▪️تَهَدَّمَتْ وَاللهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَاللهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَاللهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى، قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى، قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى، قُتِلَ وَ اللهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ، قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء...
▪️شهادت جانگداز حضرت امیرالمؤمنین امام علی بن ابیطالب علیه السلام را به محضر نورانی حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه، و یکایک شیعیان و محبان آل الله تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
« استاد مهدی طیّب »
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
#منابع :
✔️۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
✔️۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ابوطالب مکی قدّس سرّه:
▪️از علامت های اولیاء الله این است که وقتی به چیزی چشم داشته باشند از آن محروم میشوند و هرگاه به بنده ای تکیه کنند میان آنها جدایی می افتد تا آنکه آرامش آنها بغیر حق تعالی نباشد و طمع آنها از ماسوای او قطع شود،خداوند با این کار آنها را ادب میکند و برای خودش پاکیزه میسازد
◾️قوت القلوب،ج۲ص۵۶۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️علاء الدوله سمنانی قدّس سرّه:
▪️امیرالمومنین علی علیه السلام قطب فتوت(جوانمردی) و مدار آن است و در زهد و شجاعت و سخاوت به منزلتی رسید که هرگز کسی مثل او ندید و نشنید.پس جوانمردان همه تابع علی باشند و هر چه یابند از متابعت او یابند.در رکوع چون انگشتری به فقیر داد به خلعت ولایت«انما ولیکم الله»(سوره مائده/۵۵)مخصوص شد و در جنگ حنین جبرییل ندا داد که«لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار»
◾️رساله در فتوت،ص۴◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️استاد احمد عابدی
#عظمت_مولا_علی◾️
▪️علی علیه السلام در بین اصحاب پیامبر مانند عقل است در بین بقیه ی محسوسات. انسان حواس پنجگانه داره اما یه عقل داره که رئیسه همه است و رسول باطنه. نحله های عرفانی فراوان تو دنیای اسلام است اما هیچ کس نیست که دم از معنویت بزند إلا این که سند خودش رو به امیرالمؤمنین می رسونه.
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🏴
■●صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر امام المتقین، حضرت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام●■
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 لا فتى إلا علي لأنه الوصي و الولي.
▪️هیچ جوانمردی جز علی علیه السلام نیست،چرا که فقط او وصیّ و ولیّ است.
◾️ #محیی_الدین_بن_عربی قدّس سرّه
الفتوحات المکیة،ج۴،ص۳۵۷،طبع ۴ جلدی◾️
#حاشیه:
▪️بیان انحصار گونه اش خیلی باید مورد التفات باشد،
《لانّه الوصیّ و الولیّ》
ال گذاشتن بر سر خبر که دالّ بر انحصار است نکته ای دقیق دارد!
خصوصا اینکه اواخر فتوحات و در دوره کمال جناب ابن عربی است!
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️شبِ قدر، شبِ ولیّ امر◾️
▪️كارى كه در شب قدر و اندازه گيرى تو شروع مى شود، به سلام مى رسد، كه سلام جدايى از هر عيب و آفت است، كه سلام رحمت و درود و بركت است.
▪️در اين شب كه تا قيامت ادامه دارد، ملائكه و روح به تدريج بر ولى امر، هر امرى را نازل مى كنند.
▪️اولى الامر، صاحبان كارها و دستورها و شؤوناتى هستند كه در شب قدر به آنها مىرسد و طرح سال آنها را مى ريزد.
▪️و اين است كه هر كارى بدون ولايت و سرپرستى آنها، كارى معلّق و در هوا و بدون طرح است و با اين امر و با اين قدر و اندازه ها هماهنگ نيست.
▪️همين است كه در روايات آمده، هر كارى بدون ولايت، بى بهره است.
▪️اگر كسى تمام شبش ايستاده باشد و تمام روزش روزه باشد و تمام سالش در حج باشد و تمام مالش در راه و اين كارها با امر ولى و با طرح او همراه نشود و با ولايت و سرپرستى او انجام نگيرد، نتيجه ندارد و حتى خطرناك است!
❛❛ عینصاد(علی صفایی حائری)
☑️بخشی از کتاب "شبی برتر از یک عمر"
(تفسیر سوره قدر)
◾️کتاب شبی برتر از یک عمر◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب بيست و سوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احاديث بسيار استفاده میشود كه شب قدر همين شب است. دعاها در آن اجابت میشود و تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر میگردد.
▪️براى اين شب، غير از اعمال مشترک شبهای قدر و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان، چند عمل ديگر است:
✔️۱- خواندن سوره «عنكبوت» و «روم»
▪️در روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمودند، خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود.
✔️۲- خواندن سوره «حم دخان»
✔️۳- هزار مرتبه خواندن سوره «قدر»
✔️۴- محمّد بن عيسى از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند:
▪️در شب بيست و سوّم ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود. و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد.
▪️بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله میگويى:
▪️اللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان و به جاى فلان بن فلان بگو: الحُجةِ بنِ الحَسَن صَلَواتک عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّاً و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً.
▪️و نیز دستهای خود را به سوى آسمان بردارد و بخوان:
▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
▪️اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
✔️۵- بخواند:
▪️اللَّهمَّ امدُد لی فی عُمری وَ أَوسِع لی فی رِزقی وَ أَصِحَّ لی جِسمی وَ بَلِّغنی أَمَلی وَ إِن كُنتُ مِنَ الْأَشقِياءِ فَامحُني مِنَ الْأَشقِيَاءِ وَ اكتُبني مِنَ السُّعَداءِ فَانَّكَ قُلتَ في كِتابِكَ المُنزَلِ عَلَى نَبِيّكَ المُرسَلِ صَلَواتُكَ عَليهِ وَ آلِهِ يَمحُواللّهُ مَا يَشاءُ وَ يُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الكتاب.
✔️۶- بخواند:
▪️اللَّهُمَّ اجعل فِيما تَقضی وَ فيما تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمرِ الْمَحتُومِ وَ فيمَا تَفرُقُ مِنَ الْأَمرِ الْحَكيمِ فی لَيلَةِ الْقَدرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِی لايُرَدُّ وَ لايُبَدَّلُ أَنْ تَكتُبَنِی مِن حُجّاجِ بَيتِکَ الْحَرامِ فِي عامِی هذا المَبرُورِ حَجُّهُم الْمَشكُورِ سَعيُهُمْ الْمَغفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُكَفَّر عَنهُمْ سَيِّئَاتُهُم وَ اجعَلْ فِيمَا تَقضِی وَ تُقَدِّرُ أَن تُطيلَ عُمری وَ تُوَسِّعَ لِی فی رِزقی
✔️۷- بخواند:
▪️يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِكَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
✔️۸- بخواند:
▪️یَا رَبَّ لَیلَةِ القَدرِ وَ جَاعِلَها خَیرا مِن أَلفِ شَهرٍ وَ رَبَّ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ الجِبالِ وَ البِحارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنوَارِ وَ الْأَرضِ وَ السَّماءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اللّهُ یا رَحمانُ یا اللّهُ یا قَیُّومُ یا اللّهُ یا بَدیعُ یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ لَکَ الْأَسماءُ الحُسنى وَ الْأَمثالُ الْعُلیا وَ الْکِبرِیاءُ وَ الْآلاءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجعَلَ اسمی فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ وَ إِحسانی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لی یَقِینا تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إیمانا یُذهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَةً وَ فی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوبَةَ وَ التَّوفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحمَّدٍ عَلَیهِمُ السّلامُ
✔️۹- غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️امام صادق (علیه السلام):
▪️التقدير فى ليلة تسعة عشر و الابرام فى ليلة احدى و عشرين و الامضاء فى ليلة ثلاث و عشرين.
▪️اندازهگیری در شب نوزدهم، تصويب در شب بيست و يكم و تنفيذ آن در شب بيست و سوم انجام میپذیرد.
◾️(وسایل الشیعه، ج۱۰، ص۳۵۴)◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀وداعِ جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان🍀
▪️ سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
🍀اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما🍀
▪️خدايا! اين ماه را آخرين دورۀ روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
▪️ هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مىيابد:
▪️رسيدن به ماه رمضان آينده
▪️آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۹ ▪️روزه عوام امساک از خوردن و آشامیدن و... است و روزه خواص مراقبت از گناه و روزه خاص الخاص
#افطاری ۱۰
▪️مطلب را کمی عیانتر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه». حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمود: «أنَا صَلاةُ الْمُؤمِنینَ وَ صِیامُهُمْ» حق متعال میفرماید: «صوم مال من است» و خلیفهی خدا میفرماید «صوم مؤمن من هستم». دو معنی از این بیان عرشی مستفاد میشود: نخست اینکه «الصَّوْمُ لِأمیرالمؤمنین علیه السلام» و دیگر اینکه به بیان الهی، «امیرالمؤمنین لِي».
▪️هر دو سخن صحیح است؛ صوم امیرالمؤمنین علیه السلام است. «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره، ۴۵). در تأویل آیه فرمود صبر رسول الله صلی الله علیه و آله است و صلاة امیرالمؤمنین علیه السلام و صبر همان حقیقت صوم است... لذا صوم و صلاة شئون انسان کامل هستند بنابراین صائم حقیقی متصل به ولایت امام و انسان کامل میباشد و کسی که از این حصن حصین جدا باشد، اگر روزه بگیرد و نماز بخواند نه روزهدار است و نه نمازخوان... و دیگر اینکه چون صوم امام است پس آنکه برای حق است و از حق جزا میگیرد فقط انسان کامل است و دیگران طفیلی او هستند...
▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را میبیند و به او فرحناک میشود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی میگستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی...
▪️حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر میخواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی... .
#ح_م
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
✔️ ۱- غسل
✔️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
✔️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
✔️۴- دعاى شب بيست و هفتم :
▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار میکردند:
▪️اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۰ ▪️مطلب را کمی عیانتر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه»
#افطاری ۱۱
▪️نکتهی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کردهای چون عبادت وقتی بالا میرود و رفعت مییابد و روح عابد را عروج میدهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است...
▪️سخن دیگر اینکه مردم گمان میکنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گستردهی الهی بهرهی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان میبرند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان میتواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانهی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد میشود و مورود و مضیف خدا جان صائم میشود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان!
▪️در هر مهمانی رسم این است که مهمان بر میزبان وارد می شود اما در ضیافت الهی اینگونه است که جان صائم، مورود و مضیف الهی میشود و حق بر چنین جانی وارد میشود لذا وارد و ورد و مورود یکی میشود که آنجا خانه وحدت است. و اینکه درهای بهشت گشوده و ابواب جهنم بسته میشود و شیاطین به غل و زنجیر کشیده میشوند مربوط به صاحبان نفوسی است که به ضیافت الهی وارد شده باشند.
▪️مضیف خدا قرقگاهی است که شیاطین بدانجا راه ندارند و ابواب جهنم محکم بسته است چون آن ضیافتخانه دار وحدت است و جهنم مربوط به کثرات میباشد. وحدت همان بهشت موعود است و از سویی جنت ستر و پوشش است و روزهدار در عملی که در واقع عمل نیست بلکه ترک است و مثل ندارد وارد میشود و چون روزه ترک است و عمل وجودی نیست که در دیدگان ظاهر گردد و با اعضا و جوارح صورت گیرد از آن جز خدا آگاه نیست پس از غیر خدا مستور و پوشیده است. خواب چنین کسی عبادت و نفس کشیدنش تسبیح است پس بکوش تا به این ضیافتخانه وارد شوی...
#ح_م
▪️دیدم تکبیرة الاحرام که میگویم صدای لبیک شیطان به گوشم میرسد که میگفت: "لبیک یا عبدی". بازهم تکرار کردم، تا ۴۰۰ مرتبه صدای شیطان آمد.
▪️دفعه آخر عاجز شدم و گفتم خدایا از من دستگیری کن، دیدم حق تعالی گفت: "لبیک یا عبدی".
▪️پرسیدند: شما صدای رحمان را از صدای شیطان چگونه تشخیص دادید؟ فرمودند: دوست صدای دوست را میشناسد.
#آیتالله_انصاری_همدانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چند آيه آخر سوره مباركه فرقان , از آيه "و عباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا" تا آخر سوره براى اهل بصيرت دستور العمل كلى است.
▪️خداوند سبحان توفيق عطا فرمايد كه قرآن كريم را كه همه آن دستور العمل و برنامه الهى مدينه فاضله ساز و انسان ساز است كه " ان هذا القرآن يهدى للتى هى اقوم " در متن امور و شئون زندگى خودمان بكار بنديم .
▪️همچنانكه درست نگهدارى هر صنعت را كتابى و دفتر و دستورى است انسان را نيز كه بزرگترين صنعت الهى است كتابى به نام قرآن است كه دستور صانع اين صنعت عظيم براى حفظ و درست نگهدارى و به كمال و سعادت رساندن آن است و الله سبحانه ولى التوفيق.
◾️رساله ی نور علی نور/ص۲۷
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در معراج خاتم صلی الله علیه وآله وسلم و در احادیث معراج تدبر کن تا بداني که انسان تا صعود برزخي و فوق آن تحصیل نکرده است حقائق برای او مکشوف نمي گردد و به انباشتن مفاهیم اصطلاحات ، حقائق اشیاء مکشوف نمي گردد وانسان اشتداد و قدرت وجودی بدست نمي آورد واز قوت به فعلیت نمي رسد ، بلکه حجاب او هم مي شوند
#از_دفتر_دل_بشنو:
گمانت اینکه با خرج عبارات
به کر و فر و ایماء و اشارات
سوار رفرفستی و براقی
ورم کردی و پنداری که چاقي
◾️هزار و یک نکته / نکته ۲۸۴
استاد علامه حسن زاده ی آملي◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️برشی از کتاب هفت عمق آگاهی
▪️برآیند حرکات و اندیشه هایمان نیرو هایی را [از جنس غیب و چیز های نادیدنی] به دام می اندازد [پس دم به دم خودت را ناظر باش که چگونه پیش می روی؟! اگر خودت را بپایی صید خوبی در دامت می افتد پس مراقب باش تا شکار خوبی نصیبت شود. این است طریق مراقبه: یادگیری هنر صیادی].
☑️[...] تصرفات و تغییرات: امیرحسین بازیار
#هفت_عمق_آگاهی
#برشی_از_کتاب
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
☑️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علی
#امام_سجاد (علیه السلام):
▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج۱، ص۴۰۲)
▪️انما الإستعدادُ للموتِ تجنبُ الحرامِ و بذلُ النَّدی فی الخَیر (بحارالانوار، ج۴۶، ص۶۶)
☑️ترجمه حدیث دوم: پذیرش مرگ، تنها به [واسطه] پرهیز از حرام و نثار دارایی در راه خیر، میباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
▪️بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: مكارم ده تاست : اگر مىتوانى آنها را داشته باش ... : استقامت در سختىها، راستگويى، امانتدارى، صله رحم، ميهمان نوازى، اطعام نيازمند، جبران كردن نيكىها، رعايت حق و حرمت همسايه، مراعات حق و حرمت رفيق و در رأس همه، حيا.
▪️اَلمَكارِمُ عَشرٌ ، فَإنِ استَطَعتَ أن تَكونَ فيكَ فَلتَكُن... : صِدقُ الَباسِ، وَ صِدقُ اللِّسانِ، و َأداءُ الأمانَةِ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ ، و َإقراءُ الضَّيفِ، وَ إطعامُ السّائِلِ ، و َالمُكافاةُ عَلىَ الصَّنائعِ ، و َالتَّذَمُّمُ لِلجارِ، و َالتَّذَمُّمُ لِلصّاحِبِ ، و َرَأسُهُنَّ الحَياءُ.
✔️كافي، ج ٢، ص ٥٥ و ٥۶
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️از مهمان بابت آنچه در مهمانی خورده است، سؤال و مؤاخذه نمیکنند. مهمان نه در دنیا و نه در آخرت، حساب و کتاب ندارد. پس صلاح در مهمان شدن است که خیر دنیا و آخرت در آن است.
▪️در مهمانی خدا وقتی صاحبخانه را شناختی، مشاهدهی جمال او سیرت میکند و دیگر از غذا میافتی؛ بدون غذا سیر و بدون ثروت غنی خواهی بود.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رمز دائمی شدن برکات ماه رمضان◾️
▪️ماه رمضان تمرین میهمانِ خدا بودن است تا در تمام ماههای سال خود را میهمان خدا بدانیم و همۀ عمر در روزه باشیم ...
◾️۸۴/۰۴/۱۶ _استاد مهدی طیب◾️
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یک کتاب را باز میکنید میبینید این کتابی نیست که آدم آن طور که یک روزنامه را میخواند آن را مطالعه کند این کتاب خلوت و وحدت می خواهد.این کتاب کار را بدانجا میکشاند که تک تک ساعت مزاحمش است . این کتاب یواش یواش او را از اجتماع به کنار میکشاند تا میرود به جایی که میخواهد خودش باشد و خودش. حتی اگر افکار درونی از گوشه و کنار برایش پیش بیاید، آنها را طرد میکند تا تجمع حواس پیدا کند ؛ و تمام تعلقات را از خود القا میکند و اسقاط مینماید تا صافی و خالص بشود خودش ، و یک توحد روحانی پیدا کند که بتواند آن کتاب را بفهمد و دریابد. چنین کتابی را میگوییم کتاب سنگینی است. در فهم آن استاد و ارشاد و درس و بحث و فکر و تدبر و تأمل لازم است.
▪️خداوند سبحان فرمود : إِنَّا سَنُلْقى عَلَيكَ قَوْلاً ثقيلاً این قول ثقيل قرآن عظیم است. این کلام الهی قول ثقیلی است که لَوْ اَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً . مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللهِ "
ولكن انسان آن را حمل کرده است .
▪️این قول ثقیل همان مادبة الله است که ما را دعوت بدان فرموده اند.این همان سفره پر برکت الهی است که ما را به سوی آن خوانده اند.اگر این لیاقت را نداشته بودیم که در کنار این سفره بیاییم و از غذاهای روحانی آن بهره برداریم و نیروی روحی بگیریم و رشد عقلی تحصیل نماییم و استکمال وجودی پیدا کنیم یعنی به اخلاق ملکوتی متخلق شویم و به اوصاف الهی متصف گردیم، ما را بدان دعوت نمی فرمودند و این سفره را برای ما مهیا نمیکردند آری ، این کتاب برای ما نازل شده است و این سفره خوراك من و شماست.
تا خیال و فکر خوش بر وی زند
فکر شیرین مرد را فربه کند
جانور فربه شود لیک از علف
آدمی فربه زعزست و شرف
آدمی فربه شود از راه گوش
جانور قربه شود از حلق و نوش
▪️گوش انسان دهان جان اوست، از این دهان می توانیم این کتاب را تحصیل کنیم و این قول ثقیل را حمل نماییم و به اسرار آن بـرسیم. به هرجا که رسیده اید این کتاب شما را بالا میبرد یک آیه برای یک شخص روزنه ای است، همان آیه برای شخص دیگر دروازه ای است و برای دیگری جهانی و برای دیگری جهانهایی ، تا بینش و قابلیت و قوه هاضمه کسانی که در کنار این سفره نشسته اند چه اندازه باشد.
▪️سفره پهن است و قابلیت و استعداد هم به انسان داده اند که اسباب جمع داری و شما را دعوت هم فرموده اند و دست رد به سینه کسی نمیزنند و کبر و ناز و حاجب و دربان هم در این درگاه نیست؛ بلکه ناز شما را هم میکشند و به قول کمال اصفهانی:
بر ضیافت خانه فیض نوالت منع نیست
در گشاده ست و صلا در داده خوان انداخته
▪️این ضیافت خانه خدا نوالش همواره وقف عام است خوان انداخته است و صلا هم در داده اند چه کسی از روی صدق گفت آمدم و به مقصد نرسید؟
بمجاز این سخن نمیگویم
بحقیقت نگفته ای الله
◾️انسان و قرآن /صفحه ی ۱۲۲
استاد علامه حسن زاده ی آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei