#فیوضات_شب_قدر
▪️فیوضاتی که در شب قدر به شخص عنایت میشود در طول سال به تدریج داده میشود.
چون تحمل دریافت یک مرتبه وجود ندارد.
#علامه_طباطبایی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش سوم ● بحث روايتى در درالمنثور در تفسير آيه : ((لا يتخذ الموم
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم
بخش چهارم
● چند روايت درباره حب خدا
و در معانى الاخبار از سعيد بن يسار روايت آمده كه گفت : امام صادق (عليه السلام ) به من فرمود: مگر دين چيزى بجز حب مى تواند باشد؟ خداى عزوجل مى فرمايد: ((قل ان كنتم تحبون اللّه ، فاتبعونى يحببكم اللّه )).
مؤلف : اين حديث را صاحب كافى از امام باقر (عليه السلام ) و همچنين قمى
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 255
و عياشى هر يك آن را در تفسير خود از حذاء از آن جناب آورده اند، و نيز عياشى در تفسير خود از بريد و از ربعى كه اينها از آن جناب نقل كرده اند و اين روايت مويد بيانى است كه ما در سابق توضيحش را داديم .
و در كتاب معانى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: خداى عزوجل هيچ بنده نافرمانى را دوست نمى دارد آنگاه به اين شعر تمسك جست كه شاعر گفته است :
تعصى الاله و انت تظهر حبه
هذا لعمرى فىالفعال بديع
لو كان حبك صادقا لاطعته
ان المحب لمن يحب مطيع
يعنى تو در عين اينكه خدا را نافرمانى مى كنى ، اظهار مى دارى كه خدا را دوست دارى و اين عمل به جان خودم در بين اعمال ، عملى نوظهور است ، اگر دوستى تو با خدا صادق و درست بود، او را اطاعت مى كردى همچنان كه هر دوستى دوست خود را اطاعت مى كند .
و در كافى از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه در حديثى فرمود: هركس ميل دارد خدا او را دوست بدارد بايد بطاعت خدا عمل كند، و ما را پيروى نمايد، مگر او نشنيده قول خداى عزوجل به پيامبرش را كه فرمود: ((قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى يحببكم اللّه و يغفر لكم ذنوبكم )) تا آخر حديث .
مؤلف : بزودى در تفسير آيه شريفه : ((يا ايها الذين آمنوا اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم . ..))، اين معنا را بيان خواهيم كرد ان شاء اللّه ، كه چگونه پيروى ائمه پيروى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) است .
و در درالمنثور است كه عبد بن حميد از حسن روايت آورده كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: هركس از سنت من روى بگرداند از من نيست ، آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود: ((قل ان كنتم تحبون اللّه ، فاتبعونى يحببكم اللّه ...)).
و نيز در درالمنثور است كه ابن ابى حاتم و ابو نعيم در كتاب حليه و حاكم از عايشه روايت كرده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) فرمود: شرك ناپيداتر است از صداى حركت ذره بر روى سنگ صاف آن هم در شب ظلمانى و سبك تر و كمترين درجه
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 256
شرك اين است كه آدمى كسى را دوست بدارد، با اينكه بداند شائبه اى از جور و ستم دارد،و كسى را دشمن بدارد با اينكه بداند او عادل است ، (ممكن است معناى حديث اين باشد كه كسى را به خاطر شائبه اى از جور كه در او است دوست بدارد و شخصى را به خاطر اينكه تا حدودى عادل است دشمن بدارد) و آيا دين جز حب و بغض در راه خدا چيزى ديگر است ؟ با اينكه خداى عزوجل فرموده :
((قل ان كنتم تحبون اللّه فاتبعونى يحب بكم اللّه ))
و نيز در آن كتاب آمده كه احمد و ابو داود و ترمذى و ابن ماجه و ابن حب ان و حاكم از ابى رافع از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نقل كرده اند كه فرمود: مبادا يكى از شما را مسلط بر اريكه حكمرانى ببينم كه وقتى دستورى از دستورات من از آنچه بدان امر و از آن نهى كرده ام برايش پيش آيد، بگويد: ما اين حرفها سرمان نمى شود، ما تنها از آنچه در كتاب خدا است پيروى مى كنيم .
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 257
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
◾️صلوات شیخ اکبر بر حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیهما السلام ◾️
▪️صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة، أُنمُوذِجِ الواقِعِ، و شَخصِ الإطْلاقِ، المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین، صورة الأمانة الإلهیّة، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ، الظّاهرِ بالبرهانِ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ، فاتحة مصحفِ الوجودِ، حقیقة النقطةِ البائیّة، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة، حَیدَرِ آجام الإبداعِ، الکرّار فی معارکِ الإختراع، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ، علیِّ بن أبی طالب، علیه الصّلوةُ و السّلام.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)◾️
▪️امشب، هم شب شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام است و هم لیلةالقدر؛ یکی از سه شبی است که به لیلةالقدر بودن محتمل است.
▪️لیلةالقدر، لیلهی پیبردن به قدر خویشتن و نیلبه قدر انسانی است. لیلةالقدر، لیلةُ عَلِیٍّ علیهالسّلام است. و این تقارن چقدر عظیم و عجیب است!
چون اندازه و قدّ انسانیّت، یعنی قدّ و قدرِ امیرالمؤمنین علیهالسّلام.
▪️امیرالمؤمنین علیهالسّلام شاخص و معیارِ قدر و کمال انسانی است. ابعادِ کمال انسانی و تمامیّت عظمت انسانی را در وجود مقدّس امیرالمؤمنین علیهالسّلام میشود مشاهده کرد.
▪️علی علیهالسّلام میزانالانسان است؛ میزانالکمال است و چقدر دنیای ما به لیلةالقدری که لیلهی امیرالمؤمنین علیهالسّلام است و به شناخت آن حضرت محتاج است!
لیلةالقدر لیلهی انسان کامل است. لیلةالقدر، لیلهی حجّت خداست.
▪️در دنیای امروز که تعریف انسان به خور و خواب و خشم و شهوت، به شکمچرانی و لذّتجویی از خوردنیها و نوشیدنیها، به شهوترانی و بیبندوباریهای جنسی، و به خشونت و قهر و غلبه و تفوّقطلبی و سرکوب و از پا درآوردنِ رقبا و بر مسند قدرت نشستن محدود شده است، در دنیای امروز که تمامیت بشریت در شهوت و غضب خلاصه شده است، قدّ و قدر انسانیّت با شاخص شهوت و غضب سنجیده میشود، انسان سعادتمند، انسان موفّق، انسان کامل در فرهنگ دنیای امروز، انسانی است که بهتر و بیشتر میخورد و میآشامد؛ بیشتر و بهتر از لذائذ جنسی بهره میبرد و بیشتر و بهتر در مسند قدرت قرار میگیرد و برای نیلبه شکمچرانیها و شهوترانیها و ارضای جاهطلبیهای خود، بهتر و بیشتر به پول و ثروت دسترسی دارد. در چنین دنیایی چقدر به میزانالانسان نیاز است!
ادامه دارد ....
◾️در محضر استاد مهدی طیّب ١٩ مرداد ٩١◾️
#ماه_مبارك_رمضان
#لیلة_القدر
#امیرالمومنین_علیه_السلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 8⃣ ▪️انسان از جماد شروع شده و در رحم مادر نبات میشود. «وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 9⃣
▪️خدا هرچه که دارد به اهلبیت علیهم السلام داده است؛ «لا فَرقَ بَينَكَ وَ بَينَهَا إلاَّ أنَّهُم عِبادُكَ وَ خَلقُك» لذا در آن وقت که نهایت قرب انسان کامل به حق متعال است میفرماید که «نَحنُ هُوَ وَ هُوَ نَحنُ»، ما او هستیم و او نیز ما است؛ به مرتبهای میرسد که مقام فناء علی الاطلاق در ذات حق متعال است و ظلالله و سایه خدا میشود لذا در مورد پیغمبر صلوات الله علیه و آله گفتهاند که ایشان سایه نداشته. چرا؟ چون او نور مطلق الهی و نور حق متعال است. نور مطلق که دیگر سایه ندارد! اگر در قرآن آمده که ما قرآن را بر لیلةی (شب) قدر نازل کردیم، مراد از این شب، وجود و قلب پیغمبر است، و اگر میگوییم لیلةالقدر فاطمه سلام الله علیها است دلیلش این است که فاطمه قلب پیغمبر است. این لیله بودن، نسبت مقام پیغمبر به حق متعال است که هر مرتبه پایین نسبت به مرتبه بالا لیل است اما این لیل نسبت به کل ماسوی الله، لیلةالقدر است. القدر یعنی قدر مطلق. قَدَر یعنی قدر معین. قدر مطلق، ولایت امیرالمؤمنین است. یعنی حق متعال هرچیزی را در عالم به واسطه ولایت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مقدر کرده است...
▪️چرا به من و شما میگویند امشب به در خانه امام حسین، امام زمان و دیگر حضرات اهلبیت علیهم السلام بروید؟! چون امر تقدیر مقدرات به دست امام است. باید دل او را به دست بیاوری! او دارد عالم را تقدیر میکند... شما در این فقرات دعای دهه آخر ماه رمضان تدبر بفرمایید، دارد که خدایا! «أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاء...» همینطور در این ۱۰ شب از خدا میخواهیم که خدایا! اسم مرا در سُعدا و روح مرا در زمره شهدا در اعلا علیین قرار بده و قلب مرا مباشر ایمان قرار بده و هرگونه شک را از قلبم خارج کن. این یعنی تقدیر الهی. ما این را میخواهیم. اینکه حالا غذا و رزق ما چه باشد و کار ما چه باشد، مبتنی بر همین اصل است... «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا» (طه/۱۲۴). هرکس از یاد من غافل باشد معیشتش تنگ و سخت میگردد. شما اگر حسینی و علوی باشید، آنها هم به تبع مقدر میشود. اگر مردم قدر اهلبیت علیهمالسلام را بدانند و اهلبیت را نه صرفا برای آخرت بلکه برای دنیایشان هم بخواهند و به در خانه اهلبیت بروند، دنیایشان نیز آباد میشود...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَ
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 🔟
▪️هر چیزی در عالم که از مقام علم به مقام عین و عالم طبیعت تنزل پیدا میکند، در مراتب وجودی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب و امروز امام زمان علیهمالسلام است. اگر میگویم امیرالمؤمنین یا امام زمان، منظور ولایت است و تفاوتی بین این ذوات مقدس نیست. اینکه میفرماید تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا.... این ظرف نزول چیست؟! نزول و صعود ملائکةالله در کجا واقع میشود؟! در مورد امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: فَمَا نَزَلَ الله عَزَّ وَ جَلّ فإلَیکُم و مَا صَعَدَ إلی الله فَمِن عِندَکُم. آنچه خداوند نازل میکند از کانال و مجرای شماست و آن چیزی که در نظام هستی صعود و ارتقاء مییابد نیز از مجرای شما است یعنی همهی حقایق بر لوح محفوظ نفس ناطقه انسانی نوشته میشود. ما از نفس انسان کامل چه اطلاعی داریم؟! او محیط است به کل شیء... یعنی حقیقت او جامع همهی مخلوقات است.
ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر این یک میم غرق است
▪️معنی اش این است که امام زمان علیهالسلام روحی دارد که روح آن حضرت، محیط بکل شیء است. هیچ چیزی نیست که از دایره احاطه انسان کامل فراتر باشد. لذا میفرماید وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲). خدا همه چیز را در این امام مبین نوشته است لذا نفس او لوح محفوظ است. بعد میگوید نه! لوح محفوظ برای امیرالمؤمنین کم است. او لوح حفیظ است... محفوظ مفعول و حفیظ فاعل است. لوح محفوظ یعنی جان او ظرفی است که حق متعال تمام مقدرات عالَم امکان را در آن مینویسد اما فراتر میرود و میگوید که خیر! لوح حفیظ است بلکه اوست که مینویسد! هم خودش مینویسد و هم اینکه در جان خودش مینویسد لذا علی بن ابیطالب علیهما السلام میفرماید که من قلم اعلا هستم و من لوح محفوظم! هم نویسنده منم هم آن لوحی که حقایق بر آن نوشته میشود منم! من جامع همهی سطورم... در لوح کلمات و سطور مینویسند. این مخلوقات سطور عالم هستند. ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ (قلم/۱).
▪️میفرماید همه اینها در این امالکتاب است. این امالکتاب کجاست؟ وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ (زخرف/۴). از معصوم پرسیدند این ضمیر إِنَّهُ به چه چیز بر میگردد؟ میفرماید به علی بن ابیطالب علیهالسلام. عليٌ اشتُق مِن العَلي، منِ خدا اسم علی را از اسم علیِ خودم مشتق کردم، یعنی اینکه او عُلُو دارد بر تمام ماسوی الله... او اول شخص عالم امکان است به همین خاطر به من و شما گفتهاند که نماز پذیرفته نمیشود مگر به سورهی حمد. به این دلیل که سورهی حمد به علی بن ابیطالب بازمیگردد که حضرت فرمود خدا کل قرآن را در سوره حمد قرار داد و کل سوره حمد را در بسم الله و کل بسم الله را در باء و أنا نقطة تحت الباء. در سورهی حمد اشاره به ربوبیت علیبن ابیطالب شده است؛ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ یعنی چه؟ این حمد به چه کسی بر میگردد؟ فرد رند و بزرگی مثل ابن ترکه در ابتدای تمدید القواعد به جای اینکه بنویسد الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ مینویسد الْحَمْدُ لِوَلیِه... این رب العالمین، ولی الله علی الاطلاق است که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت چهارم بخش چهارم ● چند روايت درباره حب خدا و در معانى الاخبار از سعيد
● آيات 34 - 33،آل عمران، قسمت اول ، بخش اول
إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِبْرَهِيمَ وَ ءَالَ عِمْرَنَ عَلى الْعَلَمِينَ(33)
ذُرِّيَّةَ بَعْضهَا مِن بَعْضٍ وَ اللَّهُ سمِيعٌ عَلِيمٌ(34)
● ترجمه آیات
خداى تعالى آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران را بر همه مردم برگزيد (33)
اينان نسلى هستند كه اول و آخرشان يكى و از يك سنخ است و خدا شنوا و دانا است (34).
● بیان آیات
از اينجا آيات راجع به قصص عيسى بن مريم (عليهما السلام ) و مطالب مربوط به آن قصص خالى از خرافاتى كه به اين قصص چسبانده اند آغاز مى شود و در اين آيات عليه اهل كتاب احتجاج شده و دو آيه مورد بحث رابط بين آيات قبل با آيات بعد است ، چون آيات قبل هم متعرض حال اهل كتاب بود.
إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً ...
كلمه ((اصطفاء)) كه مصدر فعل ((اصطفى )) است ، همان طور كه بيانش در ذيل آيه : ((لقد اصطفيناه فى الدنيا)) گذشت به معناى گرفتن خالص هر چيز، و جدا كردن چيزهائى است كه آن را كدر مى سازد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 258
در نتيجه معناى اين كلمه نزديك به معناى كلمه ((اختيار)) است ، و اگر بخواهيم آن را با يكى از مقامات ولايت تطبيق كنيم ، بامعناى اسلام منطبق است ، چون اسلام عبارت است از اينكه بنده باين مقام رسيده باشد كه خود را تسليم محض امر مولى بداند، و همواره آنچه را كه موجب خشنودى او است انجام دهد.
و ليكن در آيه مورد بحث نمى توان كلمه اصطفا را به اين معنا كه گفتيم بگيريم ، چون در آيه اصطفاى تنها نيامده ، بلكه ((على العالمين )) هم با آن همراه است و اگر منظور از اصطفاى در آيه همان اصطفاى لغوى بود، جا داشت بفرمايد: ((ان اللّه اصطفى آدم و نوحا و آل ابراهيم و آل عمران من العالمين )) ولى اگر اينطور مى فرمود اسلام مختص به نامبردگان در آيه مى شد، آن وقت معناى كلام اختلال مى يافت ، و لذا فرمود ((اصطفى على العالمين )) و اين نوعى اختيار و برگزيدن آنان در يك يا چند امر است كه ديگران با آنان در اين امور شركت ندارند.
دليل ما بر آنچه گفتيم اين كه اصطفا همه جا يك معنا نمى دهد، آيه شريفه ((يا مريم ان اللّه اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين است ))، كه دو بار كلمه نامبرده در آن آمده ، و اگر معناى اين كلمه همه جا يكى بود، بايد مى فرمود: ((ان اللّه طهرك و اصطفاك على نساء العالمين )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام (قسمت اول)◾️ ▪️امشب، هم شب شهادت امیرا
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (قسمت دوم)◾️
▪️در فرهنگ دنیای امروز، سعادتِ انسانی با این شاخصها شناخته میشود؛ چقدر پول دارد! چه مقامی دارد! چه میخورد و میآشامد و چگونه ارضاء جنسی میشود! این قدِّ بشریّت در دنیای امروز است. دنیای بعد از رنسانس؛ دنیایی که از خدامحوری به اومانیزم تغییر محور داد؛ اومانیزم به معنای محور قرار دادن و گرایش به انسانیّت نیست؛ به معنای نفسانیّت است. نفس انسان، همان چیزی که کانون شهوت و غضب است.
▪️لذا تمدّن امروز دنبال این است که با علم و تکنولوژی و پول و ثروت، هرچه بیشتر لذائذ نفسانی بشر را تأمین کند. این لذائذ نفسانی ناشی از خوردن و پوشیدن و نوشیدن، یا ناشی از کاموریها و لذّتجوییهای جنسی، و یا ناشی از دستیابی به قدرت و قهر و غلبه بر رقبا و مخالفان است. اين اوج تعریفی است که دنیای امروز از بشریّت دارد؛ قدّ انسان در دنیای امروز این است.
▪️قبلاً تمثیلی راجعبه دنیای امروز به کار بردم؛ کارتونِ گالیور را مثال زدم. در داستان گالیور، گالیور به شهری میرود که همهی مردم آن کوتولهاند؛ قدّشان به اندازهی یک بند انگشت است. امّا چون همهی مردم کوتولهاند، هیچ کس احساس کوتاهبودن نمیکند. وقتی به یکدیگر نگاه میکنند، میگویند ماشاءالله! قدّ به این بلندی! چه عیب و نقصی داریم؟! چون در آن شهر همه همقدّند؛ همه کوتولهاند؛ کسی به نقص کوتوله بودنش واقف نیست. چه وقت پی میبرند کوتولهاند؟ چه وقت میفهمند قدّشان کوتاه است؟ وقتی گالیور وارد آن شهر میشود. آنوقت معنای قدّ انسان را میفهمند و تازه پی میبرند که کوتولهاند.
▪️دنیای امروز از نظر مقامات و کمالات انسانی، شهر کوتولههای گالیور است و این کوتولهها هیچ احساس کوتولهبودن هم نمیکنند. خیلی هم احساس پیشرفت و ترقّی میکنند؛ احساس میکنند خیلی بزرگند؛ امّا کوتولهاند. در حیوانیّت و نفسانیّت خود اسیرند؛ قد نکشیدهاند.
خور و خواب و خشم و شهوت
شَغَب است و جهل و ظلمت
حَیَوان خبر ندارد ز جهان آدمیّت
طیران مرغ دیدی تو ز پایبند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیّت
ادامه دارد ....
◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱◾️
#ماه_مبارك_رمضان
#لیلة_القدر
#امیرالمومنین_علیهالسّلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
« استاد مهدی طیّب »
☑️منابع :
▪️۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
▪️۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️لیلهالقدر شبِ یقظه است.
▪️اگر گفته شده که مقدّرات در لیلهالقدر رقم میخورد ، با درک این حقیقت که آنچه خدا مقدّر میکند، زمینه ساز تعالی ماست و آنچه که لازمۀ تعالی ماست متناسب است با حالاتی که در درون ما میگذرد که متأثر از انتخابهای آزاد ما بوده است، آنوقت میتوان فهمید که وقتی انسانی در لیلهالقدر به خود آمد و تحوّلی در درون را سبب شد، آنچه که در بیرون، متناسب با درون، خدا قرار است رقم بزند، دگرگون خواهد شد و مقدّرات جدیدی برای او رقم خواهد خورد...
◾️«استاد مهدی طیّب»
#ماه_رمضان◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اعمال شب بيست و سوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️اين شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احاديث بسيار استفاده میشود كه شب قدر همين شب است. دعاها در آن اجابت میشود و تمام كارها بر پايه حكمت الهى مقدّر میگردد.
▪️براى اين شب، غير از اعمال مشترک شبهای قدر و دعاهای دهه آخر ماه مبارک رمضان، چند عمل ديگر است:
▪️۱- خواندن سوره «عنكبوت» و «روم»
▪️در روایات آمده که امام صادق علیه السّلام فرمودند، خواننده اين دو سوره در اين شب از اهل بهشت خواهد بود.
▪️۲- خواندن سوره «حم دخان»
▪️۳- هزار مرتبه خواندن سوره «قدر»
▪️۴- محمّد بن عيسى از امامان صالح عليهم السّلام روايت كرده كه فرمودند:
▪️در شب بيست و سوّم ماه رمضان اين دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قيام و قعود. و بر هر حالى كه هستى در تمام ماه، و در طول حياتت تا جايى كه ممكن باشد، و هر زمانى كه به يادت آيد.
▪️بعد از ستايش پروردگار به بزرگوارى، و فرستادن صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله میگويى:
▪️اللهمَّ کُن لولیَّک فُلانِ بن فُلان و به جاى فلان بن فلان بگو: الحُجةِ بنِ الحَسَن صَلَواتک عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّاً و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً.
▪️و نیز دستهای خود را به سوى آسمان بردارد و بخوان:
▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا اللَّیلَةَ اللَّیلَةَ (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
▪️اين دعا را در حال ركوع و سجود و ايستاده و نشسته بخوان، و آن را تكرار كن، و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
▪️۵- بخواند:
▪️اللَّهمَّ امدُد لی فی عُمری وَ أَوسِع لی فی رِزقی وَ أَصِحَّ لی جِسمی وَ بَلِّغنی أَمَلی وَ إِن كُنتُ مِنَ الْأَشقِياءِ فَامحُني مِنَ الْأَشقِيَاءِ وَ اكتُبني مِنَ السُّعَداءِ فَانَّكَ قُلتَ في كِتابِكَ المُنزَلِ عَلَى نَبِيّكَ المُرسَلِ صَلَواتُكَ عَليهِ وَ آلِهِ يَمحُواللّهُ مَا يَشاءُ وَ يُثبِتُ وَ عِندَهُ أُمُّ الكتاب.
▪️۶- بخواند:
▪️اللَّهُمَّ اجعل فِيما تَقضی وَ فيما تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمرِ الْمَحتُومِ وَ فيمَا تَفرُقُ مِنَ الْأَمرِ الْحَكيمِ فی لَيلَةِ الْقَدرِ مِنَ الْقَضاءِ الَّذِی لايُرَدُّ وَ لايُبَدَّلُ أَنْ تَكتُبَنِی مِن حُجّاجِ بَيتِکَ الْحَرامِ فِي عامِی هذا المَبرُورِ حَجُّهُم الْمَشكُورِ سَعيُهُمْ الْمَغفُورِ ذُنُوبُهُم الْمُكَفَّر عَنهُمْ سَيِّئَاتُهُم وَ اجعَلْ فِيمَا تَقضِی وَ تُقَدِّرُ أَن تُطيلَ عُمری وَ تُوَسِّعَ لِی فی رِزقی
▪️۷- بخواند:
▪️يَا بَاطِناً فِي ظُهُورِهِ وَ يَا ظَاهِراً فِي بُطُونِهِ وَ يَا بَاطِناً لَيْسَ يَخْفَى وَ يَا ظَاهِراً لَيْسَ يُرَى يَا مَوْصُوفا لا يَبْلُغُ بِكَيْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ يَا غَائِبا [غَائِبُ ] غَيْرَ مَفْقُودٍ وَ يَا شَاهِدا غَيْرَ مَشْهُودٍ يُطْلَبُ فَيُصَابُ وَ لا يَخْلُو [لَمْ يَخْلُ ] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَيْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَيْنٍ لا يُدْرَكُ بِكَيْفٍ [بِكَيْفَ ] وَ لا يُؤَيَّنُ بِأَيْنٍ [بِأَيْنَ ] وَ لا بِحَيْثٍ [بِحَيْثُ ] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِيعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُهُ
▪️۸- بخواند:
▪️یَا رَبَّ لَیلَةِ القَدرِ وَ جَاعِلَها خَیرا مِن أَلفِ شَهرٍ وَ رَبَّ اللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ الجِبالِ وَ البِحارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنوَارِ وَ الْأَرضِ وَ السَّماءِ یا بارِئُ یا مُصَوِّرُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا اللّهُ یا رَحمانُ یا اللّهُ یا قَیُّومُ یا اللّهُ یا بَدیعُ یا اللّهُ یا اللّهُ یا اللّهُ لَکَ الْأَسماءُ الحُسنى وَ الْأَمثالُ الْعُلیا وَ الْکِبرِیاءُ وَ الْآلاءُ أَسأَلُکَ أَن تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجعَلَ اسمی فِی هَذِهِ اللَّیلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَداءِ وَ إِحسانی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتی مَغفُورَةً وَ أَن تَهَبَ لی یَقِینا تُباشِرُ بِهِ قَلبِی وَ إیمانا یُذهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنی بِمَا قَسَمتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنیَا حَسَنَةً وَ فی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النّارِ الْحَریقِ وَ ارزُقنِی فِیهَا ذِکرَکَ وَ شُکرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوبَةَ وَ التَّوفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحمَّدٍ عَلَیهِمُ السّلامُ
▪️۹- غير از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حدیث
▪️بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: هر روزى که بر انسان وارد شود، گوید: من روز جدیدى هستم، من بر اعمال و گفتار تو شاهد مىباشم. سعى کن سخن خوب و مفید بگوئى، کار خوب و نیک انجام دهى. من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود. و بدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهى دید و قابل جبران نیست.
▪️مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَى ابْنِ آدَم إلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الْیَوْمُ: یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْکَ شَهیدٌ.
فَقُلْ فیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فیَّ خَیْرَاً، أشْهَدُ لَکَ بِهِ فِى الْقِیامَةِ، فَإنَّکَ لَنْ تَرانى بَعْدَهُ أبَداً.
☑️أمالي صدوق، ص ٩٥
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️شب برای سالک خیلی خوب و نافع است. هر وقت غمناک شدی، شب است. از شب و فقر و گرسنگی و مریضی و ... فرار نکن، دم هم نزن، که بهترین عبادت صوم و صمت است. دنیا شب است و قیامت روز و برزخ بینالطلّوعین است. دنیا لیل است. لَیلَةُالقَدرِ یعنی قدر لیل دنیا را دانستن و از آن بهره بردن. در آن صورت نزدیکیهای مَطلَعُ الفَجر ملائکه به عبد خدا نازل میشوند و به او سلام میکنند، چون محبّت خدا، بلکه خود خدا میخواهد در آن قلب پا بگذارد.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️رابطۀ لیلهالقدر با حجّت خدا◾️
▪️از دعاهایی که به طور خاص و به شکل ویژهای در مورد شب بیست و سوّم ماه مبارک رمضان، مطرح شده است، دعا برای امام زمان ارواحنافداه است.
▪️« اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً »▪️
▪️و فرمودند هر وقت در شب بیست و سوّم یادت افتاد، باز هم این دعا را تکرار کن. نه این که یک بار بخوان، بلکه هرگاه یادت افتاد، باز بخوان.
▪️این همه تأکید برای خواندن این دعا در این شب و اصلًا ورود این دعا در شب بیست و سوّم ماه رمضان، اشاره به این دارد که لیلهالقدر رابطۀ مستقیم با حجّت خدا و با انسانِ کاملِ به معنا تمام دارد. و سیاق سورۀ قدر دلالت بر این دارد که لیلهالقدر، مستمر است. حادثهای نبوده که در زمان حیات رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم رخ داده باشد، بلکه یک جریان مستمر است.
▪️این لیلهالقدر هر سال در ماه رمضان مصداق پیدا میکند و چون لیلهالقدر هر سال وجود دارد و هر سال در لیلهالقدر ملائکه و روح نازل میشوند؛ پس باید بر کسی نازل شوند. در زمان رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بر ایشان نازل می شدند. در سایر زمانها چه؟
▪️پس در همۀ زمانها کسی مانند رسول الله، که در اوج قلّۀ کمال، و حجّت خداست، باید وجود داشته باشد تا در لیلهالقدر ملائکه و روح بر او نازل شوند.
▪️والّا اگر حجّت خدا نباشد، ملائکه و روح بر چه کسی نازل شوند؟ یکی از دلایل استمرار امامت و ولایت، خودِ همین سورۀ قدر است...
◾️«استاد مهدی طیّب»
#مراقبات_ماه_رمضان◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️من قال لَی
◾️دستورالعملی از آیت الله سیّد علی قاضی طباطبائی برای شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان◾️
▪️من قال لَیله ثلاث و عشرین مِن شَهر رَمضان ساجّداً ماتین و خَمسه عشرین مّره یا طُهرُ یا طاهِرُ یا طَهورُ یا طَیهورُ یا طَیهار نَزلت عَلیه الملائکه و طهرته تَطهیرا
▪️شب بيستوسوّم ماه مبارک رمضان نیمی از شب که گذشت، در حالی که شخص نه گرسنه و نه از زیاد خوردن سنگین باشد، با وضو رو به قبله، سر بر سجده گذاشته و این ذکر را «۲۲۵» بار تکرار نماید:
▪️«یا طُهرُ، یا طاهِرُ، یا طَهورُ، یا طَیهورُ، یا طَیهار»▪️
▪️وقتی این ذکر گفته میشود ملائکه نازل میشوند و در همان حالی که ذاکر سر بر سجده دارد، با آب رحمتِ الهی، جان و وجودش را از غبار معاصی و کدورتِ توجّه به عالم کثرت میشویند و به طهارت باطنی و درونی راه پیدا میکند، انشاءالله
« استاد مهدی طیّب »
☑️منابع :
▪️۱ - علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی- مطلع انوار –جلد ۲- صفحه ۱۱۴
▪️۲ - علامه حسن زاده آملی - هزار و یک نکته - نکته ۷۹۲
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
● آيات 34 - 33،آل عمران، قسمت اول ، بخش اول إِنَّ اللَّهَ اصطفَى ءَادَمَ وَ نُوحاً وَ ءَالَ إِ
آيات 34 - 33 آل عمران، قسمت اول
بخش دوم
● معناى اصطفاء (برگزيدن ) آدم و نوح و آل ابراهيم و آل عمران ، بر عالميان
حال ببينيم معناى اصطفا در نامبردگان در آيه شريفه چيست ؟.
اما اصطفاى آدم به اين معنا است كه او را اولين مخلوق و پديده از بنى نوع بشر قرار داده ، در زمين جايش داد و در اين باره فرمود: ((و اذ قال ربك للملائكه انى جاعل فى الارض خليفه )).
و نيز آن جناب اولين كسى است كه باب توبه برايش باز شد، و درباره توبه او فرمود: ((ثم اجتبيه ربه فتاب عليه و هدى )) و اولين كسى است كه برايش دين تشريع شد، و در آن باره فرمود: ((فاما ياتينكم منى هدى ، فمن اتبع هداى فلا يضل و لا يشقى )) و اين خصوصيات كه ذكر شد از مختصات حضرت آدم (عليه السلام ) است ، و فضائل بسيار بزرگى است كه كسى چنين فضائلى ندارد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 259
و اما نوح ، اولين پيامبر از پنج پيغمبر اولوا العزم است كه كتاب و شريعت برآنان نازل گرديد، كه بيانش در تفسير آيه : ((كان الناس امه واحده فبعث اللّه النبيين )) گذشت ، و در حقيقت نوح پدر دوم نوع بشر است ، (چون در داستان طوفان كسى به جز او و خاندانش در روى زمين زنده نماند، و خداى تعالى همين معنا را در آيه اى كه به وى سلام داده بيان نموده و فرموده : ((و جعلنا ذريته هم الباقين ، و تركنا عليه فى الاخرين ، سلام على نوح فى العالمين )).
#تفسیر_المیزان
#سوره_آل_عمران
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۰ ▪️مطلب را کمی عیانتر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه
#افطاری ۱۱
▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را میبیند و به او فرحناک میشود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی میگستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی.
▪️حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر میخواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی...
▪️نکتهی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کردهای چون عبادت وقتی بالا میرود و رفعت مییابد و روح عابد را عروج میدهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (قسمت دوم)◾️ ▪️در فرهنگ دنیای امروز، سع
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (قسمت سوم)◾️
▪️دنیای امروز دنیای کوتولههاست؛ قدّ انسان، شناخته شده نیست؛ قدر انسان شناخته شده نیست. گمان میشود اندازه و قدر انسان همین است که بشرِ امروز دارد.
▪️دنیای امروز، شب ظلمانییی است که حقیقت انسانیّت در آن ناشناخته است. و در این لیلهی دنیا، حقیقت انسانیّت با تمامیّتش است که قدر انسان را تعریف میکند.
▪️حقیقت و تمامیّت انسانیّت حجّت خداست. اینگونه ارتباط لیلةالقدر با انسان کامل آشکار میشود.
▪️در این لیل دنیا که قدر بشر، قدر انسان، قدر آدمیّت و انسانیّت ناشناخته است، حجّت خداست که قدر انسان را مشخّص میکند. ابعاد و عظمت حقیقت انسانی را به منصهی ظهور میگذارد و با شناخت و توجّه به اوست که دیگران مییابند که چقدر کوتاهند و آن وقت شاید نقطهی عطف و مبدأ تحوّلی در زندگیشان شکل گیرد.
▪️وقتی قدّ افراشتهی انسان کامل را در اخلاق، کمالات روحی، اندیشهها و افکار بلند و در عظمتهای معنوی و عرفانی ببینند، وقتی قدّ افراشتهی حجّت خدا را ببینند، شاید به فکر بیفتند که اندکی قد بکشند.
▪️لیلةالقدر نقطهی عطف حیات بشری است. اگر کسی به لیلةالقدر دست یافت و حجّت خدا را در لیلةالقدر درک و ملاقات کرد، تمامیت قدّ انسان را مشاهده کرده است.
▪️برای چنین کسی، آن شب، شبی است که فردای آن یومالقیامة خواهد بود. «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود. آن حقیقتی که سلام است؛ یعنی انسان کامل، سلامت کامل است. هیچ عارضهای در هیچ مرتبهای از مراتب ظاهر و باطن او وجود ندارد؛ او سلامت مطلق است. این که سلامت در مراتب مختلف وجود انسان یعنی چه، بحث مفصّلی است که اینجا فرصت پرداختن به آن نیست.
▪️حجّت خدا سلام است. وقتی حقیقت سلام را ببینیم، آن وقت بیماری خودمان را باور میکنیم. آن قدّ افراشته و قدر لیلةالقدری حجّت خدا را که ببینیم، آن وقت کوتاه بودن خودمان را درک میکنیم و امیدواریم لیلة القدر برای ما مبدأ تحوّل شود. اگر اینگونه شود، به بیداری و یقظه رسیدهایم و یقظه و بیداری، نقطهی آغاز سیر الیالله و نیلبه همهی کمالات انسانی است.
ادامه دارد ....
◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱◾️
#ماه_مبارك_رمضان
#لیلة_القدر
#امیرالمومنین_علیهالسّلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️راههای عبادات، روزه، شب زندهداری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راههای شوسه و آسفالتهاند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمیرساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژهاش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت الله بهجت قدس سره◾️
▪️وای به حال کسی که قرآن را کوچک بشمارد! وای به حال کسانی که عدیل قرآن (اهلبیت علیهمالسلام) را نشناسند و نسبت به آنها کورباطن باشند، که قطعاً نسبت به قرآن هم کورباطن خواهند بود؛
☑️زیرا کسی که عدیل قرآن را نشناسد، قرآن را نیز نشناخته است.
▪️گفته شده است: شیعه قرآن را کنار گذاشته و سنیها عترت را، ولی باید گفته شود: انسان هر کدام را ضایع کند، دیگری را هم باطناً ضایع کرده است، هر چند صورتاً ضایع نکند.
◾️در محضر بهجت، ج٢، ص٢٨۴◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۱ ▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلا
#افطاری ۱۲
◾️سخن دیگر اینکه مردم گمان میکنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گستردهی الهی بهرهی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان میبرند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان میتواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانهی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد میشود و مورود و مضیف خدا جان صائم میشود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان!
#ح_م
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
▪️ ۱- غسل
▪️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
▪️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️۴- دعاى شب بيست و هفتم :
▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار میکردند:
◾️اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ
◾️ #ماه_رمضان ۸۵/۰۷/۲۵◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei