💠 مفاتیح الحیات
#شماره 607
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_پنجم
#مهاجمان_و_دشمنان
🔸 اقسام دشمن
1. دشمن شخص
نهی از كتمان شهادت برای دشمن: امیرموٴمنان علی (علیه السیلام) در وصف پرهیزگار فرمود: رازی كه به وی سپرده اند به دوستان گزارش نمی كند و از شهادت به حق به سود دشمن دریغ نمی ورزد.[1]
[1]. لا یحَدِّثُ بِمَا یؤْتَمَنُ عَلَیهِ الأَصْدِقَاءَ وَ لاَ یكْتُمُ شَهَادَتَهُ لِلأَعْدَاءِ (صفات الشیعة، ص24).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 329.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
💠 پرهیز از جاهلیت و رفع مشکلات جامع امروزی از راه کوثر
🔸 فرمود می خواهید زنده بشوید ببین #پیامبر_و_اهل_بیت او چه چیزی می گویند خب اگر كسی خدایی ناكرده با اینها رابطه نداشت دیگر زنده نیست نه اینكه فعلاً زنده است و بعد از شصت سال می میرد
«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة» یعنی این الآن مرده است... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دولت حضور
🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می شناسیم ... .
اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما!!
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 دولت حضور
🔸 مستحضرید كه ائمه (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك ولی عصر خصوصاً، اینها #خلیفه_الله هستند، این اصل مطلب و ذات اقدس الهی كه «مستخلف عنه» است ﴿بِكُلِّ شَیءٍ مُحیطٌ﴾ است و «مَعَ كلّ شَیءٍ» است با همه ما هست ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ است، اصل دوم.
پس اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما!
🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می شناسیم و او را می پرستیم، خلیفه مبدأ خود را می شناسیم، ولایت او را می پذیریم و در #روح_و_ریحان هستیم، وگرنه آن حضور فیزیكی برای بسیاری از افرادی كه در صدر اسلام بودند و نمازهای پنج گانه را پشت سر بهترین امام جماعت دنیا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می خواندند، در مسجدالنبی هم اقامه می كردند كه بعد از مسجدالحرام بهترین مسجدهای روی زمین است وجود داشت، ولی با این وجود طَرْفی نبستند.
پس ما اگر #از_غیبت_به_در_بیاییم بسیاری از مسائل برای ما حل است.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#باز_پخش
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3
تاریخ: 1393/12/25
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 منشور منتظران
🔸 وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند، چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 منشور منتظران
🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن #تقدیر خدا درباره كارهای انسان با #اختیار انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ها را به همان سمت رهبری می كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد، اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می كند، البته #لطف_خدا بیش از غضب اوست، #رحمت او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می دهد و راهنمایی می كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می كند؛ این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است.
وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی پذیرفتند و مقبولشان نمی شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی بن ابی طالب كسی نمی تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ» فرمود چون ظرفیت حاضر شد، سطح ادراك مردم بالا آمد، تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند و فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند، من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك حضرت ولی عصر هست، اگر جامعه این #تجارب_عقلی_عالمان دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كردند، وجود مبارك حضرت ظهور می كند. این هم یك مطلب.
پس ظهور آن حضرت با #صلاح ماست و آن حضرت ظهور می كند این صلاح را تكمیل می كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی كند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه راه #اصلاح_جامعه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله #منشور_وظیفه_منتظران است، این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...» این بین چهل تا پنجاه اصل است.
یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدایا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این #منشور_كشورداری است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط #حضور_و_ظهور فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می كند.
:
#ولادت_حضرت_ولی_عصر_عج
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/05/18
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 سخن این است که ما بی تو نخواهیم حیات... 🌱
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 اخوّت
🔸 دین ما را به #وحدت دعوت کرده است و وحدت حق است و ـ خدای ناکرده ـ اگر اختلاف باشد، ارباً ارباً خواهد شد و همه آسیب می بینند، لذا بر ما #واجب کرده است تا متّحد باشیم.
🔸 بعد فرمود شما برادران یکدیگر هستید؛ این اخوّت گاهی اخوّت نَسَبی است که روشن است؛
یک وقت است اخوّت قبیله ای و نژادی و امثال آن است مثل اخوّت عرب و عجم و یک وقت اخوّت یعنی معیشت و زندگی در یک سرزمین.
گاهی میبینید می فرماید: ﴿وَ إِلی عادٍ أَخاهُمْ هُوداً﴾ یا ﴿وَ إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً﴾؛ با اینکه از قوم عاد و ثمود نبودند ولی چون با هم زندگی می کردند، چنین اخوّتی به آنها اسناد داده شد که حرمت این وحدت محفوظ بماند.
🔸 ایجاد اختلاف، چه با قول چه با فعل و چه با سکوت، می شود محَرَّم؛ انسان حرفی بزند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا کاری بکند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا با یک سکوت، جامعه را ارباً ارباً بکند، این می شود محَرَّم!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 12
تاریخ: 1395/08/04
🆔 @moflehoon
💠 اخوّت
🔸 دین ما را به #وحدت دعوت کرده است و وحدت حق است و ـ خدای ناکرده ـ اگر اختلاف باشد، ارباً ارباً خواهد شد و همه آسیب می بینند، لذا بر ما #واجب کرده است تا متّحد باشیم.
🔸 بعد فرمود شما برادران یکدیگر هستید؛ این اخوّت گاهی اخوّت نَسَبی است که روشن است؛
یک وقت است اخوّت قبیله ای و نژادی و امثال آن است مثل اخوّت عرب و عجم و یک وقت اخوّت یعنی معیشت و #زندگی_در_یک_سرزمین.
گاهی میبینید می فرماید: ﴿وَ إِلی عادٍ أَخاهُمْ هُوداً﴾ یا ﴿وَ إِلی ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً﴾؛ با اینکه از قوم عاد و ثمود نبودند ولی چون با هم زندگی می کردند، چنین اخوّتی به آنها اسناد داده شد که حرمت این وحدت محفوظ بماند.
🔸 ایجاد #اختلاف، چه با قول چه با فعل و چه با سکوت، می شود محَرَّم؛ انسان حرفی بزند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا کاری بکند که جامعه را ارباً ارباً بکند یا با یک سکوت، جامعه را ارباً ارباً بکند، این می شود محَرَّم!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه حجرات جلسه 12
تاریخ: 1395/08/04
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 608
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_پنجم
#مهاجمان_و_دشمنان
🔸 اقسام دشمن
1. دشمن شخص
وفا به عهد: امیرموٴمنان (علیه السلام) فرمود: اگر با دشمنت پیمانی بستی یا تعهدی به وی سپردی، با وفا به پیمان خود، از آن محافظت كن و با امانت داری، به تعهد خود عمل كن.[1]
[1]. إِنْ عَقَدْتَ بَینَكَ وَ بَینَ عَدُوِّكَ عُقْدَةً أَوْ أَلْبَسْتَهُ مِنْكَ ذِمَّةً فَحُطْ عَهْدَكَ بِالْوَفَاءِ وَ ارْعَ ذِمَّتَكَ بِالأَمَانَةِ (نهج البلاغة، نامهٴ 53).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 329.
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 #روزی_یک_صفحه_قرآن #صفحه_182
🌸 پنج شنبه است و یادی کنیم از اموات(فاتحه) 🌸
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 جاودانه در نعمت ها؛ این آیه از جمله آیاتی است که خداوند در آن به مومنان وعده جاودانگی در بهشت را می دهد. این جاودانگی در نعمت ها پاداش عظیمی است که خداوند در قبال اعمال انسان ها به ایشان می دهد. پاداشی که به هیچ عنوان با اعمال ما و رنج هایی که در راه خدا تحمل می کنیم، تناسب ندارد. این سختی ها هر چقدر هم زیاد و دشوار باشد، باز هم محدود است، اما پاداش الهی ابدی و نا محدود خواهد بود. واقعا پاداش بزرگی است.
🔷 آیه روز:
خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ (توبه / آیه 22)
🔶ترجمه:
همواره و تا ابد در اين باغها (و در لابلاي اين نعمتها) خواهند بود زيرا نزد خداوند پاداش عظيم است.
📅 پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
#آخرت ، #بهشت ، #جاودانگی
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔 @moflehoon
انسان شناسی ۱۸۱ - استاد شجاعی، حجتالاسلام علیاکبری.mp3
11.39M
🔊 #صوتی سلسله #پادکست
📝 #انسان_شناسی ۱۸۱
👤 استاد #شجاعی
🌱 چرا با اینکه میدانم؛
- فلان رفتار اشتباه است،
- فلان اخلاق، روح و جسم مرا به نابودی میکشاند،
- فلان سوءنیّت یا سوءظن دائماً آزارم میدهد و...
باز هم نمیتوانم از پس خودم برآمده و از آنها رها شوم؟
🔴 حالا من با این سطح از ضعف و ناتوانی در مدیریت خویشتن، چه کنم؟
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به یاد برادر
▫️ گزیده ای از مستند مهر و ماه ـ حدیث سرو
▫️ به مناسبت اولین سالگرد ارتحال مرحوم دکتر اسماعیل واعظ جوادی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سالگرد
🆔 @moflehoon
💠 معلّم اسماء الهی
🔹 آن كس كه امام را به ولی الله، خلیفة الله، #انسان_كامل_معصوم و آن كه اطاعتش از سوی خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، #زنده_و_حاضر است و اعمال ما را می بیند و در قیامت #صاحب_مقام_شفاعت است، از بركات و آثار بی نظیر معرفت امام بهره مند می شود... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
رحم الله من یقرء الفاتحة مع الصلوات ...
در شب جمعه که شب رحمت، مغفرت الهی و شب زیارتی حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است، یاد میکنیم از همه درگذشتگان و کوچکردگان به عالم ابد؛ پدران، مادران، آباء و اجداد، علما و صلحا و اولیا، شهدا و امام شهدا، همه مرحومان بیوارث یا بدوارث و یا «تا ابد فراموششدگان» و هر آن کس که دل در گروی محبت محمد و آل محمد صلواتاللهعلیهماجمعین داشت!
توصیه حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی که بارها بدان اشاره فرمودهاند این است که با یاد کردن آنان و قرائت فاتحه و ادای خیرات برای آنان، اسباب خشنودی و رضایت آنان فراهم میشود؛ همین امر، اسباب ایجاد گشایش را در امور برای ما فراهم میسازد.
با به اشتراکگذاری این پیام در گروهای دیگر، واسطه خیر باشید 🌹🌻
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بازتاب عمل
🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 بازتاب عمل
🔸 ﴿مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فَعَلَیهَا﴾؛ ما با خودمان بد می کنیم یا به خودمان احسان می کنیم.
بیان مطلب این است که اگر کسی شخصی را کُشت _ دیگر بدتر از کشتن که ظلمی نیست _ این یک خطر و یک مار سمّی است که اصلش در درون جانِ او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده است. این نیشی زده به دیگری ولی اصل این مار در درون او لانه کرده است، چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته، او یک لحظه آسیب دید، بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران می شود؛ اما این شخص در سوخت و سوزِ غیر قابل تحمّل و احصاء است!
🔸 چه اینکه #احسان هم همین طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده، مِلکی داده، خانه ای داده و زندگی ای داده است، این هزارها برابر برای خودش گرفته، یک هزارم از این خیرات به دیگری رسیده است! در سوره مبارکه «إسراء» دارد: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾؛ اگر کار خوبی کردی برای خود شماست و اگر کار بد کردی برای خود شماست.
🔸 اگر کسی در درون منزل خودش بوستانِ پُر گُل و ریحان به پا کند، همه منافع آن برای اوست، البته گاهی نسیم می وزد و مشام آن رهگذر را هم معطّر می کند ولی اساس بهره این بوستان برای صاحب باغ است و اگر یک «کنیف» و یک فاضلاب و یک چاه بدبو در درون منزلش داشته باشد، تمام آسیب آن برای خود اوست، البته گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر می رساند.
🔸 کار بد ما مثل آن «کنیفی» است که در درون جانمان کَندیم که گاهی بویش به دیگری می رسد، وگرنه اصل آن کنیف در درون جان ما هست؛ کار خوبی کردیم، اصل آن بوستان و گلستان در درون ما هست و گاهی رایحه ای از آن به مشام رهگذر می رسد؛ فرمود: ﴿إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا﴾.
🔸 عمل، #عامل_را_رها_نمی_کند، چرا؟ برای اینکه عمل، موجودی شد در عالَم، این موجود که رها نیست، یک تافته جدابافته نیست، به هر حال به جایی مرتبط است. به غیر عامل خودش هم به هیچ وجه مرتبط نیست، برای اینکه فعل متعلق به فاعل خودش است و او را رها نمی کند. اینکه فرمود: ﴿ لیسَ لِلاْنسَانِ إِلاّ مَا سَعَی﴾ که به صورت حصر بیان کرده همین است، برای اینکه این عمل به چه کسی مرتبط است؟ این عملی که انجام داد معدوم شد؟ نه! موجود است؟ آری! این موجود، تَک است و بی ارتباط است؟ نه! حتماً مرتبط است؟ آری! به چه کسی مرتبط است؟ به فاعل خودش.
بنابراین عمل چه خوب چه بد، بالذات جز با عامل با احدی ارتباط ندارد اما آثار و تبعات آن احیاناً ممکن است به غیر برسد.
:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 5
تاریخ: 1394/12/12
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 تو نشاط صبحِ پس از بارانی ❤️
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 سراب تفرقه
🔸 در نهج البلاغه آمده است كه «مَا فَرَّقَ بَینَكُمْ إِلاَّ خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ»؛ یعنی #تنها_عامل_تفرقه، بداندیشی است بدخواهی است؛ خبث سریره و سوء ضمیر، عامل تفرقه است.
كسی كه دنبال تفرقه می گردد به خیال سود است، در حالی كه هیچ كسی از تفرقه سودی نبرده است؛ با اختلاف هیچ كسی به جایی نرسید.
🔸 حضرت امیر (سلام الله علیه) می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛ فرمود از اختلاف فاصله بگیرید زیرا خدای سبحان به وسیله تفرقه هیچ كسی را به خیری نرساند نه در گذشته و نه در آینده.
🔸 در خطبه 147 می فرماید: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی الْجَمَاعَةِ»؛ این تعبیر لطیفی كه از #سید_جمال_اسد_آبادی (رضوان الله علیه) و دیگران آمده است كه مثلاً عدهای «اتفقوا علی الاختلاف اتحدوا علی ان لا یتحدوا» این تعبیر ادبی ریشه اش در نهج البلاغه هست فرمود: «فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ»؛ اینها اتفاق كردند كه با هم اختلاف داشته باشند، اختلاف داشتن اجماعی اینهاست، اجماع كردند كه با هم نسازند!
«فَاجْتَمَعَ الْقَوْمُ عَلَی الْفُرْقَةِ وَ افْتَرَقُوا عَلَی الْجَمَاعَةِ، كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَیسَ الْكِتَابُ إِمَامَهُمْ فَلَمْ یبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلاَّ اسْمُهُ وَ لَا یعْرِفُونَ إِلاَّ خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ»؛
اینها قرائت قرآن و امثال ذلك را می دانند اما خطوط كلی و راهنمایی های اصیل قرآن را پشت سر گذاشتند.
#سالگرد_شهادت_سید_جمال_الدین_اسد_آبادی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 208
🆔 @moflehoon