی یاران انقلاب خوزستان
🔴 کمک به بیماران نیازمند
🔺 #فراخوان 75
1️⃣ مورد اول: پیرمرد و پیرزنی که مستمری بگیر کمیته امداد هستند. پیرمرد، سرطان روده گرفته و تقریباً ۱۰ جلسه شیمی درمانی رفته. همچنین اخیراً عمل جراحی روده و کبد داشته.
2️⃣ مورد دوم: کارگر ساختمانی که قریب 10-15 سال بچه دار نمی شد. سه چهارسال اخیر بچه دار شدند ولی خودش از سال قبل به سرطان مبتلا شده. وضعیت مالی بسیار وخیمی دارد. برای ادامه درمانش مرتباً به شیراز مراجعه میکند.
3️⃣ مورد سوم: خانم بیسرپرست به همراه دو بچه که هم بیماری دارد و مرتباً باید به پزشک مراجعه کند و هم از پس هزینههای زندگی بر نمیآید.
4️⃣ مورد چهارم: خانم بیسرپرست که بیماری فشار خون و قند دارد. به جهت مالی هم اوضاع خوبی ندارند. برای ویزیت و تهیه داروی ماهانه هم به کمک مالی نیاز دارد.
5️⃣ مورد پنجم: پیرمرد و پیرزنی که بسیار ناتوان و بیمار هستند.
6️⃣ مورد ششم: کارگر ساختمانی - مرد میانسال با سه فرزند؛ با کارگری زندگی را می گذرانده. به علت دیسک کمر و بعد عمل جراحی باز دیسک، از کار افتاده و توان کار ندارد.
7️⃣ موارد دیگری هم هستند و در صورت کفایت واریزی ها برای موارد فوق، می توانیم به این عزیزان هم کمک کنیم.
🔻شماره کارت برای واریزی:
6037998966427956
به نام محمدامین غفاری
❇️ برای کپی شماره کارت، روی شماره ضربه بزنید.
❇️ کارت محدودیت پرداخت ندارد چنانچه با مشکل در پرداخت مواجه شدید به آیدی پیام بدید.
🔻از این طریق:
@Adminkhz
🔻 گروه جهادی یاران انقلاب:
🇮🇷 ثبت در "سازمان بسیج سازندگی"
✔️ شماره ثبت:
"۹۶۷۳۱۹۰۱۹۳۵۶"
✅ #ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/2268200963C17b79a224e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آقای #پزشکیان فرمودند که انتصاب حزباللهیهای بیتجربه به مناصب خیانت است.
🔹حقیقتاً حقتر از این جمله را نشنیدم. عالی بود. مصیبتی داریم با برخی مدعیان دین و مذهب و انقلابیگری که نه تخصص دارند، نه تجربه دارند، نه سواد درست حسابی دارند نه طرح و ایده و برنامه اما مرتباً دنبال پست و مسئولیت هستند. حزباللهیهای قدرتطلب!
🔸آقای پزشکیان؛ والله خیانتی بالاتر از تاییدصلاحیت شما و انتخاب شما بعنوان رئیسجمهور نبود. مرتباً از آیات قرآن و نهجالبلاغه میخوانید اما نه تجربه داشتید، نه تخصص و نه برنامه! آیا این خیانت نبود که بدون هیچ تخصص و تجربه موثر و بدون طرح و برنامه، این مسئولیت سنگین را پذیرفتید؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
وصیت سردار ...
من با عقل ناقص خود میدیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حقبهجانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است...
من حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست...
هدایت شده از محسن قنبریان
📋 برشی از سخنرانی حجت الاسلام و الملسمین #قنبریان در هیئات دانشجویی تهران/ دانشگاه امیرکبیر ۱۱دی۱۴۰۳
ما کجای طرح مقاومت رهبری هستیم؟!
🔅 راه حل فلسطین در دیدگاه رهبرانقلاب، یک راه حل مردم سالار است: رفراندوم بین همه فلسطینیان (حاضر و آواره، مسلمان و یهودی) ؛ هسته های مقاومت(یمن، لبنان، عراق و ایران)، به الگوی داعش نیستند بلکه کارشان وادار کردن رژیم به این راه حل است.
🔸 مظلومیت و صبر عجیب مردم غزه در بیش از یکسال، جنایت کاری اسرائیل را برملا و به خیابانهای دنیا کشید. این یک نقطه عطف و استثنایی در سابقه مواجهه با رژیم است؛ لکن آن اعتراضات عمومی دنیا، راه حل پیشنهادی اش نوعاً دو دولتی است و پیشنهاد ما نیست!
⬅️ وظیفه اول دانشجویی:
"مساله غزه نباید از اولویت #افکار_عمومی_دنیا کنار برود"(۱۴۰۳/۱/۱۵).
خودشان هم ۱۴۰۳/۳/۱۰ به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه های آمریکا نامه می نویسند.
🔸 پیشنهاد ما جزء گزینه های اول جهان عرب و اسلام هم نیست.
در جهان اسلام گزینه دودولتی در ۲۰۲۲، ۵۰٪ و در ۲۰۲۴، ۵۴٪ بوده است !
یک دولتی(رژیم + خودگردان) و تشکیل کنفدراسیون هم گزینه های بعدی بوده است.
حتی خود فلسطینی ها تا۲۰۱۲، ۶۰٪ راه حل را دو دولتی می دانستند اما جنایات اخیر رژیم باعث شده بیش از ۷۰٪ مخالف دو دولتی شوند!
⬅️ وظیفه دوم:
قبولاندن راه حل مردمسالار ایران به معترضین جهانی و استفاده از فضای موجود برای گزینه اصلی کردن آن در جهان اسلام از طریق #دیپلماسی_عمومی (نخبگان و نویسندگان و...) .
🔅 آنچه از طرح خاورمیانه جدید با آی مک و استراتژی گالیوریسم و... شنیده می شود؛ نتیجه اش این است که رژیم "دروازه واردات و صادرات منطقه شده" و سیادت او به همراه تجزیه کشورهای بزرگ منطقه خواهد بود.
مقاومت رهبری از اساس ملی-امتی است.
در خطبه بعد از شهادت حاج قاسم و هم خطبه جمعه نصر از امت سازی، هم سرنوشتی، ائتلاف سازی و کمربند امنیتی و سیاسی... علیه اسراییل گفتند. غیر از دستگاه های رسمی ،نهادهای عمومی ای را هم موظف کردند:
• "علمای دین" و حوزه ها را برای وحدت و راه حل های اسلامی سبک زندگی،
• "همکاری دانشگاه های جهان اسلام" برای ارتقای علم و فن آوری(جبران عقب ماندگی)
• "همکاری رسانه ها" برای اصلاح فرهنگ عمومی
• "ارتباط بازارها" برای بیرون کشیدن کشورها از سلطه کمپانی های غارتگر
• "ارتباط نیروی های مسلح" برای دور کردن جنگ و تجاوز از منطقه!(۹۸/۱۰/۲۷)
⬅️ وظیفه سوم:
#خوانش_ملی_امتی از مقاومت و هم سرنوشتی منطقه اسلامی و پیدا کردن جای خود در لیست بالا!
🔅 مقاومت در اندیشه رهبری مردم پایه است.
جنگ و رقابت پیمایش ها در ایران و اراضی اشغالی نباید از نظرها دور بماند...
❗️اگر جایی مقاومت نیابتی باشد، درون خود ایران است؛که حاکمیت به نیابت از مردم مقابل اسرائیل مقاومت می کند!!! در خوب و بدش نیابت است؛ خوبش، یعنی تحمیل نیست؛ بدش، یعنی مقاومت مثل غزه و لبنان اجتماعی نیست !
#اجتماعی_تر_کردن_مقاومت به راهپیمایی های بعد نماز جمعه نیست ؛ به این است مقاومت در متن زندگی مردم لحاظ شود. یعنی اقتصاد مردم هم مقابل تحریم و تجاوز بیرونی مقاوم شود!
⬅️ وظیفه چهارم:
مطالبه تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بخصوص بند ۱و ۴ و ۵ آن توسط جنبش دانشجویی و فعالان سیاسی...
❗️در شرایط جنگی دادگاه صحرایی برای خائنین معین می کنند نه مصونیت قضایی و سیاسی؛ برخی رفتارهای اقتصادی مثل شکستن دیوار صوتی رژیم بالای سر مردم است!
🔸 انتقام حاج قاسم را اخراج آمریکا از منطقه قرار دادیم (که راهبرد کلان و جوهره مقاومت اسلامی است).
اردیبهشت۹۸ ، ۸ماه قبل از شهادت حاج قاسم در مواجهه با قرار گرفتن سپاه در لیست تروریست ، قانون اقدام متقابل علیه آمریکا تصویب شد. (دی ماه ۹۸ بعد از شهادت سردار در یک سه فوریتی آنرا تکمیل کردیم)
طبق ماده ۲ و ۶ این قانون دولت و وزارت خارجه باید از همه ظرفیت ها برای تعطیلی پایگاه های آمریکایی و خاتمه دادن به بهرمندی آن ها از تاسیسات و منابع مالی کشورهای منطقه استفاده کند.
طبق ماده۱۱ هر ۴ماه باید همه دستگاه های مسئول گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی ارائه کنند؛یعنی تا الان باید ۱۷ گزارش ارائه شده باشد!
⬅️ وظیفه پنجم:
در کنار مطالبه وعده صادق، جریان های انقلابی و دانشجویی سراغی از این قانون هم بگیرند!
متاسفانه همه جا با #تقلیل و تنزیل مواجه ایم ؛از کل فرآیند تحقق حجاب و وظایف دستگاه و نهادهای مختلف ، فقط به انتظامی و قضایی اش می چسبیم؛ از حکمرانی فضای مجازی ، فقط فیلترینگش را می چسبیم؛ از طرح جامع مقاومت هم فقط وعده صادق را می فهمیم!
🔈 صوت کامل جلسه را اینجا بشنوید!
📎 مطلب مرتبط: مقاومت مردم پایه، راه حل مردمسالار
☑️ @m_ghanbarian
ناامیدی از برخی ساختارها و مکانیزم های غلط، خود یک مقدمه است برای اصلاح؛ برای شکل گیری یک طرح نو؛ برای طرح یک ایده نو! باید دید این ایده کدام است.
ناامیدی حتماً تهدید است. امروز سیاست ها و ساختارهای رسمی چیز جز ناامیدی به جامعه تزریق نمی کنند. در عرصه عمومی هم حرکت دلگرم کننده ای وجود ندارد که بتوان به آن امید و دل بست.
این ناامیدی بیش از آنکه برگرفته از روایت باشد، برگرفته از واقعیت است. اینکه برخی این را ناشی از رسانه و فضای مجازی می دانند شاید هنوز به عمق فاجعه پی نبردند. این ناامیدی حتماً برای آینده نظام سیاسی و جامعه و این کشور تهدید است.
چاره کار چیست؟ امید یک آمپول نیست که بتوان آن را تزریق کرد. مقصود از اصطلاح تزریق امید، یعنی در عرصه میدان اقدامات و تغییر و تحولات و مجموعه تحرکاتی باید بوجود بیاید تا جامعه یا حداقل بخش هایی از جامعه امیدوار شده و خود پای کار آن حرکت بیایند. حرکت بدون مردم هم به جایی نمی رسد.
اینکه برخی مدام می خواهند با شعارها و صرفاً وعده ها امید ایجاد کنند، این امکان پذیر نیست. باید حرکت عمومی ایجاد شود. نظیر نهضت امام عزیز در دهه 40 و 50 که برخی نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اقشار مختلف اعم از بازاری و کارمند و کارگر و معلم و دانشجو و دانش آموز، پای کار آمدند. چون هدف مشخص بود.
مسئولان و دلسوزان نظام اسلامی باید به ضرورت این حرکت پی ببرند. بدون ایجاد تغییر و اصلاحات درون نظام و بدون ایجاد حرکت عمومی در نهضت، امیدواری باز نمی گردد. همه موظفند برای تغییر و تحول و رفع بحران ها و مسائل اساسی کشور اقدام کنند. با این دست فرمان نمی شود به تغییر و تحول امید داشت.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از گروه جهادی یاران انقلاب خوزستان
🔴 کمک به بیماران نیازمند
🔺 #فراخوان 75
1️⃣ مورد اول: پیرمرد و پیرزنی که مستمری بگیر کمیته امداد هستند. پیرمرد، سرطان روده گرفته و تقریباً ۱۰ جلسه شیمی درمانی رفته. همچنین اخیراً عمل جراحی روده و کبد داشته.
2️⃣ مورد دوم: کارگر ساختمانی که قریب 10-15 سال بچه دار نمی شد. سه چهارسال اخیر بچه دار شدند ولی خودش از سال قبل به سرطان مبتلا شده. وضعیت مالی بسیار وخیمی دارد. برای ادامه درمانش مرتباً به شیراز مراجعه میکند.
3️⃣ مورد سوم: خانم بیسرپرست به همراه دو بچه که هم بیماری دارد و مرتباً باید به پزشک مراجعه کند و هم از پس هزینههای زندگی بر نمیآید.
4️⃣ مورد چهارم: خانم بیسرپرست که بیماری فشار خون و قند دارد. به جهت مالی هم اوضاع خوبی ندارند. برای ویزیت و تهیه داروی ماهانه هم به کمک مالی نیاز دارد.
5️⃣ مورد پنجم: پیرمرد و پیرزنی که بسیار ناتوان و بیمار هستند.
6️⃣ مورد ششم: کارگر ساختمانی - مرد میانسال با سه فرزند؛ با کارگری زندگی را می گذرانده. به علت دیسک کمر و بعد عمل جراحی باز دیسک، از کار افتاده و توان کار ندارد.
7️⃣ موارد دیگری هم هستند و در صورت کفایت واریزی ها برای موارد فوق، می توانیم به این عزیزان هم کمک کنیم.
🔻شماره کارت برای واریزی:
6037998966427956
به نام محمدامین غفاری
❇️ برای کپی شماره کارت، روی شماره ضربه بزنید.
❇️ کارت محدودیت پرداخت ندارد چنانچه با مشکل در پرداخت مواجه شدید به آیدی پیام بدید.
🔻از این طریق:
@Adminkhz
🔻 گروه جهادی یاران انقلاب:
🇮🇷 ثبت در "سازمان بسیج سازندگی"
✔️ شماره ثبت:
"۹۶۷۳۱۹۰۱۹۳۵۶"
✅ #ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/2268200963C17b79a224e
🔴 آقای عطا بهرامی با کنایه به اینکه صنایع باید ارز حاصله از صادرات را طبق سیاستهای حاکمیتی تعیین تکلیف کنند، توئیت کرده که فکر کنید یک خارجی قرار است یک تابلو از استاد فرشچیان را با ۵ میلیون دلار بخرد. این ارز متعلق به کیست؟ دولت یا فرشچیان؟
🔻مغالطه یعنی همین!
پتروشیمی و فولادی و پتروپالایشگاهی که از انفال و مواد اولیه ارزان یا رایگان تقریباً استفاده میکنند کجا و یک هنرمند و نقاش کجا! مگر میشود مواد اولیهشان از انفال باشد رایگان یا ارزان و ریالی، اما همه ارز حاصله برای خودشان باشد؟ مگر انفال مال خدا و در اختیار حکومت اسلامی نیست که همه مردم عادلانه به آن دسترسی داشته باشند یا منافعش عادلانه به همه برسد؟
🔹تازه برای همان هنرمند و نقاش هم باید بررسی شود. آیا اسلام حد و مرزی در ثروت میشناسد یا خیر؟معنا و تفسیر این آیه 34 سوره توبه چیست؟
وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ ؟
🔸آیا آزادی اقتصادی در اسلام و لیبرالیسم، مساوی است یا حد و مرز و معیاری وجود دارد؟ آیا همه آزادند هرچقدر که خواستند ثروت جمع کنند؟ آیا میتوانند در هر جایی میخواهند ثروت خودشان را مصرف کنند؟ آیا راههای کسب ثروت در لیبرالیسم و اسلام یکی است؟
🔹و براستی، آیا خرید و فروش و حراج تابلوهای نقاشی با قیمتهای آنچنانی، راهی برای دلالی و پولشویی است یا ارزش ذاتی این آثار اینقدر است؟!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 شهید #سیدمحمدحسین_علمالهدی ۱۹ ساله بود که قبل از انقلاب در مساجد اهواز از نهجالبلاغه میگفت و تفسیر میکرد؛ از فریاد عدالتخواهی و فرمان حضرت امیرالمومنین خطاب به مالک اشتر میگفت.
🔹شهید #علم_الهدی در آن دوران خفقان، با آن سن کم توانست در اهواز و کشور یک جریان عمومی راه بیاندازد.شهید عزیز ما، علیه فاصلههای طبقاتی که در رژیم منحوس پهلوی بیداد میکرد، قیام کرد و بعد از انقلاب هم پای انقلاب ماند و بعد از انقلاب، جمعی از مردم وعشایر خوزستان را در ۵دیماه ۵۹ برای بیعت با امام به تهران برد(علیه جنگ روانی و تبلیغاتی صدام که میگفت عشایر خوزستان طرفدار من هستند!)
🔸 علمالهدی ۱۱ روز بعد، در نبرد تن با تانک در حملات رژیم بعث عراق به خاک پاک ایران و اقدام به اشغال هویزه در ۱۶ دیماه ۱۳۵۹ به شهادت رسید و پیکر پاکش ۱۶ ماه بعد، به همراه یک قرآن جیبی شناسایی و در همان منطقه در گلزار شهدای هویزه به خاک سپرده شد.
رحمت و رضوان خدا بر آن خون خدا.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 نارضایتی و ناامیدی؛ نتیجه #جنگ_روایتها یا واقعیتهای کشور؟
🔻در حاشیه پیام رهبر بزرگوار انقلاب به صداوسیما
🔹به نظر میرسد ادبیات و ساختار پیام اخیر رهبر انقلاب خطاب به مدیران صداوسیما، حاکی از نارضایتی ایشان از عملکرد این دستگاه بزرگ و رسمی رسانهای و تبلیغاتی است.
🔸برخی از تحلیلگران(انقلابیها) معتقدند رهبر انقلاب با این پیام بدون سلام و والسلام و بدون تشریفات و آداب مرسوم ایشان، نارضایتی خود را از ضعف صداوسیما در #جهاد_تبیین و ارائه دستاوردها و روایت دقیق و دست اول از پیروزیها و عملکرد واقعی نظام جمهوری اسلامی است.
🔸برخی دیگر از تحلیگران هم(بیشتر اصلاحطلبان) معتقدند نارضایتی رهبری بخاطر کاهش جایگاه صداوسیما در اذهان عمومی و صداوسیما با سیاست غلط حذف و ممنوعالتصویر کردن برخی سلبریتیها و چهرهها(از فردوسی پور و علی ضیاء تا رامبد جوان و احسان علیخانی و غیره) و تعطیلی برخی برنامههای پرمخاطب(خندوانه، دورهمی و ..) دچار ریزش مخاطب شده.
🔹فارغ از این دو دیدگاه که شاید مقابل همدیگر باشند و هر دو میکوشند نظر رهبری را مطابق با نظر خود معنا کنند، یک سوال جدیتری مطرح است و آن این است که نارضایتی فعلی و ناامیدی در جامعه، ناشی از جنگ روایتها و جنگ تبلیغاتی و روانی است یا ناشی از واقعیتهای میدانی؟
🔸به نظرم پاسخ به سوال فوق مهمتر است. جنگ روایتها خود یک واقعیت است؛ در قرن گذشته، یکی از راهبردهای اصلی قدرتهای بزرگ آمریکا و اتحاد شوروی در جنگ سرد، جنگ روایتها بوده. جنگ روایتها هم عامل شکلگیری خیلی از جنگها بوده، هم منبع تامینکننده منابع مالی، منابع انسانی و تجهیزات جنگها و هم پیش برنده و عامل خیلی از پیروزیها.
🔹بیش از سهدهه است که قدرتهای بزرگ خصوصاً آمریکا از این ابزار علیه ایران استفاده کرده است. روایتِ رویدادها و پدیدهها و جنگها توسط غولهای رسانهای از طریق اخبار، مستند، گزارش، فیلم، سریال، انیمیشن و کاریکاتور!
🔸دولت آمریکا هرساله رسماً بودجههای کلانی را برای اقدامات نرم علیه جمهوری اسلامی تصویب میکند. اینها قابل انکار نیست. لذا جنگ روایتها حتماً یکی از عوامل نارضایتیها و ناامیدیهاست.
🔹اما میتوان مفصل نوشت که عامل مهمتر و موثرتر از جنگ روایتها در ایجاد نارضایتی در ایران، سیاستهای اقتصادی و فرهنگی خود حاکمیت، سه قوه، دولتها و مجالس و ... است.
🔸سهدهه است که ارزش پول ملی، پله پله سقوط میکند؛ فشار هزینههای زندگی بیشتر و بیشتر میشود؛ تورم، جمعیت بیشتری را به زیر خط فقر کشانده و حداقل یک سوم جمعیت کشور در دهه ۹۰ به زیر خط فقر کشیده شده؛ هزینه مسکن، درمان، آموزش و خوراک کمرشکن شده. فساد اداری و اقتصادی افزایش یافته.
🔹معتقدم حتی اگر رسانههای دشمن و فضای مجازی در داخل وجود نداشت باز واقعیات موجود کشور، این نارضایتی و ناامیدی را بوجود میآورد. نقشِ جنگ روایتها را در تزریق ناامیدی به جامعه انکار نمیکنم ولی عرض میکنم که اصل، واقعیتهای موجود هستند و رسانههای بیگانه نقش کاتالیزور(شتابدهنده) دارند.
🔸در چنین فضایی، صداوسیمای بیچاره چه کند؟ من از ضعفهای صداوسیما دفاع نمی کنم بلکه معتقدم این صداوسیما، صدای مردم نیست. صدای اکثریتهای سِنی و اقتصادی نیست. صدای ۱۵ میلیون کارگر، ۴ میلیون دانشجو، یک میلیون معلم، ۴ میلیون کارمند، ۱۳ میلیون دانش آموز، ۲۵ میلیون روستایی و سایر اقشار نیست.
🔹به فرض هم تمام شبکهها در تمام ساعات شبانه روز بخواهند روایت پیروزمندانه از دستاوردها و پیشرفتها و مقایسه با رژیم پهلوی و روایت پیروزی در سیاست خارجه را پمپاژ کنند، آیا حقیقتاً روایت مردم تغییر خواهد کرد؟ آیا رضایتمندی ایجاد میشود؟ آیا امیدواری افزایش مییابد؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
وابستگی مالی، مانعِ شکل گیری جریان عمومی سیاسی!
از شروط اصلیِ استقلال یک جریان سیاسی عمومی، مسئله مالی و اقتصادی است. تاریخ سیاسی تشیع نشان می دهد یکی از دلایل اصلیِ حُرّیت و انتقادی بودن و ماندگاری جریان سیاسی تشیع، منابع مالی بود که در اختیار رهبران و مجتهدین بود.
این منابع مالی اعم از موقوفات مختلف، وجوهات شرعی، امور مرتبط با قضاوت، ثبت ازدواج و طلاق، هدایای مؤمنین و ... در اختیار برخی از علما و بزرگان دینی و برخی از روحانیون بود و به همین دلیل می توانستند نسبت به حکومت ها و دولت ها، استقلال خود را حفظ کرده و غالباً هم در موضع منتقد و اپوزیسیون باشند.
از اواخر دوره قاجار و با شکل گیری حکومت رضاخان و اراده انگلیس و وی برای یکپارچگی دولت، این ابزارها از دست روحانیت خارج شد. از اوقاف گرفته تا امر قضاوت و دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و غیره. پهلوی به این طریق سعی بر تضعیف جریان عمومی روحانیت سیاسی داشت و تا حدی نیز موفق بود.
اما کماکان بخشی از وجوهات شرعی در اختیار مراجع و رهبران دینی بود. حضور اقشار مختلف بازاری در کنار امام خمینی(ره) ابزار مهم دیگری در حفظ و استمرار نهضت ایشان و عدم وابستگی به حکومت بود.
بعد از انقلاب اسلامی، غالب ابزارهای اقتصادی که در طول تاریخ در اختیار رهبران بود با توجه به اینکه این بار نظام سیاسی در اختیار جریان دینی قرار گرفت از طریق ارکان نظام جمهوری اسلامی مدیریت می شود و این مسئله هم محاسنی دارد و هم معایبی. محاسن از این جهت که اینها ابزار قدرت روحانیت شیعه بود و برای حفظ اقتدار ولایت فقیه و حوزه های علمیه بسیار مفید است؛ اما عیب عمده از این جهت، بعلت ممزوج شدن قدرت روحانیت در قدرت نظام جمهوری اسلامی، امکان شکل گیری جریانات مستقل دیگر وجود ندارد.
امروز شبکه اوقاف با املاک و مستغلات بسیار کلان در همه استان ها و شهرها، در اختیار روحانیونی است که در نظام مناصب دارند ولی روحانیون منتقد و مستقل از این مسئله بی بهره اند و یکی از دلایل تضعیف جایگاه روحانیت مستقل در افکار عمومی هم همین است که باتوجه به ضعف مفرط مالی نمی توانند جریان فرهنگی و سیاسی براه بیاندازند. یا مجبورند خنثی عمل کنند یا هم بگونه ای خود را ذیل نهادهای سیاسی ذیل نظام تعریف کنند و در چارچوب و قوانین موجود که بعضاً دست و پا گیر هستند و اجازه انقلابی عمل کردن را نمی دهند، عمل کنند.
سایر جریانات مستقل در کشور نیز به علت مشکلات مالی زمین گیر می شوند و بعد از چند صباح به تعطیلی کشیده می شوند. اگر هم وابسته و جیره خور برخی سازمان ها و نهادها شوند دیگر آن شکوفایی و انقلابی گری سابق را نخواهند داشت. لذا استقلال مالی برای هر شخص یا مجموعه ای که می خواهد فعالیت سیاسی و فرهنگی مستقل و مؤثر داشته باشد از نان شب واجب تر است. اگر هم نتوانست استقلال مالی داشته باشد دیر یا زود متوقف و تعطیل می شود.
شهید مطهری قبل از انقلاب مواضع تند و انقلابی نسبت به چگونگی مصرف وجوهات شرعی ابراز می کند که بازخوانی آن مواضع حالا هم ضرورت دارد. وجوهات شرعی که می تواند حقیقتاً جامعه را به جهت فرهنگی متأثر و متحول کند. یا اوقاف؛ امروز جریانات مستقل در استان ها و شهرها نمی توانند از املاک اوقاف استفاده کنند. باید حتماً به جایی وابسته باشند و خیلی انقلابی نباشند یا درگیر مسائل کم اهمیت و بی اهمیت شوند.
بروید در شهرهایتان ببینید که املاک وقفی غالباً در اختیار چه گروه ها و مجموعه هایی است. یا مجموعه های اقتصادی است یا مدارس غیرانتفاعی یا تجاری یا ... ! اگر دست یک مجموعه مذهبی یا هیئتی هم باشد از جنس مذهبی ها و هیئت های بی تفاوت نسبت به مسائل جامعه است!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 فردی با پسرش به میوه فروشی رفت. بچه شروع کرد موزها را یکی یکی باز میکرد و میخورد. صاحب مغازه میگفت آقا جلوی بچه رو بگیر. پدر میگفت بچه دیوانه است.
گفت مرد حسابی اگر دیوانه است چرا پیاز نمیخوره؟ چرا موز میخوره؟
🔹حکایت زن وحشی در #فرودگاه_مهرآباد است که میگن روانی بوده! این فیلمی که از ماجرای فرودگاه مهرآباد پخش شده که خانمی به یک روحانی حمله می کند و عمامه از سر او بر میدارد، حقیقتاً بسیار ناراحت کننده است. برخی سریع میگن روانی بوده. مرد حسابی اگر روانی بود سرش را به دیوار میکوبید. چرا یه راست سراغ پیرمرد رفته و به لباس پیامبر اهانت میکند؟
🔸از عواقب دوقطبی شدن جامعه همینه. اصل قضیه این است که باید بدنبال ریشه یابی اتفاقات برویم و با جامعه شناسی، دردهای جامعه را بشناسیم و عواملِ عصبیت و عصبانیت و خشونت در جامعه را کشف کرده و بدنبال اصلاح برویم.
🔹اما این نباید باعث سکوت ما بشه و براحتی از این اقدامات خطرناک عبور کنیم و خود را به ندانستن و تغافل بزنیم.
🔸نباید اجازه داد که این قبیل رفتارها ادامه پیدا کند. برخورد قضایی و انتظامی جایش همینجاست.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
مرحله نخست رزمایشِ مشترک اقتدار در حلقه پدافند هوایی مرکز هستهای نطنز با دستور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران آغاز شد.
امیدوارم این رزمایش از مقدمات هسته ای شدن ایران اسلامی باشد. ماجرای هسته ای یکبار برای همیشه باید تمام شود. ما بدترین شرایط تحریمی و تهدیدها را گذراندیم. باتوجه به کاهش بازدارندگی کشور در طول سال گذشته، هسته ای شدن ایران اسلامی بسیار ضروری است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 از تحریم انتخابات تا بخور بخور اصلاح طلبانه! 🔻شرح حال مدیرعامل شرکت پالایش بیدبلند و همسر وی/ از
شهریور ۱۴۰۱ این مطلب را درباره مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان منتشر کردم. حالا گزارش امروز را بخونید 👇👇
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 تأثیر تصمیمات و اقدامات یک مدیرعامل بر مسائل کلان کشوری و استانی!
🔻ماجرای غم انگیزِ آلودگی هوای خوزستان و وعده های فراموش نشده!
#یادداشت_ویژه
🔹آلودگی هوا در ایران و استان های صنعتی خاصه خوزستان به یک بحران بغرنج تبدیل شده؛ همچنین ناترازی گاز، برق و سایر حامل های انرژی باعث خسارت های جدی به اقتصاد و معیشت مردم شده است.
🔸فلرهای نفتی در استان خوزستان و استان های هم جوار یکی از عوامل اصلی آلودگی زیست محیطی است؛ بیش از یک دهه است که قانون وزارت نفت را مکلف کرده این فلرها را جمع آوری کند؛ تا هم معضل آلودگی هوا را حل کند، هم از محل جمع آوری این فلرها و تبدیل به گاز مورد نیاز برخی نیروگاههای برق، به حل مشکل ناترازی ها کمک کند. حالا بشنوید داستان غم انگیز عدم انجام این وظیفه توسطِ مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان که سالها این وظیفه به آنان سپرده شده و علی رغم تأمین اعتبار لازم و هزینه کرد بیت المال، اقدام نکرده اند!
🔹در طرح جمع آوری گازهای همراه شرق کارون قرار بود گازهای همراه ۵۲ مشعل میدانهای شرق کارون یعنی میدانهای مارون، گچساران، آغاجاری و رگسفید و... توسط پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان جمع آوری گردد. (۸۰ درصد فلرینگ در استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان رقم میخورد)
🔸قرارداد اجرای طرح بهسازی و احداث تأسیسات جمعآوری گازهای مشعل در شرق کارون در سال ۱۳۹۷ میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار امضا و پالایشگاه بیدبلند خلیجفارس بهبهان مجری این طرح گردید، طرحی که در پهنه چهار استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و قسمتی از استان فارس قرار دارد که متأسفانه تاکنون علی رغم انقضای مدت قرارداد که سه سال بود طرح به اتمام نرسیده و با گذشت چندین سال دیگر، مشعل های موردنظر جمع آوری نشده است.
🔹مطابق آمار وزارت نفت، میزان سوزاندن گازهای همراه نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هجری شمسی بالغ بر ۱۸/۴۳ میلیارد مترمکعب (حدود ۱۲ درصد از کل فلرینگ جهان ) بوده است. برای درک بزرگی این رقم میتوان اشاره کرد که این حجم از گاز تقریباً برابر با کل صادرات گاز طبیعی ایران در سال ۱۴۰۰ است. این رقم وقتی بهتر درک می شود که بدانیم حجم گاز طبیعی تولیدی در پالایشگاه فاز ۱ پارس جنوبی در همین سال حدود ۹ میلیارد متر مکعب بوده است.
🔸به بیان دیگر حجم تجمعی گازهای مشعل معادل ظرفیت حدود ۲ فاز پارس جنوبی است. همچنین با فرض اینکه قیمت گاز فلر معادل میانگین گاز طبیعی صادراتی و حدود 15 سنت بر متر مکعب باشد، عدم النفع و خسارت ناشی از سوزانده شدن این مقدار گاز نزدیک به 3 میلیارد دلار در سال خواهد بود.
🔹در همین راستا، کمیسیون انرژی مجلس به این مسئله ورود کرده و با تهیه گزارش مفصلی درباره تخلف وزارت نفت و مسئولان مربوطه در این مسئله خاصه پالایشگاه بیدبلند، این گزارش را در مجلس به تصویب رسانده و به قوه قضائیه ارسال کرده است.
🔸لذا با عنایت به اینکه مجری جمع آوری گازهای همراه شرق کارون پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان می باشد که با توجه به این گزارش مهم مجلس شورای اسلامی ، سندی دیگر در عدم تحقق آن وعده و تکلیف قانونی از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان تلقی می گردد.
🔹در گزارش کمیسیون انرژی که حال روی میز قوه قضاییه است آمده: «بررسیهای کمیسیون حاکی از آن است که با وجود صراحت احکام قانونی در بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، برنامه پنج ساله ششم توسعه و قوانین بودجه سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص الزام وزارت نفت برای اجرای طرحهای جمع آوری گازهای همراه، وزرا و مسوولان وقت از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تکالیف مورد نظر قانونگذار در این زمینه عمل نکردهاند.»
🔸آقایان مسئولین امنیتی و قضایی؛ در سه دهه اخیر، ایران بین سه کشور با بیشترین میزان گاز مشعل قرار داشته است. در ۱۴۰۱ ایران با سوزاندن ۱۸.۴۳ میلیارد مترمکعب گاز مشعل سهمی ۱۲ درصدی از کل جهان داشته است. این رقم یعنی دو فاز پارس جنوبی، یعنی کل صادراتمان در سال قبلتر، یعنی ۳ میلیارد دلار عدمالنفع! این فقط تأثیر یک مدیر یا مجموعه برروی مسائل مهم کشور است مابقی مسائل همینگونه لاینحل باقی مانده!
🔹تعلل در تعقیب قضایی چنین مدیری که با عدم جمع آوری گازهای همراه شرق کارون هم لطمات جبران ناپذیر به محیط زیست و هوای خوزستان قهرمان و هم هزاران میلیارد خسارت از باب عدم النفع بابت این مشعل سوزی ها به بیت المال و کشور وارد نموده، ذره ای جایز نیست. مراجع امنیتی و قضایی به عملکرد محمود امین نژاد مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند و سایر مسئولان مربوطه رسیدگی قضایی و به صورت ویژه تحقیقات جامع و تعقیب قضایی را آغاز نمایند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3