eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
903 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
619.5K
🔹 ب، آسیب‌های سیاست ورزی جریان انقلاب: 1. محدود شدن به شعائر ثابت سیاسی 2. عدم ملاحظه نسبت آرمان ها و واقعیات 3. ناامیدی از تاثیرگذاری 4. فعالیت دیپلمات گونه 5. عصبانیت در برخورد با مردم 6. اصلی فرعی نکردن مسائل 7. عدم رعایت نسبت تکلیف و نتیجه : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 حضور آیت الله رئیسی در بین برخی دانشجویان و منتقدین دستگاه قضا بی‌واسطه احسنت بر این روحیه ان‌شاءالله استمرار داشته باشه ان‌شاءالله همه مسئولین دستگاه قضا در هر استان و شهری این خط رو ادامه بدن ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت! قدم بزن همه ی شهر را به پای خودت و گریه کن وسط کافه ها برای خودت! تو خود علاج غم و درد بیشمار خودی برو طبیب خودت باش و مبتلای خودت! شبیه نوح اگر هیچکس به دين تو نیست تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت! دوباره دست به زانوی خود بگیر و بایست بزن اگر که زدی، تکیه بر عصای خودت! بگرد و صورت خود را دوباره پیدا کن تویی که گم شده ای بین عکس های خودت… شعر از حسین زحمتکش : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 جای خالی در ایران! 1️⃣ اول؛ قریب 220 سال پیش، در 1798 میلادی، بحرانی بین دولت های آمریکا و فرانسه ایجاد شد. در این اختلاف، دخالت های برخی افراد غیرمسئول آمریکایی و ارتباط و مذاکره آنها با دولت فرانسه، موجب شد تا کنگره آمریکا طرحی را با عنوان «قانون لوگان» به تصویب برساند که «هرگونه ارتباط، مذاکره و مکاتبه شهروندان آمریکایی و افراد غیرمسئول با "دولت متخاصم" جرم است». مجلس نمایندگان این قانون را نیز تصویب کرد و نهایتاً به امضای رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی جان آدامز (۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱ میلادی) دومین رئیس جمهور آمریکا که خود معاون جورج واشنگتن بود رسید. 🔹بدین ترتیب طی 200 سال اخیر، هیچ شهروند آمریکایی و افراد غیرمسئول حق ارتباط، مذاکره، مکاتبه، دیدار، جلسه و نشست با مقامات دولت های دشمن آمریکا را نداشته و چنانچه فردی مرتکب این جرم شود قاضی دادگاه می‌تواند وی را به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه تا حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند. 2️⃣ دوم؛ کانال ارتباطی ایران و آمریکا طی 40 سال اخیر، بصورت یک طرفه از سوی آمریکا قطع شده؛ یکبار در روز ۱۹ فروردین ۱۳۵۹، بعد از تسخیر سفارت آمریکا توسط جریان چپ دهه شصت، جیمی کارتر رییس‌جمهوری آمریکا طی دستوری قطع روابط سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و یکبار هم ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 ترامپ رسماً از توافقنامه برجام خارج شده و ارتباط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده است. هیچوقت ایران پیشدستانه رابطه خود با آمریکا را لغو نکرده. 3️⃣ سوم؛ بعد از خروج آمریکا از برجام، اگر چه جان کری در مصاحبه با رادیو آمریکایی سلم به صراحت گفته که بعد از دوران مسئولیتش چندین بار با ظریف دیدار داشته. همین باعث شد تا ترامپ با استناد به «قانون لوگان»، از جان کری به اتهام ارتباط با دولت متخاصم (یعنی دولت ایران) شکایت کند. ترامپ مدعی است جان کری در حال حاضر نه مسئول است و نه مجوزی از دولت آمریکا داشته؛ چرا سرخود با مقامات ایران دیدار و مذاکره کرده؟ درصورت محکومیت جان کری، وی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز منع خواهد شد و صلاحیت تصدی مسئولیت های مهم را از دست می دهد. 🔹حالا شما وضعیت شهروندان ایرانی و مقامات مسئول و غیرمسئول جمهوری اسلامی را ببینید که بدون هیچ مانع و ترسی، به راحتی با دولت های متخاصم و دشمن ایران، ارتباط برقرار کرده و دیدار می کنند. از مکاتبه با مذاکره و انواع و اقسام درخواست ها! 🔸با وجود اینکه رهبر انقلاب بعنوان فصل الخطاب قانونی، همه را از مذاکره با مقامات آمریکایی بعد از برجام منع کرده بود اما ظریف چندین بار با کری (قبل از آمدن ترامپ) دیدار و درباره مسائل سوریه و عراق و یمن با وی گفتگو کرده بود! این ارتباطات هنوز ادامه دارد. 🔹شهروندان ایرانی که زمانی در ایران مسئولیت هم داشته اند از عبدالکریم سروش و عطاءاله مهاجرانی گرفته تا محسن کدیور و معصومه علی نژاد(مسیح علی نژاد)، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان، فرشته قاضی، نورالدین پورمؤذن(نماینده اصلاح طلب مجلس ششم)، فریبا داوودی مهاجر، فاطمه حقیقت‌جو(نماینده اصلاح طلب مجلس ششم)، مجتبی واحدی(مشاور کروبی)، مسعود بهنود و ده ها نفر دیگر که در دولت اصلاحات به عنوان روزنامه نگار و مشاور و مسئول و ... حضور داشتند، حالا چندین سال است که براحتی با مقامات رسمی دولتهای ، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و عربستان که بعنوان دولت های متخاصم شناخته شده اند، ارتباط برقرار کرده و براحتی دیدار و مذاکره و درخواست می کنند و هیچ قانونی در ایران همانند لوگان وضع نشده تا وضعیت این جماعت مشخص شود! 🔸به این افراد اضافه کنید دیدار با جورج سوروس، دیدار وی با ملک عبدالله پادشاه عربستان، نامه نگاری خودسرانه مرحوم هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی، مکاتبه آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات در توئیتر با اکانت رسمی رژیم صهیونیستی و ترامپ و صدها مورد این چنینی که ظاهراً در ایران اصلاً جرم نیست! 🔹کاش در مواجهه با غرب، این مسائل را شاگردی می کردیم و از این دست قوانین که برای تأمین منافع کشور بسیار مفیدند استفاده می کردیم تا هر مسئول و یا هر شهروند نتواند براحتی با دولت های متخاصم ارتباط و مذاکره داشته باشد و موضع نظام و دولت تضعیف شود. حالا چه کسی باید همچی قانونی وضع و تصویب کند؟ مجلسی که نمایندگانش با دیدن این پیرزن 50 ساله، آب از لب و لوچه شان آویزان می شود یا مجلسی که برجام را در 20 دقیقه تصویب می کند یا مجلسی که حاضر نیست آرای تک تک نمایندگان شفاف باشد؟ یا مجلسی که آرزوی نمایندگانش سفر در قالب مأموریت به کشوهای خارجی است؟ یا مجلسی که رهبر انقلاب چندین بار گله کرده که چرا در برابر دولت آمریکا طرح متقابل تصویب نکردند؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #تقوای_سیاسی؛ رئیس الاخلاق 🔻سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 4 4️⃣ چهارمین مؤلفه اخلاق سیاست، تقوای سیا
🔴 🔻 سلسله مطالب - 5 🔻پایه مباحث حقوقی، ارزشهای اخلاق است. اینکه چه چیزی خوب است یا بد، باعث شکل گیری حقوق می شود که باید و نبایدها را شکل می دهد. 5️⃣ پنجمین مؤلفه اخلاق سیاست در تفکر اسلامی، رعایت حقِ کرامت انسانی است. کرامت انسانی را میتوان اخلاقی ترین عنصر اخلاق سیاسی دانست. کرامت انسانی مبحث گسترده ای است که دستورالعمل های اجرایی آن در جمهوری اسلامی تدوین و به اجرا در نیامده؛ بیشتر مسئولین سعی کرده اند آن را در حد حرف و شعار نگه دارند. 🔹حقوق مردم، حقوق شهروندی، حقوق کودک، حقوق زنان، حقوق بشر و انواع حقوق که هرکدام جنبش و جریانی است در جهان فعلی، همه ذیل کرامت انسانی در نظام سیاسی اسلام تعریف می شوند اما ما اصل –کرامت انسانی- را گم کرده ایم و گرفتار مکاتب مختلفی اعم از فمنیسم، حقوق کودک، حقوق شهروندی با مبانی سکولاری و پلورالیسم شده ایم. 🔸«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً». (آیه 70 سوره اسراء) ما فرزندان آدم را گرامی داشتيم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب‌ها) سوار کردیم و از انواع روزيهاي پاكيزه به آن‌ها روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجودات كه خلق كرده ايم، برتري بخشيديم. اين آيه با كمال صراحت و روشني، كرامت ذاتي را براي انسانها ثابت می‌کند، بنابراين همة افراد بشر بايد اين كرامت و حيثيت را براي همديگر، به عنوان يك حق بشناسند و خود را در برابر آن مكلف بداند. 🔹حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک می فرماید: ای مالک مردم دو دسته اند، یا در دین با تو مشترک اند یا در انسانیت. لذا باید کرامت آنها رعایت شود. 🔸کرامت انسانی، فارغ از دین، مکتب، نژاد، ملیت، رنگ، جغرافیا و جنسیت انسان ها، برگرفته از فطرت انسان هاست. صفات و فضائل اخلاقی که در همه جوامع، فارغ از دین و مکتب، خوب اند و مورد تأیید عموم بشر هستند. حال مسئولین -سیاستمداران- در نظام اسلامی موظف اند به رعایت این کرامت انسانی که زیباترین جلوه های اخلاقی را در بردارند. 🔹میتوان اینها را جلوه های کرامت انسانی دانست: رفاه نسبی، شهوت گريزي، حسن ظن به دیگران، دگردوستي و گذشت، نفي عيب جويي و پرده دري، اجتناب از دروغ و تهمت، چشم پوشي، نفي خودپسندي، انتقاد خيرخواهانه، عزت و شرافت و آزادي. اینها مواردی اند که در هر دین و مکتبی مورد تأیید قرار گرفته اند؛ حالا دین اسلام آنان را جزو کرامت انسانی می داند که حاکمان اسلام باید مراعات کنند و در جامعه سرریز شود چرا که فرهنگ مردم، سرریز فرهنگ حاکمان است. 🔻رعایت کرامت انسانی افراد، بر حاکمان و سیاستمداران واجب است و مولای متقیان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، همیشه بر حفظ کرامت ذاتی انسان ها تأکید می کرد که سعی می کنیم به برخی اشاره کنیم: 1. حضرت، زمامداران را از «شهوترانی» بر حذر می داشت و می فرمود: بر سياست مدار است كه از شهوات و طغيان گري هاي نفس خود جلوگيري کند. 2. در نامه 23 نهج البلاغه، «حسن ظن به دیگران» را مایه رفع گرفتاری ها و مشکلات می داند و ریشه سوء ظن به افراد را بخل و حرص و ترس می خواند. سوءظن باعث اختلاف و خشم و نزاع در بین مردم می شود. 3. «گذشت و دگر دوستی» ده ها بار در گفتار و خطبه ها و نامه های علی بن ابی طالب علیه السلام آمده و عفو و گذشت و فروخوردن خشم را مایه امنیت و آرامش جامعه و احترام انسان ها به همدیگر می داند. 4. «رفاه نسبی» جزو بدیهیات هر حکومت و دولت است و سیاستمداران موظف اند که خوراک، پوشاک و مسکن مردم تحت حکومت را تأمین کنند. 5. «عزت و شرافت و آزادی» سه مؤلفه مهمِ اخلاق سیاست است و حکومت و مردم باید تحت هر شرایطی این سه مؤلفه را تأمین کنند. بی نیازی از دیگران و بی نیازی از حکومت های بیگانه شرط اساسی عزت و شرف و آزادی مردم هر کشور است. آزادی انتقاد از مسئولین، آزادی پرسش سوالات و ابهامات و انتقادات خود از علمای دین و سیاسیون، آزادی بیان و آزادی پس از بیان همه ذیل کرامت انسانی افراد است و همه موظف اند به رعایت کرامت انسانی افراد. 6. رعایت حقوق مردان و زنان و کودکان، رعایت حق همسایه، رعایت حق مردم در جامعه با هر دین و تفکری، جزو کرامت انسانی است. ⭕️ كرامت، یکی از مؤلفه های اخلاق سیاست است كه وجود آن براي همة انسانها تضمين شده است و باید در سیاست ورزی و کشورداری به تحقق آن جداً اقدام شود. حکومت و سیاستمداری که کرامت مردم و زیردستانش را رعایت نکند، عمر خود را کوتاه می کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 هرساله در ماه رمضان، چندصد یا چندهزار دانشجو با رهبر عزیز انقلاب دیدار دارند و رهبری مهم‌ترین و انقلابی‌ترین و تندترین بیانات خود را در انتقاد به مسئولین و جریانات سیاسی کشور و همچنین علیه سیاست های آمریکا ایراد می‌کنند. 🔹ضمن اصل پربرکت این جلسات و خوبی‌های این جلسه، یکی از انتقادات جدی به چگونگی اجرای آن، گزینشی بودن دانشجویان بوده. همیشه از سوی نهاد رهبری به تشکل‌های دانشجویی -خاصه همسو- و یکسری مجموعه‌ها سهمیه‌هایی داده می‌شد و دانشجویان تشکلی و سهمیه‌ای به دیدار می‌رفتند. بماند که در گزینشی بودن همان دانشجویان تشکلی هم باز تبعیض‌هایی صورت می‌گرفت. 🔹حالا حجت‌الاسلام رستمی، رئیس جوان و انقلابی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها این سیستم گزینشی را برهم زده و مکانیزمی برای آن تعریف کرده. بدین شکل که یک سایت جهت ثبت نام عموم دانشجویان از سراسر دانشگاههای کشور معرفی شد. دانشجویان با هر سلیقه فکری و سیاسی، در سامانه ثبت نام کردند و سپس بین عموم ثبت‌نامی‌ها قرعه‌کشی انجام شده و تعدادی به قید قرعه انتخاب شدند. ⭕️ الحمدلله، از برکات مدیریت جوان و انقلابی، انجام همچنین طرح‌های ساده ولی عادلانه است که منجر به امیدواری همه اقشار دانشجویان شده. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دم از اتحاد بزن و اختلاف بیافکن... کاری که برخی از آقایون در جبهه انقلاب میکنن. به هیچ مکانیزمی هم پایبند نیستن مگر اینکه حرف و منافع اونا تامین بشه! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 مختار، مردی که باید از نو خواند! 🌷امروز ۱۴ رمضان، مصادف است با شهادت ابواسحاق مختار ابوعبیده ثففی در ۱۴ رمضان سال ۶۷ هجری قمری. تاریخ‌نویسان خلافتی از مختار بد نوشتند و بد گفتند، اما متاخرین شیعه مختار را ستوده‌اند. 🔹 چند نقل از علمای متاخر شیعه: 1⃣ مقدس اردبیلی: «در حسن عقیده مختار سخنی نیست و علامه حلی رحمه الله او را مقبول شمرده و امام باقر  جمعی را که مختار را به بدی یاد کردند از این کار منع فرمود و امام صادق(علیه السلام) بر او رحمت فرستاد و امام زین العابدین (علیه السلام) وی را به دعای خیر یاد کردند» (حدیقه الشیعه، صص۵۰۶ – ۵۰۵). 2⃣ حاج شیخ عباس قمی: ایشان بعد از نقل روایتی درباره شاد کردن دل مؤمن واعانت به مسلمانان می فرماید:«چگونه خواهد بود حال مختار که این سیرت مرضیه او بود و اخبار معتبر در باب ادخال سرور در قلب مؤمن بیش از آن است که احصاء شود. پس خوشا به حال مختار که دل های حزون و ماتم زده اهل البیت رسالت را شاد کرد و دو دعای امام سجاد به دست او مستجاب شد» (منتهی الآمال، ج۱، ص۴۵۱). 3⃣ علامه مامقانی: «این مرد (مختار) مذهبش امامی ومعتقد به امامت ائمه معصومین (:) و حکومت او با اجازه امام بوده است گرچه وثاقت او ثابت نیست.(تنقیح المقال، ج۳، ص۲۰۶). 4⃣ علامه عبدالرزاق مقرّم: مقام مختار از هرگونه تهمت و ناروا منزه است و دل او سرشار از محبت ولایت خاندان پیامبر(ص) بود و روایات و سخنانی که حاکی از تهمت های ناروا به ساحت اوست همه دروغ و باطل بوده است (تنزیه المختار، ص۲). ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بیاد انتخابات سال۹۶ 🔺 تاجزاده، یکی از تندروهای حامی روحانی در جواب این سوال که آیا مردم با توجه به عملکرد روحانی و لیست امید، دیگه به اصلاح طلبا رای میدن، گفته: "مردم ایران به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن!". بله حرف کاملاً دقیقی زده. 1⃣ مردم ایران سال ۷۶ از ترس هاشمی و فرار از سیاست‌های وی، به خاتمی رای دادن. نه بخاطر گذشته خاتمی، بلکه بخاطر شعار توسعه سیاسی و آزادی و وعده‌های آینده! مردم اما گذشته خاتمی و همراهی وی با هاشمی را ندیدند و حمایت کارگزاران سازندگی و خانواده هاشمی از خاتمی را نخواستند ببینند. 2⃣ مردمی که از هاشمی و سیاست‌هایش ناراحت و نگران بودند اما تاریخ را فراموش و در سال۹۲ از وی و نامزد مورد حمایت وی یعنی روحانی حمایت کردند. گذشته روحانی را ندیدند. 3⃣ مردم، جنایت های آمریکا در حق ایران طی ده‌ها سال را فراموش کردند، تعطیلی هسته‌ای از ۸۲ تا ۸۴ را از یاد بردند و از مذاکره با آمریکا و برجام استقبال کردند و نتیجه‌ش را هم دیدند. 4⃣ همون مردم ۴ سال اول روحانی را دیدند اما باز بخاطر شعارها و وعده‌های آینده، گذشته را فراموش کردند... 5⃣ حالا باز همان مردم، از برجام تحربه کسب نکردند و می‌گویند: "ما دیگه رای نمیدیم"، اما این جمله‌شان یعنی اینکه حاضریم به بدتر از روحانی هم رای بدیم ولی انسان‌های لایق‌تر نه! ❗️بله مردم ما حافظه تاریخی ضعیفی دارند و به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن! به شعارها، به وعده‌های توخالی، به دروغ‌ها و به کسانی که آنقدر دارند و سیر هستن که دیگه نیازی ندارن!! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای روحانی چرا به صراحت نمیگی منظورم از چیه؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #کرامت_انسانی 🔻 سلسله مطالب #اخلاق_سیاست - 5 🔻پایه مباحث حقوقی، ارزشهای اخلاق است. اینکه چه چیزی
🔴 🔻 سلسله مطالب – 6 خشنودی عوام در برابر ناراحتی خواص! 🔹مردم داری ششمین رکن است. جایگاه مردم در نظام اسلامی، شرط تحقق حکومت است و در نظام های غیراسلامی مشروعیت حکومت. هیچ نظام سیاسی بدون معیت و همراهی مردم به نتیجه نمی رسد. 🔸برخی فقط برای ظاهرکاری دم از مردم می زنند و فقط برای فریبکاری و رسیدن به منافع و مطامع دنیوی مدام "مردم مردم" می کنند وگرنه عمیقاً به مردم باور ندارند. برخی برای مردم نقش حداقلی قائل اند و تا اندازه ای حضور مردمی را می پذیرند. بر همین اساسی حکومت های دیکتاتوری، سلطنتی، جمهوری، دموکراسی و ... بوجود آمده؛ 🔹اما در مکتب مولای متقیان مردم نقش اساسی دارند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، حضور آنان را دلیل پذیرفتن حکومت می داند: «فقط به اصرار مردم حكومت را پذيرفتم تا در احقاق حق آنان تلاش كنم » خطبه 92 نهج البلاغه. (البته این بدین معنا نیست که حضرت مشروعیت را حضور مردم می داند بلکه ایشان شرط تحقق مشروعیت می داند.) 🔻اگر می خواهید اخلاق مسئولین و سیاستمداران را بسنجید باید این ویژگی ها را در آنان ببینید: 1️⃣ اول) فروتنی در برابر مردم؛ همانگونه که امام علی (علیه السلام) می فرماید: «پر و بالت را برابر رعیّت بگستران، با مردم گشاده روی و فروتن باش و در نگاه و اشاره‌ی چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند». (نهج‌البلاغه، نامه 46) 2️⃣ دوم) پرهیز از امتیازخواهی و برتری جویی؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «مبادا هرگز در آنچه که با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی و از اموری که بر همه روشن است، غفلت کنی». (نهج البلاغه، نامه 53) 3️⃣ سوم) لزوم انتقادپذیری؛ حضرت در فرمان خویش به مالک اشتر، استیضاح را حق مردم و پاسخگویی را وظیفه‌ی حکمران و زمامدار قلمداد کرده و می‌فرماید: «و هرگاه رعیّت بر تو بدگمان گردد، عذر خویش را آشکار با آنان در میان بگذار، و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده، که این کار، ریاضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وا می‌دارد». (نهج البلاغه، نامه 53) 4️⃣ چهارم) ارتباط مستقیم با مردم و پرهیز از فاصله گرفتن؛ مولای متقیان در این باره می فرماید: «هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار که پنهان بودن رهبران، نمونه‌ای از تنگ خویی و کم اطّلاعی در امور جامعه می‌باشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز می‌دارد. جز زبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم و جز چهره ات، دربانی وجود نداشته باشد و هیچ نیازمندی را از دیدار خود محروم مگردان». (نهج البلاغه، نامه 67) 5️⃣ پنجم) شریک بودن در سختی‌های مردم و نزدیک کردن خود به طبقه‌ی مستضعف؛ «آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرمؤمنان خوانند و در تلخی‌های روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی‌های زندگی الگوی آنان نگردم! آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ و پاکیزه مرا سرگرم سازد، چونان حیوان پرواری که تمام همّت او علف و یا چون حیوان رها شده که شغلش چریدن و پر کردن شکم بوده و از آینده خود بی خبر است». (نهج البلاغه، نامه 45) 6️⃣ ششم) محبت و احترام به مردم؛ «قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و همچون حیوان درنده‌ای نسبت به آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری». (نهج البلاغه، نامه 53) 7️⃣ هفتم) جلب رضایت مردم بجای راضی کردن خواص! امام به مالک اشتر چنین می‌فرماید: «همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزدیکان) را از بین می‌برد؛ امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر می‌کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می‌کنند؛ زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و در خواسته هایشان مصرّتر و در عطا و بخشش‌ها کم سپاس تر و به هنگام منع خواسته‌ها دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت تر می‌باشند. در صورتی که ستون‌های استوار دین و اجتماعات پر شور مسلمانان و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم می‌باشند». (نهج البلاغه نامه 53) 8️⃣ هشتم) عفو و گذشت نسبت به مردم؛ حضرت در نامه به مالک می فرماید: «دسته‌ای برادر دینی تو، و دسته‌ی دیگر همانند تو در آفرینش می‌باشند. اگر گناهی از آنان سر می‌زند یا علّت‌هایی بر آنان عارض می‌شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می‌گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد». (نهج البلاغه، نامه 53) 🔹 اگر این ویژگی ها را در منش و روش سیاستمداری دیدید بدانید که سیاست وی اخلاقی است و لاغیر. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 آقای روحانی چرا به صراحت نمیگی منظورم از #اختیارات_ویژه چیه؟! ✅ #داود_مدرسی_یان: http://eitaa.com
🔴 آقای ؛ گَرد سُمِ خَران شما هم بگذرد! 🔻 نتیجه سقوط است از تا روحانی! 🔹 بعد از سقوط رضاخان و باز شدن فضای سیاسی کشور در مقطع 1320 تا 1332 نهضت ملی شدن صنعت نفت با حضور سه ضلعِ ملی گرایان، نیروهای مذهبی و جریانات چپ شکل گرفت و سرانجام با مدیریت دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و همچنین ترور اصلی ترین مخالف ملی شدن نفت به دستان فدائیان اسلام و یاران شهید نواب صفوی و بعد از تشکل دولت جناب مصدق با حمایت ویژه آیت الله کاشانی به عنوان رئیس مجلس ملی از وی، اما مصدق با لجبازی از شاه و مجلس، درخواست افزایش اختیارات ویژه داشت. 🔸برای بدست آوردن در تیرماه سال 31 استعفا کرد و محمدرضاشاه سریعاً قوام السلطنه را برای نخست وزیر منصوب کرد اما با فراخوان آیت الله کاشانی مردم به خیابان ها ریختند و شاه مجبور شد عقب نشینی کند و در نتیجه اختیارات نخست وزیر یعنی مصدق من جمله اختیار انحلال مجلس و تصدی وزارت جنگ و دخالت در ارتش و بستن قراردادهای بین المللی و مذاکره با آمریکا و انگلیس برای فروش نفت بسیار افزایش یافت. 🔹مصدق با انحلال مجلس بصورت خلاف عقل و خلاف قانون، زمینه جدایی و اختلاف بین نیروهای نهضت ملی را فراهم آورد و در نهایت هم با کودتای آمریکایی واژگون شد هرچند آیت الله کاشانی از وی خواست تا درصورت تمایل فراخوان مردمی دهد و مردم جلوی کودتا را بگیرند اما مغرورانه گفت که مردم خودشان از من پشتیبانی می کنند! 🔸بعد از انقلاب اسلامی و بعد از انتخاب بنی صدر به رئیس جمهوری وی از امام درخواست اختیارات ویژه ای را مطرح کرد. فرماندهی کل قوا به بنی صدر واگذار شد اما با شروع جنگ نظامی بی عرضگی وی عیان گشت. شهرها یکی یکی سقوط کردند، بستان، هویزه، خرمشهر و ... . آبادان محاصره و خسارات سنگین شد. با عزل بنی صدر از ریاست جمهوری توسط امام خمینی(ره) استراتژی جنگ تغییر کرد و پیروزی ها یکی به یکی بدست آمد. 🔹حالا با وجود جنگ اقتصادی طی یک دهه اخیر و اختیارات ویژه جناب روحانی در عرصه سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ و اقتصاد، صندوق ملی توسعه، وی در فراری رو به جلو برای فریب افکار عمومی بعد از 6 سال صدارت بر قوه مجریه و کلیدداری 94 درصد بودجه کشور و بعد از اختیارات گسترده در اقتصاد، فرهنگ و سیاست و بعد از تعطیلی و پلمپ صنعت هسته ای در برابر هیچ و بعد از 5 برابر شدن قیمت دلار و افزایش 200 درصدی قیمت اقلام و اجناس ضروری ملت و تورم بالای 50 درصدی، حالا مدعی شده که اختیاراتش برای عبور از بحران کافی نیست و باید اختیارات ویژه ای به او داد!! 🔸اگرچه مردم -به جز عده قلیلی متعصب- دیگر حساب کار دستشان آمده و میدانند روحانی از اول هم اینکاره نبوده و انتخاب وی چندده سال کشور را عقب انداخته و به اذعان برخی هم حزبی های وی اگر یک تکه چوبی این همه اختیارات می داشت هم وضع مملکت این نبود، باز خوب است به ایشان یادآوری کنیم که وی سرنوشت مصدق و بنی صدر را به یاد آورد. 🔹روحانی که نه، مردم باید بدانند که روحانی بیشترین اختیارات را در طول این 40 سال داشته و عملاً هم مجلس هم دستگاه قضا و هم سایر نهادها با وی در این جنگ همراهی و همکاری داشته اند و امروز اگر راهی غیر از این باشد آن هم گرفتن این اختیارات است وگرنه اختیار دیگری نمانده! 🔸آقای روحانی باید بداند نتیجه اختیارات ویژه، غالباً سقوط است و بزودی فرصت دوساله پیش رو هم تمام می کند و پرونده ریاست وی همانند هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و ... بسته خواهد شد و دولت بعدی و مردم در مورد او قضاوت خواهند کرد. 🔻چند بیت زیر را به جناب روحانی تقدیم می کنیم باشد که مؤثر واقع شود: هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد هم رونق زمان شما نیز بگذرد وین بوم محنت از پی آن تا کند خراب بر دولت آشیان شما نیز بگذرد باد خزان نکبت ایام ناگهان بر باغ و بوستان شما نیز بگذرد آب اجل که هست گلوگیر خاص و عام بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز این تیزی سنان شما نیز بگذرد چون داد عادلان بجهان در بقا نکرد بیداد ظالمان شما نیز بگذرد در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت این عوعو سگان شما نیز بگذرد آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست گرد سم خران شما نیز بگذرد بادی که در زمانه بسی شمعها بکشت هم بر چراغدان شما نیز بگذرد ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چگونه #جریان_سازی کنیم؟ - 8 #گفتمانی و #مصداقی 🔹برای اینکه کارهای فرهنگی و سیاسی ما، #جریان_ساز ب
🔴 چگونه کنیم؟ - 9 🔹پای صحبت برخی که میشینم تازه می فهمم که چقدر کار کرده؛ چقدر برنامه اجرا کرده؛ چقدر دوره و کلاس و کارگاه و همایش و اردو برگزار کرده؛ چقدر کار جهادی کرده؛ چه تعداد خانواده را تحت پوشش کار خیریه قرار داده و ... . تازه میفهمم فلانی واقعاً شب و روز خودش رو وقف کرده در اداره یا موسسه یا گروه جهادی یا مسجد. اما می بینم نتیجه به اندازه اون همه زحمت نیست چرا؟ برداشت محصول کمتر از زحمت کاشت و داشت هست چرا؟ ای بابا، چقدر نیرو و منابع مالی و ... اینجا اومده پای کار، پس چرا این شخص یا این مجموعه نیست؟ 🔸حتماً یه جای کار می لنگه؛ این شخص یا این مجموعه در شهر من خیلی کار کرده، خیلی داره کار میکنه، حجم فعالیت هاش بسیار سنگینه؛ ولی انگار هیچ تأثیری تو افکار عمومی نداره! 🔹حجم فعالیت های شما مهمه، اما مهمتر کیفیت اوناست و از کمیت و کیفیت مهمتر، توان انتقال فکر شماست. یعنی چی؟ یعنی اینکه شما بتونید فکرتون و حرف تون و برنامه تون رو برسونید به دیگران. توان انتقال مفاهیم. 🔸راستش شما هرچقدر طرح و برنامه خوب داشته باشید، دوره تربیت نیرو برگزار کنید، همایش و نشست بگیرید، هیئت بزنید، موسسه بزنید، گروه خیریه و گروه جهادی داشته باشید و ده ها کار مؤثر دیگه انجام بدید اما رسانه نداشته باشید کارتون ناقص و ابتر هست. 🔹عالم باشید یا نماینده ولی فقیه باشید، امام جمعه باشید یا امام جماعت یه مسجد باشید، تشکل دانشجویی باشید یا ...، فرقی نمی کنه باید رسانه داشته باشید و بلد باشید با زبان رسانه کار کنید. رسانه ارتباط مستقیم شما با مردم است. بی واسطه با مردم حرف بزنید. بی واسطه تفکرات خودتون رو ارائه کنید. «جز زبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم و جز چهره ات، دربانی وجود نداشته باشد». (نهج البلاغه، نامه 67) 🔸کار شما در هر سطحی(سطح یه شهر یا یه استان یا کشور یا منطقه) باید پیوست رسانه ای داشته باشه. هم رسانه مکتوب، هم الکترونیکی و هم مجازی. رسانه در عصر جدید قدرته. هم رسانه و شناسنامه دار هم رسانه . 🔹بله در عصر جدید باتوجه به گستردگی پیام رسان ها، هرکسی میتونه یه کانال بزنه یا پیج درست کنه؛ اما کسی که دنبال جریان سازی است باید هم رسانه قانونی و رسمی داشته باشه هم بصورت غیررسمی کانال ها و پیج ها و سایت های مؤثری رو راه بندازه. 🔸کار رسانه هم باید ژورنالیستی و حرفه ای باشه نه مبتدی و بچه بازی. نه اینکه سر مجبوری برید یه کانال بزنید! خیر؛ باید آدمش باشه. آدم رسانه ای، با فکر رسانه ای، با فهم رسانه ای، با سواد رسانه ای و با مهارت رسانه ای. 🔹امروزه تمام جریان سازی ها از طریق رسانه انجام میشه؛ هر حادثه و اتفاقی به کمک رسانه به تیتر اصلی تبدیل شده. بدون رسانه هیچ جریان سازی اتفاق نمی افته، بلکه حوادث و اتفاقات و طرح ها و برنامه های خوب، ذبح میشن. 🔻لذا اگر میخوایید در شهر و استان خودتون باشید فراموش نکنید که: 1️⃣ اول؛ باید رسانه داشته باشید هم رسمی هم غیررسمی. 2️⃣ دوم؛ مجوز مکتوب و الکترونیکی بگیرید. از سامانه صدور مجوز هیئت عالی نظارت بر مطبوعات. گرفتن مجوز چندماهی طول میکشه. 3️⃣ سوم؛ طرح و برنامه داشته باشید برای رسانه. دیمی و روزمرگی و صرفاً کار خبری، اصلا جریان ساز نیست. برخی رسانه دارن اما کارشون فقط تولید خبره! 4️⃣ چهارم؛ فهم رسانه، سواد رسانه و مهارت رسانه ای کسب کنید. فهم، سواد و مهارت. 5️⃣ پنجم؛ چه رسانه داشته باشید چه نه، حتماً ارتباط ویژه برقرار کنید با رسانه های محلی، شهری، استانی و کشوری. برید ارتباط بگیرید جلسه بگیرید رفت و آمد داشته باشید. با اصحاب رسانه و اهالی رسانه نشست و برخاست کنید و از نظراتشون استفاده کنید. ⭕️ بدون رسانه هیچ جریان سازی اتفاق نخواهد افتاد؛ حتما به فکر باشید: رسانه رسمی و غیررسمی؛ هر دو رو راه بندازید. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 همچون ، دولت را باید آزاد کنیم 🔻خرمشهرها هنوز در محاصره اند 1⃣ فرمودند زمینه روی کار آمدن یک و را فراهم کنید. چرا؟ چون امروز دولت تحت تصرف تفکری غیرانقلابی است که اقتصاد کشور را متلاشی کرده، سیاست خارجی مملکت را به دستان دشمن گره زده و فرهنگ را عملاً بی‌صاحب رها کرده؛ امروز دولت اسیر جماعتی است که نه دیروز برنامه‌ای داشتند و نه امروز چاره‌اندیشی و نه برای فردا طرح و برنامه‌ای! جماعتی کهنسال که هرکدام خداوندگار رِندی و پول‌جمعی کنی و اشرافی‌گری در تخصص خود است! یکی پدر مدارس غیرانتفاعی است در جایگاه آموزش و پرورش، یکی پدر بساز بفروش است در صدارت وزارت راه‌ومسکن، یکی ارباب شرکت‌های خصوصی است و برکرسی وزارت صنایع، یکی پولدارترین جامعه سرمایه‌داری پزشکی است در راس وزارت بهداشت و دیگران همچنین! 2⃣ دولت را باید نجات داد اما چگونه؟ تجربه – خونین شهر- امروز در برابر ماست؛ خرمشهر که به دلیل خیانت و عدم پشتیانیِ دولت وقت از نیروهای نظامی و مردمی سقوط کرد بعداز چندسال بالاخره با پشتیبانی یک دولتی انقلابی از سپاه و ارتش و همراهی مردم آزاد شد و خداوند متعال اراده کرد تا خرمشهر را بدست فرزندان خمینی از دستِ کدخدایِ جهانخوار و کدخداپذیرانِ وقت آزاد کند. امروز هم خرمشهرهایی داریم در محاصره. خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی ما در محاصره و تحریم و هجوم دشمنان و افسرده سازان داخلی اند. 3⃣ در این نبردِ نرم با جبهه گسترده دشمن، نصف کار توجیه خودی هاست. توجیه خودی ها نیمی از وظایف ماست؛ اینکه خودی ها باید بدانند کجایند؟ اولویت چیست؟ دشمن اصلی کیست؟ با دشمن چگونه مواجه شوند؟ چگونه حمله کنند و به چه شکل دفاع؟ و چگونه بگیرند؟ جوانان انقلابی در سطح کشور کم نیستند؛ مساجد؛ هیئات؛ تشکل های دانشجویی؛ حوزه های علمیه؛ سپاه و بسیج و غیره. اگر همه توجیه شویم و به وظایف خود آگاه شویم نصف کار انجام شده است. 4⃣ تبیین: فایده در است. باید عمق مسائل را برای خودی ها و سطح جامعه روشن کرد. مهم ترین مسئله ای که باید برای جامعه تبیین کرد تبیینِ «ما می توانیم» است. نقطه اختلاف ما با جریانِ کدخداپذیران همین است؛ ما ادعا داریم که « »؛ و آن را در آزادسازی خرمشهر نشان دادیم که «توانستیم»؛ اما جریان و مقلد غرب، مدعی است که « »! این جریان در عمل نشان داده است که واقعاً «نمی تواند!». در حوزه مدیریت کشور، «نمی تواند» اما می خواهد این عدم توانایی خود را به همه ملت تعمیم دهد. 5⃣ معتقد است نقاط قوت ما اعم از هسته ای و موشک و دفاعی و نفوذ منطقه ای و سایر صنایع پیشتاز ما باید تعطیل شوند تا نقاط ضعف یعنی مشکلات اقتصادی بهبود پیدا کند! این جریان معتقد است کلید حل مشکلات در وین و واشنگتن و پاریس و لندن است نه در دست جوانانی که خرمشهر را آزاد کردند! تمامِ هم و غم این جریان این است که «ما نمی توانیم» پس باید مطیع غرب باشیم. به عقیده این جریان راه پیشرفت از «راه حل واشنگتن» می گذرد و باید تابعِ «منشور آتلانتیک» باشیم. راه حلِ این جریان برای تولید فقط «صنعت ترجمه» است. ترجمه نظریات 100 سال و 200 سال پیش اروپایی ها و آمریکایی ها را تولید علم می داند و معتقد است که حذف این ها از دانشگاهها یعنی ضدیت با علم! اما دانشمندان جوان ما را از صنایع هسته ای اخراج کرده و به فاضلاب می برد! 6⃣ گفتمان معتقد است ما باید در سیاست خارجی کوتاه بیاییم تا «نفت خام» بفروشیم و ارز و کالا وارد کنیم! شدیداً برروی غرب و یافته های غرب تحجر و جزمیت دارد و نقد وحشی‌گری و جنایات غرب را تابو می داند؛ معنای واقعی داعش و طالبانیسم همین است. طالبانیسم یعنی تحجر بر روی یک سری مفاهیمِ غلط و مقابله با عقلانیت! عقلانیت می گوید ما باید روی پای خودمان بایستیم اما اینها با این عقلانیت مقابله می کنند. اساس تهاجم فرهنگی همین است که حسِ «اعتماد به نفس» جوانان و ملت را تضغیف کنند و به باور ایرانی بقبولانند که تو نمی توانی! جریان غرب گرا می گوید باید مطیع غرب باشیم تا پیشرفت کنیم. به عقیده این جریان باید همچنان «زمین بدهیم و زمان بگیریم» تا خرمشهر سقوط کند. اما برادران بدانید اگر زمین دادیم زمان هم می گذرد و سرانجامی به جز سقوط نخواهیم داشت. 7⃣ باید بدانیم که نقشه راه، خرمشهر است نه برجام‌ها! تبیین «ما می‌توانیم» و جریانِ «ما نمی‌توانیم» برای مردم مهم ترین راهبرد تشکیل "دولت جوان و حزب‌اللهی" است. تردید نکنیم که راه عبور از مشکلات کشور از خرمشهر می گذرد. ما باید داستان خرمشهر را نو بخوانیم و ماجرای برجام را واضح‌تر به مردم بگوئیم. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3