آنروز که ابوبکر رای آورد ، علی (ع) شکست نخورد، مردم سرنوشت خود را به تباهی سپردند...
آنروز که عمر بر مسند خلافت نشست، علی (ع) کوچک نشد، مردم اشتباهشان را تکرار کردند...
آنروز که شورای شش نفره،عثمان را برعلی (ع) ترجیح داد، علی (ع) شکست نخورد، خواص به مردم خیانت کردند..
ولی آنروز که علی (ع) به خواست مردم بر مسند خلافت نشست، خود را پیروز نمی دانست بلکه مسئول می دانست، آنروز فقط مردم پیروز شدند....
آنروز هم که شمشیر اشقی الاشقیا فرق علی (ع) را شکافت، باز هم علی (ع) شکست نخورد، که فرمود: فزت و رب الکعبه..
واین بزرگترین پیروزیست که رستگار شوی... ولی آنروز باز هم مردم شکست خوردند...
وآنروز که در کربلا، سر حسین (ع) و هفتادودو تن از یارانش به نیزه رفت و زینب (س) واسرا را به نام خارج شدگان از دین! درخرابه های شام گرداندند ومردم هلهله کنان به دورشان جمع شدند ..باز هم این مردم بودند که شکست خوردند....
شاید تمام روزهایی که مردم شکست خوردند نفهمیدند که شکست خورده اند وبرطبل شادی کوبیدند..و این قصه شکست مردم چیز عجیبی نیست، که تاریخ همچنان ادامه دارد...
این بحث امامت و ولایت از صدر اسلام خاری شده در چشم خیلی از دشمنان واقعی این دین؛ دردی که بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز براشون تازگی داره و حتی دیده میشه بعضی از درون اسلام با این مسئله مشکل دارن!حتی بعضی از اونایی که ملبّس هستند به لباس پیغمبر!!!
سیاسیون در مقام_حرف معتقدند، از همه حتی امام زمان هم، می شود انتقاد کرد.امادر مقام_عمل، از نزدیکان آنان اگرانتقاد کنی تاب نمی آورند
ازشهید نواب پرسیدن:چرا آرام نمی نشینی؟ ببین آیت الله بروجردی ساکت است.
نواب گفت:
آقای بروجردی سرهنگ است، من سربازم!
سربازاگرکوتاهی کند، سرهنگ مجبور میشودبیاید وسط!!...
هر بار که رهبری دارد می آید وسط میدان،یعنی ما سربازها کم گذاشته ایم..
اللهم اجعل عواقب امورناخیر
: 🟩 *اگر نماز قضا بشه میشه جبران کرد.*
🟩 *اگر روزه قضا بشه میشه جبران کرد.*
ولی اگر دفاع از "ولایت" قضا بشه، تاریخ به ما میگه نمیشه جبران کرد.*
یکبار در سقیفه قضا شد، حضرت زهرا "سلام الله علیها" را شهید کردند.
یکبار در صفین قضا شد، حضرت علی "علیه السلام" را شهید کردند.
یکبار در کوفه قضا شد، تابوت امام حسن "علیه السلام" تیرباران شد.
یکبار در کربلا قضا شد، بر پیکر امام حسین "علیه السلام" اسب تازاندند.
مواظب باشیم "ولایتمان" قضا نشود.
بصیرت چیست؟ به زبان ساده و روان یعنی تشخیص حق از باطل در زمان خاص خودش
منتظران ویاوران مهدی "عجل الله" همانند حاج قاسم هامطیع رهبری هستند
#مهندسی_فرهنگی
#ملاک_انتخاب_اصلح
#مشارکت
#انتخابات
#بصیرت
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_5877229064548256000.pdf
120K
✍بیانیه مهم حجة الإسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی
درباره حواشی أخیر سخنان ارائه شده در مسجد امام صادق علیه السلام
#عرفان_حکمت
#مکتب_تفکیک
#استادوکیلی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
1_1040344839.mp3
40.87M
#استاد_واسطی
قواعد تصمیم گیری در انتخابات
(جلسه اول)
تحلیل و بررسی روایت مقبوله ی عمربن حنظله از امام صادق علیهالسلام
(اصول کافی،جلد ۱ ،ص ۶۸)
مسجد و مکتب امام صادق علیهالسلام
@imamsadegh_mosque
#مهندسی فرهنگی
#انتخابات
#حاکمییت_دینی
#انتخاب_اصلح
💠 💠 💠 💠 💠 💠 💠
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
علائمی که نشان میدهد زوال عقل شروع شده
🔺هرچند زوال عقل درمانی ندارد اما تشخیص به موقع میتواند برای مدیریت و کنترل بهتر این بیماری کمک کننده باشد
#سلامت
#حفظ_الصحه
#عقل
#الزایمر
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
✳ سلسله نشستهای دوره توانمندسازی و دانش افزایی اساتید فقه و اصول حوزه علمیه خراسان
✅ عنوان جلسه ؛ تبیین کیفیت ارتباط فقه ، اصول و فلسفه در نظام سازی دینی
👤 با ارائه استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی زمانی
🕑 زمان : یکشنبه ۹ خردادماه ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹:۴۵
🔺برگزاری دوره بصورت آنلاین «وبینار»
┄┅═══••✾••═══┅┄
#مهندسی_فرهنگی
#فقه_نظام
🔳 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قولی که آقای رئیسی به ولی امر مسلمین داد
👈حالا علت ترس دشمنان رو
از آمدن رئیسی متوجه شدین؟؟؟!
#انتخابات
#مشارکت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹میلاد کیمرام بازیگر سینما: در انتخابات حتما شرکت خواهم کرد چرا که انسانهای بیوجود انتخاب نمیکنند
#مشارکت_حداکثری
#تشویق_به_مشارکت
#انتخابات
#بصیرت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
#خاطره_جانبازقطع_نخاعی
نقل خاطره از جانباز قطع نخاع سردارِ سرافراز ناصر دستاری که در برنامه "از آسمان" شبکه دو جمعه ۹/۵/۱۳۹۴ پخش شد. یک روز خانومم برای کاری منزل مادرشون رفتند و دختر سه سالمو در منزل پیش من گذاشتند. من هم گفتم ایراد نداره, کاری که نداره, با خودش بازی میکنه. مادرش هم زود برمیگرده. در ادامه این سردار بزرگوار با بغض تعریف میکردند:دخترم از کمد قدیمیمون وسایل مادرشو درمیاورد و به صورت بازی مثلا به من می فروخت میگفت: بابا این کیف مثلا صد تومن میخری,منم خریداربودم. بازی که تموم شد وسایل را برداشت ببره در کِشو کمد بزاره. چون توان بستن کشو را نداشت, دو دستی با تمام توانش کشو را بست و چون خیلی با قدرت انجام داد, متوجه نشد چهار تا انگشتش موند لای کشو. من متوجه شدم صدای جیغ دختر سه ساله ام داره میاد. دائم صدا میزد بابا انگشتام! بابا گیر کرده! منم که قطع نخاعی, فقط سرم را میتونستم بچرخونم. از دور فقط گریه میکردم. دخترم از تو اطاق جیغ میزد و منم رو تخت فقط اشک میریختم. چون کاری از دستم برنمیومد. مدتی که دخترم با گریه صدام زد, متوجه شد از این بابا که یه روزی قهرمان تکواندو بوده در اردبیل, الان کاری برنمیاد, به زور خودش با تقلا انگشتاشو بیرون کشید اومد کنار تختم. دیدم پوست انگشت کوچولوش کنده شده بود. یه نگاه به من کرد بعد با زبون کودکانش گفت:بابا! چرا هرچی صدات میزدم بابا کمکم کن نیومدی؟ بابا دیگه باهات قهرم! سردار پایان این خاطره بغضش را قورت داد و چشماش ……… آیاکسی قدردان این عزیزان است؟
#انتخابات
#مشارکت
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ سه دلیل مهم برای رأی دادن به آقای #رئیسی
🔻نگاهی متفاوت! از #استاد_پناهیان
#تاانتخاب
#سرنوشت
#تغییر_به_نفع_مردم
#من_رای_میدهم
#انتخابات #مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
هدایت شده از مقدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در خواست جنجالی حکیم دکتر روازاده از مسئولین: *آمادگی دارم ویروس #کرونا را در آزمایشگاه به من منتقل کنید تا جلوی چشمتان خود را درمان کنم و خواهید دید هیچ اثری از این ویروس در من نخواهد بود.*
🔗ورود بخش ویژه کرونا در سایت حکیم دکتر روازاده از طریق لینک زیر: https://ravazadeh.com/corona
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
➡️ t.me/ravazadeh
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
#راه_پیشرفت_انقلاب_سلامت
#جامعه_سالم_جامعه_پیشرفته
#احیای_سلامت #سبک_زندگی #طب_سنتی #حکیم_ دکتر_روازاده #کرونا #درمان_کرونا
1_1039311604.MP3
26.68M
صوتی اخیرا از شخصی به نام حسن عباسی در شبکه ها مجازی دست به دست میشود
که نگاه جدیدی به
#فتنه های پیش رو و تحلیل جایگاه عجیب
#ستاد_ملی_کرونا
اتفاقاتی که احتمالا در آینده میخواهد بیفتد.
مبتنی بر
#صوت ظریف ،
#مذاکرات وین ،
# مواضع روحانی در روز ارتش ،
#واکسن های خارجی ،
# افزایش قیمت های کالاهای اساسی و ....
#کودتا در قالب کرونا
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨برنامه "بدون تعارف" امشب با حضور سید ابراهیم رئیسی از شبکه دوسیما
🔹#مجری: ریاست جمهوری بار بسیار سنگینی است چقدر آگاه و مطلع هستید؟
🔹#رئیسی: حضور بنده در انتخابات سه نکته اساسی داشت:
1.دعوت اقشار مختلف مردم از بنده
2.این وضع مردم مناسب نیست
3.ریشه فساد را باید در دستگاههای اجرایی خشکاند
🌐پایگاه اخبار تحلیلی "هواداران سید ابراهیم رئیسی"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 رسانه باشید ⇩⇩⇩
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
💢 ویژگیهای دولت کارآمد از دیدگاه فقهای امامیه
✅ حجتالاسلام والمسلمین مقیمیحاجی در نشست علمی مطرح کرد؛
📝 زمانی که نوبت به نظام و دولت سازی میرسد، نکته مهم و اولی که اینجا وجود دارد و نقش فقه را باید بررسی کرد، خود آن ساختار و الگوی توزیع قدرت در جامعه است. یعنی اولین چیزی که در دولت دارید این است که ساختار حاکمیت چگونه است؟
📝 در بخش عمدهای از نظرات، نقطه هرمی و اصلی ساختار حاکمیتی، از دولت به معنای مدرنش که اداره کننده اصلی مسائل اجرایی حکومت است، شروع میشود و دولت در نظام اجرایی، زیرمجموعه یک قدرت بالاتر نیست.
📝 اما بر مدار نظریههای فقهی، وقتی نظریه ولایت فقیه را مطرح میکنید، این نظریه دولت را جزئی از حاکمیت میبیند و در بحث توزیع قدرت و الگوی اداره نظام، نظام را از نقطه هرم شروع میکند. پس نقطه کلیدی این است که در اصل طراحی دولت و نظریه دولت، نظریه فقه مطرح میشود.
#مهندسی_فرهنگی
#انتخابات
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
خلاصه بیانات رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال رهبرفقیدانقلاب (رضوان الله علیه)
۱۴ خرداد ۱۴۰۰
چهارده خرداد دیگری فرا رسید و فضای عمومی کشور آکنده شد از یاد و خاطره آن رهبر بی جایگزین و آن عزم سرشار از صلابت.
ملت ما و کشور ما، امروز و تا آینده های دور به نگهبانی از این یاد و خاطره عزیز احتیاج دارد.
انقلاب و نظام امام خمینی (ره) نه تنها فرونپاشید بلکه روز به روز قدرتمندتر شد.
راز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» است.
جمهوری اسلامی مهمترین ابتکار حضرت امام بود
بعد از رحلت امام، بدخواهان بار دیگر جان گرفتند و آرزوهای خود را بصورت پیشگویی مطرح کردند.
اشخاص و گروه ها و دسته ها، چه در داخل و چه خارج از کشور زیر سایه بیگانگان و دشمنان جمهوری اسلامی، فروپاشی جمهوری اسلامی را به یکدیگر نوید می دادند.
آخر کار نیز یک مقام عالیرتبه امریکایی با قاطعیت اعلام کرد که جمهوری اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید.
مخالفان حاکمیت دین و اسلام در سیاست چه کسانی هستند؟
عدهای سکولارها و غربیها بودند که معتقد بودند دین افیون جامعه است و نمیتواند حکومت مردم را در دست بگیرد.
دستهای دیگر می گفتند دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند که این افراد سکولارهای مذهبی هستند
لیبرال های سکولار، اگرچه معتقد به مردم سالاری بودند، اما می گفتند مردم سالاری به دین ربطی ندارد و بایستی مردان فن سالار وارد عرصه شوند.
یک عده نیز کسانی بودند که معتقد به دین بودند و می گفتند حاکمیت به مردم ربطی ندارد.
نمونه های این نظر دوم را به شکل افراطی در داعش ملاحظه کردیم
#مهندسی_فرهنگی
🌹آغاز سی و سومین سال رهبری حکیمانه ، مقتدرانه و ظفرمندانه حبیب قلبهای با ایمان،امید مستضعفان و مقتدای مجاهدان راه خدا 🌸🌸🌸
حضرت آیت الله العظمی خامنهای دام ظله العالی
گرامی باد. 🌺🌺🌺
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
🔹دخترم! سعى کن اگر اهلش نیستى و نشدى، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنى و معاندت با آنان را از وظایف دینى نشمرى، بسیارى از آنچه آنان گفتهاند در قرآن کریم به طور رمز و سربسته، و در ادعیه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آنها محرومیم با آن به معارضه برخاستیم.
گویند صدر المتألّهین دید در جوار حضرت معصومه- سلام اللَّه علیها- شخصى او را لعن مىکند، پرسید: چرا صدر را لعن مىکنى؟ جواب داد: او قائل به وحدت واجب الوجود است، گفت: پس او را لعن کن! این امر اگر قصه هم باشد حکایت از یک واقعیت دارد. واقعیت دردناکى که من خود قصههایى را دیده یا شنیدهام که در زمان ما بوده است.
.
🔹آنان که انکار مقامات عارفان و منازل سالکان کنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نکنند و انکار آن کنند تا به خودخواهى و خودبینیشان خدشه وارد نشود
«مادر بُتها بُتِ نفس شماست»
تا این بت بزرگ و شیطان قوى از میان برداشته نشود راهى به سوى او- جلّ و علا- نیست، و هیهات که این بت شکسته و این شیطان رام گردد
بارالها! ما را و این خانمان را و خانوادههاى مربوط به ما را از آفات شیطانى نجات مرحمت فرما و ما را از کسانى که آزار مسلمانان به زبان و عمل خود نمودهاند قرار مده
و السلام على عباد اللَّه الصالحین.
12 شهر رمضان المبارک 1404
روح اللّه الموسوی الخمینى
@erfanvahekmat_com
https://eitaa.com/joinchat/4045799480Cc2d23a4617
نظر صدرالمتالهین درباره حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف
مرحوم قدوة الموحدین و رئیس المحققین، صدرالدین محمد شیرازی، از اعلام بزرگ اسلام و از تواناترین مدافعان راستین سنت الهی و نبوی بوده اند . وی، جامع علوم شریعت اسلام و حاوی فنون معارف قرآنی است .
این رجل الهی، به هر نقطه ی سر بسته که توجه کرده، گره گشا بوده و به هر سو که قلم او رقم زده، ابتکار و اکتشاف حقائق معرفتی باریده است .
ایشان، در زمینه ی اثبات امامت، در جای جای کتب عمیق و دقیق اش، درخششی منحصر به فرد دارد .
در شرح اصول کافی فصلی را به نام «ان الحجة لاتقوم لله علی خلقه الا بامام » گشوده است . منظور ایشان، این است که خدای تعالی دستورها و فرمان های بسیاری را به وسیله ی قرآن کریم فرستاده است ولکن همه ی این دستورها و فرمان ها آن گاه الزام آور است و بر مردم عمل به آن ها حتم و لازم است که در کنار قرآن کریم، عالم آگاه معصوم از طرف خدای متعال نصب شده باشد; زیرا، کسی می تواند حجت بر مردم باشد و قول و فعل او، اسوه ی آنان و اتباع و پیروی از او، ضروری و حتمی باشد، که اولا احتمال پیدایش خطا و اشتباه و غلبه ی هواهای نفسانی بر او محال باشد . و ثانیا، عالم و آگاه به عوالم مختلف هستی، عالم مثال و برزخ و قیامت و ... باشد و نیز دارای کرامت های خارق العاده باشد، و راه های نجات از عذاب قیامت و خلاصی از مکاید شیطان را بداند و بر اسرار قرآن و متشابهات و محکمات قرآن، عالم، و ناسخ و منسوخ آیات را بداند و رابطه ی متصل بین زمین و آسمان را حفظ کند، و با منطق وحی و فرشتگان، آشنا باشد و به رموز باطن و ظاهر عالم، آگاهی مطلق داشته باشد، و طریق بندگی و عبادت صحیح و خداپسند را بشناسد و تناسب عبادت را با روح انسان و با عوالم پس از این جهان بداند و با مقام قرب به حضرت اله عالم، به خوبی، آشنا باشد .
چنین رهبر معصومی، همانند مدعیان بی خبر از راه و رسم هدایت بشری نیست که:
«یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة هم غافلون .»
پس اگر چنین رهبر معصومی در کنار قرآن نباشد، قرآن، به تنهایی حجت بر بندگان خدا نیست; زیرا جز معصومان، آگاهی به اسرار و رموز قرآنی، نداشتند و ندارند .
پس قرآن، حتما، قرین و عدل خود را که امام معصوم علیه السلام است، باید در کنار داشته باشد . به همین جهت است که شیعه و سنی، از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که آن حضرت فرمود:
انی تارک فیکم الثقلین: کتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ...
در روایت چهارم همین فصل، آمده است که:
قال ابو عبدالله علیه السلام: الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق . . . ;
یعنی، ائمه علیهم السلام از طرف خدا، قبل از خلق خلایق، حجت بوده اند و همراه با آنان نیز حجت اند و پس از انقراض عالم نیز حجت هستند .
ایشان، در توضیح این روایت پر بار و سنگین می فرماید: خدای منان متعال، نظام هستی را برای پیدایش نفوس کامل و ذوات عالی و انوار شامخ آفرید و اراده ی اولیه از پیدایش جملگی نظام صنع، آن است که در خط استکمال و تمامیت وجودی آن بزرگواران قرار گیرند .
البته، از آثار وجودی آن بزرگواران نیز هدایت بشری و راهنمایی نسل آدمی، بلکه ثقلین است و این، خود، نکته ایست که از دقیق ترین مسایل کلام و فلسفه ی الهی شمرده می شود; زیرا، عقل قطعی، حاکم است که هرگز، پر ارزش ترین و گران بهاترین موجود در عالم، نباید خرج موجودات کم ارزش گردد . به دیگر بیان، عالی ترین، نباید خرج سافل و پست گردد; زیرا، چنین روشی، قطعا غلط است .
اگر آنان، مامور به هدایت خلق و مکلف به تکالیف بسیار مشکل نبوت می گردند، قبل از آن که مردم از رنج و زحمت آنان استفاده کنند و به سوی هدف و صراط مستقیم هدایت شوند، خود آنان، به وسیله ی همان تکالیف، تا عالی ترین درجات قرب الهی صعود می کنند .
آن چه را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اولاد معصوم او، از تکالیف و دستورهای بسیار مشکل نبوت و امامت استفاده کرده اند، نسبت به آن چه نصیب امت آنان شده، همانند نسبت بی نهایت با متناهی است .
بر این اساس، ذات آن بزرگواران، قبل از خلق و بعد از خلق، همواره، غرض از خلقت عالمیان و حجت و دلیل بر اصل ایجاد بوده اند .
به دیگر بیان، آن بزرگواران، علت نهایی نظام صنع هستند که بدون آنان، خدای متعال، دست به ایجاد هستی نمی زد . به همین دلیل است که در زیارت جامعه ی کبیره آمده است: «بکم فتح الله و بکم یختم » ;
نیز مرحوم صدر المتالهین، در «باب حجت » شرح اصول کافی، فصل دیگری را منعقد فرموده به نام «باب ان الارض لاتخلو من حجة »
در حدیث یکم این باب، ابن ابی عمیر، از حسین بن ابی علاء نقل می کند که از امام صادق علیه السلام سؤال می کند:
«تکون الارض لیس فیها امام؟ قال: لا» ;
«آیا امکان دارد که زمین، خالی از امام باشد؟ در جواب فرمودند: «ممکن نیست .»
در شرح این حدیث، مرحوم صدر المتالهین فرموده
است: اتفاق سلف و خلف، بر آن است که پس از هر پیامبری، جانشینی لازم است و محال است که پس از درگذشت پیامبر، برای او، جانشینی تعیین نگردد .
اگر چه در کیفیت نصب جانشین، اختلاف است که آیا به دست مردم است یا خدای تعالی باید نصب فرماید .
ملاصدرا، به طور مفصل، وارد جریان تاریخ خلفا گردیده و شرح حال نسبتا مفصلی از فساد و تباهی های دستگاه بنی امیه را ارائه داده و می گوید، آیا اینان هستند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة »
آیا نشناختن امثال معاویه و ولید خمار و یزید قمار باز و دائم الخمر و مروان حمار، موجب مرگ جاهلی است؟ این فکر، نه تنها غلط است بلکه اعتقاد به آن، شرم آور است .
نیز، در صفحه 462 همان کتاب، روایت دیگری را نقل کرده است که امام صادق علیه السلام فرمود: </P>
«لو بقیت الارض بغیر امام لساخت »
زمین، بدون امام، قرار نخواهد گرفت .
او، در شرح این حدیث، به نکته ی دقیقی اشاره فرموده که در صفحات پیشین نیز یادآوری شد . می فرماید، غرض از خلقت و ایجاد صنع، برخاستن انسان های کامل است که سلطان راستین دستگاه آفرینش و خلیفة الله فی الارض باشند .
تمامی مقدمات وجود انسان، از حرکات افلاک تا تلاش جمیع ملائکة الله، جملگی، در سمت و سوی پیدایش آن بزرگ شخصیت های هستی حرکت می کنند و آنان، علت غایی عالمیان هستند و معلوم است که با فقد علت، معلول، قطعا، منتفی است;
یعنی، اگر ارواح طیبه ی امامان معصوم علیهم السلام، در عرصه ی وجود، ظاهر نگردند، هرگز در بنای هستی، خشتی بر خشت دیگر استوار نگردد .
پس هم اکنون، وجود امام معصوم، حتمی و قطعی است و خورشید تابان امام دوازدهم علیه السلام، نابودی و عدم را بر جهان و جهانیان، مهار فرموده و یکی از برکات وجودی آن حجت کبرای خدا، بقای نظام جهان است .
نیز ملاصدرا در شرح اصول کافی، ج 1، ص 556، از امام صادق علیه السلام روایتی دیگر نقل می کند . ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود:
«اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم »
«یعنی، هرگاه امام مهدی قیام فرماید، خدای تعالی، دست خود را بر سر بندگان گذارد و عقول و فهم آنان را کامل گرداند .»
ایشان، در توضیح آن روایت می فرماید: امام عصر، حضرت مهدی، علیه السلام همین زمان، حاضر و موجود و حی است ولی از نظر ما غایب و پنهان است .
اگر لقب آن حضرت را «قائم » قرار داده اند، بدان جهت است که او هرگز، به صورت پیر و کهنسال از کار افتاده نیست و مریض نمی شود و پیامدهای روزگار، او را تحلیل نمی برد و تغییرات جهانی در او تغییری به وجود نمی آورد و موت و هلاکت، عارض او نخواهد بود .
نیز باید دانست که روح آن امام معصوم علیه السلام هرگز جدای از بدن او نیست و امام زمان علیه السلام دارای حیات جسمانی، همانند دیگر مردمان است . او غذا می خورد و می خوابد و مانند دیگران، سخن می گوید و دارای حرکت و سکون و جلوس است و می نویسد و می خواند .
کمیل، از امام مؤمنان و امیر البیان علیه السلام نقل کرده که فرمود:
«صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقة بالملا الاعلی اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه .»
آن، امامان معصوم، به دنیا آمده و در این دنیا، همانند دیگران، دارای حیات جسمانی هستند، ولی روح آنان، به عالم عالی و فوق این جهان مادی، مرتبط است . آنان، خلفای خدای و نگاهدارندگان دین در زمین هستند و مردم را بدان سوی می خوانند . مرحوم صدر المتالهین اضافه فرموده که زندگی حضرت ولی عصر علیه السلام در این سیاره ی زمین، همانند بقای حضرت عیسی در آسمان است که هرگز کسی نتواند در طول عمر آن بزرگوار، به خود شک راه دهد; زیرا، این توهم، از ضعف ایمان و نبود معرفت به چگونگی زندگی آن امام معصوم علیه السلام خواهد بود .
اما معنای روایت که فرمود، «اذا قام قائمنا» به معنای خروج و ظهور آن بزرگوار است، و این امر، قطعی و حتمی است، به طوری که اگر در دنیا، بیش از یک روز باقی نباشد، در آن روز، حتما، ولی عصر، عجل الله فرجه الشریف، ظهور خواهد فرمود . عدد روایات، در این مساله، از حد تواتر گذشته و از ضروریات مذهب حق، شیعه ی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است .
در کتب مخالف و موافق، به این حادثه ی عظیم جهانی، تصریح شده است . او، سپس، در دنباله ی این کلام، به نقل گفتار مفصلی از محی الدین عربی، که شیخ بهایی آن را در اربعین خود آورده، پرداخته است .
در بین کلمات محی الدین عربی، این چند بند شعر است که خود محی الدین انشاء فرموده است:
الا ان ختم الاولیاء شهید
و عین امام العالمین فقید
هو السید المهدی من آل احمد
هو الصارم الهندی حین یعید
هو الشمس یجلو کل غیم و ظلمة
هو الوابل الوسمی حین یجود
ای مردم جهان! آگاه باشید خاتم الاولیاء، امام زمان، هم اکنون شاهد بر ما است، اگر چه وجود آن حضرت میان ما
ظاهر نیست .
آن آقای بزرگوار، همان مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله است . او، همان شمشیر بران است آن گاه که ظهور کند . او، خورشیدی است که به هنگام ظهور، هر ابرو ظلمتی را می زداید . او آن گاه که بر عالمین ظاهر شود، همانند باران بسیار پر آب و فراوانی است که برکاتش بر تمامی عالم جاری خواهد بود .
سپس مرحوم صدر المتالهین قدس سره، فصلی را به نام «هدایة حکمیة » باز فرموده واز فتوحات محی الدین عربی، باب 355، نقل می کند که ما، به هنگام زندگی، خود را در این جهان، چنان یافته ایم که به صورت عادی زندگی کرده و از همین زمین که بدن ما از آن نشات یافته، ارتزاق می کنیم و توهم کرده ایم که یگانه راه ادامه ی زندگی، همین است، ولی نمی دانیم که خدایی که میان بدن و این غذاها و روابط دیگر زندگی، نسبت هایی برقرار کرده، می تواند طور دیگری، اولیای خود را نگه دارد که آثار حیات و حرارت بدن و قدرت بازوی او را همچنان نیرومندتر نگه بدارد و نه چنین است که هر چه را ما ندانیم، او نیز نتواند . نعوذ بالله من جهلنا العظیم .
خدای تعالی، در این عالم، یک سلسله علل و اسباب ظاهری را آفرید، ولی علل و اسباب خفی و باطنی نیز بسیار دارد که فقطبه برخی از اولیای خود، نوری عطا فرمود تا بتوانند پرده های ظاهری این علل و اسباب را کنار زنند و در حد همان نور; در ظلمات این علل و اسباب حرکت کنند و تو، هرگز، طمع در آن چه برای تو میسور نیست، نکن که اسرار، بر همه کس جز آن که خدا بخواهد، بسته است .
دقت کن که بدن ما، چگونه از هوا ارتزاق می کند، به طوری که اگر ظاهر بدن را مسدود کنند و رابطه ی هوا را با بشره بدن قطع کنند، انسان، قدرت بقا نخواهد داشت .
پس گمان نباید کرد که روزی خواری، فقط همان خوردن غذا و نوشیدن آب است .
سپس مرحوم صدر المتالهین به شرح باقی حدیث شریف پرداخته و می فرماید، «وضع الله یده علی رؤوس العباد» معنایش آن است که گاهی خدای تعالی، از وسایط فیض خود تعبیر به «ید» فرموده است و او، به واسطه ی همان وسایط، کارهای این عالم را سامان می بخشد . معنای «رؤوس العباد» عقول و فهم آنان است که خدا به وسیله ی تعلیم و تعلم و اشتغال به تحصیل عقول آنان را رشد می دهد و به عقول آنان، حدس های قوی به سبب الهام جناب حق، افاضه می گردد، به طوری که آماده دریافت تعلیم و ربیت حضرت مهدی علیه السلام می گردند .
مسلم است که نفوس انسانی، از زمان حضرت آدم تاکنون، به تدریج، رشد یافته و لطافت و صفای عقلانی بنی آدم، همیشه، رو به رشد است . زیرا، نظام تربیتی حضرت ولی عصر علیه السلام چنان است که نیاز به استعدادهای فراوان دارد .
نیز، مرحوم ملاصدرا، در جلد ششم تفسیر خود، صفحه ی 298، ذیل فصلی که به عنوان «مکاشفه » باز فرموده، می گوید، از آیه ی بیست و هفتم سوره حدید، معلوم است که سنت غیر قابل تخلف الهی، بر آن است که هیچ زمانی، زمین، از حجت خدا بر خلق، خالی نیست و قیام حجت، از زمان آدم (ع) تا زمان خاتم و پس از رسول خاتم صلی الله علیه و آله به وسیله ی اولاد معصوم دوازده گانه اش علیهم السلام، برقرار است . اکنون، زمین و زمان، در حریم امن و امان حضرت ولایت ختمی، مهدی موعود علیه السلام، که ختم این سلسله ی «حجج الله علی خلقه » است، باقی و برقرار است .
نیز در صفحه ی 299 از نهج البلاغه، از امیرمؤمنان نقل می فرماید که امیرمؤمنان علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود:
«اللهم بلی لاتخلو الارض من قائم لله بحجة، ظاهرا مشهورا، او مستترا مغمورا، لان لاتبطل حجج الله و بیناته . و این اولئک اولئک و الله! الاقلون عددا الاعظمون خطرا - الی ان قال - اولئک خلفاء الله فی ارضه و الدعاة الی دینه . آه! آه! شوقا الی رؤیتهم » ;
«البته، چنین است که زمین، از حجت قائم خدا، هرگز، خالی نیست، چه ظاهر باشد و یا پنهان، زیرا، باید حجت و دلیل، بر مردم تمام باشد . راستی، کجایند آن اولیای خدا که تعدادشان بسیار کم و مقام و عظمت آنان، بسیار بزرگ است؟
- تا آن جا که فرموده -
آنان، خلفا و داعیان دین الهی در زمین هستند . آه! آه! که بسیار در آرزوی شوق دیدار آنان هستم .»
سپس مؤلف کتاب گوید، از این حدیث جلیل، چند نکته به دست آید:
1 . آبادانی زمین و وجود انسان ها و سایر کاینات، به طفیل وجود انسان کامل و ربانی است .
2 . ضرورتی نیست که آن ولی تام و کامل، ظاهر باشد، بلکه چه بسا او مستور و از دیده ها مخفی باشد .
3 . سپس از فتوحات محی الدین عربی، عبارتی بسیار شگفت آور نقل می کند . ایشان، در باب 366 فتوحات گوید:
«ان لله خلیفة یخرج من عترة رسول الله من ولد فاطمة، علیها السلام . اسمه اسم رسول الله صلی الله علیه و آله و جده حسین بن علی علیهما السلام یبایع بین الرکن و المقام » ;