◾️مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان◾️
▪️شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است:
✔️اوّل: غسل.
✔️دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام.
✔️سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه:
▪️ أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
✔️چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند:
▪️اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ
▪️خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانهات پناه میآورم از اينكه سپيدۀ اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجۀ كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى.
✔️پنجم: بخواند:
▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
✔️ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كردهاند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفۀ كامله باشد.
▪️سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد:
▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی
▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزهام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه میآورم از اينكه سپيدۀ اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى.
▪️پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند.
▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما
▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
▪️زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مىيابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
✔️هفتم: سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كردهاند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت:
▪️سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۱۰ بار
و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد:
▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
▪️و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند.
▪️و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد:
▪️يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا
▪️سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد.
▪️و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد:
▪️اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی
▪️گناهم را بیامرز، و روزه و نماز و شب زنده داریام را بپذیر
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️تفسیر سوره عصر به بیان ارزشمند #خواجه_نصیر_الدین_طوسی (اعلی الله مقامه)◾️
▪️بِسم الله الرحمن الرحیم و العَصر إنَّ الإنسانَ لفی خُسر «ای الاشتغال بالامور الطبيعية و الاستغراق بالنفوس البهيميّه» إلّا الّذین آمَنوا «ای الكاملين في القوة النظريّة» و عَمِلوا الصّالِحات «ای الكاملين فی القّوة العملية» و تواصَوا بالحقِّ «ای الّذین يكمّلون عقول الخلائق بالمعارف النظريّة» و تواصَوا بالصَّبر «أي الّذین يكمّلون اخلاق الخلائق و يهذبونها»
▪️یعنی: سوگند به عصر که انسان بر اثر اشتغال به امور طبیعی و استغراق در نفوس بھیمی در زیانکاری است مگر کسانی که در دو قوه نظری و عملی کامل شده اند و به معارف نظری مکمل عقول خلایق اند و اخلاقشان را تکمیل و تهذیب می نمایند.
▪️ایمان تصدیق است و تصديق علم و علم كمال قوه نظری و به فعلیت رسیدن آن است. عمل صالح از قوه عملی به کمال رسیده صادر می گردد که موجب ترفيع كلم طيّب نفس ناطقه انسانی است که : «إليه يَصْعَدُ الكَلِمُ الطيِّبُ و العملُ الصّالحُ یَرفَعُهُ » (فاطر، ۱۰).
#تفسیر_قرآن
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️مراقبات شب عید فطر
▪️يكى از شبهاى شريف است و در فضيلت و ثواب عبادت و احياى آن احاديث بسيارى وارد شده، از جمله در روايت آمده است آن شب كمتر از شب قدر نيست، و براى آن چند عمل مستحبّ است:
✔️اوّل: غسل كردن هنگامی كه آفتاب غروب كرد.
✔️دوّم: شب زندهدارى به نماز، دعا، استغفار و درخواست از خدا و بيتوته [شب زنده دارى] در مسجد.
✔️سوّم: پس از نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و نماز عيد بخواند:
☘اللهُ أَكْبَرُ اللّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ اللهُ أَكْبَرُ وَ لِلهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلهِ عَلَى مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَوْلانَا☘
▪️خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است، و خداى را سپاس، و سپاس خداى را بر آنچه ما را بدان هدايت كرد، و او را شكر بر آنچه به ما ارزانى داشت.
✔️چهارم: چون نماز مغرب و نافلۀ آن را خواند، دستها را به جانب آسمان بلند كند و بگويد:
▪️يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجُودِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ.
▪️اى صاحب نعمت و كرم، اى داراى جود، اى برگزينندۀ محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى كه شماره نمودىاش، و آن پيش تو در كتابى آشكار است.
▪️پس به سجده رود و در سجده صد مرتبه بگوید:
▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
▪️سپس هر حاجتى كه دارد از خدا بخواهد، كه به خواست خدا برآورده خواهد شد.
▪️و در روايت شيخ آمده است كه پس از نماز مغرب به سجده رود و بگويد:
▪️يا ذَا الْحَوْلِ يَا ذَا الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَ نَاصِرَهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ وَ نَسِيتُهُ أَنَا وَ هُوَ عِنْدَكَ فِی كِتَابٍ مُبِينٍ
▪️اى صاحب قدرت، اى داراى عطا، اى برگزينندۀ محمّد و اى ياور او، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و بر من بيامرز هر گناهى را كه مرتكب شدم و آن را فراموش كردم، و آن گناه نزد تو در كتابى آشكار است.
#پس_صد_مرتبه_بگويد:
▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
✔️پنجم: امام حسين عليه السّلام را زيارت كند كه فضيلت بسيار دارد.
✔️ششم: ده مرتبه این ذكر را كه در شب جمعه نیز وارد شده است بگويد:
☘يا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِيَّةِ☘
▪️اى خدايى كه فضل و كرمت بر خلق دائم است و دو دست عطا و بخششت به جانب بندگان دراز است اى صاحب بخششهاى بزرگ، درود فرست بر محمّد و آل او كه در اصل خلقت و فطرت بهترين خلقند. اى خداى بلند مرتبه در همين شب گناه ما را ببخش.
✔️هفتم: ده ركعت نمازى كه در شب آخر ماه رمضان گذشت بجا آورد.
✔️هشتم: دو ركعت نماز بجا آورد:
#ركعت_اوّل
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» هزار مرتبه
#ركعت_دوّم
▪️سوره «حمد» یک مرتبه
▪️سوره «توحيد» يك مرتبه
▪️و پس از سلام سر به سجده گذارد و صد مرتبه بگويد:
▪️«اَتُوبُ اِلَی اللهِ»
#آنگاه_بگويد:
▪️يا ذَا الْمَنِّ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا مُصْطَفِیَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْعَلْ بِی كَذَا وَ كَذَا. (بجاى «كذاو كذا» حاجات خود را بخواهد)
▪️و روايت است كه حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السّلام اين دو ركعت را به اين كيفيت به جا میآوردند، سپس سر از سجده برداشته و میفرمودند:
به حقّ آن خداوندی كه جانم به دست قدرت اوست هر كه اين نماز را بخواند هر حاجتی از خدا بطلبد، البتّه عطا كند و اگر به عدد ريگهای بيابان گناه داشته باشد خدا بيامرزد.
▪️در روايت ديگرى به جاى هزار مرتبه سوره «توحيد» صد مرتبه وارد شده، ليكن اين نماز را بايد پس از نماز مغرب و نافلۀ آن بجا آورد و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس پس از پايان نماز اين دعا را نقل كردهاند:
▪️يا اللهُ يَا اللّهُ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا اللهُ يَا رَحِيمُ يَا اللهُ يَا مَلِكُ يَا اللهُ يَا قُدُّوسُ يَا اللهُ يَا سَلامُ يَا اللهُ يَا... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه بفرمایید)
✔️نهم: چهارده ركعت نماز بجاى آورد، در هر ركعت:
▪️سوره «حمد» و «آيت الكرسی» و سه مرتبه سوره «توحيد»
▪️تا در برابر هر ركعتى ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هر كه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده براى او باشد.
✔️دهم: شيخ طوسى در كتاب «مصباح» فرموده كه در آخر شب غسل بجاى آر، و تا طلوع فجر در جاى نماز خود بنشين.
#عید_فطر
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای روز آخر ماه مبارک رمضان - اقبال الاعمال◾️
▪️سیّد بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال برای روز آخر ماه مبارک رمضان این دعا را نقل کرده است:
《 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ تَفَضَّلْتَ عَلَيْنَا فَهَدَيْتَنَا وَ مَنَنْتَ عَلَيْنَا فَعَرَفْتَنَا وَ أَحْسَنْتَ إِلَيْنَا ، فَأَعَنْتَنَا عَلَى أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْنَا مِنْ صِيَامِ شَهْرِكَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَكَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِكَ كُلِّهَا عَلَى جَمِيعِ نَعْمَائِكَ كُلِّهَا حَتَّى يَنْتَهِيَ الْحَمْدُ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى [تَرْضَاهُ] وَ هَذَا آخِرُ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَإِذَا انْقَضَى فَاخْتِمْهُ لَنَا و الشهادة [بِالسَّعَادَةِ] وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ الْكَثِيرِ الطَّيِّبِ الَّذِي لَا حِسَابَ فِيهِ وَ لَا عَذَابَ عَلَيْهِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْهُ وَ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِأَفْضَلِ الْخَيْرِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْكَرَامَةِ وَ السُّرُورِ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِي وَ وَالِدَيَّ وَ ذُرِّيَّتِي يَا كَرِيمُ، اللَّهُمَّ هَذَا (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ [أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ] هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ) وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ مِنْ هَذَا الْيَوْمِ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهَا [عَلَيْهَا] يَوْمَ أَلْقَاكَ ، أَيْ مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ أَيْ كَاشِفَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ عَنْ أَيُّوبَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ هَبْ لِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ كُلُّ تَبِعَةٍ وَ ذَنْبٍ لَكَ قِبَلِي، وَ اخْتِمْ لِي بِالرِّضَا عَنِّي وَ الْجَنَّةِ يَا اللَّهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْمُبَارَكِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً. 》
《 خداوندا، تو مهربانترين مهربانان هستى و معبودى جز تو وجود ندارد، بر ما تفضّل نمودى و هدايتمان كردى و بر ما منّت نمودى و [خود را] به ما شناساندى و به ما نيكى كردى و ما را بر اداى روزهى ماه خود، ماه رمضان كه بر ما واجب گردانيدهاى، يارى دادى. پس ستايش تو را به همهى ستايشهاى تو بر همهى نعمتهايت، تا اينكه ستايش به آنچه دوست دارى و مىپسندى، منتهى گردد و اين آخرين روز ماه رمضان است. پس هرگاه بهسر آمد، آن را براى ما همراه با نيكبختى [شهادت] و رحمت و آمرزش و روزى گسترده و فراوان و پاكيزه، كه نه از ما حساب بكشى و نه در برابر آن كيفر كنى، و بركت و دست يافتن به بهشت و آزادى از آتش جهنّم به پايان آر و آن را آخرين ديدار ما با ماه رمضان قرار مده و هلال آن را با برترين خير و بركت [و كرامت] و شادمانى براى من و خانواده و پدر و مادر و فرزندانم، بر ما برآور، اى بزرگوار. خدايا، اين همان ماه رمضانى است كه قرآن را در آن براى هدايت مردم و به عنوان نشانههاى روشن از هدايت و جداسازى [حق از باطل] فروفرستادهاى [فروفرستادهشده است] به پايان رسيد. پس به روى [اسما و صفات، يا ذات] بزرگوارت پناه مىبريم كه آفتاب اين روز غروب يا سپيدهدم اين شب طلوع كند و گناه يا كار زشت پيامددارى داشته باشم كه بخواهى در روزى كه تو را ملاقات مىكنم، به واسطهى آن مرا عذاب كنى. اى نرمكنندهى آهن براى حضرت داوود، اى برطرفكنندهى اندوه بزرگ از حضرت ايوب، بر حضرت محمّد و اهل بيت او درود فرست و آزادى از آتش جهنّم و همهى گناهان پيامددار و ناروا را كه دارم، به من ارزانى دار و كار مرا به خشنودى خود و بهشت ختم كن. اى خدا اى مهربانترين مهربانان، بر حضرت محمّد و اهل بيت خجسته و نيك او درود و به نحو شايسته سلام بفرست. 》
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️جوهر اصلی شعر سعدی همان ترانه ابدی است كه سرود دستجمعی ذرات كائنات يعنی مدح و تسبيح جمال مطلق و بيان اسرار معرفت حق است، چنانكه گفت:
آفرينش همه تنبيه خداوند دل است
دل ندارد كه ندارد به خداوند اقرار
▪️و به حقيقت سعدی اسرار معرفت را از برگهای كتاب آفرينش خوانده، و كلام منثور و منظوم خود را ترجمان آن اسرار كرده است.
#دکتر_الهی_قمشهای
#سعدی
▪️(یکم اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی)▪️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وداعِ جمعۀ آخر ماه مبارک رمضان◾️
▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
{اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما}
▪️خدايا! اين ماه را آخرين دورۀ روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى، پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
▪️هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از این دو خصلت نيكو ظفر مىيابد:
▪️رسيدن به ماه رمضان آينده
▪️آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️روزهی ماه رمضان روح را پاک میکند و فطریه بدن را.
▪️شیعه تا به ملاقات خوبان خدا نرسیده، روزه است. وقت ملاقات، عید فطر شیعه است که باید افطار کند.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات روز عید فطر◾️
✔️۱- پس از نماز صبح و نماز عيد، تكبيراتى كه در شب عيد پس از نماز فريضه خوانده شد را بخواند:
▪️اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ لا إلهَ إلا اللّهُ وَ اللّهُ أَكبَرُ اللّهُ أَكبَرُ وَ لِلهِ الحَمدُ الحَمدُ لِلَّهِ عَلَى ما هَدانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلى ما أَوْلانَا
✔️۲- پس از نماز صبح دعايى را كه سيّد روايت كرده: «اللّهم انى توجّهت اليک بمحمّد امامى...» بخوان، و شيخ خواندن اين دعا را پس از نماز عيد ذكر كرده.
✔️۳- كنار گذاشتن زكات فطر پيش از نماز عيد.
✔️۴- غسل، و بهتر است اگر ممكن شود آن را در نهر انجام دهد، و وقت آن پس از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عيد و چون خواستى غسل كنى بگو:
▪️اللَّهُمَّ إِيماناً بِكَ وَ تَصديقاً بِكِتابِكَ وَ اتِّباعَ سُنَّةِ نَبِيِّكَ مُحمّدٍ صَلّى اللّه عَلَيهِ وَ آلهِ
▪️آنگاه «بسم اللّه» بگو و غسل را بجاى آر، و هنگامیكه از غسل فارغ شدى بگو:
▪️اللّهُمَّ اجعَلهُ كَفّارَةً لِذُنوبی وَ طَهِّر دِينی اللّهُمَّ أَذهِب عَنّی الدَّنَسَ.
✔️۵- پوشيدن جامۀ نيكو و بكار بردن بوى خوش، رفتن به صحرا براى بجا آوردن نماز عيد در زير آسمان، و خوردن مقدار كمى از تربت سيّدالشهدا عليه السّلام كه برای هر دردى شفاست مستحبّ است.
✔️۶- پس از طلوع آفتاب و هنگامیكه آماده بيرون رفتن شدى، اين دعا را بخوان:
▪️اللَّهُمَّ مَن تَهَيَّأَ في هَذَا اليَومِ أَو تَعَبَّأَ أَو أَعَدَّ وَ استَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَى مَخلُوقٍ رَجاءَ رِفدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَواضِلِهِ وَ عَطاياهُ فَإِنَّ إِلَيكَ يا سَيِّدی تَهْيِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعدَادی وَ استِعدَادی رَجَاءَ رِفدِكَ وَ جَوَائِزِكَ وَ نَوَافِلِكَ وَ فَوَاضِلِكَ وَ فَضائلِكَ وَ عَطَاياكَ وَ قَد غَدَوتُ إِلَى عِيدٍ مِن أَعيَادِ أُمَّةِ نَبيِّكَ مُحمّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلیهِ وَ عَلى آلهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَيكَ اليَومَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهتُ بِمَخلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَكِنْ أَتَيْتُكَ خَاضِعاً مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَيَا عَظيمُ يَا عَظيمُ يَا عَظيمُ اغْفِر لِيَ الْعَظِيمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنتَ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنتَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
✔️۷- خواندن دو رکعت نماز عيد، در ركعت اول سوره هاى «حمد» و «اعلى» و سپس پنج تكبير بگويد، و بعد از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و بگويد:
▪️اللَّهُمَّ [أَنتَ أَهْلُ] أَهلَ الكِبرِياءِ وَ العَظَمَةِ وَ أَهلَ الجُودِ وَ الجَبَرُوتِ وَ أَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَةِ وَ أَهلَ التَّقوَى وَ المَغفرَةِ أَسأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اليَومِ الَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهِ عَلَيهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ مَزِيداً أَن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحمَّدٍ وَ أَن تُدخِلَني فی كُلِّ خَيرٍ أَدخَلتَ فيهِ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ وَ أَن تُخرِجَنِي مِن كُلِّ سُوءٍ أَخرَجتَ مِنهُ مُحمّداً وَ آلَ مُحمّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وَ عَلَيهِمْ أَجمَعِينَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ خَيرَ مَا سَأَلَكَ مِنهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِكَ فيهِ مِمّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُكَ الصّالِحُونَ الْمُخلِصُونَ
▪️پس تكبير ششم را بگويد و به ركوع رود، و پس از ركوع و سجود براى ركعت دوم قيام كند، و پس از سوره «حمد» سوره «شمس» را بخواند، سپس چهار تكبير بگويد، و پس از هر تكبيرى دست به قنوت بردارد، و همان دعا را بخواند، چون فارغ شد، پنجمين تكبير را گفته و به ركوع رود، و نماز را به پايان برساند، و پس از سلام تسبيح حضرت زهرا عليها السّلام را بجا آورد.
▪️پس از نماز عيد دعاهاى بسيارى وارد شده كه شايد بهترين آنها دعاى چهل و ششم صحيفه كامله سجاديه باشد.
✔️۸- زیارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام.
✔️۹- خواندن دعاى «ندبه» و سيّد ابن طاووس فرموده كه چون از دعا فارغ شود، به سجده رود و بگويد:
▪️أَعُوذُبِكَ مِن نَارٍ حَرُّهَا لا يُطفَى وَ جَدِيدُهَا لا يَبلَى وَ عَطشَانُهَا لا يَرْوَى،
▪️پس گونه راست را بر زمين گذارد و بگويد:
▪️إِلَهِي لا تُقَلِّب وَجهِي فی النَّارِ بَعْدَ سُجُودی وَ تَعْفِيرِي لَكَ بِغَيْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَيكَ بَلْ لَكَ الْمَنُّ عَلَيَّ
▪️سپس گونه چپ را بر زمين گذارد و بگويد:
▪️أَرحَمْ مَن أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَكَانَ وَ اعتَرَفَ.
▪️آنگاه به حال سجده برگردد و بگويد:
▪️إِنْ كُنتُ بِئْسَ الْعَبدُ فَأَنتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنبُ مِنْ عَبدِكَ فَليَحسُنِ الْعَفوُ مِنْ عِندِكَ يَا كَرِيمُ
▪️پس صد مرتبه بگويد:
▪️الْعَفْوَ الْعَفْوَ
#عید_فطر
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀...فَنَحْنُ مُوَدِّعُوهُ وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَینَا، وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا، وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ، وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیةُ، وَ الْحَقُّ الْمَقْضِی، فَنَحْنُ قَائِلُونَ: السَّلَامُ عَلَیک یا شَهْرَ اللهِ الْأَکبَرَ، وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِهِ،
السَّلَامُ عَلَیک یا أَکرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ، وَ یا خَیرَ شَهْرٍ فِی الْأَیامِ وَ السَّاعَاتِ،
السَّلَامُ عَلَیک مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً، وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً، وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ،
السَّلَامُ عَلَیک مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلًا فَسَرَّ، وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَّ،
السَّلَامُ عَلَیک غَیرَ کرِیهِ الْمُصَاحَبَةِ، وَ لَا ذَمِیمِ الْمُلَابَسَةِ،
السَّلَامُ عَلَیک غَیرَ مُوَدَّعٍ بَرَماً وَ لَا مَتْرُوک صِیامُهُ سَأَماً،
السَّلَامُ عَلَیک مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ، وَ مَحْزُونٍ عَلَیهِ قَبْلَ فَوْتِهِ،
السَّلَامُ عَلَیک مَا کانَ أَحْرَصَنَا بِالْأَمْسِ عَلَیک، وَ أَشَدَّ شَوْقَنَا غَداً إِلَیک...
🍀فرازهایی از دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکته_ناب
بسمه تعالی شانه
جهان بر ابروی عید از هلال وسمه کشید
هلال عید در ابروی یار باید دید
☘جناب شیخ اکبر محی الدین ابن عربی در جلد پنجم فتوحات مکیه باب هفتاد و یکم که در اسرار روزه است در اسرار رویت هلال ماه رمضان و شوال میگوید: «تاهنگامی که هلال معرفت در افق دل های عارفان، از اسم الهی "رمضان" طلوع نکرده، روزه واجب است، و چون هلال معرفت در افق دل های عارفان از اسم الهی "فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" طالع گردید، افطار بر ارواح -از السَّمَاوَاتِ- و بر اجسام -از وَالْأَرْضِ- واجب میشود، وطلوع در اینجا به معنی"ظهر = آشکار گشت" میباشد، چون هلال معرفت در پرتو خورشید غارب و پنهان است.»
☘ #قمر مظهر #ولایت_تامه_الهیه است، خداوند طاعات و عبادات همگان از مؤمنین و محبین را قبول درگاهش بفرماید، بدان قبول هر عملی از اعمال موقوف به معرفت و رویت #هلال_ولایت در قلب عامل و عمل است کما اینکه در روایت فرمود، «تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَام» و تمام، کمال است یعنی کمال حج به لقاء نور امام در قلب حاجی و در تمام مناسک حج است از اینرو است که قرآن به حاجی که قاصد است میگوید در حج که قصد است مقصد را امام قرار بده نه خانهی از سنگ و گل را که آن نشان است و این صاحب نشان!!
«وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ» (حج/۲۷)
شما این مطلب را در تمام اعمال عبادی توسعه بده و بگو، تمام الصوم لقاء الامام و تمام الصلوة لقاء الامام....
☘کمال روزه این است که در انجام آن هلال ولایت از افق قلب انسان متجلی شود. بدون معرفت به ولی الله الاعظم چه عیدی و چه فطری؟!! عید وقتی است که نور ولایت مطلقه در قلب سالک الی الله متجلی شود فهذا یوم العید. مانع رویت هلالِ قمرِ ولایت، حجاب اعمال و افکار ماست وگرنه آن نور نیّر الهی هرگز در محاق نبوده است.
آفتابی چنین درخشنده
دیده ها در حجاب یعنی چه
☘نفس آدمی را به مثل پرده تاریک شب بدان که ظلمت اش همهی آفاق و انفس جان او را گرفته است، به عبودیت و معرفت و تطهیر باطن، شمس و قمر ولایت در قلب او طلوع میکند. اینجا همان موطن ظهور قیامت است که شمس و قمر یکی میشود: «وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ» (قیامت/۹). به محض طلوع ماه که در شب اول رخ میدهد، عید سالک آغاز میشود هرچند رویت ماه شب اول سخت است اما برقی است که چون بدرخشد خرمن سالک الی الله را آتش میزند و مسیر حرکت او را روشن میکند؛ «يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاءَ لَهُم مَّشَوْا فِيهِ...» (بقره/۲۰)
☘خنک آنکه لیلةالبدر كه ليلة القدر است در جانش تجلی کرد؛ «سَتَرَوْنَ رَبَّكُمْ كَمَا تَرَوْنَ القَمَرَ لَيْلَة البَدْر»، فهذا معنی الظهور و الفرج، «فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ»، در معکم نیک تأمل و اندیشه شود. باید ظلمت شب را به نور ایمان خرق کرد تا ماه ولایت تلألو کند، إقرأ وارق...
☘سه شنبه ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۰ ه ق
اسلامشهر☘
#ح_م
اللهُ أَکْبَرُ، اللهُ أَکْبَرُ، لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَکْبَرُ، اللهُ أَکْبَرُ، وَلِلهِ الْحَمْدُ، الْحَمْدُ لِلهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا...
عید سعید فطر بر شما مبارک باد
@mohamad_hosein_tabatabaei
هله عاشقان بکوشید که چو جسم و جان نماند
دلتان به چرخ پرّد چو بدن گران نماند...
ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان
پر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند
#مولوی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حديث
▪️بنا به نقل، امام محمّد باقر عليه السّلام فرمودند: چون روز اول شوّال فرا میرسد منادیی ندا میکند: ای مۆمنان در این صبحگاه بشتابید برای جوائزتان.
▪️إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَی مُنَادٍ:یا أَیهَا الْمُومِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ.
◾️الكافي، ج ٤، ص ١٦٨◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چون خدای متعال جواد است گدا میخواهد پس جود او ما را هر آن در هر عالم دعوت میکند که ادعوني أستجب لكم (غافر: ۶۰) و آن عارف چه خوش گفت:
الله يغضب ان تركت سؤاله
و سلیل آدم حين يسئل يغضب
▪️مخفی نیست که دعا یکی از شروط و معدات حصول استعداد و قابلیت است برای گرفتن جان انوار عالم ملکوت را که حقایق علمیه و معارف حقه الهیه است و هیچ کس سؤالی نکرد و دعایی نکرد مگر اینکه چیزی عاید او شد یعنی کسی الله نگفت که لبيك نشنود و اگر به آن مقصود خاصش در هنگام دعا نرسید و بدان نایل نشد بهتر از آن که توجه به عالم قدس و نایل شدن به وجدان استعداد است برای او حاصل شد لذا ائمه ما عليهم السلام فرمودند هر وقت دعا کردی و سؤال نمودی دست بر روی خود بکش اشاره به اینکه بدان گرفتی و عطیه او را بر چشم خود نه.
▪️و هیچ دعا و سؤالی نمیشود مگر اینکه خواهنده علاوه بر یافتن عطیه قابلیت و قرب آماده برای کسب فیض بیشتر شد این خدای متعال است که عطیه او مقدمه عطایای بیشتری است.
▪️پس هر کس آن چه را یافت از دو جهت سرور به او دست میدهد. یکی از آن روی که نقدا گرچه در ماوراء طبیعت آن نیست زیرا آن ظرف زمان است و عالم ما ورای طبیعت فوق زمان و مکان و مجرد از آن دو، ولی به ضيق لفظ و کمی الفاظ این چنین تعبیر کردیم عطیهای گرفت و دیگر اینکه همین عطیه بشیر اوست که مژده به نزول برکات دیگر و عطایای بیشتر میدهد و گویا عارف نامور جناب مجدود بن آدم سنائی غزنوی به این نکته اشاره دارد که:
عارفان هر دمی دو عید کنند
عنكبوتان مگس قدید کنند
◾️ممدالهمم در شرح فصوص الحکم/ص۷۶
استاد علامه حسن زاده آملی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️برشی از کتاب هفت عمق آگاهی◾️
▪️اهل محبت نیک می دانند که محبت راه خود را در هر وجودی باز کرده و روزی به ثمر می نشاند هیچ دیوار بلندی نمی تواند محبت را عقیم و بی خاصیت سازد.
#هفت_عمق_آگاهی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️
▪️کسی که تنها با زبان مردم را امر به معروف و نهی از منکر کند، یک عدّه تعریف او را میکنند و یک عدّه او را تکذیب میکنند. یعنی چون مردم را با زبان به سمت خود سوق داده است، یک عدّه موافق او و عدّهای مخالف او هستند. امّا اگر با عمل امر به معروف و نهی از منکر کرد، دیگران بدون اینکه به خود او توجّه کنند، مستقیم به سمت خدا میروند و از خدا تشکّر میکنند و آفتی ندارد. اوّلی اسلام و دومی ایمان است. امام صادق علیه السّلام فرمود: کُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَیرِ اَلسِنَتِکُم: بدون زبانهایتان دعوت کنندهی مردم باشید.
▪️وقتی لقمان حکیم از دنیا رفت و جنازهاش را برای دفن آماده کردند، دو نفر از شاگردانش در حالی که به جنازهی او نگاه میکردند به هم گفتند لقمان در طول عمرش نصایح بسیار زیادی به ما کرد؛ امّا این نصیحت که امروز به ما میکند، در همهی عمرش چنین نصیحتی نکرده بود. یعنی عملاً دارد نشان میدهد که در پیشگاه الهی باید تسلیم و سکوت مطلق بود و اظهار وجود و رأی و سلیقه نکرد و به مقدّرات الهی تن داد.
▪️همانطور که خدا با کارهایش خودش را به بندگانش نشان میدهد، تو هم با اخلاق و عملت خودت را به زیردستانت نشان بده.
▪️به زور افراد را به عبادت و عمل به احکام وادار کردن فایدهای ندارد. این کار مثل این است که از بازار میوههای خوب بخرید و به درخت چنار و نارون بچسبانید. چند روز که گذشت، میوهها میگندد و خشک میشود و میریزد. باید با محبّت و با عمل و نه با زبان، اشخاص را به دین خدا جذب کرد تا خودشان درخت میوه شوند و میوههای احکام و عبادت از درونشان سر برآورد.
◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اسم_اعظم « #آه»
▪️اسم اعظم كه ز احصاء و عدد بيرون است
▪️اسم آه است نصيبم نه كه اسم دگری
▪️ #ساده_نوشت: الله اکبر که خیلیا با همین آه کشیدن تو کائنات تصرف می کنن و چیز هایی رو ایجاد می کنن. آه خیلی انرژی زیادی داره! شنیدین میگن طرف آهش فلانی رو گرفت؟! حقه، درسته... واقعا با شکسته دلی چه کار ها میشه کرد!
#علامه_حسن_زاده
#اسم_اعظم
◾️قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️خاطرهای از یک کشیش مستبصر!
#حضرت_آیتاللّٰه_بهجت_قدس_سره◾️
▪️آن نصرانی که در زمان ما کشیش بوده، گفت:
«کتابخانه سوریه دست من بود. عموم [مردم] به اذن من از این کتابخانه استفاده میکردند. یک اتاق خصوصی بود که کتابهای خصوصی در آن اتاق بود، هیچکس را به آن راه نمیدادیم.
فقط من خودم که رئیس آن کتابخانه بودم، اجازه داشتم که بروم؛ دیگران را اجازه نداشتم راه بدهم.
▪️[روزی] رفتم و تورات یا انجیلی را دیدم. دیدم روی یک اسمی، یک مومی گذاشتهاند، یک شَمعهای گذاشتهاند [که نوشته بود:] «بعد از من، این پیغمبر است». هر طور بود، سعی کردم، این شمعه را بردارم، بهطوری که زیرش هر چه هست، پاره نشود. خیلیخیلی زحمت کشیدم که این شمعه را بردارم.
▪️دیدم بله! همین حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است ـ که آنها در لغت خودشان، حالا لغت عِبری است، سریانی است، چه هست، میگویند: مُدمُد ـ این سبب شد از برای اینکه من، اختیار کردم دین اسلام را».
◾️درس خارج فقه، کتاب جهاد، اردیبهشت١٣٨۸◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️جامعیت معنای (غیرت)
#نکته_ای_از_درس_روز◾️
▪️( #غیرت )، معنایش این است که انسان از حریم خود تجاوز نکند، یک؛ و به دیگری اجازه ندهد که وارد حریم او بشود؛ دو. این دو وقتی محقق است که #هویت_شناسی بشود، سه. انسان باید تمام کوشش خودش را بکند که از محدوده خود خارج نشود. محدوده او کجاست؟ (نباید) هر چه دلش بخواهد، محدوده خودش بداند. خیلی سخت است انسان حدّ خودش را بشناسد. از حدّ خودش خارج بشود، مخالف غیرت است. دو: نگذارد کسی وارد خط و محدوده او بشود. آن هم چون باید خطش را بشناسد، بسیار سخت است.
در جریان غیرت، یک بیان نورانی #حضرت_امیر (سلام الله علیه) دارد که فرمود: (ما زنی غیور قطّ)*، هیچ آدم با غیرتی زنا نمی کند. از آن طرف اگر کسی مواظب حریم خودش نباشد، همه ما می گوئیم #بی_غیرت است؛ امّا اگر از این طرف کسی بیرون رفته، این را نمی گویند بی غیرت است؛ می گویند مثلاً #جسور است، #معصیت_کار است و مانند آن! ولی این در حقیقت غیرت دخیل است. این بیان نورانی حضرت در #نهج_البلاغه این است که: کسی که غیرت دارد، یعنی #غیر را طرد می کند. نه وارد حریم غیر می شود، نه غیر را وارد حریم خود می کند. این است که کمتر فضیلتی به اندازه غیرت است. این اگر از #عدالت دشوارتر نباشد، آسانتر نیست! برای اینکه فهم (فهم یعنی فهم) می خواهد.
کسی بخواهد #غیبت کند، غیرت ندارد؛ کسی بخواهد #تجاوز کند، غیرت ندارد؛ این حدیث جامعیت را بیان کرد. اگر کسی از آن طرف خدای ناکرده مواظب حریم خودش نباشد، این معنی #بی_غیرتی است و همه می دانند، امّا اگر کسی از این طرف خدای ناکرده وارد حریم دیگری بشود، ناموس دیگری را نگاه بکند، می گویند بی غیرت است. چرا، چون #غیر_زدایی نکرده است! غیبت هم همین طور است _ #آبرو_ریزی بالاخره _؛ دست در #جیب_مردم کردن هم همین طور است؛ حالا یا دست در جیب مردم کردن به صورت #اختلاس و #نجومی ، یا دست در جیب مردم از راه دیگر؛ تنها #جیب_بری نیست! این با غیرت سازگار نیست.
☑️نهج البلاغه / حکمت ۳۰۵
◾️درس خارج فقه
قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۰۶◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امروز کشور، به برکت #خون_شهداء طیّب و طاهر شده است. در کشوری که چند هزار #شهید پاک داد، جا برای نفوذ #بیگانه نیست. آفتاب و باران هر چه فراوان هم باشند، فقط آلودگی های ظاهری را پاک می کنند، امّا #استعمار را فقط (خون شهید) پاک می کند؛ لذا امام (رض) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است.
حیف است که #مردم این کشوری که پاک شده با خون شهید است، منتظر #یارانه و #سبد_معیشتی باشند.
◾️درس خارج تفسیر قرآن کریم
قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۹◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
📚 #حجاب_و_حقوق_زن در ترازوی اندیشه و ایمان(تألیف استاد طیب)📚
☑️اقتضای زیبایی جلوهگری است و کسی که خود را زیبا میداند، فطرتاً در صدد جلوهگری بر میآید. این امر فطری، اگر با دانایی و بصیرت تلفیق نشود، زن را که در آفرینش پیکر، بهرهی بیشتری از لطافت و جمال نصیبش گشته است، به سوی خودآرایی و خودنمایی در جامعه سوق میدهد و در پی آن، خسارات و آسیبهای مهلکی، ابتدا دامنگیر خود زن و سپس گریبانگیر مردها و نهایتاً جامعه خواهد شد.
👆این كتاب تلاشی است در جهت آشنايی با حكمتهای حجاب و حل معضلات و مشكلات ناشی از عدم مراعات شايستهی حجاب توسط برخی زنان در جامعهی ما.
#تألیفات_استاد_طیب
#حجاب_و_حقوق_زن
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️امروز روزیه که به تمام دنیا نشان داده شد این سرزمین حتی شن کویرش هم لشکر خداست
✔️مکر و مکرالله والله خیرالماکرین
▪️ ۵ اردیبهشت سالروز طوفان شن طبس مبارک
▪️"جانی بت اوشانا" شهید آشوری دفاع مقدس است که حالا بعد از ۳۹ سال شناسایی شده
▪️پدر، مادر، برادر و خواهرش از دنیا رفته اند و اقوام نزدیکش هم مسلمان شده اند
▪️بدرقه این شهید وطن را باشکوه برگزار کنیم.
▪️یادمان باشد چه دسته گل هایی دسته دسته رفتنه اند تا یک وجب از این خاک نرود.
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم بخش پنجم ● وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (علیه السل
آیات 60-42 آل عمران، قسمت چهارم
بخش ششم
● دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (علیه السلام ) در تمثيل او به آدم (علیه السلام )
پس از اين بيان به حسب حقيقت ، دو حجت و دليل باز مى شود كه تك تك آن دو براى نفى الوهيت عيسى (عليه السلام ) كافى است .
درحجت اول اينكه : عيسى مخلوق خدا است و خداى تعالى از كيفيت خلقت او آگهى دارد و جنابش هرگز در آگهى هايش به خطا نمى رود و او خبر داده كه عيسى (عليه السلام ) مخلوق من است ، هر چند كه پدر نداشته باشد و كسى كه به دست ديگرى خلق شده باشد ((عبد)) است نه ((رب )).
حجت دوم اينكه : در خلقت او چيزى زائد بر خلقت آدم نيست كه باعث شود شما او را معبود بخوانيد و اگر سنخ و كيفيت خلقت او مقتضى الوهيتش باشد، بايد اين اقتضا در آدم (عليه السلام ) نيز باشد با اينكه مسيحيان آدم را معبود نمى دانند، پس بايد در عيسى (عليه السلام ) نيز ندانند، چون مماثلت اين را اقتضا مى كند.
از آيه شريفه اين معنا برمى آيد كه خلقت عيسى (عليه السلام ) مانند خلقت آدم طبيعى و مادى است ، هر چند كه بر خلاف سنت جاريه الهى در نسلها بوده ، كه هر نسلى در تكون و پيدايش خود نيازمند به پدر است و نيز از ظاهر عبارت برمى آيد كه جمله : ((فيكون )) حكايت حال گذشته است ، پس ظاهر صيغه ((فيكون )) كه براى آينده است منظور نيست ، چون جريان گذشته را شرح مى دهد. و اين منافات ندارد با جمله : ((ثم قال له كن )) كه بر فوريت و عدم
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 334
تدريج دلالت مى كند، براى اينكه نسبت ها مختلف است ، همين موجودات عالم روى هم چه تدريجى الوجودها و چه غير آنها مخلوق خداى سبحان است و به امر او كه همان كلمه ((كن )) باشد موجود شده ، همچنان كه قرآن فرموده : ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ))، چيزى كه هست بسيارى از آنها وقتى با اسباب تدريجيش مقايسه شود تدريجى الوجود است ، اما اگر با قياس به خداى تعالى ملاحظه شود در آن لحاظ نه تدريج هست و نه مهلت ، همچنان كه باز قرآن كريم در جاى ديگر فرموده : ((و ما امرنا الا واحده كلمح بالبصر))، و ما ان شاء الله در محلى مناسب اين مطلب را توضيح خواهيم داد.
علاوه بر اين ، آن نكته عمده اى كه جمله : ((ثم قال له كن )) در مقام بيان آن است اين است كه خداى تعالى در خلقت هيچ موجودى احتياجى به اسباب ندارد، تا وضع موجودى كه مى خواهد خلق كند بر حسب اختلاف اسباب برايش مختلف شود، مثلا خلقت موجودى برايش ممكن و خلقت موجودى ديگر برايش محال باشد، يكى برايش آسان و ديگرى دشوار باشد، يكى برايش نزديك و ديگرى دور باشد، پس هر چه او اراده كند و بفرمايد: ((كن )) موجود مى شود، بدون اينكه احتياج به اسباب داشته باشد، اسبابى كه در حالت عادى در پديد آمدن يك موجود دخالت دارد.
الْحَقُّ مِن رَّبِّك فَلا تَكُن مِّنَ الْمُمْترِينَ
اين آيه مضمون آيه قبلى را با اينكه با كلمه ((ان )) و امثال آن تاكيد كرده بود مجددا تاكيد مى كند، نظير تاكيدى كه در اصل داستان و تفصيل آن نموده و فرمود: ((ذلك نتلوه عليك من الايات و الذكر الحكيم ...))، و در عين تاكيد خاطر خطير رسول گرامى خود را مسرت بخشيده ، جنابش را دلگرم مى كند، به اينكه آن جناب بر حق است و همين باعث مى شود كه در احتجاج هايش عليه كفار قاطعانه تر و شجاعانه تر اقدام كند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️یک توصیه برای تعقیبات نماز◾️
▪️سه صلوات به روح مطهّر حضرت خدیجه سلام الله علیها هدیه کنید و پس از آن حِرزِ منتسب به ایشان را بخوانید:
[[بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ یا حَىُّ یا قَیُّومُ بِرَحْمَتِکَ اَسْتَغیثُ فَاَغِثْنى وَلا تَکِلْنى اِلى نَفْسى طَرْفَهَ عَیْنِ اَبَداً وَ اَصْلِحْ لى شَاْنى کُلَّهُ]]
▪️به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگى است، اى زنده، اى پاینده، به رحمتت فریادرسى میطلبم، پس به فریادم برس و مرا هرگز چشم برهم نهادنى به خود وامگذار و همۀ کارهایم را اصلاح فرما.
#المراقبات
@mohamad_hosein_tabatabaei