4_5845831444865224843.mp3
18.09M
✨ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ✨
🔖مدیحه سرایی و سرود خوانی| روز ولادت امام رضا علیه السّلام سال 1443ه.ق
🎙#حاج_محمد_قمصریفر
🆔 @nooremojarrad_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مثل حضرت سلیمان
روایتی از روزی که تمام درباریان مامون مجذوب هیبت امام رضا(ع) شدند.
#امامرضاعلیهالسلام
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
بر لب جو بود دیواری بلند
بر سر دیوار تشنهٔ دردمند
مانعش از آب آن دیوار بود
از پی آب، او چو ماهی زار بود
ناگهان انداخت او خشتی در آب
بانگ آب آمد به گوشش چون خطاب
چون خطاب یار شیرین لذیذ
مست کرد آن بانگ آبش چون نبیذ
از صفای بانگ آب آن ممتحَن
گشت خشتانداز، از آنجا خشتکَن
آب میزد بانگ یعنی: هی! تو را
فایده چه زین زدن خشتی مرا؟
تشنه گفت: آبا! مرا دو فایدهست
من ازین صنعت ندارم هیچ دست
فایدهٔ اول سماع بانگ آب
کو بود مر تشنگان را چون رباب
فایدهٔ دیگر، که هر خشتی کزین
بر کنم آیم سوی ماء مَعین
کز کمی خشت، دیوار بلند
پستتر گردد بهر دفعه که کند
پستی دیوار قربی میشود
فصل او درمان وصلی میبود
سجده ، آمد کندن خشت لَزِب
موجب قربی که واسجُد واقترب
تا که این دیوار عالیگردنست
مانع این سر فرود آوردنست
سجده نتوان کرد بر آب حیات
تا نیابم زین تن خاکی نجات
بر سر دیوار هر کو تشنهتر
زودتر بر میکند خشت و مَدَر
هر که عاشق تر بود بر بانگ آب
او کلوخ زفتتر کَند از حجاب
؛
مولانا حکایت تشنه لبی را بازگو میکند که روي دیواری گرفتار آمده ودر پاي دیوار جوی آبی روان است . تشنه لب ، کلوخی از دیوار میکند و به آن سوی دیوار می اندازد و از صدای افتادن کلوخ در آب خشنود است . آب براو بانگ میزند که این چه کاری است آخر ؟ و مرد میگوید انداختن کلوخ دو فایده دارد : اول اینکه منِ تشنه لب حتی همین صدای آب هم برایم شادی آفرین است که میشنوم همانند صداي رعد كه خبر از آمدن باران دارد دوم اینکه ، هر کلوخی را میکنم و به درون آب می اندازم این دیوار سست تر و کوتاه تر می شود و من به آب نزدیک تر .آب در مولانا نمادحقيقت است.
او سجده کردن در برابر خداوند را هم مانند همین کندن خشت از دیوار و تلاش برای وصول به حق مي داند. تا دیوار منيت ها و طمع ها سرافراز و برافراشته است مانع سجده می شود و بر آب حیات وقتی می توانی سجده کنی که این دیوار تن، رو به خرابی گذارد ( اشاره به علایق مادی و دنیوی ) . هر که به خداوند عاشق تر و تشنه تر است ،کلوخ های بزرگتری از دیوار را میکند و دیوار را تخریب میکند . او از بانگ آب، مستِ مست است و دیگران چیزی جز صدای ظاهری آب را نمی شنوند .
در اینجا مولانا به نکته ی جالبی اشاره میکند . تانيرومند هستی و فرصت داري میتوانی این دیوار را خراب کنی وگرنه وقتی به دوران پیری و ناتواني رسیدی دیگر کندن خشت از دیوار به این راحتی امکان پذیر نیست . هم تو پیر و كم توان شدی و هم اخلاقیات بد تو ریشه دوانده و محکم تر شده و دیگر رهایی از آنها به این راحتی میسر نیست.
#مولانا
#عرفان
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
#حدیث_روز
ترجمه فرایندی روایت
💎متن روایت: امام رضا(ع) میفرماید:
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا… یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا.
📄ترجمه:رحمت خدا بر بندهاى که امر ما را زنده کند، دانشهاى ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایىهاى سخنان ما را مىدانستند از ما پیروى مىکردند.
📚سند: (معانى الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)
#استفاده_راهبردی_فردی :
هر کس در زندگی فردی خود تصمیماتش را بر اساس نظریات و اراده ما بگیرد و در این مسیر منبع کسب اطلاعات خود برای برنامهریزی و مدیریت در زندگی خور را ما اهل بیت و واسطه های موجه الهی قرار دهد و این اطلاعات و برنامه های زندگی خدامحوری که از ما دریافت کرده را به دیگران هم منتقل کند تاییدات و نورانیت و انرژی های مثبت الهی بر قلب او سرازير گردد
اگر مردم میدانستند که در اثر این کار چه نتایج و آثار خوب و دلنوازی در زندگی خود مشاهده مینمودند قطعا تنام برنامه های زندگی خود را طبق نظر ما قرار میدادند.
#استفاده_تمدنی :
جامعه ای که ساختارها و نظام های اداره کننده جامعه را بر اساس مدلهای راهبردی و عملیاتی کشف شده از منابع دین قرار دهد و نظام آموزشی خود را مبتنی بر آموزش سیستمهای دینی قرار دهد در اثر تحقق تمدن خدا محور ارتقاء پیدا نموده و رشد و توسعه میبابد
اگر مردم آثار و نتایج و ثمرات تمدن خدامحور را میدانستند بدون شک در راستای تحقق مدلهای دینی در جامعه تلاش مینمودند
#حدیث
#امامرضاعلیهالسلام
#تمدنسازی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
4_5847969127397854687.pdf
1.84M
💠. رساله: #سلسله_الذهب
📑. توضیح: این رساله بخشی از کتاب شریف امام شناسی جلد پنجم می باشد که حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه به شرح و بررسی حدیث شریف سلسله الذهب از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام پرداخته و ضمن تبیین حقیقت ولایت در اندیشه شیعه بر تفکرات وهابیت و شیخیه نقدهای جدی را بیان فرمودند.
#شرححدیثسلسلهالذهب
#کلمهلااله.الاالله
#علامهحسینیطهرانی
#عقائد
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🔸درسی از سیره امام رضا علیه السلام
🔽 احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، كه خود از علما و دانشمندان عصر خويش بود، بالاخره بعد از مراسله هاى زيادى كه بين او و امام رضا عليه السلام ردوبدل شد و سؤالاتى كه كرد و جوابهايى كه شنيد، معتقد به امامت حضرت رضا شد.
🔽 روزى به امام گفت: «من ميل دارم در مواقعى كه مانعى در كار نيست و رفت و آمد من از نظر دستگاه حكومت اشكالى توليد نمى كند شخصا به خانه شما بيايم و حضورا استفاده كنم.».
🔽 يك روز، آخر وقت، امام رضا عليه السلام مركب شخصى خود را فرستاد و بزنطى را پيش خود خواند. آن شب تا نيمه هاى شب به سؤال و جوابهاى علمى گذشت.
مرتبا بزنطى مشكلات خويش را مى پرسيد و امام جواب مى داد.
بزنطى از اين موقعيت كه نصيبش شده بود به خود مى باليد و از خوشحالى در پوست نمى گنجيد.
🔽 شب گذشته و موقع خواب شد. امام خدمتكار را طلب كرد و فرمود:
«همان بستر شخصى مرا كه خودم در آن مى خوابم بياور براى بزنطى بگستران تا استراحت كند.».
🔽اين اظهار محبت، بيش از اندازه در بزنطى مؤثر افتاد. مرغ خيالش به پرواز درآمد. در دل با خود مى گفت الآن در دنيا كسى از من سعادتمندتر و خوشبخت تر نيست. اين منم كه امام مركب شخصى خود را برايم فرستاد و با آن مرا به منزل خود آورد. اين منم كه امام نيمى از شب را تنها با من نشست و پاسخ سؤالات مرا داد. بعلاوه همه اينها اين منم كه چون موقع خوابم رسيد امام دستور داد كه بستر شخصى او را براى من بگسترانند. پس چه كسى در دنيا از من سعادتمندتر و خوشبخت تر خواهد بود؟.
🔽 بزنطى سرگرم اين خيالات خوش بود و دنيا و ما فيها را زير پاى خودش مى ديد.
🔽 ناگهان امام رضا عليه السلام در حالى كه دستها را به زمين عمود كرده بود و آماده برخاستن و رفتن بود، با جمله «يا احمد» بزنطى را مخاطب قرار داد و رشته خيالات او را پاره كرد، آنگاه فرمود:
🔹«هرگز آنچه را كه امشب براى تو پيش آمد مايه فخر و مباهات خويش بر ديگران قرار نده، زيرا صعصعة بن صوحان كه از اكابر ياران على بن ابي طالب عليه السلام بود مريض شد، على به عيادت او رفت و بسيار به او محبت و ملاطفت كرد، دست خويش را از روى مهربانى بر پيشانى صعصعه گذاشت،
🔹 ولى همين كه خواست از جا حركت كند و برود، او را مخاطب قرار داد و فرمود: اين امور را هرگز مايه فخر و مباهات خود قرار نده. اينها دليل بر چيزى از براى تو نمى شود. من تمام اينها را به خاطر تكليف و وظيفه اى كه متوجه من است انجام دادم، و هرگز نبايد كسى اين گونه امور را دليل بر كمالى براى خود فرض كند.»
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (داستان راستان(1 و 2))، ج18، ص: 272--271-با ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
#اخلاق
#شهیدمطهری
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷رمز موفقیت چیست؟⁉️
سئوالی که دکتر انوشه سالها در ۳۲ کشور دنیا در هند و لبنان و فرانسه و... به دنبال پاسخ آن می گشت؟
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنی می کرد😳
#دکترانوشه
#رمزموفقیت
#قرآن
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
13.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟦 جوان با شرف ایرانی که عمار گونه آنهم در دل دشمن و بیخ گوش منافقین در کشور سوئد بدون هیچ ترس و واهمه ای چهره ی کثیف و خائن مزدوران منافق را با استفاده از (نمایشگاه خودشون برعلیه خودشون) این چنین بر ملا میکند.*
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#جهانتبیین
#جوانشجاع
#منافقینکوردل
#سوئد
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
معتمدی2..mp3
15.93M
ای دوای درون خسته دلان
مرهم سینه ی شکسته دلان
مرهمی لطف کن که خسته دلم
مرحمت کن که بس شکسته دلم
#آواز
#معتمدیقمصری
#مناجات
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
#عرفان
#حجاب
#شهود
#ایهاللهجوادی
#مهندسی_فرهنگی
https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a