Modiryar | مدیریار
✍ مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)
✅ #مدلسازی_ساختاری_تفسیری (ISM) روشی اکتشافی برای شناسایی روابط شاخصها و سطحبندی آنها مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایانه است. با استفاده از این روش میتوان الگوی روابط علی و پیچیده میان یک مجموعه از عوامل را شناسایی کرد.
✅ این روش نوعی #تحلیل_ساختاری است که براساس پارادایم تفسیری بنا نهاده شده است. هدف این روش نیز شناسایی روابط بین متغیرهای زیربنایی یک پدیده چندوجهی و پیچیده است و برای مطالعات مدیریت و علوم اجتماعی مناسب است.
✅ #طراحی_مدل_ساختاری_تفسیری (ISM) روشی برای بررسی اثر هر یک از متغیرها بر روی متغیرهای دیگر است. این طراحی رویکردی فراگیر برای سنجش ارتباط است و برای توسعه چارچوب مدل بهکار میرود تا اهداف کلی تحقیق امکانپذیر شود.
🔴 مقدمهای بر مدلسازی ساختاری-تفسیری
✅ تاریخچه:
مدلسازی ساختاری-تفسیری برگردان Interpretive structural modeling به زبان پارسی است. ایده نخستین این روش توسط وارفیلد به سال ۱۹۷۴ مطرح گردید و توسط اندرو سیج به سال ۱۹۷۷ توسعه پیدا کرد. بیشتر پژوهشهای کنونی براساس #رویکرد_سیج استوار هستند.
✅ کاربردها:
از این روش برای شناسایی روابط میان یک مجموعه عوامل، شاخصها یا متغیرها استفاده میشود. روش ISM رویکردی اکتشافی دارد بنابراین برای شناسایی رابطه میان عوامل مناسب است. از این منظر کاربرد ISM مشابه #روش_دیمتل است اما علاوه بر شناسایی روابط به سطحبندی شاخصها نیز میپردازد. کاربرد اصلی این روش برای پژوهشگران، طراحی الگوی اولیه پس از شناسایی عوامل زیربنایی پدیده مورد مطالعه با روشهای کیفی است.
✅ ابزار گردآوری دادهها:
برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ISM استفاده میشود. دقت کنید این پرسشنامه تنها یک #ماتریس_استاندارد است و با پرسشنامههای سنجش نگرش با طیف لیکرت تفاوت دارد. مفاهیمی مانند روایی و پایایی نیز در مورد این پرسشنامه مصداق ندارند.
✅ کاستیها:
در روش ISM تنها از ۰ و ۱ برای تعیین روابط شاخصها استفاده میشود بنابراین پاسخدهندگان آزادی چندانی در بیان رابطه شاخصها ندارند. برای رفع این مشکل بهتر است از روش تحلیل ساختاری استفاده شود یا #روش_ترکیبی ISM-DEMATEL مورد استفاده قرار گیرد.
🔴 گامهای روش مدل سازی ساختاری-تفسیری
برای انجام مدلسازی ساختاری-تفسیری پنج گام اصلی برداشته میشود:
1⃣ تشکیل ماتریس خودتعاملی ساختاری
2⃣ ماتریس دستیابی
3⃣ ماتریس انتقالپذیری
4⃣ سطحبندی شاخصها
5⃣ ترسیم نمودار قدرت نفوذ-وابستگی
#ISM_DEMATEL
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل بی تفاوتی سازمانی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدل_بی_تفاوتی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل بی تفاوتی سازمانی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدل_بی_تفاوتی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.
✍ مدل بی تفاوتی سازمانی
🔴 تعریف بی تفاوتی سازمانی
✅ #بی_تفاوتی_سازمانی ، انگیزه کار و تلاش را از کارکنان می گیرد و بالطبع کارکنان بی تفاوت، سازمان بی تفاوت را شکل می دهند که منجر به کاهش یکپارچگی اجتماعی سازمان می شود. چون این کارکنان تعهد کمتری نسبت به سازمان دارند در نتیجه تاثیر مستقیم و منفی روی عملکرد سازمان خواهند داشت.
🔴 پیامدهای بی تفاوتی سازمانی
✅ بی تفاوتی سازمانی ، #انگیزه_کار و تلاش را از کارکنان می گیرد و بالطبع کارکنان بی تفاوت، سازمان بی تفاوت را شکل می دهند که منجر به کاهش یکپارچگی اجتماعی سازمان می شود. چون این کارکنان تعهد کمتری نسبت به سازمان دارند در نتیجه تاثیر مستقیم و منفی روی عملکرد سازمان خواهند داشت.
✅ افرادی که دچار این پدیده می شوند، به آینده توجهی ندارند، زیرا از نظر آنها حال، گذشته و آینده تفاوتی با هم ندارند. بی تفاوتی سازمانی عامل مخربی در سازمان و نوعی بحران خاموش، سقوط آرام و تخریب مستمر و بدون صدا است که خلاقیت و #ریسک_پذیری را سرکوب می کند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدل_بی_تفاوتی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی فرایندهای گروهی
1⃣ سیستم درونی
▪عواطف
▪هنجارها
▪مراوده ها
▪فعالیت ها
2⃣ سیستم بیرونی
▪مدیریت
▪تکنولوژی
▪ساختار سازمان
▪ارزش های اعضا
▪و کلیه موارد دیگر ...
3⃣ نتیجه
▪کار
▪بازدهی
▪خشنوی اعضا
▪غیبت و چرخش
▪و کلیه موارد دیگر ...
4⃣ بازیافت
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
#الگوی_فرایندهای_گروهی
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چرا مدیریت خرد آسیبزاست؟
🔺مترجم: #مرتضي_ايراندوست
🔻منبع: Gartner
✅ #کار_از_راه_دور هنجار جدیدی برای بسیاری از کارمندان است، اما برخی از مدیران همچنان نگران دستیابی به همان بهرهوری هستند که زمانی در محل مشاهده میکردند.
🔴 چرا مدیریت خرد آسیبزاست؟
✅ #عدم_کنترل_درک_شده توسط رهبران سازمان، بسیاری از آنها را مجبور به مدیریت خرد میکند، اما انجام این کار باعث میشود کارکنان کمتر درگیر، انگیزه و بهرهوری شوند.
✅ بررسی کنید که آیا #مدیریت_خرد دارید، سپس برای متوقف کردن خود از رفتارهای سازندهتر و اعتمادساز کمک بگیرید. از آنجا که کار از راه دور و کار ترکیبی برای بسیاری از کارکنان دیگر یک روال معمول است، برخی رهبران سازمانی در دام مدیریت خرد کارکنان میافتند، عملی که نهایتا باعث کاهش مشارکت، انگیزه، بهرهوری و اعتماد میشود.
✅ #دانیل_سانچز_رینا، معاون تحلیلگر گارتنر، میگوید: «مدیران خرد چه اعتراف کنند یا نه، معمولا احساس میکنند که نمیتوانند به کارمندان اعتماد کنند تا کارهایشان را دور از محیط فیزیکی اداری انجام دهند.
✅ کارمندانی که احساس اعتماد نمیکنند اعتماد به نفس خود را از دست میدهند و کمک کمتری میکنند. مدیران خرد از #خلاقیت و رشد جلوگیری میکنند و باید روی رفتارهای خود و هنجارهایی که برای تیم خود تعیین میکنند اقدام و کار کنند.»
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 مدل معادلات ساختاری سازمان یاددهنده
✍ #دکتر_منصور_دهقان
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل سرمایه اجتماعی سازمان ها
✅ #سرمایه_اجتماعی سازمانی منبع ناشی از ویژگیهای روابط اجتماعی درون سازمان است و از طریق جهت گیری اهداف جمعی و اعتماد مشترک سطوح اعضا شناخته می شود, و دو جزء دارد:
1⃣ امکان مشارکت
2⃣ اعتماد.
✅ یکی از روش های ایجاد سرمایه اجتماعی سازمانی گردآوردن گروههای غیررسمی کارکنان برای #مشارکت در دانش و مهارت است. سرمایه اجتماعی سازمان (Social capital) عملکرد اثربخش گروههای اجتماعی از طریق روابط بین فردی، احساس هویت، ادراک، هنجارها و ارزشهای مشتریک میباشد.
✅ این سرمایه سازمانی در نهایت به اعتماد، هماهنگی و تعامل سازنده در برابر تعارض سازمانی مخرب منجر خواهد شد. سرمایه اجتماعی بخشی از #ساختار_اجتماعی است که به کنشگر اجازه می دهد به منافع خود دست یابد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔺یادگیری فناورانه
🔻#Technological_Learning
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
🔺یادگیری فناورانه 🔻#Technological_Learning #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.mod
🔺یادگیری فناورانه
🔻#Technological_Learning
✅ فرآیندی است که انباشت و تقویت توانمندیهای فناوریمحور برای ایجاد و مدیریت تغییر فنی را دربردارد. در نتیجه آن، سازمانها موفق به #مدیریت_فرآیند کسب چیرگی فناورانه و دست یازیدن به نوآوریهای تدریجی میشوند. میتوان یادگیری فناورانه را فرآیندی دانست که از طریق آن بنگاه فناور، توانمندیهای موجود را توسعه و ارتقاء داده و احیا میکند. از این رو، این شیوه از یادگیری سازمانی به عنوان روش توسعه توانمندیهای فناوریمحور درونزا تعریف شده که بیانگر توانایی سازمان در استفاده اثربخش از جذب و هضم فناوریهای خارجی و ایجاد فناوریهای جدید طی زمان در پاسخ به تغییرات محیطی است.
🔴 تعریف یادگیری فناورانه
مفهوم یادگیری فناورانه، با توانمندیهای فناورانه گره خورده و به همین دلیل یادگیری فناورانه، به عنوان فرآیند انباشت توانمندیهای فناورانه تعریف میشود. یادگیری فناورانه را فرآیند تغییر فنی به دست آمده از روشهای زیر تعریف کردهاند:
▪️جذب فنون موجود، یعنی جذب (انتشار) نوآوریهای ایجاد شده در جاهای دیگر
▪️ایجاد بهبودهایی پیرامون فنون کسب شده، یعنی نوآوری تدریجی
🔴 همچنین دو نوع یادگیری غیرفعال و یادگیری فعال را باید از یکدیگر متمایز کرد. یادگیری غیرفعال، فرآیند تغییر فنی به به دست آمده از دو شیوه است:
▪️اشکال جذب فناورانهای که از مسیری با حداقل تلاش فناورانه پیروی میکند (رویکرد جعبه سیاه) مانند پروژههای کلید در دست
▪️نوعی #نوآوری تدریجی بدست آمده به عنوان پیامد تقریباً خودکار و بی هزینه تجربه مورد نیاز در تولید (یادگیری از طریق انجام) است.
🔴 یک سازمان یادگیرنده غیرفعال تنها با اکتساب توانمندیهای تولید به رضایت دست مییابد. یادگیری فعال را بعنوان فرآیند تغییر فنی به دست آمده از دو شیوه میدانند.
1⃣ جذب فناورانه همراه با تلاش فناورانه برای تسلط بر فناوریهای هضم شده (برای مثال مهندسی معکوس).
2⃣ نوع #نوآوری تدریجی بدست آمده به عنوان پیامد تلاشهای عامدانه و سرمایه گذاریها در فناوری تعریف میکند. یک یادگیرنده فعال، در کنار توانمندیهای تولید، توانمندیهای ارتقاء را نیز توسعه میدهد.
🔴 سازوکار یادگیری فناورانه
✅ #یادگیری_فناورانه در کشورهای در حال توسعه، بیشتر با فرآیند انتقال فناوری عجین است. درواقع انتقال فناوری از کشورهای توسع هیافته، به عنوان مسیر اصلی تأمین فناوری پیشرفته برای تولیدکنندگانی با توانمندیهای محدود تحقیقوتوسعه به شمار میرود. انتقال فناوری را میتوان استفاده از دانش و به کارگیری فناوری معنا کرد که به عنوان فرآیندی در نظر گرفته میشود. توسط آن، فناوری توسعه یافته برای هدفی خاص، یا به منظور یک کاربرد متفاوت و یا توسط یک کاربر جدید مورد استفاده قرار میگیرد.
🔴 مدل یادگیری فناورانه
▪️بسیاری از کشورهای در حال توسعه، انتقال فناوری از کشورهای توسع هیافته را به عنوان عنصری مهم برای رشد محسوب میکنند. کانالهای انتقال فناوری و یادگیری را اغلب، بنگاههای بزرگ و شرک تهای چندملیتی تشکیل میدهند. از سویی، از آنجا که فرآیند انتقال فناوری، علاوه بر انتقال تجهیزات و داراییهای فیزیکی، انتقال دانش و مهارت فناورانه را نیز در بر میگیرد. بنابراین توانایی بنگاه گیرنده در جذب دانش انتقالیافته نیز اهمیت مییابد که به ظرفیت جذب دانش آن بستگی دارد.
فرصتهای یادگیری فناورانه
🔴 سه بخش اساسی در فرصتهای یادگیری فناورانه
1⃣ #پنجره_فرصت_یادگیری فناورانه سیاستهای دولت است.
از زمان نخستین نمود از ارزش تحقیق و توسعه و نیاز برای فعالیتهای دولتی سازمانیافته و گسترده در سیاستگذاری علم و فناوری، منطق مداخلات دولتی برای پشتیبانی از نوآوری صنعتی توسعه یافت. سیاستها و مداخلات دولت به عنوان یکی از مهمترین بخشهای هر نظام نوآوری، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. دولت پس از آگاهی از تقاضا در داخل و خارج از کشور و احساس نیاز به درونیسازی فناوری سیاستهایی اتخاذ میکند.
2⃣ #فرصت_های_یادگیری_فناورانه در حوزه تقاضای داخلی و خارجی است.
ساختار بازار و شرایط عرضه و تقاضا برای صنایع فولادبیانگر آن است که نوسانات بازار مشتریان داخلی میتواند صنایع را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین این صنایع با رکود احتمالی مواجه خواهند بود. اما همچنان میتوانند به عنوان یکی از مهمترین منابع توسعه فناوری و نوآوری در این حوزه در نظر گرفته شوند.
3⃣ #فرصت_یادگیری_فناورانه، حوزه ارتقای توانمندی فناوری است.
شرکتهای تولیدکننده تقریباً به نهادهایی برای ارتقای فناوری از طریق بهبود مستمر تبدیل شده و و توسعه فناوری در اختیار شرکتهای فنی مهندسی است. پنجرههای فرصت یادگیری فناورانه را در ۴ دوره میتوان خلاصه کرد. مهمترین رکن اصلی توسعه فناوری، مبتنی بر سرمایه انسانی است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🔴 #هنری و #هدیپث نقل کردند که مدیریت دانش سیستمی است که دارایی دانش سراسر سازمان را (دانش صریح و ضمنی) اداره میکند و یک فرایند مارپیچی است که شامل شناسایی، اعتبارسنجی، ذخیره و پالایش دانش برای دسترسی کاربران به آن است و نتایج زیر را در پی دارد:
1⃣ استفاده مجدد دانش توسط دیگران برای نیازهای مشابه
2⃣ حذف دانش به دلیل فقدان اعتبار
3⃣ تغییر شکل دانش و خلق آن در شکل جدید.
🔴 #بک_من نیز الگوی هشت مرحلهای زیر را برای فرایند مدیریت دانش پیشنهاد داده است:
1⃣ #شناسایی: تعیین صلاحیتهای درونی، منبع راهبرد، قلمرو دانش
2⃣ #تسخیر: رسمیکردن دانش موجود
3⃣ #انتخاب: تعیین ارتباط دانش، ارزش و دقت، رفع دانشهای ناسازگار
4⃣ #ذخیره: معرفی حافظه یکی شده در مخزن دانش با انواع الگوهای آن
5⃣ #پخش: توزیعدانش برای استفادهکنندگان به طور خودکار بر پایه علاقه، کار و تشریک مساعی دانش در میان گروهها
6⃣ #بکارگیری: بازیافتن و استفاده دانش در تصمیمگیریها، حل مسائل، خودکار کردن و پشتیبانی کار و مددکاری شغل و آموزش
7⃣ #ایجاد: تولید دانش جدید در حین تحقیقات، تجربه کردن کار و فکر خلاق
8⃣ #تجارت: فروش و معامله، توسعه و عرضه کردن دانش جدید به بازار در قالب محصولات و خدمات
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی پیچیدهی منحنی یادگیری
در این حالت الگوی پیچیدهتری برای منحنی ایجاد میشود که اطلاعات بیشتری را در اختیار میگذارد.
🔴 منحنی یادگیری چیست و کاربردهای مهم آن کدام است؟
مودار پیچیده یادگیری، یادگیری را به ۵ سطح تقسیم میکند:
✅ مرحله ابتدایی این منحنی یادگیری، نشان دهنده کند بودن سرعت یادگیری است.
✅ در مرحله دوم سرعت یادگیری افزایش مییابد و این نتیجه حاصل میشود که یادگیرنده مهارتهای لازم را کسب کرده است.
✅ در مرحله سوم یادگیرنده با فکر این که تمام مهارتها را کسب کرده، متوقف میشود یا به اصطلاح خودش را گم میکند.
✅ در مرحله چهارم یادگیرنده مجددا به مسیر یادگیری باز میگردد و به این ترتیب مهارتهای خود را بهبود میبخشد.
✅ در مرحله پنجم از این منحنی همان نقطه کسب مهارت به صورت ناخودآگاه و فیالبداهه است. در این نقطه فرد به سطحی از توانایی میرسد که بدون نیاز به فکر کردن، کارها را انجام میدهد.
▪️نقطه انتهایی #منحنی_پیچیده، مانند زمانی است که فرد رانندگی را یاد گرفته و مهارتهای رانندگی ملکه ذهنش شدهاند.
▪️در این زمان فرد بدون نیاز به فکر کردن درباره نحوه تعویض دنده و … رانندگی میکند.
#منحنی_یادگیری
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar