🏴السَّلامُ عَلَیكِ یا بِنْتَ وَلِی اللهِ الْاعْظَمْ
السَّلامُ عَلَیكِ یا اخْتَ وَلِی اللهِ الْمُعَظَّمْ
السَّلامُ عَلَیكِ یا عَمَّةَ وَلِی اللهِ الْمُکرَّمْ
السَّلامُ عَلَیكِ یا امَّ الْمَصآئِبِ یا زَینَبُ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ
🏴🏴🏴
🏴شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها را به محضر حضرت حجة بن الحسن ارواحنا فداه، و یکایک محبان آل الله تسلیت عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️ ولایت، باطن کعبه ◾️
▪️وقتی دایره ی شمسیه در سطح دایره ی استوای سماویه قرار گرفته است و با او متحد شده است، آب همه جای کره را فرا میگیرد و روزگار آدمیان به سر میآید و پایان مییابد و دوباره دایره ی شمسیه از دایره ی استوای سماوی انفتاح مییابد. بدین بیان دایره ی شمسیه پس از انطباق مذکور، یا به سان دوره ی پیشین در جهت شمال دایره ی سماوی انفتاح مییابد و یا بالعکس در جهت جنوب دایره ی سماوی انفتاح مییابد؛ کیف کان باز دحوالارض پدید میآید. دحوالارض، گسترده شدن زمین از قبةالارض ـ یعنی برآمدهترین جای زمین ـ است. (رساله ی رتق و فتق «هزار و یک کلمه»، کلمه ی ۳۲۳، حضرت علامه حسن زاده آملی).
▪️اول مکانی از زمین (خشکی) که در دحوالارض سر از آب بیرون میآورد، واجب التعظیم است که بر اساس علم لدنی پیامبر در آن محل خانه ی خدا بنا شده است و محل عبادت و طواف مردم قرار گرفته است. «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ».
▪️حقائق نظام وجود دارای مراتب و مظاهرند که هر مرتبه دارای حکم خاصی بوده و نسبت دانی به عالی نسبت فرع به اصل و ظل به ذی ظل میباشد، هر مرتبه ی دانی رقیقت و معلول مرتبه ی عالی و آن رتبه ی عالی حقیقت و روح مرتبه ی دانیست؛
صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی
▪️لذا کعبه را هم مراتبی است از عالی تا دانی و از فرش تا فوق عرش، و در عین حال از غیب تا عین، وحدت هویت شخصی آن محفوظ است.
▪️کعبه را صورتی است مادی و طبیعی که مشهود حواس ظاهری ماست و آن در سرزمین حجاز ساخته شده از سنگ و گل است و هم دارای صورتی مثالی و مثلی است که مدرک حواس باطنی بوده و آن مندرج و مندمج در متن و باطن نظام هستی است و این ظاهر و باطن بر مبنای تطابق کونین منطبق بر هم هستند. این ظاهر کعبه است که «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ» و آن باطن بیت المعمور و مسجد الاقصی است که «أَوَّلُ مَا خَلَقَ اَللهُ نُورِي». بیت المعمور مقابل عرش است در آسمان هفتم و کعبه محاذی او در زمین و دل مؤمن محاذی آن در بدن انسان است.
▪️قلب انسان کامل، ليلةالقدر و حقیقت و باطن کعبه است و کعبه ظهور و تجلی آن در نشئه ی شهادت میباشد، چون تجافی و طفره در عالم محال است، لذا هیچ حقیقتی نیست الا اینکه او را در نشئه ی شهادت نمودی هست. حقیقت لایتناهی انسان کامل که به حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله نیز تعبیر میشود، به لحاظات و اعتبارات مختلف دارای اسامی متعدد میباشد. از آن حیث که این حقیقت ظرف ظهور حق است و حق مظروف او حرم الله و بیتالمعمورش گویند و تجلی و ظهورش در دار طبیعت را کعبه و مسجد الحرام نامند.
▪️آنکه این ظهور و نمود را قصد کند باید بداند که مقصود آن قبله ی کل است ورنه این خانه سنگ و گلی بیش نیست که به ظاهر با بتان چوبی و سنگی یکی است. پس فهم کن راز تولد خاتم ولایت مطلقه علویه را در درون کعبه!
▪️همانطور که کعبه اول بیتی است که در نشئهی شهادت از برای هدایت ناس وضع شده و اول جایی از خشکی است که در دحوالارض از درون آب ظاهر شده است، باطن و اصل آن اعنی صادر اول و حقیقت محمدیه صلی الله علیه و آله نیز اول صادره از ذات اقدس احدیت میباشد که برای هدایت تشریعی و رحیمیه ی خواص و هدایت تکوینی و رحمانی همه ی مخلوقات عالم از ذات حق تجلی فرموده است.
▪️آن کعبه است و این رب کعبه، آن را حاجیان طواف کنند و این را ناجیان؛ قوله تعالی «إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَٰذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ ۖ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»؛ البلدة، ولایت مطلقه است بلکه ولایت رکن البلاد میباشد و رب او، رب مطلق است که فقط معبود حضرت رسول مکرم اسلام و اهل بیت طاهرینش صلوات الله علیهم اجمعین واقع میشود و سایرین از انبیاء و اولیاء از تعرض بدان ممنوع و محروماند، «يُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفْسَهُ»، بلکه حقیقت آن انوار ذات الوهی قبله و ملجأ تمام سالکان و اولیاء و مرسلین میباشد.
▪️ابن فارض مصري در قصیده ی تائیه بدین نکته اشاره دارد:
و لا تقربوا مال الیتیم اشارة
لکف ید صدّت له او تصدّت
و ما قال شیئاً منه غیری سوی فتیً
علی قدمی فی القبض و البسط مافتیً
▪️پس میزان قرب زائر به این آب حیات و نفس رحمانی ملاک و اصل زیارت است که آدمی تا چه حدی جانش به این بیت المعمور عمران یافته باشد به همان میزان قلب او خانه ی حق میشود: «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ حَرَمَ اللهِ غَیْرَاللهِ»، بنگر که چگونه کعبه در درون جان خودت است و تو در طلب آن کوی به کوی!
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
👇👇👇
👆👆👆
▪️پس حاجی ناجی، آن تقرب یافته به ولایت است که به میزان قربش خود کعبه میشود. مگر نشنیدهای که قلب عارف عرش الله الاعظم است و جامع حضرات خمس! «لَايَسَعُنِي أَرْضِي وَ لَا سَمَائِي بَلْ يَسَعُنِي قَلْبُ عَبْدِيَ اَلْمُؤْمِنِ اَلتَّقِيِّ اَلنَّقِي».
▪️دریاب که چون روح کعبه که ولایت است با تو معیت قیومیّه دارد و از نفست به تو نزدیکتر است و تو از او غافل و در طلبش رنجور؛ «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» ؛ «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللهِ».
عقل تا جوید شتر از بهر حج
رفته باشد عشق تا کوه صفا
«هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ» ؛ «إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ»
ای قوم به حج رفته کجائید؟ کجائیـد؟
معشوق همین جاست بیایید، بیایید
معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار
در بادیه سرگشته شما در چه هوائید؟
گر صورت بی صورت معشوق ببینید
هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید
ده بار از آن راه بدان خانه برفتید
یک بار از این خانه بر این بام برآیید
آن خانه لطیف است، نشانهاش بگفتند
از خواجه آن خانه نشانی بنمایید
یک دسته گل کو، اگر آن باغ بدیدید؟
یک گوهر جان کو، اگر از بحر خدایید
با این همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس که بر گنج شما پرده شمائید
▪️و تو ای جان من! ببین زمزم آب حیات و شراب طهور از جان کدامین کعبه روان است، بر در آن بارگه باش و خودت را به رکاب آن برسان و رکاب آن باشد. بنگر ماسوی الله در طواف کدامین کعبهاند و قطب رحی وجود و محور کائنات کیست؟ از ابوسعید ابی الخیر پرسیدند: پیران حج کردهاند و تو نکردهای، سبب چیست؟ شیخ جواب داد: بس کاری نبود که هزار فرسنگ زمین به زیر پای بازگذاری تا خانهای زیارت کنی. مرد آن مرد باشد که اینجا نشسته بود در شبانهروزی چنین خانه ی معمور (کعبه) ز سر وی طواف کند (بنگر تا ببینی) بنگریستند هر که حاضر بود بدید کعبه بوسعید را طواف میکند.
از دفتر دوم مثنوی بشنوید:
بایزید اندر سفر جستی بسی
تا بیابد خضر وقت خود کسی
دید پیری با قدی همچون هلال
دید در وی فرّ و گفتار رجال
دیده نابینا و دل چون آفتاب
هـمچو پیلی دیده هندستان بخواب
چشم بسته خفته بیند صد طرب
چون گشاید آن نبیند ای عجب
بس عجب در خواب روشن میشود
دل درون خواب روزن میشود
آنک بیدارست بیند خواب خوش
عارف است او خاک او در دیده کش
پیش او بنشست میپرسید حال
یافتش درویش و هم صاحب عیال
گفت عزم تو کجا ای بایزید
رخت غربت تا کجا خواهی کشید
گفت قصد کعبه دارم از پگه
گفت هین با خود چه داری زاد ره
گفت دارم از درم نقره دویست
نک ببسته سخت بر گوشه ردیست
گفت طوفی کن بگردم هفت بار
وین نکوتر از طواف حج شمار
و آن درمها پیش من نه ای جواد
دانک حج کردی و حاصل شد مراد
عمره کردی عمر باقی یافتی
صاف گشتی بر صفا بشتافتی
حق آن حقی که جانت دیده است
که مرا بر بیت خود بگزیده است
کعبه هر چندی که خانه برّ اوست
خلقت من نیز خانه سرّ اوست
تا بکَرد آن کعبه را در وی نرفت
واندر این خانه بجز آن حیّ نرفت
چون مرا دیدی خدا را دیدهای
گرد کعبه صدق بر گردیدهای
خدمت من طاعت و حمد خداست
تا نپنداری که حق از من جداست
چشم نیکو باز کن در من نگر
تا ببینی نور حق اندر بشر
بایزید آن نکتهها را هوش کرد
همچو زرین حلقهاش در گوش کرد
آمد از وی بایزید اندر مزید
منتهی در منتها آخر رسید
◾️ #علی_نقطه_آغاز_وجود ، ص ۷۲◾️
#ح_م
▪️هر عابدی که عبادت میکند، عبادتش از علی علیه السّلام قاطی دارد، ملائکه از سر سفرهی فضل و عنایت علی علیه السّلام روزی خوردند. هر چه پیامبر آمد، از سفرهی علم و عنایت علی استفاده میکرد؛ علی در سرّ همهی انبیا بود.
▪️ خضر شاگرد مخصوص امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است. شیعیان با امیرالمؤمنین علیه السّلام راه میروند. در ظلمات دنیا و آخرت با نور امیرالمؤمنین که همراهت است کار کن.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🏴 السَّلامُ علیکِ یا بِنتَ سَیِّدِالأَنبیاء، السَّلامُ علیکِ یا بنتَ صاحِبَ الحَوضِ واللِّواءِ
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️منزلت علمی حضرت زینب سلام الله علیها
▪️ منزلت علمی حضرت زینب علیها السّلام مورد تأیيد و تأكيد امام معصوم قرار گرفته است. امام سجّاد علیه السّلام خطاب به عمّه بزرگوار خود حضرت زینب فرمودند:
«اَنتِ بِحَمدِ اللهِ عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»
▪️ عمّه جان! به حمد خدا تو عالمه و بانوی دانشمندی هستی كه نزد هيچ استادِ بشری علم نياموختی، علمی كه در وجود تو موج میزند از منبع علم یعنی محضر پروردگار به تو عنایت شده است؛ تو عالمهی غير معلّمه هستی. این بحث بسيار عظيمی است كه مقام محدّثه بودن زینب كبری علیها السّلام را میرساند. نشان میدهد كه ایشان در محضر هيچ استاد بشری علم نياموخته است؛ بلكه همهی علوم و معارف بلند و عميقی كه در وجود این بانوی بزرگوار وجود دارد و سر منشأ رفتارهای عظيم این بانوست؛ همه موهبت و عطای الهی است.
▪️ در بحث علم لدنّی نكات بسيار عميقی وجود دارد و مظهر زیبای علم لدنّی در غير پيامبر و دوازده امام و فاطمهی زهرا علیهم السّلام، وجود مقدّس زینب كبری سلام الله علیهاست كه امام سجّاد علیه السّلام تأكيد فرمودند:
«اَنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ مُعَلَّمَةٍ، فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَة»
▪️ تو شخصيت فهيم، فكور و با ادراكی بسيار عميق هستی كه این فهم و ادراک عميق خویش را هم از احدی كسب نكردهای، بلکه مستقيماً از پروردگار خود دریافت كردهای. این صحّهای است كه امام سجّاد علیه السّلام بر منزلت بلند علمی عمّهی خود زینب كبری علیها السّلام نهادند.
▪️ در سالهای حكومت و خلافت اميرالمؤمنين علی علیه السّلام در كوفه، این بانوی بزرگوار محضر درس داشتند، زنان شهر كوفه به مجلس درس زینب كبری علیها السّلام میآمدند. ایشان علم دین و تفسير قرآن تدریس میفرمودند و به سؤالهای معرفتی و دینی زنان كوفه پاسخ میگفتند.
▪️ نكتهی بسيار حيرت انگيزی كه در این بُعد از شخصيت زینب كبری علیها السّلام قابل توجّه است؛ این است كه ایشان راوی خطبهی نسبتاً طولانی فدكيّه است. در حالی كه زمانی كه حضرت زهرا علیها السّلام آن خطبه را ایراد میفرمودند، ایشان پنج سال بيشتر نداشتند.
▪️ خطبهی بسيار طولانی فاطمهی زهرا علیها السّلام در مسجد مدینه، معروف به خطبهی فدكيّه معارف بسيار عظيم و مطالب بسيار دقيقی در حوزهی معرفتی و اعتقادی دارد، همچنين حاوی نكتههای بسيار عظيمی است در تحليل مسائلِ رخ دادهی بعد از رحلت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در غصب خلافت اميرالمؤمنين علیه السّلام و غصب فدک كه عطيّهی الهی برای فاطمهی زهرا علیها السّلام بود و خدای متعال به پيامبر امر كرد فدک را كه فِیء و متعلّق به شخص رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم بود را در زمان حيات خود به فاطمهی زهرا علیها السّلام ببخشد.
▪️ در این خطبه حضرت زهرا مناظرهی عجيبی با غاصب خلافت اميرالمؤمنين، یعنی ابابكر در مسجد داشتند. بسيار جالب است كه راوی این خطبهی طولانی زینب كبری علیها السّلام است كه در آن زمان پنج سال بيشتر نداشتند. خطبهی فدكيّه را ابن عبّاس نقل میكند؛ سند او هم زینب كبری است. زینب كبری علیها السّلام در مسجد در كنار مادر حضور داشتند و این سخنرانی بسيار عميق، عظيم و حيرتانگيز را این دختر پنج ساله كلمه به كلمه به خاطر سپرد و بعد راوی خطبهی فدكيّهی فاطمهی زهرا شد.
▪️ بنابراین یكی از ابعاد بسيار عبرتانگيز و الهامبخش شخصيّت حضرت زینب، بُعد علمی این بزرگوار است كه جا دارد همه ارادتمندان آن حضرت یعنی مرد و زن به ایشان اقتدا كنند -این گونه نيست كه حضرت زینب فقط الگوی خانمها باشد، نه هركدام از اهلبيت علیهم السّلام چه زن و چه مرد به یكسان الگوی تماميّت انسانی هستند- تا انسانهای فرهيخته و والایی در عرصه علم و دانایی شوند و چه بهتر كه با تهذیب و تزكيّهی نفس به علم موهبتی الهی و علم لدنّی هم دست پيدا كنند؛ همان طور كه در احادیث داریم:
«مَن عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَهُ عِلْمَ مَا لَمْ يَعْلَم»
هركس به آنچه میداند عمل كند، خدا علم آنچه را كه نمیداند از درون و باطن به او ارث خواهد رساند.
▪️ باز حدیث داریم، هركس علم بدون تعلّم میخواهد، بیرغبتی نسبت به دنيا پيشه كند تا بدون تعلّم و زانو زدن نزد استاد خدای متعال به او علم عنایت كند.
«مَنْ زَهِدَ فِى الدُّنیا .... عَلَّمَهُ بِغَیرِ تَعلِیم»
▪️ بنابراین در الهام گرفتن از شخصيّت علمی زینب كبری علیها السّلام علاوه بر تلاش ظاهری برای دستيابی به دانش و علم اكتسابی، جا دارد انسان راه تهذیب و تزكيّهی نفس و وارستگی و بیرغبتی نسبت به دنيا و به كار بستن آموزههای دینی را نيز در پيش بگيرد تا آن علم موهبتی نصيبش شود و از رهگذر تقوا همانگونه كه خدای متعال در قرآن وعده كرده، به او علم و دانایی عطا كند:
«وَاتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله»
◾️استاد مهدی طیّب◾️
☑️بازگشت به فطرت انسانی، مقصدِ تربیت دینی
▪️اینکه دین را فطری میدانیم، معنایش این است که اصل، فطرت انسان بوده و دین از روی فطرت نسخه برداری شده؛ یعنی انسان با آن سلامت، تعادل و توازن و با آن فطرت پاکی که آفریده شده، دقیقاً خصوصیّاتی دارد که دین را براساس آن خصوصیّات نوشتهاند. انسان فطری صفاتی دارد؛ لذا دین گفته انسان باید چنین صفاتی داشته باشد! انسان فطری خصوصیّاتی را ندارد؛ لذا دین گفته انسان نباید آن خصوصیّات را داشته باشد!
▪️احکام خمسۀ تکلیفیّهای که در شرع هست، براساس خصوصیّات و ویژگیهای یک انسان سالم مقرّر شده و اگر انسان به فطرت الهی خود برگردد، همانطور که در عقاید انسان موحّدی خواهد شد، از نظر سجایا، خصائل و خصوصیّات اخلاقی و روحیّات هم انسان والا و وارستهای خواهد شد؛ هر انسانی که متولّد میشود مبتنی بر آن فطرت متولّد شده، لذا در آغاز هر فرزندی که به دنیا میآید موحّد است و این محیط تربیتی و پدر و مادرها هستند که ممکن است او را از مسیر توحید منحرف کنند.
▪️ما باید برگردیم به آن فطرتمان! تمام سیر و سلوک و تمام بحثی که در تهذیب نفس داریم همین است . . .
◾️استاد مهدی طیّب ،۱۴۰۰/۰۴/۲۳◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️رجب، ماه علی علیه السّلام و ماه تخلیه است؛ کعبۀ دل را با محبّت و ولایت علوی از بتها خالی کن.
▪️شعبان، ماه رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم و ماه تحلیه است؛ کعبۀ دل را با اخلاق محمّدی معطّر کن و جامۀ نو بپوشان.
▪️رمضان، ماه تجلیه و ماه خداست؛ حالا دل خانۀ خدا شده و خداوند در آن تجلّی میکند.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️اهل بیت علیهمالسّلام انسانهای کاملی هستند که به ماسوا احاطه و سعۀ وجودی دارند و همۀ ذرّات و موجودات از شعاع وجودی آن بزرگواران نور وجود میگیرند.
▪️در دعای ماه رجب آمده است: فَبِهِم مَلأتَ سَمَائَکَ وَ اَرضَکَ حَتّی ظَهَرَ اَن لا الهَ الاّ اَنتَ: پس آسمان و زمینت را از آنها پر کردی تا اینکه آشکار شد که خدایی جز تو نیست.
▪️و نیز در زیارت جامعۀ کبیره هفت فقره وجود دارد که بیانگر عظمت و سعۀ وجودی آن حضرات است: ذِکرُکُم فِی الذّاکِرینَ وَ اَسمَائُکُم فِی الاَسماءِ وَ اَجسَادُکُم فِی الاَجسادِ وَ اَرواحُکُم فِی الاَرواحِ وَ اَنفُسُکُم فِی النُّفُوسِ وَ اثارُکُم فِی الاثارِ وَ قُبُورُکُم فِی القُبُورِ: یاد شما در وجود یادکنندگان است و نامهای شما در نامها و جسدهای شما در جسدها و روحهای شما در روحها و نفسهای شما در نفسها و آثار شما در اثرها و قبرهای شما در قبرهاست.
▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️کتاب مصباح الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خداوند متعال دو پناهگاه محکم در این امّت گذاشته است، یکی وجود پیامبر خود صلّی الله علیه وآله وسلّم که رَحمَةٌ لِلعالَمین است و هم اکنون در دل مؤمنین وجود دارد. دیگری استغفار است. مادامی که امّت توبه و استغفار دارد، بلای عمومی که بر امّتهای گذشته نازل میشد، در این امّت نازل نمیشود.
▪️امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: عَجِبتُ لِمَن یَقنُطُ وَ مَعَهُ الاِستِغفارُ: در شگفتم از کسی که یأس پیشه میکند، در حالی که استغفار همراه اوست
▪️عارف باللّه مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️
◾️مصباحالهدی
تألیف استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️چرا علی (علیه السلام) سقیفه را امضاء کرد؟
▪️یکی از آقایان درباره آن خطبه نورانی #حضرت_امیر (سلام الله علیه) که فرمود اگر حمزه و جعفر بودند، من تسلیم سقیفه نمی شدم؛ سئوال کرده بود.
این خطبه در کتاب شریف ( #تمام_نهج_البلاغه )، صفحه هشتصد و هشتاد و یک، این جمله هست که فرمود: اگر عمّ من حمزه و برادرم جعفر (سلام الله علیهما) بودند، من هرگز #سقیفه را امضاء نمی کردم. برای اینکه اینها ریختند، همسرم #زهرا (سلام الله علیها) هم که کنار درب بود؛ اینها هم ریختند دست مرا بستند، بردند. من دو تا از بستگانم بود؛ یکی عباس بود، یکی عقیل؛ اینها تازه مسلمانند، نه آن اعتقاد قوی و غنیّ حمزه و جعفر را دارند، نه آن شهامت و مبارز بودن و جهاد آنها را! کاری از این دو نفر ساخته نبود. اگر دستم باز بود، و اگر عمویم حمزه بود، و اگر برادرم جعفر بود؛ من هرگز سقیفه را امضاء نمی کردم.
معاویه بعد از اینکه آن اهانت را کرد؛ آن نامه #معاویه در #نهج_البلاغه نیست، ولی جواب حضرت هست؛ فرمود: ما که انکار تکردیم، بله مرا با دست بسته بردند؛ (اردت ان تفضحنی فافتضحت)*. رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. من اگر دستم باز بود که سقیفه را امضاء نمی کردم، من اگر دستم باز بود که اجازه نمی دادم دیگری به جای پیغمبر بنشیند؛ امّا خُب با دست بسته! اردت ان تفضحنی فافتضحت، خودت رسوا شدی!
لذا در این نامه ای که نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم! فرمود: اگر اینها بودند که من سقیفه را امضاء نمی کردم. اینها ریختند، دست مرا بستند، از من امضاء گرفتند. الآن تمام نمازهای جمعه باید این مطالب گفته بشود، حالا یا به عنوان سخنران قبل از خطبه، یا مضمون خطبه؛ این حرف ها گفته بشود، یادشان نرود. نفرمود گاهی بگوئید، فرمود: در تمام خطبه های #نماز_جمعه بگوئید که اگر حمزه بود، اگر جعفر بود، اگر پناهگاههای ما بودند؛ من سقیفه را امضاء نمی کردم.
---------------------------------------------
✔️نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (... الی معاویه جواباً)
◾️درس خارج تفسیر قرآن کریم
قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️اختلاط طینت - بخش اوّل
▪️طینت ائمه و معصومین علیهمالسّلام از علّیین صِرف است که نور صرف و خیر و طاعت محضند و طینت فراعنه از سجّین محض که ظلمت و شرّ محض و معصیت صرفند.
▪️و طینت مؤمنان و شیعه و طینت تابعان فراعنه حاصل از جنبه علّیین و جهت سجّين هر دو است.
▪️آنچه شرّ و معاصی که از مؤمن صادر شود از جنبه سجّین و آنچه طاعت کند از جهت علّیین است و همچنین آنچه اعمال نیک و اخلاق نیکو که از تبعه فراعنه آید از آن جزو و آنچه شرّ و فساد کنند از این جزو است.
▪️و چون قیامت و روز بازگشت شود جنبۀ سجّین مؤمنین را به تبعه کفار میدهد و جنبۀ علّیین آنان را به مؤمنان دهد، پس آنان چون متبوعان خود صِرف ظلمت و سجّین شوند و اینان نیز چون پیشوایان کرام خود صِرف نور و اشعه و آینه تمام نما شوند. و حضرت در این باب استشهاد به چند آیه فرمود و هی قوله تعالى:
لِيَمِيزَ اللهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَىٰ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعًا فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ (انفال - ۳۷)
قَالَ مَعَاذَ اللهِ أَنْ نَأْخُذَ إِلَّا مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ إِنَّا إِذًا لَظَالِمُونَ (يوسف - ۷۹)
فَأُوْلئِکَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ (فرقان - ۷۰)
▪️و فرمود:
اَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا غَرَبَتْ اَیْنَ يَذْهَبُ شُعاعُها؟ (فیض کاشانی - کلمات مکنونه)
یعنی نور و شعاعش از او مفارقت نمیکند و با او است هرکجا هست.
و اشکال در اخبار طینت از دو وجه است.
▪️یکی آنکه دلالت بر جبر دارد، چه لازمه علّيين طاعت و سجّين معصیت است،
▪️دوّم آنکه این تبدیل، ظلم است ولاتَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخرى (انعام، اسراء، فاطر، زمر) و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد
▪️و حقير بعون الله به بیانی که قریب به فهم هرکسی باشد اشاره به رفع هر دو اشکال میکنم . . .
ادامه دارد . . . .
◾️کاشف الاسرار ، جلد دوّم
اثر: مولی نظرعلی طالقانی
به کوشش: استاد مهدی طیّب◾️
#کاشفالاسرار
@mohamad_hosein_tabatabaei