کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۰ ▪️مطلب را کمی عیانتر بگویم: خداوند متعال فرمود: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا اُجْزَي بِه
#افطاری ۱۱
▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلاء را مظهر است فقط هموست لذا حق او را میبیند و به او فرحناک میشود و فرح حق به مشاهده او که جلوه اتمّ خود است فیض را از ذات تا تعینات خلقی میگستراند و این همان جزای اوست. این سخن را دریاب و مغتنم بدان تا به معرفت نورانیت آن ذوات اقدس ارتقاء یابی.
▪️حال که صوم، علی وصی علیه السلام است پس هرچه را که او سه طلاقه کرده است نباید به او نزدیک کنی؛ خوردن و آشامیدن و رفث و گناه و... همه دنیاست و مولای ما دنیا را سه طلاقه نمود و ریسمانش را بر گردن آن انداخت. حال اگر میخواهی به صوم و صلاة مظهر او شوی باید در حالت صوم از دنیا امساک کنی وگرنه صائم نیستی...
▪️نکتهی دیگری بگویمت تا سرّ عدم مماثلت روزه در میان عبادات مکشوفت شود: در متن هر عمل عبادی دیگر، اگر صائم نباشی روح عبادت را ضایع کردهای چون عبادت وقتی بالا میرود و رفعت مییابد و روح عابد را عروج میدهد که در متن آن غیر حق داخل نشود لذا چون به نماز ایستادی، باید صائم باشی تا نمازت بالا رود؛ صامَ الصَّلاة. مصلی باید توجهش را از دنیا به خدا و یا ولی خدا منصرف کند و این یعنی ترک کردن خیال دنیا و تعلقات آن؛ ورنه نماز را که ولایت علوی است با دنیا مخلوط کرده و حال آنکه صاحبش آنرا طلاق داده است...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (قسمت دوم)◾️ ▪️در فرهنگ دنیای امروز، سع
◾️ راز تقارن لیالی قدر با شهادت امیرالمؤمنین علیهالسّلام (قسمت سوم)◾️
▪️دنیای امروز دنیای کوتولههاست؛ قدّ انسان، شناخته شده نیست؛ قدر انسان شناخته شده نیست. گمان میشود اندازه و قدر انسان همین است که بشرِ امروز دارد.
▪️دنیای امروز، شب ظلمانییی است که حقیقت انسانیّت در آن ناشناخته است. و در این لیلهی دنیا، حقیقت انسانیّت با تمامیّتش است که قدر انسان را تعریف میکند.
▪️حقیقت و تمامیّت انسانیّت حجّت خداست. اینگونه ارتباط لیلةالقدر با انسان کامل آشکار میشود.
▪️در این لیل دنیا که قدر بشر، قدر انسان، قدر آدمیّت و انسانیّت ناشناخته است، حجّت خداست که قدر انسان را مشخّص میکند. ابعاد و عظمت حقیقت انسانی را به منصهی ظهور میگذارد و با شناخت و توجّه به اوست که دیگران مییابند که چقدر کوتاهند و آن وقت شاید نقطهی عطف و مبدأ تحوّلی در زندگیشان شکل گیرد.
▪️وقتی قدّ افراشتهی انسان کامل را در اخلاق، کمالات روحی، اندیشهها و افکار بلند و در عظمتهای معنوی و عرفانی ببینند، وقتی قدّ افراشتهی حجّت خدا را ببینند، شاید به فکر بیفتند که اندکی قد بکشند.
▪️لیلةالقدر نقطهی عطف حیات بشری است. اگر کسی به لیلةالقدر دست یافت و حجّت خدا را در لیلةالقدر درک و ملاقات کرد، تمامیت قدّ انسان را مشاهده کرده است.
▪️برای چنین کسی، آن شب، شبی است که فردای آن یومالقیامة خواهد بود. «سَلامٌ هِيَ حَتّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود. آن حقیقتی که سلام است؛ یعنی انسان کامل، سلامت کامل است. هیچ عارضهای در هیچ مرتبهای از مراتب ظاهر و باطن او وجود ندارد؛ او سلامت مطلق است. این که سلامت در مراتب مختلف وجود انسان یعنی چه، بحث مفصّلی است که اینجا فرصت پرداختن به آن نیست.
▪️حجّت خدا سلام است. وقتی حقیقت سلام را ببینیم، آن وقت بیماری خودمان را باور میکنیم. آن قدّ افراشته و قدر لیلةالقدری حجّت خدا را که ببینیم، آن وقت کوتاه بودن خودمان را درک میکنیم و امیدواریم لیلة القدر برای ما مبدأ تحوّل شود. اگر اینگونه شود، به بیداری و یقظه رسیدهایم و یقظه و بیداری، نقطهی آغاز سیر الیالله و نیلبه همهی کمالات انسانی است.
ادامه دارد ....
◾️در محضر استاد مهدی طیّب ۱۹ مرداد ۹۱◾️
#ماه_مبارك_رمضان
#لیلة_القدر
#امیرالمومنین_علیهالسّلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️راههای عبادات، روزه، شب زندهداری، ذکر، دعا، ریاضات و صبر که از پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام رسیده است هم راه خداست. اینها راههای شوسه و آسفالتهاند. بعضی اصحاب به پیامبر و ائمّه علیهم السّلام اصرار زیادی کردند که چه کنیم زودتر به مقصد برسیم؟ این بود که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم راه میانبر را نشان داد و فرمود: هر کس علی و حسین علیهما السّلام را دوست بدارد، زودتر به مقصد میرسد. فرمود هر کس علی علیه السّلام را دوست بدارد، معصیت به او ضرر نمیرساند و کسی که در مصیبت حسین علیه السّلام مژهاش به اشک نمناک شود و حتّی کسی که بدون اینکه اشکش جاری شود، با ادب در مجلس عزای حسین علیه السّلام بنشیند و خودش را شبیه گریه کنندگان نماید، بهشت بر او واجب میشود. راه محبّت راه میانبر است.
▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباح الهدی
تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیت الله بهجت قدس سره◾️
▪️وای به حال کسی که قرآن را کوچک بشمارد! وای به حال کسانی که عدیل قرآن (اهلبیت علیهمالسلام) را نشناسند و نسبت به آنها کورباطن باشند، که قطعاً نسبت به قرآن هم کورباطن خواهند بود؛
☑️زیرا کسی که عدیل قرآن را نشناسد، قرآن را نیز نشناخته است.
▪️گفته شده است: شیعه قرآن را کنار گذاشته و سنیها عترت را، ولی باید گفته شود: انسان هر کدام را ضایع کند، دیگری را هم باطناً ضایع کرده است، هر چند صورتاً ضایع نکند.
◾️در محضر بهجت، ج٢، ص٢٨۴◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۱ ▪️امام ظل ممدود و نفس رحمانی و جلوهی اتمّ حق است و آنکه کمالِ کمال جلاء و کمال استجلا
#افطاری ۱۲
◾️سخن دیگر اینکه مردم گمان میکنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد در حالیکه تجلی رمضان در نفوس است. هرچند زمان و مکان نیز به رحمت گستردهی الهی بهرهی خود را از شهر رمضان و جلوه اسم رمضان میبرند اما حساب تجلی آن در نفوس انسانی مطلب دیگری است. انسان و دیگر مخلوقات عالم طبیعت زمانمند و در زمان هستند اما انسان میتواند از زمان فراتر رود و با زمان باشد یعنی دهری و سرمدی گردد و با زمان معیت قیومی پیدا کند یعنی او روح زمان شود و زمان و مکان به او شرافت یابد لذا اکثری مردم «در» شهر رمضان هستند اما خواص رهیده از زمان، «با» شهر رمضان هستند یعنی اسم مبارک رمضان در جان ایشان متجلی شده و در عین در شهر بودن، با حقیقت ماه رمضان معیت دارند. چنین کسی به ضیافتخانهی الهی وارد شده است؛ «نِعمَ الوِرْدُ المَورُود». هرکه را خدا توفیق دهد که وارد مضیف اقدس خدا شود، اینگونه است که حق بر او وارد میشود و مورود و مضیف خدا جان صائم میشود، این سخن را نیک دریاب و مغتنم بدان!
#ح_م
◾️مراقبات شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️این شب، شب مبارک و فوقالعادهای است و اعمالی برای آن ذکر شده است:
▪️ ۱- غسل
▪️۲- روايت شده است كه حضرت زين العابدين عليه السّلام اين دعا را، در اين شب از اوّل تا آخر شب مكرّر مىخواند:
▪️اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
▪️خدايا روزيم كن دورى گزيدن از خانۀ فريب و بازگشت به سوى خانۀ جاويدان و آماده شدن براى موت [قطع دلبستگی از دنیا] پيش از رسيدن فوت.
▪️۳- دعایی براى اين شب، از رسول گرامى اسلام صلّى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه مجموعهاى از آيات قرآن است:
▪️ربَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ
▪️ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْمِيعادَ
▪️ربَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ
▪️ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً
▪️ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِماماً
▪️ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ
▪️ربَّنا لا تَجعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا
▪️ربَّنَا اغفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإِخوانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونا بِالْإِيمانِ وَ لا تَجعَلْ فِي قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
▪️صلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ استُرْ عَلَيَّ ذُنُوبِی وَ عُيُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إِنَّكَ الرَّئوفُ الرَّحِيم
▪️پروردگارا، ايمان آورديم، پس گناهان ما را بيامرز و بدىهايمان را بپوشان و همراه با نيكان بميران.
▪️پروردگارا، آنچه را كه به فرستادگانت وعده دادهاى به ما عطا كن و در روز قيامت رسوايمان مكن، به راستى كه تو هرگز خلف وعده نمىكنى.
▪️پروردگارا، دو بار ما را ميرانده و دو بار زنده گردانيدهاى، به گناهان خود اعتراف مىكنيم، آيا راهى براى بيرون آمدن [از عذاب تو] وجود دارد؟
▪️پروردگارا، عذاب جهنم را از ما منصرف گردان، زيرا به راستى عذاب آن زيانبار است.
▪️پروردگارا، همسران و نسل ما را نور چشم ما قرار ده و ما را پيشواى تقواپيشگان بگردان.
▪️پروردگارا، بر تو توكّل نموديم و بهسوى تو بازگشتيم و بازگشت [همگان] به سوى تو است.
▪️پروردگارا، ما را گرفتار در دست كافران قرار مده.
▪️پروردگارا، ما و برادران ما را كه پيش از ما ايمان آوردهاند، بيامرز و كينه به مؤمنان را در دل ما قرار مده. پروردگارا، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️بر محمّد و خاندان او درود فرست و عيبهاى مرا بپوشان و به حق محمّد و آل محمّد مرا بيامرز، به راستى كه تو بسيار مهرورز و مهربان هستى.
▪️۴- دعاى شب بيست و هفتم :
▪️يا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاكِنا وَ جَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلا ثُمَّ قَبَضْتَهُ [إِلَيْكَ ] قَبْضا يَسِيراً يَا ذَا الْجُودِ وَ الطَّوْلِ وَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْآلاءِ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ يَا قُدُّوسُ يَا سَلامُ يَا مُؤْمِنُ يَا مُهَيْمِنُ يَا عَزِيزُ يَا جَبَّارُ يَا مُتَكَبِّرُ يَا اللَّهُ يَا خَالِقُ يَا بَارِئُ يَا مُصَوِّرُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ لَكَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْيَا وَ الْكِبْرِيَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
▪️و أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِي عِلِّيِّينَ وَ إِسَائَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی يَقِينا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِيمَانا يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّی وَ تُرْضِيَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِيقِ وَ ارْزُقْنِی فِيهَا ذِكْرَكَ وَ شُكْرَكَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِيقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️
▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد علیه السّلام در شب ببست و هفتم ماه مبارک رمضان از ابتدای شب تا صبح آن را مرتب تکرار میکردند:
◾️اللَّهُمَّ ارزُقنی التَّجافیَ عَن دَارِالغُرورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دارِالخُلُودِ وَالاستِعدادَ لِلموتِ قَبْلَ حُلولِ الفَوتِ
◾️ #ماه_رمضان ۸۵/۰۷/۲۵◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️مراقبۀ شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان◾️ ▪️دعای کوتاه و بسیار عمیق که روایات شده حضرت امام سجّاد ع
◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت اول◾️
▪️دعایی کوتاه ولی بسیار عمیق از امام سجاد (علیه السلام) روایت شده است که حضرت در شب بیستوهفتم از ابتدای شب تا به صبح، بارها تکرار می کردند. این دعا سه جمله است؛ امّا دریایی از معارف در آن وجود دارد.
▪️اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ ؛ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ
#شرحی_بر_فراز_اول_دعا:
1⃣اَللَّـٰـهُمَّ ارْزُقنِی التََّجافِیَ عَن دارِ الْغُرُورِ
▪️خدایا به من روزی کن از این دار غرور پهلو خالی کنم. حمّالی این خانه ی دروغین را نکنم و تن زیر بار این خانه ی پلید ندهم.
▪️دنیا دارالغرور و سرای فریب است. انسان را گول می زند. نیست؛ امّا خود را هست نشان می دهد. به سراب می ماند که از دور آب می نماید؛ امّا درحقیقت هیچ نیست؛ سایه و توهّم است.
▪️قرآن کریم فرمود: كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحسَبُهُ الظَّمآنُ ماءً ؛ (۳۹ سوره ی نور)
▪️مثل سرابی در یک دشت گسترده ی تفتیده که تشنه کام از دور آن را آب می پندارد؛ امّا وقتی بعد از تقلاّهای بسیار به آن می رسد، لَم يَجِدهُ شَيئاً، می بیند هیچچیز نیست. دنیا از دور نمود و جلوه ای دارد؛ امّا حقیقتش نیستِ صرف است. انسان تا غافل است و از دور به سراب نگاه می کند، هیچ تفاوتی با آب نمیبیند و به یقین مطمئن میشود آب است. تا وقتی انسان در خواب رؤیا میبیند، ذرّه ای تردید ندارد که آنچه می بیند، عین واقعیّت است. وقتی آن فرد به سراب نزدیک شد و آن بهخوابرفته بیدار شد، هیچ اثری از آنچه می دید باقی نمیماند.
▪️امام سجّاد از خدای متعال می خواهد و ما هم به اقتدای امام سجّاد از خدا بخواهیم به ما توفیق دهد دیگر پهلو زیر بار دنیا ندهیم. دیگر بس است! هرچه حمّالی دنیا را کردیم؛ هرچه دنبال دنیا و جلوه های دنیا دویدیم؛ از پول و ثروت، نام و شهرت، پست و مقام، لذّت و شهوت، منیّت های خودمان، بس است! دیگر دنبال دنیا نرویم .
ادامه دارد....
◾️در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ۲۷ مهر ۸۵◾️
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر انسانی ، لایقِ دریافت اسرار الهی نیست .
▪️از بس روایات و آیات ، سطحی معنا شده که حرف زدن در گذشته و حال ، بسیار زحمت دارد .
بزرگان و اهل بیت ، کُدها و اَسرارها برای کمال و هدایت انسانها در سینه داشتند.
اما مردمِ جاهل بجای طلبِ این حقایق ، از تعداد موی سر خود سوال می کردند.
مردم ارزش و قدر این اسرار را نمی دانستند.
▪️اسرار باید در صندوق ،پنهان بمانند.
شاگردان باید ارتقاء وجودی پیدا کنند ، از شاگردیِ سرِشب ، به شاگردِ سحری تبدیل شوند که دیگر نیاز به حرف زدنِ ظاهری نباشد.
وبا اتحاد با جانِ صاحب سِرّ ، اسرار را بگیرند.
▪️اسرار ، از صاحب سِرّ ، طلب استتار میکنند و میگویند اگر کسی را هم پیدا کردید که به حقیقت ، طلبِ سِرّ میکند و میخواهید به او سِرّ بدهید ، او هم مستتر و پوشیده باشد .
پوشیده از پوشیده طلب سِرّ کند ، سنخیت است و مشکلی ندارد
چون او هم اهل کتمان است.
▪️بهترین صله رحم ِشما ، تفکّر در نظام هستی است. که در قرآن هم بسیار تاکید شده است.
و قدر دانستن این نظام هستی ، و مذمّت نکردنِ آن است.
▪️ان شاالله حقایق برای ما هم منکشف شود...افطار روی دهد.
یک حرفِ بیخود یک نگاه ، یک کلام نابجا و.... ما را از افطار واقعی دور میکند.
▪️در خلوت خانه آفاق و انفس باید نشست ، تا دید چه خبر می شود.
با چشم ظاهری آن آفتاب و این زمین و این سنگ است وآن غذا و....است
خود گم کرده ، چنین بیند..
اما طورِ وجودی که عوض شود می بینید ، عالَم سراسر عقل است و حیاتِ محض
▪️هم باطن است و هم ظاهر
همه دارای شعورند ....
▪️اما گوش بشر که ظاهر است؛ و در مرتبه مادّه ، نمی شنود ، نمی بیند ، لذا قلبش آماده نیست
▪️باید از بشریّت خارج شد تا دید و شنید و یافت .
◾️جلسه ۲۱ فصل ۶ شرح فص فاطمیه #استاد_صمدی_آملی ◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀
@mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِیطالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ»
@mohamad_hosein_tabatabaei
فَحُبُّك راحَتي في کُلّ حینٍ
وَ ذِکْرُك مُونِسي في کُلّ حالي...
#یاحسین
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - (قسمت دوم)◾️
▪️اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن دارِ الغُرورِ
وَالإنابَةَ إلى دارِ الخُلودِ
وَالاستِعدادِ لِلمَوتِ قَبلَ حُلولِ الفَوتِ
2⃣ وَ اْلاِنابَةَ اِلىٰ دارِ الْخُلُودِ؛
▪️خدایا به ما روزی کن که به خانه ی جاودانگی و حقیقت ماندگار هستی روی آوریم؛ به آن هست پایدار، آنجا که بویی از نیستی در آن نیست؛ دار القرار و دار البقاء است.
▪️خدایا چنان کن که رویکردمان به سمت آخرت و حقایق ماندگار عالم باشد و این جلوه های فریبنده ما را بیراه نکند. حقایق گرانبها و گوهرهای ارزشمند عالم هستی هدف ما شود.
▪️آن عرصه ای که خدای متعال در آن تجلّی تام می کند، عرصه ی قیامت، جهتگیری و آرمان ما باشد. به باطن راه پیدا کنیم؛ به باطنی که حقیقت است؛ نه این ظاهری که فریبنده و دروغین است. به هرچه ماندگار است روی آوریم و از هرچه گذراست، بگذریم.
▪️لفظ گذرا هم با ارفاق و تسامح است. دنیا نیست؛ نه اینکه هست و روزی میگذرد و از بین می رود.
كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ ؛ نفرمود فانی خواهد شد؛ هماکنون فانی است.
▪️هم موت و هم فنا اکنون وجود دارد. همین الآن در موتیم، امّا حواسمان پرت است؛ خوابیم و نمی بینیم.
▪️خداوند به پیامبرش فرمود: اِنَّكَ مَيِّتٌ وَ اِنَّهُم مَيِّتُونَ ؛ نفرمود در آینده خواهی مرد؛ بلکه اکنون مردهای؛ دیگران هم مردهاند؛ ولی #موت را در وجود خود پیدا نکردند. بههمین ترتیب كُلُّ مَن عَلَيها فانٍ، یعنی همهچیز در این عالم، همین الآن فانی است و هستی ندارد. این جنبه های ناپایدار فقط نمود و جلوه ای دارند؛ وجودی ندارند.
▪️خدایا به ما روزی کن، فریب این جلوه ها را نخوریم و به آن هست پایدار و جاودان رو کنیم؛ به آنچه واقعاً هست؛ وَ يَبقىٰ وَجهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ اْلاِكرامِ ؛ تنها وجه پروردگارت که دارای جلال و اکرام است، باقی است.
▪️آن هستی که نیست به آن راه ندارد. دنیا، نیستی است که اصلاً هست به آن راه ندارد. و راه بین دنیا و آخرت، برزخ، آمیزه ای از هست و نیست است. #دنیا، نیستِ صرف و #آخرت، هستِ صرف است.
▪️خدایا به ما توفیق ده هدفمان را، آن هستِ صرف و پایدار، آن هستِ جاودان و باقی قرار دهیم؛ نه این جلوه ی فانی و هیچ محض.
◾️در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ٢٧ مهر ٨٥◾️
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم #موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - (قسمت دوم)◾️ ▪️اللَّهُمَّ ارزُقني التَّجافي عَن
◾️دعای امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم - قسمت پایانی◾️
3⃣ وَ الاِسْتِعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ حُلُولِ الْفَوتِ:
▪️خدایا به ما روزی کن پیش از آنکه فوت ما فرا رسد، آمادگی موت پیدا کنیم.
#موت غیر فوت است. موت، قطع تعلّق از دنیا و دامن برچیدن از دنیاست. امّا فوت، همان مرگی است که دست و پاهای شخص را رو به قبله دراز میکند و جنازهاش را دفن میکنند. موت قطع دلبستگی از دنیا و خیره نبودن بر این جلوهی ناپایدار است. نگاه برداشتن از دنیا و دل شستن از محبّت دنیاست.
▪️خدایا استعداد موت را روزیِ ما کن؛ مثل غافلان، موتمان هنگام فوت فرا نرسد. غافلان به موت اضطراری نائل میشوند؛ یعنی تا زندهاند، دل از این معشوقهی طنّاز دنیا نمیکَنند. این معشوقهی پیر فرتوت، با مشّاطهگری و آرایش سحرآمیز، چهرهی زشت و کریه خود را آراسته و به صورت یک نوعروس جوان دلربا درآورده است؛ والاّ باطن دنیا، بسیار زشت و پلید است.
▪️اکثریّت مردم که همین جلوهی ظاهری را میبینند، گول آرایش و تزیین دنیا را میخورند و تا زندهاند، دل از محبّت دنیا نمیشویند؛ تا اینکه بالاخره حضرت عزرائیل برسد و آنان را بهزور از آغوش این معشوقه بیرون کشد و به موت اضطراری نائل شوند. این متعلّق به اکثریّت خلق است که غافلند. امّا اقلّیّتی که به زشتی این عجوزه و عفریته و دیو وحشتناک، پی بردند و دانستند زیبایی و جذّابیت او حقیقتی ندارد، با اختیار از آغوش او بیرون آمدند.
▪️آنان به پست و مقام، نام و شهرت، لذّت و شهوت و تمام این چیزهای خیالی دل نمیبازند؛ درمییابند که دنیا نیست و با سحر، خود را هست جلوه میدهد؛ پس در حالی که زنده هستند، دل از محبّت دنیا میشویند و به موت نائل میشوند.
▪️تعلّق حجاب است و بیحاصلی
چو پیوندها بگسلی واصلی
▪️پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: مُوتُوا قَبلَ اَن تَمُوتُوا: قبل از آنکه به اضطرار و اجبار، شما را به موت نائل کنند، با اختیار از موت استقبال کنید؛ و استعداد موت در خود ایجاد کنید. یعنی دلبستگی و چسبندگی به دنیا از بین برود؛ نه اینکه بمیریم.
⁉️ ▪️چرا مرگ و جداشدن از دنیا سخت و دردناک است؟ چون به دنیا چسبیدهایم، کندهشدنمان دردناک و وحشتناک میشود. گفتیم مثل چسب زخمی که به قسمتی از پوست بدن که مو دارد، چسبیده است. وقتی میخواهند این چسب را بکنند، با هر تکان، چندین مو از ریشه کنده میشود. انسانی که ذرّهذرّه و سلّولسلّول وجودش به دنیا چسبیده، وقتی میخواهند همهی وجودش را از دنیا بکنند، چه درد وحشتناکی دارد! سختی جاندادن بهدلیل دلبستگی به دنیا و محبّت دنیاست.
◾️در محضر استاد مهدی طیّب - جلسهی ٢٧ مهر ٨٥◾️
#ماه_مبارك_رمضان #شب_بیست_و_هفتم
#موت_و_فنا
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وداع با آخرین جمعهی ماه مبارک رمضان◾️
☑️جابربنعبداللهانصارى نقل مىكند:۱
▪️دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي [بَصُرَ بِي] قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ:
▪️در آخرين جمعهى ماه رمضان به خدمت رسول خدا صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم رسيدم. وقتى چشم مباركش به من افتاد، فرمود:
▪️اى جابر! اين آخرين جمعهى ماه رمضان است؛ پس با آن وداع كن و بگو:
▪️اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوما:
ً
▪️خداوندا! اين ماه رمضان را آخرين ماه روزهدارى ما قرار مده و اگر قرار دادى، ما را مشمول رحمت خود قرار ده؛ نه نوميد و محروم از آن.
▪️فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ
إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِه:
▪️زيرا هركس اين دعا را بخواند، به يكى از دو نيكى دست مىيابد؛ يا ماه رمضان سال آينده را درك مىكند و يا به آمرزش و رحمت الهى مىرسد.
◾️۱. سیّدبنطاووس، اقبالالاعمال( ط- القديمة)، ص ۲۴۳◾️
#ماه_مبارك_رمضان
#حدیث
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️بیشتر لغزشهای بشر ریشه در آن دارد که دارایی پیامبران (صلی الله علیه واله) را دارایی نمیشمارد. ازاینرو درپی دستیابی به آن بر نمیآید. اما امور حسی و علمی را دارایی پنداشته و همه تلاش خود را برای دستیابی و گسترش آن بهکار میگیرد.
▪️انسان باید بپذیرد که پیامبران (علیه السلام) یک دارایی واقعی داشتند که برتر از حس و علم است. گرچه انسان در آغاز نمیتواند برتری نبوت را بهتفصیل دریابد، اما اجمالا بهکمک عقل میتواند این دارایی را باور کند. اگر باور کرد آنگاه درپی تحصیلش بر میآید وگرنه دنبال آن نخواهد رفت؛ «ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ».
▪️ایمان به غیب همان باور به دارایی نبوتی است که پیامدهای آن عبادات ظاهری است. عبادات دستورالعملهایی است که نور نبوت را در آدم شکوفا کند. اما نخست باید آنرا باور کنیم.
▪️اینکه حضرت سجاد (علیه السلام) در شب ۲۷ رمضان از آغاز تا انجام شب، از خداوند «تجافی از دار غرور» و «الموت» را درخواست میفرمود برای ما یک درس است؛ زیرا بهترین انسان در بهترین زمان، بهترین درخواست را خواهد داشت. و بهترین درخواست همین گذر از فریب دنیا و بازگشت به دامان حقیقت است که همه اینها با الموت [فنا] رخ میدهد.
▪️ما باید در این تقاضای حضرت سجاد (علیه السلام) بیاندیشیم و از اصرار ایشان دریابیم که یک دارایی برتری درمیان است که فراتر از حس و علم است. باور این نکته کلید راهیابی به بیت نبوت خواهد بود.
#استاد_محمود_امامی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#افطاری ۱۲ ◾️سخن دیگر اینکه مردم گمان میکنند ماه رمضان در عالم طبیعت و در زمان و مکان جلوه دارد
#افطاری ۱۳
▪️در هر مهمانی رسم این است که مهمان بر میزبان وارد می شود اما در ضیافت الهی اینگونه است که جان صائم، مورود و مضیف الهی میشود و حق بر چنین جانی وارد میشود لذا وارد و ورد و مورود یکی میشود که آنجا خانه وحدت است. و اینکه درهای بهشت گشوده و ابواب جهنم بسته میشود و شیاطین به غل و زنجیر کشیده میشوند مربوط به صاحبان نفوسی است که به ضیافت الهی وارد شده باشند.
▪️مضیف خدا قرقگاهی است که شیاطین بدانجا راه ندارند و ابواب جهنم محکم بسته است چون آن ضیافتخانه دار وحدت است و جهنم مربوط به کثرات میباشد. وحدت همان بهشت موعود است و از سویی جنت ستر و پوشش است و روزهدار در عملی که در واقع عمل نیست بلکه ترک است و مثل ندارد وارد میشود و چون روزه ترک است و عمل وجودی نیست که در دیدگان ظاهر گردد و با اعضا و جوارح صورت گیرد از آن جز خدا آگاه نیست پس از غیر خدا مستور و پوشیده است. خواب چنین کسی عبادت و نفس کشیدنش تسبیح است پس بکوش تا به این ضیافتخانه وارد شوی...
#ح_م
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 🔟 ▪️هر چیزی در عالم که از مقام علم به مقام عین و عالم طبیعت تنزل پیدا میکند،
#وقت ، نفحه لیلةالقدر 1⃣1⃣
▪️پیغمبر صلی الله علیه و آله میفرماید که يَا عَلِيّ! مَا مِنْ عَبْدٍ لَقِيَ اَللَّهَ يَوْمَ يَلْقَاهُ جَاحِداً لِوَلاَيَتِكَ إِلاَّ لَقِيَ اَللَّهَ بِعِبَادَةِ صَنَمٍ أَوْ وَثَنٍ. یا علی! در قیامت هر کسی که منکر ولایت تو باشد، ولو اینکه شب و روزش را در نماز بگذراند، و حتی در خانه خدا نماز بخواند، او را بت پرست محشور خواهیم کرد. موحد کیست؟ موحد کسی است که علی علیهالسلام را بشناسد. موحد کسی است که از مجرای امیرالمؤمنین و ائمه اطهار علیهم السلام خدا را پرستش کند؛ بِنا عُبِدَ الله و بِنا عُرِفَ الله. جناب بلقیس را ببینید! معرفت ایشان بسیار ستودنی است. وقتی حضرت سلیمان نامهای به او فرستاد گفت: قَالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ • إِنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ (نمل/۲۹ و ۳۰). بلقیس با همین بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ اسلام آورد، اسلام او چگونه بود؟ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (نمل/۴۴). من، "با سلیمان" به خدا ایمان آوردم... با سلیمان... با امام زمان... با موحد! توحید بدون موحد مطلقا شناخته نمیشود. تسبیح و تقدیس ملائکهی عظام الهی به انسان کامل بر میگردد، روایات ما میگویند که جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و... همگی به تسبیح مولا علی بن ابیطالب علیهما السلام تسبیح گو هستند. در معراج به پیغمبر صلوات الله علیه و آله نشان میدادند که این هیکلی که به شکل علی بن ابیطالب ساخته شده و تو او را میبینی، ما همه از آن رایحه میگیریم... از او وجود و رزق میگیریم. او نباشد ما بیحالیم... ملائکةالله خدمهی علی بن ابیطالب و انسان کامل هستند. خود مولا در خطبه البیان میفرمایند أنا الَّذی خَدَمَني جِبرائیل وَ میکائیل... جبرئیل قرآن را نیاورده تا به پیغمبر بدهد بلکه او شأنی از شئون خود پیغمبر است.
▪️در قرآن داریم که وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا (انسان/۸). گویا امام حسن و امام حسین علیهماالسلام مریض شده بودند. امام علی و حضرت فاطمه زهرا صلوات الله علیهما نذر کردند که ۳ روز روزه بگیرند تا اینها خوب بشوند. روز اول که روزه گرفته بودند، در لحظهی افطار مسکینی آمد و در زد. حضرت در را باز کردند و آنچه که در سفره داشتند به او تقدیم کردند. روز دوم در دم افطار، یتیمی آمد و امیرالمؤمنین و حضرت زهرا غذای افطار را به او دادند. روز سوم نیز اسیری آمد و در زد و باز هم آنچه برای افطار در سفره داشتند به او دادند و خود چیزی نخوردند و گفتند إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا (انسان/۹). این مسکینی که به این در آمد که بود؟ آن یتیم و اسیر که بودند؟! میگوید که هر سه، جبرائیل امین بود که در قالب سائل و یتیم و اسیر به در خانهی مولا آمد تا بگوید منِ فرشتهی مقرب درگاه الهی، نیازمند درگاه شما هستم و آنان نیز خواستند بگویند که ما مظهر هُوَ يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ هستیم. طعام میدهیم ولی خودمان طعام نمیخوریم. طعام خوردن نقص است... طعام اهلبیت علیهمالسلام نور است. نمیخواهیم طبیعت امام را انکار کنیم و بگوییم او غذا نمیخورد بلکه امام به حیث آن حقیقت و نورانیتش، مظهر يُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ است.
▪️این آیه قرآن که میفرماید مَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (اسراء/۷۲)، هرکس که در این دنیا کور باشد، در آخرت نیز کور محشور خواهد شد، این کوری به بحث امیرالمؤمنین علیهالسلام و ولایت او برمیگردد. هرکسی نسبت به ولایت آقا کور باشد، در آخرت نیز کور محشور میشود. هرکسی محب امیرالمؤمنین باشد بصیر محشور خواهد شد. میفرماید که يَا أباذَر يُؤتي بِجاحِدِ وِلايَةِ عَلي يَومُ القِيامة أصَمُّ وَ أعمَى وَ أبكَم. در روز قیامت، آن کس که منکر علی باشد میآید در حالی که هم کور و هم کر و هم لال است. اگر انسان بخواهد بینا شود و قدر وقت را بداند، باید به ذوات مقدس اهلبیت علیهمالسلام توجه کند.
#ح_م
☑️رمز دائمی شدن برکات ماه رمضان
▪️ماه رمضان تمرین میهمانِ خدا بودن است تا در تمام ماههای سال خود را میهمان خدا بدانیم و همۀ عمر در روزه باشیم ...
◾️۸۴/۰۴/۱۶ استاد مهدی طیب
#ماه_رمضان◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات شب آخر ماه مبارک رمضان◾️
▪️شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است:
▪️اوّل: غسل.
▪️دوم: زيارت امام حسين عليه السّلام.
▪️سوم: خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه:
أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
▪️چهارم: اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند:
▪️اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ
▪️خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانهات پناه میآورم از اينكه سپيدۀ اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجۀ كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى.
▪️پنجم: بخواند:
▪️یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجری البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا (به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد)
▪️ششم: ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كردهاند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفۀ كامله باشد.
▪️سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد:
▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی
▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزهام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه میآورم از اينكه سپيدۀ اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى.
پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند.
▪️سيّد بن طاووس و شيخ صدوق از جابر بن عبدالله انصارى روايت كردهاند كه در جمعۀ آخر ماه رمضان خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم رسيدم، چون نظر آن حضرت بر من افتاد، فرمودند: اى جابر اين آخرين جمعه از ماه رمضان است، پس آن را وداع كن و بگو:
▪️اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوما وَ لا تَجْعَلْنِی مَحْرُوما
▪️خدايا اين ماه را آخرين بار روزهداری ما قرار مده، و اگر قرار دادى پس مرا رحمت شده قرار بده و محروم از رحمت قرار مده.
▪️زيرا كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يكى از دو خصلت نيكو ظفر مىيابد؛ يا به رسيدن ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بىانتها.
▪️هفتم: سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت كردهاند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت:
▪️سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «توحید» ۱۰ بار
و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد:
▪️سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ
▪️و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند.
و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد:
▪️يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا
▪️سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد.
▪️و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفر لنا ذنوبنا» تا آخر بگويد:
▪️اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی
▪️گناهم را بیامرز، و روزه و نماز و شب زنده داریام را بپذیر
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای روز آخر ماه مبارک رمضان - #اقبال_الاعمال◾️
▪️سیّد بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال برای روز آخر ماه مبارک رمضان این دعا را نقل کرده است:
▪️اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ تَفَضَّلْتَ عَلَيْنَا فَهَدَيْتَنَا وَ مَنَنْتَ عَلَيْنَا فَعَرَفْتَنَا وَ أَحْسَنْتَ إِلَيْنَا ، فَأَعَنْتَنَا عَلَى أَدَاءِ مَا افْتَرَضْتَ عَلَيْنَا مِنْ صِيَامِ شَهْرِكَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَكَ الْحَمْدُ بِمَحَامِدِكَ كُلِّهَا عَلَى جَمِيعِ نَعْمَائِكَ كُلِّهَا حَتَّى يَنْتَهِيَ الْحَمْدُ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى [تَرْضَاهُ] وَ هَذَا آخِرُ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَإِذَا انْقَضَى فَاخْتِمْهُ لَنَا و الشهادة [بِالسَّعَادَةِ] وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ الْكَثِيرِ الطَّيِّبِ الَّذِي لَا حِسَابَ فِيهِ وَ لَا عَذَابَ عَلَيْهِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَ الْعِتْقِ مِنَ النَّارِ وَ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْهُ وَ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِأَفْضَلِ الْخَيْرِ وَ الْبَرَكَةِ وَ الْكَرَامَةِ وَ السُّرُورِ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِي وَ وَالِدَيَّ وَ ذُرِّيَّتِي يَا كَرِيمُ، اللَّهُمَّ هَذَا (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ [أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ] هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ) وَ قَدْ تَصَرَّمَ فَأَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ مِنْ هَذَا الْيَوْمِ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِي بِهَا [عَلَيْهَا] يَوْمَ أَلْقَاكَ ، أَيْ مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ أَيْ كَاشِفَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ عَنْ أَيُّوبَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ وَ هَبْ لِي فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ كُلُّ تَبِعَةٍ وَ ذَنْبٍ لَكَ قِبَلِي، وَ اخْتِمْ لِي بِالرِّضَا عَنِّي وَ الْجَنَّةِ يَا اللَّهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الْمُبَارَكِينَ الْأَخْيَارِ وَ سَلِّمْ تَسْلِيماً.
▪️خداوندا، تو مهربانترين مهربانان هستى و معبودى جز تو وجود ندارد، بر ما تفضّل نمودى و هدايتمان كردى و بر ما منّت نمودى و [خود را] به ما شناساندى و به ما نيكى كردى و ما را بر اداى روزهى ماه خود، ماه رمضان كه بر ما واجب گردانيدهاى، يارى دادى. پس ستايش تو را به همهى ستايشهاى تو بر همهى نعمتهايت، تا اينكه ستايش به آنچه دوست دارى و مىپسندى، منتهى گردد و اين آخرين روز ماه رمضان است. پس هرگاه بهسر آمد، آن را براى ما همراه با نيكبختى [شهادت] و رحمت و آمرزش و روزى گسترده و فراوان و پاكيزه، كه نه از ما حساب بكشى و نه در برابر آن كيفر كنى، و بركت و دست يافتن به بهشت و آزادى از آتش جهنّم به پايان آر و آن را آخرين ديدار ما با ماه رمضان قرار مده و هلال آن را با برترين خير و بركت [و كرامت] و شادمانى براى من و خانواده و پدر و مادر و فرزندانم، بر ما برآور، اى بزرگوار. خدايا، اين همان ماه رمضانى است كه قرآن را در آن براى هدايت مردم و به عنوان نشانههاى روشن از هدايت و جداسازى [حق از باطل] فروفرستادهاى [فروفرستادهشده است] به پايان رسيد. پس به روى [اسما و صفات، يا ذات] بزرگوارت پناه مىبريم كه آفتاب اين روز غروب يا سپيدهدم اين شب طلوع كند و گناه يا كار زشت پيامددارى داشته باشم كه بخواهى در روزى كه تو را ملاقات مىكنم، به واسطهى آن مرا عذاب كنى. اى نرمكنندهى آهن براى حضرت داوود، اى برطرفكنندهى اندوه بزرگ از حضرت ايوب، بر حضرت محمّد و اهل بيت او درود فرست و آزادى از آتش جهنّم و همهى گناهان پيامددار و ناروا را كه دارم، به من ارزانى دار و كار مرا به خشنودى خود و بهشت ختم كن. اى خدا اى مهربانترين مهربانان، بر حضرت محمّد و اهل بيت خجسته و نيك او درود و به نحو شايسته سلام بفرست.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️وداع با ماه مبارک رمضان
دعای ۴۵ صحیفه سجّادیه◾️
▪️در آخرین روزهای مبارک رمضان به سر میبریم، بساط این ضیافت در حال جمع شدن است و این موقعیت بسیار استثنائی از دسترس ما خارج میشود...
▪️در پایان هر فعالیتی باید به محاسبه و ارزیابی پرداخت، روزهای به محاسبه نشستن آنچه در ماه رمضان انجام دادهایم است....
#ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️دعای روز آخر ماه مبارک رمضان - مفاتیح الجنان◾️
▪️دعایی که از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام روایت شده است:
▪️اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ إِخْباتَ الْمُخْبِتِينَ، وَ إِخْلاصَ الْمُوقِنِينَ، وَمُرافَقَةَ الْأَبْرارِ، وَاسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الْإِيمانِ، وَالْغَنِيمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ، وَالسَّلامَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ، وَوُجُوبَ رَحْمَتِكَ، وَعَزائِمَ مَغْفِرَتِكَ، وَالْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ.
▪️خدایا، از تو میخواهم، فروتنی فروتنان و اخلاص یقینداران و همراهی نیکان و شایستگی حقایق ایمان و بهرهمندی از هر نیکی و سلامت از هر گناه و ضروری بودن رحمتت و ارادههای آمرزشت و رسیدن به بهشت و رهایی از آتش را.
▪️چون در این روز بیشتر مردم قرآن را ختم میکنند، شایسته است پس از ختم قرآن «دعای چهل و دوّم صحیفه کامله سجادیه» را بخوانند و اگر بخواهند میتوانند این دعای مختصر را که شیخ طوسی از امیرالمؤمنین علی علیهالسّلام روایت کرده بخوانند:
▪️اللّٰهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْرِى، وَاسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنِى، وَنَوِّرْ بِالْقُرْآنِ بَصَرِى، وَأَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسانِى، وَأَعِنِّى عَلَيْهِ مَا أَبْقَيْتَنِى فَإِنَّهُ لَاحَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِكَ.
▪️خدایا، به قرآن سینهام را بگشا و به قرآن بدنم را بکار انداز و به قرآن دیدهام را روشن ساز و به قرآن زبانم را گویا کن و به عمل به آن تا زندهام میداری یاریام ده که هیچ نیرو و توان نیست مگر به تو.
#مراقبات_ماه_رمضان
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️محاسبه و ارزیابی دستاوردها◾️
▪️میدانید هرکس، هر فعّالیّتی دارد، در پایان آن جمعبندی میکند که چه چیزی به دست آوردم و چه کردم. کاسبها، شبهنگام، پیش از بستن مغازه، یک نگاه به دخل میکنند و یک نگاه به جنسهای مغازه که چه چیزی فروختیم و چقدر درآمد داشتیم؟ سود کردیم یا ضرر؟
▪️کارمندهای بانک، وقتی ساعت ارائهی خدمات به مشتری تمام میشود، درِ بانک را قفل میکنند؛ ولی تا یکی دو ساعت بعد هنوز مشغول کارند؛ حسابرسی میکنند و کم و زیاد حسابشان را بررسی میکنند. آیا تراز عملکرد مالی یک روزهی آنها میخواند؟ همهی انسانها در پایان زمان فعّالیّت، به #محاسبه مینشینند و حاصل کار خود را میسنجند.
▪️منسوببه رسولالله صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم است که فرمودند:
☑️حاسِبُوا اَنفُسَكُم قَبلَ اَن تُحاسَبُوا:۱
▪️قبل از اینکه به محاسبهی کردار شما بپردازند، خود بنشینید و حسابرسی کنید؛ ببینید چه کردید؛ این عمری که گذشت، این سرمایهی گرانبهایی که صرف شد، چه ثمری بخشید؟ به کجا رسیدید؟
▪️واقعاً این روزها زمان محاسبه است.
⁉️ ▪️در این ماه مبارک چه کردیم؟
⁉️ ▪️چه اهدافی در ماه مبارک مدّ نظر بود؛ و تا چه میزان به آنها دست یافتیم؟
⁉️ ▪️دستاوردهای ما چه بود؟ چقدر انسان جدیدی شدیم؟
⁉️ ▪️تا چه حد آنگونه که مکتب رمضان میخواست، پرورده شدیم؟
☑️وَ زِنُوها قَبلَ اَن تُوزَنُوا:۲
قبل از اینکه اعمالتان را بسنجند، خود، آنها را بسنجید.
▪️معیار سنجش و میزانالاعمال امیرالمؤمنین علیهالسّلام است. شهید رمضان، فردای قیامت تراز عمل انسانها قرار میگیرد و عملکرد همگان را با آن میسنجند. از چنین اعمالی در برابر چنان میزانی به خدا پناه میبریم!
◾️در محضر استاد مهدی طیّب - جلسهی ۲۷ مهر ۸۵◾️
▪️۱. کلینی، کافی، ج ۱۵، ص ۳۴۳ و حرّعاملی، وسائلالشّیعه، ج ۱۶، ص ۹۵.
▪️۲. سیّدرضی، نهجالبلاغه، خطبهی ۹۰.
#ماه_مبارك_رمضان
#روزهای_پایانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت آیتالله بهجت قدسسره◾️
▪️آقایی میگفت: محضر حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف مشرّف شدم، ولی نمیدانستم اصلاً محضر چه کسی هستم!
▪️کمی صحبت کردیم و با هم حرف زدیم. بعد از اینکه دیدارمان تمام شد، یکدفعه به خود آمدم که ای وای کجا بودم؟! محضر چه کسی بودم؟! این آقا چه کسی بودند؟! اما دیدم دیگر گذشته است.
▪️این آقا میگفت که من ضمن صحبتهایم به ایشان عرض کردم: خیلی میل دارم یک کاری انجام دهم؛ یک عملی را انجام دهم که بدانم مورد توجه حضرت عجلاللهتعالیفرجهالشریف است و بدانم اگر من آن کار را انجام دهم، مورد توجه حضرت میشوم. کار خوبی باشد و مورد پسند حضرت باشد. مدام اینها را تکرار کردم.
▪️حضرت فرمود: یکی از آن کارهایی که خیلی مورد توجه واقع میشود، این است که به محض اینکه صدای اذان بلند شد، دعای «اللَّهُمَّ کُن لِوَلِیَّكَ...» را بخوانی!
▪️[این نقل] خیلی موافق اعتبار است!
◾️برگرفته از کتاب «حضرت حجت علیهالسلام »؛ مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره درباره حضرت ولیعصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei