الإمامُ عليٌّ عليه السلام
اُغْزو هُم مِن قَبلِ أنْ يَغزوكُم ، فَوَ الّذي نَفْسي بِيَدِه ، ما غُزِيَ قَومٌ قَطُّ في عُقْرِ دِيارِهِم إلاّ ذَلُّوا .;
امام على عليه السلام:
پيش از آن كه دشمن بر شما بتازد، بر او يورش بريد ؛ زيرا به خدا سوگند كه هيچ ملتى در دل سرزمين شان مورد حمله قرار نگرفت، جز آن كه به خاك مذلّت افتاد.
معاني الأخبار : 310/1 .
🔴 #بحران_خاموش یا بحران آشکار؟
🔻چند نکته درباره همخوانی یک ترانه جنسی در مدارس
1️⃣ یک؛ جامعه هنوز زنده است و این حساسیت در بین همه اقشار - نه تنها قشری خاص – نشان از حساس بودن شاخک های فرهنگی جامعه است و با وجود تعدد این نوع هنجارشکنی هنوز این مسائل عادی نشده. اگر عادی بود که این همه سروصدا ایجاد نمی شد.
2️⃣ دو؛ وزارت آموزش و پرورش ما در حال حاضر فقط «وزارت آموزش» است و مبحث پرورش و فرهنگ سازی و جامعه پذیری سیاسی(یعنی انتقال ارزش های نظام سیاسی از طریق آموزش به نسل های بعدی) بصورت کلی در مدارس تعطیل شده اند. اساساً در مدارس ما کار فرهنگی و پرورشی تعطیل است؛ مسئولین آ.پ و مدیران و معلمان، خود برای فعالیت پرورشی و فرهنگی و جامعه پذیری، آموزش ندیده اند و امور پرورشی را محدود به صف صبحگاهی و برگزاری چند مراسم شهادت و ولادت (اگر باشد!) و جشن های دهه فجر با موسیقی های تند و رقص و آواز می دانند.
3️⃣ سه؛ نشاط و شادی، خاصه از جنس صحیح و درستش در برنامه ریزی مدارس اصلاً دیده نشده؛ حجم درسها و علوم محض که هیچ سودی برای آینده پسران و دختران ندارند به شدت بالاست و کودکان و نوجوانان مجبورند علوم محض را حفظ کنند و این باعث عصبی شدن و مشکلات عدیده هنجاری می شود. بعد برای درمان آن به شادی های کاذب و موسیقی های تند و آهنگ های ناهنجار پناه ببرند.
4️⃣ چهار؛ نظارت بر مدارس، بر معلمان و بر دانش آموزان همانند نظارت در سایر نهادهای این مملکت، به شدت ضعیف و ناکارآمد است. نظارت¬ها محدود به ایام منتهی به تعطیلات و برای مچ گیری است که کدام معلم به مدرسه نرفته و یا کدام مدرسه کلاس هایش برگزار نمی شود.
5️⃣ پنجم؛ سوای از ضعف شدید نظارت بر مدارس و معلمان و دانش آموزان، در مدارس دولتی، افسارگسیختگی آموزش و پرورش را در مدارس غیرانتفاعی شاهد هستیم. در این سالها و دولت های یازدهم و دوازدهم با حاکمیت لیبرالهای مسلمان، مدارس غیرانتفاعی با رشد تصاعدی در سراسر کشور، کنترل آموزش و پرورش را از دست حاکمیت خارج کرده و اینجا مدیران مدارس غیرانتفاعی یا مافیای غیرانتفاعی است که تعیین می کنند دانش آموز چه چیزی را آموزش ببیند و مبانی فکری او چگونه ساخته شود.
6️⃣ ششم؛ این دانش آموزانی را که می بینید در حال رقص و همخوانی یک ترانه جنسی هستند ثمرات مهدکودک هایی بوده که قریب دو دهه در کشور بر مبنای رقص و آواز و موسیقی آن هم از نوع تند و خشن آن شکل گرفته اند. در سال 91 بچه های انقلابی مستندی با نام #بحران_خاموش در وصف وضعیت مهدکودک ها ساختند که با شکایت سازمان بهزیستی مواجه شدند که این مستند دروغ است و این رقاصی ها و آوازها در مهد کودک ها ممنوع است! اگرچه از شکایت تبرئه شدند اما هیچ نهاد حاکمیتی و دولتی و حتی سازمان های مردم نهاد و علما و مراجع و نخبگان مملکت آن هشدارها را جدی نگرفتند. بحران خاموشی که حالا آشکار شده!
7️⃣ هفتم؛ بحث راجع سانسور یا تغافل و بی تفاوتی نسبت به اینگونه هنجارشکنی ها که با ضریب بالا در فضای مجازی منتشر می شوند، بی فایده است. شما چه بخواهی چه نخواهی این کلیپ ها در فضای مجازی منتشر می شوند. اینکه برخی فکر میکنند نشر این فیلم ها توسط جریان انقلابی اتفاق افتاده، دقیق نیست. همه اقشار جامعه نسبت به این پدیده ها حساس هستند نه فقط یک قشر خاص. اگر قدیم سانسور مانع رسیدن اخبار و واقعیت ها به مردم بود امروز اما انفجار اطلاعات و نشرهای گسترده مانع دسترسی به اخبار و مطالب اصلی است که لابلای اطلاعات گسترده و بیهوده گم می شود.
8️⃣ هشتم؛ همزمانی این اتفاق در چندنقطه کشور نشان میدهد برنامه ای پشت این کلیپ های زنجیره ای وجود داشته. حتماً وزارت و مدیریت آموزش و پرورش می دانند یا می توانند ریشه را پیدا کنند. سربسته بگویم مدیران مدارس بدون اجازه ادارات و نواحی و وزارت آب هم نمی خورند!
9️⃣ نهم؛ وضعیت معیشتی معلمان در این رهاسازی فرهنگی مدارس تأثیر مستقیم دارد. عمده معلمان کار پرورشی اصلا انجام نمی دهند و انگیزه ای برای کار آموزشی هم ندارند. لذا برای نشان دادن اعتراض و نگرانی خود توجهی به تربیت دانش آموزان ندارند.
🔟 دهم؛ حذف بودجه پرورشی و فرهنگی مدارس، حذف نقش مشاوره از مدارس، حذف دروس انقلابی و فرهنگی از محتوای کتب ها و نداشتن برنامه منسجم پرورشی در کنار برنامه آموزشی از دلایل این فاجعه است.
🔹در پایان، رهاشدگی فرهنگ و آموزش و پرورش و نابودی جایگاه معلم امری نیست که همانند اقتصاد بصورت روزمره قابل رؤیت باشد. این فضا نتیجه چنددهه بی توجهی به آموزش و پرورش و جایگاه معلم است. دولت های پی در پی به آ.پ نگاه مصرفی دارند نه سرمایه و سود!
تنها راه حل هم توجه به مثلثِ مدرسه، مسجد و خانه است و ارتباط خانواده و معلم و روحانی مسجد می تواند هویت ایرانی و اسلامی را دوباره بازسازی کند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گفتگو با #دکتر_دهقان، نماینده طرقبه و چناران:
#قسمت اول:
🔹برخی اخبار #سیل_خوزستان اغوا کننده است، مسئولین حقایق را کامل بگویند/مردم در بخشی از شهرها به خوبی حرف دولت را گوش نکرده و با مقاومت شهرها را حفظ کردند/دولت باید بصورت فوری بخشی از خسارات سیل را جبران کند.
✅ پ.ن: این ویدئو را با هندزفری گوش کنید
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری #دکتر_دهقان نماینده طرقبه و چناران
🔻وجود یک روز زنگنه هم برای کشور ضرر دارد
🔻 #قسمت دوم گفتگو با دکتر محمد دهقان، نماینده طرقبه و چناران:
🔹اگر اختیار داشتم اولین کار زنگنه را استیضاح میکردم، وجود او یک روز هم برای کشور ضرر دارد/راههای مقابله با تحریمها را مسدود کرده!
🔹دههزار میلیاردتومان را به اسم خصوصی سازی غارت کردند، چرا روحانی و جهانگیری، #پوری_حسینی را عزل نمیکنند؟
🔹قریب 200 هزار میلیارد تومان رانت دلار 4200 تومنی به جیب یک عده واریز کرده؛ ما اگر اکثریت مجلس را در دست داشتیم با اینها برخورد می کردیم
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #عدالت_طلبی 🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست – 2 2️⃣عدالت، آخور مرتب نیست! چگونه فضای سیاسی کشور اخلاقی ش
🔴 #قدرت_ابزاری نه #قدرت_طلبی
🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 3
3️⃣ عرض کردیم که اخلاق سیاست مولفههایی دارد؛ بعد از #حق_طلبی و #عدالت_طلبی حالا به قدرت ابزاری میرسیم نه قدرت طلبی!
🔹در علم سیاست نوین، قدرت محوریت دارد و اساساً موضوع علم سیاست، قدرت است. از قدیم این بحث بوده که قدرت محور و هدف فعالیت های سیاست است یا ابزار سیاست؟ خیلی از مکاتب و اندیشمندان قدرت را هدف و محور می دانند. قدرت محوری یعنی دین، اخلاق، پول و ... باید تابع قدرت باشند. قدرت محوری همان جدایی قدرت از اخلاق است همان جدایی سیاست از دین است.
🔸وبر در تعریف قدرت می گوید: «مجموعه منابع و ابزارهایی است برای به انجام رساندن کارویژه های حکومت.» در بین اندیشمندان، ماکیاولی به عنوان پایه گذار علم سیاست مطرح است. #ماکیاولی، هدف عمل سیاسی را رسیدن به قدرت می داند و به صراحت می گوید که «هدف وسیله را توجیه می کند» یعنی برای رسیدن به به هدف، میشود هرکاری کرد.
🔹ازدیدگاه ماکیاولی، انسان حیوانی شرور و بد فطرت است و همیشه اشتیاقِ سودجویی و منفعت خواهی دارد که اختلاف و دشمنی را در بین انسانها ایجاد میکند. در واقع، حس خودخواهی و شهوت سیری ناپذیر انسان به قدرت و منفعت طلبی، بیانگر طبیعت انسان است. ماکیاولی معتقد است برای مقابله با این غریزه انسان، حاکمی مقتدر و مستبد لازم است که با مردم مانند گله رفتار کند و حکومت و قدرت خود را بر پایه ی استبداد پایه ریزی کند.
🔸در اندیشه ی ماکیاولی در باب قدرت، مذهب و اخلاق باید پیرو سیاست و قدرت حاکم باشد؛ از اینرو، برای تأمین ثبات قدرت دولت، زمامدار میتواند از مذهب و اخلاق، به نفع خودش بهره گیرد؛ اما نباید تابع هیچ اصل اخلاقی ثابتی باشد. در حالیکه در اسلام، قدرت باید تابع دین و اخلاق باشد. یکی از اهداف کسانی که می گویند قدرت(سیاست) باید از اخلاق جدا باشد همین است که در قدرت بدون اخلاق، می توان هر کاری انجام داد. میتوان فریبکاری کرد، میتوان ظلم کرد، میتوان مستبد بود و ... . اینکه اسلام تأکید دارد قدرت باید تابع اخلاق باشد یعنی یک قدرتمند نمی تواند زورگویی و فریبکاری و فساد و ظلم کند.
🔹ماکیاولی معتقد است که دین از هر وسیله دیگری در ایجاد وحدت و تامین اطاعت برای حاکم بهتر است، بنابراین، حاکم یا شهریار باید برای استمرار قدرت خود، خود را متدین جلوه دهد. اما دین باید تابع قدرت شهریار باشد و در مواقع ضروری حاکم یا شهریار را مجاز میداند که برای #حفظ_قدرت، هرعمل خلاف دین را انجام دهد.
🔸اساسا در تزِ قدرت محوری(جدایی قدرت از اخلاق یا جدایی سیاست از دین)، حاکم، برای رسیدن به قدرت و حفظ آن، مجازاست از تمام شیوه ها و ابزارهای ممکن (دروغ و فریب، تقلب و تزویر، زورو سرکوب، جنایت و تبهکاری، پیمان شکنی و نقض عهد و…) استفاده کند، مشروط به اینکه تمام این رفتار ناشایست را پنهانی و سری انجام دهد.(صلح جاویدان)
🔹برخلاف ماکیاولیِ واقع گرا، افلاطون و ارسطو چندصد سال قبل از میلاد مسیح، به عنوان آرمان گرایان محض، قدرت را ابزاری می دانند برای رسیدن به اهداف انسانی و والا. برخی از آرمان گرایان، قدرت را مساوی فساد می دانند و معتقدند که وجود قدرت باعث فساد است. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام اما بر آرمان گرایی محض و واقع گرایی محض خط بطلانی می کشد؛ سوءاستفاده از قدرت را خیانت می داند اما اصل قدرت را وسیله ای می داند برای اجرای حق و عدالت در جامعه. حضرت شرط تقبل حکومت و قدرت را در نهج البلاغه احقاق حق مردم و اصلاح امور آنها می داند.(نهج البلاغه، نامه 53)
🔸در اخلاق سیاست، قدرت فی نفسه امری مذموم و زشت و کریه نیست بلکه سوءاستفاده از آن مذموم است. برخی از متدینین و مسلمانان در طول قرن ها با نگاه منفعلانه نسبت به قدرت و حکومت، همیشه در اقلیت بوده و تحت ظلم قرار داشتند. از اینکه مسئولیتی به آنها برسد و یا قدرتی در دست داشته باشند فراری اند که نکند این قدرت باعث فساد آنها شود!
🔹در حال حاضر هم کماکان با این مشکل در جامعه دست و پنجه نرم می کنیم؛ عده ای قدرت را هدف می دانند و برای رسیدن به آن از هر وسیله ای استفاده می کنند عده ای هم در مقابل، از قدرت فراری اند تا به زعم خود سالم بمانند! وجود همچنین تفکری، اتفاقاً بستری است برای پرورش عناصری که براحتی مردم را فریب دهند. در عرصه بین المللی هم همین جریانات فکری مدعی اند چنانچه قدرت بیشتری داشته باشیم مورد هجوم ابرقدرت ها قرار می گیریم لذا بهتر است همواره ضعیف بمانیم و تحت سلطه دیگران باشیم!
⭕️ ما اگر بدنبال اخلاقی کردن سیاست هستیم باید این نکته را برای عموم و نخبگان جا بیاندازیم که هم فرار از قدرت بد است و هم سوءاستفاده از آن. #قدرت_ابزاری باید جایگزین #قدرت_محوری در جامعه شود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل است:
هرگاه متواضعان امت مرا ببینید، در مقابل شان تواضع کنید و زمانی که با متکبران برخورد کردید، بر آنان تکبر ورزید که این رفتار موجب ذلت و خواری متکبران می شود.
🔴 #فتح_کوفه بدست کوفیان!
🔹 مختار ثقفی در ماجرای ورود ابن زیاد، آنهم بدون لشکر به کوفه گفت: ابن زیاد روی جهل و ترس کوفیان حساب کرده او بدون لشکر آمده تا کوفه را به دست خود کوفیان فتح کند به دوستان خوش خیال و ساده لوحمان بگو تو را خدا قیل و قال کوفیان را باور نکنند. اسارت میثم تمار گواه این مسئله است که کوفیان همان جماعت تو زرد دیروزیاند.
🔸حالا حکایت ترس یک عده از ناو هواپیمابر آمریکا که براحتی با چندموشک از کار میافتد، شبیه حکایت ابن زیاد است. اگرچه قیاس ملت باوفا و انقلابی و مقاوم ایران با کوفیان عهدشکن صحیح نیست اما بخشی از جامعه ایرانی طی این دویست سال بارها بخاطر جهل و ترس به جریان غربگرا واداده سواری داده و ایران را تیکه تیکه کردهاند!
🔹خدا رحمت کنه امام خمینی را؛ فرمود: "آمریکا #نظامی نمیفرستد خیالتان راحت! آمریکا #نویسنده می آورد اینجا، آمریکا آن کسانی را که تربیت کرده است میفرستد که اوضاع ما را بهم بزند"
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
ترامپ برا انتخابات داخلی آمریکا نیازه داره ایران رو پای میز مذاکره بکشونه،
حضرات اصلاحطلب و اعتدالیون،
اگه میخوایید ترامپ در انتخابات بعدی موفق نشه، بهتره کمک کنید که نتونه با ایران مذاکره کنه.
😃😃
نه اینکه با هزار دوز و کلک دوباره دنبال مذاکره باشید
اگه راست میگید از ترامپ حالتون بهم میخوره، بسم الله یکی دوسال دیگه مقاومت کنید 😂
ولی بعید میدونم بتونید
چون شما خوب میدونید ترامپ و اوباما هر دوشون یکیاند، هر کسی دیگه بیاد هم همین آش و همین کاسهاست
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #عاملان_وضعیت_موجود کجایند؟ 🔻یه سلامی هم خدمت عالیجنابان سرخپوش و خاکستری و پشتپردهی دولت شی
خاتمی اخیراً گفته: حکومت فدرالی مطلوبترین حکومت برای ایران است
دوستان میبینید وقتی از اینا مطالبه نمیکنیم طلبکارتر میشن؟ این مطلب #عاملان_وضعیت_موجود رو چرا کار نمیکنید؟ چرا مطالبه نمیکنید از این جماعت که چرا این وضعیت رو بوجود آوردن؟
وقتی از اینا مطالبه نشه، طلبکار میشن و تازه ادعاهای جدید و افاضات جدیدی میکنن و حاشیه هم درست میکنن برا کشور.
🔴 پیشنهاد چند #مستند
دوستان این روزا میپرسن که چه مستندهایی رو خوبه ببینیم، یا تو مسجد و مدرسه و دانشگاه اکران کنیم،
خاصه روزای طاقتفرسای ماه رمضان رو میخواییم پُرکنیم؛
به نظرم این مستندا رو خیلی خوبه ببینید و اکران کنید:
#ارثیه_پدری
#آقای_نخست_وزیر
#قائم_مقام
#کارخانه_جهان
#اتاق_جنگ
#تهران_دمشق
اینا خیلی خوبن.
⭕️ مستند #انقلاب_جنسی (یک و دو و سه) به نظرم برای مخاطب نخبگانی و متاهل اکران کنید بهتره.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 لگدپرانی مدعیان آزادی!
🔹اینم لگدپرانی نامردهایی که امروز در دانشگاه تهران، بدنبال احقاق حقوق زنان بودن و شعار آزادی پوشش سر میدادن؛ یعنی لگدپرانی در دفاع از زنان و آزادی پوشش!!
🔸این جماعت همیشه اهل جفتک زدن بودن، یا جفتک به صندوق آرای مردم در سال۸۸ و شورش علیه جمهوریت و یا لگدزدن به زنان مومنهای که فقط شعار میدادن دانشگاه جای بیحجابی نیست!
🔻مردم امروز درگیر اقتصاد رهاشدهای هستن که این دولت با همین حامیان سیاسیاش بوجود آورده، اما اینها بدنبال مسئلهسازی برای مردم و دانشگاهیان و انحراف از مسائل اصلی هستن. نه درد مردم رو میفهمند و نه مسائل اصلی جامعه رو درک میکنن و حاضرن برای فراموشی مطالبات مردمی، حاشیهسازی و مسئلهسازی کنن.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #قدرت_ابزاری نه #قدرت_طلبی 🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 3 3️⃣ عرض کردیم که اخلاق سیاست مولفههایی
🔴 #تقوای_سیاسی؛ رئیس الاخلاق
🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 4
4️⃣ چهارمین مؤلفه اخلاق سیاست، تقوای سیاسی است. تقوا را ترک معصیت و گناه، ترس از خداوند متعال و انجام واجبات و ترک محرمات تعریف کرده اند اما از آنجائیکه دین اسلام در همه ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... طرح و برنامه دارد و از آنجائیکه تقوا با رعایت دستورات دین اسلام گره خورده، دامنه آن بسیار گسترده است.
🔹یک تقوای فردی داریم که انسان سعی می کند در مسائل شخصی خود –به شرطی که در مواجهه با دیگری نباشد- از حرام الهی پرهیز کند و واجبات الهی را انجام دهد؛ یک تقوای جمعی داریم که رابطه انسان با سایرین و رابطه گروه ها و احزاب با جامعه باید بر آن مبنا باشد.
🔻تقوا ابعادی دارد؛ یک بخش همین ظواهر شرعی، انجام نماز و روزه و زکات و خمس و وجوهات شرعی است بعد دیگری دارد به نام تقوای سیاسی، که در دعای مکارم اخلاق به آن اشاره شده:
🔹الف) تقوا در بسط عدالت؛ رهبر انقلاب می فرماید: «گستردن عدالت، بالاترین رقمهای تقواست؛ این از یک نماز خوب، از یک روزهی روز گرم تابستان بالاتر است. روایتی است که فرمود: هر امیری - امیر یعنی همهی شماها؛ هر کسی یک دستگاهی دارد که در آن فرمان میراند، حکم او در آنجا نافذ است - که روزی را به عدالت حکم کند، مثل این است که هفتاد سال عبادت کرده؛»
🔹ب) فرو بردن خشم در برابر دوستان؛ «و کظم الغیظ». اینکه برخی به دوستان خود، به مردم خود پرخاش گری می کنند اما با دشمنان می گویند و می خندند عین بی تقوایی است. تقوا یعنی «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم». یعنی در برابر دشمنان باید شدید و غلیظ باشی و در برابر دوستان، مهرمان و رئوف.
🔹ج) فرونشاندن آتش ها «اطفاء النّائرة»؛ یعنی همانگونه که آتشنشان آتش را خاموش می کند ما هم باید آتش هایی که در جامعه هستند را خاموش کنیم. برخی کارشان آتش افروزی است با سخن چینی، با زیرآب زنی، با تهمت و تخریب و اهانت، با به جان هم انداختن گروه ها و افراد و جناح ها؛ لذا تقوا یعنی فرونشاندن این آتش ها.
🔹د) «و ضمّ اهل الفرقة» یعنی برگرداندن کسانی که راه جدایی و اختلاف در پی گرفتند. کسانی که جزو مجموعه ما بودند اما خطا کردند؛ کسانی که جزو جریان ما بودند اما جایی ضعف نشان دادند؛ ضعیف الایمان بودند و اشتباهی مرتکب شدند، این ها را باید برگرداند. جذب حداکثری و دفع حداقلی به معنای این نیست که شما عناصر ضدانقلاب و منافق را مسئولیت بدهی به بهانه جذب، بلکه به معنای بخشیدن خطاها و اشتباهات خودی هاست.
🔻تقوای سیاسی بعد از #حق_طلبی، #عدالت_طلبی و #قدرت_ابزاری، یکی دیگر از مؤلفه های اخلاق سیاست است که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام آن را رئیس الاخلاق معرفی می کند.
🔸هر آن چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند. تقوای سیاسی زمانی اهمیت پیدا می کند که حضرت امیر علیه السلام، متقی بودن را جزو شرایط اصلی کارگزاران و لشکریان می خواند و مدام بر منبر کوفه از پرهیز از تمایلات نفسانی فردی و گروهی، پرهیز از فساد حاکمان، پرهیز از کم کاری و غفلت در امور مردم، پرهیز از پنهان کاری و توطئه می گوید.
🔸تقوای سیاسی مانع نیرنگ و توطئه و فریبکاری است چنانچه مولای متقیان در مبارزه با معاویه وقتی با سوال بخشی از مردم مواجه می شود که چرا معاویه را با سیاست فریب نمی دهی؟، فریاد بر می آورد که: ««لَوْلاَ التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی الْعَرَبِ»؛ اگر تقوا دست و پای مرا نمیبست، از همهی آحاد و مکاران عرب، مکر و حیله را بهتر بلد بودم.
🔸یک جای دیگر در مقام مقایسهی معاویه با خودش - چون معاویه به دهاء و مکر در حکومت معروف بود - به حسب آنچه که نقل شده، فرمود: «واللَّه ما معاویة بأدهی منّی»؛ (خطبه 200 نهج البلاغه) معاویه از من زرنگتر نیست. منتها علی چه کند؟ وقتی بنای بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد، دست و زبانش بسته است. روش امیرالمؤمنین این است. تقوا که نبود، دست و زبان انسان باز است، میتواند همه چیز بگوید، خلاف واقع میتواند بگوید، تهمت میتواند بزند، دروغ به مردم میتواند بگوید، نقض تعهدات میتواند بکند، دلبستگی به دشمنانِ صراط مستقیم میتواند پیدا کند. وقتی تقوا نبود، اینجوری است. امیرالمؤمنین میفرماید: من سیاست را با تقوا انتخاب کردم، با تقوا اختیار کردم این است که در روش امیرالمؤمنین، مکاری و حیلهگری و کارهای کثیف و این چیزها وجود ندارد؛ پاکیزه است». امام خامنه ای
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند!
دلا بسوز که سوز تو کارها بکند
نیاز نیم شبی دفع صد بلا بکند
عتاب یار پری چهره عاشقانه بکش
که یک کرشمه تلافی صد جفا بکند
ز ملک تا ملکوتش حجاب بردارند
هر آن که خدمت جام جهان نما بکند
طبیب عشق مسیحادم است و مشفق لیک
چو درد در تو نبیند که را دوا بکند
تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار
که رحم اگر نکند مدعی، خدا بکند
ز بخت خفته ملولم بود که بیداری
به وقت فاتحه صبح یک دعا بکند
بسوخت حافظ و بویی به زلف یار نبرد
مگر دلالت این دولتش صبا بکند
✅ #عالم_سیاست:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بزرگوار، شما که #سایه_جنگ رو برداشتی از سر ما، سایه تورم و گرونی رو هم بردار دیگه!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چگونه #جریان_سازی کنیم؟ - 7 🔻 نقش زنان و دختران 🔹بالای 80 درصد برنامه های نهادهای فرهنگی چون بسیج
🔴 چگونه #جریان_سازی کنیم؟ - 8
#گفتمانی و #مصداقی
🔹برای اینکه کارهای فرهنگی و سیاسی ما، #جریان_ساز باشه ضرورت داره که هم کار گفتمانی کنیم هم مصداقی. هر دو در کنار هم.
🔸گفتمان یعنی اینکه در یه زمان و مکانی، یه مسئله یا مفهوم یا فرهنگ، عمومیت پیدا کنه و همه یا اکثریت تحت تأثیر اون قرار بگیرن.
🔹بطور مثال در مقطعی، مسئله عدالتخواهی گفتمان غالب کشور شده بود سالهای 82 تا 84 و منجر به سرکار اومدن دولتی شد که شعار اصلی ش عدالتخواهی بود. یا در سالهای 76 و 77 مسئله آزادی، گفتمان کشور شده بود هرکسی روی اون موج سوار میشد برنده بود. یا در مقطع سالهای 91 و 92 مسئله مذاکره در کشور گفتمان شده بود و یه جریان تونست ماهیگیری کنه.
🔸خب کسانی که تونستن این مفاهیم رو در کشور تبدیل به گفتمان و حرف روز مردم کنن، میوه ش رو چیدن.
🔹گفتمان سازی بسیار بااهمیت تر از کار مصداقی است. یادمه در انتخابات ریاست جمهوری سال96، ما در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی، گروه هایی تشکیل دادیم که این گروه ها میرفتن منطقه به منطقه، محله به محله، شهر به شهر و روستا به روستا، دم منازل یا تو خیابونها و پارک ها با مردم صحبت میکردن و برای رئیسی تبلیغ می کردن و کتابچه و جزوه و پوستر میدادن.
🔸کار اقناعی خوبی بود اما بیاد دارم که ستاد روحانی بهیچوجه همچی کاری نکرد. این زحمت رو بخودش نداد در عوض ستاد روحانی در کشور، کار کلان با ابزار رسانه انجام می داد.
🔹ستاد روحانی می اومد برای مردم نیازسازی میکرد. برای زنان یه شعار و برنامه داشت و در سطح کشور در دفاع از زنان یکسری کار رسانه ای میکرد برای جوانان یکجور؛ برای فرهنگیان و معلمان یکجور و برا تمام اقشار کار کلان انجام میداد. خود آقای روحانی هم در برنامه های تلویزیونی و سخنرانی هاش و مناظره ها، برا تک تک این اقشار کلیدواژه بکار می برد.
🔻کار گفتمانی، هزینه ش کمتره و نفوذش بیشتر.
🔸مثال دیگه؛ در یکی از استان ها، رهبر انقلاب یه فرد مردمی و ساده زیست رو به عنوان نماینده ولی فقیه معرفی کرد. هرچند در اون استان "برخی" از علما هم، ساده زیست و مردمی بودن اما با انتصاب این فرد جدید، اکثر آقایون علما سعی کردند که رفتار خودشون رو تنظیم کنن که بالاخره الان سکه رایج "مردمی بودن" است. برخی که سالها، خبری ازشون در بین مردم نبود، رفتن و گونی گِل به دوش گرفتن یا گونی پر کردن برای سیل بندها! خب این نتیجه ایجاد گفتمان مردمی بودن و مردم داری است. حالا به فرض کسی می اومد رو تک تک آن علما و بزرگان کار مصداقی می کرد که چرا فلانی در بین مردم نیست چرا مردم نمیتونن ایشون رو براحتی ببینن؟ این کار مصداقی تأثیر آنچنانی نمی داشت.
🔹اگه میخوایید کار #جریان_ساز انجام بدید باید فکر کنید چطور یه موضوع رو گفتمان کنید یا تبدیلش کنید به مسئله! یعنی #مسئله_سازی. موضوعات راکد رو تبدیل کنید به مسئله. در کنار گفتمان باید روی مصادیق هم کار کرد اما نه مصادیق کوچیک؛ معدود مصادیق مهمی رو باید انتخاب کرد و اونا را بولد کرد.
🔸بطور مثال دررابطه با افشاگری های مفاسد، برخی افراد هستن که مصداقی کار میکنن، این هیچ اشکالی نداره؛ (اگه رو مصادیق کار نکنن که کسی دردش نمیگیره!) اما گاه روی مصادیق کوچیک و غیرمهم زووم میکنن. در حالیکه اگر روی مصادیق مهم، مصادیق اصلی، گلوگاه ها، گردن کلفت ها کار کنن بهتر نتیجه میگیرن.
🔹بطور مثال، در بحث مبارزه با گرانی ها و مفاسد، یه موقعی شما میایید اسامی محتکران رو علنی میکنی؛ اونم محتکرانی که در سطح یه استان یا شهر دارن احتکار میکنن. این خیلی خوبه و نیازه. اما اگه کسی بیاد محتکران اصلی رو معرفی کنه بهتر نتیجه میگیره.
🔸کسانی که روی گلوگاه ها کار مصداقی می کنن موفق ترن. کشف فساد خیلی خوبه؛ معرفی مفسدان خاصه مفسدان کلان و اصلی خیلی خوبه؛ خوب ترش کشف گلوگاه های ایجاد فساده. یعنی کار مصداقی کلان. مصادیق اصلی فساد. نه حالا یه آقازاده که مثلاً ساعت مچی 50 میلیونی داره. البته بگم، افشای همون فساد یا رانت در سطوح پائین اگه با سند باشه هیچ اشکالی نداره و نباید ما اگه روش کسی رو قبول نداریم مانع ایجاد کنیم. اما میگیم گفتمان سازی و کار روی مصادیق اصلی خیلی مؤثرتره.
🔹باید موضوعاتی رو که میدونید در سطح یه استان یا یه شهر، میشه تبدیلش کرد به گفتمان و مسئله، شناسایی کنید و روش مانور بدید تا جریان ساز باشید. خودتون رو درگیر مسائل کوچیک، موضوعات به دردنخور کوچیک یا حاشیه ای نکنید.
❗️نکته پایانی؛ کسانی که صرفاً کار کلی میکنن (نه گفتمانی)، موفق نمیشن. اینکه یه امام جمعه تو خطبه هاش مدام از برخورد با فساد دم بزنه اما نتونه چند مورد فساد رو پیگیری کنه یا حتی افشا کنه، اون امام جمعه موفق نخواهد بود.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 لیست کتاب خوب، برای مشتاقان عالم سیاست - ۱:
#بسته_مطالعاتی
#کتاب
#مطالعه
#کتاب_خوب
🔹مرتباً دوستانی پیام میفرستن و سوال میپرسند که چه کتابهایی رو مطالعه کنیم تا مبانی سیاسیمون قوی بشه و بتونیم تحلیلگر بشیم.
🔸تحلیلگر شدن، تلاش و تمرین و تکرار و مطالعه نیاز داره؛
🔻 این بسته مطالعاتی برای:
کسانی که میخوان مبانی سیاسیشون قوی بشه،
کسانی که وارد میدان سیاست بشوند، جریانات و اشخاص رو خوب بشناسن،
کسانی که اهل سیاست بودند و هستند و بنا دارند فعالیت سیاسی و تشکیلاتی داشته باشند،
🔸موارد دیگه هم هست اما فعلا پیشنهاد من اینهاست. مقدمات و مبانی و مسائل اساسی تو این بسته پیشنهادی گنجانده شده.
⭕️ اندیشه سیاسی:
1⃣ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی - #آیتالله_خامنهای
2⃣ کتاب ولایت فقیه آیت الله #مصباح
3⃣ کتاب انسان ۲۵۰ساله - آیت الله خامنهای(ویژه نخبگان - سری ۳)
4⃣ فلسفه نظام سیاسی اسلام، موسسه امام خمینی(ره) قم
5⃣ بایدها و نبایدها؛ شهید بهشتی
6⃣ مبانی اقتصاد اسلامی؛ شهید بهشتی
7⃣ آزادی یعنی آزادی؛ سلسله خطبههای آیتالله خامنهای درباره آزادی در دهه ۶۰
⭕️ جریان شناسی صدراسلام:
1⃣ جریان شناسی سیاسی صدر اسلام/ دکتر #جواد_سلیمانی
2⃣ بازتاب تفکر عثمانی در نهضت عاشورا/ محمدرضا هدایت پناه
3⃣ آزمون خواص در حکومت اسلامی/ جواد سلیمانی
4⃣ عدالت در گرداب/ جواد سلیمانی
5⃣ نظام علوی و نهضت حسینی/ محسن قنبریان
6⃣ اهالی تپه ندبه/ محسن قنبریان
⭕️ جریان شناسی مشروطه و معاصر:
1⃣ از #عدالت_خانه تا #مشروطه ی غربی - جواد سلیمانی
2⃣ تاریخ تحولات سیاسی معاصر - دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی
3⃣ نگاهی به احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی در ایران معاصر - علی مجتبی زاده و محمدعلی لیالی
4⃣ جریان ها و سازمانهای 20 تا 57 ایران معاصر - رسول جعفریان
⭕️ آموزش تحلیل سیاسی:
1⃣ کتاب روش تحلیل سیاسی (مجموعه بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) درباره ی مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی
2⃣ آموزش گام به گام روشهای تحلیل سیاسی، نویسنده حسن بهشتی پور
⭕️ شناخت جریان تجدیدنظرطلب:
1⃣ سراب سیاست، سرگذشت زندگی سیاسی موسویخوئینیها، نویسنده: محمدرضا امینی
2⃣ راز قطعنامه، کامران غضنفری
3⃣ جنگ در پناه صلح، جمعی از نویسندگان، رضا سراج
4⃣ سودای سکولاریسم(رمز گشایی از زندگی و کارنامه سیدمحمد خاتمی)، سیدیاسر جبرائیلی
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
بسمالله
دوستان در کنار سایر مطالب سلسلهای، همچون #راهبرد، #جریان_سازی و #اخلاق_سیاست و .. ، از امروز هم بحث #آسیب_شناسی_جریان_انقلاب (با همین هشتگ) را شروع میکنیم.
من سعی میکنیم روزانه یک فایل صوتی چنددقیقهای در این مورد ارسال کنم انشاءالله مفید واقع بشه بحق این ماه مبارک.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
966.4K
🔹 الف، آسیبهای #نظری سیاست ورزی جریان انقلاب
1. ضعف در مبانی دینی
2.نداشتن تحلیل مستقل
3.دوری از اخلاق سیاست
4.عدم توانایی انتقال مفاهیم به سایر اقشار
5.تهدیدمحوری
6.ترس از آزاداندیشی
7.برخورد سطحی با مسائل
8.بی اطلاعی از نظرات رهبری
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
619.5K
🔹 ب، آسیبهای #عملی سیاست ورزی جریان انقلاب:
1. محدود شدن به شعائر ثابت سیاسی
2. عدم ملاحظه نسبت آرمان ها و واقعیات
3. ناامیدی از تاثیرگذاری
4. فعالیت دیپلمات گونه
5. عصبانیت در برخورد با مردم
6. اصلی فرعی نکردن مسائل
7. عدم رعایت نسبت تکلیف و نتیجه
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
606.8K
1️⃣ ضعف مبانی دینی
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 حضور آیت الله رئیسی در بین برخی دانشجویان و منتقدین دستگاه قضا بیواسطه
احسنت بر این روحیه
انشاءالله استمرار داشته باشه
انشاءالله همه مسئولین دستگاه قضا در هر استان و شهری این خط رو ادامه بدن
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت!
قدم بزن همه ی شهر را به پای خودت
و گریه کن وسط کافه ها برای خودت!
تو خود علاج غم و درد بیشمار خودی
برو طبیب خودت باش و مبتلای خودت!
شبیه نوح اگر هیچکس به دين تو نیست
تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت!
دوباره دست به زانوی خود بگیر و بایست
بزن اگر که زدی، تکیه بر عصای خودت!
بگرد و صورت خود را دوباره پیدا کن
تویی که گم شده ای بین عکس های خودت…
شعر از حسین زحمتکش
#عشق
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
1_65551745.ogg
862.7K
2️⃣ نداشتن تحلیل مستقل
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
2️⃣ نداشتن تحلیل مستقل #آسیب_شناسی_جریان_انقلاب ✅ #داود_مدرسی_یان: http://eitaa.com/joinchat/3604
یه تعداد میگن فایل براشون اجرا نمیشه، من فایل ضبطیش رو میفرستم 👇👇
862.7K
2️⃣ نداشتن تحلیل مستقل
#آسیب_شناسی_جریان_انقلاب
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3