عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 بازخوانی یک #تحقیق_و_تفحص:
🔻پروندهای که هیچوقت به نتیجه نرسید!
🔹یکی از تحقیق و تفحصهای سخت و پرمشکل که مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم(مجلس هفتم با اکثریت اصولگرا) انجام داده، تحقیق و تفحص از #قوه_قضائیه درسال۱۳۸۳ بوده. در زمان ریاست مرحوم آیتالله شاهرودی بر قوه قضائیه.
🔸اعضای شاخص کمیته تحقیق و تفحص عبارت بودند از: #محمد_خوشچهره، #علیرضا_زاکانی، #الیاس_نادران، محمد دهقان، حسن نوعی اقدم، محسن کوهکن، سیدحسن شجاعی کیاسری، سعید ابوطالب، مهدی کوچک زاده، عشرت شایق و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس هفتم.
🔹متاسفانه رئیس وقت قوه قضا و سایر مقامات قضایی، علیرغم اصل۷۶ قانون اساسی و ماده ۲۰۱ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و تاکیدات مکرر رهبری درباره پاسخگویی قوه به مردم، مجلس را صاحب اختیار نمیدانستند و به هیچکدام از مکاتبات مجلس و بیش از ۳۰۰ سوال نمایندگان پاسخی ندادند!
🔸تکمیل گزارش تحقیق و تفحص، ۳،۴ سال طول کشید و کمیته تحقیق و تفحص به سختی و باموانع متعدد توانست گزارشی تهیه کند. بعد از تهیه گزارش، برخی مقامات قضایی جهت جلوگیری از آبروریزی، برای توجیه برخی مسائل، مستنداتی به کمیته ارسال کردند که منجر به اصلاحات جزئی شد اما در نهایت امکان تحقیق و تفحص مطلوب و کامل و فراگیر از قوه قضائیه برای هیأت وجود نداشته است و اعضای هیأت با سختی و صرف وقت بسیار، تنها توانسته اند به گوشههایی از مسائل قوه قضائیه دست یابند. این بهترین فرصت بود تا سیستم قضایی کشور اصلاح شود اما با ممانعتتراشی قوه، به سختی پیش رفت!
🔻محورهای این گزارش عبارت بود از: بررسی گزارشهای مربوط به بهرهبرداری شخصی برخی از قضات و مقامات قضائی از موقعیتهای اداری وشغلی، نظارت بر سلامت مالی و اخلاقی کارکنان و قضات دادگستری، عملکرد قوه قضائیه در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی نحوه برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی، بررسی و پیگیری گزارشهای واصله در خصوص عملکرد سازمانهای ثبت اسنادواملاک، حفاظت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان زندانها، عملکرد قوه قضائیه در تکریم ارباب رجوع، نحوه هزینه مبالغ مربوط به ماده 191 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
🔻سرانجام این گزارش در خرداد۸۷ در صحن علنی قرائت شد و از برخی مسائل مهم پرده برداشت. برای نمونه به "چند مورد" اشاره میکنم:
1⃣ سوءاستفاده برخی مسئولان قضایی و قضات از موقعیت شغلی خود در رابطه با پرونده فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد ۸۲ و ۸۳ و آزمون دستیاری پزشکی سال۸۲
2⃣ سوءاستفاده روسای سابق دادگستری #خوزستان (س.ب) و #خراسان(آقای ی) از جایگاه خود. اتهامات مالی، قبیلهگرایی و انتصاب فامیلهای خود به مناصب، زمینخواری و ...!
3⃣ عملکرد عجیب قوه در برخورد با قاچاق مواد مخدر! حداقل ۱۷ پرونده به دست کمیته تحقیق و تفحص رسیده بود که نشان از همکاری برخی عوامل قضایی با قاچاقچیان مواد مخدر میداد!
4⃣ کمیته به ۴۵ پرونده فساد اقتصادی بزرگ دست پیدا کرده بود که نشان میداد قوه قضا، عزم جدی و قاطع برای برخورد با مجرمان اقتصادی ندارد!
5⃣ اسنادی بدست کمیته رسیده بود که نشان میداد قوه در مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی ضعیف است و در برخی موارد، عناصر ناسالم درون قوه با گروههای اشرار، اراذل و اوباش و فاحشهها و تولیدکنندههای مشروبات الکلی ارتباطات ناسالم دارند!
6⃣ قریب ۳۵۰ فقره گزارش از برخورد نادرست قضات و کارکنان با مردم.
7⃣ کمیته به سازمانهای تابع قوه هم ورود کرد. بررسی عملکرد سازمان زندانها مسائل مهمی را برملا کرد. ورود مواد مخدر اعم از هروئین و تریاک و کراک و شیشه توسط کارکنان، سربازان و پرسنل نظامی به زندان، اعطای ملاقاتهای حضوری و شرعی(!!!) بدون ضابطه قابل قبول و غیره!
8⃣ کمیته همچنین عملکرد سازمان بازرسی را مورد تحقیق و تفحص قرار داد و چند مورد را منتشر کرد. ضعف در پرونده معروف به المکاسب، پرونده واگذاری اراضی ملی و موسسه جهاد نصر، شرکت تام ایران خودرو، واگذاری شرکتهای داروئی دولتی در سال۷۳ و پرونده شرکتهای موسوم به خادمی، پرونده خودروهای کارشناسی معیوب، پرونده احداث پارکینگهای طبقاتی فرودگاه مهرآباد، واگذاری ۲ هکتار زمین مرغوب جنگل نهارخوران گرگان به قضات دادگستری گرگان و ...!
9⃣ نگاهی گذرا به سازمان حفاظت قوه قضائیه و ثبت احوال و ... و اتفاقات درونی اینها در گزارش کمیته هم به چشم میخورد.
🔟 اگر آن زمان، مسئولان کشور و قوه قضائیه، از اقدام مجلس حمایت میکرده و با تحقیق و تفحص همکاری میکردند و به گزارش کمیته بها میدادند و اقدامات اصلاحی را در پی میگرفتند امروز وضعیت کشور و قوه بسیار بسیار بهتر بود.
🔻اما سوال امروز؛ آیا مجلس فعلی شجاعت تحقیق و تفحص از قوه قضا را دارد؟
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دوقطبیهای اصیل یا کاذب؟
🔹اصل #دوقطبی_سازی لزوماً بد نیست. دعوای حقوباطل یک دوقطبی است. آهنربا بدون قطب مثبت و منفی، اصالتش از بین میرود. مومن مثل آهنربا عمل میکند. ایمان به خداوند متعال و کفر به طاغوت، دو عمل اصلی مومن است. بنیامیه ایمان را میگفتند اما کفر به طاغوت را نمیگفتند. اسلام اموی و اسلام آمریکایی در "کفر به طاغوت" میلنگد.
🔸کفر به طاغوت هم صرفاً یک اعتقاد ذهنی و انتزاعی و فلسفی نیست بلکه باید در عمل این کفر روشن باشد. لذا مومن هم کافر است اما به کافر به طاغوت! مصادیق این طاغوت و طغیان علیه خدا و دین خدا چیست؟
🔹نفس درونی انسان وقتی به شهوت و قدرت و فساد دعوت میکند؛ شیاطین بیرونی جن و انسان؛ دولت شیطان بزرگ؛ نظم اجتماعی ضدعدل؛ قانون ضدعدل و ... .
🔸لذا پولپرستی، حزبپرستی، قبیلهگرایی در اجتماع و سیاست، فاصلههای طبقاتی که حاصل تبعیض است و ...، مصداق طاغوت است. مومن باید به این طواغیت، کافر باشد؛ کفرش را باید علناً اعلام کند و مبارزه کند.
🔹مشی حضرت امیرالمومنین علی(ع) را ببینیم. سراسر دوقطبی بود. جاذبه و دافعه آن امام همام، بالاترین جاذبهها و بالاترین دافعهها بود. اشداء علی الکفار و رحماء بینهم. آن هم علیه ائمه کفر! امام(ره) هم اینگونه بود، نظام اسلامی هم اینگونه بنا شده. دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا و طواغیت عالم.
🔸ما در برابر طواغیت عالم، جانانه ایستادیم و باید بایستیم. افتخار هیچ ملتی به اندازه افتخار ملت ما در مبارزه با بزرگترین طاغوتهای جهان نیست. ایستادن در برابر آمریکا و انگلیس، چیز کمی نیست.
🔻اما در برابر طواغیت درونی جامعه، دچار عقبماندگی هستیم.
🔹خلاصه؛ برخی دوقطبیها را باید پررنگ کرد. دوقطبی فقر و غنی، که امام در پیام قطعنامه میگوید جنگ ما حالا شروع شد جنگ ما جنگ فقر و غنی است! دوقطبی عدالت و تبعیض؛ دوقطبی ظالم و مظلوم؛ دوقطبی سلامت و فساد و ... .
🔸آحاد اصناف و اقشار ملت با این دوقطبیها، متحد و منسجم خواهند شد. اما برخی دوقطبیها این انسجام و اتحاد ملت را میشکند که باید از آنان حذر داشت. دوقطبیهایی که حول مسائل فرهنگی و اجتماعی اعم از اینترنت و حجاب و موسیقی و ... ایجاد میشود، اصالت ندارد و نباید پررنگ شود.
🔹برخی دانسته و برخی نادانسته؛ دوقطبیهای اصیل را فراموش کرده و دوقطبیهای کاذب را بجای آن پررنگ میکنند. دانستههاش که قصد برهم زدن جامعه دارند و نادانستههاش هم جاهل به مسائل و موضوعات هستند. راهش تبیین است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴چرا و چگونه مبانی اقتصادی #شهید_مطهری بعد از انقلاب سانسور شد؟
🔸یکی از تلخترین سانسورها و حوادث غمانگیز علمی بعد از انقلاب، جمعآوری کتاب مبانی اقتصاد اسلامی شهید مطهری و خمیر کردن آن توسط برخی روحانیون راستگراست که نتیجه این سانسور بعدها در ساختار اقتصادی کشور مشهود شد.
🔹یکی از سوالات جدی دانشپژوهان عرصه اقتصاد و مسائل بانکی، بیمه، حقوق و دستمزد، اقتصاد دولتی، خصوصی و ... این است که چرا نظریه اسلامی نداریم؟ یا نظریه داریم و در دسترس نیست؟ و یا چرا در حال حاضر کسانی نداریم که نظریه تولید کنند؟ یا چرا خبری از نظریات اسلامی در مراکز دانشگاهی و حوزوی و ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نیست؟! و چرا اقتصاد کشور بر پایه نظرات اندیشمندان اقتصاد لیبرال سرمایهداری بنا شده است؟ و ..!
🔸در پاسخ به این سوالات باید داستان جمع آوری و خمیر کردن کتاب "بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی" اثر استاد شهید مطهری را بازگو کنیم.
🔹دهههای ۳۰، ۴۰و۵۰ هجری شمسی، گرایش عمومی اقشار دانشگاهی و روشنفکری به مارکسیسم شکل گرفت. از اروپا و آسیا گرفته تا آمریکای لاتین و آفریقا، تا شرق و غرب؛ جوانان مسلمان و غیرمسلمان، مارکسیسم را بعنوان مکتبی یافتند که میتواند با امپریالیسم و سرمایهداری و طبقات بالادست جامعه مبارزه کرده و سعادت جامعه و عدالت و برابر و رفاه نسبی مردم را تامین کند. جوانان مسلمان، اسلام را دین مبارزه با تبعیض و فقر و فساد نمیدانستند و جذب شعارهای جذاب مارکسیسم شدند.
🔸آغاز نهضت امام خمینی(ره) و سایر رهبران انقلاب و شاگردان امام اعم از شهیدان بهشتی، مطهری و علمایی چون طالقانی و روحانیت جوانی چون آیتالله خامنهای و غیره، جریان اسلام سیاسی را بوجود آورد؛ جریانی که میگفت اساساً اسلام دین مبارزه با ظلم و استبداد و استعمار است؛ اسلام، همهاش سیاست است؛ توحید یعنی نفی طبقات اقتصادی و اجتماعی و ... .
🔹شهید مطهری را میتوان پرچمدارِ نقد مبانی مارکسیسم دانست که میلیون ها جوان را آگاه ساخت. نقد مبانی الحادی و ماتریالیستی مارکسیسم و سپس طرح اسلام بعنوان یک مسلک اجتماعی و یکپارچه و مکتب مبارزه با ظلم و تبعیض و بیعدالتی، خیل عظیمی از جوانان را نجات داد. همین مقابله با مارکسیسم، اتهامی را از سوی ناجوانمردان متوجه مطهری ساخت که او طرفدار سرمایهداری است!!
🔸بعد از انقلاب اسلامی ۵۷، تشخیص شهید مطهری این بود که خطر مارکسیسم رفع شده و حالا خطر بسیار بزرگتری جامعه را تهدید میکند و آن هم #سرمایه_داری است. وی در سخنرانی ها و یادداشتهای مختلف علیه سرمایهداری و اقتصاد راستگرایانه میایستد و سعی میکند مبانی اقتصاد اسلامی را ارائه کند. او به صراحت میگوید: "سرمایهداری جدید، رأس و رئيس مسائل مستحدثه است".
🔹شهادت استاد بدست فرقان چپگرا(شاگردان موسوی خوئینیها) کار استاد را ناتمام گذاشت. بعد از شهادت وی، جمعی از شاگردان استاد و موسسه نشر آثار ایشان، یادداشتها و سخنرانیهای او را درباره مبانی اقتصاد اسلامی، جمعآوری کرده و تحت عنوان فوق چاپ کردند.
🔸چاپ نظرات جدید استاد در کتاب و روزنامهها همانا و اعتراض برخی روحانیت راستگرا نظیر مرحوم آیتالله مهدوی کنی و امامی کاشانی و سایرین در محافل خصوصی همانا! آنان این مبانی که علیه اقتصاد راستگرا و سرمایهداری بود را طرفدار شعارهای مارکسیستی میدانستند! بخاطر طرح اصل عدالت و برابری بعنوان جدیترین مبنای اقتصاد اسلامی، اتهام مبانی مارکسیستی به استاد شهید متوجه شد! در حالیکه استاد خود مبانی مارکسیستی را بارها و بارها رد کرده بود.
🔹روایات مختلفی درباره چگونگی و تخمیر کتاب مذکور وجود دارد. پررنگترین این روایات، این است که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین با محوریت آیتالله مهدوی کنی و آیتالله امامی کاشانی، انتقاداتی به کتاب و مباحث مطرح کردند و کتاب را محضر امام بردند و گفتند که این نظرات شهید مطهری با نظارت خودش چاپ نشده و با مبانی اسلامی، در تضاد است و به نفع مارکسیسم است.
🔸امام فرمودند که فرصت مطالعه ندارم و مطالعه و تصمیمگیری را به آقای مهدویکنی واگذار میکنند. نهایتاً چندهزار نسخه این کتاب جمع آوری و خمیر شد.
🔹عجیب است که چرا با این مباحث غنی شهید مطهری، اینگونه برخورد شد و قهرمان مبارزه با مارکسیسم را التقاطی و مارکسیسمزده معرفی کردند.
🔸ماجرای جمع آوری این کتاب، که میتوانست همچون "اقتصادنای شهید صدر" چراغ راه آیندگان باشد و مقابل غول سرمایهداری، در عرصه نظری و پشتوانه اجرا بایستد بسیار غمانگیز و ناراحتکننده است و امروز که میبینیم نظام بانکی چگونه سرمایهداری را نهادینه کرده و دولتها، یکی پس دیگری، چگونه دستورات لیبرال سرمایهداری را مبنای سیاستها و رویکردها و بودجهبندیها و برنامههای توسعه قرار میدهند، جای خالی مبانی اقتصاد اسلامی را به وضوح میبینیم.
#داود_مدرسی_یان
@modaresian
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴چرا و چگونه مبانی اقتصادی #شهید_مطهری بعد از انقلاب سانسور شد؟ 🔸یکی از تلخترین سانسورها و حوادث غ
در سومين فصل از بخش اول این كتاب، با عنوان «سرمايهداري جديد» با آراي ابتكاري و تحول آفرين استاد مواجهيم.
استاد در اين فصل سرمايهداري جديد را «رأس و رئيس مسائل مستحدثه(يا نو پديد)» معرفي ميكنند و با نقد شيوه رايج اجتهاد، در اين زمينه مينويسند: «فقهاي عصر، از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحثهايي كرده و ميكنند ولي توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه، خود سرمايهداري است. زيرا ابتدا چنين تصور ميرود كه سرمايهداري يك موضوع كهنه قديمي است كه شارع اسلام براي آن، حدود و موازين مقرر كرده است. تجارت، اجاره، مستغلات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايهداري است كه در اسلام براي آنها احكام و مقرراتي تعيين كرده(شده) است. اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطي به مطلب ندارد. ولي حقيقت مطلب اينطور نيست. سرمايهداري جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بيسابقهاي است و جداگانه و مستقلاً بايد درباره آن اجتهاد كرد». (ص56 و57 از كتاب بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی).
اگر سر این کتاب و مباحث شهید مطهری این بلا را نمیآوردند قطعاً در بحث نظریهپردازی در حوزه اقتصاد، بانک، کار، تجارت، حقوق و دستمزد و غیره، کلی جلو بودیم...
و حالا ببینید چگونه اندیشه راستگرایانه اقتصادی در نهادها و ساختارها و برخی دانشگاههای منتسب به برخی شخصیتها، نهادینه شده. مثل اندیشه اقتصادی که در دانشگاه امام صادق نهادینه شد.
🔴 ماجرای برگزاری مراسم ترحیم شهید نواب صفوی توسط آیتالله مرعشی نجفی
رحمت الهی نصیب این عالم بزرگ
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
در اخبار گفته شد که #مقتدی_صدر رهبر جریان صدر عراق در بیانیهای از کنارهگیری همیشگی خود از فعالیتهای سیاسی خبر داد!
یکبار هم سال ۲۰۱۴ کنارهگیری کرده بود!
چقدر بیثبات و بیمبنا! اسلام که سکولاریسم نیست که سیاست را کنار بگذاری مسلمان! وقتی جایی اشتباه میکنی، بپذیر و برگرد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
امیرحسین ثابتی نوشت:
در سال اول دولت رییسی، هفت وزیر به برنامه جهان آرا آمدند و سوالات انتقادی را شنیدند و پاسخ دادند.
اما در چند سال دولت روحانی حتی یک وزیر جرات آمدن به برنامه و شنیدن سوالات انتقادی را نداشت، مولاوردی هم که بعد از دوره مسئولیتش آمد، وسط برنامه فرار کرد...
👌
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 الکوفی لا یوفی
🔹هدف #مقتدی_صدر از برهم زدن عراق، در روز عاشورا و حالا در آستانه #اربعین_حسینی، فشار به ایران است تا ایران را مجاب کند با سیاست قبیلهای وی در عراق همراهی کند. به خیال خود با ممانعت از ورود ایرانیها به اربعین، ایران کرنش نشان میدهد و در برابر زیادهخواهیهای او کوتاه میآید!
1⃣ اولاً؛ سیاست کثیفی را اتخاذ کرده که میخواهد از اهرم اربعین علیه ایران استفاده کند. حرمهای اهل بیت علیهمالسلام متعلق به همه جهان اسلام است و نه مقتدی الصدر نه هیچ کس دیگری حق ندارد سایرین را از ورود به این اماکن باز دارد.
2⃣ ثانیاً؛ ما معتقدیم که خود حضرت اباعبدالله علیهالسلام پاسخ این بیادبی و گستاخی را خواهد داد. نه مقتدی که بنی امیه و بنی عباس هم در طول تاریخ نتوانستند جلوی اربعین را بگیرند.
3⃣ ثالثاً؛ جمهوری اسلامی اهل باج دادن به هیچ دولتی نیست و این شبهگروهها که هیچ، دولتهای آمریکا و انگلیس در چنددهه اخیر نتوانستند کاری از پیش ببرند.
🔹به نظر حقیر، مقتدی الصدر ناشیگری کرده و با این اقداماتش به انتحار سیاسی دست زده و تدبیرش نتیجه عکس خواهد داد.
🔸خوشبینانهاش این است که کار از دست مقتدی صدر خارج شده و حرکتی را شروع کرده که حالا نمیتواند کنترلش کند و بعثیها و طرفداران سعودی آن را بدست گرفتند. که بازهم این حرکت کاملاً به ضرر اوست. هم در عراق و بین گروههای مختلف عراق و هم در ایران، او منفور شده.
🔹ظاهراً ضربالمثل #الکوفی_لایوفی همیشه مصادیقی دارد واین جماعت مفلوک تحت تاثیر عصبیت وتمامیتخواهی و قومیتگرایی، اهل نمکخوردن و نمکدان شکستن هستند. مگر موضع ایران چه بود؟
🔸موضع ایران واضح است؛ خاک عراق نباید محل حضور آمریکا و سعودی و صهیونیستها باشد؛ نباید محل تهدید ایران باشد و جریان صدر در سالهای اخیر نشان داده که تمامیتخواه است و حاضر است با سعودی سازش کند و حشدالشعبی را از بین ببرد و ...! ولی باید بداند که به این اهداف نخواهد رسید. انشاءالله
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3