□○قَالَ مَولانا أَمِير المُؤمِنِينَ عَلِيّ صلوات الله علیه○□
□«أَنَا الَّذِي شِيعَتِي ﴿يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ... بِغَيْرِ حِسابٍ﴾[۱]
أَنَا الَّذِي عِنْدِي دِيوَانُ الشِّيعَةِ بِأَسْمَائِهِمْ؛*
أَنَا عَوْنُ الْمُؤْمِنِينَ وَ شَفِيعٌ لَهُمْ عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِينَ.»[۲]
□«من کسی هستم که شیعیانم بدون اینکه به حساب آنها رسیدگی شود وارد بهشت میشوند.
من کسی هستم که پرونده شیعیانم که نامهای ایشان در آن است نزد من است. من یاور اهل ایمانم و برای آنها نزد پروردگار جهانیان شفاعت میکنم.»
#پینوشت:
□حذيفه فرزند اسید غفاری میگويد:
وقتى امام حسن علیه السلام از معاويه جدا شد و بجانب مدينه رهسپار گرديد، من در خدمت ايشان بودم؛ پيوسته در مقابل ايشان بار شترى قرار داشت كه كاملا مراقب آن بود؛ يك روز عرض كردم: آقا بار این شتر چيست كه هر جا میروید آن را از خود جدا نمىكنيد؟!
□فرمود: میدانى چيست؟ عرض كردم: خير.
فرمود: ديوان است.
گفتم: چه ديوانى؟
فرمود: ديوان اسماء شيعيان ما.
□گفتم: فدايت شوم! اسم من را نشان بدهيد! فرمود: فردا صبح بيا.
فردا صبح با پسر برادرم كه سواد خواندن داشت خدمت ايشان مشرف شدم.
□حضرت دستور داد ديوان متوسط را بياورند.
ديوان را آوردند، پسر برادرم تماشا می كرد، اسمها میدرخشيد؛
در همان بين كه میخواند، ناگهان گفت: عمو جان اسم من!!
گفتم: مادرت به عزايت بنشيند! نگاه کن ببين اسم من كجا است؟!
نگاه كرد و گفت: اين هم اسم شما! هر دو شاد شديم.
آن جوان در جريان كربلا با امام حسين عليه السّلام شهيد شد.[۳]
○[۱]- سوره غافر، آيه ۴٠.
○[۲]- حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج٢، ص ١٢۵، الباب الرابع عشر: «في فضل سوابقه عليه السلام وسعتها».
○[۳]- بحار الأنوار، ج٢۶، ص ١٢۴، باب (٧): أنهم عليهم السلام، يعرفون الناس بحقيقة الإيمان و بحقيقة النفاق و عندهم كتاب فيه أسماء أهل الجنة و أسماء شيعتهم و أعدائهم و أنه لا يزيلهم خبر مخبر عما يعلمون من أحوالهم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد_فاطمی_نیا:
□در ماه رمضان خيلی مراقب باشيم
دراین ماه بايد پرواز كنيم ؛ نورانیت کسب کنیم.
□اگر كسی نورانيتی در اين ماه كسب كند و آن را به ماه رمضان ديگر برساند ، عاقبت بخير ميشود!
□اين طور نباشيم كه بعد از ماه رمضان عبادت و طاعت را تعطيل كنيم!
نورهای كسب شده را بعد از ماه رمضان حفظ کنید.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در حدیثی از جناب رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده است که خداوند به دنیا ( نشئه ی طبیعت ) امر کرد که هر کسی از تو اعراض کرد به او روی بیاور و هر کسی که به سوی تو روی آورد ، خسته اش کن
□حدیث ذکر شده از احادیث بسیار سنگین و شریف است که به عنوان کد در کسب مقامات انسانی به کار می آید که به دنیا امر کرده و دنیا در واقع مأمور الهی است که هر کسی از او اعراض کرده به او روی بیاورد و هر کسی به او رو کرده ، او را خسته کند که با راحتی به پایان نبرد
که می بینیم هر کجا به دنیا روی آورده ایم ، خسته ایم و سبب شود که دیده ی راست بین پیدا نشود.
#شرح_دروس_معرفت_نفس (۱)
□استاد صمدی آملی حفظه الله□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان●■
■مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
■سوره «حمد» يک مرتبه
■سوره «يس» يک مرتبه
■سوره «تَبارَكَ المُلْک» يک مرتبه
■سوره «توحید» یک مرتبه
■در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
■درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
■از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعای #مجیر در ایّامالبیض ماه رمضان●□
□کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است:
□هر که در ایّامالبیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانههای باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد.
□اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار و اداى دين و بی نيازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□در حدیثی از جناب رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده است که خداوند به دنیا ( نشئه ی طبیعت ) ام
□لذا با توجه به این حدیث ، برای اینکه انسان بتواند نسبت به موجودات نظام هستی ، دیده ی راست بین پیدا بکند ، باید از دنیا اعراض نماید . اما اعراض به معنای روی گردانی از کلمات وجودیِ نظام هستی و عدم تفکّر در آنها نیست بلکه برعکس ! اگر اصرار بر انجام برنامه ی تفکر شده است به این منظور است که به مقام شریف « حیرت » برسیم و فرمودند ثمره و میوه ی نظام خلقت این است که انسان به حیرت برسد .
□و لذا آقایان عرفا و مفسرین درباره ی خلقت حرف زده اند ، اما در مورد کیفیت خلقت نتوانستند حرف بزنند و مات و مبهوت اند ، چرا که خداوند کیفیت خلقت را که بر اساس علم انباشته است ، آنچنان سرّی نموده است که حتی پیغمبرش را هم امر فرمود که بفرماید « قُل رَبِّ زِدنِی فِیکَ تحَیُّراً » . حتی این چنین به عبد یاد می دهد تا با او چگونه حرف بزند و طلب کند..
#شرح_دروس_معرفت_نفس (۲)
□استاد صمدی آملی حفظه الله□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در سال اول پس از هجرت و به نقل دیگر روز شانزدهم ماه ربیع الاول روزی است که بنا به نقل #پیغمبر اکرم بین مسلمان ها عقد اخوت برقرار کرد.
□●این روز روز برادری و اخوت است. در این روز رسول خدا دو به دو مسلمان ها را با هم برادر قرار دادند، اما برای امیرالمومنین کسی را تعیین نکردند. حضرت امیر طوری دل شکسته با خود می گفتند چرا پیامبر برای من کسی را به برادری اختیار نمی کنند. بنا به نقل پیغمبر اکرم فرمودند «یا علی آیا دوست نمی داری تو برادر من باشی؟» و بعد امیرالمومنین را به عنوان برادر خویش اختیار کردند و بین خودشان و امیرالمومنین عقد اخوت جاری کردند.
□●به هر حال یکی از ویژگی های اختصاصی از کمالات امیرالمومنین علیه السلام همین عقد اخوت است که پیامبر با ایشان برقرار کردند.
□●دیگرانی که مدعی تقدم بر امیرالمومنین هستند همین یک مورد برایشان کفایت می کند که نشان بدهد آنها اصلا جایی برای مقایسه شدن با #امیرالمومنین ندارند تا بخواهند بر امیرالمومنین مقدم قرار بگیرند.
□●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ١٣٩٠●□
#ماه_مبارك_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
○امیر بوذر و سلمان؛ به ذات حق ممسوس
○ولایتش به دل شیعه همچنان ناموس
○همانکه فَخر نموده بر او وَدودِ غفور
○همانکه بود به اَحمَد مُباشِر و مأنوس
○به گاه رزم به دشمن عطا کُنَد شمشیر
○کجاست صاحب اینسان کرامت مخصوص؟
○ترازو است به اعمال هر بنی بشری
○تمیز میدهد #او قوم مؤمن و سالوس
○"و ذکره" ست شفاء و طبیب غیر وُ نیست
○حَقیر مَحضر او بوعلی و جالینوس
○چنان خدای که "لا تقنطو" کُنَد انشاء
○شقی ست آنکه زِ رَحمَت از او شود مأیوس
○به جز علی چه کسی زوح عصمت اللهیست
○که رأس باشد و فاطر بود بر آن مرئوس
○به غیر پور علی "مجتبی" چه کس باشد
○که همنشین شود از حُسن بهر هر مبروص
○چه کس به غیر "علی" آورد "حُسین"ی که
○به جاده های هدایت بود چنان فانوس
○"علی"ست باب همان "زینب" مجلله ای
○که کرد لال کلامش طنینِ ضربه کوس
○زِ ارث غیرت او پاره کرد "شاه وفا"
○امان نامه شِمر مُخَنَّثِ منحوس
○حلالزاده کسی شُد که داشت حُبّ وُرا
○و بُغض اوست فقط بر رُخ شقی محسوس
○مؤید است وی ار کعبه قبله گاه شده
○اجازه داده وی ار دِیر میزند ناقوس
○یلان کُلّ طوائف بَرَش فتاده به خاک
○چه عَمر و مرحب و حَتّی رُهام و کیکاووس
○همو که راه نداده تمام مدت عُمر
○به غیر خوردن نان جوین در قاموس
○همانکه صاحب ایوان طلاست؛ایوانی
○که انبیاء به تَقَدُّس زنند بر آن بوس
○به غیر "حیدر" کرار زاده گر مادر
○که بهر قاتل خود غرق خون خورَد افسوس
○خیال کس به دوعالم چنان نمیپنداشت
○که شیر بیشه خورد تیغِ تیزِ اختاپوس
○زِ بَعد ضربت وقت صلواة صبح تمام
○شُده برای "علی" گاهِ دیدن کابوس
○زِ فائزون شُدُ رو بَر حبیبه اش آورد
○دوبَحر گشت یکی و بَدَل به اقیانوس
○"علی" نه عَدل خُدا بین خون خود غلطید
○قسم به ذات خداوند قادرِ قُدّوس
○چقدر خاک دو عالم به سر شُد از این غم
○که نیست قادر بر این حساب بَطلَمیوس
○یتیم شُد همه اولاد خاک زین ماتم
○مسیح و گبر و یهود و موحدین و مجوس
○نه اینکه "اهل نجف" دم زند زِ او در حال
○عبید و عبد #علی بوده زِ عَهدِ دقیانوس
#یاعلی
#سید_مهدی_طاهری
@mohamad_hosein_tabatabaei