💠 معیار رفعت
▫️ تاریخ، جغرافیا، زمان، زمین، کشور، همه این امور، شرافت خود را از #مردان_الهی می گیرند؛ انسان است که به زمان شرف می بخشد، انسان است که به مکان شرافت می دهد. زمان، ظرف است؛ مکان، ظرف است؛ هیچ ظرفی ذاتاً شریف نیست، بلکه حرمت خود را از راه مظروف می گیرد.
وقتی سیزدهم خرداد (1342 هجری شمسی) شد چون مصادف با عاشورای سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) بود، امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در مدرسه فیضیه قم آن سخنرانی دینی را ایراد کرد، بعد در #پانزدهم_خرداد، مردان بزرگ این سرزمین به استقبال شهادت رفتند و ایام نیمه خرداد را شرف بخشیدند.
▫️ #شرافت ما در چیست؟ انسان هیچ شرفی ندارد جز #بندگی ذات اقدس الهی! انسان به برکت راهنمایی اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) و عمل به دستورهای آنها، بدون اینکه به مقام عصمت برسد بدون اینکه امام یا پیغمبر باشد بدون اینکه معصوم باشد، به جایی می رسد که فرشتگان، #رحمت را از او استنشاق و استشمام می کنند؛ فرشته ها بوی #فضیلت را از یک انسان منزّه استنشاق می کنند.
#سالروز_قیام_پانزدهم_خرداد
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 پیام حضرت استاد برای کنگره شهدای استان زنجان
تاریخ: 1400/03/13
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 696
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
3. همكاران
ادب تعامل با همكاران
... بر پایه روایتی دیگر شریك پیامبر (ص) پیش از نبوت شخصی به نام ابوالسائب بود كه پس از اسلام هرگاه از وی یاد می شد آن حضرت می فرمود: ابوالسائب چه شریك خوبی بود؛ نه خشمگین می شد (لجاجت نمی كرد) و نه جدال و خصومت می كرد. [1]
[1]. ... أبى السّائِب كَانَ خَلِیطاً لِرَسوُلِ الله ص إذا ذُكِرَ فِى الإسلامِ قال: نِعم الخَلِیط كَانَ أبُو السّائِب لا یشارى وَلا یمَارى (الاستیعاب، ج2، ص574).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 364
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 هشداری درباره تأثیر پذیری : خداوند هشدار می دهد که اطاعت و نزدیکی به گروهی از اهل کتاب (که دنبال دشمنی با اسلام هستند)، می تواند منجر به ارتداد فرد مسلمان می شود. این نکته مهمی است که انسان چه بخواهد و چه نخواهد تأثیر پذیر است. پس لازم است که بدانیم که در معرض کفر قرار گرفتن، برای ایمانمان خطرناک خواهد بود. این مسئله برای امروز ما که از طریق رسانه های گوناگون و فضای مجازی ، دسترسی آسانی به انواع و اقسام عقاید و مسلک ها وجود دارد، دارای اهمیت مضاعف خواهد بود. متأسفانه جمع زیادی از همفکران ما صرفا در اثر اطاعت بدون چون و چرا از غربیان (صرفا شاید به خاطر تبلیغاتی که آن ها را موفق در عرصه معیشت و اقتصاد، نشان می دهد)، دچار سستی ایمان و متاسفانه ارتداد عقیدتی شدند. فرایندی که آن قدر به تدریج اتفاق می افتد که حتی مورد توجه خود فرد هم قرار نمی گیرد. در واقع اکنون که نمی توانیم خود را از در معرض قرار گرفتن حفظ کنیم، لازم است که این توصیه قرآن را کاملا جدی بگیریم و حداقل خواسته هایشان را اطاعت نکنیم!
🔷 آیه روز:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ (آل عمران / آیه 100)
🔶 ترجمه:
اى كسانى كه ايمان آورده ايد اگر از فرقه اى از اهل كتاب فرمان بريد شما را پس از ايمانتان به حال كفر برمى گردانند
📅 دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
#اجتماعی ، #فرهنگی ، #اطاعت ، #ارتداد
🌼#هر_روز_یک_آیه🌼
🆔 @moflehoon
انسان شناسی ۲۲۴ - استاد شجاعی، استاد حیدری کاشانی .mp3
10.38M
🔊 #صوتی سلسله #پادکست
📝 #انسان_شناسی ۲۲۴
👤 استاد #شجاعی
🌱 چرا من باید وقت بذارم و اهل بیت علیهمالسلام رو بشناسم، و از این سختتر، حتماً دوستشون داشته باشم؟
🌱 حالا دوست داشتن یه طرف، چرا من باید سبک زندگیام رو از اهل بیت علیهمالسلام، که دهها قرن قبل از زمان ما میزیستند، دریافت کنم؟
🆔 @moflehoon
حجاب و گرمای تابستون - رادیو سایهبان.mp3
1.34M
🔰 میدونم حجاب لازمه ولی آخه تو این گرمای تابستون میپزم!
#سطح_عمومی
#حجاب
🖌 پادکست شماره ۸۰
🌹اگه این صوت برای شما مفید بوده، پس برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🌹
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 أَيْنَ مُحْيِي مَعَالِمِ الدِّينِ وَ أَهْلِهِ
كجاست آنكه دين و ايمان و اهل ايمان را زنده گرداند. 💔
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 علم بالغ
🔸 هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی هم اهل خشیت نیست؛ هر علمی به ثمر نمی رسد.
علم رسمی و اسمی حوزه و دانشگاه اصلاً در تقسیم نیست، آن علمی كه به عمل بنشیند در تقسیم است که اوّلش #علم_الیقین است بعد #عین_الیقین است بعد #حق_الیقین؛ این علمِ رسمی و اسمی برای مدرك، اصلاً به حساب نمی آید!
🔸 آنكه به حساب می آید آن است که فرمود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾. علم الیقین مرزش جداست؛ علمِ به ثمرنشسته, علمی كه به عقل عملی آمد و «ما عُبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» آن را آبیاری كرده، می شود #علم_الیقین. این زمینه است برای اینكه انسان بتواند به #عین_الیقین برسد و از آن به بعد به #حق_الیقین بار یابد.
بنابراین «فالعلم علی أربعة أقسام»، قسم اوّلش اصلاً بیرون دروازه است، آن سه قسم داخل است. آن قسمی كه بیرون دروازه است، از آن كاری ساخته نیست نظیر «ما أكثر الضجیج و أقلّ الحجیج»؛ آن علمی كه درون دروازه است، با عقل همراه است، وقتی پخته شد به خشیت می رسد و وقتی به خشیت رسید به #مقام_رضوان بار می یابد.
🔸 در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم یك نردبان است، این نردبان را شما به دست چه كسی می خواهید بدهید؟ فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ یعنی عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روی دوش علم پا بگذارد و بالا برود. اگر علم شده نردبان و انسان, مصداق ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ شد و بالا آمد، می شود عاقل، وقتی عاقل شد، #اهل_خشیت می شود, اهل ناله میشود, اهل گریه می شود, آن وقت هم او از خدا راضی است هم خدا از او راضی است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 14
تاریخ: 1392/09/12
🆔 @moflehoon
انسان شناسی ۲۲۵ - استاد شجاعی، حجتالاسلام حسینی قمی.mp3
11.74M
🔊 #صوتی سلسله #پادکست
📝 #انسان_شناسی ۲۲۵
👤 استاد #شجاعی
🔸 کسی یا کسانی علیهِ من، حرف میزنند، کارشکنی میکنند، فتنه درست میکنند، موانعی که میسازند گاهی برای من غیرقابل تحمل میشود...
⁉️ چگونه ارتباطم را با این افراد مدیریت کنم، که دینداری من، و حرکتم به سمت کمال بیانتها، به مشکل برخورد نکند؟
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 697
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
3. همكاران
حق همكار
امام سجاد (علیه السلام) می فرماید: حقّ شریك و همكار این است كه او را نفریبی و به او خیانت نكنی و بر ضد او حیله به كار نبری و در كار او از خدا پروا كنی. [1]
[1]. ... وَ أَمَّا حَقُّ الْخَلِیطِ أَنْ لا تَغُرَّهُ وَ لا تَغُشَّهُ وَ لا تَخْدَعَهُ وَ تَتَّقِىَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِى أَمْرِهِ (الفقیه، ج2، ص624).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 365
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
💠 شرکِ گناه
🔸 این حرف غنی و قوی صدرالدین قونوی است که میگوید هیچ کسی گناه نمی کند مگر اینکه مشرک باشد، چرا؟ برای اینکه اگر کسی گناه می کند یا خوردن مال مردم یا نگاه به نامحرم، هرچه باشد، این یا به سبب #سهو است یا به سبب #نسیان است یا به سبب #جهل است یا به سبب #اضطرار است که همه اینها با #حدیث_رفع برداشته می شود، اینها که گناه نیست!
گناه تنها در جایی است که شخص عالمِ عامد است، می داند این مال، رومیزی است زیرمیزی است حرام است، مضطر هم نیست، ساهی هم نیست ناسی هم نیست.
🔸 مال حرام را حرام گفتند چون خدا آدم را از اینها محروم می کند؛ فرمود مال حرام ﴿فَیسْحِتَكُم﴾؛ اسحات می کند یعنی پوست شما را می کَنَد! حالا این شخص می داند که این رومیزی، زیرمیزی یا آن اختلاس یا آن نجومی حرام است، اضطراری هم ندارد، این گناه می کند یعنی چه؟
یعنی خدایا من می دانم که تو گفتی نکن ولی من می کنم! این غیر از شرک چیز دیگر نیست. این تحلیل از صدرالدین قونوی است که هیچ گناهی نیست مگر اینکه سر از شرک در می آورد. اینکه در سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ همین است.
🔸 آنجا که #سهو است، #نسیان است، #اضطرار است که با حدیث «رُفِعَ ... مَا لَا یعْلَمُونَ» برطرف شده است، اما آنجا که هیچ مانعی ندارد یعنی جهل نیست سهو نیست نسیان نیست اضطرار نیست اکراه نیست، هیچ چیزی نیست، گناه کردن معنایش این است که خدایا! جناب عالی نظرتان این است ولی من نظرم این است! #درون_هر_گناهی_شرک_است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 7
تاریخ: 1396/10/02
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره700
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی
مصادیق شهروندان
4. بیماران
درباره تعامل با بیماران توصیه های فراوانی از پیشوایان دین آمده كه در اینجا در محورهای عیادت از بیمار، پاداش عیادت، كیفر ترك عیادت موٴمن و ادب عیادت، به ذكر روایاتی بسنده می شود:
عیادت از بیمار
سفارش به عیادت بیمار: امیرموٴمنان (ع) فرمود: رسول خدا (ص) ما را به عیادت بیمار فرمان داده است. [1]
[1]. ... وَ أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ ص عِیادَةِ الْمَرِیض (روضة الواعظین، ص388).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 365
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
دعای عهد - سید حجت بحرالعلومی.mp3
8.21M
📝 ای بهترین پایان برای جستجوها، العجل!
صوت قرائت #دعای_عهد
قرار صبحگاهی منتظران ثابت قدم ظهور
سرعت مناسب برای قرائت روزانه
🆔 @moflehoon
💠 سقوط
🔸 كسی كه انسان است بی مسما یعنی اسم انسان را دارد ولی #حقیقت_انسان را فاقد است، به دنبال رب بی مسما می رود؛ یعنی كسی را میپرستد و به ربوبیت چیزی اعتقاد دارد كه این اسم، بی مسماست و كاری هم انجام میدهد كه این كار هم اسم بی مسماست.
🔸 درباره #انسان_بی_مسما قرآن كریم فرمود اینها ﴿أَفْئِدَتُهُمْ هَواءٌ﴾؛ حقیقت هر كسی به قلب اوست و قلب اینها توخالی است و چیزی در قلب اینها نیست. اگر معرفتی نیست اگر برهانی نیست اگر حجتی نیست، این ظرف خالی است، وقتی خالی بود اینها دیگر انسان نیستند، برای اینكه حیوان هم همین را دارد گیاه هم همین را دارد جماد هم همین را دارد. میزان سقوط اینها البته فرق می كند؛
برخی ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ﴾ هستند،
یك عده ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾اند،
یك عده ﴿كَالْحِجَارَةِ﴾اند،
یك عده ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ هستند!
حالا تا كجا تنزل بكند معلوم نیست؛ گاهی نزدیك حیوانیت است، گاهی حیوان است، گاهی از حیوانیت پست تر است نزدیك حیات گیاهی است، گاهی در حد حیات گیاهی است، گاهی از حیات گیاهی پایینتر است نزدیك جماد است، گاهی جماد است، گاهی ﴿أَشَدُّ قَسْوَةً﴾ است، اینها چند مرحله است.
🔸 این انسان بی مسماست، #انسان_بی_مسما به دنبال رب بی مسما می رود یعنی چیزی را رب می داند كه رب نیست. اگر آسمان است اگر زمین است اگر ستاره است اگر بشر است اگر فرشته است اینها همه مخلوق خدایند و اطلاق رب بر اینها غلط است نه مجاز؛ اینها هیچ سمتی در ربوبیت ندارند. اینها كه انسان بی مسمایند رب بی مسما را می پرستند، قهراً نتیجه این دو اسم بی مسما این است كه عبادتشان هم بی مسماست یعنی #صورت_عبادت است نه #سیرت_عبادت، لذا وقتی وارد صحنه قیامت می شوند، این اعمال عبادی خودشان را كه می بینند، می بینند چیزی نیست: ﴿وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً﴾.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 39
🆔 @moflehoon