eitaa logo
مفلحون
750 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
177 فایل
مفلحون؛ رسانه رستگاری ارتباط با ادمین @Allawi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اختلاف 🔹 اختلاف دو قسم است؛ یك قسم، است كه خیر و رحمت و بركت است. این نظریه‌ پردازی‌ ها همین است؛ افراد كه زیراكس هم و كپی هم نیستند، هر كدام فكری دارند. این نظریه‌ های مختلف، زمینه رشد و تكامل و تولید علم است، است. 🔹 وقتی این نظریه ‌ها عرضه شد و حق روشن شد، از آن به بعد هر گونه اختلافی, است؛ اختلافِ قبل ‌العلم منشأ بركت است، اختلاف بعد العلم است كه منشأ خطر و عصیان و گمراهی ‌های فراوان است. 🔹 در سوره مباركه «بقره» آیه 213 این بحث مبسوطاً گذشت؛ آیه 213 سوره «بقره» این است كه ﴿كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیهِ﴾. بالأخره مردم، صاحبِ ‌نظرند و اختلاف ‌نظر پیدا می ‌شود، وحی آمده كه به این اختلاف ها پایان ببخشد و اختلاف ها را خاتمه دهد; وقتی وحی آمد و به اختلاف ‌ها پایان بخشید و معلوم شد حق چیست و با كیست، از آن به بعد اگر كسی اختلاف كرد اختلاف مذموم است. 🔹 فرمود: ﴿لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیه﴾؛ این اختلاف را مذمّت نكرد اما ﴿وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیناتُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾؛ بعد از روشن شدن حق، هر گونه اختلافی، اختلاف بَغی و ظلم و نارواست. در سوره مباركه «جاثیه» هم مشابه این مطلب آمده است؛ در سوره مباركه «جاثیه» آیه هفده این است كه ﴿وَآتَینَاهُم بَینَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾. بعد از اینكه روشن شد حق چیست، دیگر اختلاف، وجهی ندارد؛ آن اختلاف می ‌شود بَغی و ظلم. 📚 سوره مبارکه سجده جلسه 6 تاریخ: 1391/12/27 🆔 @moflehoon
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم ↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء : ↙️ سامانه مجازی آموزش: 🆔 @moflehoon
انتشار جلد هفتاد و یکم تفسیر شریف تسنیم 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتاد و یکم از تفسیر گران‎ سنگ ، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. 🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات سوره مبارکه «فصلت»، «شوری»، و آیات 1 تا 31 سوره «زخرف» می باشد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است. علاقه ‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می ‌توانند به سایت مراجعه کنند. 🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. 1 🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. 2 🆔 @moflehoon
هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است / اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید. در ابتدای این جلسه دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و و به تعبیر حضرت استاد علامه جوادی آملی بشر هم نیازمند صراط است و هم سراج، و با توجه به اینکه الان تنها کتابی که در آکادمی های غرب به آن مراجعه می شود، کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی است ولی هم اکنون باید پاسخ دهیم که چه مساله و مساحتی از شیعه را در آکادمی های شیعه شناسی دنیا معرفی می کند و آثار دیگر ادیان از شیعه چه تصویری می دهند؟ هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، اقبال شناخت اسلام در جهان بیشتر شد و چون اقبال نیز به سمت اسلام بیشتر شد، به تبع آن دشمنان نیز به اسلام هراسی و شیعه هراسی رو آوردند و سعی کردند تا با تحریف واقعیت اسلام و ترویج اسلام ساختگی جلو این اقبال را بگیرند و لذا ضرورت یک اثر ارزشمند که به معرفی اسلام شیعی بپردازد، بیش از پیش احساس شد و لذا این پروژه با همفکری و همکاری دوستان شروع شد... . اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیگر سخنران این نشست، اظهار داشت: اصلی ترین مساله در اسلام که پس از رحلت پیامبر اسلام اتفاق افتاد این بود که روح و حقیقت اسلام به محاق رفت، روح اسلام در ولایت بود که معرفی تمامی حقیقت قرآن را انجام می داد ولی این اصل به محاق رفت و چهره اصیل اسلام تا کنون شناخته نشده باقی ماند. ایشان بیان داشت: ما نیازمند یک نهضت جدی و جامع علمی و فرهنگی هستیم و اگر نهضت ملی در جهت معرفی شیعه انجام نگیرد از کتاب خوب هم چندان کاری ساخته نیست و قدم اول در این زمینه زوال تفر ق و اختلاف های درونی خصوصا در فضای حوزه است. تفسیر آیت الله جوادی آملی قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه) نیز در این نشست بیان داشت: کتاب علامه طباطبایی در معرفی شیعه، هنوز هم یک کتاب منحصری است چرا که به نیاز مخاطب که خاص است توجه شده است اما در عین حال امروز با پنجاه سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی در مواجهه با اسلام ناب، تحولاتی صورت گرفته و فرق کرده است و نیاز به معرفی جدیدی از اسلام شیعی احساس می شود. وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی که میراث امام راحل هست، تشیع در کانون حرکت اسلامی می درخشد و به دلیل این فقدان عقبه تاریخی که نسبت به شناخت تشیع وجود دارد پرسش از اینکه «تشیع چیست» جدی تر شده است. 🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عالمانِ شفیع 🔸 نصوصی كه می‌ گویند به علما می ‌دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود... ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»... . 🆔 @moflehoon
💠 عالمانِ شفیع 🔸 نصوصی كه می‌ گویند به علما می ‌دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود، خیلی ها مشمول این حدیث نیستند! به آنهایی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیهاً» می‌ گویند: «قف تَشفَع». مگر هر كسی فقیهاً محشور می ‌شود؟! مگر هر كسی در دنیا عالم بود و فقیه بود، در قیامت حق شفاعت دارد؟! 🔸 ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»؛ نه كسی كه در دنیا تحصیل علم كرد، بلکه كسی كه آن را نقد آورد. خب این كدام علم است؟ چه علمی است؟ گذشته از اینكه باید علم باشد یعنی محققانه باشد و شخص هم باید بعد از تحقیق، متحقق باشد یعنی این را كند و كند، آن قدر باید با باشد كه این علم در كف دستش باشد! یعنی در حال احتضار فقیه باشد، در قبر فقیه باشد، تا اینكه در قیامت «بعثه الله یوم القیامة فقیها» تا بگوید من مصداق ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ هستم، من آوردم نه من بودم! 🔸 به آن كه «انقضی عنه المبدأ» نمی‌ گویند بایست و شفاعت كن، به آن كه است یعنی ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ است یعنی كسی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیها»، می‌گویند بایست همان طور كه در دنیا عده‌ ای را نجات دادی امروز هم درباره هر كسی خواستی شفاعت كن. ↙️ : ↙️ یوتیوب: 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 38 تاریخ: 1388/10/16 🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 🆔 @moflehoon
💠 اسرائیل ذره‌ای از انسانیت بو نبرده است! 🔹 حرف مشرکین این است که غیر از دنیا خبری نیست و غیر از مرگ و زندگی و طبیعت خبری نیست و اینها جاهلانه حرف می‌زنند؛ اگر دنیا به این وضع کنونی پیش برود نتیجه آن جنگ است که دشمن نشان داد ذره‌ای بوی هم نبرده است. دین فرمود ما چیز تازه‌ ای آوردیم که انسانیت است؛ گفتیم در درون شما غده وخیمی است که مزاحم شماست و این را علم نمی ‌تواند کشف کند؛ این غده است که می‌ خواهد سعادت دنیا و آخرت شما را از بین ببرد و ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/18 🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار در سایه رحمت الهی: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس به بدهكاری ناتوان از پرداخت، مهلت دهد، خدا در روزی كه سایه‌ ای جز سایه خدا نیست، وی را در سایه خود، جای دهد. [1] [1]. مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ (الكافى، ج8، ص9). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم 📗 🆔 @moflehoon
💠 مکتب انسان ساز 🔹 فرمود: ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ خب این به حسب ظاهر مطابق با قوانین ادبی نیست، شما دارید بِرّ را معنا می ‌كنید اما چرا بارّ را استثنا می‌ كنید و می ‌گویید لكن خوبی، كسی است كه! خب نباید بگویید خوبی كسی است كه، باید بگویید خوبی، عدل است. 🔹 ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ وقتی به زمخشری و امثال زمخشری مراجعه می ‌كنید می ‌بینید می ‌گوید یا اینجا مضاف محذوف است یا آنجا مضاف محذوف است؛ می گوید: ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن صاحب البرّ مَن آمن» یا ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن البرّ بِرّ مَن آمن»! 🔹 مرحوم علامه فرمودند نه مضافی محذوف است نه چیز دیگری! قرآن كه نمی ‌خواهد نیكی را معرفی كند، قرآن می‌ خواهد نیكان را بپروراند؛ شما حالا بیا اوصاف را مشخص بكن, اوصاف را مشخص بكنی یك كتاب تئوری است، در حالی که قرآن می‌ خواهد بارّ بپروراند نه بِرّ را معنا كند؛ ﴿وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾. 🔹 از این تعبیرات در قرآن فراوان است! یكی از آن تعبیرات این است که فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ﴾، بعد باید می ‌فرمود الاّ عمل صالح؛ اما نفرمود الاّ عمل صالح، فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ ما می‌ خواهیم، ما می‌ خواهیم انسان صالح بپرورانیم نه اینکه بگوییم عمل صالح چیز خوبی است، چون در آن صورت این می‌ شود تئوری! فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ قرآن نمی ‌خواهد بگوید كه عمل صالح خوب است، می ‌گوید من آدم خوب می ‌خواهم. این یك راه كلیدی است! 📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 14 تاریخ: 1391/012/21 🆔 @moflehoon
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ، تلگرام و سروش. 1️⃣ تلگرام Telegram: 2️⃣ Eitaa: 3️⃣ سروش Soroush: 🆔 @moflehoon
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید... . 🆔 @moflehoon
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد 🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ‏»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند... 🔹 روز قیامت است نه ، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم. 🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ است. اصلاً هیچ خبری از نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟ گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند. 🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما و باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین! مطالعه بیشتر: 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/18 🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش مهلت به بدهكار اجابت دعا: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس می‌ خواهد دعایش مستجاب گردد یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهكار ناتوان را برطرف سازد. [1] [1]. مَنْ أَرَادَ أَنْ تُسْتَجَاب دَعْوَتُهُ وَأَنْ تُكْشَف كُرْبَتُه فَلْیفَرِّجْ عَنْ مُعْسِر (كنز العمال، ج6، ص215). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🆔 @moflehoon
گفتگو با استاد وکیلی ۴ - استاد محمد حسن وکیلی .mp3
5.32M
🔰اعتیاد به گوشی! گفتگو با استاد وکیلی، قسمت ۴ ⬅️ تلاش برای کاهش تدریجی به وابستگی ⬅️ انتخاب جایگزین مناسب برای عادت قبلی ⬅️ پر کردن برنامه روزانه با فعالیت های سالم 🎙️ 🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻 🆔 @moflehoon
💠 آیت وارستگی 🔹 حضرت آیت الله العظمی (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ‌ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود. بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ ‌فقیه نامی امامی بهره ‌های فراوانی بردند. 🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین بود. هم در بحث ‌های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم ‌الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از شد. 🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره ‌یافت علوم الهی را از شروع كرده است. یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری تاریخ: 1392/10/26 🆔 @moflehoon
💠 آیت وارستگی 🔹 حضرت آیت الله العظمی (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ‌ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ‌ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود. بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ ‌فقیه نامی امامی بهره ‌های فراوانی بردند. 🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین بود. هم در بحث ‌های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم ‌الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از شد. 🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره ‌یافت علوم الهی را از شروع كرده است. یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست. 📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری تاریخ: 1392/10/26 🆔 @moflehoon
💠 غده بدخیم 🔹 «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، فرمود بدترین غده ای که در درون انسان هست و همیشه بشر را گرفتار کرده است مخصوصاً الآن، همان و و و من و ما و امثال ذلک است. 🔹 در جریان و امثال غزه می بینید که هیچ احساس خطر نمی کنند! به مراتب از حیوانات بدتر هستند، برای اینکه در قرآن کریم فرمود اینها حیوانند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، آدم اینطور بشود که بکند و هیچ احساس نکند، معلوم می شود که آن غده بدخیم مسلط شده است. 📚 درس خارج فقه قضا و شهادت تاریخ: 1402/08/20 🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات 🔸 مصادیق شهروندان 13. مددجویان أ. قرض ‌داران پاداش پرداخت بدهی بدهكاران رسیدن به فضایل آخرت: امیرموٴمنان (ع) فرمود: كسی كه به مالی دست یافت، با آن صله رحم كند... و به بدهكاران و در راه ماندگان و فقیران و مهاجران یاری رساند و در كسب ثواب و ادای حقوق صبر كند كه با این ویژگی‌ ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می ‌رسد. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ مَالٌ فَلْیصِلْ بِهِ الْقَرَابَة... وَ لْیعِنْ بِهِ الْغَارِمِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ الْفُقَرَاءَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ لْیصَبِّرْ نَفْسَهُ عَلَی الثَّوَابِ وَ الْحُقُوقِ، فَإِنَّهُ یحُوزُ بِهَذِهِ الْخِصَالِ شَرَفاً فِى الدُّنْیا وَ دَرْكَ فَضَائِلِ الآخِرةِ (تحف العقول، ص186). 📚 مفاتیح الحیات ص 417 مرکز بین المللی نشر اسراء 🆔 @moflehoon
💠 وعده الهی 🔹 شما از هیچ چیزی نهراسید، فقط از خدا! به هیچ چیزی نداشته باشید، مگر به خدا! 🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در جلد هشت کافی،[1] یعنی روضه کافی از وجود مبارک معصوم (سلام الله علیه) نقل می ‌کند که حضرت به یکی از اصحاب و شاگردان خود فرمود: اگر من بگویم تو درس خود را بخوان، تو کار علمی خود را انجام بده، هزینه‌ تو با من! آیا آرام می ‌شوی؟ عرض کرد، آری «یا بْنَ رَسُولِ اللَّه»! معصوم یا پسر معصوم وقتی عهده‌ دار هزینه من باشد، به من بگوید تو درس خود را بخوان هزینه تو به عهده من، یقیناً من مطمئن هستم. 🔹 فرمود همین را خدا به شما داد، ما که هر چه داریم از ناحیه خداست! مگر خدا وعده نداد و نفرمود شما «الْعِلْم...‏ الدُّعَاةُ إِلَی دِینِه‏»؟![2] به دنبال علم بروید! مگر نفرمود تحصیل علم واجب است؟ مگر نفرمود تا نفَس می‌ کشید، به دنبال سواد بروید؟ نه بی ‌راهه بروید، نه راه کسی را ببندید! فقط سواد و سواد، آنچه را آموختید، ، آنچه را عمل کردید، با عمل خود به جامعه ، زبان شما هم مانند عمل شما مبلّغ باشد. فرمود همین وعده را خدا به شما داد چرا آرام نمی ‌شوید؟[3] [1]. ر.ک: الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص49. [2]. الخصال، ج‏1، ص186و187. [3]. منیة المرید، ص160; «أَنَّ اللَّهَ تَعَالَی قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَیرِهِ». با کیفیت مناسب: 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/05/24 🆔 @moflehoon