چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر برگزار می گردد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل بنیاد اسراء برگزار می گردد.
🔻 سخنرانان: جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)
جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
جناب استاد مرتضی جوادی آملی؛ (استاد حوزه و دانشگاه)
🗓 زمان: پنجشنبه 18 آبان ماه ساعت 10 – 12
🏢 مکان: قم ـ بلوار75 متری عمار یاسر ـ نبش خیابان شهید قدوسی ـ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء
لینک پخش زنده :
#نشست_علمی
🆔 @moflehoon
نشست علمی «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر الولایه علامه طباطبایی» برگزار گردید
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء و با همکاری دبیرخانه کنگره بین المللی علامه طباطبایی، صد و نوزدهمین پیش نشست علمی این کنگره با موضوع «ولایت انسان کامل با تاکید بر تحریر رسالة الولایة علامه طباطبایی» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان عرب و حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور ظهر امروز (دوشنبه 15 آبان ماه) در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#نشست_علمی
#گزارش_تصویری
🆔 @moflehoon
💠 فرعونیت
🔹 آن فرعون ـ بدبخت دنیا و آخرت ـ فقط ﴿یذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ﴾ بود؛ اما در این جریان #غزه
هم «یذبح الأبناء»
هم «یذبح البنات»
هم «یقتل الآباء»
هم «یقتل الأمهات» است،
این کجا و فرعون کجا؟!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
#در_محضر_استاد
📚 درس خارج فقه
تاریخ: 1402/08/16
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره850
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
سخت نگرفتن بر بدهكار
رسول خدا (ص) فرمود: همچنانكه برای بدهكار تو ـ در صورت توانایی بر پرداخت ـ جایز نیست كوتاهی كند، برای تو نیز ـ در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت ـ جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی. [1]
[1]. كَمَا لا یحِلُّ لِغَرِیمِكَ أَنْ یمْطُلَكَ وَ هُوَ مُوسِرٌ فَكَذَلِكَ لا یحِلُّ لَكَ أَنْ تُعْسِرَهُ إِذَا عَلِمْتَ أَنَّهُ مُعْسِرٌ (تهذیب الاحكام، ج6، ص193).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 416
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع علاقمندان و شاگردان دروس حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می رساند درس اخلاق هفتگی حضرت استاد - ادامه مبحث شرح نهج البلاغه - این هفته پنجشنبه ساعت 10 صبح به صورت #حضوری در محل #مسجد_اعظم قم برگزار می گردد.
↙️ پخش زنده از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
↙️ سامانه مجازی آموزش:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اطلاعیه
🆔 @moflehoon
بسم الله الرحمن الرحیم
📗 #روزی_یک_صفحه_قرآن #صفحه_67
🌸 پنج شنبه است و یادی کنیم از اموات(فاتحه) 🌸
🆔 @moflehoon
💠 اختلاف
🔹 اختلاف دو قسم است؛ یك قسم، #اختلاف_قبل_از_علم است كه خیر و رحمت و بركت است. این نظریه پردازی ها همین است؛ افراد كه زیراكس هم و كپی هم نیستند، هر كدام فكری دارند. این نظریه های مختلف، زمینه رشد و تكامل و تولید علم است، #منشأ_بركت است.
🔹 وقتی این نظریه ها عرضه شد و حق روشن شد، از آن به بعد هر گونه اختلافی, #اختلاف_مذموم است؛ اختلافِ قبل العلم منشأ بركت است، اختلاف بعد العلم است كه منشأ خطر و عصیان و گمراهی های فراوان است.
🔹 در سوره مباركه «بقره» آیه 213 این بحث مبسوطاً گذشت؛ آیه 213 سوره «بقره» این است كه ﴿كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیهِ﴾.
بالأخره مردم، صاحبِ نظرند و اختلاف نظر پیدا می شود، وحی آمده كه به این اختلاف ها پایان ببخشد و اختلاف ها را خاتمه دهد; وقتی وحی آمد و به اختلاف ها پایان بخشید و معلوم شد حق چیست و با كیست، از آن به بعد اگر كسی اختلاف كرد اختلاف مذموم است.
🔹 فرمود: ﴿لِیحْكُمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیه﴾؛ این اختلاف را مذمّت نكرد اما ﴿وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیناتُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾؛ بعد از روشن شدن حق، هر گونه اختلافی، اختلاف بَغی و ظلم و نارواست. در سوره مباركه «جاثیه» هم مشابه این مطلب آمده است؛ در سوره مباركه «جاثیه» آیه هفده این است كه ﴿وَآتَینَاهُم بَینَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیاً بَینَهُمْ﴾.
بعد از اینكه روشن شد حق چیست، دیگر اختلاف، وجهی ندارد؛ آن اختلاف می شود بَغی و ظلم.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه سجده جلسه 6
تاریخ: 1391/12/27
🆔 @moflehoon
🔸 هم اکنون پخش زنده درس اخلاق حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی از مسجد اعظم قم
↙️ سایت تلویزیون اینترنتی اسراء :
↙️ سامانه مجازی آموزش:
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
انتشار جلد هفتاد و یکم تفسیر شریف تسنیم
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلد هفتاد و یکم از تفسیر گران سنگ #تسنیم، تألیف مفسر بزرگ قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به همت پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد.
🔸 این جلد از تفسیر تسنیم، شامل تفسیر آیات سوره مبارکه «فصلت»، «شوری»، و آیات 1 تا 31 سوره «زخرف» می باشد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
علاقه مندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی می توانند به سایت مراجعه کنند.
#آثار_جدید
🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 1
🆔 @moflehoon
گزارش تصویری چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
#گزارش_تصویری 2
🆔 @moflehoon
هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است / اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی در عرصه بین الملل برای جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز جهان تشنه معارف اسلامی است و و به تعبیر حضرت استاد علامه جوادی آملی بشر هم نیازمند صراط است و هم سراج، و با توجه به اینکه الان تنها کتابی که در آکادمی های غرب به آن مراجعه می شود، کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی است ولی هم اکنون باید پاسخ دهیم که چه مساله و مساحتی از شیعه را در آکادمی های شیعه شناسی دنیا معرفی می کند و آثار دیگر ادیان از شیعه چه تصویری می دهند؟
هدف از تدوین کتاب، معرفی نورانی اسلام شیعی است
جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، اقبال شناخت اسلام در جهان بیشتر شد و چون اقبال نیز به سمت اسلام بیشتر شد، به تبع آن دشمنان نیز به اسلام هراسی و شیعه هراسی رو آوردند و سعی کردند تا با تحریف واقعیت اسلام و ترویج اسلام ساختگی جلو این اقبال را بگیرند و لذا ضرورت یک اثر ارزشمند که به معرفی اسلام شیعی بپردازد، بیش از پیش احساس شد و لذا این پروژه با همفکری و همکاری دوستان شروع شد... .
اسلام ناب شیعی همان اسلام قرآن و عترت است و به هیچ چیزی آویخته نیست
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دیگر سخنران این نشست، اظهار داشت: اصلی ترین مساله در اسلام که پس از رحلت پیامبر اسلام اتفاق افتاد این بود که روح و حقیقت اسلام به محاق رفت، روح اسلام در ولایت بود که معرفی تمامی حقیقت قرآن را انجام می داد ولی این اصل به محاق رفت و چهره اصیل اسلام تا کنون شناخته نشده باقی ماند.
ایشان بیان داشت: ما نیازمند یک نهضت جدی و جامع علمی و فرهنگی هستیم و اگر نهضت ملی در جهت معرفی شیعه انجام نگیرد از کتاب خوب هم چندان کاری ساخته نیست و قدم اول در این زمینه زوال تفر ق و اختلاف های درونی خصوصا در فضای حوزه است.
تفسیر آیت الله جوادی آملی قرائت انسان امروز و انسان متوجه به زمان و جامعه جهانی است
جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه) نیز در این نشست بیان داشت: کتاب علامه طباطبایی در معرفی شیعه، هنوز هم یک کتاب منحصری است چرا که به نیاز مخاطب که خاص است توجه شده است اما در عین حال امروز با پنجاه سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی در مواجهه با اسلام ناب، تحولاتی صورت گرفته و فرق کرده است و نیاز به معرفی جدیدی از اسلام شیعی احساس می شود.
وی گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی که میراث امام راحل هست، تشیع در کانون حرکت اسلامی می درخشد و به دلیل این فقدان عقبه تاریخی که نسبت به شناخت تشیع وجود دارد پرسش از اینکه «تشیع چیست» جدی تر شده است.
#نشست_علمی
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عالمانِ شفیع
🔸 نصوصی كه می گویند به علما #حق_شفاعت می دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود... ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
💠 عالمانِ شفیع
🔸 نصوصی كه می گویند به علما #حق_شفاعت می دهند؛ نه یعنی كسی كه در دنیا عالم بود، خیلی ها مشمول این حدیث نیستند! به آنهایی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیهاً» می گویند: «قف تَشفَع». مگر هر كسی فقیهاً محشور می شود؟! مگر هر كسی در دنیا عالم بود و فقیه بود، در قیامت حق شفاعت دارد؟!
🔸 ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ نه «من فعل الحسنه»؛ نه كسی كه در دنیا تحصیل علم كرد، بلکه كسی كه آن را نقد آورد. خب این كدام علم است؟ چه علمی است؟ گذشته از اینكه باید علم باشد یعنی محققانه باشد و شخص هم باید بعد از تحقیق، متحقق باشد یعنی این را #باور كند و #عمل كند، آن قدر باید با #اخلاص_عالم باشد كه این علم در كف دستش باشد! یعنی در حال احتضار فقیه باشد، در قبر فقیه باشد، تا اینكه در قیامت «بعثه الله یوم القیامة فقیها» تا بگوید من مصداق ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ هستم، من آوردم نه من بودم!
🔸 به آن كه «انقضی عنه المبدأ» نمی گویند بایست و شفاعت كن، به آن كه #متلبس_بالمبدأ است یعنی ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ است یعنی كسی كه «بعثه الله یوم القیامة فقیها»،
میگویند بایست همان طور كه در دنیا عده ای را نجات دادی امروز هم درباره هر كسی خواستی شفاعت كن.
↙️ :
↙️ یوتیوب:
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کلیپ
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 38
تاریخ: 1388/10/16
🆔 @moflehoon
💠 اسرائیل ذرهای از انسانیت بو نبرده است!
🔹 حرف مشرکین این است که غیر از دنیا خبری نیست و غیر از مرگ و زندگی و طبیعت خبری نیست و اینها جاهلانه حرف میزنند؛ اگر دنیا به این وضع کنونی پیش برود نتیجه آن جنگ #غزه است که دشمن نشان داد ذرهای بوی #انسانیت هم نبرده است.
دین فرمود ما چیز تازه ای آوردیم که انسانیت است؛ گفتیم در درون شما غده وخیمی است که مزاحم شماست و این را علم نمی تواند کشف کند؛ این غده #هوای_نفس است که می خواهد سعادت دنیا و آخرت شما را از بین ببرد و ما را به سوخت و سوز گرفتار کند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
#در_محضر_استاد
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/18
🆔 @moflehoon
💠 مفاتیح الحیات
#شماره852
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
پاداش مهلت به بدهكار
در سایه رحمت الهی: رسول خدا (ص) فرمود: هر كس به بدهكاری ناتوان از پرداخت، مهلت دهد، خدا در روزی كه سایه ای جز سایه خدا نیست، وی را در سایه خود، جای دهد. [1]
[1]. مَنْ أَنْظَرَ مُعْسِراً أَظَلَّهُ اللَّهُ بِظِلِّهِ یوْمَ لا ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ (الكافى، ج8، ص9).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 417
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @moflehoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1445
🔹 مکتب انسان ساز
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
🆔 @moflehoon
💠 مکتب انسان ساز
🔹 فرمود: ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ خب این به حسب ظاهر مطابق با قوانین ادبی نیست، شما دارید بِرّ را معنا می كنید اما چرا بارّ را استثنا می كنید و می گویید لكن خوبی، كسی است كه! خب نباید بگویید خوبی كسی است كه، باید بگویید خوبی، عدل است.
🔹 ﴿لَیسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾؛ وقتی به زمخشری و امثال زمخشری مراجعه می كنید می بینید می گوید یا اینجا مضاف محذوف است یا آنجا مضاف محذوف است؛ می گوید: ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن صاحب البرّ مَن آمن» یا ﴿لكِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ﴾ یعنی «لكن البرّ بِرّ مَن آمن»!
🔹 مرحوم علامه فرمودند نه مضافی محذوف است نه چیز دیگری! قرآن كه نمی خواهد نیكی را معرفی كند، قرآن می خواهد نیكان را بپروراند؛ شما حالا بیا اوصاف را مشخص بكن, اوصاف را مشخص بكنی یك كتاب تئوری است، در حالی که قرآن می خواهد بارّ بپروراند نه بِرّ را معنا كند؛ ﴿وَلكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾.
🔹 از این تعبیرات در قرآن فراوان است! یكی از آن تعبیرات این است که فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ﴾، بعد باید می فرمود الاّ عمل صالح؛ اما نفرمود الاّ عمل صالح، فرمود: ﴿إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ ما #انسان_صالح می خواهیم، ما می خواهیم انسان صالح بپرورانیم نه اینکه بگوییم عمل صالح چیز خوبی است، چون در آن صورت این می شود تئوری!
فرمود: ﴿لاَ ینفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ ٭ إِلَّا مَنْ أَتَی اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ﴾؛ قرآن نمی خواهد بگوید كه عمل صالح خوب است، می گوید من آدم خوب می خواهم. این یك راه كلیدی است!
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه شعرا جلسه 14
تاریخ: 1391/012/21
🆔 @moflehoon
💠 کانال دروس حضرت استاد در شبکه های اجتماعی ، تلگرام و سروش.
1️⃣ تلگرام Telegram:
2️⃣ Eitaa:
3️⃣ سروش Soroush:
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید... .
#آیت_الله_جوادی_آملی
🆔 @moflehoon
انسان باید حق مدار و حق محور باشد / روز قیامت روز حساب است نه روز عمل / دنیای کنونی مبتلا به فراموشی است و لذا جریان غزه، بشریت را تکان نمی دهد
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته پنج شنبه هجدهم آبان 1402 در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه بیان داشتند: کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه جمله 121 این است: «قال علیه السلام: شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَى تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَئُونَتُهُ وَ يَبْقَى أَجْرُهُ»؛ فرمود برخی از عمل ها لذتش زودگذر است ولی تبعات تلخ او ماندنی است و برخی از اعمال اند که رنجشان زودگذر است ولی گنجشان و آثارشان می ماند...
🔹 روز قیامت #روز_حساب است نه #روز_عمل، می فرماید به اینکه درست است که عمل ها فرق می کند عامل ها فرق می کند اهداف فرق می کند ولی خطوط کلی حاکم بر عمل یکی است و آن این است که هر عملی را با حق می سنجند. اصلش را فرمود دنیا مزرعه آخرت است، دنیا تجارت خانه است بعضی بهره می برند بعضی زیان می کنند. این سوددهی و زیان بردن این بهره وری و محروم شدن روی میزان و معیاری است. تشخیص آن معیار سخت است. فرمود در قیامت آن میزان و ترازو را ما نصب می کنیم.
🔹 هر چیزی حسابی دارد کتابی دارد. اگر دنیا با این روش کنونی پیش برود، نتیجه اش همین جنگ #غزه است. اصلاً هیچ خبری از #انسانیت نیست. هیچ! یک کمی بوی انسانیت هم در اینها نیست. این است که دین فرمود ما حرف تازه آوردیم که اینها را شما نمی فهمید. فرمود ما یک چیزهایی تازه آوردیم که اصلاً در فکر بشر نیست. چه آوردیم؟
گفتیم در درون شما یک غده بدخیمی است که مزاحم شماست. کدام علم می تواند این را کشف بکند؟ شما یک دشمن درونی دارید و این غده بدخیم است و این می خواهد حیات ما را از بین ببرد، سعادت ما را از بین ببرد، ما را به سوخت و سوز گرفتار کند. فرمود #هوی_و_هوس شما بالاخره شما را به کشتن می دهد به هلاکت می دهد گرفتار این و آن می کند.
🔹 ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند که شما #حق_مدار و #حق_محور باشید، عمده آن است که ما اگر حق شناس باشیم علماً، می شویم محقق، عملاً می شویم متحقق، آن وقت در حسابرسی راحت هستیم نه بیراهه می رویم نه راه کسی را می بندیم. دنیای کنونی براساس آیه سوره مبارکه «جاثیه» مبتلا به فراموشی است. کسانی که مانند کفار می گویند ﴿وَ قالُوا ما هِيَ إِلاَّ حَیاتُنَا الدُّنْیا﴾یک؛ ﴿نَمُوتُ وَ نَحْیا﴾دو و ﴿وَ ما يُهْلِكُنا إِلاَّ الدَّهْر﴾ سه؛ دنیا پیش اینها بدون آخرت است، مرگ و حیات است بدون اعطای مرگ و حیات و پایان کارش هم نیستی است! لذا شما ببینید جریان #غزه و امثال غزه اصلاً اینها را تکان نمی دهد. اینها مثل اینکه روی یک مشت خاک توپ می ریزند همین!
مطالعه بیشتر:
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/08/18
🆔 @moflehoon