💠 سؤال حشر
🔹 در قیامت همه را حاضر می کنند و از همه ما سؤال می کنند. صدر آیه فرمود بدون تحقیق چیزی را قبول نکن: ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛ یعنی پیروی نکنید چیزی را که برای شما مسلّم نیست، چرا؟ ﴿إِنَّ الْسَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الفُؤاد كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً﴾؛ برای اینکه در قیامت از شما سؤال می کنند، با این #چشم کجا را دیدی؟ با این #گوش چه چیزی را شنیدی؟ با این #دل از چه چیزی پیروی کردی؟
🔹 این بیان نورانی امام جواد است که فرمود: «مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ»؛ اگر کسی #باورمندانه حرف کسی را گوش بدهد دارد او را عبادت می کند.
«مَنْ أَصْغَی إِلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِیسَ»؛ این به ما می گوید که اگر می خواهید گوش بدهید، گوش بدهید؛ اما ﴿فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾.
🔹 همان طوری که در قرآن دارد: ﴿إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا﴾؛ یعنی #باورمندانه گوش بدهید، اگر کسی حرف ائمه (علیهم السلام) و روایات را این طور گوش بدهد، این عبادت است؛ اما حرف #بیگانه را دارد باورمندانه گوش می دهد، این درست نیست. گوش بدهید؛ اما ﴿یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾.
🔹 در قیامت از انسان سؤال می کنند با این #گوش چه کار کردی؟ به کجا گوش دادی؟! درباره #چشم هم همین طور است، در قیامت سؤال می کنند که چه را دیدی؟ مَحرم را دیدی، نامَحرم را دیدی، چه کتابی را نگاه کردی، چه چیزی را تماشا کردی؟!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه جمعه جلسه 5
تاریخ: 1397/01/20
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره847
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. فقیران
آثار بی توجهی به فقیر
عدم اجابت دعا: رسول خدا (ص) فرمود: هركس توانگر را به سبب توانگری اش گرامی بدارد و فقیر را برای فقرش اهانت كند در آسمان ها دشمن خدا و دشمن پیامبران نامیده می شود و دعایش به اجابت نمی رسد و حاجتش برآورده نمی شود. [1]
[1]. ... وَ مَنْ أَكْرَمَ الْغَنِىَّ لِغِنَاهُ وَ أَهَانَ الْفَقِیرَ لِفَقْرِهِ سُمِّىَ فِی السَّمَاوَاتِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّ الأَنْبِیاءِ لا یسْتَجَابُ لَهُ دَعْوَةٌ وَ لا یقْضَی لَهُ حَاجَة (ارشاد القلوب، ص194).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 415
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
💠 انسان و ایمان
🔹 انسان یا درون و بیرون او موافق هم دین را می پذیرد که این می شود #مؤمن_و_اهل_تقوا؛ یا این چنین نیست كه #درون_و_بیرون او دین را بپذیرد و ظاهر و باطن او اسلام را بپذیرد.
اگر ظاهراً و باطناً اسلام را پذیرفت كه مؤمن باتقواست و اگر این چنین نشد یعنی ظاهراً و باطناً اسلام را نپذیرفت، یا هم ظاهراً و باطناً اسلام را نفی می كند که می شود «كافر» یا باطناً اسلام را نفی می كند و ظاهراً می پذیرد که می شود «منافق»، قهراً انسان یا #مؤمن است یا #كافر است یا #منافق.
🔹 این در اثر دو تقسیم است: انسان یا ظاهر و باطنش دین را می پذیرد یا نه، آن كه ظاهر و باطنش دین را پذیرفت مؤمنِ باتقواست و آن كه ظاهر و باطنش دین را نپذیرفت، یا ظاهراً و باطناً دین را نفی می كند که می شود «كافر» یا باطناً دین را نفی می كند و ظاهراً می پذیرد که می شود منافق.
عكسش فرض ندارد مگر در حال تقیّه كه انسان باطناً دین را بپذیرد و ظاهراً نفی كند (این در حال تقیّه است)؛ فرمود: ﴿إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِیمَانِ﴾ كه چنین فردی در حقیقت جزء مؤمنینِ باتقواست.
بنابراین انسان به حسب این تقسیم به سه قسم تقسیم میشود: مؤمن؛ كافر؛ منافق.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه بقره جلسه 32
🆔 @moflehoon
نشست علمی «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر الولایه علامه طباطبایی» برگزار می گردد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء و با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی علامه طباطبایی، صد و نوزدهمین پیش نشست علمی این کنگره با موضوع «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر رسالة الولایة علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان عرب و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور برگزار می گردد.
🔻 ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر الولایه علامه طباطبایی
🗓 دوشنبه، ۱5 آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱3 تا 14:30
🏢 بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
🆔 @moflehoon
گفتگو با استاد وکیلی ۲ - استاد محمد حسن وکیلی .mp3
5.01M
🔰 بحث های اعتقادی چه اولویتی نسبت به بقیه مسائل دارد؟
گفتگو با استاد وکیلی، قسمت ۲
⬅️ پذیرش صحیح دین، پذیرش انقلاب اسلامی
⬅️ رابطه عاطفی با متربی بدون کار اعتقادی اثر موقت دارد
⬅️ لزوم واکسینه افکار نوجوانان در این زمان
#گفتگو با استاد
#استاد_وکیلی
#نسخه_صوتی 🎙️
🔻اگه بنظرت برای دیگران هم مفیده، براشون بفرست🔻
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره848
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
بدهكارانی [1] كه در پرداخت بدهی به سختی می افتند از جمله مددجویانیاند كه مورد توجه رحیمانه خدا قرار گرفته اند و قرآن در سفارش به یاری آنها چنین فرموده است: اگر بدهكار قدرت پرداخت دین را نداشت تا هنگام توانایی او به وی مهلت دهید و البته اگر از باب صدقه [از بدهی وی] بگذرید بهتر است. [2]
در آیه دیگر مصرف زكات را برای هشت گروه دانسته كه فقراء، مساكین و بدهكاران، از جمله آنان اند و این، یك فریضه مهم الهی شمرده شده است. [3]
[1]. مراد بدهكارانی هستند كه به گونه صحیح گرفتار قرض شده اند؛ نه از روی معصیت و اسراف (المقنعة، ص241؛ فقه القرآن، ج1، ص239).
[2]. (سورهٴ بقره، آیهٴ 280).
[3]. (سورهٴ توبه، آیهٴ 60).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 415 و 416
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر برگزار می گردد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل بنیاد اسراء برگزار می گردد.
🔻 سخنرانان: جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)
جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
جناب استاد مرتضی جوادی آملی؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: پنجشنبه 18 آبان ماه ساعت 10 – 12
🏢 مکان: قم ـ بلوار75 متری عمار یاسر ـ نبش خیابان شهید قدوسی ـ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
لینک پخش زنده :
#نشست_علمی
🆔 @moflehoon
نشست علمی «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر الولایه علامه طباطبایی» برگزار گردید
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء و با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی علامه طباطبایی، صد و نوزدهمین پیش نشست علمی این کنگره با موضوع «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر رسالة الولایة علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان عرب و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور ظهر امروز (دوشنبه 15 آبان ماه) در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#نشست_علمی
#گزارش_تصویری
🆔 @moflehoon
💠 فرعونیت
🔹 آن فرعون ـ بدبخت دنیا و آخرت ـ فقط ﴿یذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ﴾ بود؛ اما در این جریان #غزه
هم «یذبح الأبناء»
هم «یذبح البنات»
هم «یقتل الآباء»
هم «یقتل الأمهات» است،
این کجا و فرعون کجا؟!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
#در_محضر_استاد
📚 درس خارج فقه
تاریخ: 1402/08/16
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره850
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
سخت نگرفتن بر بدهكار
رسول خدا (ص) فرمود: همچنانكه برای بدهكار تو ـ در صورت توانایی بر پرداخت ـ جایز نیست كوتاهی كند، برای تو نیز ـ در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت ـ جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی. [1]
[1]. كَمَا لا یحِلُّ لِغَرِیمِكَ أَنْ یمْطُلَكَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَكَذَلِكَ لا یحِلُّ لَكَ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ (تهذیب الاحكام، ج6، ص193).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 416
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت #حضوری در محل #مسجد_اعظم قم برگزار می گردد.
↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
↙️ سامانه مجازی آموزش:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اطلاعیه
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 #روزی_یک_صفحه_قرآن #صفحه_67
🌸 پنج شنبه است و یادی کنیم از اموات(فاتحه) 🌸
🆔 @moflehoon
💠 اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است؛ یك قسم، #اختلاف_قبل_از_علم است كه خیر و رحمت و بركت است. این نظریه پردازی ها همین است؛ افراد كه زیراكس هم و كپی هم نیستند، هر كدام فكری دارند. این نظریه های مختلف، زمینه رشد و تكامل و تولید علم است، #منشأ_بركت است.
🔹 وقتی این نظریه ها عرضه شد و حق روشن شد، از آن به بعد هر گونه اختلافی, #اختلاف_مذموم است؛ اختلافِ قبل العلم منشأ بركت است، اختلاف بعد العلم است كه منشأ خطر و عصیان و گمراهی های فراوان است.
🔹 در سوره مباركه «بقره» آیه 213 این بحث مبسوطاً گذشت؛ آیه 213 سوره «بقره» این است كه ﴿كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیهِ﴾.
بالأخره مردم، صاحبِ نظرند و اختلاف نظر پیدا می شود، وحی آمده كه به این اختلاف ها پایان ببخشد و اختلاف ها را خاتمه دهد; وقتی وحی آمد و به اختلاف ها پایان بخشید و معلوم شد حق چیست و با كیست، از آن به بعد اگر كسی اختلاف كرد اختلاف مذموم است.
🔹 فرمود: ﴿لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیه﴾؛ این اختلاف را مذمّت نكرد اما ﴿وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیناتُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾؛ بعد از روشن شدن حق، هر گونه اختلافی، اختلاف بَغی و ظلم و نارواست. در سوره مباركه «جاثیه» هم مشابه این مطلب آمده است؛ در سوره مباركه «جاثیه» آیه هفده این است كه ﴿وَآتَینَاهُم بَینَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾.
بعد از اینكه روشن شد حق چیست، دیگر اختلاف، وجهی ندارد؛ آن اختلاف می شود بَغی و ظلم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه سجده جلسه 6
تاریخ: 1391/12/27
🆔 @moflehoon
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
↙️ سامانه مجازی آموزش:
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
انتشار جلد هفتاد و یکم تفسیر شریف تسنیم
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتاد و یکم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات سوره مبارکه «فصلت»، «شوری»، و آیات 1 تا 31 سوره «زخرف» می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 1
🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 2
🆔 @moflehoon
هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است / اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و و به تعبیر حضرت استاد علامه جوادی آملی بشر هم نیازمند صراط است و هم سراج، و با توجه به اینکه الان تنها کتابی که در آکادمی های غرب به آن مراجعه می شود، کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی است ولی هم اکنون باید پاسخ دهیم که چه مساله و مساحتی از شیعه را در آکادمی های شیعه شناسی دنیا معرفی می کند و آثار دیگر ادیان از شیعه چه تصویری می دهند؟
هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است
جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، اقبال شناخت اسلام در جهان بیشتر شد و چون اقبال نیز به سمت اسلام بیشتر شد، به تبع آن دشمنان نیز به اسلام هراسی و شیعه هراسی رو آوردند و سعی کردند تا با تحریف واقعیت اسلام و ترویج اسلام ساختگی جلو این اقبال را بگیرند و لذا ضرورت یک اثر ارزشمند که به معرفی اسلام شیعی بپردازد، بیش از پیش احساس شد و لذا این پروژه با همفکری و همکاری دوستان شروع شد... .
اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیگر سخنران این نشست، اظهار داشت: اصلی ترین مساله در اسلام که پس از رحلت پیامبر اسلام اتفاق افتاد این بود که روح و حقیقت اسلام به محاق رفت، روح اسلام در ولایت بود که معرفی تمامی حقیقت قرآن را انجام می داد ولی این اصل به محاق رفت و چهره اصیل اسلام تا کنون شناخته نشده باقی ماند.
ایشان بیان داشت: ما نیازمند یک نهضت جدی و جامع علمی و فرهنگی هستیم و اگر نهضت ملی در جهت معرفی شیعه انجام نگیرد از کتاب خوب هم چندان کاری ساخته نیست و قدم اول در این زمینه زوال تفر ق و اختلاف های درونی خصوصا در فضای حوزه است.
تفسیر آیت الله جوادی آملی قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است
جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه) نیز در این نشست بیان داشت: کتاب علامه طباطبایی در معرفی شیعه، هنوز هم یک کتاب منحصری است چرا که به نیاز مخاطب که خاص است توجه شده است اما در عین حال امروز با پنجاه سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی در مواجهه با اسلام ناب، تحولاتی صورت گرفته و فرق کرده است و نیاز به معرفی جدیدی از اسلام شیعی احساس می شود.
وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی که میراث امام راحل هست، تشیع در کانون حرکت اسلامی می درخشد و به دلیل این فقدان عقبه تاریخی که نسبت به شناخت تشیع وجود دارد پرسش از اینکه «تشیع چیست» جدی تر شده است.
#نشست_علمی
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عالمانِ شفیع
🔸 نصوصی كه می گویند به علما #حق_شفاعت می دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود... ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 عالمانِ شفیع
🔸 نصوصی كه می گویند به علما #حق_شفاعت می دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود، خیلی ها مشمول این حدیث نیستند! به آنهایی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیهاً» می گویند: «قف تَشفَع». مگر هر كسی فقیهاً محشور می شود؟! مگر هر كسی در دنیا عالم بود و فقیه بود، در قیامت حق شفاعت دارد؟!
🔸 ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»؛ نه كسی كه در دنیا تحصیل علم كرد، بلکه كسی كه آن را نقد آورد. خب این كدام علم است؟ چه علمی است؟ گذشته از اینكه باید علم باشد یعنی محققانه باشد و شخص هم باید بعد از تحقیق، متحقق باشد یعنی این را #باور كند و #عمل كند، آن قدر باید با #اخلاص_عالم باشد كه این علم در كف دستش باشد! یعنی در حال احتضار فقیه باشد، در قبر فقیه باشد، تا اینكه در قیامت «بعثه الله یوم القیامة فقیها» تا بگوید من مصداق ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ هستم، من آوردم نه من بودم!
🔸 به آن كه «انقضی عنه المبدأ» نمی گویند بایست و شفاعت كن، به آن كه #متلبس_بالمبدأ است یعنی ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ است یعنی كسی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیها»،
میگویند بایست همان طور كه در دنیا عده ای را نجات دادی امروز هم درباره هر كسی خواستی شفاعت كن.
↙️ :
↙️ یوتیوب:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 38
تاریخ: 1388/10/16
🆔 @moflehoon