بسم الله الرحمن الرحیم
تهذیب و تربیت در فرهنگ اسلامی معرفتبنیان است و بر پایه باورهای ایمانی و نظام اعتقادی راسخ، استوار میگردد. به همین جهت «توسعه امور معرفتی» در شرح وظایف معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه تصریح و تاکید شده است. یکی از برنامههای مهم و موثر معرفتی طرح ولایت است که با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به شکل مرتب اجرا میگردد.
«طرح ولایت» مدرسه معرفتی اندیشههای بنیادین اسلامی و یادگار عالم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی است که به بیان ایشان حاصل بیش از ۵۰ سال عمر حوزوی او به شمار میرود. این برنامه ارزشمند، بنیان تفکر جوانان را بر اساس مبانی مستحکم اسلامی شکل میدهد و مطابق روایت علوی شریف «بادروا اولادکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه» سرمایه ایمنیبخش در مقابل اندیشههای انحرافی و نظام تفکر سکولار و پایهای برای تربیت جامع اسلامی میگردد.
مدیریت حوزه علمیه و معاونت تهذیب این سرمایه عظیم را پاس داشته و طلاب علوم اسلامی را به استفاده از فرصت و فراغت جوانی و بهرهگیری از طرحهای معرفتی خصوصا این طرح توصیه میکند و از همه مدیران و معاونان تهذیب استان و دستاندرکارانی که در اجرای بهینه این طرح مبارک با مجاهدت و قوت تلاش میکنند تشکر دارد.
محمد عالمزاده نوری
سخنان معاون تهذیب در جمع مدیران استانی
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰
اللهم اهدنا من عندک و افض علینا من فضلک و انشر علینا من رحمت و انزل علینا من برکاتک و اجعلنا من احسن عبیدک نصیبا عندک و اقربهم منزله منک و اخصهم زلفه لدیک و صل علی محمد و اهل بیته
ضمن عرض سلام و تعزیت ایام رحلت حضرت معصومه من یک نکته کوچک درباره جایگاه معاونت تهذیب و یک راهبرد مهم تحولی در باره تربیت اسلامی عرض میکنم و بعد از آن اهم طرحها و برنامههای آتی معاونت تهذیب را مرور خواهم کرد.
جایگاه معاونت تهذیب
همه دستگاهها معاونتها و مسئولان حوزه موظف به تربیت طلبه هستند و باید دستاندرکار تربیت باشند. این وظیفه اختصاصی به معاون تهذیب مدارس ندارد.
در این میان معاونت تهذیب و تربیت حوزه وظیفه تامین و تضمین جامعیت شخصیت طلبه را دارد . یعنی هر یک از ساحتهای تربیت را که سایر معاونتها نمیپردازند باید متکفل باشد و نهایتا توازن و تعادل شخصیت طلبه را ضمانت کند. معاونت تهذیب به منزله واحد کنترل کیفیت در کارخانهها که چک لیستی از مطلوبیتها و استانداردها برای کالاها دارند و یک به یک بررسی میکنند باید چکلیستی از مطلوبیتهای شخصیتی طلبه در همه ابعاد و ساحات داشته باشد و خروجی مدرسه علمیه و حوزه را از جهات مختلف بررسی کند. هر چه باقی مانده باشد باید تهذیب متکفل باشد.
یک نکته در باره تربیت
ایده ما در تربیت طلبه این است که طلبه دو دوره زندگی دارد. دوران رشد و دوران نقشآفرینی واثرگذاری اجتماعی. اما این دو دوره مرز خطی ندارند و نباید منتظر بمانیم تا دوران رشد طلبه تمام شود و بعد به نقش آفرینی بپردازد. ایده ما در تربیت رشد در ضمن نقش آفرینی و نقشافرینی در دوران رشد است.
طلبه از کی موظف به اثرگذاری اجتماعی است؟ از بعد از مجتهد شدن؟ از بعد از دوره سطح دو؟ بعد از اتمام لمعه؟ بعد از سال سوم؟ از ابتدای طلبگی؟
خیر؛ از پیش از طلبگی . از روز بلوغ
همان لحظه که طلبه بالغ میشود وظیفه اجتماعی دارد و همان لحظه که به نماز و روزه مکلف میشود به امر به معروف و نهی از منکر موظف میشود. و باید به سلامت و ارتقای وضع جامعه حساسیت داشته باشد و در راستای اصلاح محیط پیرامون خود باید تلاش کند. ما باید طلبه را بر این موضوع تشویق کنیم و میدان این موضوع را در اختیارش بگذریم. فرصت جرات و قدرت اثرگذاری اجتماعی را باید در اختیار طلبه بگذاریم و او را بر این موضوع برانگیزیم
غالبا در میان ما، طلبه شنونده تلقی میشود . همین باعث شده که امر بر خودش هم مشتبه شده و در تمام مراحل رشد این حس را دارد که باید کسی حرفی بزند و او بشنود و تاثیری بپذیرد . در حالی که جوان در میدان عمل بزرگ میشود و با تمرین و ممارست و عهدهداری رشد میکند نه با تماشا کردن و از دور دستی بر آتش داشتن و دست بر روی دست نهادن.
پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که ما کار کنیم و جوانان رشد کنند! وقتی مسئولان و کارگزاران کار میکنند آنان رشد میکنند نه نسل جوان؛
اینکه متولیان رسمی و نهادهای حاکمیتی برای جوانان برنامه اجرا کنند و آنان را مخاطب اجرای خود ببینند کافی نیست. این تصور که ما نصیحت کنیم و آنها بپذیرند، ما فعالیت کنیم و آنها رشد کنند، ما هدایت کنیم و آنها بشوند و ما حرکت کنیم و آنها برسند تصور تامی نیست. جوان برای رشد و بالندگی و کمال، باید خودش راه بیفتد و پیش رود، زمین بخورد و بلند شود، تلاش کند و نتیجه بگیرد. اگر و تنها اگر به جوانان امکان و مجال کار دهیم و آنان را برای حضور در میدان تشویق کنیم و زمینه احساس مسئولیت و ایفای نقش را برایشان آماده کنیم، آنها را رشد دادهایم.
پس به جای آنکه مردم و جوانان را دائما مخاطب برنامههای فرهنگی تربیتی بشماریم آنان را عامل و کارگزار بشناسیم و به آنها میدان عمل مستقل دهیم. جوان را باید وزیر خود بشناسیم نه غلام و فرمانبردار بیچون و چرا؛ بنابراین باید به او شخصیت دهیم، توان او را به رسمیت بشناسیم و از آن بهره بگیریم، به او اعتماد کنیم و او را به حضور در میدان عمل فراخوانیم.
این غلط است. طلبه این گونه رشد نمیکند. تربیت در میدان عمل است
طلبه کارگزار نه طلبه مخاطب
باید به مقتضیات این امر نیز تن بدهیم. بالاخره اگر تربیت این گونه و در متن میدان عمل و در حین نقشآفرینیهای اجتماعی محقق میشود باید فضایش را پدید آوریم. باید به طلبه فرصت دویدن و البته زمینخوردن بدهیم. اشتباه کردن لازمه طبیعی راه افتادن و حرکت کردن است که دیکته نانوشته غلط ندارد.
این جمله طلایی و راهبردی امیر مومنان که فرمودند وامر بالمعروف تکن من اهله نصب العین ما باشد
اگر میخواهیم
ایده ما در تربیت این است که طلبه باید به میدان تربیت بیاید و حساسیت اجتماعی خود انگیخته و درون جوش داشته باشد
رویکرد ما برای تربیت انقلابی تربیت عالم ربانی مجاهد است نه عالم ربانی قاعد. البته خدای متعال هر دو را بهشت میبرود: و کلا وعد الله الحسنی ولی این کجا و آن کجا؟
برنامههای معاونت تهذیب و تربیت
• ویرایش برنامه جامع تربیتی در همه ساحت ها و بر اساس هندسه معرفتی و نیاز های تربیتی
• تدوین نظام راهنمایی صنفی طلبه
• تدوین برنامه جامع میثاق طلبگی
• تربیت استاد و مربی اخلاق
• بسیج: بالندگی بسیج حوزههای علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی
• تشکیل شورای تهذیب استانی؛ شورای بسیج استانی، دارالقرآن استانی
• تشکیل شورای تهذیب و دارالقرآن در مدارس علمیه و پایگاه بسیج
• طرح توسعه مدارس قرآنی
• طرح معلم قرآنی
• توسعه مراکز مشاوره ۱۸ استان
• نظام استعدادیابی طلبه
• نظام جامع اندیشه اسلامی
• سامانه تهذیبی حوزه
• اصلاح سامانه تلبس
• پایش قرآنی
بیانیه بسیج محمد عالمزاده نوری.docx
172.9K
📑 #بخوانید
❇️ بالندگی #بسیج_طلاب و روحانیون در گام دوم انقلاب
🔹ایده تحولی بسیج طلاب
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری
⌛️ تابستان ۱۴۰۰
🔵 بههمراه متن فرمان حضرت امام بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
☑️اهم عناوین:
🔘ماهیت و ارکان بسیج
🔘تمایز بسیج حوزه با بسیج سایر اقشار
🔘ویژگیهای بسیج طلاب
🔘وظایف بسیج طلاب
🔘الزامات تحول و تعالی بسیج طلاب و روحانیون
🗞نشر برای نخستین بار
بهمناسبت هفته #بسیج
🔸 @raahorasm
هدایت شده از راه و رسم طلبگی
j 00 09 01 Final.mp3
16.32M
🔉 #بشنوید
❇️ بسیج؛ معیت مؤمنان با جریان پیامبران الهی
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری
⌛️ ۱ آذر ۱۴۰۰
🔵سخنرانی در هیئت فقه و شهادت، مدرسه علمیه معصومیه
به مناسبت هفته #بسیج
🔸 @raahorasm
🔸 @masoumieh_ir
هدایت شده از راه و رسم طلبگی
درباره مشاوره - محمد عالمزاده نوری.docx
61.7K
📑 #بخوانید
💠 ارزیابی پدیده مشاوره حوزوی در نسبت با رسالتهای روحانیت
☑️ آسیبشناسی مراکز مشاوره حوزوی
🔘 رسالت حوزه؛ اقامه دین، ادامه رسالت پیامبران
🔘 ریزشهای پنهان در حوزه
🔘 رواندرمانگری به روش غربی؛ ریزش مخفی در حوزه
🔰 حجةالاسلام والمسلمین، محمد عالمزاده نوری
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
⌛️ دیماه ۱۴۰۰
🔵 سخنرانی در جلسه مدیران گروههای تخصصی مراکز مشاوره اسلامی سماح
#کارویژه_روحانیت
🔸 @raahorasm
🔸 @mohammad_nooori
هدایت شده از محمد عالمزاده نوری
هدایت شده از m sed
نشست جمع میان سلوک فردی و اجتماعی - سخنان استاد عالم زاده نوری.mp3
17.45M
🔰 جمع میان سلوک فردی و اجتماعی - استاد عالمزاده نوری
▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزههای علمیه برگزار شد.
▫️در این نشست استاد محمد عالمزاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه به ارائه مباحث مربوطه پرداختند.
#نشست_تخصصی
#رهبانیت
#استاد_عالم_زاده
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
هدایت شده از m sed
🔰 بیانات استاد محمد عالمزاده نوری در نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی"
▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزههای علمیه برگزار شد.
▫️در این نشست استاد عالمزاده نوری به ارائه مباحث مربوطه پرداختند که اهم فرمایشات ایشان به قرار ذیل است؛
- خداوند متعال برای عالم یک پروژه کلان در نظر گرفته است که انسانها باید این طرح را اجرا کنند. به صورت صریح طرح خودش را بیان کرده است؛ هم در قرآن کریم و هم در کتب آسمانی دیگر که ان الارض یرثها عبادی الصالحون!
- برای اجرای این کلانپروژه، پیغمبر فرستاده است، جبرئیل فرستاده است، کتاب فرستاده است. برای آن است که در سراسر این عالم، این طرح اجرا شود.
بر خودش هم واجب کرده است که این پروژه اجرایی شود چرا که میفرماید "کتبنا".
لذا تحقق این کلانپروژه قطعی است.
- اجرای این پروژه الهی توسط انسانهایی است که سالکان الیالله هستند و در راه خدا قدم برمیدارند. این اراده الهی است که قرار است پروژه خدا را اولیای الهی به همراه مومنان به حق اجرا کنند.
- منطق حاکم در اینجا حصولی نیست؛ منطق بنی اسرائیلی که به موسی گفتند تو و خدایت بروید فرعونیان را بکشید.
منطق اینجا تحصیلی است؛ همه با هم باید این پروژه الهی را اجرایی کنیم. خداوند متعال ارادهاش را توسط من و شما میخواهد اجرا کند.
- واژه سبیل در قرآن را نگاه کنید؛ هاجروا فی سبیل الله، انفقوا فی سبیل الله، احصروا فی سبیل الله، قاتلوا فی سبیل الله.
در اجرای طرح الهی، باید در راه خدا هجرت کرد و سختی کشید، انفاق کرد، محاصره شد و به جهاد پرداخت.
- اهل معرفت فرمودهاند انسان باید فانی در حق شود و یکی از موارد فنا این است که خواستهاش خواسته خدا باشد. بنابراین خواسته انسان سالک باید اجرای طرح خدا باشد.
- در سلوک فردی و سلوک اجتماعی تنافی وجود ندارد که بخواهیم هر دو را جمع کنیم. آنچه مهم است این که ما باید دنبال اراده خدا باشیم و اراده خدا اجرای کلانپروژه اوست.
- انسان سالکی که میخواهد مجری طرح الهی شود باید ظرفیت بالایی داشته باشد و این ظرفیت را در نماز شب و خودسازی و از خودگذشتنها به دست میآورد؛ یا ایها المزمل قم اللیل الا قلیلا. ای پیغمبر بلند شو و نماز شب بخوان! چرا؟ چون ما مسئولیت سنگین به عهده تو میخواهیم بگذاریم.
- آنقدر ظرفیت بالایی میخواهد که این مسئولیت را بتوانیم انجام بدهیم. باید خیلی ارتباطمان با خدا قوی باشد تا بتوانیم کار خدا را انجام دهیم.
- برخی میگویند ما باید فقط وقتی از شبانهروز را به خودسازی بپردازیم. حرف غلطی است! ما کاری جز خودسازی نداریم و ۲۴ ساعت ما باید خودسازی باشد. با این نگاه حتی کسی که غذا میخورد تا قوی شود تا دین خدا را یاری دهد تا طرح خدا را جاری کند، مشغول خودسازی است و دائما به یاد خداست.
- اگر انسان هزار سال هم عبادت بکند اما پیوندی با این جریان و طرح الهی نداشته باشد، یک رهبانیت غیرالهی دارد که بیفائده است.
- برقراری پیوند ما با این طرح و این جریان، توسط ولایت است. خدا توسط ولی خود طرحش را اجرا میکند و ولی خدا با کمک یارانش. ما باید خودمان را پیوند بزنیم با ولی خدا تا طرح خدا را اجرا کنیم. بنابراین ولایت جمع میان سلوک فردی و اجتماعی است.
- دو نوع معنویت داریم؛ یکی پیوند با ولایت دارد که مجری طرح الهی است و یکی پیوند با ولایت ندارد که این نوع از معنویت، نفسانیت است.
کسی همچون مالک اشتر نخعی شمشیر میزد و حرکت میکرد به سمت خیمه معاویه که در واقع داشت طرح الهی را در رکاب ولی خدا اجرا میکرد و همان زمان کسی همچون ابوموسی اشعری سر به سجده نهاده بود.
- هر کسی نمیتواند در این جریان باشد اما در این جریان امتحانات و آزمایشهای سختی صورت میگیرد که البلاء للولاء. باید سره از ناسره مشخص شود.
- از آنجا که استعدادها مختلف است هر کسی با توجه به استعداد خودش آزمایش میشود. شیطان را با سجده بر آدم امتحان میکند!
- وقتی صدام به ایران حمله کرد، امام خمینی رحمةاللهعلیه هیچ ترسی نداشت و میگفت دزدی آمده است، سنگی پرتاب کرده است، میرویم بیرونش میکنیم.
این انسان اصلا ترس نمیشناخت و اگر خدا بخواهد امتحانش کند، چطور باید او را امتحان کند؟
او را با قطعنامه ۵۹۸ امتحان میکند. چند روز قبل فرموده بودند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود... ادامه میدهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان... خواب راحت جهانخواران را سلب خواهد کرد.
حالا بعد از این شعارها باید از حرفهایش دست بکشد و جام زهر را قبول کند.
- امتحانات انسانهایی که طرح الهی را میخواهند انجام دهند با همین حوادث اجتماعی است که سره از ناسره مشخص میشود.
#نشست_تخصصی
#رهبانیت
#استاد_عالم_زاده
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۷:۲۱]
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۶:۱۹]
صمیمانه با فرزندان حوزوی تمدن اسلامی؛
سخنان اخیر این جانب که در فضای مجازی منتشر شد، در کنار بازخوردهای مثبت فراوان، موجب سوء برداشت برخی فرزندان انقلابی حوزه در عرصههای جهادی و مشاوره - که قدرشناس تلاشها و مجاهدتهای آنان هستم - گردید. اینجانب بهعنوان یک پژوهشگر دغدغهمند عرصهی هویت طلبگی بر خود لازم میبیند توضیحات تکمیلی زیر را برای تنویر افکار دوستان بیفزاید. این بیان را با ذکر یک مثال آغاز میکنم:
در سنجش فعالیتهای یک خانم خانهدار، یعنی در مقیاس اداره منزل و برقراری نظم و نظافت در آن، یکی از نشانههای موفقیت، برداشتن خس و خاشاک و زدودن گرد و غبار است؛ درحالیکه در سنجش فعالیتهای یک قرارگاه بزرگ عمرانی در مقیاس کشوری، تبدیل کشور به یک کارگاه مملو از خاک و ماسه و مصالح و انواع بینظمیهای بصری، نشانه موفقیت در جریان امور است.
در بحث رسالت طلبگی، اولین پرسش این است که روحانیت قرار است در چه مقیاسی، پیرامون خود را متحول کند؟
پاسخ صحیح به این پرسش، روشن خواهد کرد که روحانیت چه مأموریتهایی را از باب وظائف اصیل خود و چهکارهایی را از باب مقدمات و لوازم و چهکارهایی را از باب اضطرار و چهکاری را با انحراف از مأموریتهای اصیل خویش دنبال میکند.
این اصل مسلم را باید پذیرفت که مقیاس طلبگی، تحقق آرمان تمدن اسلامی است و کارکردهای دیگر، به تناسب سازگاری با آن، ارزشگذاری میشوند. نظیر کسی که مامور انتقال به موقع و سالم سازههای یک نیروگاه هستهای از بندر به مقصد است. این راننده وظیفهشناس، اگر پیش از سفر زمانی را برای اطلاع از معیوب نبودن وسیله نقلیه و احیاناً تعمیر خودروی خود صرف کند یا در طول سفر، بخشی از فرصت خود را به سوخترسانی یا نصب نرمافزارهای مسیریاب بپردازد، از باب مهیا کردن مقدمات و لوازم مأموریت اصلی خود شماتت نمیشود. اما همین راننده اگر در بین راه به درخواست مسافران فراوانی که برایش دست تکان میدهند و از او تقاضا میکنند که آنها را به مقصد برساند اعتنا کند، مذمت میشود؛ چون مأموریت او مسافرکشی نیست. بله؛ تنها در صورتی مجاز است خواسته مسافری را اجابت کند که آن مسافر در معرض خطر جانی و اضطرار شدید باشد.
امروزه جامعه حوزوی بهعنوان یک نهاد دغدغهمند و مسئول نسبت به نیازهای انقلاب، پیرامون خود فعالیتهای برزمینمانده متنوعی میبیند که به خاطر بحران نیروی انسانی با همان سبک و الگوی غلط گذشته انجام میشود؛ و بر زمین ماندن این خردهبارها، برای روحانیون دردمند، آزارنده و غیرقابلتحمل است. مثلا اگر در طول این سالها نظامِ سلامتِ چابک و عدالتمحوری شکل گرفته بود که ظرفیتهای پزشکی را به درستی در جهت رفع آلام و اسقام مردم به کار میگرفت، نیاز به حضور گروههای جهادی از پزشکان و پرستاران به حداقل میرسید. یا اگر نظام تأمین اجتماعی، شفافیت در عرصههای اقتصادی و اصلاح دیوانسالاری اداری به سامان میرسید بسیاری از جنبشها و جریانهای خرد و کلان، نیروهای متراکم خود را در فعالیتهای پایدارتر و غیر اورژانسی صرف میکردند و سرعت تحول در انقلاب بالاتر میرفت. این نیازهای روزانه، پرداختن به مأموریتهای اضطراری و موقت را به روند مستمر تبدیل کرده و لحظهبهلحظه ریل حوزویها را عوض کرده و آنان را به روزمرگی دچار نموده است. درست است که حوزویان در فعالیتهای فوری مانند سیل و زلزله و کرونا بنا به ضرورتهای ایمانی پای کار آمدند و تبصرهای به وظایف اصلیشان زدند و در بازهای زمانی، به خاطر اینکه انقلاب در کوتاهمدت لطمه نخورد و مضیقههای کمرشکن مردم را نابود نکند مأموریتهای محوریشان را تعطیل کردند؛ اما نیازهای درازمدت و بنیادین انقلاب مانند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و پدید آوردن نظامات صحیح حکمرانی و دستیابی به علوم انسانی اسلامی و اقامه دین در جامعه هم متولی میخواهد. چه کسی باید زمین و بستر صحیحی برای این بازی طراحی کند تا بازیگران آن بیتکلف و خودبهخود به نفع مردم عمل نمایند. حوزه علمیه احتیاج به فراغت، تمرکز، تفکر و جهاد در مقیاس تمدنی دارد و باید سرمایهها و نیروی انسانی خود را به گونهای آرایش دهد که در بازه زمانی طولانی زمین را به درستی طراحی کنند نه اینکه مکرر واکنش سریع انجام دهد.
خلاصه اینکه وظایف حوزویان به چهار بخش تقسیم میشود: وظایف اصلی، وظایف مقدمی، وظایف اضطراری، و وظایف انحرافی