eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
□ابد در پیش است و انسان در این سرای نوش و نیش سازنده خویش. □علم و عمل جوهرند و مقوم گوهر آدم. همانطور که کردار را در نشأه صوری مادی وی، نمودی عرضی است؛ آن را در صقع نفس ناطقه نیز وجودی جوهری است. □○علامه حسن زاده ی آملی○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○ واسطه فیض بین فیّاض علی الاطلاق و جهان خلقت○□ □○چهارمین زاویه نگاه عرفانی به بحث آن است که واسطه فیض در عالم است و بین ذات مقدّس حقّ متعال و تمامی عوالم آفرینش نقش رابط را ایفا می کند. □○در عالم اعیان ثابته و علم حقّ متعال، عین ثابت انسان کامل، واسطه بین اعیان ثابته سایر موجودات و ذات مقدّس حقّ متعال است. عین ثابت انسان کامل که مظهر اسم اعظم الهی است، در علم حضرت حقّ واسطه ظهور اعیان ثابته سایر موجودات است و از مجرای آن، سایر اعیان ثابته در علم حضرت حقّ پدیدار شدند. □○همچنین در عالم اعیان خارجیّه عین خارجیّه واسطه پدید آمدن اعیان خارجیّه سایر موجودات در تمامی عوالم خلقت از جبروت و ملکوت و ناسوت است. در جهان آفرینش واسطه فیض وجود و کمالات وجود، انسان کامل است و بدون وجود عین خارجیّه انسان کامل پدید آمدن اعیان خارجیّه سایر سایر موجودات امکان پذیر نخواهد بود. لذا عالم بدون وجود انسان کامل متصوّر نیست. انسان کاملی که امروز واسطه فیض بین حقّ و خلق است، وجود مقدّس حضرت بقیه الله ارواحنافداه می باشد. □● ، صفحه ٧٦ الی ٧٨●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات242-228 بقره قسمت ششم بخش نهم1⃣ ●آنچه در اسلام حکم سلبی و يا عدم صحت و عدم اعتبار بر آن بار شده است و نيز فرمود: بعد از فصال ديگر رضاعى نيست ، يعنى بعد از دو سال ديگر نبايد طفل را شير داد. و نيز فرمود: سكوت از روز تا به شب در اسلام نيست (و اين خود نوعى روزه بود كه از صبح تا به شب سكوت كنند). و باز فرمود: وصال در روزه نيست ، يعنى دو شبانه روز يا بيشتر روزه يكسره مشروع نيست ، و هيچ نذرى در معصيت نيست ، و هيچ نفقه اى در معصيت نيست ، اگر كسى كه نفقه اش بر مسلمان واجب است از مسلمان بخواهد كه خرج شرابش را هم بدهد، بر مسلمان واجب نيست اينگونه مخارج را بپردازد، و هيچ سوگندى در قطع رحم معتبر و واجب الوفاء نيست ، و هيچ كس حق ندارد هنگام ضعف اسلام ، بعد از آنكه خدا هجرت به سرزمين هاى اسلام را واجب كرده در سرزمين هاى كفر سكونت اختيار كند، و هيچ كس حق ندارد هنگام قدرت اسلام و فتح و پيروزى مسلمين به جائی كه اسلام در آنجا ضعيف است هجرت كند، و هيچ سوگندى كه بين زن و شوهر خورده مى شود واجب الوفاء نيست ، و نه بين فرزند با پدرش و نه بين برده با مالكش ، و هيچ طلاقى قبل از نكاح معتبر نيست ، و هيچگونه آزادى اى قبل از مالك شدن ، بر برده صحيح نيست . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی □●سلسله بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مورد و علیهم‌السلام●□ □ویژه ماه مبارک □ □●نعمت‌هایی به این بزرگی در اختیار ماست! به هیچ امت و ملتی چنین قرآنی داده نشده که این همه خواص و آثار داشته باشد! نعمت به این بزرگی به ما داده شده، ولی مثل این است که اصلاً نداده‌اند، و مثل اینکه این کتاب مکمل انسان نیست؛ □●لذا می‌گوییم: برویم در خانقاه تکمیل شویم! امتی که این قرآن را دارد، کارش به جایی رسیده که از زمان نزول قرآن تقریباً تا به حال از عدیل و شریک قرآن، یعنی عترت محروم است! همان عترتی که بنابر روایات فراوان، حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم درباره‌ی آن فرمود: «إِنی سَأَلْتُ رَبی أَنْ لایفَرقَ بَینَهُمَا، فَفَعَلَ؛ من از پروردگارم خواستم که میان قرآن و عترت جدایی نیفکند، و خداوند دعای مرا مستجاب کرد». □●و نیز این را فرمود: «إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَیّ الْحَوْضَ؛ قرآن و عترت از هم جدا نمی‌شوند، تا اینکه در کنار حوض [کوثر] بر من وارد شوند. بله، در فهم و شرح و عمل به قرآن، هر کجا که قرآن باشد، عترت هم موجود است». □●در محضر بهجت، ج۲، ص۱۳۶●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●استعانت رسول خدا در جنگ بدر به نماز حاجت، برای غلبه بر کفار●□ □●امروز روز هفدهم ماه مبارك رمضان است و جنگ بدر اتّفاق افتاد؛ جنگ خيلى سختى بود! پيغمبر استعانت به نماز حاجت جستند، و در تمام دوران جنگ پيغمبر مشغول خواندن نماز و دعا بودند؛ و در تمام جنگ هاى اسلام يگانه جنگى كه از اوّل تا به آخر پيغمبر به دعا مشغول بودند، همين جنگ است. «۱» (۱). الإرشاد، المفيد، ج ۱، ص ۷۳؛ دلائل النبوّة، ج ۳، ص ۴۹ □●از على عليه السّلام روايت است كه مى گفت:" روز بدر چون مقدارى جنگ كردم، شتابان برگشتم تا ببينم پيامبر صلى الله عليه و سلّم در چه حال است و چه مى كند. □●ديدم آن حضرت در سجده است و مى گويد: «يا حىّ يا قيّوم» و چيز ديگرى بر آن نمى افزود، به صحنه برگشتم و دوباره بازگشتم ديدم هم چنان در سجده است و همان ذكر را مى گويد، باز هم به صحنه برگشتم دفعه بعد هم كه آمدم هم چنان در سجده بود و همان ذكر را تكرار مى فرمود؛ و آن قدر ادامه داد تا فتح نصيب گرديد!" □●متن سخنرانی مرحوم علامه طهرانی در رابطه با امیرالمومنین علیه السلام●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اهْدِنی فيهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ، وَاقْضِ لی فيهِ الْحَوآئِجَ وَالاْمالَ، يا مَنْ لا يَحْتاجُ اِلَي التَّفْسيرِ وَالسُّؤالِ، يا عالِماً بِما فی صُدُورِ الْعالَمينَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ الطّاهِرينَ. □خدایا مرا در این روز به سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهای مرا برآور، ای آن‌که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آن‌چه در سینه‌ی جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّهُمَّ اهْدِنی فيهِ لِصالِحِ الاَْعْمالِ، وَاقْضِ لی فيهِ ال
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□ □اللَّهُمَّ اهْدِنِے فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ؛ خدایا در ماہ رمضان مرا بہ اعمال صالح راهنمایے ڪن □نہ این ڪہ فقط بخورم و بخوابم؛ طورے باشم ڪه  اهل سحر باشم؛ دعاے افتتاح بخوانم، دعاے سحر بخوانم؛ این طور نباشد ڪہ دعا ها را از رادیو و ... گوش ڪنیم؛ بلڪہ باید خودمان دعاها را بخوانیم. □واعظے در قم بہ نام میرزا محمد تقے اشراقے بود؛ ایشان از قول والدشان نقل مے ڪرد؛ ڪہ سحر در نجف اشرف هفتاد تن از علما را دیدم ڪہ دعاے ابوحمزہ ثمالے را از حفظ در قنوت نماز  وتر مے خواندند آن هم با حالت  گریہ. لذا سعے ڪنید دعا ها را خودتان بخوانید و سعے ڪنیم اهل عمل باشیم ، در قدیم حرف با عمل توام بود اما الان فقط حرف است و شنیدن. □خدایا در ماہ رمضان بہ اتیان اعمال صالح یاریم ڪن؛ توفیق بدہ اهل قرائت قرآن باشم ڪہ یڪے از اعمال صالح تلاوت قرآن است؛ بهترین چیزها تلاوت قرآن است ڪہ زنگار دل را از بین مے برد، مخصوصا در سحرها مقید باشید دو؛ سہ صفحہ قرآن بخوانید؛ استغفار  هم زنگ دل را مے برد، دست بر سر یتیم بڪشے هم زنگ دل را از بین مے برد. □وَاقْضِ لِے فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ خدایا احتیاجات مرا برآوردہ ڪن و هر آرزوے شرعے ڪہ دارم براے من مستجاب ڪن. □شرط قبولے دعا و برآوردہ شدن آرزوهاے تو این است ڪہ امیدت فقط بہ خدا باشد و اگر دلت بہ جاے دیگر گرم باشد و امیدت بہ دیگرے بود. بدان ڪہ حاجتت برآوردہ نمے شود. □دعاے تو زمانے مستجاب مے شود ڪہ از همہ نا امید بشوے؛ و آن وقت؛ زمان استجابت دعاے توست. □براے برآوردہ شدن حاجاتتان توسل بہ اهل بیت (علیهم السلام) داشتہ باشید؛ مخصوصا بہ حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) مادر امام زمان (عجل الله)، حدود سے الے چهل سال قبل یڪے از اولیاء الهے این مطلب را بہ من آموختند و بہ هر ڪسے ڪہ گفتہ ام از توسل بہ حضرت نرجس خاتون (سلام اللہ علیها) نتیجہ گرفتہ اند. □شخصے بود ڪہ اهل فرزند نمے شد، من بہ او گفتم ڪہ یڪ ختم قرآن هدیہ بہ روح نرجس خاتون داشتہ باشد ڪہ ایشان هم عمل ڪردند و خواندند و صاحب اولاد شد. □و ایشان مادر ولے وقت است، اگر شما بہ ایشان متوسل شوید و مادر با امام زمان (عجل الله) در میان بگذارد ڪہ فلانے بہ من متوسل شدہ است و حاجت خواستہ است، حضرت هم درخواست مادر بزرگوارشان را رد نمے ڪند و این توسل بسیار راهگشا و مجرب است و سرعت در اجابت، از خصوصیات توسل بہ حضرت نرجس خاتون مے باشد. □یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَے التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ اے خدایے ڪہ احتیاج ندارے ڪہ من حاجتم را براے تو تفسیر و شرح ڪنم، □چرا ڪہ خداوند عالم است بہ گرفتارے و مشڪل من، نہ تنها خداوند نیاز بہ شرح و تفسیر حاجاتمان ندارد، بلڪہ ائمہ(علیهم السلام) هم همینطور هستند چرا ڪہ عالم بہ حاجات و دعاهاے ما مے باشند. □خدایا براے برآوردہ ڪردن حاجات ما، حتے احتیاج بہ شنیدن درخواست ما  ندارے ڪسانے ڪہ از تو درخواستے هم ندارند تو ڪار آنها را راہ مے اندازے. □یَا عَالِماً بِمَا فِے صُدُورِ الْعَالَمِینَ چرا تو احتیاج بہ تفسیر و توضیح حاجات بندگانت ندارے، براے اینڪہ تو عالم  هستے بہ هر امرے ڪہ در دل بندگانت است، تو با خداے خود باش تا خدا ڪارت را درست بڪند. □صَلِّ عَلَے مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاڪ او @mohamad_hosein_tabatabaei
□اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ○وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] ○وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا ○وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، ○وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا ○وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا □فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] ○وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ ○وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ ○وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ ○وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ ○وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا ○وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا □بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ . □○بخشی از فرازهای زيبای دعای ○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●به مناسبت ختمی صلوات الله علیه وآله●■ ، ■«سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِالْأَقْصَي  الَّذي بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا» (اسراء| ۱) ■انبیاء دیگر فرمودند: « إنّی ذاهبٌ إلی ربی» (صافات | ۹۹) «انّی مهاجرٌ إلی الله »(عنکبوت| ۲۶) و رسول ما را ذات ربوبی سیر داد چون عبد او بود و کسی که عبد ذات احدی باشد از خود هیچ خودیتی ندارد تا سیر را به خود نسبت دهد. « بعبده» هم بیانگر این است که حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله، عبد هویت مطلقه ی غیب الغیوبی است و هم سیر دهنده و سیر و سیر شونده یک حقیقت واحد هستند که توحید حاکم بر هستی توحید صمدی لم یلد و لم یولد و « هو معکم أینما کنتم» (حدید| ۴) می باشد. ■●لیلاً: سیر الانسان فی اللیل و من اللیل و الی اللیل●■ ■« »: آغاز سیر عروجی انسان در نشئه ی طبیعت است که انزل مراتب وجود در قوس صعود می باشد. و آن لیل و ظلمت محض است. هر مرتبه ی مادون نسبت به مرتبه ی مافوقش لیل می باشد. ■« »: سیر عروجی از نفس جزئیه ظلمانی انسانی است که انزل مراتب وجودی انسانی است «وَ مَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»(نساء| ۱۰۰) این بیت ظلمانی نفس آدمی است. ■« »: یعنی مسجد الاقصی و مقام لیلة القدر ( الی الله و رسوله) می باشد. مسحد الحرام حقیقت قلب خاتم، ملکوت کل و بیت المعمور نظام هستی است و مسجد الاقصی مقام جبروت، لیلة القدر و یا مقام لاهوتی است که «بارکنا حوله». ■●علی نقطه آغاز وجود ،ص ۶۸●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
□○علامه حسن زاده آملی○□ □انسان قرآنی باشید، بیهوده نگویید، بیهوده نشنوید چه اینکه «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ» چون هرچه می‌گویید ومی‌شنوید آن را مس می‌کنید. @mohamad_hosein_tabatabaei
 □○عروج اندر شب است و گوش دل ده بہ سبحان الذے اسرے بعبده □○یڪی از برڪات در شب، معراج انسان است ڪہ با ارتقاے وجودے اش می تواند تا بہ قاب قوسین أو أدنی سیر نماید. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●دکتر دینانی، فیلسوف شهیر ایرانی●■ ■«من درباره خودم می‌گویم، اگر علامه طباطبائی را درک نکرده بودم، آمدنم به این دنیا بیهوده بود!» #شاگردان_علامه_طباطبایی @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات242-228 بقره قسمت ششم بخش نهم1⃣ ●آنچه در اسلام حکم سلبی و يا عدم صحت و عدم اعتبار بر آن بار ش
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش نهم2⃣ ●آنچه در اسلام حکم سلبی و يا عدم صحت و عدم اعتبار بر آن بار شده است و در تفسير عياشى از ابى بكر حضرمى از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه فرمود: وقتى آيه شريفه : ((والذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا يتربصن بانفسهن اربعه اشهر و عشرا)) نازل شد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 388 زنان شروع كردند به بگو مگوى با رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) كه : ما نمى توانيم چهار ماه و ده روز صبر كنيم ، حضرت به ايشان فرمود: در جاهليت وقتى يكى از شما شوهرش مى مرد مدفوع شترى مى گرفت و پشت سر خود مى انداخت ، و بعد از مرگ شوهر خود، در پرده مى نشست تا درست يك سال بگذرد، آن وقت در مثل همان روز آن مدفوع را بر مى داشت و مى سائيد و به چشم خود سرمه مى كرد، و آنگاه شوهر مى گرفت حالا چطور شده كه در برابر چهار ماه و ده روز كه حكم خداست نمى توانيد صبر كنيد؟. 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □فحش و توهینِ نااهل نباید ما را ناراحت کند و از راه و مقصد، سست و دل‌سرد نماید. □خانه‌نشستن و عمل به تکلیف کردن هیچ ناراحتی ندارد، ولی اشتهار باطل و شادی، درصورت عمل بر خلاف تکلیف و وظیفه، خطرناک است و ناراحتی دارد. □●(در محضر بهجت، ج١، ص٢١١)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●ضرورت در طول ماه مبارک رمضان●□(۱) □انسان نه تنها هنگامی که روزه هست، بلکه در طول ماه نیز باید این امور را رعایت کند. □«وَصِلوا أرحامَكم وَاحفظوا ألسنتكم»ارحام را مورد صله و دیدن قرار داده و زبانتان را كنید. نه تنها هنگام روز كه روزه هستید، بلكه در طول ماه، این امور را رعایت كنید. چون اینها آداب روزه نیست، . □بحثى در آن نیست كه روزه‌دار است زبانش را كند، امّا وقتى شب رسید آیا مى‌تواند هر چه خواست بگوید؟ فرمود: در طول این ماه زبانتان را حفظ كنید. □امام صادق (علیه‌السلام) از اجداد گرامشان از رسول الله ( صلى ‌الله ‌علیه ‌و آله‌ و سلم ) نقل فرموده‌اند كه: «من عَرِف الله وعظّمه مَنَع فٰاه من الكلام وبَطْنه من الطعام وعنّا نفسه بالصّیام والقیام»(۱) فرمود: براى اینكه انسان دهان باشد و هر حرفى را نزند، لازم است. □۱. اربعین شیخ بهایى، ص ۷۶، ح ۲. □۲. ارشاد القلوب، ج ۱، ص ۳۴۵. □۳. كافى، ج ۲، ص ۲۳۷. □حكمت عبادات، صفحات ۱۵۵ ـ ۱۵۶ @mohamad_hosein_tabatabaei
: □○قرآن كتابى است كه براى هر درد، درمانى دارد. و كتابى است كه براى هركس هدايتى دارد و شفايى مى‌آورد. براى يك بيمار، گاهى بيش از يك آيه لازم نيست. اگر تمام قرآن را بررسى كند و اين آيه را كنار بگذارد، درمان نخواهد شد و شفايى نخواهد گرفت و اگر فقط‌ همين يك آيه را ببيند و همان آيه برايش تلاوت شود و در آن تدبر كند، از آن بهره خواهد گرفت و راهش را خواهد يافت. □○آنچه در قرآن از آن ياد شده، تلاوت آيه‌هاست. و آنچه مانع گمراهى است،به شهادت قرآن دو چيز است: وَ كَيْفَ‌ تَكْفُرُونَ‌ بِاللّهِ‌ وَ أَنْتُمْ‌ تُتْلى‌ عَلَيْكُم آياتُ‌ اللّه وَ فيكُم رَسُولُه. چگونه كفر مى‌ورزيد در هنگامى كه آيه‌ها بر شما تلاوت مى‌شود و رسول در ميان شما هست. □○مانع از كفر ورزيدن و گمراهى همين تلاوت آيه‌ها و وجود رسول است و همين است كه پس از رسول، بايد رسول، جانشينى بيابد كه همراه قرآن و تلاوت آيه‌ها باشد و از گمراهى جلوگيرى نمايد. □○روش برداشت از قرآن، صفحه ۲۴○□ @mohamad_hosein_tabatabaei