#یک_آیه_یک_روایت
👈اسراف کاران برادران شیطانند!
#آیه
(وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا)[۲۶]
(إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ ۖ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا)[۲۷]
و حق خویشاوندان و حق تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و به هیچ صورت اسراف مکن. (اسراء/۲۶) بی تردید آنان که مال خود را به صورتی گسترده بناحق هزینه می کنند برادران شیاطین اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است .(اسراء/۲۷)
توضیح: یکی از #گناهان_کبیره که نقش بسیاری در فروپاشی نظام اخلاقی فرد و جامعه دارد، اسراف و زیاده روی است. یکی از مهم ترین ریشه های این صفت زشت، لجام گسیختگی نفس می باشد. به همین دلیل در آیهی فوق، اسراف کنندگان برادران #شیطان نامیده شده اند؛ زیرا نفس انسان در کنار شیطان، دو نیروی اغواکننده ی مؤمنان می باشند و چنانچه مغلوب آنها شوند، چهره ی ایشان را نیز شیطانی می سازد.
گفتنی است #تفاوت میان #اسراف و #تبذیر، آن است که اسراف به هرگونه #زیاده_روی در انجام عملی - حتی برخی عبادات - اطلاق می شود؛ مانند اسراف در کلام، اسراف در غذا و ...، ولی تبذیر تنها به زیاده روی در مال و ریخت و پاش بی حساب آن گفته میشود.
#روایت
#امام_على علیه السلام: «وَيحَ المسرف، ما أبعَدَهُ عن صَلاحِ نفسِهِ واستِدراك أمرِهِ؛
بیچاره اسراف کار! چقدر از #اصلاح_نفس و جبران کارش دور است.
#غررالحکم ،ج۶، ص۲۲۸، ح۱۰۰۹۳.
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۲
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ (بقره/۲۰۱)
و گروهی از آنان می گویند: پروردگارا! به ما در دنیا نیکی و در آخرت هم نیکی عطا کن، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: و بعضى مردمان _از #مومنین و معتقدین به روز قیامت_، كسى است كه مىگويد.
رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً: اى پروردگار ما عطا و مرحمت فرما ما را در دنيا نيكوئى، يعنى #صحت و #نعمت و #امنيت و #راحت به جهت اعانت بر امر آخرت و #توفيق_طاعت.
وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً: و در آخرت هم نيكوئى از #ثواب #بهشت و علوّ درجات و رسيدن به فيوضات.
وَ قِنا عَذابَ النَّارِ: و نگهدار ما را از #عذاب #آتش جهنم به عفو و مغفرت و فضل و مرحمت.
تنبيه: آيه شريفه #ترغيب_بندگان است به #يادخدا.
مفسرين را در آيه شريفه اقوالى است:
1- از حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مروى است كه فرمود: حسنه در دنيا صحت و #عافيت، و در آخرت #مغفرت و رحمت است (بحار الانوار، جلد 81، صفحه 184)
2- در كتاب كافى- از حضرت صادق عليه السّلام سؤال شد از اين آيه شريفه فرمود: رضوان خدا و #بهشت است در #آخرت، و #وسعت در معيشت و #حسن_خلق است در #دنيا. (تفسير صافى، جلد اوّل، صفحه 237)
3- از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام مروى است كه فرمود: حسنه اين جهان #زن_صالحه، و حسنه آن جهان #حور_حميده؛ و عذاب نار، #زوجه_ناشايسته درشت خوى و سخت گوى بدلقا است. (تفسير صافى، جلد اوّل، صفحه 237)
و مصدق اين فرمايش، فرمایش حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه فرمود: هر كه قلب شاكر و لسان ذاكر و زوجه صالحه داشته باشد كه اعانت كند او را بر امر دنيا و آخرت، پس او را در دنيا و آخرت حسنه دادهاند و محفوظ گشته از عذاب آتش. (تفسير مجمع البيان، جلد اوّل صفحه 298)
4- نزد بعضى حسنه در دنيا #علم و #عبادت، و در آخرت #بهشت، و عذاب نار عبارت است از #گناهان و #شهوات مؤدى به آن.
#نکته: البته هیچ منافاتی بین این مفاهیم تفسیری و روایی وجود ندارد، ضمن اینکه به عقیده برخی مفسرین، حسنه در اين آيه شامل #جميع_خيرات و نعمتي است که در دنيا ممكن و صلاح است به بنده داده شود و تعبير به مفرد در كلمه حسنة نه براي وحدت است که يك حسنة باشد و نه براي جنس است که جنس حسنة باشد که با يك حسنة هم صادق باشد بلكه مفادش شايد اين باشد که هر چه در دنيا و آخرة بما عطا ميفرمايي حسنة باشد و به نفع ما و صلاح ما باشد که تقريبا مفادش مفاد مضمون دعاء «اللهم اعطنا خير الدنيا و الاخرة و اصرف عنا بلاء الدنيا و الاخرة» است. (تفسیر اطیب البیان، ج۲، ص۳۸۰)
برگرفته از تفسیر اثنی عشری، ج۱، ص۳۶۴_۳۶۵
💦آب کم جو... تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست💦
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
👈عاقبت دوری از یاد خدا
😱گرفتاری به دوزخ🔥
#آیه:
وَ مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَداً «جن/۱۷»
... و کسی که از یاد پروردگارش روی برگرداند، او را در عذابی بسیار سخت و روز افزون درخواهد آورد.
توضیح: دوری از #یادخدا و #غفلت، آثار و نتایج زیان باری به همراه دارد. یکی از این آثار، زندگی سخت در دنیا و آخرت است. کسانی که از یاد خدا غافل شوند، همواره دچار #تنگی_معیشت، #اضطراب، #نگرانی و بسیاری از #سختی های #جسمی و #روحی دیگر می گردند. بنابراین، مقصود از #عذاب_سخت در آیه ی مذکور، تنها عذاب #اخروی نیست؛ بلکه شامل عذاب های #دنیوی و محرومیت از بهره های مادی دنیا نیز هست؛ هنگامی که خداوند روی رحمت و فیض خود را از بنده ای بگرداند، درهای عالم به روی وی بسته و جهان با همه ی فراخی و و وسعتش، بر او تنگ شده و او را می فشارد.
#روایت:
#امام_على علیه السلام: «مَن طالَت غَفلتُهُ تَعجَّلَت هَلَکتُهُ؛ هرکه غفلتش به درازا کشد، هلاکتش شتاب گیرد.»
غررالحکم ج ۵ ص۲۷۲ح۰۸۳۱۸
💦آب کم جو... تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست💦
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
👈نکوهش یأس و نا امیدی از رحمت خدا
#آیه
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقینا خدا همه ی گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است (زمر، ۵۳)
توضیح: مهربانی و عطوفت پروردگار نسبت به بندگانش تا آنجا گسترش یافته است که یکی از بزرگ ترین #گناهان را #یأس و #نومیدی از رحمت خود می داند. آری! باب #توبه هرگز بر بندگان بسته نمی گردد؛ هر چند گناهان وی به اندازه ی آسمانها باشد. (مصباح کفعمی: ص ۳۷۶) ناامیدی از رحمت خداوند سبب می گردد تا بندهی خطاکار، امید خویش از اصلاح و جبران گذشته را از دست بدهد و چه بسا بر گناه خویش نیز بیفزاید. از این رو، یأس و نومیدی از رحمت پروردگار از گناهان کبیره و مورد نکوهش شدید #پیشوایان دینی می باشد. آیه ی فوق با زیباترین تعبیر ممکن، بندگان را از ناامیدی و یأس برحذر داشته و از #غفران گسترده ی پروردگار خبر داده است.
#روایت
#امام_على عليه السلام: «أعظم البلاء إنقطاع الرجاء؛ بزرگ ترین بلا، #ناامیدی است.
#غررالحکم، ج ۲، ص ۲۷۳، ح۲۸۶۰
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۳
وَلَمَّا بَرَزُوا لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُوا رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
و هنگامی که در برابر جالوت و سپاهیانش قرار گرقتند، گفتند: پروردگارا! پيمانه #شكيبايى و #استقامت را بر ما بريز! و قدمهاى ما را ثابت بدار! و ما را بر جمعيت كافران، پيروز بگردان!
#نکته: "افراغ" به معني خالي كردن ظرف از آب و نحو آن است و نیز به معني صبّ و ريختن است. مانند آيه شريفه: أُفرِغ عَلَيهِ قِطراً(کهف/۹۵) يعني قلب ما را از شوائب اوهام و ترس خالي كن و صبر و بردباري در آن بريز.
#پیام_ها
1- هميشه و به خصوص در جبههها، #دعا همراه با #حركت لازم است، نه دعا به جاى حركت. «بَرَزُوا لِجالُوتَ ... رَبَّنا أَفْرِغْ ...»
2- #صبر و #پيروزى، ملازم يكديگرند. در اثر صبر، ظفر آيد. «صَبْراً ... وَ انْصُرْنا»
3- دعاهاى خود را با «ربّنا» آغاز كنيم. «رَبَّنا أَفْرِغْ ...»
4- در شدايد، انسان به صبرِ بسيار محتاج است. «افرغ» به معناى نزول فراوان است. كلمه «صبراً» نيز در قالب نكره آمده است كه نشانهى صبر بزرگ است.
5- پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقيّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از خداوند استمداد نمائيد. «ثَبِّتْ أَقْدامَنا»
6- وظيفهى انسان، حركت و تلاش است، امّا پيروزى به دست خداست. «رَبَّنا ... وَ انْصُرْنا»
7- پيروزى در جنگ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى يكى بر ديگرى. «وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 392
💦آب کم جو... تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست💦
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۴ #آمن_الرسول
👈مهم و موثر... نگاه به طولانی بودنش نکنید، دو سه دقیقه بیشتر وقتتون رو نمی گیره... از دستش ندید!
... رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
(مومنان میگویند:) پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا کردیم، ما را مؤاخذه مَکن! پروردگارا! تکلیف سنگینی بر ما قرار مَده، آن چنان که (به خاطر گناه و طغیان،) بر کسانی که پیش از ما بودند، قرار دادی! پروردگارا! آنچه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر مَدار! و آثار گناه را از ما بشوی! ما را ببخش و در رحمت خود قرارمان دِه! تو مولا و سرپرست مایی، پس ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان! (بقره/۲۸۶)
رَبَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسِينا: اى پروردگار ما #مؤاخذه مفرما و مگير ما را به عقوبت اگر فراموش كرديم فعلى از طاعات را، أَوْ أَخْطَأْنا: يا خطا كرديم و بدون قصد مرتكب گناهى شديم.
#مفسران #نسيان و #خطا را در اين مقام چهار وجه بيان نمودهاند:
1- ترك #واجب و فعل #حرام.
2- مراد نسيان متعرض شدن به اسبابى است كه مؤدى به #غفلت باشد از واجب، و مراد به خطا تعرض به اسبابى كه موجب خطا باشد.
3- آنكه نسيان و خطا بر معنى حقيقى باشد، چنانچه حديث مشهور نبوى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم كه فرمود: #رُفِع عن امّتى تِسعة: الخطاء و النّسيان و ما استكرهوا عليه (الخ) شاهد بر اين مدعاست.
4- سایر اقوال...
رَبَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً: پروردگارا تحميل مفرما بر ما #بار_سنگين و گران را. "اصر" كار دشوارى است كه به جهت سختى آن حبس نمايد شخص را در مكانى كه نتواند به مكانى ديگر رود. مراد #تكليف_سخت است. كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنا: چنانچه تحصيل فرمودى آن را بر كسانى كه پيش از ما بودهاند، يعنى يهود و نصارى كه تكليف شاقه بر ايشان بوده، چنانچه در احاديث وارد شده كه بر امت موسى عليه السلام پنجاه ركعت نماز در شبانه روز واجب بود، و زكات آنها ربع مال، و نماز آنها غير از مسجد جايز نبود و ... . حق تعالى اين گونه تكاليف شاقه را به ميمنت وجود حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از امت او برداشته.
رَبَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ: پروردگارا تحميل مكن بر ما آن چيزى را كه ما را #طاقت و توانائى آن نيست. مراد حديث نفس و وسوسه باشد به قول آنانكه آيه را مدنى دانند؛ و بنابر آنكه آيه مكى باشد مراد جميع تكاليف بدنيه است كه فوق طاقت بشريه باشد. بنابراين غرض اين دعا #انقطاع_الی_الله جل جلاله مىباشد و مجرد دعا كه متضمن عبادت است، زيرا چه اين دعا بكنيم يا نكنيم خداى تعالى #تكليف_مالا_يطاق نفرمايد، زيرا منافى حكمت خواهد بود و نزد بعضى مراد شدت عقوبت #عاجله و #آجله است كه فوق طاقت باشد يعنى ما را در #دنيا و #آخرت عقوبتى مفرما كه طاقت آن نداشته باشيم.
وَ اعْفُ عَنَّا: و #عفو فرما و گذشت نما گناهان ما را.
وَ اغْفِرْ لَنا: و #بيامرز گناهان و عيوب ما را و به مؤاخذه آن ما را رسوا مفرما. يا عفو فرما گناهان ما را و بپوشان خطاهاى ما را. يا قول ما را عفو و فعل ما را ستر نما. یا عفو كن صغاير ما را.
وَ ارْحَمْنا: و #ببخش ما را به #قبول_طاعات ما و تعطف نما به ما و تفضل فرما بر ما در دنيا.
أَنْتَ مَوْلانا: تو آقا و ناصر و خالق و ولى و #صاحب_اختيار ما هستى.
فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرِينَ: پس يارى نما و مظفر و منصور فرما ما را بر همه كافران به قهر و تسلط در مقابله ايشان و #غلبه_در_حجت به محاوره آنان، چه از حق مولى آنست كه يارى فرمايد مواليان خود را.
#روایات مربوط به این #دعا و دو آیهی مهم #آمن_الرسول: در منهج- مروى است كه حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در شب #معراج اين دعا را خواند و #ملائكه آمين گفتند و حق تعالى #اجابت فرمود.
و حضرت فرمود: من هر فصلى از اين دعا مىگفتم، حق تعالى مىفرمود اجابت نمودم دعاى تو را؛ و لذا مستحب است #كثرت_قرائت اين آيه.
و از آن حضرت مروى است كه فرمود: حق تعالى اين دو آيه(معروف به امین الله) را انزال فرمود از #گنجهاى بهشت، و آن را به #يدقدرت خود نوشته.
و نيز فرمود: هر كه اين دو آيه قرائت كند خدا #جميع_مهمات او را #كفايت فرمايد.
برگرفته از تفسیر اثنی عشری، ج۱، ص۵۲۶
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
💸پاداش انفاق💸
#آیه
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مثل آنان که اموالشان را در راه خدا #انفاق می کنند، مانند #دانه ای است که #هفت_خوشه برویاند، در هر خوشه #صد_دانه باشد، و خدا برای هر که بخواهد #چند_برابر می کند و خدا بسیار عطا کننده و داناست (بقره/۲۶۱)
توضیح: انفاق و دستگیری از نیازمندان آثار مادی و معنوی فراوان داشته و آیات فراوانی از قرآن به منظور تشویق و تحریک مؤمنان در این خصوص نازل شده است. یکی از بهانه های ترک أنفاق، #ترس از #فقر و نداری در آینده است و به تعبیر قرآن در آیهی ۲۶۸ سوره ی بقره، #شیطان این #خوف و #هراس را در اشخاص برمی انگیزد تا آنان را از فضیلت والای انفاق محروم سازد. در نقطه ی مقابل، خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن، به انفاق کنندگان وعده داده است که نه تنها مال بخشیده شده را به آنان برمی گرداند؛ بلکه چندین برابر آن را نیز به آنان عطا می کند. تاکید بر این مطلب در آیات و روایات به حدی است که حتی افراد فقیر و #تنگدست را به انفاق توصیه نموده اند تا خداوند به مال آنان #برکت داده و آنان را از فضل خویش بهرهمند سازد.
#روایت
#پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: «ما نقَصَ مال مِن صدقه قطّ فَأمضُوا و لا تَجبنوُاء.
هيچگاه #مال انسان با #صدقه کم نخواهد شد، پس بدهید و نترسید.»
نوادر رأوندی: ص ۳.
💦آب کم جو... تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست💦
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#تفسیر_آیات_دعایی #قرآن #دعا
#رمضان_ماه_قرآن_و_نیایش
#پست_۵
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
[راسخین در علم می گویند:] پروردگارا! دل هایمان را پس از آنکه هدایتمان فرمودی منحرف مکن، و از سوی خود رحمتی برما ببخش؛ زیرا تو بسیار بخشنده ای.(آلعمران/۸)
#راسخين در علم در مقام #دعا گويند:
رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا: پروردگارا، دلهاى ما را به واگذاشتن از دين حق بسوى پيروى باطل مايل مساز
بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا: بعد از آنكه هدايت فرمودى ما را به ارشاد و تكميل عقل و حواس و ارسال رسل و انزال كتب.
#توضیح: چون در #قرآن مجيد لفظ «ازاغه» وارد شده، بعضى موارد آن #محكم و بعضى #متشابه باشد و بنابر حديث سابق، بايد متشابه را به محكم رد كرد. و «سيد رضى» در تفسير خود نيز همين قسمت را بيان فرمايد كه: اين آيه از متشابهات است، زيرا به #ظاهر_آیه لازم آيد خداى تعالى گمراه و منحرف سازد بندگان را از ايمان، و حال آنكه به دلائل محكمه متقنه ثابت شده تنزّه ذات سبحانى از آن؛ زيرا قبيح و نقض غرض، و صدور آن از خداى تعالى #محال است. و نيز چگونه منحرف سازد و حال آنكه ارشاد و دعوت و امر به ايمان و نهى از كفر و ضلالت فرموده. پس واجب آيد به حكم عقل كه ما را گمراه ننمايد از آنچه امر فرموده. بنابراين معنى آيه شريفه را از آيه ديگر اقتباس كنيم، چنانچه فرمايد: فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ، صحت كلام منوط است به اينكه #زيغ_اول، غير دوم باشد و الا لغو و بىفايده خواهد بود. پس اول منسوب به #قوم، و دوم منسوب به #خدا و بايد فعلى باشد مناسب هر يك. اما نسبت به قوم، ميل كردن است از ايمان به كفر و از حق به باطل به #سوء_اختيار خود. اما نسبت به خداى تعالى، ميل دادن است بر سبيل #جزاء. و شك نيست كه اول، ناشايسته و #معصيت؛ و دوم، شايسته و #عقوبت باشد.
#تبصره: بعد از تحقق اين توضیح یا مقدمه، آيه شريفه به يكى از وجوه تفسير شود:
1- ثابت بدار ما را به الطاف خود و زياد فرما ما را از عصمت و توفيق خود، تا منحرف نشويم از حق بعد از آنكه هدايت فرمودى ما را، تا آنكه باشيم ما از منحرف شدگان.
2- پروردگارا بعد از آنكه ما را به الطاف خود هدايت فرمودى به ايمان، و به مدد و توفيق و تسهيل سبيل و بيان و نصب ادلّه و ازاحه علت، ما را بر دين حق و صراط قويم مستقيم گردانيدى، آن را از ما سلب مفرما تا از نهج حق منحرف نشويم و به جهت دوام الطافى كه قلوب ما مستقيم است، از نهج حق به باطل ميل نكنيم.
3- ابو الحسن قاضى القضاة گويد: هر كه سؤال نمايد از پروردگار و بجا نياورد به اوامرى را، البته دلالت ندارد مسئلت او بر صدور آن فعل از حق تعالى؛ پس معنى آيه آنكه: شديد مفرما محنت تكليف را كه مؤدى شود به انحراف قلوب ما، بعد از هدايت.
4- مراد آنكه پروردگارا #منحرف_مساز قلوب ما را از ثواب و رحمت خود كه به ايمان و شرح صدر حاصل گردد، به ضدّ آن از عقاب و نقمت كه به سبب كفر و ضيق صدر استحقاق يابد.
تتمه: چون #طبع انسانى مايل به #شهوات و لذات است و غالبا #طاعت و عبادت حق، ناملايم طبع باشد و نفس امّاره و شياطين انسى و جنى وسوسه نمايند، و ممكن است شخص را بتدريج از هدايت و صراط مستقيم منحرف سازند، بنابراين لازم است استمداد از حضرت احديّت در ثبات و استقامت و حفظ از ضلالت و غوايت.
«عياشى» از #حضرت_صادق عليه السّلام روايت نموده فرمود: #زياد كنيد #گفتن رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا (الخ) را، و مأمون نشويد از زيغ و ميل قلب به باطل( تفسير عيّاشى، ج1، ص 164، ح 9 _و نیز_ تفسير صافى، ج1، ص 320).
وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً: و بخشش فرما ما را از جانب خود، لطفى كه به واسطه آن مرتبه زلفى و درجه عليا را نزد تو حاصل نموده، به رستگارى و نيكبختى خوشوقت گرديم و توفيقى بر #ثبات و #استقامت_در_دين كه محض رحمت و رحمت محض است. تا از تشكيكات و شبهات مستخلص شده بر صراط مستقيم راسخ و ثابت شويم كه به هيچوجه شائبه انحراف به آن راه نيابد، زيرا ثبات در ايمان نيست مگر به لطف و عنايت تو.
إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ: بدرستى كه ذات يگانه تو #عطاكننده_هر_درخواست مىباشد.
تفسير اثنی عشرى، ج2، ص: ۲۱_۲۳
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
#یک_آیه_یک_روایت
👈ترک دوستی با غافلان
#آیه
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا(۲۷)يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا(۲۸)لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا(۲۹)
روزی که #ستمکار، دو دست خود را از شدت اندوه و حسرت به دندان می گزد. او می گوید: ای کاش همراه این پیامبر راهی به سوی حق برمیگرفتم، (۲۷) ای وای، کاش من فلانی را که سبب بدبختی من شد به دوستی نمیگرفتم، (۲۸) بی تردید [او] مرا از قرآن، پس از آن که برایم آمد، #گمراه کرد. و شیطان همواره انسان را پس از گمراه کردنش تنها و بی یار در #وادی_هلاکت وا می گذارد. (فرقان/۲۹)
#توضیح: #دوستی_با_غافلان نتیجه ای جز #حسرت و #پشیمانی نخواهد داشت. پیشتر نیز اشاره شد که یکی از مهم ترین عوامل #غفلت، هم نشینی با غافلان و شرکت در #مجالس_لهو و بیهوده است. این گونه دوستیها ریشه های ایمان را در دل آدمی خشکانده و قلب وی را می میراند. آیه ی فوق بیان گر فریاد تلخ حسرت و پشیمانی است که برخی انسان ها در #روز_قیامت از دوستی با غافلان و گنه پیشگان بلند خواهند کردند.
#روایت
#پیامبراکرم : 《الجليس الصالح خير من الوحدة و الوحدة خير من جليس السوء؛
#همنشین_خوب بهتر از #تنهایی و تنهایی بهتر از #همنشین_بد است.》 امالی طوسی، ص۵۳۵، ح۱۱۶۲
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
•┈••✿🌸✿••┈•
هدایت شده از حمزه جعفری
#شادیانه
👏💞میلاد پر نور و سرور حضرت کریم #امام_مجتبی صلوات الله علیه بر شیعیان و روزهداران مبارک باد💞👏
امشب شب تغییر در ضرب المثل هاست
گر گدا کاهل بود، آقا #کریم است!
•┈••✿🌸✿••┈•
@moeze1
هدایت شده از ذاکِـــریـــن
@cinava_ir-karimi(4).mp3
5.87M
🎧 #سرود فوق العاده شنیدنی❣
🎼 با خوب و بد گدا میسازه...
🎤 #حاج_محمود_کریمی
🌙 #ولادت_امام_حسن (ع)
🔹کانال #ذاکرین :
🆔 : @Channel_zakerin