eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□○ ○□ □○از شنيدن تا ديدن چقدر راه است؟ ممكن است راهش خيلى طولانى نباشد و در عرض چند روز فهم و عقلتان بزرگ شود. امّا چقدر از شنيدن تا ديدن، راه طى شده است؟ اوّل شنيد، بعد عبادت كرد، بعد سالها به فكر فرو رفت، اگر درويش بود چقدر توى عرفان رفت، اگر هم اهل تعقّل و علم بود چه بحث‌ها، چه جدال‌ها، همينطور پيش آمد تا چشم دلش باز شد و به مرحله‌ى ديدن رسيد. □○حال كه به ديدن رسيد بهره‌ى تمام آنها را برده است، منتهى ديگر آنها را لازم ندارد. گوش را مرخص كرد، ديدِ ظاهر را مرخص كرد، خلاصه دستگاه را كم‌كم جمع كرد. اوّل پهن كرده بود، امّا كم‌كم جمع كرد. زيراخدا آنقدر به او نزديك بود كه راه گفتن و شنيدن را بست. اين او بود كه اين درها را به‌واسطــه‌ى نزديكى بسـت. كم‌كم فقط ديدن ماند. ديدن هم دوام نداشت، به هم چسبيدند و ديگر خبرى نيامد، يُحِبُّهُم و يُحِبُّونَهُ . تنها خبرى كه آمده اين جمله قرآنى است كه آنها خدا را دوست داشتند، خدا هم آنها را دوست داشت، همين. چشم محبّت كه باز شد، خدا را ديدند. خدا هم آنها را ديد، اين انتهاى كمال انسان است و كمال انسان به اين است. □○سه نفر قصد داشتند بروند مشهد، يكى از آنان گفت، اينجا بايستيد تا من بروم كمى ميوه بخرم بيايم، وقتى برگشت ديد فقط يك نفر آنجا ايستاده است، پرسيد دوستمان كو؟ گفت نمى‌دانم! يك نفر از اينجا رد مى‌شد، به رفيق ما سلام كرد، او هم جواب سلام داد، بعد رفتند كه رفتند. يُحِبُّهُم و يُحِبّونَه. اين او را دوست داشت، او هم اين را، با هم قاطى شدند و رفتند. □○آنهايى هم كه مى‌ميرند همين‌طور مى‌شوند. با يكى سلام و عليك مى‌كنند، يُحِبُّهُم و يُحِبّونَه. خداحافظ! آن وقت شما مى‌گوييد، خدا رحمتش كند، رفت. □○ مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى كتاب دوم، چاپ هشتم، مجلس دوم صفحه ى٣٥-٣٤○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●مراقبه و نماز ماه جمادى‌الثانی●■ ■نمازی که در طول ماه جمادى‌الثانی یک بار باید انجام داد و زمان معیّنی هم ندارد. از آغاز این ماه تا پایان این ماه، چه روز و چه شب می‌توان انجام داد. ■چهار رکعت نماز، که دو نماز دو رکعتی پی در پی است و پس از سلامِ دو رکعتِ اوّل، بلافاصله و بدون آنکه روی از قبله برگرداند و یا سخنی گوید، از جا بر می‌خیزد و تکبیره الاحرام دو رکعت دوّم را می‌گوید. : : : ●سوره «حمد» ۱ مرتبه ●«آیه‌ الکرسی»(تا هوالعلی العظیم) ۱ مرتبه ●سوره «قدر» ۲۵ مرتبه : ●سوره «حمد» ۱ مرتبه ●سوره «تكاثر» ۱ مرتبه ●سوره «توحيد» ۲۵ مرتبه : : ●سوره «حمد» ۱ مرتبه ●سوره «كافرون» ۱ مرتبه ●سوره «فلق» ‌۲۵ مرتبه : ●سوره «حمد» ۱ مرتبه ●سوره «نصر» ‌۱ مرتبه ●سوره «ناس» ۲۵ مرتبه : ■سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ ( ۷۰ مرتبه) ■اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ( ۷۰ مرتبه) ■اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ ( ۳ مرتبه) ■سپس سر به سجده نهاده و سه مرتبه بگويد: ■يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا اللهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحيمُ يَا أَرْحَمَ‌ الرَّاحِمِينَ ■سپس در همان سجده هر حاجتی كه دارد از خدا بخواهد. ■هر كه اين عمل را بجا آورد، خدا، خودش و مال و همسر و فرزندان و دين و دنيای او را تا سال آينده حفظ می‌كند و اگر در اين سال از دنيا برود بر حال شهادت رفته است، يعنى ثواب شهيدان را دارا می‌باشد. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 260-258 بقره قسمت چهارم بخش ششم ● تفسير باطل يكى از مفسرين در باره درخواست ابراهيم (علیه السلام ) از خداوند در خصوص رؤيت چگونگى احياء مردگان خلاصه بيان اين مفسر اين است كه : سوال ابراهيم (عليه السلام ) (العياذ بالله ) از يك امر دينى نبوده ، بلكه اين بوده كه از كيفيت زنده نمودن سر در آورد، و علم و آگاهى به اينكه مرده را چگونه زنده مى كند، شرط ايمان نيست . پس ابراهيم (عليه السلام ) از خدا علمى را كه ايمان مشروط بر آن است طلب نكرده ، به دليل اينكه خود را با لفظ ((كيف )) آورده و همه مى دانيم كه اين كلمه در مورد سؤال از حال استعمال مى شود، نظير اينكه كسى بپرسد ((كيف يحكم زيد فى الناس ، زيد در ميان مردم چگونه قضاوت مى كند؟)) كه پرسش كننده در اينكه زيد قضاوت مى كند، شك ندارد بلكه در كيفيت آن شك دارد، و گرنه اگر در اصل قضاوت شك مى داشت مى پرسيد: ((ايحكم زيد فى الناس ))، آيا زيد در بين مردم قضاوت مى كند؟. و اگر خداى تعالى در پاسخ ابراهيم (عليه السلام ) از او پرسيد: ((مگر ايمان نياورده اى ؟)) براى اين بوده كه هر چند ظاهر كلمه ((كيف )) سوال از چگونگى احياء است ، ليكن از آنجائى كه گاهى اين كلمه در تعجيز هم استعمال مى شود، مثلا وقتى كسى ادعا مى كند كه مى توانم وزنه سى منى را بردارم ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 569 به او مى گوئى بردار ببينم چگونه بر مى دارى ؟ و منظورت اين است كه به او بفهمانى تو نمى توانى بردارى . و نيز از آنجائى كه خداى تعالى مى دانست ابراهيم (عليه السلام ) چنين توهمى نمى كند، و به پروردگارش نمى گويد زنده كن ببينم چگونه زنده مى كنى ، خواست اين احتمال را از كلام او دور كند، و ايمان خالص او در نظر مردم مشوب نشود، و سخنش طورى باشد كه هر كسى كه آن را مى شنود بدون شك پى به خلوص ايمانش ببرد، لذا پرسيد: ((مگر تو ايمان ندارى ، به اينكه من مى توانم مرده زنده كنم ))؟ او هم در پاسخ عرضه داشت : ((چرا، ايمان دارم ، ليكن مى خواهم ايمان خود را بيشتر كنم )). و كلمه ((طمانينة ))، بنابراين معنا عبارت مى شود از آرامش قلب به وسيله مشاهده و اينكه قلب در كيفيت احيا، هزار جا نرود، و احتمالات گوناگون ندهد، البته نداشتن اين آرامش قبل از مشاهده ، منافاتى با ايمان ندارد، چون ممكن است آن جناب قبل از ديدن احيا، عالى ترين درجه ايمان را به قدرت خدا بر ((زنده كردن و احيا)) داشته باشد، و مشاهده زنده شدن مرغان ذره اى بر ايمانش نيفزايد، بلكه فايده ديگرى داشته باشد كه داشتن آن ، شرط ايمان نيست . آنگاه مفسر نامبرده بعد از سخنانى طولانى گفته : آيه شريفه دلالت دارد بر فضيلت ابراهيم (عليه السلام ) چون وقتى آن جناب درخواستى از خداوند متعال كرد فورا و به آسان ترين وجه درخواستش را اجابت كرد، با اينكه همين اجابت را درباره عزير بعد از صد سال عملى ساخت. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○علامه طباطبایی و مرحوم مطهری برای حق التألیف کتابی که با هم نوشته اند با هم قرارداد بسته اند که درآمدی را که از این راه به دست می‌آید با هم نصف کنند. دو سند در این باره در کتاب «نامه ها و ناگفته ها» (چاپ سوم، ۱۳۸۷، انتشارات صدرا، ص ۱۹-۲۰) منتشر شده که تقدیم می گردد○□ نظر به اینکه امید می رود کتاب اصول فلسفه –چنانکه از اقبال مردم و از شهرت بسزایی که یافته پیداست- به خواست خداوند (عَزَّ اسمُه) در آینده توجه بیشتری از اهل فضل و دانشمندان به خود جلب کرده و چاپهای متعددی بخورد، اینجانبان نویسندگان متن و پاورقیهای کتاب نامبرده محمد حسین طباطبایی و مرتضی مطهری فیمابین خود قرار بر این گذاشتیم که بعد از این تاریخ (تاریخ تحریر این ورقه) نسبت به چاپ دوره یا هر یک از مجلدات کتاب مشترکا اقدام نماییم و اگر چاپ آن را به ناشری واگذار کنیم با امضاء هر دو نفرمان واگذار کنیم به طوری که هیچ گونه اقدام و عملکرد انفرادی اعتبار نداشته باشد و همچنین عوایدی که از راه واگذار نمودن چاپ کتاب و حق التألیف که پس از این تاریخ می رسد فیمابین بالسویه تقسیم شود. به تاریخ نهم ربیع الثانی ۱۳۹۱ مطابق با سیزدهم خرداد هزار و سیصد و پنجاه تحریر شد. □○مرتضی مطهری محمد حسین طباطبایی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●با مجاهده، از قرآن و نماز بهتر استفاده کنیم●■ : ■●از آیه «وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا؛ و کسانی را که در [راه خشنودی] ما بکوشند، قطعاً به راه‌های خود رهنمون می‌کنیم» ـ به‌حسب ظاهر ـ استفاده می‌شود که هدایت الهی و جهاد بنده، هر کدام مراتبی دارد؛ و هر مرتبه از جهاد و کوشش بنده، مرتبه‌ای از هدایت الهی را در پی دارد. این هم از موارد عمل به وظیفه است که با اقسامِ مجاهدات، قرآن را نیز علی‌وجهه تلاوت کنیم؛ به‌گونه‌ای‌که در هر تلاوت، غیر از آنچه در دوره قبل استفاده می‌کردیم استفاده کنیم. و نیز در هر نمازی، غیر از آنچه قبلاً استفاده می‌نمودیم، استفاده نماییم؛ نه اینکه بدون کم و زیاد و فقط تکرار باشد، بلکه صورتاً برای ما همان باشد، نه سیرتاً. «لَنَهْدِیَنَّهُمْ» یعنی چیزهایی را می‌فهمانیم که در خود قرآن و سنت است، نه در غیر این‌ها؛ به دلیل اینکه هر دفعه مطالعه و تدبّر کنید، مطلب تازه‌ای از آن می‌فهمید، غیر از آنچه در مرتبه قبل می‌فهمیدید. ■●در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩●■ @mohamad_hosein_tabatabaei