eitaa logo
شهادت "در آغوش خدا"
459 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
213 فایل
🫵«شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود.👌تمام شهدا دارای این مشخصه هستند.»👉«هموکه با سه‌بار قسم‌جلاله از مهمترین شئون عاقبت به‌خیری گفت.» لینک ما در پیام‌رسان ایتا👇 https://eitaa.com/moeze1
مشاهده در ایتا
دانلود
و دهها تن دیگر 😭نمی توان همه کودکان را کشت😭 👊یکی برای انتقام می ماند👊 ✊یا با آب به کاخ فرعون می‌رود.. یا با آه...✊ 👶کودکان نمی میرند...!👶 •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
❤حلول ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا، ماه رحمت و مغفرت، ماه نزول قرآن و ماه عبادتهای عاشقانه را خدمت شما مومنان خدادوست تبریک و تهنیت عرض می کنم.❤ •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
شیخ کفعمى در حاشیه «بلد الامین» از سیّد ابن باقى روایت کرده که مستحب است در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و سوره «توحید» سه مرتبه و چون سلام داده شد بگوید: سُبْحَانَ مَنْ هُوَ حَفِیظٌ لا یَغْفُلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ رَحِیمٌ لا یَعْجَلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَائِمٌ لا یَسْهُو سُبْحَانَ مَنْ هُوَ دَائِمٌ لا یَلْهُو سپس تسبیحات اربعه [یعنى: سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر] را هفت مرتبه بگوید، آنگاه بخواند: سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ یَا عَظِیمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظِیمَ سپس بر پیامبر و آل او علیهم السّلام ده مرتبه صلوات فرستد. کسى که این دو رکعت نماز را بجا آورد، حق تعالى براى او هفتاد هزار گناه را بیامرزد... تا آخر خبر. •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
رمضان 👈اعمال سحرهاى ماه مبارک رمضان اوّل: ، و آن را ترک نکند گرچه به خوردن یک خرماى خشک، یا نوشیدن شربتى از آب باشد، و بهترین سحریها سویق یعنى قاووت و خرماست، در خبر وارد شده: که خدا و فرشتگان صلوات مىفرستند بر آنهایى که در سحرها مىکنند، و سحرى مىخورند. دوم: هنگام خوردن سحرى «» را بخواند، که هرکه این سوره مبارکه را هنگام کردن و سحرى خوردن بخواند، در فاصله بین این دو زمان کسى را دارد که در راه خدا در خون خود غلطیده است. سوم: خواندن دعاهای گوناگون مخصوص سحرهای این ماه مبارک از جمله عظیم الشأن که از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده. خواندن دعای که ماثور از امام سجاد علیه السلام می باشد. خواندن دعای و دیگر دعاها و تسبیحات مختصر و مفیدی که مخصوص سحرهای ماه مبارک رمضان است و برای اطلاع از تمامی آنها می توانید با کتاب شریف مفاتیح الجنان مراجعه بفرمایید. •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
👈آداب سخن گفتن 👄خوش گفتاری با دیگران👄 : وَ قُولُو لِلناسِ حُسناً... (۸۳) و با مردم با خوش زبانی سخن گویید... (بقره،۸۳) توضیح: گفتار آدمی بیانگر شخصیت اوست. خداوند کریم، زبان و گفتار را نعمت برجسته ی خود به انسان ها می داند. (رحمن، ۴) از این رو، به مؤمنان فرمان داده تا در ارتباط با عموم مردم -حتی کافران - از گفتار نیک بهره جویند. آیه ی فوق به دو گونه معنا شده است که هردو صحیح می باشد: ۱- با مردم، سخن خوب بگویید. ۲- با مردم، خوب و زیبا سخن بگویید با نگاهی گذرا به آموزه های وحیانی قرآن، می‌توان گفتار و رفتار نیک و پسندیده را محوری ترین سفارش اسلام در آداب معاشرت دانست؛ زیرا موجب می گردد تا مودت میان مؤمنان بیشتر گشته و بذر کینه و نفاق از بین برود. هم چنین دل های بسیاری از دشمنان و مخالفان نسبت به مؤمنان نرم شود. در آیات دیگر قرآن، مصادیق این خوش گفتاری بیان شده است: توجه به متانت و صداقت، سلام گفتن، پرهیز از پاسخ متقابل به افراد نابخرد و سفیه، پرهیز از سخنان بیهوده و لغو و حتی پرهیز از دشنام نسبت به مقدسات کافران. برخی دیگر از زیبایی های کلام هم در روایات ذکر شده است: شیوایی و جذابیت، سنجیده بودن، قابل فهم بودن، اختصار و به جا بودن و ... حدیث علیه السلام 《قولوا للناس أحسن ما تحبون أن يقال لكم؛ بهترین سخنی که دوست دارید مردم به شما بگویند، به آن ها بگویید.》 کافی، ج ۲ ص ۱۰۸۶ •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
۱ رَبَّنا وَ اجعَلنا مُسلِمَين‌ِ لَك‌َ وَ مِن‌ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسلِمَةً لَك‌َ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُب‌ عَلَينا إِنَّك‌َ أَنت‌َ التَّوّاب‌ُ الرَّحِيم‌ُ (بقره/۱۲۸) (حضرت ابراهیم وحضرت اسماعیل علیهما السلام می فرمایند:) پروردگار ‌ما! ما دو نفر ‌را‌ نسبت‌ به خودت‌ قرار ده‌ و همچنين‌ ‌از‌ ذريه ‌ما امّت‌ مسلمي‌ ‌براي‌ ‌خود‌ قرار ده‌ و وظايف‌ عبادي‌ و ‌يا ‌مواضع‌ ‌را‌ ‌به ما‌ نشان‌ ده‌ و ‌بر‌ ‌ما بازگشت‌ نماي‌ « ‌ما ‌را‌ بپذير» بدرستي‌ ‌که‌ تو بسيار توبه‌ پذيرنده‌ و بخشاينده‌اي‌ در‌ تفسير مسلم‌ ‌در‌ كلمات‌ مفسرين‌ وجوهي‌ ذكر ‌شده‌: 1‌-‌ مراد ‌از‌ به جميع‌ عقائد حقّه‌ ‌است‌ و ‌هر‌چند ابراهيم‌ و اسمعيل‌ معتقد بودند ولي‌ ثبات‌ و استمرار ‌بر‌آن‌ ‌را‌ درخواست‌ مي‌نمودند چنانچه‌ ‌در‌ اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِيم‌َ گفته‌ شد. 2‌-‌مراد ‌از‌ اسلام‌ ‌در‌ عبادت‌ و توجه‌ به مبدا ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ ‌آيه‌ ديگر مي‌فرمايد: إِنِّي‌ وَجَّهت‌ُ وَجهِي‌َ لِلَّذِي‌ فَطَرَ السَّماوات‌ِ وَ الأَرض‌َ حَنِيفاً (انعام/۷۹) 3‌-‌مراد ‌از‌ اسلام‌ و امتثال‌ نسبت‌ به جميع‌ اوامر الهي‌ ‌است‌. ولي‌ آنچه‌ به نظر مي‌رسد اينست‌ ‌که‌ مراد ‌از‌ مسلم‌ ‌در‌ اينجا صاحب‌ ‌است‌ ‌که‌ فوق‌ مقام‌ و و ‌است‌. زيرا"صبر" عبارت‌ ‌از‌ تحمل‌ مشاق‌ عبادت‌ و ترك‌ معصيت‌ و بلا مي‌باشد بدون‌ اينكه‌ بي‌تابي‌ و ناسپاسي‌ كند؛ و"توكل‌" واگذار نمودن‌ كارها بخداست‌ ‌يعني‌ مطابق‌ دستور ‌او‌ رفتار كند و اعتماد باو نمايد؛ و"رضا" موافقت‌ طبع‌ و ميل‌ ‌با‌ مشيت‌ و اراده‌ حق‌ ‌است‌ ‌يعني‌ ‌هر‌چه‌ ‌خدا‌ ‌براي‌ ‌او‌ بخواهد خوشنود ‌باشد‌. اما "تسليم‌" اينست‌ ‌که‌ خودي‌ ‌در‌ ميان‌ نبيند و ميلي‌ ‌در‌ نفس‌ نيابد بلكه‌ ‌خود‌ و اراده‌ و ميل‌ ‌خود‌ ‌را‌ فاني‌ ‌در‌ اراده‌ حق‌ ‌ببيند و بمرتبه‌ وَ ما تَشاؤُن‌َ إِلّا أَن‌ يَشاءَ اللّه‌ُ(دهر/۳۰) برسد و ‌اينکه‌ مقام‌ خاصان‌ درگاه‌ احديت‌ و مقربان‌ پيشگاه‌ ربوبيّت‌ مي‌باشد و لذا حضرت‌ ابراهيم‌ و اسمعيل‌ ‌اين مقام‌ ‌را‌ ‌از‌ خداوند ‌براي‌ ‌خود‌ و بعض‌ ‌از‌ ذريه‌ ‌خود‌ مسئلت‌ مي‌نمايند. "مِن‌" ‌در‌ "وَ مِن‌ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسلِمَةً لَك‌َ" ‌براي‌ تبعيض‌ ‌است‌ و شامل‌ جميع‌ نمي‌شود چون‌ مي‌دانند همه‌ ذريه‌ ‌آنها‌ لايق‌ ‌اينکه‌ مقام‌ نبوده‌ و به آن‌ نخواهند رسيد و ميان‌ ‌آنها‌ مشركان‌ و بت‌ پرستان‌ و ستمكاران‌ مي‌باشند. چنانچه‌ ‌در‌آيه‌ ديگر فرموده‌: "قال‌َ وَ مِن‌ ذُرِّيَّتِي‌ قال‌َ لا يَنال‌ُ عَهدِي‌ الظّالِمِين‌َ"(بقره/۱۱۸) از‌ تفسير عياشي‌ ‌از‌ زبيري‌ ‌از‌حضرت‌ صادق‌ ‌عليه‌ السّلام‌ ‌است‌ ‌که‌ مراد ‌از‌ " " محمّد و خصوص‌ بني‌ هاشم‌ ‌است‌، و مراد حضرت‌ ‌از‌ بني‌ هاشم‌ خصوص‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌ ‌است‌؛ زيرا ساير بني‌ هاشم‌ ‌با‌ ساير امت‌ چندان‌ تفاوتي‌ ندارند. "وَ أَرِنا مَناسِكَنا" جمع‌ منسك‌، اسم‌ زمان‌ ‌ يا ‌مكان‌ ‌از‌ نسك‌، ويا ‌اسم‌ مصدر بمعني‌ نسك‌ ‌است‌ و اصل‌ نسك‌ بمعني‌ طريقه‌ و روش‌ عبادت‌ و عمل‌ ‌است‌ و ‌در‌ ‌آيه‌ ديگر مي‌فرمايد: "لِكُل‌ِّ أُمَّةٍ جَعَلنا مَنسَكاً هُم‌ ناسِكُوه‌ُ" (حج/۶۶) يعني‌ ‌براي‌ ‌هر‌ گروهي‌ طريقه قرار داديم‌ ‌که‌ مشي‌ كنند، و نيز مي‌فرمايد "إِن‌َّ صَلاتِي‌ وَ نُسُكِي‌ وَ مَحياي‌َ وَ مَماتِي‌ لِلّه‌ِ رَب‌ِّ العالَمِين‌َ"(انعام/۱۶۳) وظاهرا... مراد جميع‌ و اعمال‌ عبادي‌ ‌باشد‌ چون‌ جمع‌ مضاف‌ افاده‌ عموم‌ مي‌كند. "وَ تُب‌ عَلَينا" توهم‌ نشود ‌که‌ حضرت‌ ابراهيم‌ و اسمعيل‌ معصيتي‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صادر ‌شده‌ ‌باشد‌ ‌که‌ ‌از‌ خداوند طلب‌ قبولي‌ توبه‌ كنند زيرا انبياء معصوم‌ بوده‌ و هيچگونه‌ معصيتي‌ نه‌ كبيره‌ و نه‌ صغيره‌ ‌از‌ ‌آنها‌ صادر نمي‌شود بلكه‌ چون‌ بنده‌ به هر مقامي‌ برسد بايد ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ پيشگاه‌ احديت‌ كوچك‌ و ذليل‌ و مقصر ‌در‌ انجام‌ عبادت‌ ‌آن‌ طوري‌كه‌ سزاوار حق‌ ‌است‌ بداند و ‌از‌ اين‌جهت‌ تقاضاي‌ قبول‌ توبه‌ كند چنانچه‌ منسوب‌ به نبي‌ صلّي‌‌اللّه‌ ‌عليه‌ وآله‌ وسلّم‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ مقام‌ مناجات‌ عرض‌ مي‌كند: 《‌ما عرفناك‌ حق‌ معرفتك‌ و ‌ما عبدناك‌ حق‌ عبادتك‌》 "إِنَّك‌َ أَنت‌َ التَّوّاب‌ُ الرَّحِيم‌ُ تواب‌" ‌يعني‌ بسيار توبه‌ پذيرنده‌ و به صيغه‌ مبالغه‌ ذكر ‌شده‌ ‌براي‌ اينكه‌ دلالت‌ ‌بر‌كثرت‌ قبولي‌ نمايد ‌که‌ ‌هر‌ چند بزرگ‌ و بسيار ‌باشد‌ باز اگر‌ به سوي‌ ‌خدا‌ بازگشت‌ شود توبه‌ ‌او‌ پذيرفته‌ مي‌شود زيرا مغفرت‌ حق‌، اعظم‌ ‌از‌ آنست‌. تفسیر ، ج۲، ص ۱۹۵_۱۹۸ •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
👈اسراف کاران برادران شیطانند! (وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا)[۲۶] (إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا)[۲۷] و حق خویشاوندان و حق تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و به هیچ صورت اسراف مکن. (اسراء/۲۶) بی تردید آنان که مال خود را به صورتی گسترده بناحق هزینه می کنند برادران شیاطین اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است .(اسراء/۲۷) توضیح: یکی از که نقش بسیاری در فروپاشی نظام اخلاقی فرد و جامعه دارد، اسراف و زیاده روی است. یکی از مهم ترین ریشه های این صفت زشت، لجام گسیختگی نفس می باشد. به همین دلیل در آیه‌ی فوق، اسراف کنندگان برادران نامیده شده اند؛ زیرا نفس انسان در کنار شیطان، دو نیروی اغواکننده ی مؤمنان می باشند و چنانچه مغلوب آنها شوند، چهره ی ایشان را نیز شیطانی می سازد. گفتنی است میان و ، آن است که اسراف به هرگونه در انجام عملی - حتی برخی عبادات - اطلاق می شود؛ مانند اسراف در کلام، اسراف در غذا و ...، ولی تبذیر تنها به زیاده روی در مال و ریخت و پاش بی حساب آن گفته میشود. علیه السلام: «وَيحَ المسرف، ما أبعَدَهُ عن صَلاحِ نفسِهِ واستِدراك أمرِهِ؛ بیچاره اسراف کار! چقدر از و جبران کارش دور است. ،ج۶، ص۲۲۸، ح۱۰۰۹۳. •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
۲ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ (بقره/۲۰۱) و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار. وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ‌: و بعضى مردمان _از و معتقدین به روز قیامت_، كسى است كه مى‌گويد. رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً: اى پروردگار ما عطا و مرحمت فرما ما را در دنيا نيكوئى، يعنى و و و به جهت اعانت بر امر آخرت و . وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً: و در آخرت هم نيكوئى از و علوّ درجات و رسيدن به فيوضات. وَ قِنا عَذابَ النَّارِ: و نگهدار ما را از جهنم به عفو و مغفرت و فضل و مرحمت. تنبيه: آيه شريفه است به . مفسرين را در آيه شريفه اقوالى است: 1- از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مروى است كه فرمود: حسنه در دنيا صحت و ، و در آخرت و رحمت است‌ (بحار الانوار، جلد 81، صفحه 184) 2- در كتاب كافى- از حضرت صادق عليه السّلام سؤال شد از اين آيه شريفه فرمود: رضوان خدا و است در ، و در معيشت و است در . (تفسير صافى، جلد اوّل، صفحه 237) 3- از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام مروى است كه فرمود: حسنه اين جهان ، و حسنه آن جهان ؛ و عذاب نار، درشت خوى و سخت گوى بدلقا است‌. (تفسير صافى، جلد اوّل، صفحه 237) و مصدق اين فرمايش، فرمایش حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه فرمود: هر كه قلب شاكر و لسان ذاكر و زوجه صالحه داشته باشد كه اعانت كند او را بر امر دنيا و آخرت، پس او را در دنيا و آخرت حسنه داده‌اند و محفوظ گشته از عذاب آتش‌. (تفسير مجمع البيان، جلد اوّل صفحه 298) 4- نزد بعضى حسنه در دنيا و ، و در آخرت ، و عذاب نار عبارت است از و مؤدى به آن. : البته هیچ منافاتی بین این مفاهیم تفسیری و روایی وجود ندارد، ضمن اینکه به عقیده برخی مفسرین، حسنه‌ ‌در‌ ‌اين ‌آيه‌ شامل‌ و نعمتي‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ دنيا ممكن‌ و صلاح‌ ‌است‌ ‌به‌ بنده‌ داده‌ شود و تعبير به مفرد ‌در‌ كلمه‌ حسنة نه‌ ‌براي‌ وحدت‌ ‌است‌ ‌که‌ يك‌ حسنة ‌باشد‌ و نه‌ ‌براي‌ جنس‌ ‌است‌ ‌که‌ جنس‌ حسنة ‌باشد‌ ‌که‌ ‌با‌ يك‌ حسنة ‌هم‌ صادق‌ ‌باشد‌ بلكه‌ مفادش‌ شايد ‌اين ‌باشد‌ ‌که‌ ‌هر‌ چه‌ ‌در‌ دنيا و آخرة ‌بما‌ عطا مي‌فرمايي‌ حسنة ‌باشد‌ و به نفع‌ ‌ما و صلاح‌ ‌ما ‌باشد‌ ‌که‌ تقريبا مفادش‌ مفاد مضمون‌ دعاء «اللهم‌ اعطنا خير الدنيا و الاخرة و اصرف‌ عنا بلاء الدنيا و الاخرة» ‌است‌. (تفسیر اطیب البیان، ج۲، ص۳۸۰) برگرفته از تفسیر اثنی عشری، ج۱، ص۳۶۴_۳۶۵ 💦آب کم جو... تشنگی آور به دست تا بجوشد آب از بالا و پست💦 •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
👈عاقبت دوری از یاد خدا 😱گرفتاری به دوزخ🔥 : وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً «جن/۱۷» ... و کسی که از یاد پروردگارش روی برگرداند، او را در عذابی بسیار سخت و روز افزون درخواهد آورد. توضیح: دوری از و ، آثار و نتایج زیان باری به همراه دارد. یکی از این آثار، زندگی سخت در دنیا و آخرت است. کسانی که از یاد خدا غافل شوند، همواره دچار ، ، و بسیاری از های و دیگر می گردند. بنابراین، مقصود از در آیه ی مذکور، تنها عذاب نیست؛ بلکه شامل عذاب های و محرومیت از بهره های مادی دنیا نیز هست؛ هنگامی که خداوند روی رحمت و فیض خود را از بنده ای بگرداند، درهای عالم به روی وی بسته و جهان با همه ی فراخی و و وسعتش، بر او تنگ شده و او را می فشارد. : علیه السلام: «مَن طالَت غَفلتُهُ تَعجَّلَت هَلَکتُهُ؛ هرکه غفلتش به درازا کشد، هلاکتش شتاب گیرد.» غررالحکم ج ۵ ص۲۷۲ح۰۸۳۱۸ 💦آب کم جو... تشنگی آور به دست تا بجوشد آب از بالا و پست💦 •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
👈نکوهش یأس و نا امیدی از رحمت خدا قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقینا خدا همه ی گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است (زمر، ۵۳) توضیح: مهربانی و عطوفت پروردگار نسبت به بندگانش تا آنجا گسترش یافته است که یکی از بزرگ ترین را و از رحمت خود می داند. آری! باب هرگز بر بندگان بسته نمی گردد؛ هر چند گناهان وی به اندازه ی آسمانها باشد. (مصباح کفعمی: ص ۳۷۶) ناامیدی از رحمت خداوند سبب می گردد تا بنده‌ی خطاکار، امید خویش از اصلاح و جبران گذشته را از دست بدهد و چه بسا بر گناه خویش نیز بیفزاید. از این رو، یأس و نومیدی از رحمت پروردگار از گناهان کبیره و مورد نکوهش شدید دینی می باشد. آیه ی فوق با زیباترین تعبیر ممکن، بندگان را از ناامیدی و یأس برحذر داشته و از گسترده ی پروردگار خبر داده است. عليه السلام: «أعظم البلاء إنقطاع الرجاء؛ بزرگ ترین بلا، است. ، ج ۲، ص ۲۷۳، ح۲۸۶۰ •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
۳ وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ و هنگامی که در برابر جالوت و سپاهیانش قرار گرقتند، گفتند: پروردگارا! پيمانه و را بر ما بريز! و قدمهاى ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعيت كافران، پيروز بگردان! : ‌"افراغ‌" به معني‌ خالي‌ كردن‌ ظرف‌ ‌از‌ آب‌ و نحو ‌آن‌ ‌است‌ و نیز به معني‌ صب‌ّ و ريختن‌ ‌است‌. مانند ‌آيه‌ شريفه‌: أُفرِغ‌ عَلَيه‌ِ قِطراً(کهف/۹۵) ‌يعني‌ قلب‌ ‌ما ‌را‌ ‌از‌ شوائب‌ اوهام‌ و ترس‌ خالي‌ كن‌ و صبر و بردباري‌ ‌در‌ ‌آن‌ بريز. 1- هميشه و به خصوص در جبهه‌ها، همراه با لازم است، نه دعا به جاى حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...» 2- و ، ملازم يكديگرند. در اثر صبر، ظفر آيد. «صَبْراً ... وَ انْصُرْنا» 3- دعاهاى خود را با «ربّنا» آغاز كنيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ ...» 4- در شدايد، انسان به صبرِ بسيار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نيز در قالب نكره آمده است كه نشانه‌ى صبر بزرگ است. 5- پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقيّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائيد. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا» 6- وظيفه‌ى انسان، حركت و تلاش است، امّا پيروزى به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا» 7- پيروزى در جنگ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى يكى بر ديگرى. «وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ» تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 392 💦آب کم جو... تشنگی آور به دست تا بجوشد آب از بالا و پست💦 •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•
۴ 👈مهم و موثر... نگاه به طولانی بودنش نکنید، دو سه دقیقه بیشتر وقتتون رو نمی گیره... از دستش ندید! ... رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (مومنان می‌گویند:) پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مَکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مَده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان،) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مَدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرارمان دِه! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! (بقره/۲۸۶) رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا: اى پروردگار ما مفرما و مگير ما را به عقوبت اگر فراموش كرديم فعلى از طاعات را، أَوْ أَخْطَأْنا: يا خطا كرديم و بدون قصد مرتكب گناهى شديم. و را در اين مقام چهار وجه بيان نموده‌اند: 1- ترك و فعل . 2- مراد نسيان متعرض شدن به اسبابى است كه مؤدى به باشد از واجب، و مراد به خطا تعرض به اسبابى كه موجب خطا باشد. 3- آنكه نسيان و خطا بر معنى حقيقى باشد، چنانچه حديث مشهور نبوى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه فرمود: عن امّتى تِسعة: الخطاء و النّسيان و ما استكرهوا عليه (الخ) شاهد بر اين‌ مدعاست. 4- سایر اقوال... رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً: پروردگارا تحميل مفرما بر ما و گران را. "اصر" كار دشوارى است كه به جهت سختى آن حبس نمايد شخص را در مكانى كه نتواند به مكانى ديگر رود. مراد است. كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا: چنانچه تحصيل فرمودى آن را بر كسانى كه پيش از ما بوده‌اند، يعنى يهود و نصارى كه تكليف شاقه بر ايشان بوده، چنانچه در احاديث وارد شده كه بر امت موسى عليه السلام پنجاه ركعت نماز در شبانه روز واجب بود، و زكات آنها ربع مال، و نماز آنها غير از مسجد جايز نبود و ... . حق تعالى اين گونه تكاليف شاقه را به ميمنت وجود حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از امت او برداشته. رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ‌: پروردگارا تحميل مكن بر ما آن‌ چيزى را كه ما را و توانائى آن نيست. مراد حديث نفس و وسوسه باشد به قول آنانكه آيه را مدنى دانند؛ و بنابر آنكه آيه مكى باشد مراد جميع تكاليف بدنيه است كه فوق طاقت بشريه باشد. بنابراين غرض اين دعا جل جلاله مى‌باشد و مجرد دعا كه متضمن عبادت است، زيرا چه اين دعا بكنيم يا نكنيم خداى تعالى نفرمايد، زيرا منافى حكمت خواهد بود و نزد بعضى مراد شدت عقوبت و است كه فوق طاقت باشد يعنى ما را در و عقوبتى مفرما كه طاقت آن نداشته باشيم. وَ اعْفُ عَنَّا: و فرما و گذشت نما گناهان ما را. وَ اغْفِرْ لَنا: و گناهان و عيوب ما را و به مؤاخذه آن ما را رسوا مفرما. يا عفو فرما گناهان ما را و بپوشان خطاهاى ما را. يا قول ما را عفو و فعل ما را ستر نما. یا عفو كن صغاير ما را. وَ ارْحَمْنا: و ما را به ما و تعطف نما به ما و تفضل فرما بر ما در دنيا. أَنْتَ مَوْلانا: تو آقا و ناصر و خالق و ولى و ما هستى. فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ‌: پس يارى نما و مظفر و منصور فرما ما را بر همه كافران به قهر و تسلط در مقابله ايشان و به محاوره آنان، چه از حق مولى آنست كه يارى فرمايد مواليان خود را. مربوط به این و دو آیه‌ی مهم : در منهج- مروى است كه حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در شب اين دعا را خواند و آمين گفتند و حق تعالى فرمود. و حضرت فرمود: من هر فصلى از اين دعا مى‌گفتم، حق تعالى مى‌فرمود اجابت نمودم دعاى تو را؛ و لذا مستحب است اين آيه. و از آن حضرت مروى است كه فرمود: حق تعالى اين دو آيه(معروف به امین الله) را انزال فرمود از بهشت، و آن را به خود نوشته. و نيز فرمود: هر كه اين دو آيه قرائت كند خدا او را فرمايد. برگرفته از تفسیر اثنی عشری، ج۱، ص۵۲۶ •┈••✿🌸✿••┈• @moeze1 •┈••✿🌸✿••┈•