🔴 موریانه فساد با قرطاسبازی جمع نمیشود!
🔹اول؛ باردار کردن جریانات سیاسی، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، رسانههای رسمی و غیررسمی، فعالان مجازی، نهادهای فرهنگی، تریبوندارها و غیره توسط #فولاد_مبارکه_اصفهان زنگ خطری است که ما را باید ازخواب گران بیدار کند. عادیانگاری فساد، از خود فساد بدتر است!
🔸دوم؛ برخی برای اینکه مثلاً مدافع نظام باشند سرشان را بالا میگیرند و بادی به غبغب میاندازند که ببینید خود سیستم این فساد را کشف کرده و افشا کرده و برخورد میکند و این یعنی در برخورد با فساد، سیستم کارآمد است! این نگاه حداقلی در حوزه مبارزه با فساد، نباید برای مسئولین و نخبگان ایجاد شود.
🔹سوم؛ تحقیق و تفحص یکی از اصلیترین ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است. مجلس شورا بالاترین دستگاه نظارتی کشور است و میتواند در تمام مسائل و حوزهها و دستگاههای دولتی و غیردولتی ورود کرده و تحقیق و تفحص کند اما چرا خیلی کم از این ابزار استفاده میکند؟ برای تک تک وزارتخانهها، شهرداریها، ادارات، صنایع، پتروشیمیها، دانشگاهها وغیره چرا از این ابزار بدرستی استفاده نمیشود تا مشخص شود چه موریانهای به جان سیستم افتاده؟! اگر مجلس در دورههای مختلف، در همه این عرصهها، ورود فعالانهای میداشت وضعیت به اینجا نمیرسید و با افتخار میگفتیم سیستم سالم است!
🔸چهارم؛ گزارشات تحقیق و تفحص چه نتیجهای دارد و کدام نهاد وظیفه دارد سریعاً رسیدگی کند؟ مشخص است، قوه قضائیه.
جالب است چند روز از انتشار علنی گزارش تحقیق و تفحص از #فولاد_مبارکه میگذرد ولی قوه قضائیه اعلام کرده هنوز این گزارش را رسماً دریافت نکرده. چرا؟ بعد از دریافت چه اتفاقی میافتد؟
🔹متاسفانه باید عرض کنیم غالب گزارشهای تحقیق و تفحص، بطور کامل پیگیری و رسیدگی نمیشود و صرفاً گزارشی به قوه ارسال میشود. در برخی موارد پرونده قضایی برای گزارش تحقیق و تفحص تشکیل نشده و پروندهای اگر در قوه قضا برای موضوع خاصی هم تشکیل شده مجدداً کار تحقیقاتی از صفر شروع شده است و غالباً برخوردها هم بازدارنده و فراگیر و موثر نیست و اصطلاحاً مجازات با جرم تناسبی ندارد!
🔸قصهی عدم تناسبِ مجازات با جرم هم که سری دراز دارد! عجالتاً میتوانید دادگاههای ویژهی فساد اقتصادی در دوره آقای آملی لاریجانی و دوره آقای رئیسی را مشاهده کنید که علیرغم فسادهای بزرگ و بنیانبرافکن، احکام صادره هم بازدارنده و عبرتآموز نبود، هم غالب آن احکام ضعیف در دوره جناب اژهای، ابطال یا نقض شد و اعتماد مردم سلب شد.
🔹لذا تا این موارد درست نشود و گزارشهای تحقیق و تفحص، نتیجه ملموسی نداشته باشد و حرکت نظارت مجلس مستمر و گسترده نباشد و برخوردها فراگیر، قاطع و عبرت آموز نباشد، فساد کماکان باقی خواهد ماند و موریانه فساد، بساط همه را جمع خواهد کرد! نباید سالها بیاید و بگذرد تا بصورت اتفاقی یا سیاسی، ابزار "تحقیق و تفحص" فعال شود!
🔸پنجم؛ تحقیق و تفحص که کار مجلس است، برخورد و مجازات هم کار قوه قضائیهست، اما نقش دولت چیست؟ نقش دولت، شفاف کردن اقتصاد و برچیدن زمینههای فساد است. نظارت مستمر و آنلاین درون دولت است. برکناری مدیران فاسد و متخلف و ساکت در برابر فساد و ناکارآمد است. آن هم فوری و جهادی!
🔹شارع مقدس و قانون جمهوری اسلامی، برای هر سه قوه و سایر نهادها، وظایف و اختیاراتی را در نظر گرفته که عمل به آنها با فشلی، تنبلی و کسلی و امروز و فردا کردن و به قول امام بزرگوار با #قرطاس_بازی و کاغذبازی و بوروکراسی و تشریفات زائد اداری پیش نمیرود! حکمرانی علوی میخواهد!
🔸برخوردهایی فوری و انقلابی و بدون خط قرمز، از جنس برخورد با ابن هرمه مسئول متخلف بازار اهواز میخواهد؛ از جنس اجابت مطالبهی "سوده هَمدانی" وقتی گزارش ظلم یکی از کارگزاران را به حضرت میدهد؛ از جنس آنچه با جملیان کرد؛ با قاسطین و با خوارج! وگرنه حرکتهای لاکپشتوار نتیجهای ندارد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 فساد در ایران، چه سیستمی باشد چه نباشد، مبارزه با آن سیستماتیک نیست!
🔹اینکه اسم این فسادها، #فساد_سیستماتیک است یا فسادسیستمی یا فسادسازماندهی شده یا مافیا یا مملکت هزار فامیل یا هرچه؛ مهم نیست. اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. اینکه یک عده بگویند کل سیستم فاسد است و در مقابل عدهای بگویند نه نظام سالم است؛ دو قطبی غلطی است. هرچه میخواهید بگوئید!
🔸اما مسئله اصلی این است که مبارزه با فساد، سیستماتیک و همه جانبه و عمیق و موثر و عبرتآموز نیست. سیستم دستگاههای نظارتی و دیدهبان و نهادهایی که وظیفه کشف و برخورد عبرت آموز با فساد را دارند، بلاتردید ناکارآمد هستند. سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سایرین که مسئولند.
🔹از طرفی گزارشهای این نهادها که گاهی اوقات تخلفات را زودتر هم اعلام میکنند، ضمانت پیگیری و برخورد ازسوی قوه قضا ندارد و پروندههایی هم که تشکیل میشود نتیجه دلچسب و موثری ندارد. نه برای سایرین عبرت آموز است نه برای مردم خوشحالکننده؛ وقتی مشمول زمان میشود و در نهایت تخفیف میخورد!
🔸مبارزه سیستماتیک با فساد یعنی کل سیستم بصورت یکپارچه روی فساد و تخلف حساس است و در کسری از زمان، هرگونه تخلف کشف شده و بدون اینکه مشمول زمان شود ابعاد شبکههای فساد روشن شده و سریعاً وارد فاز قضایی شده و جلوی تخلفات و فسادها گرفته میشود! مبارزه سیستماتیک یعنی بستن گلوگاهها!
🔹یکی از این گلوگاهها، بانکهای خصوصیاند. بانکهایی که اعتبار دروغین میزایند و از قِبل این اعتبارات، وام های کلان به خودشان میدهند و بازار مسکن و طلا و سکه و ارز را بدست میگیرند!
یکی از این گلوگاهها، سیستمها و صنایع ارزآور است. یکی گمرکات و بنادر است که کاملاً رهاست و الی آخر!
🔸خلاصه؛ این دعواها که فساد سیستمی است یا نیست؛ ارزشی ندارد. هرچه هست مبارزه با فساد، سیستمی وسیستماتیک وهمه جانبه و موثر و عبرت آموز نیست. فساد پشت فساد، یعنی سیستم سوراخ دارد آن هم سوراخهای بزرگ! شبکههای فساد در هر نهاد و دستگاهی، ضعیف یا قوی، وجود دارند. این را حل باید کرد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 عقبنشینی قالیباف و مجلس در بحث گزارش تحقیق و تفحص مجلس از #فولاد_مبارکه چیست؟
🔹معلوم است؛ به برخی نهادها و مسئولین برخورده که چرا اسامی ما را انتشار دادید! چون معمول و مرسوم است که اسامی این نهادها و اشخاص و رسانهها قبل از ارسال به قوه قضائیه پاک یا ماستمالی بشود!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 خراسانی که در آنجا، آیتالله خامنهای در سال۱۳۵۳ طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن گفته و از نفی طبقات اجتماعی و تحقق عدالت و مبارزه با تبعیض و فقر و فساد حرف زده؛ دیار شهید مطهری و رحیمپور ازغدیها و سایرعدالتخواهان، امروز طلاب انقلابی و روحانیت عدالتخواه تحمل نمیشود و خلع لباس میشوند!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 بازخوانی یک #تحقیق_و_تفحص:
🔻پروندهای که هیچوقت به نتیجه نرسید!
🔹یکی از تحقیق و تفحصهای سخت و پرمشکل که مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم(مجلس هفتم با اکثریت اصولگرا) انجام داده، تحقیق و تفحص از #قوه_قضائیه درسال۱۳۸۳ بوده. در زمان ریاست مرحوم آیتالله شاهرودی بر قوه قضائیه.
🔸اعضای شاخص کمیته تحقیق و تفحص عبارت بودند از: #محمد_خوشچهره، #علیرضا_زاکانی، #الیاس_نادران، محمد دهقان، حسن نوعی اقدم، محسن کوهکن، سیدحسن شجاعی کیاسری، سعید ابوطالب، مهدی کوچک زاده، عشرت شایق و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس هفتم.
🔹متاسفانه رئیس وقت قوه قضا و سایر مقامات قضایی، علیرغم اصل۷۶ قانون اساسی و ماده ۲۰۱ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و تاکیدات مکرر رهبری درباره پاسخگویی قوه به مردم، مجلس را صاحب اختیار نمیدانستند و به هیچکدام از مکاتبات مجلس و بیش از ۳۰۰ سوال نمایندگان پاسخی ندادند!
🔸تکمیل گزارش تحقیق و تفحص، ۳،۴ سال طول کشید و کمیته تحقیق و تفحص به سختی و باموانع متعدد توانست گزارشی تهیه کند. بعد از تهیه گزارش، برخی مقامات قضایی جهت جلوگیری از آبروریزی، برای توجیه برخی مسائل، مستنداتی به کمیته ارسال کردند که منجر به اصلاحات جزئی شد اما در نهایت امکان تحقیق و تفحص مطلوب و کامل و فراگیر از قوه قضائیه برای هیأت وجود نداشته است و اعضای هیأت با سختی و صرف وقت بسیار، تنها توانسته اند به گوشههایی از مسائل قوه قضائیه دست یابند. این بهترین فرصت بود تا سیستم قضایی کشور اصلاح شود اما با ممانعتتراشی قوه، به سختی پیش رفت!
🔻محورهای این گزارش عبارت بود از: بررسی گزارشهای مربوط به بهرهبرداری شخصی برخی از قضات و مقامات قضائی از موقعیتهای اداری وشغلی، نظارت بر سلامت مالی و اخلاقی کارکنان و قضات دادگستری، عملکرد قوه قضائیه در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی نحوه برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی، بررسی و پیگیری گزارشهای واصله در خصوص عملکرد سازمانهای ثبت اسنادواملاک، حفاظت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان زندانها، عملکرد قوه قضائیه در تکریم ارباب رجوع، نحوه هزینه مبالغ مربوط به ماده 191 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
🔻سرانجام این گزارش در خرداد۸۷ در صحن علنی قرائت شد و از برخی مسائل مهم پرده برداشت. برای نمونه به "چند مورد" اشاره میکنم:
1⃣ سوءاستفاده برخی مسئولان قضایی و قضات از موقعیت شغلی خود در رابطه با پرونده فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد ۸۲ و ۸۳ و آزمون دستیاری پزشکی سال۸۲
2⃣ سوءاستفاده روسای سابق دادگستری #خوزستان (س.ب) و #خراسان(آقای ی) از جایگاه خود. اتهامات مالی، قبیلهگرایی و انتصاب فامیلهای خود به مناصب، زمینخواری و ...!
3⃣ عملکرد عجیب قوه در برخورد با قاچاق مواد مخدر! حداقل ۱۷ پرونده به دست کمیته تحقیق و تفحص رسیده بود که نشان از همکاری برخی عوامل قضایی با قاچاقچیان مواد مخدر میداد!
4⃣ کمیته به ۴۵ پرونده فساد اقتصادی بزرگ دست پیدا کرده بود که نشان میداد قوه قضا، عزم جدی و قاطع برای برخورد با مجرمان اقتصادی ندارد!
5⃣ اسنادی بدست کمیته رسیده بود که نشان میداد قوه در مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی ضعیف است و در برخی موارد، عناصر ناسالم درون قوه با گروههای اشرار، اراذل و اوباش و فاحشهها و تولیدکنندههای مشروبات الکلی ارتباطات ناسالم دارند!
6⃣ قریب ۳۵۰ فقره گزارش از برخورد نادرست قضات و کارکنان با مردم.
7⃣ کمیته به سازمانهای تابع قوه هم ورود کرد. بررسی عملکرد سازمان زندانها مسائل مهمی را برملا کرد. ورود مواد مخدر اعم از هروئین و تریاک و کراک و شیشه توسط کارکنان، سربازان و پرسنل نظامی به زندان، اعطای ملاقاتهای حضوری و شرعی(!!!) بدون ضابطه قابل قبول و غیره!
8⃣ کمیته همچنین عملکرد سازمان بازرسی را مورد تحقیق و تفحص قرار داد و چند مورد را منتشر کرد. ضعف در پرونده معروف به المکاسب، پرونده واگذاری اراضی ملی و موسسه جهاد نصر، شرکت تام ایران خودرو، واگذاری شرکتهای داروئی دولتی در سال۷۳ و پرونده شرکتهای موسوم به خادمی، پرونده خودروهای کارشناسی معیوب، پرونده احداث پارکینگهای طبقاتی فرودگاه مهرآباد، واگذاری ۲ هکتار زمین مرغوب جنگل نهارخوران گرگان به قضات دادگستری گرگان و ...!
9⃣ نگاهی گذرا به سازمان حفاظت قوه قضائیه و ثبت احوال و ... و اتفاقات درونی اینها در گزارش کمیته هم به چشم میخورد.
🔟 اگر آن زمان، مسئولان کشور و قوه قضائیه، از اقدام مجلس حمایت میکرده و با تحقیق و تفحص همکاری میکردند و به گزارش کمیته بها میدادند و اقدامات اصلاحی را در پی میگرفتند امروز وضعیت کشور و قوه بسیار بسیار بهتر بود.
🔻اما سوال امروز؛ آیا مجلس فعلی شجاعت تحقیق و تفحص از قوه قضا را دارد؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3