eitaa logo
دلنوشته های یک طلبه
89.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
639 ویدیو
124 فایل
نوشتارها و رمان های محمد رضا حدادپور جهرمی ادمین: @Hadadpour سایت عرضه آثار: www.haddadpour.ir توجه: هر نوع استفاده یا برداشت و کپی و چاپ مستندات داستانی چه به صورت ورد یا پی دی اف و ... و حتی اقتباس برای فیلم‌نامه و تئاتر و امثال ذلک جایز نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
ای جانم حسود نیستم خدا را شکر اما شدیداً به حال اونایی که کربلا میرن غبطه میخورم ممنون از اینکه به یادمون هستین🌷
آقا خیلی مخلصیم دستتون درد نکنه🌺
تشکر تشکر
دلنوشته های یک طلبه
علیکم السلام تفاهم سیاسی تا جایی مهمه که به اساس زندگی مشترک ضربه نزنه. خب شما میتونید بحثای سیاسی ن
آفرین درستش هم همینه احسنت اصل با حفظ زندگی و خانواده است بقیه اش فرعیات هست و میشه حلش کرد و یا نادیده اش گرفت
🔴 آیه ۳۶ و ۳۷ سوره زمر ✔️سوال : خداوند سبحان چگونه هم هادی و هم مضل است ؟ پاسخ : با اعطای اختیار به انسان پروردگار سبحان هم نقش هادی برای کارهای خوب ما ، هم نقش مضل برای کارهای بد ما پیدا می کند و با قرار دادن نقش اختیار برای انسان ، بعد هدایت و بعد گمراهی برای انسان بر اساس اختیار رقم می خورد و خواست خداوند در اختیار ما جاری شده . ✔️الیس الله بکاف عبده : اگر انسان بنده خدا شد بیمه می شود و امورش را کفایت می کند . در برابر تهدیدهای دشمن فقط با یاد امداد و تکفل الهی است که آرام می شویم . ✔️یخوفونک بالذین من دونه : ابزار کافران ایجاد رعب و وحشت است . انسان وقتی اطرافش رعب و وحشت فراوان باشد و خودش هم در پناه پروردگار سبحان قرار نگیرد این مشکلات هم برایش پیش می آید . تمام گروههای تروریستی و تمام ظالمان ، دور و بر خودشان محیط رعب و وحشت پیش آوردند . و راهش هم اینست که ما به پروردگار سبحان پناه ببریم . 🔴 آیه ۴۲ سوره زمر فوت و توفی یعنی گرفتن به نحو کامل سوال : آیا در هنگام خواب ما واقعا قبض روح می شویم ؟ این آیات نفرمودند که ما قبض روح می شویم ، قبض یعنی گرفتن به نحوی که کاملا انقطاع حاصل شود ، این آیات نکته ای دارد و آن اینکه ما در خواب تدبیرمان نسبت به بدن کم می شود و در مرگ کلا تدبیرمان را نسبت به بدن از دست می دهیم . خواب استعاره از مرگ است . انگار ما مردیم و مرگ این نیست . روح ما یک سری مسائل را تجربه می کند و تدبیر و تعلقش به بدن قدری کاسته می شود و حقایق دیگری را درک می کند . اما در حالت مرگ کاملا تعلق روح نسبت به بدن از دست می رود . ✔️در آیه ۶۱ سوره انعام می فرماید :" توفته رسلنا " فرشتگان جان افراد را می گیرند در آیه ۱۱ سوره سجده می فرمایند : ملک الموت جان شما را می گیرد و در آیه ۴۲ زمر می فرماید پروردگار سبحان جان شما را می گیرد کدام صحیح است ؟ اینها همه صحیح است ، هیچکدام در عرض هم نیست ، همه در طول همند . حدیث از امام صادق (ع) : خداوند برای ملک الموت یاورانی از فرشتگان قرار داده که جان مردم را می گیرند و تحویلش می دهند و او هم جان انسانها و جانهایی که ملائّک برایش گرفته اند تحویل پروردگار سبحان می دهد . ✔️ این آیه در واقع دو حقیقت مستقل از هم بودن جسم و روح را به ما می گوید . 👈برای کسانی که می خواهند به صورت ساده در این موارد یکسری آموزش ها ببینند کتاب " معاد " آقای قرائتی خیلی جالب است و می تواند به شما کمک کند . ✔️ هیچکس برای همیشه زنده نیست ، حتی انبیایی که تا الان زنده مانده اند مثل حضرت خضر بالاخره اینها تا روز مقرری زنده هستند و بعد از دار دنیا می روند .
🔴 آیه ۵۳ سوره زمر از امیر المومنین پرسیدند امیدوارکننده ترین آیه قرآن ، کدام آیه است ؟ حضرت فرمودند" ان الله یغفر الذنوب جمیعا " آیه ۵۳ زمر شاید بشود گفت مهربانترین آیه قرآن همین آیه باشد . در تمام کلماتش توجه و مهر و محبت دیده می شود . ✔️ قُل : یک بشارت دارد به پیامبر می دهد که به بنده های من بگو ! ✔️یا عبادی الذین اسرفوا : پروردگار سبحان ما را مورد خطاب قرار می دهد . ✔️عبادی : حرف "ی" یعنی به من تعلق دارند .صاحب و پروردگار اینها منم ! ✔️اسرفوا علی انفسهم : اینها به خودشان ضرر رساندند . ✔️لا تقنطوا : یاس از رحمت من نکنند . ✔️رحمه الله : رحمت من محدود نیست . رحمه الله به جای رحمتی رمز جامعیت رحمت است .الله جامعترین اسم پروردگار است . ✔️ان : قطعی بودن رحمت ✔️یغفر : فعل مضارع یعنی کار خداوند بخشش دائمی است 😍 ✔️یغفر الذنوب جمیعا : خداوند همه گناهان را می بخشد . این همه گناهان خیلی حرف دارد و جالب است که بر بخشش همه گناهان تاکید دارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیشتر محور سوره شوری در باب وحی ، توحید ، معاد است و برخی از صفات مومنان و کفار در آن قید شده است . وقتی که موضوعات سوره ای بیشتر در مورد اعتقادات است قطعا این سوره " مکی" است . 🔴 آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری این آیه به نام " آیه مودت " است . مودت اهل بیت مزد رسالت پیامبر اعلام شده است . علامه طباطبایی ذیل این آیه معتقد بودند که گرچه در قرآن بارها تاکید شده که پیامبر برای رسالتش هیچ اجری طلب نمی کند و اجر رسالتش پذیرش دعوتش است اما در این آیه خداوند برابر رسالت پیامبر اجری قرار داده که با توجه به آیات دیگر می توانیم به این نتیجه برسیم که طلب اجر مانند دیگر آیات در طول رسالت و پذیرش دعوت پیامبر است نه در عرض آن . در کتاب ( الدر المنثور) آمده : امام سجاد بعد از واقعه کربلا و در دوران اسارت ، در برابر بی حرمتیهای مردم دمشق ( شام ) همین آیه را می خواندند . 🔴 آیه ۲۷ سوره مبارکه شوری لَبَغَوا : به معنی ظلم و تجاوز و لام در اینجا به معنی هرآینه است . قَدَر به معنی اندازه و کمیت ✔️ظاهرا در آیات قبل وعده استجابت دعا به مومنان داده شده این سوال پیش می آید که چرا گاهی اوقات ، بعضی دعاهای ما در رابطه با توسعه رزق و روزی مستجاب نمی شود که در اینجا پاسخ داده شده که اجابت دعا در چارچوب حکمت الهی است . بعضی اوقات توسعه رزق عامل انسان از پروردگار است و موجب طغیانش می شود و چه بسیارند افرادی که ثروت ، سبب هلاکتشان شده است . ✔️سوال دیگر اینکه اگر توسعه رزق سبب طغیان است ، پس چرا به یک عده ای توسعه داده و طغیان هم کردند ؟ جواب واضح است برنامه ها و سنت های الهی متعدد است و دارای مراحلی است ‌ همانطوری که کنترل رزق برای جلوگیری از فساد یک سنت عمومی است ، توسعه رزق و مهلت دادن به مرفهان یک سنتی هست که برای آزمایششان به کار می رود . پس قانون عمومی و کلی کنترل رزق است ولی گاهی برای آزمایش مردم توسعه هایی داده می شود . ناگفته نماند گاهی کمبود رزق به دلیل تن پروری و تنبلی انسان هم هست که حساب این مساله جداست . ✔️همانطور که نعمتهای پروردگار لطف است گاهی محرومیتها هم برای ما لطف محسوب می شود . گاهی انسان زندگی خود را قبل از دارایی و بعد از دارایی بررسی می کند می بیند چقدر آرامش داشته و دچار بعضی از مسائل نمی شده است . ✔️ فضل الهی بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم می شود نه بر اساس تمایلات انسان ✔️ روابط اجتماعی سالم در گرو زندگی معتدل و در حد نیاز است . ✔️ به هیچ وجه به خاطر تنگنای معیشت به پروردگار سبحان سوءظن نداشته باشیم . سوء ظن به پروردگار یکی از بزرگترین مسائلی است که بلاها را بر انسان فرود می آورد . ✔️ ما گاهی توجه نداریم ولی همین زندگی معمولی خیلی به نفع آرامش ، ایمان و خانواده دوستی ماست . خیلی وقتها افرادی را داشتیم که وقتی وضعشان خوب شد ، از نظر خانوادگی سقوط کردند .
🔴 آیه ۳۸ شوری در این آیه برخی از صفات مومنین مثل اقامه نماز و مشورت در کارها و انفاق را از مصادیق استجابت پروردگار قرار داده است . 🔴 آیه ۴۰ شوری سزای کار بد ، یک کار بد دقیقا مثل همان کار است . به این دسته از آیات " آیات الاحکام " هم می گویند . مرحوم اردبیلی در کتاب " زبده البیان " مخصوصا همین بحث را مطرح کرده و البته این آیه را دلیل بر جواز مقابله به مثل و قصاص هم مطرح کرده اند و جای توضیح و تفسیر بیشتر دارد. و عفوی که در این آیه آمده ، فقط در جایی که ظالم از بدی خود توبه کرده باشد جایز است . چون اگر ظالمی را بدون انگیزه توبه ببخشید باعث جسورتر شدن او هم می شود . ✔️ آیات الاحکام یا فقه القرآن آیاتی از قرآن هستند که احکام شرعی را بیان می کنند یا از آنها حکم شرعی استنباط می شود ، مثل احکام عملی نماز و جهاد و زکات و... نه احکام اعتقادی و اخلاقی معروف است که حدودا ۵۰۰ آیه یا بیشتر از قرآن جزء آیات الاحکام هستند . قرآن نخستین منبع فقه ماست چون در فقه می گوییم : کتاب ، سنت ، عقل ، اجماع منظور از کتاب قرآن است منظور از سنت : سنی ها می گویند سنت پیامبر ، ما می گوییم سنت پیامبر و اهل بیت سنی ها همین جا متوقف می شوند و عقل را مطرح نمی کنند . بنابر روایات مراجعه به قرآن جهت دریافت احکام عملی از زمان پیامبر و در میان صحابه متعارف بوده در مواردی نیز امامان حکم شرعی را با استناد از آیات قرآن به مردم توضیح می دادند . محمد بن صائب کلبی از شاگردان امام باقر و امام صادق ( ع ) نخستین اثر در رابطه با آیات الحکام را نوشت .
قبول باشه🌷
مشکلات احیا گرفتن در منزل در دوران قرنطینه و..... 😢😢😢😭😭😭 یارو می گفت شب احیا داشتم گریه میکردم و از خدا طلب بخشش می‌کردم که زنم یدونه محکم زد پس گردنم. گفتم چرا میزنی؟ گفت اینجوری که تو داری گریه میکنی معلومه یه غلطی کردی، خدا هم ببخشه من نمیبخشم. 😂😂😂😂
امروز فاجعه ترین روز برای اسراییلی ها بوده! از صبح امروز تاکنون ۳۵ مورد آتش‎سوزی در اسرائیل رخ داده که دستکم ۱۰ مورد آن به دلیل پرتاب بالن‎های آتش‌زا از غزه بوده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره احقاف اولین سوره جزء ۲۶ و مکی است و کلمه احقاف به معنی شنزار است . اشاره به سرزمین قوم عاد ، قوم حضرت هود ( ع) دارد . این سوره در مورد قیامت و وضعیت مومنان و کافران و بیهوده آفریده نشدن جهان خلقت بحث کرده است . این سوره از نظر حجمی جزء سوره های " مثانی " است ، چون دقیقا یک حزب کامل را شامل می شود . بحث در رابطه با معاد و اینکه مومنان و کافران با هم حرف می زنند و حرفهایی که روح انسانها با هم مطرح می کنند و علامه طباطبایی هم در تفسیر المیزان در رابطه با آن سخن گفته ، نکاتی است که فکر می کنم جالب باشد که بدانید . 🔴 آیه ۱۳ و ۱۴ احقاف به کسانی که در دینداری کم نمی آورند نوید می دهد ، وعده بسیار خوبی می دهد . ثم استقاموا : کسانی که در میدان عمل و حقیقت استقامت می ورزند و فقط با خوبی ها و خوشی های دین همراه نیستند ، بلکه در لحظات سخت هم دین را همراهی می کنند . در این آیه به کسانی که می گویند پروردگار ما " الله " است و استقامت هم می ورزند سه وعده داده شده است : ✔️ ۱ . لا خوف ✔️ ۲ . و لا هم یحزنون ✔️ ۳ .اولئک اصحب الجنه خلدین فیها و این لاخوف علیهم و لا هم یحزنون فقط شامل حال آخرت نیست ، بلکه در دنیا هم اینها نمی ترسند و خوف و حزن به آنها راه پیدا نمی کند . آرامش روحی و روانی دارند . 🔴 آیه ۱۵ احقاف روایت از امام صادق علیه السلام داریم که آیه ۱۵ سوره احقاف در رابطه با وجود مبارک و نازنین سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نازل شده است . حضرت فاطمه زهرا ( س ) به سبب خبری که پیامبر ( ص) در رابطه با کشته شدن فرزندش به دست برخی از امت ، حمل و زائیدن اباعبدالله را با سختی انجام داد ، این آیه نازل شد . همچنین مدت حمل امام حسین ( ع) تا زمان از شیر گرفتن ، سی ماه بود که در این آیه ، کاملا به آن اشاره شده است . ( اصول کافی . ج ۱ .ص ۴۶۴ ) 🔴 آیه ۲۹ تا ۳۲ در رابطه با شنیدن قرآن توسط چند نفر از طایفه جن بود . اینها به سمت قوم خود رفتند و آنها را دعوت کردند به سمت قرآن و اسلام . ✔️در آیه ۳۰ اینکه گفته شده" من بعد موسی "به این دلیل است که کتاب انجیل احکام اندکی دارد و تورات وقرآن در میان کل کتابهای آسمانی دو کتاب وحیانی محور هستند . به خاطر همین قرآن بعد از کتاب موسی در اینجا ذکر شده .
🔴 آیه ۳۱ ذنب : گناه دنباله دار از جنیان عده ای آمدند ایمان آوردند و از آن تاریخ بخش قابل توجهی از طایفه جن که اسلام را پذیرفتند ، شیعه هم شدند . در طایفه جن ، سنی نداریم . یا شیعه هستند یا کافر ! آیت الله بهجت می فرمودند : عده ای که در واقعه غدیر خم بودند همچنان زنده هستند و ولایت امیرالمومنین علی ( ع) را برای قوم خود شهادت دادند . 🔴 سوره محمد از سوره های مدنی است و نام پیامبر در آیه دوم آن آمده است . موضوع اصلی سوره ویژگیها ی مومنان و کافران و عاقبت آنها در آخرت است . 🔴 آیه ۴ مبنی بر ممنوعیت کشتن اسیران جنگی و آزادی آنها به صورت رایگان یا در برابر فدیه است و این آیه جزء "آیات الاحکام است . 🔴 آیه ۷ سوره محمد از آیات مشهور و نامدار این سوره است . این آیه برای تشویق مسلمانان برای مبارزه با دشمن است .براساس برخی تفاسیر شیعه تکیه بر مساله ایمان در این آیه اشاره به اینست که یکی از نشانه های ایمان راستین ، پیکار با دشمنان حق هست و تعبیر به یاری کردن خدا به وضوح به معنی یاری کردن دین خداوند است . ✔️نهج البلاغه خطبه ۱۸۳ : امیرالمومنین فرمودند : اگر خدا را یاری کنید ، خداوند شما را یاری می کند و گامهای شما را استوار می سازد حتی اگر شما فقط اراده یاری کردن خداوند را داشته باشید . حتی اگر ترسو باشید خداوند کمک می کند به ترس خود غلبه کنید . 👈خداوند از روی خواری و ناچاری از شما نصرت و یاری نمی خواهد او از شما یاری خواسته در حالیکه خود عزیز و حکیم است . ✔️ پاداش قرائت این سوره : در امان بودن از فقر ، سیراب شدن از چشمه های بهشتی و.... به صورت کلی این سوره به ۶ محور پرداخته است: ✔️ ۱ . ایمان و کفر ، مقایسه حال مومنان و کافران ✔️۲ . جهاد با دشمنان و وضعیت اسرای جنگی ✔️ ۳. شرح حال منافقان ✔️ ۴ .توصیه به سیر در زمین و بررسی سرنوشت اقوام پیشین برای عبرت ✔️ ۵ . آزمایش الهی که به تناسب مساله جنگ مطرح است . ✔️ ۶ . بحث از انفاق که به نوعی جهاد است . در تفسیر البرهان . جلد ۵ . صفحه ۹۳ از پیامبر ( ص) نقل شده که اگر کسی سوره محمد را بخواند زمانیکه از قبر بر می خیزد به هر سو که نگاه می کند پیامبر خدا را خواهد دید و خداوند او را از چشمه های بهشت سیراب می کند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تدبر۲۷و۲۸، حدادپور جهرمی ۲۰۲۱۰۵۱۱_۰۳۵۸۰۰.mp3
6.96M
نکاتی از ۲۷و۲۸ قرآن لطفا حتما این فایل را با دقت گوش بدید موضوع: خانواده
🔴 آیه ۲۱ سوره مبارکه طور اَلَتناهُم : از ریشه الت و یا لَوَتَ به معنای نقص و نقصان ، به خاطر الحاق فرزندان به پدران چیزی از اجر پدران کم نمی کنند . رَهین : به معنی مرهون مرحوم علامه در المیزان فرموده هر شخصی نزد خدا در مقابل عمل خود مقبوض و محفوظ است تا به جزای عمل خود از نظر ثواب و عقاب برسد . ✔️ همراهی و علاقه به نسل و فرزندان از لذت های بهشتی است و در آخرت هم وجود دارد . اماطبیعتا کسی این نعمت شامل حالش می شود که : ✔️ ۱ . خانواده اش اهل تربیت شده باشند . خانواده نااهل در بهشت به فرد ملحق نمی شوند . ✔️۲ . از همراهی هم در دنیا لذت برده و راضی باشند ✔️۳. دلشان بخواهد در آخرت هم با هم باشند ✔️ ۴ .در روز قیامت که هر کسی از دست پدر و مادر و.... فرار می کند اینقدر فرد از فرزندی که تربیت کرده خیالش راحت باشد که از فرزندش فراری نباشد . 👈 باید کارمان درست باشد که از آثار نیک اعمالمان این قرار بدهند که نسل و ذریه ما در فردای قیامت به ما ملحق شود . 🔴 آیه ۲۶ طور رمز این نعمت و دور هم جمع شدن در آیه ۲۶ سوره مبارکه طور مطرح شده از آیه ۲۱ تا ۲۶ اگر به ترجمه توجه کنید یک گفتگو بین بهشتیان مطرح شده و یکی از بزرگترین دلایل محوری بهشتی شدن افراد اینست : قالو انا کنا قبل فی اهلنا مشفقین ما در دنیا نسبت به خانواده خیرخواه بودیم یعنی آنها را درست تربیت می کردیم برای مردم مفید و در دنیا و آخرت سالم تربیت کردیم . فی اهلنا : در میان خانواده و اهلبیت فرد مشفقین جمع مشفق ، ترسان ، هراسان بیمناک از بازخواستی الهی در پایان عمر و پیامد اخروی اعمال آیه ۲۶ سوره طور رمز در قیامت با خانواده بودن را این میداند : ✔️ اولا کلید این بهشت را باید در دنیا جست ✔️ ثانیا دلسوزی و شفقت و دغدغه مندی در مورد خانواده ، کلید بهشت است . ✔️ بسیاری از افراد فکر می کنند دغدغه خواب ، خوراک ، مسکن و .... برای فرزندان داشته باشند کافیست و فقط فکر آسایش هستند اما به فکر آرامش روحی نیستند . آسایش وقتی محقق شود ، نفس ارضاء می شود اما آرامش وقتی محقق شود ، روح اشباع می شود. آسایش صفات جسم است به دنیا و ظاهر برمی گردد ، اما آرامش صفت روح است . ✔️ بسیاری از خانواده ها قربانی مسوولیت ها و دغدغه های اجتماعی پدر و مادر شده اند تا جاییکه فرزندان دارند و همسرانشان یک همزیستی مسالمت آمیز دارند و از شکل همسری خارج شده است . پیامبر اکرم ( ص) : نشستن مرد ، نزد خانواده اش در پیشگاه خدا از اعتکافش در مسجد نزد من محبوبتر است . ( تنبیه الخواطر . ج ۲ . ص ۱۲۲ ) 👈پیش خانواده بودن هم به معنی مدام منت گذاشتن نیست . برطرف کردن نیازهای خانواده و در کنار آن ها بودن به معنی وقت تلف کردن نیست . ✔️ امان از مادری که اجتماع را بر خانواده و احساسات اجتماعی را بر خانواده و همسر و فرزندانش ترجیح دهد. نقش مادر در خانواده نقش نخ تسبیح است . در کتاب به این نکته خیلی تاکید کرده ام . هیچکس منکر نقش زن در اجتماع نیست ولی تا جایی که فرزندان نگیرند و همسران نسبت به همدیگر نگیرند و ارجحیت بر اجتماع و شغل نباشد . دردناک است که به خاطر شغل خانمها گاهی اصلا ازدواج نمی کنند (مثل سلبریتی ها ) و یا وقتی ازدواج می کنند زیر بار مسوولیت فرزندآوری و تربیت فرزند نمی روند .
✔️ دغدغه مند بودن با مدام نگران بودن فرق دارد ، کسی که دغدغه داردعلاوه بر اینکه به فکر است زحمت می کشد و به دنبال حل مساله می رود ، اما کسی که نگران است دستپاچه است . 🔴 آیه ۶ سوره مبارکه تحریم در ادامه بحث خانواده در جزء ۲۸ قرآن کریم در سوره تحریم آیه ۶ می فرماید : ای کسانی که ایمان آوردید خود را و خانواده خویش را از آتش دوزخ نگه دارید . از صفات آتش دوزخ اینگونه است که مردم دل سخت کافر و سنگ ، آتش افروز جهنم هستند . یعنی جهنمی که هیزمش مردم و سنگهای خارا هستند . قُوا : فعل امر است ، نگه دارید وَقود : افروخته شدن آتش حِجاره : سنگ ها ، مفردش می شود حجر غِلاظ : جمع غلیظ ضد رقیق ، منظور نوعی از خشونت و سختی در اعمال شِداد : جمع شدید ، سخت و محکم ؛ منظور قوی بودن است . ✔️ در آیات متعدد از قرآن به رسالت انسان در برابر خانواده اشاره شده ( سوره طه آیه ۱۳۲ ، سوره شعراء آیه ۲۱۴ ، سوره لقمان آیه ۱۷ و ...) مطرح شده . یکی از دغدغه قرآن که همان دغدغه خداوند سبحان می باشد بحث در رابطه با است و حفظ خانواده و دغدغه داشتن در مورد خانواده . ✔️ایمان داشتن صرف کافی نیست حفظ هر فرد اولین مرحله تربیت برای خانواده و فرزند محسوب می شود . قوا انفسکم : اول خودت را حفظ کن و اهلیکم‌ : و بعد خانواده اصلاح خودمان و بستگان بر اصلاح جامعه از طریق جهاد با کفار که در آیه ۹ این سوره آمده اولویت دارد . ✔️ایمان به معاد و دوزخ نقش مهمی در ایجاد تقوی چه در خودمان و چه در خانواده دارد . چرا ناراحت می شویم از قبر و قیامت و مرگ و...صحبت کنیم .اگر ناراحت می شویم بدانیم یک جای کار می لنگد . ✔️ اول نفس انسان سرکش است و نیاز به حفاظت دارد و بعد تربیت خانواده به عهده خودمان است هیچ پایگاه بسیج ، هیات ، مدرسه و ... اولویت بر ما در تربیت خانواده ندارد . و دیگر اینکه هیچکس مثل ما ، فرزندمان را تربیت نمی کند . ما می توانیم و حرف ما در فرزند ، از حرف دیگران اثرگذارتر است . ✔️ در رابطه با ملائکه ای که در جهنم کار می کنند نکته مدیریتی جالبی در این آیه وجود دارد . در مدیریت مسئول هر کار ، باید با آن کار سنخیت داشته باشد . اگر مسئول جهنم غلاظ و شداد نداشته باشد یا خودش اذیت می شود یا آن کاری که باید انجام دهد و رسالتی که به عهده دارد ، درست انجام نمی دهد . 👈 هر کسی ، سر جای خودش ✔️در ایام انتخابات هستیم ، بعضی ها احساس تکلیف الکی نکنند . بعضی کاندیداها مخصوصا آنها که ادعای انقلابی گری و اصولگرایی دارند ، متاسفانه دچار خطای محاسباتی میشوند. یک مقدار فکر کنیم . اگر جای خودمان را درست تشخیص ندهیم و سر جای دیگری بایستیم دو گناه کرده ایم : ✔️یک : کاری که وظیفه اصلی ما بوده انجام ندادیم و زمین مانده ✔️دو : سر جای مردم را غصب کردیم . بنابراین تشخیص اینکه کجا ، جای من است و تشخیص وظیفه و تکلیف از عمل کردن به آن وظیفه و تکلیف به مراتب مهمتر و سخت تر است . عزیز گرانمایه ای که در صحنه انتخابات حاضر میشوی، فارغ از دعوت دوستان و گروه های مردمی، آیا تکلیف اصلی شما همین است؟ به جای اینکه مرتب از احساس تکلیفشان پرده برداری کنند، لطفا توضیح بدهند که چطور تکلیفشان را اینگونه تشخیص دادند؟!