هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 دوره آموزشی یادداشتنویسی تحلیلی
🔻روشهای کاربردیِ یادداشتهای کوتاه و بلند
🔹ده جلسه آنلاین(اسکایپ) و آفلاین(ضبط شده)
🔸مدرس: داود مدرسییان
فعال رسانه و تحلیلگر مسائل سیاسی
🔻ثبتنام و جزئیات بیشتر(پیامک):
09168309643
Eitaa.com/jamalpor_khz
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 دوره آموزشی یادداشتنویسی تحلیلی 🔻روشهای کاربردیِ یادداشتهای کوتاه و بلند 🔹ده جلسه آنلاین(اسکا
🔴 در نظر داریم دوره #یادداشتنویسی_تحلیلی رو بعد از ماه مبارک رمضان برگزار کنیم.
ده جلسه؛ هفتهای یک جلسه برگزار میشه. هم آنلاین، هم آفلاین(بصورت ضبط شده برای کسانی که نمیتونن آنلاین باشن).
کسانی که مایل به نویسندگی و تحلیل هستن، میتونن از این مباحث و روشهای کاربردی، جهت تقویت نویسندگی استفاده کنن.
🔻آیدی ثبتنام و جزئیات بیشتر:
@jamalpor_khz
🔻بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین که بی ارتباط با مسائل اخیر در جامعه و استغفار برخی مقامات نیست:
🔹مسئلهی استغفار در معارف اسلامی یک حقیقت خیلی مهمی است. مخصوص مسائل شخصی هم نیست توبهی در گناه شخصی یک مقوله است توبه در گناه اجتماعی هم یک مقوله است.
🔸استغفار و توبه هم فرد را ترمیم میکند هم جامعه را ترمیم میکند. و در هر بخشی هم آن استغفار و بازگشت و توبه به تناسب خود آن بخش است؛ ما ممکن است فرضاً در یک مسئلهِی فرهنگی، یک مسئلهِی سیاسی، یک مسئله یک حرکت نظامی منباب مثال خطایی کرده باشیم، اشتباهی کرده باشیم یا از سر غفلت یا گاهی اوقات بر اثر تنبلی، بیتوجهی، انجام ندادن آنچه که برعهدهی ما انجامش واجب است وقتی که زخم اجتماعی بوجود میآید به این شکل استغفارش به این است که برگردیم توبه کنیم برگردیم اصلاح کنیم.
🔹مگر نمیگویید ما کشور قوی میخواهیم؟ استغفار و توبه شما را قوی میکند. خطا موجب تضعیف است. برگشت از خطا موجب تقویت است. هم در مسائل شخصی اینجور است هم در مسائل اجتماعی ما مسئولین جامعه هستیم. رفتارهای ما، کارهای ما، گفتارهای ما، موضعگیریهای ما در وضع کشور اثر میگذارد اگر خطایی حاصل بشود راهش همین است راهش استغفار کردن است. استغفار البته فقط به زبان گفتن نیست.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مسئله حجاب، گفتند: مسئله حجاب که اکنون تبدیل به یک چالش تحمیلی شده است، پیش از این وجود نداشت و افرادی با برنامهریزی و نقشه کشیدن، آن را به مسئلهای تحمیلی تبدیل کردند.
ایشان موضوع حجاب را از جنبههای فقهی، قانونی و ملاحظات جانبی در خور توجه دانستند و افزودند: از لحاظ شرعی، حجاب حکم مسلّم شرعی است و پوشاندن بدن برای زنان غیر از صورت و دو کف دست واجب شرعی و غیرقابل صرفنظر کردن است و مردم و بانوان ما که مسلمان و مقیّد و متعبّد هستند، باید این حکم شرعی را رعایت کنند.
حضرت آیتالله خامنهای، از منظر قانون، حجاب را حکمی قانونی خواندند و با تأکید بر اینکه رعایت قانون بر همگان، چه معتقدان به شرع و چه غیرمعتقدان واجب است، گفتند: در خصوص ملاحظات جانبی، دخالت بیگانگان در قضیه حجاب از طریق انواع رسانهها واضح بود البته عدهای هم در داخل به آنها کمک کردند اما اصل هدایت و طراحی برای مخالفت با حجاب از بیرون کشور انجام شد که بانوان عاقل و فهمیده ما باید به این واقعیت توجه کنند.
ایشان با اشاره به گزارشهای موثق از استخدام افرادی برای حضور هنجارشکنانه در جامعه با هدف از بین بردن حرمت حجاب، افزودند: وقتی ما دست بیگانه را در قضیهای میبینیم باید مواضع خود را متناسب با این واقعیت تنظیم کنیم.
رهبر انقلاب، طراحی برای برداشتن حجاب بانوان را اولِ کارِ بدخواهان دانستند و گفتند: هدف نهایی آنها برگرداندن تدریجی وضع کشور به دوران فضاحتبار طاغوت است که در آن دوره وضع زنان برخلاف امروز از لحاظ سطح سواد و نقشآفرینی مدیریتی، ضعیف و از لحاظ پوشش و هنجارهای اجتماعی هم بسیار مفتضح بود.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: اطمینان دارم که بانوان کشورمان حتی کسانی که در زمینه حجاب قدری سهلانگاری دارند، دلبسته به اسلام و نظام هستند؛ بنابراین باید به این چشم به موضوع نگاه کرد در عین حال که قضیه حجاب را هم همه باید رعایت کنند.
ایشان دولت و قوه قضائیه را موظف به عمل به مسئولیتهای شرعی و قانونی خود در موضوع حجاب دانستند و افزودند: البته خود بانوان در این زمینه بیش از همه مسئولیت دارند که حجاب اسلامی را رعایت کنند.
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به مسئله حجاب، گفتند: مسئله حجاب که اکنون تبدیل به یک
حجاب؛ مسئله ی تحمیلی!
🔻بخش دیگری از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مسئولین کشور، درباره حجاب بانوان اختصاص پیدا کرد و ایشان از آن به عنوان #مسئله_تحمیلی یاد کردند. مسئله تحمیلی، یعنی اینکه یک چیزی جزو مسائل جدی ممکلت نبود بلکه به مسئله تبدیلش کردند تا ما را از مسائل اصلی کشور غافل کنند.
در این رابطه دو گروه نقش ویژه داشتند: هم دشمنان و مغرضان نظام و هم عده ای غافل!
ایشان در این سخنرانی مجدداً بر حجاب شرعی و وظایف دستگاه ها و تقسیم وظایف آنان تأکید داشتند که این دستگاه ها مشخص است چه اقداماتی باید انجام دهند.
بازهم مجدداً یک عده غافل در داخل، فکر می کنند مقصود رهبری همان دست کارهایی است که حجاب را به مسئله تبدیل کرد!!! فکر می کنند همان دست دوقطبی سازی هایی است که حجاب را به اولویت سیستم تبدیل کرد!
اقداماتی که دستگاه ها باید انجام دهند اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و قانونی است. کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت! یک عده فکر می کنند مقصود همان اقدامات تکراری گذشته است که منجر به دوقطبی سازی کشور شده است.
با این وجود؛ همه دستگاه ها و ادارات در عرصه حجاب و عفاف وظایفی دارند که باید با برنامه ریزی و عقلانیت اجرا کنند؛ حتماً باید از هرگونه اقدام شتابزده و جنجال برانگیز و ... دوری کنند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
حضرت آیتالله خامنهای، مشارکت و نقشآفرینی مردم در اقتصاد را موجب نیرومندی ایران و ثبات اقتصاد دانستند و افزودند: سیاستهای اصل ۴۴ که با استفاده از خود قانون اساسی تنظیم و ابلاغ شد، باید عملی شود که در گذشته ضعفهای زیادی در این زمینه وجود داشته است.
ایشان تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه هفتم را از منظر کارشناسان، امکانپذیر و استمرار آن را موجب ایجاد گشایش مطلوب در زندگی مردم دانستند و گفتند: البته رشد اقتصادی به تنهایی برای تحول در زندگی و معیشت مردم و طبقات ضعیف کافی نیست بلکه مؤلفههای دیگری همچون فرصتهای عادلانه و برابر برای دستیابی به امکانات در سطوح مختلف نیز لازم است که در این زمینه نقش آموزش و مهارتافزایی جوانان، کلیدی است و مدیران ارشد باید برای آن برنامهریزی کنند.
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
حضرت آیتالله خامنهای، مشارکت و نقشآفرینی مردم در اقتصاد را موجب نیرومندی ایران و ثبات اقتصاد دانس
یکی از موارد دیگر مورد تأکید رهبر انقلاب این مسئله بود که دولت و مجلس باید در نظر بگیرند. رشد اقتصادی و آماری که این روزها دارند بیان می کنند بسیار مهم است.
اما مهم تر از آن، ملموس شدن این رشد در زندگی مردم است. مسکن، کار، خوراک و پوشاک مردم و .. باید آثار این رشد را ببیند.
مسئله مهم دیگر که در سخنرانی به آن اشاره کردند که رشد اقتصادی به تنهایی برای تحول در زندگی و معیشت مردم و طبقات ضعیف کافی نیست؛ بلکه مؤلفه های دیگری همچون فرصت های عادلانه و برابر برای دستیابی به امکانات در سطوح مختلف لازم است!
دقت بفرمائید؛ فرصت های عادلانه و برابر در دستیابی به امکانات و منابع ثروت و ... .
اولین مسئله در عدالت، همین است: فرصت های برابر!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
مسئله دیگر که تأکید داشتند اینکه مسئله غزه از اولویت نیفتد.
و اینکه نه فقط در ممالک اسلامی، بلکه باید در کشورهای غیراسلامی هم، راهپیمایی روز قدس بزرگ و باشکوه برگزار شود.
نقش دوستانی که میتونن با زبان های انگلیسی و اسپانیولی و عربی و اردو و ... در توئیتر و اینستاگرام در این عرصه تولید محتوا کنند، خیلی مؤثر است.
اگر از دوستان کسانی محتوای تولیدی با این زبان ها داشتند برای نشر در توئیتر و تلگرام و اینستاگرام، به سهم خودمون در خدمت این عزیزان خواهیم بود.
و سخن قابل تامل رهبر حکیم انقلاب| ۱۵-۱-۱۴۰۳
دیدار با کارگزاران نظام:
«محبوبیتطلبی و به فکر مناصب آینده بودن برکت را از کار میبرد!»
🔴 گروهک #جیش_الظلم و این وهابیان و تجزیهطلبان مدعیان اسلام، میبینند دهها هزار زن و بچه و مرد در #غزه به خاک وخون کشیده شده؛ اما یکبار تفنگ خود را به سوی اسرائیل نشانه نگرفتند.
🔹میبینند که این ایران اسلامی است که پشتیبان غزه و مردم مظلوم فلسطین است.
لذا هدفشان برهم زدن تمرکز ایران بر اسرائیل است! معادله واضح است!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔺 انتشار برای نخستین بار
▫️ دستخط شهید حاج قاسم سلیمانی
بسم الله الرحمن الرحیم
دفاع از فلسطین برای ما شرف و عزت است و ما این را با هیچ متاعی در دنیا معامله نخواهیم کرد.
🇵🇸 الدفاع عن فلسطین بالنسبة إلینا هو الشرف و العزّة، و نحن لن نبیع هذا بأي من متاع الدنیا.
#روز_قدس
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔻در پاسخ به مولوی عبدالحمید که بجای محکوم کردن حملات تروریستی #جیش_الظلم، دو طرف را به گفتگو دعوت کرد نوشتم:
🔴 در منطق علوی، مادامیکه دست به شمشیر نبرده بودید گفتگو موثر بود. حضرت امیرالمومنین علی (ع) با معاویه، طلحه، زبیر، عایشه و خوارج، تا زمانیکه دست به شمشیر نبردند مبارزه نکردند و دست به شمشیر نبردند؛ حتی با گفتگو ۸ هزار نفر از ۱۲ هزار خوارج را بازگرداند!
🔻شماها کی اهل گفتگو بودید؟
هرچیزی صبری دارد؛ نظام خیلی صبوری کرده مقابل شماها. امیدوارم بساط شما هم بزودی جمع شود که روز بروز نمکنشناستر شدید.
🔹مردم نمیتوانند کسانی را که دنبال تجزیه طلبی و اهداف تروریستی هستند بیش از این تحمل کنند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 هفته قبل در جلسهای با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران(بسیج دانشجویی دانشگاه تهران) که برای امور جهادی وارد خوزستان و در هویزه مستقر شدند حاضر شدم و درباره مبانی مطالبهگری، عدالتخواهی و کار جهادی و همچنین نظام مسائل خوزستان و هویزه نکاتی را عرض کردم که در اینجا تیتروار اشاره میکنم؛
1⃣ نخست؛ رسالت ما بعنوان دانشجو، طلبه، روحانی، معلم و فعال فرهنگی و جهادی چیست و دنبال چه هستیم و هدف اصلیمان چیست؟
🔹رسالت ما، در امتداد رسالت انبیاء و اولیای الهی تعریف میشود. خداوند متعال در آیه 25 سوره حدید میفرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ...
🔸همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و برهان فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به قسط و عدالت قیام کنند...
🔹رسالت پیغمبر، ساخت #جامعه_توحیدی بود. جامعه توحیدی یعنی جامعهای که سری و تهی ندارد؛ ارباب و رعیت ندارد؛ به طبقات بالادست و برنده و طبقات فرودست و بازنده تقسیم نمیشود؛ هرکسی نمیتواند زور بگوید و ظلم کند.
🔸جامعه توحیدی، جامعه بیطبقه است؛ کسی برده کسی نیست؛ آزادی انتقاد و آزادی بیان به معنای واقعی کلمه وجود دارد.
🔹رسالت اصلی من و شما و سایر اقشار نخبه و موثر، اعم از دانشجو، استاد، طلبه و روحانی و غیره همین است؛ اگر جامعه عادلانه محقق شد، فضا برای تربیت انسانها بصورت عمومی و سیستمی فراهم میشود.
2⃣ دوم؛ خیریه و کار جهادی یک اقدام موقت و اورژانسی است نه دائمی؛ خیریه انواعی دارد؛ برخی خیریهها محل پولشویی هستند؛ برخی دیگر توسط سرمایهداران ایجاد میشوند تا از خود چهره موجهی نشان دهند.
🔹در بحث خیریه و امور جهادی، نباید این امور برای راحت کردن وجدان خودمان انجام دهیم؛ اینکه چندروزی کار جهادی که باعث افتخار است انجام دهیم و قضیه را تمام شده فرض کنیم خطاست؛ کار جهادی نباید بیتفاوت به مسائل اصلی باشد. باید بدانیم امورات جهادی و خیریه یک مسئله اورژانسی است. راهحل اصلی، تحقق عدالت و ریشهکن کردن فقر از طریق تحول در ساختارها و قوانین است. کار جهادی و خیریه را با این نگاه انجام دهیم.
🔸ما هر چه بتوانیم باید دنبال مردمی کردن اقتصاد باشیم؛ باید این را خودمان فهم کنیم و تبیین و مطالبه کنیم؛ ۲۵ درصد اقتصاد طبق سیاستهای اصل ۴۴ باید در قالب تعاونیها به سه دهک پایین جامعه واگذار شود تا فقر ریشه کن شود و به حداقل برسد.
🔹در بحث مردمیسازی اقتصاد نیاز به کار علمی و نظری داریم ...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل صحبت حاج آقای #پناهیان را گوش دادم، عجیب بود یه عده گفتن به امیرالمومنین اهانت شده و..! اونم برخی کسانی که نسبت به اهانت صریح به قرآن و اهل بیت در پاییز۴۰۱ معمولاً ساکت بودند وحمایت میکردند از اهانت کنندگان!
پناهیان اینجا میگه امیرالمومنین برای ویژهخواران #گوشت_تلخ ی کردند و این به نوعی از زبان خود ویژهخواران بوده که چرا علی با ما راه نمیاد!
اتفاقا مشکل اصلی مدیریت بعضی از مسوولان امروز ما همین است که میخواهند دل همه را بدست بیاورند و در مقابل زیاده خواهان و سوداگران، گوشت تلخ و قاطع نباشند. وگرنه ایران در اوج جنگ اقتصادی و فشار تورم بر گرده مردم، بهشت سوداگران نبود!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از حامیم | رضاافشار
🔺ابزارهای واقعی دشمن کدامند؟
رهبری عزیز فرمان جهاد کبیر را مطرح کردند تا دلسوزان دست دشمن را با تبیینشان برای مردم رو کنند
لکن از یک نکته مهم نباید غافل بود و آن اینکه هر چند توطئه دشمن هم در تخدیر فکر و جنگ روانی و روایتها برای مردم روشن شود اگر ابزارهای اساسی دشمن در درون کشور در حال کار باشند تبیین ما آنطور اثر گذار نخواهد بود بلکه شاید نتیجه عکس هم بدهد(دقت شود)
فکر میکنید این ابزارهای اساسی که بر روی آنها جنگ روانی، جنگ روایتها، جنگ نرم دشمن سوار میشود کدامند؟!
دو دهه پیش که ما مشغول فعالیتهای فرهنگی خودمان بودیم رهبری حکیم فریادش را زده و نشانمان دادند
لکن باز مثل بسیاری بیانات دیگر نه نظرا و نه عملا پیگیریای از طرف ما انجام نشد
"هر که میخواهد با دشمنان این ملت #مبارزه_عملیِ_کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از #فساد، #تبعیض و #فاصله_طبقاتی. ما باید با اینها مبارزه کنیم".
(سید علی خامنهای ١٣٨٢/٣/۴)
حالا از شما میپرسم تا زمانی که این ابزارها دارند در کشور کار میکنند، تا زمانی که رانتخواری، ویژهخواری، تبعیض در کشور وجود دارد، تا زمانی که مردم ذاغه نشین و مسئول برج نشین داریم جهاد تبیین ما به دل بنشیند؟! چقدر باید انرژی بگذاریم؟!
اگر قبول داریم این حرف را!
آیا نباید برای تربیت انسانی که رویای اجتماعیش رفع فقر و فساد و تبعیض است برنامه ریزی تخصصی میداشتیم؟
نباید قبل از آنکه ایمان مردم را، آرمان مردم را و مقاومت مردم را این سه گانه شیطانی(فقر-فساد-تبعیض) بشکند کاری میکردیم؟!
هنوز هم دیر نشده...
یا علی بگو....
✍🏼#رضا_افشار
٢٧ رمضان ١۴۴۵
١٩ فروردین ١۴٠٣
_________
📚@reza_afshar
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔺ابزارهای واقعی دشمن کدامند؟ رهبری عزیز فرمان جهاد کبیر را مطرح کردند تا دلسوزان دست دشمن را با تب
ابزارهای واقعی دشمن اینهاست؛ فقر، فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی.
با اینها باید مبارزه کرد. ابزارهای اصلی دشمن اینهاست. نه اینکه سوژه شما بشود کسانی که علیه اینها مبارزه میکنند و حالا از نظر شما، خطاها و اشتباهاتی هم دارند!
🔴 باید از مصداق به ریل، روال و زیرساخت رسید!
🔹یک مدل عدالتخواهی، مبارزه با مصادیق بزرگ و کوچک فساد است؛ اینکه در منطقه ای، در اداره و دستگاهی، در وزارتخانه ای یا در هر نقطه ای، فسادی شکل بگیرد و اشخاصی بصورت شبکه ای و سازماندهی شده اقدام به سوءاستفاده از بیت المال کنند و مجموعههای مردمی بصورت نامنظم و پارتیزانی اقدام به افشای این فساد کنند حتماً جزو با ارزشترین کارهاست؛ در فضایی که مبارزه با فساد، سیستماتیک نیست و سیستم در مبارزه با فساد، خلاءهای جدی دارد، این مدل چریکی و پارتیزانی، حداقلترین کارهاست و البته هر مجموعه و هر فرد یا مجموعهای شجاعت ورود به این عرصه را ندارد. بالاخره هزینه بسیار دارد.
🔸مثال؛ در برخی واگذاریها، دستاندرکاران به کمک طبقه سرمایهدار، کارخانه ای را به خود یا باندشان واگذار میکنند، معدنی را تصاحب میکنند، در خرید و فروش و واردات و صادرات یک محصول ویژه خواری میکنند. مثل ماجری #چای_دبش؛ #صندوق_ذخیره_فرهنگیان، #هفت_تپه، #گروه_ملی_اهواز و فساد سه هزار میلیاری، فولاد مبارکه سپاهان، فولاد خوزستان و ... . اینها مصادیقی است که جز با حضور و پیگیری خصوصی و افشاگری جریانات مردمی و همکاری جریانات سالم درون دستگاههای نظارتی و امنیتی و قضایی به سرانجام نمیرسد.
🔹اینها مصادیقی هستند که وقتی کسی روی آنها تمرکز می کند به یکسری گلوگاه ها و روال های فسادبرانگیز پی میبرد. بطور مثال، بعد از اینکه فساد در پروژه های خصوصی سازی، یک به یک افشا شد از هفت تپه تا هپکو و غیره، یا خصوصی سازی هایی که به دستگاه های حاکمیتی مثل ستاد اجرایی و آستان قدس و ... واگذار شد، انسان به این نکته پی می برد که ریل و روال خصوصی سازی، فسادزاست. رهبر انقلاب سال قبل به این مسئله اشاره کردند که بیش از 50 درصد واگذاری ها فاسد بود. پس این روال مشکل دارد؛ این ریل فسادزا است.
🔸جدا از اینکه؛ اگر این خصوصیسازی ها سالم هم برگزار میشد باز از دیدگاه اسلام باید بررسی می شد که آیا اسلام موافقِ واگذاریِ انفال اعم از صنایع و کارخانجات مادر، معادن، زمین ها، منابع زیرزمینی و روزمینی به طبقهی دارا و ثروتمند جامعه است یا نیست؟ جدا از اینکه مبنای خصوصی سازی قابل خدشه و قابل بحث است، باز همین روال هم فسادبرانگیز بوده تاکنون و نیاز به اصلاحات عمیق دارد.
🔹پس در این مدل، از نقد و افشای مصادیق متعدد فساد، ما باید به گلوگاه ها و روال های فسادبرانگیز برسیم.
🔸این مدل از عدالتخواهی، بسیار مهم تر و بااهمیت تر است که در مصادیق و بن بست پرونده ها، دچار انسداد نشویم بلکه باید پا را فراتر بگذاریم و روال و مکانیزم ها و گلوگاه ها را شناسایی کنیم. گلوگاه هایی که زیرساخت مفهومی فراتر از فساد یعنی تبعیض را در جامعه فراهم می کنند.
🔹یکی از این گلوگاه های اساسی فساد و تبعیض و افزایش فقر و فاصله طبقاتی در جامعه، #تورم است. یعنی زیرساختهای علمی و قانونیای که زمینه افزایش تورم را فراهم میکنند، آن گلوگاه تبعیض است. چرا که تورم، تبعیض را جهشی می کند. دارایی طبقه دارا را چند برابر می کند و داشتن مسکن، خودرو و غیره را برای طبقات پائین دست نیافتنی میکند!
🔸اگر زیرساخت های علمی و قانونی که مایه شکل گیری تورم در اقتصاد هستند را شناسایی و برای اصلاح آنها اقدام به مبارزه کنیم، بسیار جدی تر از افشای چندفساد در ادارات و دستگاه هاست! چرا که اینجا ریشه ی فساد را می خشکانیم. البته سطح دعوا چون اینجا عمیق و علمی و نظری است هرکسی وارد این سطح نمیشود. اگرچه اهمیتش بالاتر است.
🔹از این جهت، معتقدم کاری که برادرانی چون سیدیاسر جبرائیلی و همت قلی زاده و سایرین، در بحث های علمی، دست جریان نئولیبرالیسم را رو کردند و با مستندات فراوان نشان دادند که ریشه تورم در ایران، جدا از نظام بانکی علیالخصوص بانکهای خصوصی، دلارسازی اقتصاد و جهانی سازی قیمتهاست، جزو بالاترین عدالتخواهی هاست. این دوستان نشان دادند که نسخه های صندوق بین المللی پول، چگونه گام به گام در این مملکت اجرا شدند و منجر به این بی ثباتی و تبعیض طبقاتی شدند.
🔸ما باید از مصادیق استفاده کنیم برای رسیدن به روالها و زیرساختها؛ برخورد در پروندهها حتماً موضوعیت دارد اما مسئله مهمتر اصلاح زیرساختهاست.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت استاد پناهیان از دیدار با شیخ حسین انصاریان
🔹احسنت به حاج آقای پناهیان عزیز که این اخلاق ناب را به نمایش گذاشتند و سریعاً به سراغ آشیخ حسین انصاریان رفتند تا سوءتفاهمات برطرف شود.
🔸این منش و این اخلاق، از بزرگی شخصیت افراد کم نمیکند بلکه آنها در چشم مومنین بزرگتر و عزیزتر میکند.
🔹ای کاش اهمیت و لازمه #گفتگو را در حوزههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم میدانستیم!
🔸جامعه ما(همه جامعه ما) تشنه گفتگوست. واقعاً این گفتگو معجزه میکند. گفتگوی دلسوزانه قلوب را وصل میکند و گفتگوی آزاداندیشی و مناظره و جدل احسن هم حق را نمایان میکند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"آپاراتچی"
📍 سینما اکسین / اهواز
⏰️ سانس: ۱۳:۰۰
⏰️ سانس ۲۱:۰۰
⏰️ سانس ۲۲:۴۵
📎 لینک خرید:
https://cinematicket.org/movie/detail/6356
📣 مساجد و مجموعههای فرهنگی جهت ثبتنام و دریافت بلیط نیمبها به آیدی زیر پیام دهند:
🆔 @ammar_khz02
یا با این شمارهها تماس بگیرند:
📱09033532198
📱09210943395
#آپاراتچی
🆔 @resanebidari_ir
🆔 @resanebidari_pv
هدایت شده از حامیم | رضاافشار
🔺مسئله شخصی یا نقد اجتماعی
آدمها دو گونه اند اکثریتی که انسانهایی عادی هستند و دنباله اجتماعی ندارند صاحب مشرب و پیشران مسلکی نیستند و اقلیتی پیشران و عامل حرکت دیگرانند آنها حرفشان و قلمشان روی افرادی که تابع آنها هستند موثر است و دیگران در اموری از زندگی خود از آنها تبعیت می کنند.
قرآن کریم در آیات ۱۶۶ و ۱۶۷ سوره مبارکه بقره به این دوگانه اشاره کرده و تبعیت غیرعالمانه پیروان از پیشوایان را موجب تبری هردو گروه هم در قیامت میداند.
بی شک نمیتوان انتظار داشت که همه افراد پیشوا و راهنما باشند و هر انسان دارای مسلک و علاقمند به مقصد میبایست راهنمایی برای طی مسیر داشته باشد:
طی این مرحله بی همرهی خضر نکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی!
خب حالا چه کنیم؟
1⃣ اکثر افراد برای طی مسیر نیاز به پیشوا و پیشران و راهنما دارند
2⃣ قرآن به صراحت بیان می کند که بعضی پیشوایان پیروان خود را به مقصد نرسانده و روزی که پرده ها کنار می رود و حق آشکار می شود هردو گروه از هم تبری می جویند.
اگر بگوییم پیروان خود امکان نظارت و تشخیص بر جزء جزء مراحل حرکت را باید داشته باشند گزافه گفتهایم و تکلیف مالایطاق کردهایم زیرا که پیروان اگر این مقدار علم و آگاهی داشتند نیاز به پیشوا و پیشران نداشتند
چاره چیست؟
باید پیروان همه اندیشهها را از تعصبورزی و خود حقپنداری بر حذر داشت و گفتگوهای آزاد و عالمانه و با صدای بلند و در مراءا و منظر بین صاحبان فکرها و مسلکها برقرار کرد تا در اثر گفتگوی اصحاب مسالک مختلف رشد عمومی در جامعه صورت بگیرد و زمینه برای تشخیص حق و درستی مسیر برای پیروان فراهم گردد.
مسیری که قریب به ۲۵۰ سال پیش آیت الله وحید بهبهانی برای اصلاح اخباری گری در پیش گرفت.
تصور کنید
دوران تسلط اخباریها بر همه بلاد و مدارس دینی شیعی است و شیخ یوسف بحرانی عالم بزرگ اخباریها یکی از شلوغ ترین کرسیها تدریس و نقل حدیث را دارد.
وحید بهبهانی در بهبهان بر علیه اخباریها کتاب مینویسد و سخنرانی میکند و حتی در سفری به کربلا که آن زمان محل تجمّع اخباریان بود، چند روز به درس شیخ یوسف سرآمد فقهای عصر و آخرین نماینده مسلک اخباریگری می رود و اعلام کرد که مایل است اندک زمانی به جای بحرانی درس بگوید و از وی خواهد تا شاگردانش را به حضور در درس وی سفارش کند!
از علمای شیعه هم جز این انتظار نیست که بحرانی مجلس درس خود را که بزرگترین حلقه درسی در آن زمان بود به وحید واگذار می کند وحید ظرف سه روز با نقد نظریّات اخباریان، نزدیک به دو سوم شاگردان بحرانی را از مرام اخباری رویگردان می سازد و پس از مدتی بر سلطه ۱۲۰ ساله اخباری گری بر همه محافل و مدارس علمی و دینی شیعی پایان می بخشد.
اکنون توجه به این نکات و سئوالها میتواند ما را از اهل نجات قرار دهد :
🔸 ملاک تعصب و خود حق پنداری چیست و چگونه خود را از آن نجات دهیم و آماده گفتگو بشویم؟
🔸 ۱۲۰ سال سلطه اخباری گری صدمات و مشکلات زیادی برای جامعه تازه شیعه شده ایران بوجود آورد در حالی که علمای اخباری از ملاامین استرآبادی تا سید نعمت الله جزایری و علامه مجلسی و شیخ حر عاملی و... (رضوان الله تعالی علیهم) همه از علمای بزرگ و واجب الاحترام شیعه بودند. اگر انتشار نقدهای علمی و اشکال به مرام اخباریگری توسط وحید بهبهانی امید به اصلاحی در جامعه می رفت آیا نباید چنین میکرد؟
🔸 بیشک نمیتوان قصه اخباریگری و ظهور وحید بهبهانی را خواند و شنید و در دل شیخ یوسف بحرانی را تحسین نکرد و برایش فاتحهای نخواند. آیا غیر از این از عالم مهذب شیعی انتظار میرود؟
🔸 مشخص است که نقد وحید بهبهانی به اخباریها و شیخ یوسف بحرانی نقد شخصی نبوده است و به مشرب و مسلک آنها برمیگردد و اینگونه نقدها باید در مرءا و منظر بیان شود و به تعبیر امروزیها رسانهای گردد. کاری که در میان علمای سابق بسیار مرسوم بوده که صاحب علمی کتابی مینوشته و صاحب علم دیگری نقدی برآن و مولف اول نقدی بر نقد ... . باید از نقد و سئوال استقبال کرد.
تا به بهتر و سریعتر در مسیر آرمان جامعه حرکت کرد و در صورت ناقص بودن مسیر آن را ارزیابی و تذکر داد!!
به روح مطهر محی الدین امام روح الله خمینی (ره) صلواتی بفرستید.
✍🏼#رضا_افشار
١۵ فروردین ۱۴۰۳
٢٣ رمضان ١۴۴۵
_________________
📚@reza_afshar
🔶🔷🔶از شما اصرار و از آنها انکار
مولای ما!
در دیدار ساعتی پیش با دانشجویان فرمودید:
یکی از دوستان گفتند که تصور شده که نظر رهبری در مورد مسأله ی عدالت با سال 80 فرق کرده! اگر فرقی کرده باشد در این جهت فرق کرده که #اصرارِ_بیشتر شده بر مسأله ی عدالت؛ چون پیشرفت هایمان در سمت عدالت کم بوده اصرار بیشتری ما داریم.از عدالت که کسی دست برنمیدارد.
بگذارید از همین جمله آخر شروع کنم؛
«از عدالت که کسی دست بر نمی دارد»
مولای ما!
نمیدانم مقصودتان از «کسی» غیر خودتان هم هست یا نه؟
ولی با کمال شرمندگی از مجاهدت بیش از نیم قرنی شما در گسترش عدالتخواهی باید بگویم:
اینجا در سطح نخبگان میانی از عدالت دست برمی دارند! خیلی خوب هم از عدالت دست برمی دارند!
آقا جان!
یادتان هست بعد از پذیرش قطعنامه 598می گفتید:ما عدالت طلبیم چه با جنگ؛ چهبی جنگ.
خاطرتان هست درسالگرد رحلت امام به همه سوگداران امام فرمودید:
دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راستای عدالت اجتماعی دعوتی ناقص بلکه غلط و دروغ است.
فرمودید: جمهوری اسلامی منهای عدالت معنا ندارد.
بعد از رحلت امام فریاد می زدید:
والله قسم! در جامعه اسلامی هم ممکن است مُترَف به وجود بیاید!
به خاطر دارید که از مخلصان انقلاب برای شکل نگرفتن طبقه ی مرفه جدید در دهه ۷۰ استمداد می طلبیدید: از دل نظام اسلامی دارد طبقه نو کیسه جدیدی به وجود می آید! مگر این شدنی است؟!مخلصان انقلاب نخواهند گذاشت...
در دهه هشتاد فرمودید:لب مطالبه من از شما جوان های دانشجو عدالتخواهی است.
حتی به دانشجویان فرمان دادید:
هر پدیده ضد عدالت در واقعیت کشور باید مورد سوال قرار بگیرد.
حتی به سران نظام، فرمان هشت ماده ای صادر فرمودید و هیچ کس را مبرا از سوال ندانستید.
با مسئولین نظام که می نشستید
"مشروعیت نظام" را "وابسته به عدالت خواهی" می دانستید.
در دهه ۹۰ از لزوم تشکیل "لشکر جوان مطالبه گر" گفتید؛ از "خطر بر زمین افتادن علم عدالت"؛ از "لزوم تطابق همه برنامه های حاکمیت با عدالت"؛از "پیوست عدالت داشتن همه برنامه ها"؛ از "لزوم انتخاب نماینده و رئیس جمهور طرفدار عدالت" وووو
اما
درست در هنگامه ای که در دهه گذشته بیش از ۱۰بار از عقب ماندگی در عدالت گفتید؛در دهه ای که "اصرار شما بیشتر شده بود"؛ عده ای نه تنها بر عدالت اصرار نداشتند که برای نخواستن عدالت، انواع و اقسام "معاذیر و قید های موهوم" را به دست و پای عدالت می انداختند؛ بی آنکه یکبار نشان مان دهد چگونه می شود عدالت مطلوب شان را خواست؟!
یکی عدالتخواهان را "خوارج" می دانست!
یکی از "تمام شدن دوران عدالت"می گفت!
همو از "تمام شدن دوران بحث درباره عدالت" سخن به میان می کشید!
شخص دیگری عدالت خواهان را "سگان بی قلاده" می خواند!
آن یکی از برچسب "خوارج پلاس و ۲پلاس"ش رونمایی می کرد!
ده ها تلاش مستمر و با رسانه های نفتی!!
با اینکه وضعیت عقب ماندگی در عدالت؛(توزیع ناعادلانه آزادی و ثروتها و فرصت ها و ابزار کار و منابع و اعتبارات بانکی،خصوصی سازی حراج کننده بیت المال و خانه مان سوز کارگران،بی اعتنایی عجیب نسبت به زنان سرپرست خانوار، تکون طبقه بانکدار خصوصی با خلق نقدینگی های افسانه ای،نانظام حقوق و دستمزد،نانظام مالیاتی، آموزش و پروش طبقاتی و پولی،انحصارات صادرات و واردات،احتکار زمین توسط برخی نهادها،رسانه های نارسانای صدای مردم و حافظ وضع موجود و ده ها مساله دیگر) فرصت نمایش عملی عدالتخواهی مطلوب را پیش پایشان گذارده بود؛ اما برخی از آنها قیدهایی که به عدالت و عدالت خواهی میزدند نه برای اصرار بر خط اصیل عدالت خواهی که برای انکار اساس عدالت خواهی بود.
خواستم بنویسم:
«کاش یک بار دیگر برای شرمندگی ما هم که شده در ۸۵ سالگی روزی یک ساعت روی پای می ایستادید و برای مان یک بار دیگر از نسبت توحید و عدالت و آزادی می گفتید درست مثل ماه رمضان۵۰ سال پیش در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد»
اما خواب زده ها را بیداری نشاید!
شما نیم قرن است که مدام از عدالت می گویید؛ اما از شما #اصرار است و از برخی آنهایی که در پس و پیش نام مبارکتان القاب قطار میکنند؛ #انکار!
سایه تان مستدام
خط عدالت مدیون نام و مرام تان
✍🏼 محمد زارع
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3