#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۴ #آمن_الرسول
👈مهم و موثر... نگاه به طولانی بودنش نکنید، دو سه دقیقه بیشتر وقتتون رو نمی گیره... از دستش ندید!
... رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
(مومنان میگویند:) پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مَکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مَده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان،) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مَدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرارمان دِه! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! (بقره/۲۸۶)
رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا: اى پروردگار ما #مؤاخذه مفرما و مگير ما را به عقوبت اگر فراموش كرديم فعلى از طاعات را، أَوْ أَخْطَأْنا: يا خطا كرديم و بدون قصد مرتكب گناهى شديم.
#مفسران #نسيان و #خطا را در اين مقام چهار وجه بيان نمودهاند:
1- ترك #واجب و فعل #حرام.
2- مراد نسيان متعرض شدن به اسبابى است كه مؤدى به #غفلت باشد از واجب، و مراد به خطا تعرض به اسبابى كه موجب خطا باشد.
3- آنكه نسيان و خطا بر معنى حقيقى باشد، چنانچه حديث مشهور نبوى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه فرمود: #رُفِع عن امّتى تِسعة: الخطاء و النّسيان و ما استكرهوا عليه (الخ) شاهد بر اين مدعاست.
4- سایر اقوال...
رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً: پروردگارا تحميل مفرما بر ما #بار_سنگين و گران را. "اصر" كار دشوارى است كه به جهت سختى آن حبس نمايد شخص را در مكانى كه نتواند به مكانى ديگر رود. مراد #تكليف_سخت است. كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا: چنانچه تحصيل فرمودى آن را بر كسانى كه پيش از ما بودهاند، يعنى يهود و نصارى كه تكليف شاقه بر ايشان بوده، چنانچه در احاديث وارد شده كه بر امت موسى عليه السلام پنجاه ركعت نماز در شبانه روز واجب بود، و زكات آنها ربع مال، و نماز آنها غير از مسجد جايز نبود و ... . حق تعالى اين گونه تكاليف شاقه را به ميمنت وجود حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از امت او برداشته.
رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ: پروردگارا تحميل مكن بر ما آن چيزى را كه ما را #طاقت و توانائى آن نيست. مراد حديث نفس و وسوسه باشد به قول آنانكه آيه را مدنى دانند؛ و بنابر آنكه آيه مكى باشد مراد جميع تكاليف بدنيه است كه فوق طاقت بشريه باشد. بنابراين غرض اين دعا #انقطاع_الی_الله جل جلاله مىباشد و مجرد دعا كه متضمن عبادت است، زيرا چه اين دعا بكنيم يا نكنيم خداى تعالى #تكليف_مالا_يطاق نفرمايد، زيرا منافى حكمت خواهد بود و نزد بعضى مراد شدت عقوبت #عاجله و #آجله است كه فوق طاقت باشد يعنى ما را در #دنيا و #آخرت عقوبتى مفرما كه طاقت آن نداشته باشيم.
وَ اعْفُ عَنَّا: و #عفو فرما و گذشت نما گناهان ما را.
وَ اغْفِرْ لَنا: و #بيامرز گناهان و عيوب ما را و به مؤاخذه آن ما را رسوا مفرما. يا عفو فرما گناهان ما را و بپوشان خطاهاى ما را. يا قول ما را عفو و فعل ما را ستر نما. یا عفو كن صغاير ما را.
وَ ارْحَمْنا: و #ببخش ما را به #قبول_طاعات ما و تعطف نما به ما و تفضل فرما بر ما در دنيا.
أَنْتَ مَوْلانا: تو آقا و ناصر و خالق و ولى و #صاحب_اختيار ما هستى.
فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ: پس يارى نما و مظفر و منصور فرما ما را بر همه كافران به قهر و تسلط در مقابله ايشان و #غلبه_در_حجت به محاوره آنان، چه از حق مولى آنست كه يارى فرمايد مواليان خود را.
#روایات مربوط به این #دعا و دو آیهی مهم #آمن_الرسول: در منهج- مروى است كه حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در شب #معراج اين دعا را خواند و #ملائكه آمين گفتند و حق تعالى #اجابت فرمود.
و حضرت فرمود: من هر فصلى از اين دعا مىگفتم، حق تعالى مىفرمود اجابت نمودم دعاى تو را؛ و لذا مستحب است #كثرت_قرائت اين آيه.
و از آن حضرت مروى است كه فرمود: حق تعالى اين دو آيه(معروف به امین الله) را انزال فرمود از #گنجهاى بهشت، و آن را به #يدقدرت خود نوشته.
و نيز فرمود: هر كه اين دو آيه قرائت كند خدا #جميع_مهمات او را #كفايت فرمايد.
برگرفته از تفسیر اثنی عشری، ج۱، ص۵۲۶
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
💸پاداش انفاق💸
#آیه
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مثل آنان که اموالشان را در راه خدا #انفاق می کنند، مانند #دانه ای است که #هفت_خوشه برویاند، در هر خوشه #صد_دانه باشد، و خدا برای هر که بخواهد #چند_برابر می کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست (بقره/۲۶۱)
توضیح: انفاق و دستگیری از نیازمندان آثار مادی و معنوی فراوان داشته و آیات فراوانی از قرآن به منظور تشویق و تحریک مؤمنان در این خصوص نازل شده است. یکی از بهانه های ترک أنفاق، #ترس از #فقر و نداری در آینده است و به تعبیر قرآن در آیهی ۲۶۸ سوره ی بقره، #شیطان این #خوف و #هراس را در اشخاص برمی انگیزد تا آنان را از فضیلت والای انفاق محروم سازد. در نقطه ی مقابل، خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن، به انفاق کنندگان وعده داده است که نه تنها مال بخشیده شده را به آنان برمی گرداند؛ بلکه چندین برابر آن را نیز به آنان عطا می کند. تاکید بر این مطلب در آیات و روایات به حدی است که حتی افراد فقیر و #تنگدست را به انفاق توصیه نموده اند تا خداوند به مال آنان #برکت داده و آنان را از فضل خویش بهرهمند سازد.
#روایت
#پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: «ما نقَصَ مال مِن صدقه قطّ فَأمضُوا و لا تَجبنوُاء.
هيچگاه #مال انسان با #صدقه کم نخواهد شد، پس بدهید و نترسید.»
نوادر رأوندی: ص ۳.
💦آب کم جو... تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست💦
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۵
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
[راسخین در علم می گویند:] پروردگارا! دل هایمان را پس از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن، و از سوی خود رحمتی برما ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشنده ای.(آلعمران/۸)
#راسخين در علم در مقام #دعا گويند:
رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا: پروردگارا، دلهاى ما را به واگذاشتن از دين حق بسوى پيروى باطل مايل مساز
بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا: بعد از آنكه هدايت فرمودى ما را به ارشاد و تكميل عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب.
#توضیح: چون در #قرآن مجيد لفظ «ازاغه» وارد شده، بعضى موارد آن #محكم و بعضى #متشابه باشد و بنابر حديث سابق، بايد متشابه را به محكم رد كرد. و «سيد رضى» در تفسير خود نيز همين قسمت را بيان فرمايد كه: اين آيه از متشابهات است، زيرا به #ظاهر_آیه لازم آيد خداى تعالى گمراه و منحرف سازد بندگان را از ايمان، و حال آنكه به دلائل محكمه متقنه ثابت شده تنزّه ذات سبحانى از آن؛ زيرا قبيح و نقض غرض، و صدور آن از خداى تعالى #محال است. و نيز چگونه منحرف سازد و حال آنكه ارشاد و دعوت و امر به ايمان و نهى از كفر و ضلالت فرموده. پس واجب آيد به حكم عقل كه ما را گمراه ننمايد از آنچه امر فرموده. بنابراين معنى آيه شريفه را از آيه ديگر اقتباس كنيم، چنانچه فرمايد: فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ، صحت كلام منوط است به اينكه #زيغ_اول، غير دوم باشد و الا لغو و بىفايده خواهد بود. پس اول منسوب به #قوم، و دوم منسوب به #خدا و بايد فعلى باشد مناسب هر يك. اما نسبت به قوم، ميل كردن است از ايمان به كفر و از حق به باطل به #سوء_اختيار خود. اما نسبت به خداى تعالى، ميل دادن است بر سبيل #جزاء. و شك نيست كه اول، ناشايسته و #معصيت؛ و دوم، شايسته و #عقوبت باشد.
#تبصره: بعد از تحقق اين توضیح یا مقدمه، آيه شريفه به يكى از وجوه تفسير شود:
1- ثابت بدار ما را به الطاف خود و زياد فرما ما را از عصمت و توفيق خود، تا منحرف نشويم از حق بعد از آنكه هدايت فرمودى ما را، تا آنكه باشيم ما از منحرف شدگان.
2- پروردگارا بعد از آنكه ما را به الطاف خود هدايت فرمودى به ايمان، و به مدد و توفيق و تسهيل سبيل و بيان و نصب ادلّه و ازاحه علت، ما را بر دين حق و صراط قويم مستقيم گردانيدى، آن را از ما سلب مفرما تا از نهج حق منحرف نشويم و به جهت دوام الطافى كه قلوب ما مستقيم است، از نهج حق به باطل ميل نكنيم.
3- ابو الحسن قاضى القضاة گويد: هر كه سؤال نمايد از پروردگار و بجا نياورد به اوامرى را، البته دلالت ندارد مسئلت او بر صدور آن فعل از حق تعالى؛ پس معنى آيه آنكه: شديد مفرما محنت تكليف را كه مؤدى شود به انحراف قلوب ما، بعد از هدايت.
4- مراد آنكه پروردگارا #منحرف_مساز قلوب ما را از ثواب و رحمت خود كه به ايمان و شرح صدر حاصل گردد، به ضدّ آن از عقاب و نقمت كه به سبب كفر و ضيق صدر استحقاق يابد.
تتمه: چون #طبع انسانى مايل به #شهوات و لذات است و غالبا #طاعت و عبادت حق، ناملايم طبع باشد و نفس امّاره و شياطين انسى و جنى وسوسه نمايند، و ممكن است شخص را بتدريج از هدايت و صراط مستقيم منحرف سازند، بنابراين لازم است استمداد از حضرت احديّت در ثبات و استقامت و حفظ از ضلالت و غوايت.
«عياشى» از #حضرت_صادق عليه السّلام روايت نموده فرمود: #زياد كنيد #گفتن رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا (الخ) را، و مأمون نشويد از زيغ و ميل قلب به باطل( تفسير عيّاشى، ج1، ص 164، ح 9 _و نیز_ تفسير صافى، ج1، ص 320).
وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً: و بخشش فرما ما را از جانب خود، لطفى كه به واسطه آن مرتبه زلفى و درجه عليا را نزد تو حاصل نموده، به رستگارى و نيكبختى خوشوقت گرديم و توفيقى بر #ثبات و #استقامت_در_دين كه محض رحمت و رحمت محض است. تا از تشكيكات و شبهات مستخلص شده بر صراط مستقيم راسخ و ثابت شويم كه به هيچوجه شائبه انحراف به آن راه نيابد، زيرا ثبات در ايمان نيست مگر به لطف و عنايت تو.
إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ: بدرستى كه ذات يگانه تو #عطاكننده_هر_درخواست مىباشد.
تفسير اثنی عشرى، ج2، ص: ۲۱_۲۳
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
👈ترک دوستی با غافلان
#آیه
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا(۲۷)يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا(۲۸)لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا(۲۹)
روزی که #ستمکار، دو دست خود را از شدت اندوه و حسرت به دندان می گزد. او می گوید: ای کاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمیگرفتم، (۲۷) ای وای، کاش من فلانی را که سبب بدبختی من شد به دوستی نمیگرفتم، (۲۸) بی تردید [او] مرا از قرآن، پس از آن که برایم آمد، #گمراه کرد. و شیطان همواره انسان را پس از گمراه کردنش تنها و بی یار در #وادی_هلاکت وا می گذارد. (فرقان/۲۹)
#توضیح: #دوستی_با_غافلان نتیجه ای جز #حسرت و #پشیمانی نخواهد داشت. پیشتر نیز اشاره شد که یکی از مهم ترین عوامل #غفلت، هم نشینی با غافلان و شرکت در #مجالس_لهو و بیهوده است. این گونه دوستیها ریشه های ایمان را در دل آدمی خشکانده و قلب وی را می میراند. آیه ی فوق بیان گر فریاد تلخ حسرت و پشیمانی است که برخی انسان ها در #روز_قیامت از دوستی با غافلان و گنه پیشگان بلند خواهند کردند.
#روایت
#پیامبراکرم : 《الجليس الصالح خير من الوحدة و الوحدة خير من جليس السوء؛
#همنشین_خوب بهتر از #تنهایی و تنهایی بهتر از #همنشین_بد است.》 امالی طوسی، ص۵۳۵، ح۱۱۶۲
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
هدایت شده از حمزه جعفری
#شادیانه
👏💞میلاد پر نور و سرور حضرت کریم #امام_مجتبی صلوات الله علیه بر شیعیان و روزهداران مبارک باد💞👏
امشب شب تغییر در ضرب المثل هاست
گر گدا کاهل بود، آقا #کریم است!
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
هدایت شده از ذاکِـــریـــن
@cinava_ir-karimi(4).mp3
5.87M
🎧 #سرود فوق العاده شنیدنی❣
🎼 با خوب و بد گدا میسازه...
🎤 #حاج_محمود_کریمی
🌙 #ولادت_امام_حسن (ع)
🔹کانال #ذاکرین :
🆔 : @Channel_zakerin
#شعر #شب_جمعه #ماه_رمضان #کربلا
پهن شد سفره ی احسان، همه را بخشیدی
باز با لطف فراوان همه را بخشیدی
ابر وقتی که ببارد همه جا می بارد
رحمتت ریخت و یکسان همه را بخشیدی
گفته بودند به ما سخت نمیگیری تو
همه دیدیم چه آسان همه را بخشیدی
یک نفر توبه کند با همه خو میگیری
یک نفر گشت پشیمان همه را بخشیدی
این گنهکاری امروز مرا نیز ببخش
تو که ایام قدیم ، آنهمه را بخشیدی
حیف از ماه تو که خرج گناهان بشود
تو همان نیمه ی شعبان همه را بخشیدی
داشت کارم گره میخورد ولی تا گفتم
" جان آقای خراسان " همه را بخشیدی
بی سبب نیست شب جمعه شب رحمت شد
مادری گفت "حسین جان " همه را بخشیدی
علی اکبر #لطیفیان
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#جمعه #انتظار #دعای_عهد #افطار #ماه_رمضان
👈بهترین دعا پیش از افطار از نگاه #امام_صادق صلوات الله علیه
بهترین دعا « اللهم رب النور العظیم » که معروف به دعای عهد می باشد.
طبق روایتی از امام صادق علیه السلام، جبرئیل امین به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: یا محمد! کسی که در ماه رمضان با این دعا قبل از افطار دعا کند، خداوند دعاهای او را مستجاب، نماز و
روزه ی او را قبول و ده دعای او را بر آورده می نماید، گناهان او را می بخشد غم و
غصه ی او را از بین می برد و گرفتاریهایش را برطرف می کند، حاجت او را برآورده می نماید، او را به مقصودش می رساند، عمل او را با عمل صدیقین و پیامبران بالا می برد و در روز قیامت چهره ی او درخشان تراز ماه شب چهارده خواهد بود.
#المراقبات به نقل از #سید_بن_طاووس
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#اعمال #شبهای_قدر #نماز_مخصوص
#التماس_دعا
👈نمازمخصوص شبهایقدر فراموشنشود🤲
#دو_رکعت_نماز که در هر رکعت پس از سوره «#حمد »، #هفت_مرتبه «#توحید » خوانده، و پس از فراغت از نماز #هفتاد_مرتبه بگوید، #استغفرالله_و_اتوبالیه در #روایت_نبوى است: که از جاى برنخیزد تا خدا #او و #پدر و #مادرش را #بیامرزد.
(سایر اعمال مخصوص و مشترک شبهای قدر را از #مفاتیح_الجنان پیگیری کنید.)
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#شعر #شبهای_قدر #التماس_دعا
رویم نمیشود که بگویم #مرا_ببخش
با این همه گناه ولیکن خدا ببخش
شاید دلت گرفته از این توبه های سست
اینبارِ چندمین ولی آخر بیا ببخش
ای مهربان عرش نشین ای همیشه خوب
این بنده ی به خاکِ غم افتاده را ببخش
شاید چنان بدم که نمیخواهی ای عزیز!
از جرمهام بگذری، اما چرا؟ ببخش
حالا تو هستی و من و تصمیم آخرت
یا غرق کن درون عذابم...ویا ببخش
کوه گناه خالص و خوبی همه ریا
رویم نمیشود که بگویم #مرا_ببخش
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•