eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
801 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
درباب فراز و فرود دنیا 📖 ، حدیث ۱۹۱۷ ۞ الدنيا يومان: يوم لمنفعتك، ويوم لخسرك. إذا أظهرت لك الدنيا جانبًا جيدًا فلا تسكر وتفتخر، وإذا واجهتك مصاعب في الدنيا فاصبر. ۞ دنیا دو روز است: روزی به نفع تو و روزی به زیان توست. اگر دنیا روی خوش به شما نشان داد، سرمست و مغرور نشوید و اگر به سختی دنیا دچار شدید، صبر و تحمل پیشه کنید. www.modiryar.com @modiryar
درد و رنج بی تفاوتی ✅ گاهی درد و رنج همه ی وجود را فرا می گیرد، حالش خوب نیست، بد بیاری پشت بد بیاری، شکست پشت شکست، گویی همه ی زمانه علیه انسان می شود و دست به هر کاری می زند توفیقی حاصل نمی شود و از هر مسیری که می رود به بن بست می خورد. حتماً برای شما هم پیش آمده است روز و شب هایی که به زندگی و اتفاقات پیرامون خود اصلاً حس خوبی ندارید و در برخی موارد ممکن است حتی حس کنید راه تنفس شما محدود شده است. فقدان یا داغ یک عزیز، ورشکستی مالی، به خطر افتادن آبرو، جدایی یا طلاق و مواردی از این دست رایج ترین اتفاقات تلخ احتمالی است. ✅ البته از این موارد چالش های سخت تری هم وجود دارد آن جا که درد و رنجی در دل داری و به دلایلی با احدی نمی توانی در میان بگذاری، مشورت کنی، کمک بگیری و یا حداقل همدلی کنی. در طول زندگی گاهی زخم هایی عمیق بر وجود انسان می نشیند و گویی تا مغز استخوان را می سوزاند و فرایند درمان و التیام بسیار سختی دارد که شاید برخی موارد غیرممکن به نظر برسد. هر چند ما اعتقاد داریم دستی هست بالای همه ی دست که مهربان ترین مهربان هاست و همه ی انسان ها را تحت نظر دارد و از آن ها حمایت می کند ولی در واقع باید این سئوال را از خود بپرسیم که ما در مواجهه با فردی از میان خانواده، دوستان، بستگان و عزیزان مان که با چالش های این چنینی مواجه شده اند چه تکالیف و وظایفی داریم؟ ✅ یکی از بزرگ ترین بیماری های «بیماری بی تفاوتی» است. بسیاری از آدم ها به هر آن چه منافع آن ها را تأمین کند و مستقیم با سود و زیان خودشان ارتباط داشته باشد دقت می کنند، توجه دارند و برای آن تلاش می کنند و هر چه احساس کنند تعلق و رابطه ای با آن ها ندارند را کلاً رها می کنند. برای همین چه بسیار فرزندانی که از حال و روز و نیازهای پدر و مادر خود اطلاعی ندارند، یا همسایه ای که از حال همسایه خود بی خبر است و دوست و رفیقی که سال ها می گذرد و نمی داند ممکن است نیازی داشته باشد یا این که ما می توانیم گره ای از زندگی او باز کنیم یا مسأله ی پیچیده ای را برایش حل کنیم. ✅ هر چند امروز خیلی شلوغ و پیچیده است و همه ی ما به دلیل مشکلات معیشتی فراوان هشتمان گروی نه است اما این دلیل موجهی برای بی تفاوتی نسبت به تکالیف، وظایف و احساساتمان نسبت به اطرافیانمان نیست و نخواهد بود. بی تفاوتی ما نسبت به دیگران برای آن ها «رنج» به دنبال دارد و برای ما «درد» می شود. این خاصیت دنیاست که هر که از رنج دیگرانی که نسبت به آن ها وظیفه دارد بی خبر باشد و به وظایفش عمل نکند خود روزی درد بی تفاوتی را خواهد چشید و این گونه رسم مهربانی، همدلی و انسانیت آسیب خواهد دید. مگر نه این است که «آدمی را آدمیت لازم است» پس قاعدتاً ما تنها نسبت به خود و همسر و فرزندان خویش وظیفه نداریم. باید آگاه باشیم و خیرخواه. ✅ البته این بدان معنا نیست که خود را داروغه ی شهر پنداریم و در زندگی همگان سرک بکشیم. بلکه معنایش توجه به نیازها، کمبودها، احساس ها، مطالبات و علاقه مندی های همان هایی است که طبق عرف و شرع به گردن ما حقی دارند و ما نسبت به برخی امور آن ها تکالیفی بر عهده داریم. باور کنید اگر هر فردی همان گونه که هوای خودش را دارد به نزدیکان و بستگانش نیز توجه داشته باشد بسیار زیباتر، راحت تر، مطلوب تر و نهایتاً شیرین تر خواهد بود. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۱۰۰۴ www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب آینده نگاری وروس www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهارچوب آینده نگاری وروس #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب آینده نگاری وروس (۲۰۰۳) نشان‌دهنده مطابقت آن با نظریه موجود در آینده‌نگاری است و بر اساس مبانی مفهومی هورتن (Horton, 1999)، تمایز بین تفکر راهبردی، توسعه راهبردی و برنامه‌ریزی راهبردی مینتزبرگ (Mintzberg , 1994) و روش‌شناختی ارائه‌شده توسط اسلاتر (Slaughter, 1989)، توسعه داده شده است. چارچوب وروس شامل چند لایه اصلی است: 1⃣ ورودی‌ها ✅ این مرحله و پویش اطلاعات استراتژیک است. روش‌ها، تکنیک­‌ها و چارچوب‌های فراوانی وجود دارد که از آن میان، تکنیک دلفی و پویش محیطی احتمالاً شناخته‌شده‌ترین آن‌ها هستند. ابزار و فنون «هوشمندی رقابتی» در اینجا مفید هستند. ✅ زمانی که فعالیت جمع‌آوری ورودی‌ها در انجام می‌شود، از واژه «پویش اطلاعات استراتژیک» استفاده می‌گردد و گاهی اوقات نیز از واژه «پویش استراتژیک» به‌جای واژه تا حدی منفعل «پویش محیطی» یا واژه تا حدی منفی «سیستم هشدار اولیه» استفاده می‌شود. ✅ اکثر در سازمان های ایرانی فاقد پویش اطلاعات استراتژیک هستند و صرفا برنامه های راهبردی سال قبل مورد بازبینی قرار می گیرند. 2⃣ فعالیت آینده‌نگاری این مرحله شامل سه گام با توالی منطقی است. تجزیه و تحلیل: گام تجزیه و تحلیل بیشتر به عنوان یک مرحله مقدماتی و البته ضروری برای گام‌های بعد در نظر گرفته می‌شود. نوع سؤال‌هایی که در این مرحله پرسیده می‌شود این‌گونه است: «چه چیزی اتفاق می­‌افتد؟» و ابزارهای رایج در این مرحله تجزیه و تحلیل روند، تحلیل تأثیر متقابل و تکنیک‌های تحلیلی مشابه است. نتایج حاصل از سپس به گام وارد می‌شوند. ✅ تفسیر: که این سؤال را می‌پرسد «چه چیزی واقعاً اتفاق می‌افتد؟» و به دنبال کندوکاو سطوح زیرین ظاهر تجزیه و تحلیل و در پی یافتن ساختار و بینش‌های عمیق‌تر است. اینجا قلمرو آینده‌پژوهی انتقادی، تجزیه و تحلیل لایه‌ای علت‌ها، تفکر سیستمی و دیگر رویکردهای عمیق تفکر درباره است. ✅ چشم‌انداز: این گام جایی است که دیدگاه‌های مختلف درباره به‌وضوح بررسی یا خلق می‌شوند. اینجا جایی است که روش‌های سناریونویسی، چشم اندازسازی و روش‌های تجویزی در فرایند آینده‌نگاری به کار می‌روند. 3⃣ خروجی‌ها ✅ خروجی فعالیت دو بعدی است: محسوس و نامحسوس. برخی خروجی‌های محسوس می‌توانند شامل طیف واقعی گزینه‌های خلق‌شده باشد. خروجی‌های نامحسوس شامل تغییرات در تفکر افراد درگیر در کل فرایند، به‌ویژه بینش‌های درگیر در گام تفسیر و خلق دیدگاه‌های روبه‌جلو در گام چشم‌انداز است. ✅ تا حدودی برای افراد منطقی و عینی به‌سختی قابل‌ تأیید یا حتی تشخیص است. اما بدون شک این خروجی مهم‌ترین خروجی است، زیرا بسیاری از مکانیسم‌های توسعه استراتژی را تغییر می‌دهد. روش‌های به‌کار رفته در گام خروجی حتماً نباید آینده‌گرا باشند، چرا که تمرکز این گام بر درک بینش‌ها، پیش از تدوین استراتژی است. 4⃣ استراتژی ✅ بخش نهایی این چارچوب، است. از آنجایی که آینده‌نگاری به وقوع پیوسته است، حالا خروجی مناسبی برای تصمیم‌گیران در تصمیم‌گیری و هدایت اقدامات استراتژیک برای پیاده‌سازی (یعنی فعالیت‌های آشناتر توسعه استراتژی و برنامه‌ریزی استراتژیک) است. ✅ البته نتایج باید به طور مرتب در قالب ورودی چارچوب آینده‌نگاری کلی بازخورد داده شود «یک حلقه بسته»، تا ارزیابی مجدد و اصلاحات مسیر در طی سفر استراتژی مستمرا امکان‌پذیر شود. www.modiryar.com @modiryar
سازمان‌ها و آینده نگاری ▪به عنوان یک مدیر اگر می‌خواهید برای سازمان و یا شرکتتان کنید باید چند نکته را مدنظر قرار دهید: ✅ اول؛ اینکه به آینده نگاری فرصت عرض اندام بدهید. ▪نمی‌توان صرفاً به دلیل شنیدن اهمیت و ضرورت آینده نگاری یا از سر کنجکاوی به سراغ آن رفت و قبل از شنیدن صحبت‌های آن در موردش نتیجه گرفت. بارها گفته‌ام و باز تأکید می‌کنم، آینده نگاری یک سفر است و آنچه در این سفر نصیب می‌شود بسیار مهمتر از نتیجه نهایی است. آینده نگاری یک پکیج آماده ارائه نیست، بلکه کاملاً وابسته به شرایط یک سازمان باید طراحی و اجرا شود. ✅ دوم؛ انجام آینده نگاری به متخصص این حوزه نیاز دارد. ▪صرفاً دانستن هدف آینده نگاری یا آشنایی با مدل‌های آن شما را به تبدیل نمی‌کند. این حوزه متخصصان خود را دارد، پس بهتر آن است که کار به دست اهل این حوزه انجام شود. ✅ سوم؛ تشکیل تیم است یک فعالیت اجتماعی است، نه یک فعالیت صرفاً مشاوره‌ای. بنابراین باید در سازمان تیم آینده نگاری تشکیل و هدایت شود. هدایت این تیم برعهده است، اما این تیم است که در سفر آینده نگاری آموزش می‌بیند، با آینده‌های گوناگون آشنا می‌شود و در نهایت به عنوان یک سرمایه برای سازمان باقی می‌ماند. ▪اگر آینده نگاری به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند را به سمت حساسیت بیشتر به آینده و تحول خواهی سوق دهد. از لینک زیر می‌توانید تجربه‌هایی از آینده نگاری شرکتی را مرور کنید. www.modiryar.com @modiryar
انواع آینده در آینده نگاری : ▪کلیه آینده های که قابل تصور هستند. ✅ : ▪آینده هایی که امکان تحقق دارند. ✅ : ▪آینده هایی که احتمال تحقق آن ها بیشتر است. ✅ : ▪آینده هایی که برای ما مطلوبیت بیشتری دارند. www.modiryar.com @modiryar
آینده نگاری راهبردی به عنوان یک فعالیت توسط محققان و مشاوران مدیریت ایجاد شده و توسعه یافته ­است. نوشتار حاضر به تفکر که آینده نگاری استراتژیک به عنوان یک فعالیت سازمانی انعطاف‌پذیرِ پیوسته که به تدریج در سازمان‌دهی روزمره ظاهر می‌­شود نسبت به یک فرایند خطی متوالی با یک نقطه پایانِ مشخص در انتها که توسط مشاوران خارجی سازمان طرح‌ریزی می شود، برتری می­‌دهد. با الهام گرفتن از یک نگاه عملیاتی، آینده­ نگاری راهبردی را به عنوان یک عمل روزمره که در فعالیت­‌های روزمره نقش‌آفرینان سازمانی ایفای نقش می­ کند، ترسیم می­ نماییم. ✅ پاسخگویی منطقی راهبردی در عمل، در تعاملات اجتماعی پیوسته قرار دارد. در این کار، ما به دنبال عرضه چشم‌­انداز جدیدی هستیم که ادراک ما از آینده‌­نگاری در سازمان‌ها را گسترش می‌دهد. این پارادایم جدید، همان­‌طور که مطرح ­شده ­است، هیچ تلاشی برای جایگزینی یا بی‌اعتبار کردن پارادایم قبلی انجام نمی‌­دهد؛ درعوض، پارادایم اول را به منظور تقویت ادراک ما از این‌که چگونه آینده‌نگاری راهبردی در عمل ممکن است از طریق فرایندهای پیوسته، «تشکیل، بازتولید، تطبیق و تعیین»­ شده باشد، تکمیل می‌­سازد. چارچوب چهار مرحله‌ای ما یک مکانیزم مفید برای قاب­‌بندی یک پژوهش وسیع در حوزه آینده‌­نگاری راهبردی فراهم می‌­سازد اما هم‌چنین به منظور یادآوری به محققان که چگونه مشارکت ایشان به کل پیوند می‌خورد، عمل می‌­کند. www.modiryar.com @modiryar
مدل آینده نگاری نظام سلامت شیوه ای جدید از تفکر که با آن می توان اصالت منطق صفر و یک در علوم تجربی و پزشکی مدرن را به چالش کشید. این منطق با تمرکز بر جهت گیری بیمار سلامت گرا و اصرار بر پیش بینی، سازمان ها و نهادهای عرصه سلامت را به انفعال در برابر رویدادهای آینده می کشاند. این مدل با هدف آینده نگری با رویکرد پس نگری و کمک به ساخت آینده با جهت گیری تندرستی محوری در سطح ملی و مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی نگاشته شده است. www.modiryar.com @modiryar
موثرترین تکنیک های مدیریت خشم ✅ سعی کنید در هنگام ، طرز فکر خودتان را تغییر دهید. افراد خشمگین تمایل دارند فحش بدهند و از الفاظ مختلف برای ابراز افکار درونی خود استفاده کنند. باید بدانید وقتی عصبانی هستید، افکار شما همه چیز را بسیار اغراق آمیز و بیش از حد واقعیت به تصویر می‌­کشد. در نتیجه شما باید این افکار را با افکار منطقی‌­تر جایگزین کنید. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید «این وحشتناک است؛ همه چیز خراب شد.» به خود بگویید «قابل درک است که از این موضوع کلافه و ناراحت باشم اما دنیا به آخر نرسیده است.» ✅ علاوه بر آن هنگام از خود یا شخص دیگر، مراقب کلماتی مانند «هرگز» یا «همیشه» باشید. «این دستگاه هرگز کار نمی کند» یا «شما همه چیز را فراموش می‌­کنید» این عبارات نه تنها درست نیستند بلکه باعث می­‌شود احساس کنید که عصبانیت‌تان موجه است و راهی برای حل مشکل وجود ندارد. همچنین این رفتار سبب می‌شود افرادی که با شما همکاری می‌کنند، تحقیر شوند و دیگر مایل به همکاری با شما نباشند. ▪استفاده از طنز برای کنترل خشم ▪تغییر طرز فکر در هنگام احساس خشم ▪حل مسئله­‌ای که شما را عصبانی کرده است ▪یادگیری ارتباط بهتر در هنگام خشمگین بودن ▪تلاش برای منطقی فکر کردن در هنگام عصبانیت www.modiryar.com @modiryar
🔺 اگر چیزی را دوست ندارید، آن را تغییر دهید. 🔻 If you don't like something, change it ✅ اصلاح به معنای انجام تغییراتی در عادات و رفتارهای روزمره خود است که بهبود کیفیت زندگی و سلامتی را به هدف دارد. این تغییرات می‌تواند شامل مواردی مانند بهبود تغذیه، افزایش فعالیت بدنی، کنترل استرس، بهبود خواب و روابط اجتماعی مؤثر باشد. ✅ سبک زندگی هر فرد، بر عادات، پوشش، روابط اجتماعی، تغذیه، پیروی از مد و سایر مؤلفه‌های او تأثیر به سزایی دارد. در اینجا با بیان یک مثال ساده، کاملا متوجه می‌شوید که سبک زندگی چیست. فرض کنید برای اولین بار به منزل فردی که به تازگی با او آشنا شده اید، دعوت می‌شوید. شما دو نفر، طی چند تجربه مشترک، به این نتیجه رسیده‌اید که می‌توانید دوستان خوبی برای هم باشید. www.modiryar.com @modiryar
🔺اعتماد به نفس به شما کمک می کند از ترس های غیر منطقی و ناسالم رها شوید. 🔻Self-confidence helps you get rid of irrational and unhealthy fears. ✅ اگر یک شیر از قفسش فرار کرده است و شما بسیار ترسیده اید، شما یک انسان عادی هستید. اگر قبل از اینکه فرار کنید یک دختر بچه را از دست آن شیر نجات دهید می توان گفت شما فرد بسیار شجاعی هستید. در چنین شرایطی نشانه ی کمبود اعتماد به نفس در شما نیست. در واقع در این شرایط احساس ترس یک احساس سالم و منطقی است که باعث محافظت از شما خواهد شد. ✅ اگر احساس ترس در زمان و مکانی که هیچ نیازی به آن نیست در شما به وجود بیاید یک مشکل محسوب می شود. ترس از یک حیوان وحشی و درنده یک احساس کاملا نرمال و منطقی است اما ترس از سخنرانی در جمع یا صحبت کردن با یک غریبه و ترس هایی از این قبیل یک احساس غیر نرمال و ناسالم است. به شما کمک می کند از این ترس های غیر منطقی و ناسالم رها شوید. www.modiryar.com @modiryar
طراحی سازمان هولوگرافیک www.modiryar.com @modiryar