eitaa logo
محمدتقی دشتی
532 دنبال‌کننده
20 عکس
9 ویدیو
2 فایل
برخی‌معتقدند‌من‌متخصص‌مدیریت‌وحقوق‌عمومی ام. برخی‌مرا استراتژیست‌میدانند.خودم معتقدم کارشناسی مسئله شناس و راهبردپرداز هستم و در زمینه : کارآمدسازی سیستم ها و نظام حکمرانی روش مسئله محور راهبردگرا(SPM) انطباق مداوم مسئله‌محور(PDIA) فعالم. @Dmtd52 ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم «و مِنهُم الَّذينَ يؤُذونَ النّبىّ و يقولونَ هُو أذُنٌ قُل أُذُنُ خَيرٍ لَكُم يؤمِنُ بِاللّهِ و يؤمنُ لِلمُؤمِنينَ و رَحمةٌ لِلّذينَ ءَامَنوا مِنكُم والّذينَ يؤذونَ رَسولَ اللّهِ لَهُم عَذابٌ ألِيم»( آیه ۶۱ سوره توبه) تبدیل به مشکل اصلی درمیان ایرانیان ✅ ما ایرانیان (شاید مثل برخی ملل دیگر) وقتی با همدیگر اختلاف فکری پیدا می کنیم سریعا آن اختلاف را عاطفی کرده و همدیگر را به تیر قهر و غضب نشانه می رویم در حالی که در سیره علیهم السلام و طبق آموزه های اسلام اصیل این شیوه رفتار صحیح نیست. در سیره اهل بیت علیهم السلام می توان در چارچوب یک مکتب، اختلافات فکری جدی داشت و در عین حال باهمدیگر معاشرت نمود مگر این که این اختلافات فکری به اقدامات خصمانه عملی تبدیل شود و حق دیگری ضایع شود. ✅ یکی از مهم ترین شاخصه معصومین (ع)، (حتی با کفار و دهریون) همراه با حفظ آرامش، ادب و احترام بود. اما اگر ملاحظه کرده باشید، ایرانیان در بحث های سیاسی و فکری و عقیدتی سریعا ناراحت شده و روابط شان تخریب می شود. ✅ این ویژگی متاثر از چند علت می تواند باشد: ۱. روحیه ایرانیان. به قول استاد فرامرز پور روحیه احساسی ایرانیان قوی تر است و اگرچه در شرایط سخت مانند حوادث، مشکلات، جنگ و... باعث تهییج و بسیج قوا می شود اما در شرایط عادی امور را از مسیر منطقی خارج می کند. در گفتگوها و بحث و جدل ها نیز باعث رنجش و کدورت می گردد. ۲. ضعف بعضی از مردم. معروف است که هرکس درگفتگو ضعف علمی داشته باشد زودتر عصبانی می شود و از مسیر منطقی خارج می گردد. ۳. ضعف . گفتگو و بحث، نیاز به مهارت دارد و آموختنی است. متاسفانه پذیری ما ( ، ، و مراکز ) نتوانسته به نحو مطلوب این مهارت را در مردم ایجاد کنند. ۴. ضعف روان و کاهش . گاهی مشکلات اقتصادی و اجتماعی روح و روان افراد را فرسوده کرده و باعث پایین آمدن آستانه تحمل افراد می شود. همین امر فرآیند گفتگو را مختل می کند. ۵. . متاسفانه طبق برخی پژوهش ها فرهنگ و روحیه خشونت ( اعم از فیزیکی و کلامی ) در میان بخش زیادی از جامعه رواج دارد و همین امر باعث بروز تنش در روابط می شود و اختلافات فکری را به اختلافات عاطفی تبدیل می کند. ✅ : ۱. تقویت مهارت گفتگو از طریق و ۲. ترویج توسط که در دین مبین اسلام نصف عقل قلمداد شده و مورد تاکید قرار گرفته است. ۳. پخش برنامه های جذاب درمورد فرهنگ رایج بحث در حوزه های علمیه و از طریق برای سازی و فرهنگ سازی در مورد گفتگوی مطلوب. ۴. انجام و انتشار مناظرات علمی اساتید دانشگاه از طریق رسانه. ۵. مبارزه با روحیه و فرهنگ و تفسیق و تندروی توسط برخی مردم و ایجاد امکان پیگیری قضایی آن. اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید @mohammadtaghidashti
قال (ع) : لاَ يَنْفَعُ اِجْتِهَادٌ بِغَيْرِ تَحْقِيق. بدون بررس.ى و تحقیق،تلاش و کوشش سودى ندهد. (غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 78) پژوهش برای یا برای حل ؟ ✅ شاید شما طور دیگری فکر کنید اما ؛ ۱. به نظر من فلسفهٔ وجودی پژوهش، درنهایت کمک به است. حتی پژوهش های بنیادی نیز درآخرکار می خواهند مسئله ای از بشریت و جامعه را حل کنند. بنابراین پژوهشی که مسئله (علمی یا اجرایی) را با روش علمی حل نکند، فایده‌ای ندارد و رسالتش ناتمام است؛ ۲. معتقدم؛ حل مسئله و ارائهٔ به سازمان‌ها و نهادها، رسالت اصلی مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی به حساب می‌آید. درواقع باید چشم بینای و حل‌کنندهٔ مسائل و مشکلات علمی آنها باشد. یکی از موانع اصلی خودبنیاد و بومی کشور ایران، مسئله‌محور نبودن اغلب تحقیقات، و رساله‌های علمی است. بالتبع ناتوانی در ارائهٔ راهبرد و راهکار برای حل مسائل نیز از همین امر ناشی می‌شود. این وضعیت به‌قدری فراگیر شده است که معمولاً نهادهای اجرایی امید چندانی به تحقیقات مراکز علمی برای حل مسائل کشور و رسیدن به توسعهٔ پایدار ندارند. ۳. در دهه های اخیر مراکز معتبر علمی دنیا به ارتقاء یافته اند و ما اندر خم یک کوچه ایم و در و دوم مانده ایم. یعنی آنها رسالت خود را حل مسائل جامعه خودشان تعریف کرده و نه تنها عناوین تحقیقات خود را از مسائل جامعه استخراج می‌کنند بلکه تا حل مسئله در کنار سازمان مربوطه می مانند. کارساز ۴. یکی از سلسله کتب ( ) می باشد. این کتاب قصد دارد به این مشکل (ضعف مسئله‌محوری در پژوهش‌های مراکز علمی) بپردازد و روش شناخت و حل مسئله در پژوهش ها را تشریح کند. با یادگیری این روش، هرکسی که قصد انجام کار تحقیقاتی دارد، به راحتی از انتخاب مسئله واقعی جامعه تا ارائه راهبرد و راهکار برای حل مسئله پیش خواهد رفت. برای تهیه این کتاب می توانید به سایت انتشارات به نشانی https://maks-andishe.com/ مراجعه کنید. @maks_e_andisheh اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
هدایت شده از M.t.d
نگاهی کوتاه به ✅ برخلاف تصور رایج، من معتقدم، حکومت کوتاه علیه السلام بسیار بود. امام در زمان کوتاه حکومت خودشان، به اغلب (رفاه ، نظم و امنیت ، عدالت و برابری، محافظت از مرزها، اخد مالیات، و...) و در ابتدای حکمرانی خودشان( زیرو رو کردن طبقات، برگرداندن بیت المال غارت شده، اصلاح سنت های انحرانی و...) دست پیدا کردند لیکن در جریان یک ترور ناجوانمردانه به رسیدند. ✅ البته قبول دارم به دلیل استقامت امام در اصلاح روندها و فرآیندهای انحرافی و برخورد با مفسدان قدرتمند و همچنین طغیان معاویه، در طی طریق با ناهمرانی عده ای از کوفیان و اطراف مواجه شدند و برخی جریانات از امام جدا شدند. علیرغم این مشکلات، بازهم امام در همه ها پیروز شدند و اغلب ها را کنترل کردند. حتی دقت در کتاب نشان می دهد که امام در کنترل شورش های محلی بسیار موفق عمل کرده اند. به نظرم لازم است یک بار از این منظر به حکومت علیه السلام نگاهی بیاندازیم. ✅ لطفا بالا را دقیق تر ببینید. اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
نگاهی موسع به مفهوم و خائنین به کشور( به مثابه عامل مهم عقب ماندگی و ) ✅ خیانت به کشور از اصطلاحات علم بوده و به معنای توسّل به جنگ علیه کشور یا پیوستن به دشمنان و کمک رساندن و تسهیل کار دشمن است. عناصر تشکیل دهنده آن عبارتند از: دارا بودن ملیّت یا تابعیت یک کشور؛ خدمت آگاهانه و عمدی به نفع یک دولت خارجی و به کشور؛ ارتکاب اعمالی از قبیل نگهداری و حمل سلاح و قیام مسلحانه علیه کشور. برخی از مصادیق و مجازات خیانت به کشور عبارتند از: تشکیل و اداره گروه‌های غیرقانونی بر ضد کشور، همکاری با دولت‌های متخاصم، سوزاندن و تخریب عمدی تاسیسات و اموال نظامی توسط نظامیان، تبانی نظامیان با دشمن.(ویکی فقه) ✅ قدر متیقن و عصاره تعریف این است که اتباع ایرانی آگاهانه به کشور و به نفع بیگانگان و اقداماتی را انجام دهند. با این حساب برای عنوان به کشور مصادیق بیشتری قابل ذکر است و در همین چارچوب می توان چند دسته خائن را در کشور بیان کرد که تیشه به ریشه مملکت می زنند: ۱. کسانی که با از بین بردن ، تیشه به ریشه استعدادها و تلاش زده و باعث خروج و نخبگان و کاهش انگیزه دیگران برای آبادانی کشور می شوند. ۲. کسانی که و برهم زدن ملی را پیشه خود کرده و از هر واقعه ای برای افزایش شکاف و تنش و تفرقه استفاده می کنند و البته در این مورد نظریه پردازی هم می کنند. علیه السلام فرمود: آگاه باشید هرکس دعوت به تفرقه کند او را بکشید حتی اگر زیر عمامه من باشد(خطبه ۱۲۷) ۳.کسانی که را کعبه آمال دانسته و دچار بیماری غربزدگی محض و شیفتگی در برابر غرب و شرق شده اند. ۴. کسانی که تندروی و روشی در و را پیشه خود کرده و به راحتی مبادرت به و کسانی که عقاید مضیق آنها را قبول ندارند، می کنند و برچسب ، و.... را به راحتی آب خوردن به دیگران می زنند. را هل داده از قطار نظام و انقلاب پیاده می کنند. ۵. کسانی که با و بستن فضای در عرصه های اقتصادی و سیاسی، دایره نظام را تنگ می کنند. ۶. کسانی که به نحوی با کردن مردم نسبت به ، پشتوانه مردمی آن را از بین برده و دچار ریزش و افت می کنند. ۷. کسانی که به خیانت می کنند و با تبدیل کردن علم به ابزار کسب و شهرت و مقام ، جایگاه علم را تنزل داده و آینده علمی کشور را نابود می کنند. ۸. و... ✅ اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
رابطهٔ و از اصیل‌ترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان می‌توان آن را جستجو كرد؛ حوزه‌ای از تحقیق كه جهت استحكام یافته‌ها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، كه شاخه‌ای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخه‌های حقوق است. یكی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال می‌کند. 🆔 @maks_e_andisheh
هفت عینی بر پیکر و ✅ جامعه ایرانی از هفت شکاف(نه به معنی بلکه به معنی فاصله ) رنج می برد. اگر این شکاف ها مدیریت و ترمیم نشوند، دچار خدشه خواهد شد. این شکاف ها عبارتند از: ۱. شکاف ۲. شکاف ۳. شکاف ۴. شکاف ۵. شکاف ۶. شکاف ۷. شکاف ✅ هرکسی( در داخل نظام یا خارج نظام ) که به نحوی با اقدامات ایجابی و سلبی این شکاف ها را فعال و شعله ور کند و وحدت و انسجام ملی را خدشه دار نماید در خدمت ایران زمین قرار گرفته است. @mohammadtaghidashti
عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت (ع) و تبریک به رسیدن حضرت (عج) @mohammadtaghidashti
اگر به عرش رَوى هیچ سود نباشد، و اگر بالای عرش رَوى و اگر زیرِ هفت طبقه زمین، هیچ سود نباشد. درِ دل می‌باید که باز شود. جان کندنِِ همه انبیاء و اولیاء و اصفیاء برای این بود این می جُستند. @mohammadtaghidashti
وحدت ، انسجام ، وفاق یا اجماع. کدامیک ؟ ✅ وقتی از و سخن می گوییم این سوال مطرح می شود که دقیقا مفهوم مخالف آنها کدام واژگان هستند؟ آیا با می توان تفرقه، تشتت و تکثر را درمان کرد؟ یا بهتر است؟ و چه زمانی کارساز می باشند؟ اینجاست که تفاوت معنایی و کارکردی این واژگان اهمیت پیدا می کند. ✅ به نظر اینجانب؛ به معنای یکی‌ شدن، یکرنگی و پیوستگی برای رسیدن به اهداف مشترک است و در برابر مفاهیمی نظیر کثرت، پراکندگی، اختلاف، تفرقه، گروه‌گرایی و واگرایی که خلاف یک جهت خاص باشند مطرح می شود . به معنی عدم تناقض در اجزاء یک نظام است. درواقع به معنی ارتباط هماهنگ اجزای یک سیستم بوده و در مقابل ناهماهنگی و تشتت قرار می گیرد. به معنی همراهي، همكاري، موافقت و سازگاری است و در مقابل تنش و درگیری و ناسازگاری قرار دارد. در وفاق نیازی به هم رای بودن وجود ندارد بلکه تحمل دیگران و سازگاری با آنان کافی است. یعنی هم‌رأیی همه اعضای یک جامعه در مورد منافع مشترک است. هرکدام از این اصطلاحات در مرحله عمل درجای خودشان کاربرد دارند و نباید بی جهت و به جای هم استفاده شوند . اگر اجازه دهید در مورد کارکرد هریک از این واژه ها بیشتر توضیح می دهم : در مورد اهداف و سیاست های کلان و آرمان ها قابل طرح می باشد . یعنی یکرنگی در آرمانها و اهداف و اصول اساسی و عدم واگرایی از آنها . علی القاعده باید در مورد نهادها رقم بخورد که با هماهنگی هم به سمت یک هدف خاص حرکت کنند. به عبارتی انسجام در عمل بیشتر مطرح می شود. موقعی مطرح می شود که امکان یکسان سازی روش ها و سلایق و جهت ها وجود ندارد و باید با وفق و مدارا همدیگر را تحمل کرد. این امر در عرصه اجتماعی در مورد گروهها و اقوام و مذاهب و... قابل طرح می باشد و اتفاقا بیشتر مورد نیاز جامعه می باشد. حالت استثنایی دارد و صرفا در مورد منافع ملی باید مدنظر قرار گیرد. باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پیشرفت می شود. البته به نظر می رسد با قرابت بیشتری داشته باشد. ✅ جامعه ما در حال حاضر به همه اینها نیاز دارد لیکن هر کدام در موضع خودش. به کاربردن واژه ها به جای هم باعث می شود که تحقق آنها عملی به نظر نرسد. @mohammadtaghidashti
و دیگر همه چیز ✅ قبلاً به یکی از روسای محترم عرض کرده بودم که در جامع کشور که کار کردیم، یکی از مهم ترین مسائل ما، اختلال در شیوه های است که سریعا ( تاکید می کنم سریعا) باید اصلاح شوند ( بعدا در این زمینه خواهم نوشت ان شاءالله) و اولین کار در این مورد بازگشت سریع و صحیح به است. پس در اسرع وقت امور را به بسپارید تا کامیاب شوید و الا می نویسم و امضاء می کنم که شکست خواهید خورد. ✅ به اندازه ای مهم است که متعال در آیه ۵۸ سوره نساء قاطعانه به ما فرمان مى دهد كه؛ را به و اهلش بسپارید و هنگامى كه ميان مردم مى كنيد، به داورى كنيد يقيناً بازگردانيدن امانت به شایستگان و عدالت در داورى نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن دعوت مى كند. در واقع تاکید خداوند متعال براین است که ای مردم به شایستگان بسپارید آن چه امانت است از قدرت و مال و علم و اهل و عیال و... . ✅ چنانکه آخرین برگزیده و فرستاده اش فرمود : اگر فردی از امت من یک شخص را به عنوان رئیس بر چند نفر بگمارد و بداند که در بین آنها یکی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و و تمام مسلمانان خیانت کرده است. و نیز فرمود : هرکس سرپرستی امری را بپذیرد و بداند که شایسته آن نیست جایگاهش در آتش خواهد بود. ✅ همچنین اولین وصی او یعنی امیر خرد، امیر بیان و فرمود : چهار چیز عامل سقوط و تیره بختی دولت هاست. پرداختن به امور فرعی، باز ماندن از امور اساسی و اصلی، مقدم داشتن افراد ناشایست و رذل و عقب راندن افراد شایسته و صاحبان فضل. ✅ گویند؛ در پاسخ به سوال اسکندر مبنی بر نحوه دوام تسلط بر زمین گفت: بزرگان ایرانی را بر کارهای کوچک بگمار و افراد کوچک آنها را بر کارهای بزرگ. بزرگان در کار کوچک تحقیر شده و بی انگیزه می شوند و حقیران در کار بزرگ فرو می مانند آنگاه تو همواره بر آنها مسلط خواهی بود. ✅ گفت : - که آزرده‌خاطرتر؟ - شایسته‌ای که ناشایسته‌ای بر او کامرا بود و دانایی که بداندیشی بر او کامکار و بِه که بَد بر او فرمانروا باشد. این که شایستگان چه کسانی هستند بماند برای پست های بعدی. پیشنهاد می کنم و کتاب از انتشارات را مطالعه کنید. @mohammadtaghidashti