eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
903 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 ‏بازخوانی یک ‎: 🔻پرونده‌ای که هیچوقت به نتیجه نرسید! 🔹یکی از تحقیق و تفحص‌های سخت و پرمشکل که مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم(مجلس هفتم با اکثریت اصولگرا) انجام داده، تحقیق و تفحص از ‎ درسال۱۳۸۳ بوده. در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله شاهرودی بر قوه قضائیه. 🔸اعضای شاخص کمیته تحقیق و تفحص عبارت بودند از: ‎، ‎، ‎، محمد دهقان، حسن نوعی اقدم، محسن کوهکن، سیدحسن شجاعی کیاسری، سعید ابوطالب، مهدی کوچک زاده، عشرت شایق و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس هفتم.‏ 🔹متاسفانه رئیس وقت قوه قضا و سایر مقامات قضایی، علی‌رغم اصل۷۶ قانون اساسی و ماده ۲۰۱ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و تاکیدات مکرر رهبری درباره پاسخگویی قوه به مردم، مجلس را صاحب اختیار نمی‌دانستند و به هیچکدام از مکاتبات مجلس و بیش از ۳۰۰ سوال نمایندگان پاسخی ندادند!‏ 🔸تکمیل گزارش تحقیق و تفحص، ۳،۴ سال طول کشید و کمیته تحقیق و تفحص به سختی و باموانع متعدد توانست گزارشی تهیه کند. بعد از تهیه گزارش، برخی مقامات قضایی جهت جلوگیری از آبروریزی، برای توجیه برخی مسائل، مستنداتی به کمیته ارسال کردند که منجر به اصلاحات جزئی شد اما در نهایت امکان تحقیق و تفحص مطلوب و کامل و فراگیر از قوه قضائیه برای هیأت وجود نداشته است و اعضای هیأت با سختی و صرف وقت بسیار، تنها توانسته اند به گوشه‌هایی از مسائل قوه قضائیه دست یابند. این بهترین فرصت بود تا سیستم قضایی کشور اصلاح شود اما با ممانعت‌تراشی قوه، به سختی پیش رفت! 🔻محورهای این گزارش عبارت بود از: بررسی گزارشهای مربوط به بهره‌برداری شخصی برخی از قضات و مقامات قضائی از موقعیتهای اداری وشغلی، نظارت بر سلامت مالی و اخلاقی کارکنان و قضات دادگستری، عملکرد قوه قضائیه در ارتباط با مبارزه با مفاسد اقتصادی، بررسی نحوه برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی، بررسی و پیگیری گزارشهای واصله در خصوص عملکرد سازمانهای ثبت اسنادواملاک، حفاظت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان زندانها، عملکرد قوه قضائیه در تکریم ارباب رجوع، نحوه هزینه مبالغ مربوط به ماده 191 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.‏ 🔻سرانجام این گزارش در خرداد۸۷ در صحن علنی قرائت شد و از برخی مسائل مهم پرده برداشت. برای نمونه به "چند مورد" اشاره می‌‌کنم: 1⃣ سوءاستفاده برخی مسئولان قضایی و قضات از موقعیت شغلی خود در رابطه با پرونده فروش سوالات کنکور دانشگاه آزاد ۸۲ و ۸۳ و آزمون دستیاری پزشکی سال۸۲ 2⃣ سوءاستفاده روسای سابق دادگستری (س.ب) و (آقای ی) از جایگاه خود. اتهامات مالی، قبیله‌گرایی و انتصاب فامیل‌های خود به مناصب، زمین‌خواری و ‌...! 3⃣ عملکرد عجیب قوه در برخورد با قاچاق مواد مخدر! حداقل ۱۷ پرونده به دست کمیته تحقیق و تفحص رسیده بود که نشان از همکاری برخی عوامل قضایی با قاچاقچیان مواد مخدر می‌داد! 4⃣ کمیته به ۴۵ پرونده فساد اقتصادی بزرگ دست پیدا کرده بود که نشان می‌داد قوه قضا، عزم جدی و قاطع برای برخورد با مجرمان اقتصادی ندارد! 5⃣ اسنادی بدست کمیته رسیده بود که نشان می‌داد قوه در مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی ضعیف است و در برخی موارد، عناصر ناسالم درون قوه با گروه‌های اشرار، اراذل و اوباش و فاحشه‌ها و تولیدکننده‌های مشروبات الکلی ارتباطات ناسالم دارند! 6⃣ قریب ۳۵۰ فقره گزارش از برخورد نادرست قضات و کارکنان با مردم. 7⃣ کمیته به سازمان‌های تابع قوه هم ورود کرد. بررسی عملکرد سازمان زندان‌ها مسائل مهمی را برملا کرد. ورود مواد مخدر اعم از هروئین و تریاک و کراک و شیشه توسط کارکنان، سربازان و پرسنل نظامی به زندان، اعطای ملاقات‌های حضوری و شرعی(!!!) بدون ضابطه قابل قبول و غیره! 8⃣ کمیته همچنین عملکرد سازمان بازرسی را مورد تحقیق و تفحص قرار داد و چند مورد را منتشر کرد. ضعف در پرونده معروف به المکاسب، پرونده واگذاری اراضی ملی و موسسه جهاد نصر، شرکت تام ایران خودرو، واگذاری شرکت‌های داروئی دولتی در سال۷۳ و پرونده شرکت‌های موسوم به خادمی، پرونده خودروهای کارشناسی معیوب، پرونده احداث پارکینگ‌های طبقاتی فرودگاه مهرآباد، واگذاری ۲ هکتار زمین مرغوب جنگل نهارخوران گرگان به قضات دادگستری گرگان و ...! 9⃣ نگاهی گذرا به سازمان حفاظت قوه قضائیه و ثبت احوال و ... و اتفاقات درونی اینها در گزارش کمیته هم به چشم می‌خورد. 🔟 اگر آن زمان، مسئولان کشور و قوه قضائیه، از اقدام مجلس حمایت می‌کرده و با تحقیق و تفحص همکاری می‌کردند و به گزارش کمیته بها می‌دادند و اقدامات اصلاحی را در پی می‌گرفتند امروز وضعیت کشور و قوه بسیار بسیار بهتر بود. 🔻اما سوال امروز؛ آیا مجلس فعلی شجاعت تحقیق و تفحص از قوه قضا را دارد؟ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دوقطبی‌های اصیل یا کاذب؟ 🔹اصل لزوماً بد نیست. دعوای حق‌وباطل یک دوقطبی است. آهنربا بدون قطب مثبت و منفی، اصالتش از بین می‌رود. مومن مثل آهنربا عمل می‌کند. ایمان به خداوند متعال و کفر به طاغوت، دو عمل اصلی مومن است. بنی‌امیه ایمان را می‌گفتند اما کفر به طاغوت را نمی‌گفتند. اسلام اموی و اسلام آمریکایی در "کفر به طاغوت" می‌لنگد‌. 🔸کفر به طاغوت هم صرفاً یک اعتقاد ذهنی و انتزاعی و فلسفی نیست بلکه باید در عمل این کفر روشن باشد. لذا مومن هم کافر است اما به کافر به طاغوت! مصادیق این طاغوت و طغیان علیه خدا و دین خدا چیست؟ 🔹نفس درونی انسان وقتی به شهوت و قدرت و فساد دعوت می‌کند؛ شیاطین بیرونی جن و انسان؛ دولت شیطان بزرگ؛ نظم اجتماعی ضدعدل؛ قانون ضدعدل و ... . 🔸لذا پول‌پرستی، حزب‌پرستی، قبیله‌گرایی در اجتماع و سیاست، فاصله‌های طبقاتی که حاصل تبعیض است و ...، مصداق طاغوت است. مومن باید به این طواغیت، کافر باشد؛ کفرش را باید علناً اعلام کند و مبارزه کند. 🔹مشی حضرت امیرالمومنین علی(ع) را ببینیم. سراسر دوقطبی بود. جاذبه و دافعه آن امام همام، بالاترین جاذبه‌ها و بالاترین دافعه‌ها بود. اشداء علی الکفار و رحماء بینهم. آن هم علیه ائمه کفر! امام(ره) هم اینگونه بود، نظام اسلامی هم اینگونه بنا شده. دوستی با دوستان خدا و دشمنی با دشمنان خدا و طواغیت عالم. 🔸ما در برابر طواغیت عالم، جانانه ایستادیم و باید بایستیم. افتخار هیچ ملتی به اندازه افتخار ملت ما در مبارزه با بزرگترین طاغوت‌های جهان نیست. ایستادن در برابر آمریکا و انگلیس، چیز کمی نیست. 🔻اما در برابر طواغیت درونی جامعه، دچار عقب‌ماندگی هستیم. 🔹خلاصه؛ برخی دوقطبی‌ها را باید پررنگ کرد. دوقطبی فقر و غنی، که امام در پیام قطعنامه می‌گوید جنگ ما حالا شروع شد جنگ ما جنگ فقر و غنی است! دوقطبی عدالت و تبعیض؛ دوقطبی ظالم و مظلوم؛ دوقطبی سلامت و فساد و ... . 🔸آحاد اصناف و اقشار ملت با این دوقطبی‌ها، متحد و منسجم خواهند شد. اما برخی دوقطبی‌ها این انسجام و اتحاد ملت را می‌شکند که باید از آنان حذر داشت‌. دوقطبی‌هایی که حول مسائل فرهنگی و اجتماعی اعم از اینترنت و حجاب و موسیقی و ... ایجاد می‌شود، اصالت ندارد و نباید پررنگ شود. 🔹برخی دانسته و برخی نادانسته؛ دوقطبی‌های اصیل را فراموش کرده و دوقطبی‌های کاذب را بجای آن پررنگ می‌کنند. دانسته‌هاش که قصد برهم زدن جامعه دارند و نادانسته‌هاش هم جاهل به مسائل و موضوعات هستند. راهش تبیین است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴چرا و چگونه مبانی اقتصادی بعد از انقلاب سانسور شد؟ 🔸یکی از تلخ‌ترین سانسورها و حوادث غم‌انگیز علمی بعد از انقلاب، جمع‌آوری کتاب مبانی اقتصاد اسلامی شهید مطهری و خمیر کردن آن توسط برخی روحانیون راست‌گراست که نتیجه این سانسور بعدها در ساختار اقتصادی کشور مشهود شد. 🔹یکی از سوالات جدی دانش‌پژوهان عرصه اقتصاد و مسائل بانکی، بیمه، حقوق و دستمزد، اقتصاد دولتی، خصوصی و ... این است که چرا نظریه اسلامی نداریم؟ یا نظریه داریم و در دسترس نیست؟ و یا چرا در حال حاضر کسانی نداریم که نظریه تولید کنند؟ یا چرا خبری از نظریات اسلامی در مراکز دانشگاهی و حوزوی و ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نیست؟! و چرا اقتصاد کشور بر پایه نظرات اندیشمندان اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری بنا شده است؟ و ..! 🔸در پاسخ به این سوالات باید داستان جمع آوری و خمیر کردن کتاب "بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی" اثر استاد شهید مطهری را بازگو کنیم. 🔹دهه‌های ۳۰، ۴۰و۵۰ هجری شمسی، گرایش عمومی اقشار دانشگاهی و روشنفکری به مارکسیسم شکل گرفت. از اروپا و آسیا گرفته تا آمریکای لاتین و آفریقا، تا شرق و غرب؛ جوانان مسلمان و غیرمسلمان، مارکسیسم را بعنوان مکتبی یافتند که می‌تواند با امپریالیسم و سرمایه‌داری و طبقات بالادست جامعه مبارزه کرده و سعادت جامعه و عدالت و برابر و رفاه نسبی مردم را تامین کند. جوانان مسلمان، اسلام را دین مبارزه با تبعیض و فقر و فساد نمی‌دانستند و جذب شعارهای جذاب مارکسیسم شدند. 🔸آغاز نهضت امام خمینی(ره) و سایر رهبران انقلاب و شاگردان امام اعم از شهیدان بهشتی، مطهری و علمایی چون طالقانی و روحانیت جوانی چون آیت‌الله خامنه‌ای و غیره، جریان اسلام سیاسی را بوجود آورد؛ جریانی که می‌گفت اساساً اسلام دین مبارزه با ظلم و استبداد و استعمار است؛ اسلام، همه‌اش سیاست است؛ توحید یعنی نفی طبقات اقتصادی و اجتماعی و ... . 🔹شهید مطهری را می‌توان پرچمدارِ نقد مبانی مارکسیسم دانست که میلیون ها جوان را آگاه ساخت. نقد مبانی الحادی و ماتریالیستی مارکسیسم و سپس طرح اسلام بعنوان یک مسلک اجتماعی و یکپارچه و مکتب مبارزه با ظلم و تبعیض و بی‌عدالتی، خیل عظیمی از جوانان را نجات داد. همین مقابله با مارکسیسم، اتهامی را از سوی ناجوانمردان متوجه مطهری ساخت که او طرفدار سرمایه‌داری است!! 🔸بعد از انقلاب اسلامی ۵۷، تشخیص شهید مطهری این بود که خطر مارکسیسم رفع شده و حالا خطر بسیار بزرگتری جامعه را تهدید می‌کند و آن هم است. وی در سخنرانی ها و یادداشت‌های مختلف علیه سرمایه‌داری و اقتصاد راست‌گرایانه می‌ایستد و سعی می‌کند مبانی اقتصاد اسلامی را ارائه کند. او به صراحت می‌گوید: "سرمایه‌داری جدید، رأس و رئيس مسائل مستحدثه است". 🔹شهادت استاد بدست فرقان چپ‌گرا(شاگردان موسوی خوئینی‌ها) کار استاد را ناتمام گذاشت. بعد از شهادت وی، جمعی از شاگردان استاد و موسسه نشر آثار ایشان، یادداشت‌ها و سخنرانی‌های او را درباره مبانی اقتصاد اسلامی، جمع‌آوری کرده و تحت عنوان فوق چاپ کردند. 🔸چاپ نظرات جدید استاد در کتاب و روزنامه‌ها همانا و اعتراض برخی روحانیت راست‌گرا نظیر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و امامی کاشانی و سایرین در محافل خصوصی همانا! آنان این مبانی که علیه اقتصاد راست‌گرا و سرمایه‌داری بود را طرفدار شعارهای مارکسیستی می‌دانستند! بخاطر طرح اصل عدالت و برابری بعنوان جدی‌ترین مبنای اقتصاد اسلامی، اتهام مبانی مارکسیستی به استاد شهید متوجه شد! در حالیکه استاد خود مبانی مارکسیستی را بارها و بارها رد کرده بود. 🔹روایات مختلفی درباره چگونگی و تخمیر کتاب مذکور وجود دارد. پررنگ‌ترین این روایات، این است که تعدادی از اعضای جامعه مدرسین با محوریت آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله امامی کاشانی، انتقاداتی به کتاب و مباحث مطرح کردند و کتاب را محضر امام بردند و گفتند که این نظرات شهید مطهری با نظارت خودش چاپ نشده و با مبانی اسلامی، در تضاد است و به نفع مارکسیسم است. 🔸امام فرمودند که فرصت مطالعه ندارم و مطالعه و تصمیم‌گیری را به آقای مهدوی‌کنی واگذار می‌کنند. نهایتاً چندهزار نسخه این کتاب جمع آوری و خمیر شد. 🔹عجیب است که چرا با این مباحث غنی شهید مطهری، اینگونه برخورد شد و قهرمان مبارزه با مارکسیسم را التقاطی و مارکسیسم‌زده معرفی کردند. 🔸ماجرای جمع آوری این کتاب، که می‌توانست همچون "اقتصادنای شهید صدر" چراغ راه آیندگان باشد و مقابل غول سرمایه‌داری، در عرصه نظری و پشتوانه اجرا بایستد بسیار غم‌انگیز و ناراحت‌کننده است و امروز که می‌بینیم نظام بانکی چگونه سرمایه‌داری را نهادینه کرده و دولت‌ها، یکی پس دیگری، چگونه دستورات لیبرال سرمایه‌داری را مبنای سیاست‌ها و رویکردها و بودجه‌بندی‌ها و برنامه‌های توسعه قرار می‌دهند، جای خالی مبانی اقتصاد اسلامی را به وضوح می‌بینیم. @modaresian
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴چرا و چگونه مبانی اقتصادی #شهید_مطهری بعد از انقلاب سانسور شد؟ 🔸یکی از تلخ‌ترین سانسورها و حوادث غ
در سومين فصل از بخش اول این كتاب، با عنوان «سرمايه‌داري جديد» با آراي ابتكاري و تحول آفرين استاد مواجهيم. استاد در اين فصل سرمايه‌داري جديد را «رأس و رئيس مسائل مستحدثه(يا نو پديد)» معرفي مي‌كنند و با نقد شيوه رايج اجتهاد، در اين زمينه مي‌نويسند: «فقهاي عصر، از مسائل بانك و بيمه و چك و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث‌هايي كرده و مي‌كنند ولي توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه، خود سرمايه‌داري است. زيرا ابتدا چنين تصور مي‌رود كه سرمايه‌داري يك موضوع كهنه قديمي است كه شارع اسلام براي آن، حدود و موازين مقرر كرده است. تجارت، اجاره، مستغلات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركت‌ها، همه اينها سرمايه‌داري است كه در اسلام براي آنها احكام و مقرراتي تعيين كرده(شده) است. اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطي به مطلب ندارد. ولي حقيقت مطلب اينطور نيست. سرمايه‌داري جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بي‌سابقه‌اي است و جداگانه و مستقلاً بايد درباره آن اجتهاد كرد». (ص56 و57 از كتاب بررسی اجمالی مبانی اقتصاد اسلامی).
اگر سر این کتاب و مباحث شهید مطهری این بلا را نمی‌آوردند قطعاً در بحث نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد، بانک، کار، تجارت، حقوق و دستمزد و غیره، کلی جلو بودیم... و حالا ببینید چگونه اندیشه راست‌گرایانه اقتصادی در نهادها و ساختارها و برخی دانشگاه‌های منتسب به برخی شخصیت‌ها، نهادینه شده. مثل اندیشه اقتصادی که در دانشگاه امام صادق نهادینه شد.
🔴 ماجرای برگزاری مراسم ترحیم شهید نواب صفوی توسط آیت‌الله مرعشی نجفی رحمت الهی نصیب این عالم بزرگ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
در اخبار گفته شد که ‎ رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای از کناره‌گیری همیشگی خود از فعالیت‌های سیاسی خبر داد! یکبار هم سال ۲۰۱۴ کناره‌گیری کرده بود! چقدر بی‌ثبات و بی‌مبنا! اسلام که سکولاریسم نیست که سیاست را کنار بگذاری مسلمان! وقتی جایی اشتباه میکنی، بپذیر و برگرد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
امیرحسین ثابتی نوشت: ‏در سال اول دولت رییسی، هفت وزیر به برنامه جهان آرا آمدند و سوالات انتقادی را شنیدند و پاسخ دادند. اما در چند سال دولت روحانی حتی یک وزیر جرات آمدن به برنامه و شنیدن سوالات انتقادی را نداشت، مولاوردی هم که بعد از دوره مسئولیتش آمد، وسط برنامه فرار کرد... 👌 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 الکوفی لا یوفی 🔹هدف ‎ از برهم زدن عراق، در روز عاشورا و حالا در آستانه ‎، فشار به ایران است تا ایران را مجاب کند با سیاست قبیله‌ای وی در عراق همراهی کند. به خیال خود با ممانعت از ورود ایرانی‌ها به اربعین، ایران کرنش نشان می‌دهد و در برابر زیاده‌خواهی‌های او کوتاه می‌آید! 1⃣ اولاً؛ سیاست کثیفی را اتخاذ کرده که می‌خواهد از اهرم اربعین علیه ایران استفاده کند. حرم‌های اهل بیت علیهم‌السلام متعلق به همه جهان اسلام است و نه مقتدی الصدر نه هیچ کس دیگری حق ندارد سایرین را از ورود به این اماکن باز دارد. 2⃣ ثانیاً؛ ما معتقدیم که خود حضرت اباعبدالله علیه‌السلام پاسخ این بی‌ادبی و گستاخی را خواهد داد. نه مقتدی که بنی امیه و بنی عباس هم در طول تاریخ نتوانستند جلوی اربعین را بگیرند. 3⃣ ثالثاً؛ جمهوری اسلامی اهل باج دادن به هیچ دولتی نیست و این شبه‌گروه‌ها که هیچ، دولت‌های آمریکا و انگلیس در چنددهه اخیر نتوانستند کاری از پیش ببرند. 🔹به نظر حقیر، مقتدی الصدر ناشی‌گری کرده و با این اقداماتش به انتحار سیاسی دست زده و تدبیرش نتیجه عکس خواهد داد. 🔸خوشبینانه‌اش این است که کار از دست مقتدی صدر خارج شده و حرکتی را شروع کرده که حالا نمی‌تواند کنترلش کند و بعثی‌ها و طرفداران سعودی آن را بدست گرفتند. که بازهم این حرکت کاملاً به ضرر اوست. هم در عراق و بین گروه‌های مختلف عراق و هم در ایران، او منفور شده. 🔹ظاهراً ضرب‌المثل ‎ همیشه مصادیقی دارد واین جماعت مفلوک تحت تاثیر عصبیت وتمامیت‌خواهی و قومیت‌گرایی، اهل نمک‌خوردن و نمکدان شکستن هستند. مگر موضع ایران چه بود؟ 🔸موضع ایران واضح است؛ خاک عراق نباید محل حضور آمریکا و سعودی و صهیونیست‌ها باشد؛ نباید محل تهدید ایران باشد و جریان صدر در سالهای اخیر نشان داده که تمامیت‌خواه است و حاضر است با سعودی سازش کند و حشدالشعبی را از بین ببرد و ...! ولی باید بداند که به این اهداف نخواهد رسید. ان‌شاءالله ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اقدام ‎ در محکوم کردن خشونت و دستور پایان تحصن به حامیان و طرفداران جریان صدر، قابل تقدیر است. با هدف قهرمان‌سازی از خود یا واقعاً دلسوزی برای کشور؛ فرقی نمی‌کند. 🔹کاش فتنه‌گران ‎۸۸ و سران فتنه کمی ‎ و تدبیر صدر را میداشتن و کشور را تا لبه پرتگاه پیش نمی‌بردند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چرا با راهبرد مخالفیم؟ 🔹یکی از نکات مهم دیدار رهبر انقلاب با هیئت دولت سیزدهم در کنار سایر تعریف و تمجیدها این نکته بوده که این دولت تا حد زیادی، انتظار افکار عمومی برای توافق با غرب را کاهش داده. واقعیت مسئله هم همین است که تا حد زیادی، این انتظار کاسته شده و مردم اگر امیدی داشته باشند به همین توان و ظرفیت های داخلی است و نگاه به بیرون کمتر شده است. 🔸نگاه به بیرون و تلاش برای احیای برجام از چند جهت خطاست، یکی ش همین است که مجدد مردم را به خارج از کشور امیدوار می کند و اقتصاد کشور شرطی می شود. البته هنوز هم با هر مرحله مذاکره و عدم توافق، تاثیراتی ولو کمتر از دوران سابق، بر بازار می گذارد. لذا تلاش برای احیای برجام، این خطر را بدنبال دارد که اقتصاد را به ورطه شرطی شدن بکشاند. 🔹دلیل دیگر مخالفت با احیای برجام، این است که ما باید واقع بین باشیم. واقع بینی و رئالیسم در عرصه بین الملل، ضرورتی جدی برای سیاستمداران و تصمیم گیران است. برجام هیچ تحریمی از تحریم های اساسی مثل یوترن و کاتسا و ... را بر نمی دارد. در همان سالهای اوج برجام، تقریباً هیچ چیزی نصیب ایران نشد. 🔸دلیل محکم دیگر در کنار سایر ادله؛ مبانی دینی و قرآنی ماست. مذاکره یعنی امتیاز دادن و امتیاز گرفتن. از قضا، امتیاز دادن، راه تسلط ائمه کفر را بر کشور هموار می کند در حالی که قرآن می فرماید: وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا. (آیه 141 سوره نساء). جنس امتیازاتی که در برجام داده شد همه راه تسلط آمریکا بر کشور را باز می کرد. از بازدیدها و نظارت های آنلاین و سرزده تا بتن کردن قلب راکتور اراک و از بین بردن سانتریفیوژها بدستور آمریکا. 🔹پذیرفتن اراده دشمن و پذیرفتن دستورات و خواسته های او، پذیرفتن طاغوت است. ما مأموریم به مقاومت و ایستادگی و مبارزه در برابر این طاغوت؛ نه اینکه هرچه گفت بپذیریم. از پذیرفتن این راه تسلط، هیچ سود مادی هم نبرده و نخواهیم برد. 🔸اینکه هر بار به نام تنش زدایی و گرفتن بهانه از آنان، از یکی از نقاط قوت خود یا داشته های خود عقب نشینی کنیم مطمئن باشیم که هیچوقت دشمن را راضی نمی کند. وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم.. (سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۰) 🔹و چگونه ما سوگند خداوند متعال را فراموش کنیم وقتی که در حدیث قدسی می فرماید: « به عزت و جلال و بزرگواری و جایگاه مرتفع عرشم سوگند،امید هر کس را که به جز به من امیدوار باشد حتماً و حتماً به وسیله ی نومیدی، خواهم برید و لباس مذلت و خواری در نزد مردم را حتماً حتماً به او خواهم پوشانید و او را از نزدیک شدن به بارگاهم حتماً حتماً دور خواهم ساخت! آیا در سختی ها جز مرا آرزو میکند؟ و حال آنکه سختی ها همه بدست من است و به کسی به جز من امید بسته است؟ و با حلقه ی فکر، درِ خانه ی غیر مرا میزند؟ و حال آنکه کلید در های بسته بدست من است و درِ خانه ی من به روی هر کسی که مرا بخواند باز است و کیست آنکه در مصیبت هایش مرا آرزو کرد و من رشته ی اتصال او را با خودم در آن مصیبت بریدم؟ و کیست آنکه در مقصودی که داشت امید به من بست و من امیدش را قطع کردم؟». منبع : کتاب لقالله ، تألیف عارف ربانی آیت الحق، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ص ۱۱۳ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 همانطور که معتقدیم اولویت اول اقتصاد است و بعد فرهنگ و درمسئله فرهنگ، ‎ اولویت چندم است و بحث حجاب هم صرفاً با ‎ حل نمی‌شود؛ اما باسلیطه‌گری و هنجارشکنی یک عده‌ی اجیر شده مخالفیم و ضرب و شتم بانوان محجبه و مومن را در اتوبوس و پاساژ و ..محکوم می‌کنیم ونباید اجازه داد. 🔹در بحث حجاب باید ریشه‌یابی کرد و بدانیم ریشه بدحجابی در جامعه را باید در ساختارهای غیرتوحیدی و ‌بی‌عدالتی وجامعه طبقاتی و اشرافیت اقتصادی و ناکارآمدی‌ها دید. اما این نگاه عمیق، به معنای نادیده گرفتن برخی هنجارشکنی‌ها و سکوت در برابر ضرب‌وشتم خانواده شهدا و بانوان محجبه نیست. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 فوری/ درباره طرح‌های ‎ و ‎ 🔹اگرچه بیش از ۳۰ درصد آب های سطحی کشور در خوزستان ذخیره و جاری می‌شود اما قریب ۸۰ درصد شهرهای استان و بیش از ۱۰۰۰ روستا آب شرب ندارند. سه طرح آبرسانی در دوره احمدی‌نژاد برای خوزستان(از سدهای خود خوزستان به شهرها و روستاها) تصویب شد.‏ 1⃣ طرح اول؛ آبرسانی به شهرهای شمال شرق و شرق ‎ از سد کارون۳(شهرستان‌های ایذه، باغملک، هفتکل، رامهرمز، صیدون و قلعه تل و ۱۳۹ روستا) 2⃣ طرح دوم؛ آبرسانی به شهرهای جنوب شرق از سد کوثر(ماهشهر، بندر امام، امیدیه، آغاجری، هندیجان، شهرهای بهبهان، رامشیر، میانکوه و روستاهای مسیر طرح). 3⃣ طرح سوم؛ آبرسانی به مرکز استان، شهرهای جنوب و جنوب غرب با عنوان ‎ از سد دز(کلانشهر اهواز با یک‌سوم جمعیت استان، دشت آزادگان،حمیدیه، هویزه، آبادان، خرمشهر،کوت عبدالله. درمجموع ۱۸ شهر و صدها روستا). 🔻بیش از ۱۳،۱۴ سال از تصویب این طرح‌ها میگذرد و تا انتهای دولت قبل، پیشرفت ناچیز بود. حالا اخباری منتشر شده که طرح غدیر در یکسال اخیر دولت رئیسی تکمیل شده و آماده افتتاح است. توضیح کلیات طرح غدیر در چند نکته: 🔹پروژه غدیر با سه فاز کلید خورد: فاز اول، آبرسانی از قیصریه تا آبادان وخرمشهر؛ فاز دوم، تامین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان، فاز سوم؛ از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز.‏ 🔸کلنگ پروژه غدیر بعنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور و شاید درخاورمیانه، در ۲۶ آذر ۸۷ به زمین خورد و قرار بود ظرف ۵ سال(تا۹۲) تکمیل شود که حالا بعد از ۱۴ سال خبر تکمیل آن منتشر شده. در دولت روحانی بصورت بخشی و جزئی هم افتتاح شده بود(آبرسانی به خرمشهر و آبادان بعد از اتفاقات تابستان ۹۷ در این دو شهر).‏ 🔹اگرچه مشکل آب خرمشهر وآبادان در ظاهر حل شد اما باز کیفیت آب نسبت به سابق تفاوتی ندارد و هم‌اکنون فقط بادستگاه تصفیه خانگی قابل شرب است و برخی روستاها هم بی‌آب ماند. 🔻لذا قبل از افتتاح ‎، باید به چندمسئله مهم را باید گوشزد کرد: 1⃣ اولاً این تاخیر ۴۰ ساله زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.‏ این حق مردم خوزستان نبود. 2⃣ ثانیاً مواظب باشیم افتتاح، واقعی باشد و مثل افتتاح فاز اول آبرسانی به خرمشهر و آبادان نباشد یا مثل آبرسانی به غیزانیه نباشد که هنوز بخش‌هایی مشکل آب دارند. حقیقتاً تفاوت کیفیت و کمیت و فشار آب، ملموس باشد و مردم این شیرینی را واقعاً بچشند. نه اینکه همان آش باشد و همان کاسه و باز مجبور به استفاده از تصفیه‌کن باشند به خلاف اکثر استان‌های کشور! 3⃣ ثالثاً؛ طرح‌های آبرسانی غیر از غدیر نباید مسکوت بماند.‏ سایر شهرهای شمال شرق و شرق و جنوب شرق قریب چنددهه منتظرند. 4⃣ رابعاً؛ بعد از راستی‌آزمایی از نتایج این افتتاح، باید از دولت آقای ‎،ویژه تشکر کرد که کمتر از یکسال توانسته، این پروژه بزرگ که آب قریب ۵ میلیون نفر از خوزستانی‌ها را تامین می‌کند، تکمیل نماید. مردم خوزستان، مردم قانع، نجیب، شریف و ایثارگری هستند و قدر این خدمت را خواهند دانست. 🔻در پایان؛ مردم ایران حالا با شنیدن این خبر که آبرسانی به ۵ میلیون خوزستانی قرار است در روز جمعه، ۱۱ شهریور بدست رئیس جمهور افتتاح شود، اعتراضات و مطالبات مردم ‎ را به یاد می‌آورند و حالا باورشان می‌آید که وقتی می‌گفتیم ‎، حرف کذبی نبود و واقعیت داشت! اگرچه برخی همیشه سعی می‌کردند تکذیب کنند و به فعالان مطالبه‌گر برچسب می‌زدند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 پیشنهاد به برادر ‎ که در صداوسیما مسئولیت گرفته و سایر جوانانی که از شاخص‌های جریان انقلاب و طیف عدالتخواه هستند و مسئولیت گرفتند: 🔹 در رسانه‌ها با مردم حرف بزنید و از اهداف و برنامه‌های خود بگوئید و موانع کار را معرفی کنید. در خفا و بدون کنش رسانه‌ای، کار بی‌فایده است. 🔸چون مسئولیت شما به پای خیلی عظیمی از جوانان انقلابی و طیف عدالتخواه نوشته شده؛ اگر نمی‌توانید کاری کنید یا موانع زیاد است یا در این ساختار نمی‌توانید کاری از پیش ببرید، به هر دلیلی که نمی‌توانید موثر باشید، حتماً اعلام کرده و مردانه استعفا کنید ولی اجازه ندهید جریان صدمه ببیند. 🔹در مدتی که از مسئولیت شما و جناب جبلی در صداوسیما گذشته، تفاوتی بین این صداوسیما و صداوسیمای علی عسکری شاهد نبوده‌ایم. نه سیاستگذاری‌ها تغییری کرده‌اند نه رویکردها و نه مدیران. ریل همان است و راننده‌ها و مسائل همان. 🔸در صداوسیمای شما هم نمی‌توان برجام و احیای برجام را نقد کرد؛ نمی‌شود از سیاست‌های اقتصادی دولت نقد کرد؛ نمی‌توان ... ! 🔹خلاصه؛ گزارش کار بدهید. مسائل و موانع را بگوئید. اگر هم نمی‌توانید یا علی مدد. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔻بخش اول 🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نکته ای مهم اشاره کردند و فرمودند پرچمی که در دست جمهوری اسلامی است، پرچم معنویت و عدالت است. این پرچم انبیاء و ائمه بوده: «این همان پرچم است، پرچم ائمّه است، پرچم انبیا است و نوشته‌ی این پرچم هم همین دو کلمه است: عدالت و معنویّت.» چند کلامی در تبیین این نکته مهم عرض می کنم. 🔻این کلام چند وجه دارد که به آن اشاره می کنم. 1️⃣ وجه اول: بدون عدالت، معنویتی نخواهد بود. 🔸هدف اصلی همه انبیای الهی چه بود؟ و برای رسیدن به این هدف چه اقدامی باید می کردند؟ بر مبنای آیات و روایات، هدف نهایی و اصلی همه انبیاء علیهم السلام، این بود که بشر را به برای رسیدن به کمال الهی هدایت کنند. فلسفه وجودی انسان، رسیدن به مقام قرب الهی و انسان کامل است. انسانی که به بی نهایت برسد و خدایی شود. انسانی که از غل و زنجیر دنیا و اهل دنیا رها شود و به سعادت الهی برسد. این هدف اصلی همه انبیاء است که انسان ها را به کمال معنویت الهی برسانند. اما چگونه و از چه طریقی؟ و مقدمه این هدف والا چیست؟ 🔹مقدمه هدف اصلی پیامبران، یک هدف میانی و بسیار اساسی است که شرط ضروری است. پیامبران برای اینکه انسان ها را به صراط الهی هدایت کنند و جامعه را تربیت کنند، دنبال تربیت فرد فرد جامعه نبودند. دنبال ایجاد یک مدرسه یا مؤسسه یا فرقه نبودند. بلکه دنبال ایجاد یک کارخانه انسان سازی بودند. آن کارخانه انسان سازی، یعنی نظام سیاسی مبتنی بر عدل و جامعه عادلانه. یعنی پیامبران برای اینکه بتوانند انسان ها را تربیت کنند، جامعه را هدایت کنند، راهی بجز نفی طبقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بنیان گذاشتن یک و بی طبقه نداشتند. آنان برای تحقق جامعه عادلانه، در این مسیر با طواغیت جامعه اعم از مترفین، اشراف، سرمایه سالاران، زرسالاران، زورگویان، مستبدان و مستکبران و ... مبارزه کردند چون اینها موانع اصلی تحقق جامعه عادلانه اند. 🔸لذا در قرآن، آیه 25 سوره حدید آمده: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...». ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند... 🔹این همان پرچم انبیاء الهی است. یعنی پرچم معنویت و عدالت. تا مقدمه و هدف میانی که همان جامعه عادلانه و نظام سیاسی مبتنی بر عدل است، محقق نشود، جامعه معنویتی نخواهد داشت و تربیت معنوی عموم جامعه محقق نمی شود. تربیت حداقلی خواهد بود و بسیار سخت و ناممکن و فقط انسان های معدودی می توانند زیست معنوی داشته باشند. شرایط برای عموم فراهم نخواهد شد. 2️⃣ وجه دوم؛ بدون معنویت، عدالت محقق نمی شود. 🔹در این زمینه باید عرض کنیم؛ اولاً بدون توجه به عالم معنویت و مبانی دینی و اعتقادات و اخلاقیات و احکام اسلامی، نگاه به مفهوم و ابعاد و چگونگی عدالت ناقص است. عدالتی که اسلام از آن دم می زند با عدالتی که مکاتب مادی نظیر کمونیسم و مارکسیسم از آن می گویند متفاوت است. ما باید بدانیم عدالت را برای خود عدالت نمی خواهیم. عدالت هدف نهایی نیست بلکه هدف میانی است و البته اگر محقق نشود هدف نهایی هیچوقت محقق نمی شود. 🔸ثانیاً کسانی که بناست عدالت را اجرا کنند یا بخواهند و مطالبه کنند، اگر مبنای اندیشه دینی و معنوی نداشته باشند، یا نمی توانند و یا به انحراف می روند. ثالثاً کسانی که می خواهند عدالت را اجرا کنند و کسانی که دم از عدالت و عدالتخواهی می زنند باید خود اهل تزکیه و اهل معنویت باشند. اگر اهل تزکیه نفس و اهل معنویت و اهل عبادت به درگاه خداوند متعال نباشند یا نمی توانند یا به انحراف خواهند رفت. 🔹از این روست که یکی از ویژگی های اصلی انتخاب حاکمان، عدالت است. توجه کنید که برخی از فقهای قدیم، یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت می دانند. یعنی فردی که می خواهد امر و نهی کند، خود باید عادل باشد. یعنی چه؟ یعنی عدالت درونی داشته باشد و اسیر نفس و ظلم کردن به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره و اصرار به گناهان صغیره نباشد. برخی فقها البته این شرط را ذکر نمی کنند چون اگر بناست فقط عادلان امر و نهی کنند، مگر چند عادل در جامعه داریم؟ و لذا همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. 🔸البته، اکثر فقها، شرط عدالت را اگر شرط انجام امر و نهی ندانند ولی شرط تأثیر آن امر و نهی می دانند. یعنی تا فرد آمر و ناهی، خود عادل نباشد، امر و نهی او تأثیری در مخاطب ندارد. مخاطب، حاکمان باشند یا مردم؛ فرقی نمی کند. ادامه دارد ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔻بخش اول 🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔺بخش دوم 🔹در بخش اول توضیح دادیم حاکمی که می خواهد عدالت را اجرا کند فردی که قصد عدالتخواهی دارد؛ خود باید اهل معنویت باشد؛ به مبانی اندیشه دینی مسلط باشد وگرنه در مقام اجرا یا در مقام پژوهش یا در مقام عدالتخواهی دچار سستی و عقب ماندگی شده یا دچار انحراف می شود. 3️⃣ وجه سوم؛ وظیفه نظام سیاسی اسلام، تلاش همزمان در این دو حوزه است. باید هم پرچم معنویت را بلند کند و هم پرچم عدالت را. یعنی هم هدایت معنوی جامعه و هم تحقق جامعه عادلانه و توحیدی. ولی با این نگاه که اولویت اصلی، تشکیل جامعه عادلانه و توحیدی است. بیشتر توان و انرژی و زمان باید روی تشکیل جامعه عادلانه باشد اگر به این هدف رسید، هدایت معنوی آسان تر است. البته اولویت بندی به معنای رها کردن کامل امور معنوی جامعه نیست. معنای اولویت بندی، یعنی تلاش بیشتر، برنامه ریزی بیشتر، تعصب و غیرت بیشتر و ... . 🔹خیلی از متدینین، که دنبال کار فرهنگی و فعالیت دینی هستند، بدون توجه به هدف میانی و اساسی که همان تحقق عدالت است می خواهند جامعه را معنوی کنند. به همین دلیل نمی توانند و جامعه آنان را پس می زند و گاهی این فعالیت ها به ضد خودش هم تبدیل می شود. بدون اینکه با اشرافیت و طبقه سرمایه سالار که می خواهد همه منابع و امکانات مال خودش باشد، مبارزه کنند، می خواهند با برنامه های دینی و برقراری مناسک، جامعه را معنوی کنند. باید بدانند که نمی شود. هیچوقت این امکان پذیر نیست. 🔸در مقابل؛ کسانی را می بینیم که فکر می کنند بدون توجه به دین و مبانی دینی و چارچوب دینی و اخلاقیات و احکام اسلام و بدون تزکیه و بدون معنویت، می توانند عدالتخواهی کنند یا عدالت را اجرا کنند. اینها به هدف نمی رسند. 🔹زندگی و سبک انبیای الهی و حضرات ائمه معصومین علیهم السلام را که بازخوانی می کنیم، می بینیم غرق در معنویت و عبادت و از طرفی زندگی سراسر مبارزه با طاغوتیان و اشراف و ظالمان. اوج این معنویت و عدالت، قیام عاشورای حضرت اباعبدالله است چه معنویتی و چه جهادی و مبارزه ای در این سطح است؟ حالا جمهوری اسلامی بعنوان یک حکومت دینی، این پرچم را بدست گرفته؛ باید همانند نظام علوی عمل کند. 4️⃣ وجه چهارم؛ اهداف انبیاء الهی محدود به یک سرزمین و ملت محدود نبود بلکه برای همه بشریت و عالم بود. اهداف انقلاب اسلامی هم جهانی است و محدود به ایران نیست. اعتلای پرچم معنویت و عدالت در سرتاسر عالم. لذا همانگونه که شخص اگر می خواهد عدالت را اجرا کند و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، باید خودش عادل باشد و عدالت درونی داشته باشد(اهل ظلم به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره نباشد و اصرار به گناهان صغیره نداشته باشد) یک نظام سیاسی اگر می خواهد حقیقتاً عدالت را در جهان اجرا کند و با ظالمان جهان در بیفتد باید عدالت درونی داشته باشد. یعنی چه؟ یعنی مدیران و حاکمان و نهادها و ساختارهایش عادل باشند و اهل ظلم به زیردستان و مردم خود نباشند. 🔹اگر چنانچه می خواهد در برنامه های خارجی اش موفق باشد و آنجا هم با ظالمان و مستکبران مبارزه کند و این مبارزه به نتیجه برسد باید عدالت درونی داشته باشد تا بتواند در مبارزه با طاغوتیان جهان و مستکبران جهان موفق و پیروز باشد. این مبارزه ای که ایران اسلامی امروز با مستکبران عالم دارد اگر عدالت درونی اش ان شاءالله محقق شود، زودتر به نتیجه خواهد رسید. راه پیروزی نهایی و سریعتر در برابر مستکبران عالم، تحقق عدالت در داخل است. اگر این تحقق پیدا کرد ما با افتخار بیشتر و عزت مضاعف و توان بالاتر در برابر نانجیبان عالم خواهیم ایستاد. ان شاءالله تعالی. 🔸اگر گاهی، بخشی از جامعه، به ارزش مبارزه نظام اسلامی با مستکبران عالم واقف نیستند و گاهی بخش هایی از جامعه فکر می کنند نظام دارد منابع داخلی را در سیاست های خارجی هزینه می کند بخاطر همین ضعف داخلی و عقب ماندگی در عدالت است. در حالیکه حقیقتاً اینگونه نیست و هزینه های نظام اسلامی در مسائل خارجی نسبت به اکثر کشورهای منطقه و جهان کمتر است ولی چه کنیم که بخاطر ضعف های درونی، تیغ زبان مان کُند است. اگر عدالت در داخل به وجود بیاید عدالتخواهی بین المللی ایران، قوی تر خواهد بود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3