eitaa logo
محمدتقی دشتی
532 دنبال‌کننده
20 عکس
9 ویدیو
2 فایل
برخی‌معتقدند‌من‌متخصص‌مدیریت‌وحقوق‌عمومی ام. برخی‌مرا استراتژیست‌میدانند.خودم معتقدم کارشناسی مسئله شناس و راهبردپرداز هستم و در زمینه : کارآمدسازی سیستم ها و نظام حکمرانی روش مسئله محور راهبردگرا(SPM) انطباق مداوم مسئله‌محور(PDIA) فعالم. @Dmtd52 ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاهی موسع به مفهوم و خائنین به کشور( به مثابه عامل مهم عقب ماندگی و ) ✅ خیانت به کشور از اصطلاحات علم بوده و به معنای توسّل به جنگ علیه کشور یا پیوستن به دشمنان و کمک رساندن و تسهیل کار دشمن است. عناصر تشکیل دهنده آن عبارتند از: دارا بودن ملیّت یا تابعیت یک کشور؛ خدمت آگاهانه و عمدی به نفع یک دولت خارجی و به کشور؛ ارتکاب اعمالی از قبیل نگهداری و حمل سلاح و قیام مسلحانه علیه کشور. برخی از مصادیق و مجازات خیانت به کشور عبارتند از: تشکیل و اداره گروه‌های غیرقانونی بر ضد کشور، همکاری با دولت‌های متخاصم، سوزاندن و تخریب عمدی تاسیسات و اموال نظامی توسط نظامیان، تبانی نظامیان با دشمن.(ویکی فقه) ✅ قدر متیقن و عصاره تعریف این است که اتباع ایرانی آگاهانه به کشور و به نفع بیگانگان و اقداماتی را انجام دهند. با این حساب برای عنوان به کشور مصادیق بیشتری قابل ذکر است و در همین چارچوب می توان چند دسته خائن را در کشور بیان کرد که تیشه به ریشه مملکت می زنند: ۱. کسانی که با از بین بردن ، تیشه به ریشه استعدادها و تلاش زده و باعث خروج و نخبگان و کاهش انگیزه دیگران برای آبادانی کشور می شوند. ۲. کسانی که و برهم زدن ملی را پیشه خود کرده و از هر واقعه ای برای افزایش شکاف و تنش و تفرقه استفاده می کنند و البته در این مورد نظریه پردازی هم می کنند. علیه السلام فرمود: آگاه باشید هرکس دعوت به تفرقه کند او را بکشید حتی اگر زیر عمامه من باشد(خطبه ۱۲۷) ۳.کسانی که را کعبه آمال دانسته و دچار بیماری غربزدگی محض و شیفتگی در برابر غرب و شرق شده اند. ۴. کسانی که تندروی و روشی در و را پیشه خود کرده و به راحتی مبادرت به و کسانی که عقاید مضیق آنها را قبول ندارند، می کنند و برچسب ، و.... را به راحتی آب خوردن به دیگران می زنند. را هل داده از قطار نظام و انقلاب پیاده می کنند. ۵. کسانی که با و بستن فضای در عرصه های اقتصادی و سیاسی، دایره نظام را تنگ می کنند. ۶. کسانی که به نحوی با کردن مردم نسبت به ، پشتوانه مردمی آن را از بین برده و دچار ریزش و افت می کنند. ۷. کسانی که به خیانت می کنند و با تبدیل کردن علم به ابزار کسب و شهرت و مقام ، جایگاه علم را تنزل داده و آینده علمی کشور را نابود می کنند. ۸. و... ✅ اگر این مطلب را دوست داشتید به دیگران معرفی کنید. @mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
رابطهٔ و از اصیل‌ترین مباحثی است كه در آثار اندیشمندان می‌توان آن را جستجو كرد؛ حوزه‌ای از تحقیق كه جهت استحكام یافته‌ها در آن، دقت ژرف و تلاش فراوان، اموری گریزناپذیر هستند. در این میان، كه شاخه‌ای از درخت مبارك حقوق است، مستثنی نیست و قلم زدن در این حوزه با رویكردی كه بتواند نظرگاه دین را با اتقان بیان نماید مستلزم طی مسیری دشوارتر از برخی دیگر از شاخه‌های حقوق است. یكی از مهم‌ترین لوازم موفقیت در واكاوی و كشف رابطهٔ دین و حقوق عمومی، اطلاع و اشراف بر تراث دینی در حوزهٔ است تا پژوهشگران این حوزه بتوانند با مسیر هموارتری جهت دسترسی به منابع دینی در این حوزه مواجه گردند؛ هدفی كه اثر حاضر آن را دنبال می‌کند. 🆔 @maks_e_andisheh
هفت عینی بر پیکر و ✅ جامعه ایرانی از هفت شکاف(نه به معنی بلکه به معنی فاصله ) رنج می برد. اگر این شکاف ها مدیریت و ترمیم نشوند، دچار خدشه خواهد شد. این شکاف ها عبارتند از: ۱. شکاف ۲. شکاف ۳. شکاف ۴. شکاف ۵. شکاف ۶. شکاف ۷. شکاف ✅ هرکسی( در داخل نظام یا خارج نظام ) که به نحوی با اقدامات ایجابی و سلبی این شکاف ها را فعال و شعله ور کند و وحدت و انسجام ملی را خدشه دار نماید در خدمت ایران زمین قرار گرفته است. @mohammadtaghidashti
عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت (ع) و تبریک به رسیدن حضرت (عج) @mohammadtaghidashti
اگر به عرش رَوى هیچ سود نباشد، و اگر بالای عرش رَوى و اگر زیرِ هفت طبقه زمین، هیچ سود نباشد. درِ دل می‌باید که باز شود. جان کندنِِ همه انبیاء و اولیاء و اصفیاء برای این بود این می جُستند. @mohammadtaghidashti
وحدت ، انسجام ، وفاق یا اجماع. کدامیک ؟ ✅ وقتی از و سخن می گوییم این سوال مطرح می شود که دقیقا مفهوم مخالف آنها کدام واژگان هستند؟ آیا با می توان تفرقه، تشتت و تکثر را درمان کرد؟ یا بهتر است؟ و چه زمانی کارساز می باشند؟ اینجاست که تفاوت معنایی و کارکردی این واژگان اهمیت پیدا می کند. ✅ به نظر اینجانب؛ به معنای یکی‌ شدن، یکرنگی و پیوستگی برای رسیدن به اهداف مشترک است و در برابر مفاهیمی نظیر کثرت، پراکندگی، اختلاف، تفرقه، گروه‌گرایی و واگرایی که خلاف یک جهت خاص باشند مطرح می شود . به معنی عدم تناقض در اجزاء یک نظام است. درواقع به معنی ارتباط هماهنگ اجزای یک سیستم بوده و در مقابل ناهماهنگی و تشتت قرار می گیرد. به معنی همراهي، همكاري، موافقت و سازگاری است و در مقابل تنش و درگیری و ناسازگاری قرار دارد. در وفاق نیازی به هم رای بودن وجود ندارد بلکه تحمل دیگران و سازگاری با آنان کافی است. یعنی هم‌رأیی همه اعضای یک جامعه در مورد منافع مشترک است. هرکدام از این اصطلاحات در مرحله عمل درجای خودشان کاربرد دارند و نباید بی جهت و به جای هم استفاده شوند . اگر اجازه دهید در مورد کارکرد هریک از این واژه ها بیشتر توضیح می دهم : در مورد اهداف و سیاست های کلان و آرمان ها قابل طرح می باشد . یعنی یکرنگی در آرمانها و اهداف و اصول اساسی و عدم واگرایی از آنها . علی القاعده باید در مورد نهادها رقم بخورد که با هماهنگی هم به سمت یک هدف خاص حرکت کنند. به عبارتی انسجام در عمل بیشتر مطرح می شود. موقعی مطرح می شود که امکان یکسان سازی روش ها و سلایق و جهت ها وجود ندارد و باید با وفق و مدارا همدیگر را تحمل کرد. این امر در عرصه اجتماعی در مورد گروهها و اقوام و مذاهب و... قابل طرح می باشد و اتفاقا بیشتر مورد نیاز جامعه می باشد. حالت استثنایی دارد و صرفا در مورد منافع ملی باید مدنظر قرار گیرد. باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پیشرفت می شود. البته به نظر می رسد با قرابت بیشتری داشته باشد. ✅ جامعه ما در حال حاضر به همه اینها نیاز دارد لیکن هر کدام در موضع خودش. به کاربردن واژه ها به جای هم باعث می شود که تحقق آنها عملی به نظر نرسد. @mohammadtaghidashti
و دیگر همه چیز ✅ قبلاً به یکی از روسای محترم عرض کرده بودم که در جامع کشور که کار کردیم، یکی از مهم ترین مسائل ما، اختلال در شیوه های است که سریعا ( تاکید می کنم سریعا) باید اصلاح شوند ( بعدا در این زمینه خواهم نوشت ان شاءالله) و اولین کار در این مورد بازگشت سریع و صحیح به است. پس در اسرع وقت امور را به بسپارید تا کامیاب شوید و الا می نویسم و امضاء می کنم که شکست خواهید خورد. ✅ به اندازه ای مهم است که متعال در آیه ۵۸ سوره نساء قاطعانه به ما فرمان مى دهد كه؛ را به و اهلش بسپارید و هنگامى كه ميان مردم مى كنيد، به داورى كنيد يقيناً بازگردانيدن امانت به شایستگان و عدالت در داورى نيكو چيزى است كه خدا شما را به آن دعوت مى كند. در واقع تاکید خداوند متعال براین است که ای مردم به شایستگان بسپارید آن چه امانت است از قدرت و مال و علم و اهل و عیال و... . ✅ چنانکه آخرین برگزیده و فرستاده اش فرمود : اگر فردی از امت من یک شخص را به عنوان رئیس بر چند نفر بگمارد و بداند که در بین آنها یکی شایسته تر از او وجود دارد، به خدا و و تمام مسلمانان خیانت کرده است. و نیز فرمود : هرکس سرپرستی امری را بپذیرد و بداند که شایسته آن نیست جایگاهش در آتش خواهد بود. ✅ همچنین اولین وصی او یعنی امیر خرد، امیر بیان و فرمود : چهار چیز عامل سقوط و تیره بختی دولت هاست. پرداختن به امور فرعی، باز ماندن از امور اساسی و اصلی، مقدم داشتن افراد ناشایست و رذل و عقب راندن افراد شایسته و صاحبان فضل. ✅ گویند؛ در پاسخ به سوال اسکندر مبنی بر نحوه دوام تسلط بر زمین گفت: بزرگان ایرانی را بر کارهای کوچک بگمار و افراد کوچک آنها را بر کارهای بزرگ. بزرگان در کار کوچک تحقیر شده و بی انگیزه می شوند و حقیران در کار بزرگ فرو می مانند آنگاه تو همواره بر آنها مسلط خواهی بود. ✅ گفت : - که آزرده‌خاطرتر؟ - شایسته‌ای که ناشایسته‌ای بر او کامرا بود و دانایی که بداندیشی بر او کامکار و بِه که بَد بر او فرمانروا باشد. این که شایستگان چه کسانی هستند بماند برای پست های بعدی. پیشنهاد می کنم و کتاب از انتشارات را مطالعه کنید. @mohammadtaghidashti
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴«روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا» ⬅️ اس پی ام ( SPM) روشی ترکیبی (کمی – کیفی) با رویکردی راهبردی است که در آن بعد از شناخت وضعیت مسئله به شیوۀ«برون یابی» و «تحلیل بر روند» فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب به دست می‌آید. سپس به شیوۀ «فراتحلیل»، علل، پیامدها، آسیب‌ها و راهکارها شناخته و تبیین می‌شود و با کشف گره اصلی بر مبنای دیدگاه نخبگانی به ارائه راهبردهای حل مسئله پمی‌پردازد . 📚مجموعه spm در 9 جلد به قلم دکتر محمد تقی دشتی نگارش و از طریق سایت مکث اندیشه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 🆔 @maks_e_andisheh https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله النور حذف مذهب در ایران یک خودکشی اجتماعی است. چه باید کرد؟ ✅ پروفسور در «دریغ است ایران که ویران شود»، مطالب جالبی دارد. وی معتقد است که بسیاری از در ظاهر، متجدد و غربزده ولی در باطن اهل و مذهب هستند و رابطه قوی با آن دارند (اگرچه در مقابل رفتارها و سیاست‌های ناشیانه ممکن است از و دینی زده شوند.) او یکی از نشانه های دینداری ایرانیان را زنده داشتن یاد دانسته و می گوید : ملی‌ترین روز ایرانیان است که همه با موضوع (ع) به دین می‌گرایند. من هم معتقدم در طول تاریخ هیچ وقت را کنار نگذاشته اند و روحیه و آنها با فراز و نشیبی تداوم یافته است البته ممکن است در اثر وقایع اتفاقیه، جبر زمانه و اشتباهات حاکمه اختلالاتی در مردم پدید آید که در این صورت شیرازه ازهم خواهد پاشید. پس باید تدابیر دقیق و عالمانه در این مورد اتخاذ شود. ✅ پیشنهادات ایشان را برای تداوم و تحکیم ایرانیان به طور خلاصه و با مقداری تغییرات ذکر می کنم : 🔹 الف- (درکنار و ) مهم‌ترین زمینه پیشرفت و معرفی ما در دنیا، و معرفت است. می‌توانیم در دنیا به این موضوع شناخته شویم. هر کشوری در امری پیشرفت کرده است ما هم در این موضوع. ارائه این چهره از دین باعث گرایش تمام دنیا به ما خواهد شد و مزیت ما در این است و باید با این برند شناخته شویم. اقیانوسی از دریاچه‌های بهم پیوست است. 🔹ب- در عین حال نباید فقط فردی را گسترش داد و از کارکرد در پهنه غافل شد. در اینکه برخی عرفا مثل همدانی، (و دین مصطلح) را رد کرده‌اند به این دلیل است، به این نکته توجه نداشته اند که علاوه بر تک تک ها موجود دیگری به نام آفریده است که باید برای رشد و و کمال داشته باشد. و الزامات عرفانی خود را می‌خواهد. 🔹ج- مهمترین کار برای احیای ،‌ارائه اسلام محتوایی است. برای موفقیت در نشر اصیل و محتوایی؛ اولا؛ باید در داخل کشور شرایط رشد فراهم گردد و از این طریق عرفان اسلامی رشد یابد. ثانیا؛ در داخل و خارج باید را مجاب کرد نه عوام را. چون عوام بیشتر دنبال اسلام شکلی هستند نه محتوایی . عوام حتی اسلام عرفانی را بر نمی‌تابند یا کج می بافند. وقتی مجاب می‌شوند که شما محتوا، معرفت و استدلال داشته باشد. بنابراین نباید دستور‌العمل‌ها جایگزین استدلال شود. 🔹د- و جدایی ناپذیرند. اسلام یک دین حکومتی است نه فردی. اوج قدرت وقتی بود که دین و حکومت یکی بودند. بنابراین هرگونه تلاش برای تفکیک این دو ، به تضعیف دین می انجامد. اتفاقاً ایران باعث احیای اسلام مظلوم و دگرگونی در اسلام تحریف شده بود. به همین دلیل و حوزه باید: - توجه وسیع‌تر از حلقه خود - احساس مسئولیت وسیع‌تر - نگاه وسیع‌تر به مسائل - هماهنگی با یکدیگر داشته باشند. 🔹ه‌-روش اتصال و در ایران است که خارج از ریل فکر کند و جمیع اجتماعی را ببیند نه فقط فقه فردی را. @mohammadtaghidashti
بسم الله این یادداشت را در کانال با نهج البلاغه مطالعه کردم احتمال دادم برای شما عزیزان مفید باشد. لذا عیناً ذیلا می آورم : 🟣رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي‏. خطبه 192 از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه به دست می‌آید که ارتکاب منکر، کار سفیهان است و نهی از منکر، تکلیف حلیمان (عاقلان بردبار) است. حلم (عقل و بردباری) معنایی دارد که «رفق و مدارا» نیز از لوازمش می‌باشد. 🔰ابن اخوه، فقیه بزرگ شافعی در کتاب معالم القربة فی احکام الحسبة، این حکایت را آورده است که مردی بر مأمون وارد شده و او را با قولی غلیظ امر به معروف و نهی از منکر کرد. مأمون در پاسخ او گفت: خداوند کسی را که برتر از تو بود به ارشاد کسی که بدتر از من بود گماشت اما شرط کرد که با او با قولی لیّن سخن کند تا شاید بر او اثر نهد (فَقُولٰا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ)! ✅ درباره رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر، در مرفوعه ابن ابی‌عمیر، آمده است که آمر به معروف و ناهی از منکر در امر کردنش باید اهل رفق باشد (إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ تَارِكٌ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ، عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُر عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى، رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى). 🗞در منابع عامه نیز آمده است که پیامبر امر به معروف و نهی از منکر را فقط برای کسی می‌پسندید که در امر و نهی کردن اهل رفق و مدارا باشد، حکیم باشد و آگاه به حرام و حلال باشد (لا يأمر بالمعروف و لا ينهى عن المنكر إلّا رفيق فيما يأمر به، رفيق فيما ينهى عنه، حكيم فيما يأمر به، حكيم فيما ينهى عنه، فقيه فيما يأمر به، فقيه فيما ينهى عنه.‌) 📗 روایت معتبر دیگری نیز درباره رفق و مدارا در مقام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که بزرگان آن را بر «امر به مندوبات» حمل کرده اند (وسائل ج 16 ص 159) 📎فقیهان بزرگوار امامیه هرچند رفق و مدارا را در همه‌ی امور مستحب می‌دانند (مهذب الأحكام سبزواري، ج‌4، ص: 97 و وسائل الشيعة، ج‌15، ص: 269‌ و ...) و درباره برخی امور مانند رفتار با اسیران و اجیران و کارگران نیز مؤکدا استحباب رفق را بررسی فرموده‌اند (مستدرک الوسائل ج 11 ص 78 و وسائل ج 19 ص 62) اما حکم شرعی رفق در مقام امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی بررسی نفرموده‌اند. البلاغه 266 @mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
🟡«مجموعه گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه» ⬅️ حکمرانی شایسته از منظر اسلام ⬅️ جستارهای بنیادین در حوزه ولایت فقیه ⬅️ درآمدی بر ولایت فقیه ⬅️ ولایت فقیه و امنیت ملی ⬅️ ولایت ماندگار ⬅️ ولایت مطلقه فقیه، حکومت مطلقه، تمایزات و تفاوت‌ها ✅ جهت خرید با نشر مکث اندیشه تماس حاصل فرمایید . 🆔 @maks_e_andisheh
بسم الله الحکیم بدون توسعه ، ره به سعادت نخواهیم برد. اساس و ملاک عقلانیت است. ✅ إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلصُّمُّ ٱلبُكمُ ٱلَّذِينَ لَا يَعقِلُونَ(انفال٢٢) مقدمه : یکی از ضعف های مهم اکثر ما ، غلبه احساسی بر روحیه متفکرانه و است. این امر علیرغم داشتن برخی مزایا (مانند مهمان نوازی، کمک به مصیبت دیدگان و آسیب پذیرها، خلق حماسه در مواقع تهاجم دشمن و...) باعث می شود مشکلاتی مانند پذیری، خوردن، گسترش ، ، واکنش های هیجانی، زیرآب زنی، زنی، کارهای خلق الساعه، و... استمرار یابد.(رفیع پور، 1397) با ذکر این مقدمه به عنوان مسئله، به توضیح اهمیت عقلانیت از منظر دین می پردازم. ۱. برخلاف تصور بسیاری از مردم، برنامه کامل زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است. پس وقتی می گوییم دین، یعنی همه برنامه های صحیح و منتج به دنیوی و اخروی. بنابراین یعنی پیشرفت همه جانبه و توامان دنیوی و اخروی . ۲. ، محور و ابزار حرکت، اعمال و اقدامات صحیح توسط انسانها و جوامع است و نیز جزو درست ترین اعمال است. پس هر کار درستی بدون به سامان نمی رسد و و دینداری به طریق اولی تحقق نمی یابد. ۳. معتقدم؛ بدون تقویت در ایران، امکان بومی فراهم نخواهد شد. تقویت عقلانیت در میان ایرانیان از نان شب و آب روز واجب تر است. روحیه ایرانیان باید به سمت حرکت کند وگرنه راه به جایی نخواهیم برد. ۴. خود (ع) به عنوان خداوند برما، در تمام شئون زندگی، به ویژه زندگی اجتماعی، براساس عقل حرکت می فرمودند. به برخی مصادیق اشاره می کنم: الف. محاسبه امور در شرایط مختلف و تصمیم گیری براساس محاسبات ( نه احساس و فال و تردیدهای بیش از حد و... ). ب. با خبرگان و کارشناسان و بهره گیری از نظرات صاحب نظران طبق دستور کریم در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران ( هرچند خودشان عقل کامل بودند). ج. استدلال ، متین و مودبانه در مباحثات و مناظرات و عدم تمسک به احساسات و و . د. استناد به ادله و مستندات و در و عدم استناد به علم غیب. ه. تاکید بسیار زیاد به علم و علم محوری به عنوان ابزاری برای افزایش و رفتارهای عقلانی. و. تاکیدات زیاد بر و روایات بسیار مهم در باب اهمیت و عقلانیت از (ع). براساس روایت هایی که در عظمت عقل صادر شده و بنا به فرمایش (ع) ، هر کس است، دارد و هر کسی دین دارد وارد بهشت می‌شود. پس دین و دینداری در همه وجوه وابسته به عقل است و اساس دینداری را باید عقل دانست. گزاره هایی مانند ؛ خلقت مستقل وجود عقل، اولین مخلوق بودن عقل، زیباترین و دوست‌داشتنی ترین مخلوق نامیدن عقل توسط خداوند متعال، اعطای عقل به بهترین مخلوق، میزان ثواب و عقاب و میزان تکلیف براساس میزان عقل، نشان از اهمیت بسیار بالای عقل درنظرگاه دین دارد. @mohammadtaghidashti