۱۹۰۱_۱.mp3
27.01M
🗓سخنرانی روز شهادت امام جواد علیه السلام
محمد عالمزاده نوری
#اسلام_شناسی بخش دوم
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
۱۹۰۱_۲.mp3
31.38M
🗓سخنرانی روز شهادت امام جواد علیه السلام
💠محمد عالمزاده نوری
#اسلام_شناسی بخش سوم
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
01مجلس روضه روز شهادت امام صادق.mp3
47.94M
#جلسه_روضه
🗓سخنرانی روز شهادت امام صادق علیه السلام
١٤٠٠/٠٣/١۶
#اسلام_شناسی بخش اول
محمد عالم زاده نوری
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
مدیریت تربیت اخلاقی و محیط پیرامونی
♦️🎙لینک صوت:👇
https://media.hawzahnews.com/d/2021/08/24/0/1200062.mp3
♦️🎞لینک فیلم:👇
https://www.hawzahnews.com/news/974564
ttps://eitaa.com/mohammad_nooori
هدایت شده از مدیران و معاونان تهذیب استانها
1400.7.19 - جلسه ویدئوکنفرانس با مدیران استانی - جبرانی.mp3
37.45M
بیانیه گام دوم؛ طلبه عصر انقلاب اسلامی و تربیت طلبه کارگزار
👆
هدایت شده از داوود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 بیانات استاد عالم زاده پیرامون ضرورت پرداختن به معارف اجتماعی و فردی #توحید :
🔰 #انقلاب_اسلامی یعنی #حقیقت اسلام
🔰 برای درک حقیقت انقلاب باید حقیقت اسلام را درک کرد.
🔰 حقیقت اسلام در یک کلمه #توحید و در یک جمله لااله الا الله است.
✅ توحید اگر در جان انسان و جامعه ای محقق شود او موفق میشود.
⭕️ دوره معرفتی با نگاه توحیدی توسط مرکز گفتمان توحیدِ پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام با همکاری معاونت تهذیب حوزه علیمه قم برگزار می شود.
🍀توجه: دوره با محوریت کتاب روح توحید نفی عبودیت غیرخدا(نگاشته مقام معظم رهبری) برگزار می شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره
09118253934
یا آی دی
Eitaa.com/mhosainz
حجت الاسلام زادفلاح تماس حاصل فرمایید
#کلیپ
#استاد_عالمزاده_نوری
#گفتمان_توحید
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا
---------------------------------------
🔰 گفتمان توحید
@goftemane_tohid
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن تبریک میلاد باسعادت پیشوای بزرگ هدایت و امام رحمت حضرت خاتمالانبیا و فرزند صالحش امام صادق علیه السلام فرصت را مغتنم شمرده و خطوط اصلی حاکم بر معاونت تهذیب و تربیت را در جملاتی کوتاه بیان میکنم تا فضای اندرونی فعالیتهای تربیتی عصر انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه روشنتر شود:
بزرگ مربی عالمیان، پروردگار متعال است که هدف خلقت را هدایت انسانها در مسیر عبودیت و سعادت (وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ) و هدف بعثت را حاکمیت دین خدا بر جانها و جوامع بشری قرار داده است: (هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ/ هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ)
خدای متعال بهواسطه رسول خود، ثقلین را ریسمانی برای رسیدن به هدایت و سعادت عروهای برای تمسک قرار داده است: «مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً»،
در این بیان نورانی؛ تمسک به قرآن همانا تمسک به امام و تمسک به امام همانا تمسک به قرآن است (و أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ)؛ بنابراین تمسک به قرآن بدون تمسک به امام، انحراف و ضلالت است و تمسک به امام نیز در پیروی و هماهنگی تام با او است؛ «و قَلْبِی لَکمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیی لَکمْ تَبع و نُصْرَتِی لَکمْ مُعَدَّةٌ»
شیعهای که تمام حالات روحی و قلبیاش و همه اندوختههای علمی و دانشیاش و همه رفتارها و تکالیف عملیاش را با امام هماهنگ نماید و طابق النعل بالنعل قدم در راه امام و اهداف او گذارد به سعادت و تربیت دینی مطلوب دست یافته است زیرا همراهی و پیوند با امام شرط زندگی توحیدی و محور تربیت دینی و اخلاقی است (بشروطها و انا من شروطها).
بیشک عصر غیبت امام، با همه ابتلاءات و دشواریها، عصر تربیت و تکامل شیعه و ارتقای او به بالاترین مدارج توحید و ولایتمداری است و تمرین ولایتمداری حول نائب امام زمان، شیعیان را برای فرمانبرداری کامل از امام عصر آماده و توانا خواهد ساخت. تربیت دینی در عصر غیبت به معنای هماهنگی، همراهی و همدلی با دغدغههای ولیّ در پیشبرد اهداف حکومت اسلامی، همفکری بر محور دغدغههای ولیّ و نصرت و یاری عملی او در مسیر تحقق چشمانداز تمدن اسلامی و اهداف انقلاب است.
حوزههای علمیه در تربیت اخلاقی و معنوی علمداران دین و عالمان مجاهد و هادیان عامل و مجاهدان ولایتمدار در طول تاریخ خصوصاً در عصر امام خمینی ره پیشگام و موفق بودهاند و همواره مسیر خودسازی طلبه را به جامعهسازی و پیشبرد اهداف اجتماعی اسلام منتهی دانستهاند؛ (إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ) زیرا خودسازی و معنویت در انزوا و عزلت و بدون اهتمام به امور مسلمین معنا ندارد.
این خودسازی که در بستر سلوک جمعی بر محور ولایت و در میدان عینی جامعه واقع میشود همان اخلاق و معنویت مورد نظر بنیانگذار انقلاب و رهبری معظم است که میبایست ثمراتش را در جامعهسازی و تمدنسازی مشاهده نمود وگرنه سلوک فردی منهای رسالت اجتماعی به «تربیت مجاهدان ولایتمدار» نمیانجامد و چه بسیار است فاصله میان قاعدان و مجاهدان!
معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه، اخلاق و معنویت را در عصر امام خمینی ره بر محور ولایت و تربیت عالمان مجاهد ولایتمدار دنبال میکند و این سخن مقام معظم رهبری را در آغاز درس خارج فقهشان طلیعه رویکردهای تحولی خود میداند که فرمودهاند: ««اگر دیدیم درحوزههای علمیه، شورِ علمی هست، اما این شورِ علمی و کار علمی، خلأهای نظام را چنان که باید، پر نمیکند، باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم. برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزهها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود، هر کلمهای که خوانده شود، باید به نفع مردم و جامعه باشد». (20/6/1373)
معنویت یعنی مسیری که انقلاب با او حفظ میشود، تقویت میشود، تلائلو پیدا میکند و آن در حصار درس و کلاس بدست نمیآید. (آيت الله العظمي امام خامنهاي ۱۳۸۳/۹/۷)
لازم به ذکر است رویکرد تحولی معاونت تهذیب و تربیت با اعتقاد کامل به رسالت اجتماعی حوزه و روحانیت در تحقق اهداف انقلاب و تمدن اسلامی با تدوین و تحقق راهبردها و برنامههای ذیل تعریف شده است:
• عنایت به تعریفی کامل از تربیت و اخلاق و معنویت در مقیاس «سلوک جمعی در عصر امام خمینی ره»
• تربیت طلبه در تراز «راهبر تربیتی ولایتمدار»،
• ارتقای بصیرت و بینش اجتماعی طلاب از طریق طرح تحول بسیج طلاب و روحانیون و طرحهایی در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب و مسائل پیشروی نظام خصوصاً در عصر تقابل تمدن اسلامی با تمدن غرب،
• عنایت به «رسالت اجتماعی» حوزه و طلبه
• تاکید بر اصل «تربیت در مسیر خدمت و خدمت ضمن تربیت»، یا به بیان دیگر «خدمت اجتماعی در ضمن رشد و رشد در ضمن خدمت»
• مردمی سازی تربیت و مدیریت شبکهای ظرفیتهای عمومی در جهت پیشبرد اهداف تربیتی و تهذیبی،
ی عنایت به تربیت محیطی و ایجاد فضای متعالی و مناسب برای تربیت به مثابه کارخانه انسانسازی،
• عنایت به فراگیری تربیت و حاکمیت و محوریت اخلاق و معنویت در همه شئون و ارکان و اجزای حوزههای علمیه و حیات طلبگی،
• عنایت به تربیت متکامل و متوازن و فراگیری آن در همه ساحات و ابعاد وجودی طلبه اعم از اخلاقی، معنوی، عبادی، معرفتی و بصیرتی، علمی و مهارتی، رسالت اجتماعی و ... ،
• عنایت به سنتهای ارزشمند و فراموش شده حوزوی در استادمحوری و شاگردپروری و تربیت مربیان دلسوز و تشکیل شبکه ارتباطی اساتید و شاگردان،
• عنایت به ضرورت نظام جامع اندیشه اسلامی در حوزههای علمیه و تشکیل ستاد مرتبط با آن
• ارتقای رویکرد ستادی در معاونت تهذیب
امید است با عنایت خدای متعال و یاری امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مشارکت فعال طلاب و روحانیون در عرصه مجاهدت تربیتی و تهذیبی، توفیق تحقق اهداف و نیل به مقاصد حاصل گردد. و من الله التوفیق
محمد عالمزاده نوری
مهرماه سال ۱۴۰۰
بسم الله الرحمن الرحیم
تهذیب و تربیت در فرهنگ اسلامی معرفتبنیان است و بر پایه باورهای ایمانی و نظام اعتقادی راسخ، استوار میگردد. به همین جهت «توسعه امور معرفتی» در شرح وظایف معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه تصریح و تاکید شده است. یکی از برنامههای مهم و موثر معرفتی طرح ولایت است که با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به شکل مرتب اجرا میگردد.
«طرح ولایت» مدرسه معرفتی اندیشههای بنیادین اسلامی و یادگار عالم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی است که به بیان ایشان حاصل بیش از ۵۰ سال عمر حوزوی او به شمار میرود. این برنامه ارزشمند، بنیان تفکر جوانان را بر اساس مبانی مستحکم اسلامی شکل میدهد و مطابق روایت علوی شریف «بادروا اولادکم بالحدیث قبل ان یسبقکم الیهم المرجئه» سرمایه ایمنیبخش در مقابل اندیشههای انحرافی و نظام تفکر سکولار و پایهای برای تربیت جامع اسلامی میگردد.
مدیریت حوزه علمیه و معاونت تهذیب این سرمایه عظیم را پاس داشته و طلاب علوم اسلامی را به استفاده از فرصت و فراغت جوانی و بهرهگیری از طرحهای معرفتی خصوصا این طرح توصیه میکند و از همه مدیران و معاونان تهذیب استان و دستاندرکارانی که در اجرای بهینه این طرح مبارک با مجاهدت و قوت تلاش میکنند تشکر دارد.
محمد عالمزاده نوری
سخنان معاون تهذیب در جمع مدیران استانی
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰
اللهم اهدنا من عندک و افض علینا من فضلک و انشر علینا من رحمت و انزل علینا من برکاتک و اجعلنا من احسن عبیدک نصیبا عندک و اقربهم منزله منک و اخصهم زلفه لدیک و صل علی محمد و اهل بیته
ضمن عرض سلام و تعزیت ایام رحلت حضرت معصومه من یک نکته کوچک درباره جایگاه معاونت تهذیب و یک راهبرد مهم تحولی در باره تربیت اسلامی عرض میکنم و بعد از آن اهم طرحها و برنامههای آتی معاونت تهذیب را مرور خواهم کرد.
جایگاه معاونت تهذیب
همه دستگاهها معاونتها و مسئولان حوزه موظف به تربیت طلبه هستند و باید دستاندرکار تربیت باشند. این وظیفه اختصاصی به معاون تهذیب مدارس ندارد.
در این میان معاونت تهذیب و تربیت حوزه وظیفه تامین و تضمین جامعیت شخصیت طلبه را دارد . یعنی هر یک از ساحتهای تربیت را که سایر معاونتها نمیپردازند باید متکفل باشد و نهایتا توازن و تعادل شخصیت طلبه را ضمانت کند. معاونت تهذیب به منزله واحد کنترل کیفیت در کارخانهها که چک لیستی از مطلوبیتها و استانداردها برای کالاها دارند و یک به یک بررسی میکنند باید چکلیستی از مطلوبیتهای شخصیتی طلبه در همه ابعاد و ساحات داشته باشد و خروجی مدرسه علمیه و حوزه را از جهات مختلف بررسی کند. هر چه باقی مانده باشد باید تهذیب متکفل باشد.
یک نکته در باره تربیت
ایده ما در تربیت طلبه این است که طلبه دو دوره زندگی دارد. دوران رشد و دوران نقشآفرینی واثرگذاری اجتماعی. اما این دو دوره مرز خطی ندارند و نباید منتظر بمانیم تا دوران رشد طلبه تمام شود و بعد به نقش آفرینی بپردازد. ایده ما در تربیت رشد در ضمن نقش آفرینی و نقشافرینی در دوران رشد است.
طلبه از کی موظف به اثرگذاری اجتماعی است؟ از بعد از مجتهد شدن؟ از بعد از دوره سطح دو؟ بعد از اتمام لمعه؟ بعد از سال سوم؟ از ابتدای طلبگی؟
خیر؛ از پیش از طلبگی . از روز بلوغ
همان لحظه که طلبه بالغ میشود وظیفه اجتماعی دارد و همان لحظه که به نماز و روزه مکلف میشود به امر به معروف و نهی از منکر موظف میشود. و باید به سلامت و ارتقای وضع جامعه حساسیت داشته باشد و در راستای اصلاح محیط پیرامون خود باید تلاش کند. ما باید طلبه را بر این موضوع تشویق کنیم و میدان این موضوع را در اختیارش بگذریم. فرصت جرات و قدرت اثرگذاری اجتماعی را باید در اختیار طلبه بگذاریم و او را بر این موضوع برانگیزیم
غالبا در میان ما، طلبه شنونده تلقی میشود . همین باعث شده که امر بر خودش هم مشتبه شده و در تمام مراحل رشد این حس را دارد که باید کسی حرفی بزند و او بشنود و تاثیری بپذیرد . در حالی که جوان در میدان عمل بزرگ میشود و با تمرین و ممارست و عهدهداری رشد میکند نه با تماشا کردن و از دور دستی بر آتش داشتن و دست بر روی دست نهادن.
پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که ما کار کنیم و جوانان رشد کنند! وقتی مسئولان و کارگزاران کار میکنند آنان رشد میکنند نه نسل جوان؛
اینکه متولیان رسمی و نهادهای حاکمیتی برای جوانان برنامه اجرا کنند و آنان را مخاطب اجرای خود ببینند کافی نیست. این تصور که ما نصیحت کنیم و آنها بپذیرند، ما فعالیت کنیم و آنها رشد کنند، ما هدایت کنیم و آنها بشوند و ما حرکت کنیم و آنها برسند تصور تامی نیست. جوان برای رشد و بالندگی و کمال، باید خودش راه بیفتد و پیش رود، زمین بخورد و بلند شود، تلاش کند و نتیجه بگیرد. اگر و تنها اگر به جوانان امکان و مجال کار دهیم و آنان را برای حضور در میدان تشویق کنیم و زمینه احساس مسئولیت و ایفای نقش را برایشان آماده کنیم، آنها را رشد دادهایم.
پس به جای آنکه مردم و جوانان را دائما مخاطب برنامههای فرهنگی تربیتی بشماریم آنان را عامل و کارگزار بشناسیم و به آنها میدان عمل مستقل دهیم. جوان را باید وزیر خود بشناسیم نه غلام و فرمانبردار بیچون و چرا؛ بنابراین باید به او شخصیت دهیم، توان او را به رسمیت بشناسیم و از آن بهره بگیریم، به او اعتماد کنیم و او را به حضور در میدان عمل فراخوانیم.
این غلط است. طلبه این گونه رشد نمیکند. تربیت در میدان عمل است
طلبه کارگزار نه طلبه مخاطب
باید به مقتضیات این امر نیز تن بدهیم. بالاخره اگر تربیت این گونه و در متن میدان عمل و در حین نقشآفرینیهای اجتماعی محقق میشود باید فضایش را پدید آوریم. باید به طلبه فرصت دویدن و البته زمینخوردن بدهیم. اشتباه کردن لازمه طبیعی راه افتادن و حرکت کردن است که دیکته نانوشته غلط ندارد.
این جمله طلایی و راهبردی امیر مومنان که فرمودند وامر بالمعروف تکن من اهله نصب العین ما باشد
اگر میخواهیم
ایده ما در تربیت این است که طلبه باید به میدان تربیت بیاید و حساسیت اجتماعی خود انگیخته و درون جوش داشته باشد
رویکرد ما برای تربیت انقلابی تربیت عالم ربانی مجاهد است نه عالم ربانی قاعد. البته خدای متعال هر دو را بهشت میبرود: و کلا وعد الله الحسنی ولی این کجا و آن کجا؟
برنامههای معاونت تهذیب و تربیت
• ویرایش برنامه جامع تربیتی در همه ساحت ها و بر اساس هندسه معرفتی و نیاز های تربیتی
• تدوین نظام راهنمایی صنفی طلبه
• تدوین برنامه جامع میثاق طلبگی
• تربیت استاد و مربی اخلاق
• بسیج: بالندگی بسیج حوزههای علمیه در گام دوم انقلاب اسلامی
• تشکیل شورای تهذیب استانی؛ شورای بسیج استانی، دارالقرآن استانی
• تشکیل شورای تهذیب و دارالقرآن در مدارس علمیه و پایگاه بسیج
• طرح توسعه مدارس قرآنی
• طرح معلم قرآنی
• توسعه مراکز مشاوره ۱۸ استان
• نظام استعدادیابی طلبه
• نظام جامع اندیشه اسلامی
• سامانه تهذیبی حوزه
• اصلاح سامانه تلبس
• پایش قرآنی
بیانیه بسیج محمد عالمزاده نوری.docx
172.9K
📑 #بخوانید
❇️ بالندگی #بسیج_طلاب و روحانیون در گام دوم انقلاب
🔹ایده تحولی بسیج طلاب
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری
⌛️ تابستان ۱۴۰۰
🔵 بههمراه متن فرمان حضرت امام بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه
☑️اهم عناوین:
🔘ماهیت و ارکان بسیج
🔘تمایز بسیج حوزه با بسیج سایر اقشار
🔘ویژگیهای بسیج طلاب
🔘وظایف بسیج طلاب
🔘الزامات تحول و تعالی بسیج طلاب و روحانیون
🗞نشر برای نخستین بار
بهمناسبت هفته #بسیج
🔸 @raahorasm
هدایت شده از راه و رسم طلبگی
j 00 09 01 Final.mp3
16.32M
🔉 #بشنوید
❇️ بسیج؛ معیت مؤمنان با جریان پیامبران الهی
🔰 استاد محمد عالمزاده نوری
⌛️ ۱ آذر ۱۴۰۰
🔵سخنرانی در هیئت فقه و شهادت، مدرسه علمیه معصومیه
به مناسبت هفته #بسیج
🔸 @raahorasm
🔸 @masoumieh_ir
هدایت شده از راه و رسم طلبگی
درباره مشاوره - محمد عالمزاده نوری.docx
61.7K
📑 #بخوانید
💠 ارزیابی پدیده مشاوره حوزوی در نسبت با رسالتهای روحانیت
☑️ آسیبشناسی مراکز مشاوره حوزوی
🔘 رسالت حوزه؛ اقامه دین، ادامه رسالت پیامبران
🔘 ریزشهای پنهان در حوزه
🔘 رواندرمانگری به روش غربی؛ ریزش مخفی در حوزه
🔰 حجةالاسلام والمسلمین، محمد عالمزاده نوری
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
⌛️ دیماه ۱۴۰۰
🔵 سخنرانی در جلسه مدیران گروههای تخصصی مراکز مشاوره اسلامی سماح
#کارویژه_روحانیت
🔸 @raahorasm
🔸 @mohammad_nooori
هدایت شده از محمد عالمزاده نوری
هدایت شده از m sed
نشست جمع میان سلوک فردی و اجتماعی - سخنان استاد عالم زاده نوری.mp3
17.45M
🔰 جمع میان سلوک فردی و اجتماعی - استاد عالمزاده نوری
▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزههای علمیه برگزار شد.
▫️در این نشست استاد محمد عالمزاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه به ارائه مباحث مربوطه پرداختند.
#نشست_تخصصی
#رهبانیت
#استاد_عالم_زاده
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
هدایت شده از m sed
🔰 بیانات استاد محمد عالمزاده نوری در نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی"
▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزههای علمیه برگزار شد.
▫️در این نشست استاد عالمزاده نوری به ارائه مباحث مربوطه پرداختند که اهم فرمایشات ایشان به قرار ذیل است؛
- خداوند متعال برای عالم یک پروژه کلان در نظر گرفته است که انسانها باید این طرح را اجرا کنند. به صورت صریح طرح خودش را بیان کرده است؛ هم در قرآن کریم و هم در کتب آسمانی دیگر که ان الارض یرثها عبادی الصالحون!
- برای اجرای این کلانپروژه، پیغمبر فرستاده است، جبرئیل فرستاده است، کتاب فرستاده است. برای آن است که در سراسر این عالم، این طرح اجرا شود.
بر خودش هم واجب کرده است که این پروژه اجرایی شود چرا که میفرماید "کتبنا".
لذا تحقق این کلانپروژه قطعی است.
- اجرای این پروژه الهی توسط انسانهایی است که سالکان الیالله هستند و در راه خدا قدم برمیدارند. این اراده الهی است که قرار است پروژه خدا را اولیای الهی به همراه مومنان به حق اجرا کنند.
- منطق حاکم در اینجا حصولی نیست؛ منطق بنی اسرائیلی که به موسی گفتند تو و خدایت بروید فرعونیان را بکشید.
منطق اینجا تحصیلی است؛ همه با هم باید این پروژه الهی را اجرایی کنیم. خداوند متعال ارادهاش را توسط من و شما میخواهد اجرا کند.
- واژه سبیل در قرآن را نگاه کنید؛ هاجروا فی سبیل الله، انفقوا فی سبیل الله، احصروا فی سبیل الله، قاتلوا فی سبیل الله.
در اجرای طرح الهی، باید در راه خدا هجرت کرد و سختی کشید، انفاق کرد، محاصره شد و به جهاد پرداخت.
- اهل معرفت فرمودهاند انسان باید فانی در حق شود و یکی از موارد فنا این است که خواستهاش خواسته خدا باشد. بنابراین خواسته انسان سالک باید اجرای طرح خدا باشد.
- در سلوک فردی و سلوک اجتماعی تنافی وجود ندارد که بخواهیم هر دو را جمع کنیم. آنچه مهم است این که ما باید دنبال اراده خدا باشیم و اراده خدا اجرای کلانپروژه اوست.
- انسان سالکی که میخواهد مجری طرح الهی شود باید ظرفیت بالایی داشته باشد و این ظرفیت را در نماز شب و خودسازی و از خودگذشتنها به دست میآورد؛ یا ایها المزمل قم اللیل الا قلیلا. ای پیغمبر بلند شو و نماز شب بخوان! چرا؟ چون ما مسئولیت سنگین به عهده تو میخواهیم بگذاریم.
- آنقدر ظرفیت بالایی میخواهد که این مسئولیت را بتوانیم انجام بدهیم. باید خیلی ارتباطمان با خدا قوی باشد تا بتوانیم کار خدا را انجام دهیم.
- برخی میگویند ما باید فقط وقتی از شبانهروز را به خودسازی بپردازیم. حرف غلطی است! ما کاری جز خودسازی نداریم و ۲۴ ساعت ما باید خودسازی باشد. با این نگاه حتی کسی که غذا میخورد تا قوی شود تا دین خدا را یاری دهد تا طرح خدا را جاری کند، مشغول خودسازی است و دائما به یاد خداست.
- اگر انسان هزار سال هم عبادت بکند اما پیوندی با این جریان و طرح الهی نداشته باشد، یک رهبانیت غیرالهی دارد که بیفائده است.
- برقراری پیوند ما با این طرح و این جریان، توسط ولایت است. خدا توسط ولی خود طرحش را اجرا میکند و ولی خدا با کمک یارانش. ما باید خودمان را پیوند بزنیم با ولی خدا تا طرح خدا را اجرا کنیم. بنابراین ولایت جمع میان سلوک فردی و اجتماعی است.
- دو نوع معنویت داریم؛ یکی پیوند با ولایت دارد که مجری طرح الهی است و یکی پیوند با ولایت ندارد که این نوع از معنویت، نفسانیت است.
کسی همچون مالک اشتر نخعی شمشیر میزد و حرکت میکرد به سمت خیمه معاویه که در واقع داشت طرح الهی را در رکاب ولی خدا اجرا میکرد و همان زمان کسی همچون ابوموسی اشعری سر به سجده نهاده بود.
- هر کسی نمیتواند در این جریان باشد اما در این جریان امتحانات و آزمایشهای سختی صورت میگیرد که البلاء للولاء. باید سره از ناسره مشخص شود.
- از آنجا که استعدادها مختلف است هر کسی با توجه به استعداد خودش آزمایش میشود. شیطان را با سجده بر آدم امتحان میکند!
- وقتی صدام به ایران حمله کرد، امام خمینی رحمةاللهعلیه هیچ ترسی نداشت و میگفت دزدی آمده است، سنگی پرتاب کرده است، میرویم بیرونش میکنیم.
این انسان اصلا ترس نمیشناخت و اگر خدا بخواهد امتحانش کند، چطور باید او را امتحان کند؟
او را با قطعنامه ۵۹۸ امتحان میکند. چند روز قبل فرموده بودند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند به راه خود... ادامه میدهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان... خواب راحت جهانخواران را سلب خواهد کرد.
حالا بعد از این شعارها باید از حرفهایش دست بکشد و جام زهر را قبول کند.
- امتحانات انسانهایی که طرح الهی را میخواهند انجام دهند با همین حوادث اجتماعی است که سره از ناسره مشخص میشود.
#نشست_تخصصی
#رهبانیت
#استاد_عالم_زاده
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۷:۲۱]
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۶:۱۹]
صمیمانه با فرزندان حوزوی تمدن اسلامی؛
سخنان اخیر این جانب که در فضای مجازی منتشر شد، در کنار بازخوردهای مثبت فراوان، موجب سوء برداشت برخی فرزندان انقلابی حوزه در عرصههای جهادی و مشاوره - که قدرشناس تلاشها و مجاهدتهای آنان هستم - گردید. اینجانب بهعنوان یک پژوهشگر دغدغهمند عرصهی هویت طلبگی بر خود لازم میبیند توضیحات تکمیلی زیر را برای تنویر افکار دوستان بیفزاید. این بیان را با ذکر یک مثال آغاز میکنم:
در سنجش فعالیتهای یک خانم خانهدار، یعنی در مقیاس اداره منزل و برقراری نظم و نظافت در آن، یکی از نشانههای موفقیت، برداشتن خس و خاشاک و زدودن گرد و غبار است؛ درحالیکه در سنجش فعالیتهای یک قرارگاه بزرگ عمرانی در مقیاس کشوری، تبدیل کشور به یک کارگاه مملو از خاک و ماسه و مصالح و انواع بینظمیهای بصری، نشانه موفقیت در جریان امور است.
در بحث رسالت طلبگی، اولین پرسش این است که روحانیت قرار است در چه مقیاسی، پیرامون خود را متحول کند؟
پاسخ صحیح به این پرسش، روشن خواهد کرد که روحانیت چه مأموریتهایی را از باب وظائف اصیل خود و چهکارهایی را از باب مقدمات و لوازم و چهکارهایی را از باب اضطرار و چهکاری را با انحراف از مأموریتهای اصیل خویش دنبال میکند.
این اصل مسلم را باید پذیرفت که مقیاس طلبگی، تحقق آرمان تمدن اسلامی است و کارکردهای دیگر، به تناسب سازگاری با آن، ارزشگذاری میشوند. نظیر کسی که مامور انتقال به موقع و سالم سازههای یک نیروگاه هستهای از بندر به مقصد است. این راننده وظیفهشناس، اگر پیش از سفر زمانی را برای اطلاع از معیوب نبودن وسیله نقلیه و احیاناً تعمیر خودروی خود صرف کند یا در طول سفر، بخشی از فرصت خود را به سوخترسانی یا نصب نرمافزارهای مسیریاب بپردازد، از باب مهیا کردن مقدمات و لوازم مأموریت اصلی خود شماتت نمیشود. اما همین راننده اگر در بین راه به درخواست مسافران فراوانی که برایش دست تکان میدهند و از او تقاضا میکنند که آنها را به مقصد برساند اعتنا کند، مذمت میشود؛ چون مأموریت او مسافرکشی نیست. بله؛ تنها در صورتی مجاز است خواسته مسافری را اجابت کند که آن مسافر در معرض خطر جانی و اضطرار شدید باشد.
امروزه جامعه حوزوی بهعنوان یک نهاد دغدغهمند و مسئول نسبت به نیازهای انقلاب، پیرامون خود فعالیتهای برزمینمانده متنوعی میبیند که به خاطر بحران نیروی انسانی با همان سبک و الگوی غلط گذشته انجام میشود؛ و بر زمین ماندن این خردهبارها، برای روحانیون دردمند، آزارنده و غیرقابلتحمل است. مثلا اگر در طول این سالها نظامِ سلامتِ چابک و عدالتمحوری شکل گرفته بود که ظرفیتهای پزشکی را به درستی در جهت رفع آلام و اسقام مردم به کار میگرفت، نیاز به حضور گروههای جهادی از پزشکان و پرستاران به حداقل میرسید. یا اگر نظام تأمین اجتماعی، شفافیت در عرصههای اقتصادی و اصلاح دیوانسالاری اداری به سامان میرسید بسیاری از جنبشها و جریانهای خرد و کلان، نیروهای متراکم خود را در فعالیتهای پایدارتر و غیر اورژانسی صرف میکردند و سرعت تحول در انقلاب بالاتر میرفت. این نیازهای روزانه، پرداختن به مأموریتهای اضطراری و موقت را به روند مستمر تبدیل کرده و لحظهبهلحظه ریل حوزویها را عوض کرده و آنان را به روزمرگی دچار نموده است. درست است که حوزویان در فعالیتهای فوری مانند سیل و زلزله و کرونا بنا به ضرورتهای ایمانی پای کار آمدند و تبصرهای به وظایف اصلیشان زدند و در بازهای زمانی، به خاطر اینکه انقلاب در کوتاهمدت لطمه نخورد و مضیقههای کمرشکن مردم را نابود نکند مأموریتهای محوریشان را تعطیل کردند؛ اما نیازهای درازمدت و بنیادین انقلاب مانند تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، و پدید آوردن نظامات صحیح حکمرانی و دستیابی به علوم انسانی اسلامی و اقامه دین در جامعه هم متولی میخواهد. چه کسی باید زمین و بستر صحیحی برای این بازی طراحی کند تا بازیگران آن بیتکلف و خودبهخود به نفع مردم عمل نمایند. حوزه علمیه احتیاج به فراغت، تمرکز، تفکر و جهاد در مقیاس تمدنی دارد و باید سرمایهها و نیروی انسانی خود را به گونهای آرایش دهد که در بازه زمانی طولانی زمین را به درستی طراحی کنند نه اینکه مکرر واکنش سریع انجام دهد.
خلاصه اینکه وظایف حوزویان به چهار بخش تقسیم میشود: وظایف اصلی، وظایف مقدمی، وظایف اضطراری، و وظایف انحرافی
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۷:۲۱]
محمد نوری, [۳۰.۰۱.۲۲ ۱۶:۱۹]
آنچه با عنوان «ریزشهای پنهان» در جمع کارگروههای مشاوره بیان کرده بودم ناظر به نگرش بود نه ناظر به میدان. ممکن است کسی اضطرارا در یک کار غیر اصیل، زمان موسعی را خرج کند ولی نگرش درستی نسبت به وظیفه اصیل خود داشته باشد و به محض از بین رفتن اضطرار به خط اصلی بازگردد. این شخص مخاطب آن بحث نیست. ممکن است کسی برای اقامه دین، حدی از ورود میدانی را از باب مقدمه لازم بداند و با این هدف به سمت اقدام برود. این شخص نیز از حدود طلبگی بیرون نرفته است. اما آن کس که بدون خودآگاهی صنفی و بیتوجه به مقصد اصلی و رسالت حوزوی، به فعالیتهای متفرقه میپردازد (فعالیتهایی که ربطی به علوم اسلامی و تخصص حوزوی ندارد) از وظایف اصلی بیرون رفته است.
این دغدغه در عرصه روانشناسی و مشاوره هم وجود دارد. جامعه حوزوی بهعنوان متولیان تبیین، ترویج و اقامه دین وظیفه محوریاش استنباط مدل بهداشت و سلامت قلبی، ایمانی و روانی از متن دین و سپس اقامه و تحقق آن است؛ در حالی که آنچه هماکنون جاری است مدل بومی نیست و مدلهای مبتنی بر وحی نیز عمدتاً متمرکز بر اهداف، اصول، کلیات و قوانین عام است و در جزییات تکنیکها و روشها، خلأهای فراوانی دارد.
نگرش صحیح این است که به خاطر کارآمدی ظاهری نسخههای روانشناسی، به رتوش کردن دانش موجود و الصاق و انضمام چند آیه و روایت به نسخههای غربی، اکتفا نکنیم و از تولید و تحقق یک نظام سلامت روان دینی ناامید نگردیم و در حرکتهای اضطراری غرق نشویم. مشاوران جوان حوزوی که در پی خدمت به اسلام و انقلاب و تمدن اسلامی هستند، نباید در راحتترین راه که اخذ تکنیکهای روانشناختی غربی و حداکثر اصلاح برخی ظواهر است متوقف شوند. طلبه تمدنساز به عدم مخالفت قطعیه با دین بسنده نمیکند؛ بلکه به موافقت حداکثری با دین میاندیشد. نظام روانشناسی غربی، هم در روشها و تکنیکها و هم در مبانی، سستاندیشیهایی دارد که البته فرزندان انقلابی حوزه در بخشی از دستورالعملها یا سنجهها و آزمونهای آن، اصلاحاتی ایجاد کردهاند ولی این حرکت باید پرشورتر ادامه یابد و جایگزین اسلامی آن کشف و محقق شود. تعبیر ریزشهای پنهان حاصل این نگرش است و نافی زحمات مشاوران و روانشناسان انقلابی جهت پالایش این علوم از انگارههای انحرافی نیست.
از همین رسانه، فرزندان حوزوی تمدن اسلامی را به ژرفاندیشی و فراخ دیدن مقیاس رسالتهای حوزوی و توسعه دغدغهها از نیازهای اورژانسی دعوت میکنم و درخواست دارم از اکتفا به نیازهای استعجالی جز در حد ضرورت بپرهیزند.
وفقکم الله و ایانا لمرضاته
محمد عالم زاده نوری
8/11/1400
هدایت شده از محمدرضا سعادتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
#تیزر
🎥 هویت و چیستی حوزه چیست؟
✅ تیزر معرفی چهار اثر جدید #استاد_عالم_زاده_نوری که توسط خانه طلاب جوان قم، به چاپ رسیده است.
1⃣ طلبه و انقلاب اسلامی؛ طلبه انقلابی کیست؟
2⃣ طلبه عصر انقلاب "تحلیل سیاسی و شناخت رویدادهای اجتماعی"؛ هوشمندی سیاسی و قدرت تحلیل طلبه در رویدادهای اجتماعی، چگونه حاصل میشود؟
3⃣ طلبه عصر انقلاب "جامعهسازی و علومانسانیاسلامی"؛ فرق تحصیل علوم انسانی در حوزه با دانشگاه چیست؟
4⃣ فقه و نظامسازی؛ برای اجرا و محقق ساختن دین، باید چه کرد؟
💠 جهت #خرید_کتب و کسب اطلاعات بیشتر، به آدرس زیر مراجعه کنید.
🌐 http://fna.ir/f2l
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f