□دهه اول ذی حجّه□
□یکی از این توقفگاهها ده روز اول آن است. و منظور از «ایام معلومات در این آیه: «تا خدا را در روزهای معین یاد کنند.»«» نیز همین است. و «یاد» و «غفلت» با هم سازگاری ندارند. پس بپرهیز از این که در این ماه دل خود را بنجاسات آلوده نمایی، بخصوص با نافرمانی.
□ذکر کامل که در آیه بالا آمده این است که با عقل، روح، دل و بدن در ذکر خدا باشی، زیرا هر کدام از آنها ذکر مخصوصی دارند. این فرصت را غنیمت شمار که خداوند به تو اجازه ذکر خود را داده است. در عقل خود این را از نعمتهای بزرگی بدان که عمرت برای ادای شکر آن کافی نبوده، روحت را در مقام حضور حاضر کن که گویا حاضر در نشستگاه صدق نزد پادشاه مقتدر می باشد. با دل خود به بندگی او و شکر نعمت های بی منتهای او روی آور، و با تمام اعضای بدنت مشغول انجام عبادات و طاعات شو. اگر خدا را این گونه ذکر کردی، مژده بده که چنین ذکری، علامت این است که خداوند تو را در تمام وجودت و با تمام وجودت ذکر نموده و برای بار دوم بخاطر پاداش چنین ذکری، تو را در تمام این موارد ذکر خواهد نمود. زیرا خدای متعال ذاکرین را دوبار ذکر می نماید.
□درباره روایتی که پیرامون فضیلت این روزها از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است بیندیش، آنجا که فرمودند: «هیچ کدام از روزها نزد خدا بهتر و پاداشش بیشتر از روز عید قربان نیست. شخصی گفت: حتی جهاد در راه خدا؟ فرمودند: حتی جهاد در راه خدا مگر فردی که با جان و مال خود به جهاد رفته و همه را در راه خدا بدهد.» و آنجا که فرمودند: «روزهایی نیست که عمل صالح در آن محبوبتر باشد نزد خدای عزّ و جلّ از این ده روز - یعنی ده روز ذی حجه. گفتند: ای رسول خدا حتی جهاد در راه خدا؟ فرمودند: حتی جهاد در راه خدا مگر فردی که با جان و مالش در راه خدا جهاد کرده و جان و مال خود را فدا نماید».
□این دو روایت بخصوص روایت دومی را بنگر. آنچه را خدا بزرگ می داند تو نیز بزرگ بدان. آمادگی کامل پیدا نموده و با تمامی نشاط و شوق و دعا و توسل به نگهبانان امت، بخصوص در شب اول، وارد این میدان شو. در تضرع خود به در کرم آنان بخواه که تو را در قصد، حزب، دعا، حمایت، ولایت، شفاعت و شیعیان خود وارد نموده، به درگاه خدای متعال برای توفیق، قبول، رضایت او از تو، تأیید، اصلاح و تمام خیرهای دینی و دنیوی و آخرتی برای تو و خانواده ات، برادران دینی، همسایگان و کسانی که حقی بگردن تو دارند، تضرع نمایند.
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□نماز شبهای دهه اول□
□در هر شب از آن بین مغرب و عشا دو رکعت نماز بجا آور، در هر رکعت آن سوره «فاتحة الکتاب» و «اخلاص» و این آیه را بخوان:
وَ واعَدْنا موسی ثلاثِینَ لَیْلَةً و أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیْقاتُ رَبِّهِ اربَعِینَ لَیْلَةً و قال موسی لِأَخِیهِ هارونَ اخْلُفْنِی فِی قَومِی وَ اصْلِحْ و لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدینَ ٧: ١٤٢تا در ثواب با حاجیها شریک شوی، گرچه حج نکرده باشی.
□در هنگام قرائت این آیه شریفه از خود بپرس که این وعده چیست؟ حسرت و شوق خود را برای دیدار خدا افزایش داده و از ورشکستگان مباش «کسانی که دیدار خدا را انکار نمودند و آنگاه که قیامت فرا رسد، گویند: وای بر ما که آسایش و سعادت این روز را از دست دادیم. آنان بار گناهان خود را بدوش می کشند و چه بار بدی».
□درباره روایت پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم که در آن شوق حضرت موسی علیه السّلام به این وعده گاه را بیان نمودند، بیندیش آنجا که فرمودند: «در چهل روز رفت و آمد خود بخاطر اشتیاقی که به دیدار خداوند داشت، نخورد، نیاشامید و نخوابید.»
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□اعمال روز اول ذی حجه□
□روز اول آن را روزه بگیرد. در «الفقیه» روایت شده است: «کسی که روز اول ذی حجه را روزه بگیرد، خداوند روزه هشتاد ماه را برای او می نویسد».
نیز شیخ روایت کرده است که این روز، روزی است که خلیل در آن متولد گردیده و خداوند إبراهیم علیه السّلام را بدوستی خود انتخاب فرمود. و روزی است که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ابو بکر را مأمور خواندن سوره برائت بر مشرکان نمود. در همین حال بر پیامبر وحی شد که این آیه را جز تو یا مردی که از خودت باشد نباید به مشرکان برساند. در این هنگام پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم علی علیه السّلام را مأمور کرده و به دنبال ابی بکر فرستادند تا آیات را از او گرفته و خودش آن را بخواند و أبو بکر را بازگرداند.
علی علیه السّلام نیز چنین کرد.
□درباره وقایعی که در این روز اتفاق افتاده اندیشه نما تا نکاتی را که در این وقایع وجود دارد درک نمایی. و برای توضیح بیشتر در این زمینه می توان به کتاب «اقبال» مراجعه نمود.
□مستحب است در روز اول نماز فاطمه زهرا علیها السّلام خوانده شود این نماز چهار رکعت است با یک بار «حمد» و پنجاه بار«قل هو اللّه احد»که بعد از نماز تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام گفته می شود و نیز گفته می شود:سبحان اللّه ذی العز الشامخ المنیف، سبحان...»
□المراقبات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بسمه تعالی□
□در اعمال روز اول ماه ذی الحجه آمده است که هرکس از دشمن و ستمگری وحشت دارد این دعا را بخواند: «حسبی حسبی حسبی من سوالی علمک بحالی.»
□حقیر دشمن تر و ستمگرتر از نفس خود نمی شناسم که اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک.
□لذا از شر این دشمن ترین دشمنان و ستمگر ترین ستمکاران به محضر ربوبی عرضه میدارم:
«حسبی حسبی حسبی من سوالی علمک بحالی.»
#ح_م
□○منتخبی از #اعمال_هفته
(برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)○□
□از امام صادق علیهالسلام نقل شده که مقصود از «ایام معلومات»، دهه ذیحجه است. (اقبالالاعمال، ج٢، ص٢٩). امام باقر به فرزندش امام صادق علیهماالسلام سفارش فرمود که در شبهای این دهه، دو رکعت نماز ما بین مغرب و عشا (وَ واعَدنا مُوسی)را ترک مکن(ج٢، ص٣١). برای این دهه اذکاری نیز بیان شده (ج٢، ص٤٤). #روزه_نه_روز_اول، ثواب روزه تمام عمر را دارد (ج٢، ص٤٨). سید برای روز نخست نیز اعمال مخصوصی چون دعا و نماز حضرت زهراسلام الله علیها را بیان کرده است. (ج٢، ص٤١و٤٢و٤٨). روز هشتم ذیجحه #روز_ترویه است . از امام صادق علیهالسلام نقل شده که روزه روز ترویه، کفاره شصت سال است (ج٢، ص٤٨).
#مناسبت:
□○سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه علیهماالسلام؛ ٢ق؛ روز ازدواج○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○در بیان سرّی از اسرار ازدواج حضرت امیرالمؤمنین با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما○□
□بسمه تعالی شٱنه□
□○نکاح، ساری در کل ماسوی الله است، سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْضُ وَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَ مِمَّا لَا يَعْلَمُونَ (یس/۳۶). آنچه که در ارضِ امکان می روید زوج است و فردانیت خاص ذات حق متعال و صادر اول است که تجلی اعظم ذات و ظل او می باشد، لذا آیه با تسبیح آغاز شد تا ذات غیبی و حقیقت احدی را از زوجیت تنزیه کند.
□○همه ی نکاح ها زیر سر نکاح اعظم است که در موطن واحدیت تحقق می یابد و آن نکاح بین اسم جامع با جامع اعیان اعنی عین ثابته الله است. واحدیت دارای دو مرتبه فاعلی و قابلی بوده که اسماءالله جنبه فاعلی و ماهیات که اعیان ثابته اند جنبه قابلی آن را شامل می شوند.
□○و یا به تعبیر قرآن لیلة القدر که لیل فاطمه و قدر الله است. و مظهر اتم الله حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است. لیلة القدر مبدأ نزول خیرات و برکات و منشأ بسط بساط رحمانی در عوالم امکانی است و به این نکاح اعظم اعنی نکاح لیلة با القدر که مطلق اندازه است قدَر و اندازه های مقید ظهور می کند و چون القدر اندازه مطلق است مقدرات او بی نهایت خواهد بود کما اینکه متن القدر که لیلة است بسیط و بی حد می باشد؛ وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا.
□○ازدواج مبارک حضرت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام و حضرت عصمت الله کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها مظهر این نکاح اعظم است، مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ. بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ. بحر فاعلیت مطلق و بحر قابلیت مطلق بهم رسیدند و از این ازدواج، دو اسم رحیم و رحمن الهی تجلی کرد که یکی گوشواره راست عرش الهی گردید تا اختصاص به رفعت نفوس مومنین یابد و نامش حسن علیه السلام شد و آن دیگری حسین علیه السلام که گوشواره چپ عرش خدا شد تا اختصاص به رحمت عام پیدا کند و رحمت الله الواسعه شود تا فیض و جودِ وجود را بر ماسوی پهن نماید.
□○پس بدان که همه برکات و ظهورات از عوالم غیب تا شهادت زیر سر این ازدواج مبارک است که خود مبارک نیز به این نکاح مبارک شده است چه مبارک از تبارک است و تبارک شامل اسماء جمالي است که جمله ی اسماء الله چه جمال و چه تعالی که جلال است همه جلوات این نکاح عظمی است. پس بدان که علی و فاطمه پدر و مادر کل موجودات عالم وجودند و لهذا فرضت طاعتهم (اهل البیت) علی جمیع خلقه.
○امروز زنـده ام به ولاے تـو یـا علے
○فردا به روح پاک امامان گواه باش
اول ذیحجه ۱۴۳۸ هجری قمری
تهران
#ح_م
آیات 281-275 بقره قسمت دوم
بخش پنجم
● نادرستى گفته برخى از مفسرين كه گفته اند تشبيه ربا خوار به جن زده بيان حال ربا خواران در روز قيامت است
نكته پنجم : كه از بيان ما روشن مى شود فساد گفتار بعضى از مفسرين است ، كه گفته اند : منظور از تشبيه رباخوار به جن زده ، بيان حال رباخواران در روز قيامت است ، مى خواهد بفرمايد: رباخواران به زودى در روز قيامت سر از قبر بر مى دارند، در حالى كه چون افراد غشى و مبتلا به جنون هستند (همچنان كه در روايت هم چنين آمده ) وجه فساد اين تفسير اين است كه با ظاهر آيه سازگار نيست ، البته به آن بيانى كه ما براى آيه كرديم ، روايتى هم نمى خواهد و نمى تواند به آيه ظهورى بدهد كه خود آيه آن ظهورى ندارد،
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 635
بلكه روايت مى خواهد در مقابل قرآن كه وضع دنيائى رباخواران را بيان كرده ، وضع آخرتى آنان را هم بيان کند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○«توصیهی آیتالله بهجت قدسسره به خواندن #نماز_جعفر_طیار جهت رفع موانع ازدواج» #انتشار_برای_اولین_بار به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه علیهماالسلام؛ روز #ازدواج○□
□حضرت آیتالله بهجت قدسسره□
□برای شکرانه این نعمت (#ازدواج)، دعا کنید برای همه مؤمنین و مؤمناتی که محتاجند به این امر [که] خداوند وسایلش را برای آنها هم فراهم و مهیا کند. [و دعا کنید خداوند] موفقشان کند به این امر خیری که حافظ نصف ایمان است. که شکرانه سبب شود برای تکمیل نعمت شما، ادامه نعمت شما، تحصن (حفظ) نعمت شما، و نیز مبارک بودن این نعمت برای خودتان. (دعا برای فراهم شدن زمینه ازدواج برای دیگران، باعث حفظ و ادامهدار شدن زندگی مشترک میشود و به آن برکت میدهد.)
□ #سؤال: یکی از بستگان ما امر ازدواجشان مشکلی پیدا کرده دعا بفرمایید.
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره
□خدا ان شاءلله [مشکل او را حل کند]. خودشان دعا کنند. نماز جعفر را بخوانند به همان ترتیبی که در [کتاب] زاد المعاد است، و بعد از آن (بعد از نماز) در سجده حاجتشان را بخواهند و چون امر [مهمی] است [چرا که] هم دنیایی و هم آخرتی [است]، لذا در آن وقتی که دعایشان را در سجده [از خدا] میخواهند، مختصری چشمشان را تر کنند(کمی اشک بریزند).
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○«توصیهی آیتالله بهجت قدسسره به خواندن #نماز_جعفر_طیار جهت رفع موانع ازدواج» #انتشار_برای_اولین
□علامه مجلسی رحمهالله مینویسد: «پس از نوافل یومیه، نمازی مانند این نماز بهلحاظ سند و زیادی ثواب نیست».[زادالمعاد، ص۳۲۰]
□همچنین مینویسد: «مشهور بین علما این است که میتوان نماز جعفر را بهجای نوافل یومیه خواند و ثواب هر دو برای او ثابت است».[زادالمعاد، ص۳۲۴]
□و نیز: «در روایت و کلام علما آمده است به هنگام ضرورت و عجله میتوان نماز جعفر را بدون تسبیحات آن بهجا آورد و سپس تسبیحات را در راه خواند».[ زادالمعاد، ص۳۲۴-۳۲۵]
□همچنین: «روایت صحیح وارد شده است که اگر کاری پیش آمد میتوان بین دو نماز فاصله انداخت».[ زادالمعاد، ص۳۲۵]
□ #نماز_حضرت_جعفر_علیهالسلام، که به نماز حبوه و نماز تسبیح هم معروف است، چهار رکعت است (دو نماز دو رکعتی)؛ در رکعت نخست، پس از حمد، سورۀ «إذا زلزت الأرض»، در رکعت دوم پس از حمد، سورۀ «والعادیات»، در رکعت سوم پس از حمد سوره، «إذا جاء نصر الله» و در رکعت پایانی پس از حمد، سورۀ «قل هو الله» خوانده میشود. در این نماز، مجموعاً ۳۰۰ مرتبه تسبیحات اربعه (سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ) گفته میشود به این صورت:
□در هر رکعت (بعد ازحمد و سوره مخصوص آن رکعت و) پیش از رکوع، پانزده مرتبه تسبیحات اربعه، در رکوع ده مرتبه، پس از بلند شدن از رکوع (و در حالت قیام بعد از رکوع) ده مرتبه، در سجدۀ اول ده مرتبه، پس از سر برداشتن از سجده ده مرتبه، در سجدۀ دوم ده مرتبه و پس از سر برداشتن از سجدۀ دوم نیز ده مرتبه ذکر تسبیحات اربعه خوانده میشود. پس از این برخاسته، بقیۀ رکعتها نیز به همین صورت خوانده میشود.
□در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است که به مفضل فرمودند: هرگاه حاجت ضروری داشتی نماز جعفر علیهالسلام را بخوان و سپس این دعا را بخوان و از خدا حاجتت را بخواه که انشاءالله برآورده میشود:
□به اندازه یک نفَس هر کدام از این ذکرها را بگو:
□یَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَبِّ
□يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ يَا رَبَّاهْ
□رَبِّ رَبِّ يَا رَبِّ
□يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ
□يَا رَحِيمُ يَا رَحِيمُ يَا رَحِيمُ
□و هفت مرتبه هر یک از این ذکرها را بگو:
□يَا رَحْمَنُ يَا رَحْمَنُ يَا رَحْمَنُ
□يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
□سپس این دعا را بخوان(بلدالامین، ص۱۵۰):
□اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ، وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ، وَ أُمَجِّدُكَ وَ لَا غَايَةَ لِمَدْحِكَ، وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَةَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ، وَ أَنَّى لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِكَ، وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحًا بِفَضْلِكَ، مَوْصُوفًا بِمَجْدِكَ، عَوَّادًا عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ، تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفًا بِجُودِكَ، جَوَادًا بِفَضْلِكَ، عَوَّادًا بِكَرَمِكَ، يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الْمَنَّانُ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ.
□سپس دعای منقول در زادالمعاد(ص ۳۲۳) به این صورت خوانده میشود:
□سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ تَرَدَّى بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَ تَكَرَّمَ بِهِ، سُبْحَانَ مَنْ لَا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلَّا لَهُ جَلَّ جَلَالُهُ، سُبْحَانَ مَنْ أَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ بِعِلْمِهِ وَ خَلَقَهُ بِقُدْرَتِهِ، سُبْحَانَ ذِي الْمَنِّ وَ النِّعَمِ، سُبْحَانَ ذِي الْقُدْرَةِ وَ الْكَرَمِ. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ، وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقًا وَ عَدْلًا، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَ أَنْ تَجْمَعَ لِي خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بَعْدَ عُمُرٍ طَوِيلٍ، اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ، الْخَالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْيِي الْمُمِيتُ، الْبَدِيءُ الْبَدِيعُ، لَكَ الْكَرَمُ وَ لَكَ الْمَجْدُ، وَ لَكَ الْمَنُّ وَ لَكَ الْجُودُ، وَ لَكَ الْأَمْرُ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ، يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، يَا صَمَدُ يَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ، وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ، يَا أَهْلَ التَّقْوَى وَ يَا أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا عَفُوُّ يَا غَفُورُ، يَا وَدُودُ يَا شَكُورُ، أَنْتَ أَبَرُّ بِي مِنْ أَبِي وَ أُمِّي، وَ أَرْحَمُ بِي مِنْ نَفْسِي وَ مِنَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ، يَا كَرِيمُ يَا جَوَادُ، اللَّهُمَّ إِنِّي صَلَّيْتُ هَذِهِ الصَّلَاةَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِكَ، وَ طَلَبَ نَائِلِكَ وَ مَعْرُوفِكَ، وَ رَجَاءَ رِفْدِكَ وَ جَائِزَتِكَ، وَ عَظِيمَ عَفْوِكَ وَ قَدِيمَ غُفْرَانِكَ، اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□علامه مجلسی رحمهالله مینویسد: «پس از نوافل یومیه، نمازی مانند این نماز بهلحاظ سند و زیادی ثواب ن
مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْفَعْهَا فِي عِلِّيِّينَ، وَ تَقَبَّلْهَا مِنِّي، وَ اجْعَلْ نَائِلَكَ وَ مَعْرُوفَكَ وَ رَجَاءَ مَا أَرْجُو مِنْكَ فَكَاكَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَ الْفَوْزَ بِالْجَنَّةِ وَ مَا جَمَعْتَ مِنْ أَنْوَاعِ النَّعِيمِ، وَ مِنْ حُسْنِ الْحُورِ الْعِينِ، وَ اجْعَلْ جَائِزَتِي مِنْكَ الْعِتْقَ مِنَ النَّارِ وَ غُفْرَانَ ذُنُوبِي، وَ ذُنُوبِ وَالِدَيَّ وَ مَا وَلَدَا، وَ جَمِيعِ إِخْوَانِي وَ أَخَوَاتِيَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ، الْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ الْأَمْوَاتِ، وَ أَنْ تَسْتَجِيبَ دُعَائِي وَ تَرْحَمَ صَرْخَتِي وَ نِدَائِي، وَ لَا تَرُدَّنِي خَائِبًا خَاسِرًا، وَ اقْلِبْنِي مُفْلِحًا مُنْجِحًا مَرْحُومًا، مُسْتَجَابًا دُعَائِي، مَغْفُورًا لِي يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ، قَدْ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ، فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْكَ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ، يَا نَفَّاحًا بِالْخَيْرَاتِ، يَا مُعْطِيَ السُّؤْلَاتِ، يَا فَكَّاكَ الرِّقَابِ مِنَ النَّارِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، ن فُكَّ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَ أَعْطِنِي سُؤْلِي، وَ اسْتَجِبْ دُعَائِي، وَ ارْحَمْ صَرْخَتِي وَ تَضَرُّعِي وَ نِدَائِي
@mohamad_hosein_tabatabaei
□● #ازدواج
استاد علی صفایی حائری●□
#حصار_امن
□●من كه پيش از ازدواج در آتش شهوت مىسوختم امروز با خوانده شدن خطبه عقد و جارى شدن آن بر زبان عاقد، مثل آبى كه بر تمام اين آتش ريخته باشند ديگر هيچ احساسى نداشتم.
اين جريان تا جايى ادامه پيدا كرد كه با حيرت به خودم شك كردم و اين حالت سرد و بىميلىِ جديد، به سؤالى تبديل شد كه در نهايت چارهاى جز طرح مسأله نديدم.
وقتى خدمت حاج آقا رسيدم حال جديد خودم را بيان و اظهار نگرانى كردم.
ايشان در جواب گفت :
تو تا ديروز با شرايطى كه داشتى طعمه مناسب و خوبى براى شيطان به حساب مىاومدى و اين بود كه شيطان تمام توان و انرژى خودش رو براى دست يابى به اهدافش به كار مىبرد و تمامى درهاى ورود به سمت نابودى تو رو امتحان مىكرد و اين بود كه در تو شعله هاى شهوت، با برنامه ريزى او سر به آسمان مىگذاشتند، ولى امروز با تدبير تو و حصار امنى كه از ازدواج به دور خودت كشيدى، راههاى نفوذ شيطان رو بسته و اين كه از تو نااميد و دست از سرت برداشته و اين تو هستى كه با اين عملكرد صحيح به استغنايى در اين امر رسيدهاى، ولى اينها به اين معنا نيست كه او تا ابد تو را رها كنه، او با بسته ديدن راههاى موجود به دنبال راههاى نفوذ جديدى مىگرده كه تو در آينده با عملكردهات و نشان دادن نقطه ضعفهاى خودت به دست او مىدى و راه جديدى براى او باز مىكنى و اين اونه كه فعاليت خودش رو از نو آغاز مىكنه.
پس اين استغنا را غنيمت بشمار و با گامهاى صحيحى كه بر مىدارى اين فرصت دوباره را به او نده و نقطه ضعفى از خودت به جا نگذار.
□●« اگر شيطان از دريچه شهوت و غضب، از دريچه نفس و زينتهاى دنيا داخل مىشود و اظهار مىدارد: «لاَُغْوينَّهُمْ» و «لاَُزَيِّنَنَّ لهم »؛ كه هر آينه آنها را اغوا مىكنم و براى آنها زينت مىبخشم، پس بايد با محبت خدا و با بصيرت و معرفت، راه شيطان را بست و هم زمان به تأمين نيازها پرداخت و به ازدواج و تشكيل خانواده روى آورد، تا با انس و عاطفه و كانونهاى گرم خانواده از اغوا و فريب شيطان جلوگير شد و به تربيت و سازندگى آنها پرداخت، تا بحران عاطفه و فشار جنسى و گرفتارىها، طعمه براى دشمنان قسم خورده فراهم نسازد و فرزندان گرفتار اسلام را در دست كفر و الحاد و فساد و تباهى و خود فروشى و وطن فروشى، اسير ننمايد. روابط متكامل زن و مرد، ص: ۱۱»
□●رد پای نور در خاطرات من●□
@mohamad_hosein_tabatabaei