eitaa logo
مهندسی فرهنگی .راهبردها .راهکارها
337 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
272 فایل
• أُحِبُّ الصّالحينَ و لَستُ مِنهم || لَعَلَّ اللهُ أن يرزُقني صلاحًا •
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5996919804403909443.amr
27.28M
🔹سخنرانی حقیقت‌نمازچیست؟ نمازگذارواقعی‌کیست؟ فرق نوع دوستی و خود دوستی صفات اصحاب سیدالشهدا https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
سلام علیکم > تسلیت ایام سوگ اهلبیت صلوات الله علیهم وشهادت بسیار مظلومانه حضرت مسلم علیه السلام + التماسدعاجدی در روز بسیار ممتاز عرفه ازهمگان ، بویژه برای بيداري از غفلت فراگیر نسبت به خدا و حجت خدا، وتوفیق شکرگزاری شایسته ~~~ = دو روایت در محور معرفت تقدیم میگردد* 1⃣ وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ. (اين حديث شریف از امام صادق و کاظم علیهما السلام نقل شده الکافي۱، ۵۰ومسند الامام الکاظم علیه السلام ۱: ۲۴۸) همه دانش وعلوم مردم را در چهار چيز يافتم: اول: اينكه پروردگار خود را بشناسي (مُنعم شناسی). دوم: اينكه بداني با تو چه كرده(نعمت شناسی). سوم: اينكه بداني او از تو چه خواسته است (وظيفه شناسی). چهارم: اينكه بداني چه چيز ترا از دينت خارج میسازد ( آسیب شناسي). 2⃣ زراره گوید: نزد امام صادق علیه السّلام بودم که سخن از دوران غیبتِ امام زمان (عجل الله فرجه) به میان آمد؛ و اینکه برای آن حضرت قبل از قیام، غیبتی است که خدا با آن شیعه را امتحان می کند، و بسیاری از مردم در این امتحان مردود می شوند.. در ادامه زراره از امام صادق علیه السّلام می پرسد: فدایت شوم اگر آن زمان را درک کردم چه کنم؟ امام صادق عليه‌السلام فرمودند: ای زراره اگر عصر غیبت را درک کردی بر این دعا مداومت داشته باش اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ؛ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.(بحارا۵۲، ۱۴۶) خدایا خود را به من بشناسان، زیرا اگر خود را به من نشناسانی فرستاده‌ات را نشناخته‌ام، خدایا فرستاده‌ات را به من بشناسان، زیرا اگر فرستاده‌ات را به من نشناسانی حجّتت را نشناخته‌ام، خدایا حجّتت را به من بشناسان، زیرا اگر حجّتت را به من نشناسانی، از دین خود گمراه می‌شوم. به این نکات پایانی هم توجّه کنیم: اوّل: دعا تنها مجموعه ای از الفاظ برای خواندن و درخواست کردن نیست ، یعنی باید اقدام و عمل را به دنبال داشته باشد خدایا خودت را به من معرّفی کن یعنی حرکت کن به سوی خداشناسی و پیامبر شناسی و امام شناسی. دوم: سیر معرفتی از خداشناسی آغاز می شود و به پیامبر شناسی می رسد به دنبال آن هم امام شناسی می باشد. اگر خدائی شناخته نشود فرستاده‌ی خدا معنی ندارد! واگر رسول خدا شناخته نشود وصي و جانشين رسول الله بی معنا می‌شود* البته این شناخت اجمالی است، وامّا شناخت تفصیلی،صحیح وجامعِ خدا و صفات وپیامبرش و دریک کلمه‌"دین کامل (متشکل از عقایدو اخلاق واحکام) منحصراً از طريق امام معصوم است و بس"!" 《اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى*+ ...ونَحنُ العالِمونَ بِأَمرِهِ ، والدّاعونُ إلى سَبيلِهِ. بِنا عُرِفَ اللّه ُ ، وبِنا عُبِدَ اللّه ُ . نَحنُ الأَدِلاّءُ عَلَى اللّه ِ ، ولَولانا ما عُبِدَ اللّه (التوحيد ۱۵۲) . امام صادق عليه السلام : ما حجّت خداييم ... ماييم آگاهان از امر او و دعوتگران به راهش. خدا با ما شناخته و با ما پرستيده مى شود. ما رهنمايان به سوى خداييم و اگر ما نمى بوديم خداوند پرستش نمى شد.》 سوم. توحید و نبوّت و امامت حقیقت دین می باشد و برای دیندار بودن، معرفت به این سه مرتبه ضروری است. أَللهم صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عجل فرجهم والعن عدوهم، و أَدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، وَ أَخْرِجنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ، صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
♦️اعتراض به «حجّی» که گرداننده اش دستگاه یزیدی است 🔸بمناسبت هشتم ذی الحجه(یوم الترویه) و خروج امام حسین علیه السلام از مکه بسوی عراق 🔻عجيب و فوق‏ العاده است اينكه امام حسين عليه السلام در سوم شعبان وارد مكه مى‏ شود و ماههاى رمضان، شوّال، ذى ‏القعده و ذى‏ الحجه تا هشتم اين ماه را يعنى ايامى كه عمره مستحب است و مردم از اطراف و اكناف به مكه مى ‏آيند در آنجا مى ‏ماند. 🔻كم كم فصل حج مى ‏رسد. مردم از اطراف و اكناف و حتى از اقصى‏ بلاد خراسان به مكه مى ‏آيند. روز «ترويه‏» مى‏ شود، يعنى روز هشتم ذى ‏الحجه، روزى كه همه براى حج از نو لباس احرام مى‏ پوشند و مى ‏خواهند به منى و عرفات بروند و اعمال حج را انجام بدهند. 🔻ناگهان امام حسين عليه السلام اعلام مى ‏كند كه من مى خواهم به طرف عراق و كوفه بروم. يعنى در چنين شرايطى پشت مى‏ كند به كعبه، پشت مى‏ كند به حج، يعنى من اعتراض دارم. اعتراض و انتقاد و عدم رضايت خودش را به اين وسيله و به اين شكل اعلام مى ‏كند. 🔻يعنى اين كعبه ديگر در تسخير بنى اميّه است؛ *حجى كه گرداننده ‏اش يزيد باشد، براى مسلمين فايده‏ اى نخواهد داشت. اين پشت كردن به كعبه و اعمال حج در چنين روزى و اينكه بعد بگويد: من براى رضاى خدا رو به جهاد مى‏ كنم و پشت به حج، رو به امر به معروف مى‏ كنم و پشت به حج، اين يك دنيا معنى داشت، كار كوچكى نبود. 🔻اين پشت كردن به كعبه تسخيرشده امويان و حجى كه گرداننده‏ اش دستگاه يزيدى بود - حجى كه ظاهرش اسلامى و روحش جاهلى بود- نشان داد كه اسلام اين صورت خالى نيست كه خاطرها آسوده باشد، معنى و حقيقت است كه به خطر افتاده است. 🔻ارزش تبليغاتى، اسلوب، روش و متد كار در اينجا به اوج خود مى ‏رسد. سفرى را در پيش مى ‏گيرد كه همه عقلا (يعنى عقلايى كه بر اساس منافع قضاوت مى‏ كنند) آن را از نظر شخص امام حسين ناموفق پيش ‏بينى مى‏ كنند؛ يعنى پيش‏ بينى مى كنند كه ايشان در اين سفر كشته خواهند شد، و امام حسين در بسيارى از موارد پيش ‏بينى آنها را تصديق‏ مى ‏كند، مى‏ گويد: خودم هم مى ‏دانم. مى‏ گويند: پس چرا زن و بچه را همراه خودت مى‏ برى؟ مى ‏گويد: آنها را هم بايد ببرم. ...و به این وسیله درواقع خودِ دشمن را ناآگاهانه استخدام کرد که حامل یک عده مبلّغ برای امام حسین و برای اسلام حسینی علیه یزید و اسلام یزیدی باشد 🔻همه براى اين است كه اين صدا ( اعتراض به کعبه در تسخیر بنی امیه و حجی که یزید ، گرداننده اش است) هرچه بيشتر به عالم برسد، بيشتر به جهان آن روز اسلام برسد و بيشتر ابعاد تاريخ و ابعاد زمان را بشكافد و هيچ مانعى در راه آن وجود نداشته باشد. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج1و2) ج‏17، ص: 370 - ص369؛ ص641؛ ص225- با تلخیص و ویرایش جزئی- https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🌱أهمّیت و أعمال روز عرفه🌱 آیةالله حاج سیّدمحمّدصادق حسینی طهرانی مدّظلّه العالی 🔹روز نهم روز عرفه بوده و بسیار بافضیلت است. و ما هیچ موقفی بهتر از عرفات نداریم ... موقف عرفات فقط موقف دعاست. 🔹مستحبّ است که انسان نماز ظهر و عصر را با هم بخواند - و در أیّام سال فقط همین روز است که جمع بین ظهر و عصر در آن مستحبّ است - و سپس تا غروب مشغول دعا شود. ... در برخی از روایات روز عرفه را «عید» خوانده اند و بسیار روز بزرگی است. 🔹در این روز زیارت امام حسین علیه السلام مستحبّ مؤکّد بوده و خوب است که بعد از نماز صبح و قبل از زوال، زیارت حضرت را بجا آورده و از اذان ظهر مشغول نماز و سپس دعا شود. 📚«گلشن أحباب» ج ۲ ص ۱۸۷ 🆔https://eitaa.com/joinchat/3329556481C91ee5b1bac
💠 عظمت مسلم بن عقیل ▫️ فاصله بین مكه تا كوفه سیصد فرسخ بود و وجود مبارك ابی‌ عبدالله، مسلم ‌بن عقیل را به عنوان خود از مكه به كوفه فرستاد. در این مدّت كوتاهی كه مسلم در كوفه بود، عده زیادی وجوهات و سهم امام خدمت مسلم داده بودند كه او بتواند تجهیزات نظامی را به دستور ابی‌ عبدالله فراهم كند. ▫️ ‌ببینید در چیست؟ مسلم‌ بن عقیل را با نیرنگ به دام انداختند همان كار جاهلی؛ با فریب او را دستگیر كردند، همان كار جاهلی؛ وقتی به «دارالاماره» رفت به عمر سعد گفت پس وصایای من را گوش كنید. عمر سعد رو برگرداند، دوباره تكرار كرد كه شما وصایای من را گوش كنید. دیدند مسلم ‌بن عقیل اشك می ‌ریزد، گفتند یك سلحشور جنگجو یا می ‌كُشد یا كُشته می ‌شود، اشك برای چیست؟ گفت اشك برای خودم نیست، شما به جای خیانت كردید، تمام این بدنم آسیب ‌دیده است، لبان مطهرم آسیب ‌دیده است، در برابر این نامردی های شما هیچ اشك نریختم، گریه‌ام برای این است كه من در یك نامه رسمی برای مولایم حسین_‌بن_علی_بن_ابی_‌طالب نوشتم كه این مردم بیعت كردند شما به طرف كوفه حركت كنید، اگر حسین ‌بن علی به اعتماد نامه من به كوفه بیاید، با زن و بچه بیاید، گرفتار شما بشود، من چه كنم؟! ▫️ وصایای خود را ارائه كرد فرمود كه شما كه در جنگ بر من مسلّط نشدید با فریب گرفتید، این سلاح های جنگی من مِلك من است، من مقداری كه در این شهر شما بودم برای تهیه زندگی ‌ام قرض دارم سلاح های جنگی مرا بفروشید و قرضم را ادا كنید. پول فراوانی در اختیار مسلم‌بن عقیل بود! آن پول به عنوان ، سهم امام در اختیار او بود كه به ابی‌ عبدالله تسلیم كند، در آن مال تصرّف نكرد، فرمود من در مصارف شخصی ‌ام مقروضم. ▫️ بنا شد سرِ مطهر ا و را از پیكر جدا كنند، خواستند پشت‌بام دارالاماره ببرند، دیدند اصلاً ترس در پیكر مطهر مسلم ‌بن عقیل نیست، لبان او به ذكر حق گویا بود. وقتی بالای دارالاماره بردند، رو كرد به طرف مكّه، زیر شمشیرِ قاتل گفت: «السلام علیك یا ابا عبدالله یا حسین». آن قاتل جسارتی كرد، مسلم ‌بن عقیل (سلام الله علیه) زیر شمشیر قاتل است به قاتل می ‌گوید: «أیها العبد» من دارم شهید می ‌شوم، ولی تو برده مقام هستی، تو بنده‌ ای و من آزاد هستم. طولی نكشید كه سر به دست قاتل بود، پیكر مطهر بی ‌سر مسلم را از پشت ‌بام دارالاماره به كوچه پرت كردند. عده ‌ای بدن مطهر مسلم‌ و هانی را در همان كوچه ‌ها گرداندند. ▫️ اگر مسلم ‌بن عقیل در آخرین لحظه زیر شمشیر قاتل گفت: «یا حسین»، سالار شهیدان هم در آخرین لحظات در كربلا فرمود: «یا مُسْلِمَ بْنَ عَقیلٍ وَ یا هانِىَ بْنَ عُرْوَةَ، ... مالی أُنادیکُمْ فَلا تُجیبُونی». 📚 سخنرانی ماه محرم الحرام ـ شب سوم تاریخ: 1385/11/02 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
حضرت فضل بن شاذان گويد: از حضرت امام رضا (عليه السّلام) چنين شنيدم: آن زمان كه خداوند تبارك و تعالى به حضرت ابراهيم (عليه السّلام) امر فرمود: تا بجاى فرزندش اسماعيل، گوسفندى را كه خداوند فرستاده بود ذبح نمايد، حضرت ابراهيم (عليه السّلام) در دل آرزو كرد: اى كاش فرزندش اسماعيل (عليه السّلام) را به دست خود ذبح مى‌كرد و دستور ذبح گوسفند بجاى ذبح فرزندش به او داده نشده بود، تا به اين وسيله احساس پدرى را كه عزيزترين فرزندش را به دست خود ذبح مى كند، داشته باشد و در نتيجه شايسته بالاترین درجات ثواب در صبر بر مصائب شود! خداوند عزّ و جلّ نيز به او وحى فرمود: اى ابراهيم! محبوبترين خلق من، نزد تو كيست؟ حضرت ابراهيم (علیه السلام) گفت: خدايا! مخلوقى خلق نكرده‌اى كه از حبيبت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) نزد من محبوب‌تر باشد. خداوند به او وحى فرمود: اى ابراهيم! آيا او را بيشتر دوست دارى يا خودت را؟ عرض کرد: او را بيشتر دوست دارم. خداوند فرمود: آيا فرزند او را بيشتر دوست دارى، يا فرزند خودت را؟ عرض كرد: فرزند او را. خداوند فرمود: آيا بريده شدن سر فرزند او از روى ظلم و ستم، به دست دشمنانش دل تو را بيشتر به درد مى آورد، يا بريدن سر فرزندت به دست خودت بخاطر اطاعت از فرمان من؟ عرض کرد: بريده شدن سر فرزند او به دست دشمنانش، دل مرا بيشتر به درد مى آورد. خداوند فرمود: گروهى كه خود را از امّت حضرت محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) مى‌دانند، فرزندش حسين (علیه السلام) را از روی ظلم و ستم، مانند گوسفند ذبح خواهند كرد، و با اين كار مستوجب خشم و غضب من خواهند گردید. حضرت ابراهيم (عليه السّلام) بر اين مصیبت ناله و اندوه و جزع نمود، دلش به درد آمد و شروع به گريه كرد. خداوند عزّ وجلّ هم به او چنين وحى فرمود: *اى ابراهيم! به خاطر اين گریه و اندوه و جزع و فزعت بر امام حسين (علیه السلام) و شهادت او، ناراحتى و اندوهت بر اسماعيل را - در صورتى كه اگر او را ذبح مى كردى - پذيرفتم، و بالاترين درجات ثواب، در صبر بر مصیبت‌ها را به تو خواهم داد. و اين همان مطلبى است كه آيه *«وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ». (و ما اسماعیل را در برابر قربانی بزرگی -از ذبح شدن- رهانیدیم) بدان اشاره دارد. 📗 بحار الأنوار ، مجلد ۱۲ ، صفحه ۱۲۴ . https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
🌸عید قربان در فرهنگ اسلام🌸 علّامه آیةالله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🌱در دين اسلام روز قربان، عيد است به جهت آنکه مردم به عشق لقآء و ديدار وجه الله، دست از خانه و کسب و کار و جميع علائق شسته، 🌱و به سوى بيت الله الحرام روان شده، در اين مدت پاى و سر برهنه به دنبال حبيب در جستجو و در تکاپو بوده است. 🌱اينک که موقع خروج از إحرام است، جاى آن دارد که به شکرانه قبولى اعمال و پذيرش اين أعمال سخت، و در عين حال شيرين و لذت بخش، عيد بگيرد. 🌱و نه تنها خود حُجّاج، بلکه جميع مسلمين در سراسر عالَم بدين موهبت عظمائى که نصيب برادرانشان در آن مواقف کريمه شده است، عيد بگيرند، 🌱و به دنبال اعمالى که در ذوالقعده و ده روز از ذوالحجّه به جاى آورده اند، قربانى کنند، و نماز عيد بخوانند، و براى جماعت با إمام، پاى برهنه به صحرا روند. 📚 «امام شناسی» ج ۹ ص ۲۰۳ و ۲۰۴ با تلخیص 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3329556481C91ee5b1bac https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تنبلانه‌ترین سخن دنیا استاد : جمله‌ای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیده‌ایم  فکر می‌کنم تنبلانه ترین جمله است. این جمله که «آزاد باش. هر کس حق دارد هر عقیده ای داشته باشد» حرف ظاهراً خوب، مدرن و صلح طلبانه‌ای به نظر می رسد، اما تنبلانه ترین سخن ممکن است. باید دانست که چیست و کجاست. نه این که هرکس هر عقیده‌ای بخواهد داشته باشد. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناظره و استدلال بر حقانیت شیعه و محکوم کردن وهابی در یک دقیقه 🔺عالم وهابی خطاب به شیعی: ➕شما شیعه هستید ➖(عالم شیعی)خیر سنی هستم ➕ایرانی و سنی؟ ➖بله ➕خلفای بعد از پیامبر رو نام ببر ➖ابوبکر، عمر، علی (ع)... ➕این عثمان(عثمان کو؟)...❓👆 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
می‌گویند دو دوست در کنار رودخانه‌ای می‌رفتند. ناگاه فردی را دیدند که در آب افتاده و کمک می‌طلبد. یکی از دو دوست،‌ خود را به آب زد و نجاتش داد. هنوز نفس تازه نکرده بود که دومین فرد را دید که آب می‌بردش. باز به داخل رودخانه پرید و او را هم نجات داد. دقایقی نگذشت که سومین شخص را دید که درون رودخانه، فریادکشان کمک می‌خواهد؛ هر چند خسته بود اما نتوانست بی‌تفاوت باشد و باز هم خود را به آب زد و نجاتش داد. دوستش که تا آن زمان کاری نکرده بود با دیدن این صحنه ها، به بالا دست رودخانه دوید و وقتی برگشت، دوست دیگرش به او گفت که چندین نفر دیگر را هم نجات داده ولی ساعتی است که دیگر، رودخانه آدم نمی‌آورد. دوستی که به بالای رودخانه رفته بود گفت:‌ وقتی دیدم رود این همه آدم می‌آورد، با خود گفتم حتماً‌ علتی در بالا دست هست. چون بدانجا رفتم،‌ پلی دیدم که دیوانه‌ای در میانش ایستاده و هر که از آن می‌گذرد را درون آب می‌اندازد. دیوانه را گرفتم و به خانواده‌اش در روستای مجاور سپردم. علت این که ساعتی است رودخانه آدم نمی‌آورد، همین است. حکایت آشنای این روزهای ما... خیرین و نیک‌خواهان با دل و جان در پایین دست در تلاش‌اند و خسته از افزایش روز افزون نیازمندان، اما کاش دوستی پیدا می‌شد و یه سری به بالادست می‌زد، مشکل آنجاست! قطعا دیوانه‌ای روی پل اقتصاد ایستاده است باید فکری بحال او بکنیم تا همه ملت را آب نبرده است. https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
تصویر با حجم بالاتر از عکسی که تلسکوپ جیمز وب در اختیار بشر از عمق کیهان گذاشته است. دز عکس شما صدها کهکشان که در هر کدام میلیاردها ستاره و سیاره وجود دارد می‌بینید و البته این فقط یک زاویه بسیار محدود از کائنات است که آفریدگار بزرگ با هنرمندی تمام ساخته و نوع بشر پس از هزاران سال توانست بخشی از عمیق‌ترین و نادیده‌ترین نقاط هستی را ببینید.... لذتی که در این عکس هست ملاحظه و سیر آفاقی فرمایید https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
روز شادابی قال الصادق(علیه السلام): انه يوم فرح ( الغدير، ج ۱، ص ۲۸۶) صباحِ عید طوبی لَه ز فردوس است پیغامش مِی آرید از غدیرِ خُم، چه مِی؟ کوثر نَم جامش صبوحی را، مِی کوثر هم اندر جام کُن ساقی که عیدِ اهلِ ایمان آمد از فردوس پیغامش شهاب اصفهانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 استعداد مرحوم خویی در سیر و سلوک 🔹 زمانی که مرحوم آقای خویی با مرحوم آقای قاضی ارتباط داشته و مشغول سلوک بوده و دستورها و کارهایی انجام می‌داده، از آقای خویی نقل شده است که من آن وقت تسبیح موجودات را حس کردم، حتی گربه‌ای از يک طرف دیوار به آن طرف دیوار پرید، پرش گربه هم تسبیح می‌کرد. پرش که خودش يک چیزی است، خود آن پرش هم تسبیح می‌کرد! و می‌گفته که تمام دوره عمر ما را هم سیر داده بودند، حتی بعد از وفاتش را هم دیده بود. خلاصه، در این عوالم بود. 🔸 سیّد علی خلخالی می‌گفت که من آقای خویی را از این مسیر برگرداندم. گفت: چون دیدم برای سلوک خیلی مستعد است و از فقاهت باز می‌ماند، به پدرش نامه نوشتم و گفتم: شما به گونه‌ای که نداند از جایی تحريک شده است، ادامه این‌جور کارها را تحریم کنید. می‌گفت که پدرش هم نامه نوشت: غیر از فقه و اصول، وارد شدن در اشتغال‌های دیگر را بر شما حرام می‌کنم. ایشان هم شبهه شرعی کرد و دیگر سلوک را تعقیب نکرد. این را از آقای آسید علی خلخالی شنیدم. 🔹 جریان سیر دادن تمام عمر را خیلی‌ها نقل کردند. یکی ـ دو نفر نبود که من ضبطش کنم. الآن اگر از این آقایان نجفی‌ها که آقای خویی را درک کردند یا شاگردش بودند، بپرسید، این را می‌دانند و ممکن است مستقیم شنیده باشند. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۱ ص ۶۱۶ https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی نه مرا زبان که بیان کنم ، صفتِ کمال تو یا علی شده مات عقل موحدین ، همه در جمالِ تو یا علی چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی نبرد به وصف تو ره کسی ، مگر از مقالِ تو یا علی هله ‌ای مُجلّیِ عارفان ، تو چه مطلعی تو چه منظری که ندیده‌ام به دو دیده‌ام ، چو تو گوهری چو تو جوهری هله ‌ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری چه در انبیا چه در اولیا ، نه تو را عدیلی و هم¬سَری به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی توئی آنکه غیر وجود خود ، به شهود وغیب ندیده‌ای فَقرات نفس شکسته‌ای ، سُبحاتِ وَهم دریده‌ای همه دیده‌ای نه چنین بود شه من تو دیده‌ی دیده‌ای ز حدودِ فصل گذشته‌ای ، به صعودِ وصل رسیده‌ای ز فنای ذات به ذاتِ حق ، بُوَد اتّصال تو یا علی چو عقول و افئده را نشد ، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف همه گفته‌اند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف ز بیانِ وصف تو هر کسی ، رقم گمان زده مختلف فصحای دهر به عجز خود ، ز ادایِ وصف تو معترف بُلغای عصر به نطقِ خود ، شده‌اند لالِ تو یا علی تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین شده از وجودِ مقدّست ، همه سرّ کَنزِ خفا مبین تویی آن که از کُشِفَ الغطا ، نشود ترا زیاده یقین ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی ، بزن بدلیل این که به نورِ حق شده منتهی ، شرفِ کمال تو یا علی تو همان درخت حقیقتی ، که در این حدیقه‌ی دنیوی أنا ربّکم تو زنی و بس ، به لسان تازی و پهلوی ز بروق نورِ تو مُشتعل ، شده نارِ نخله‌ی موسوی ز تو در لسانِ موحّدین ، بُوَد این ترانه‌ی معنوی که انا الحق است به حقِ حق ، ثمرِ نهالِ تو یا علی تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی هله ‌ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی ز بروز جلوه ما‌خلق ، به مقام و رتبه مقدّمی به جلالِ خویش مُجلّلی ، ز نوالِ خویش مُنعّمی همه گنج ذاتِ مقدّست ، شده مُلک و مالِ تو یا علی تو چه بنده‌ای که خدائیت ، ز خداست منصب و مرتبت احدی نیافت ز اولیا ، چو تو این شرافت و منزلت رسدت ز مایه‌ی بندگی ، که رسی به پایه‌ی سلطنت همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت شده ختم دوره‌ی عِلم و دین ، به کمالِ آل تو یا علی تو همان مَلیکِ مُهیمنی ، که بهشت و جنّت و نه فلک پیِ جستجوی تو سالکان ، به طریقت آمد یک به یک شده ذکرِ نام مقدّست ، همه وِردِ اَلسنه‌ی مَلَک به خدا که احمدِ مصطفی ، به فلک قدم نزد از سَمَک مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی تویی آنکه تکیه‌یِ سلطنت ، زده‌ای به تخت مؤبّدی ز شکوه شأن تو بر مَلا ، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی به فرازِ فرقِ مبارکت ، شده نصب تاج مُخلّدی متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی تو نه آن شهی که ز سلطنت ، بود اعتزالِ تو یا علی به می خُمِ تو سِرشته شد ، گِل کاس جانِ سبوکشان به پیاله‌ی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو می‌فشان ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان،دل بیهُشان نه منم ز باده‌ی عشق تو ، هله مست و بی‌دل و بی‌نشان همه کس چشیده به قدرِ خود ، ز میِ زُلالِ تو یا علی منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو می زنم ره کوه و دشت گرفته ام قدم از برای تو میزنم به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو می زنم شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی تویی آن¬که سِدره‌ی مُنتهی ، بُودَت بلندیِ آشیان به مکان نیائی و جلوه‌ات ، به مکان ز مشرقِ لا‌مکان رسد استغاثه‌ی قدسیان ، به درت ز لانه‌ی بی‌نشان چو به اوج خویش رسیده‌ای ‌، ‌ز عِلوّ قدر و سُموشّان همه هفت کرسی و نُه طبق ، شده پایمال تو یا علی نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و ما‌یکون فلک و زمین به اراده‌ات ، شده بی‌ سکون شده با سکون تویی آن مُصوّرِ ما‌خَلَق ، که من الظّواهر و البطون بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت نشناخت غیر تو هیچ‌کس ، ازّلیتت ابدّیتت تو چه مبدأ‌یی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی تو که بر سرائرِ معرفت ، به جمالِ اُنس مُخلّدی به شؤنِ فانیِ این جهان ، نه مُعطّلی نه مقیّدی بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی تو همان تجلّیِ ایزدی ، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو ، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
*آفرین به کسی که این آمار را گردآوری و به درصد تبدیل کرده که فهمش آسانتر باشد:* جمعیت جهان در حال حاضر حدود 7.8 میلیارد نفر تخمین زده شده. برای اکثر اشخاص، این عدد بزرگیست. ولی وقتی به درصد تبدیل میشود، آمار راحت تر فهمیده میشوند: - ۱۱ ٪ در اروپا هستند، - ۵ ٪ در امریکای شمالی - ۹ ٪ در امریکای جنوبی - ۱۵ ٪ در افریقا - ۶۰ ٪ در آسیا‌. از میان کل جمعیت ۴۹ ٪ درحومهء شهرها زندگی میکنند و ۵۱ ٪ در شهرها. ۷۷ ٪ خانهء شخصی دارند و ۲۳ ٪ اصلاً خانه ندارند. ۲۱ ٪ پرخور هستند. ۶۳ ٪ خوب میخورند. ۱۵ ٪ کمبود تغذیه دارند‌ و یک درصد آخرین غذایشان را خورده ولی فردایی برایشان نیست. درآمد روزانهء ۴۸ ٪ کمتر از ۲ دلار است. ۸۷ ٪ آب تمیز میخورند. ۱۳ ٪ یا آب تمیز نمیخورند و یا منبع آبی آنها آلوده است. ۷۵ ٪ موبایل دارند اما ۲۵ ٪ ندارند ۳۰ ٪ دسترسی به اینترنت دارند ولی ۷۰ ٪ شرایط برای وصل شدن به اینترنت را ندارند ۷ ٪ تحصیلات دانشگاهی دارند، ولی۹۳ ٪ تحصیلات عالی ندارند ۸۳ ٪ باسوادند، ۱۷ ٪ بیسواد. ۳۳ ٪ مسیحی ۲۲ ٪ مسلمان ۱۴ ٪ هندو ۷ ٪ بودایی ۱۲ ٪ دینهای مختلف ۱۲ ٪ اعتقاد به هیچ دینی ندارند. * اگر شما خانهء خودتان را دارید، غذای خوب میخورید، آب تمیز دارید، میتوانید وارد اینترنت شوید، به دانشگاه رفته اید، شما عضو تعداد محدودی از انسانهای خوشبخت هستید (کمتر از ۷٪ جمعیت جهان) از ۱۰۰ ٪ در دنیا فقط ۸ ٪ از سن ۶۵ سالگی عبور میکنند. *اگر سن شما ۶۵ سال یا بیشتر است، باید قدر هر لحظه ی زندگی خود را بدانید و از هرثانیه ی آن به نحو احسن استفاده کنید. قبل از ۶۴ سالگی این دنیا را مثل ۹۲٪ انسانهای دیگر ترک نکرده اید. مواظب سلامتی خودتان باشید چون هیچ کسی به اندازه خودتان مواظب شما نخواهد بود و قدر هرلحظهء آنرا بدانید.، https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئویی جنجالی از حواشی سفر بایدن رییس جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی منتشر شده است. حکم هلاخا (قوانین شرعی) یهودی است که بر اساس آن تماس بدن زن با مرد بیگانه (به جز همسر، فرزندان و والدین یا خویشاوندان نزدیک) ممنوع ‌است وقتی دین یهودبه عقایدشان اینگونه پایه بندهستندچرامامسلمانهااینقدر دین گریز هستیم وبعضی ها بالابردن ارزش خودشان را بادست دادن به نامحرم میدانند # حجاب https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
💠 برترین عید امت اسلام 🔻 از منظر قرآن کریم در که عید بزرگ ولایت است، نعمت های معنوی الهی به برترین حد و بالاترین نصاب خود رسید. حال چون نعمتی برتر از ولایت علی و اولاد علی (عليهم السلام) نیست، عید غدیر امت اسلامی است و اعتقاد به ولایت تکوینی و تشریعی امامان معصوم (عليهم السلام) و باورداشتن و بساطت و شفاعت و وسیله بودن آنان از است که نصیب امت اسلامی شده است. 📚 كتاب شميم ولايت، ص 114 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a
اشعار بدون نقطه  وتکرار ۱۱۰ بار نام مبارک امام علی ع در وصف مولی امیرالمومنین علیه السلام 🌹🌹🌹🌹🌹 علی عالی علی اعلی علی والی علی والا علی روح همه دلها علی سرلوح هر املا. علی کرّارعلی سردار علی سرّوعلی اسرار علی سرور علی سالار علی حاء وعلی طاها. علی اکمل علی کامل علی اعلم علی عامل علی عدل و علی عادل علی درّ کلام ما .   علی اعلم علی اکرم علی محرم علی مرحم علی هم دم علی همدم علی لوُءلوُء  علی لا لا . علی احکم  علی حاکم  علی صائم علی دائم علی سلم و علی سالم      علی   سرّ  دعای  ما علی علم همه عالم علی حکم و علی محکم علی حالُ علی الاحوال علی اول ولّی ما. علی کی درکلام آمد علی کو در مرام آمد علی روح سلام آمد     علی مُهر کلام ما علی مُلک و علی مالک   علی سِلک وعلی سالک علی حُلو عَلی' حالک   علی داروی دردما. علی اسعد علی مسعود علی احمد علی محمود علی کو در حرم مولود   علی آگاهی دلها. علی طاهر علی اطهر علی داور علی محور علی محو روی داور علی آرام دل مارا. علی دُرّ کلام الله علی صهر رسول الله علی روحُ عَلَی الاَرواح علی آدم عَلی حوّا . دلم مملوّمِهر او علی را مهر عالم گو مگو اصلا علی را هو ملک مَهو روی مولا. معلّم درهمه عالم ومهو علم او آدم علی اعلا عَلَی الآدم علی اعلا عَلَی الموسی. علی را دم دهم هردم دهم درراه او سرهم علی وردم علی روحم علی آرامه ی دلها . علی صلح و علی صالح علی سمع و علی سامع علی مدح وعلی مادح علی روح دل اعما . علی هم اسم الله و علی همراه الله و علی را گو ولی الله صداسرده علی مولا. علی‌حمد وعلی حامد علی مرد و علی واحد علی را در سماء مائد علی دارد محمدرا . علی امرو علی آمر علی راحِم علی عامر علی ماه وعلی ماهر همه مهو روی مولا . علی درّ وعلی گوهر علی واکرده اوهر در کسی اسم علی آرد    رود همّ همه دلها علی دلداده همسر   دل آرام علی همسر و کرده مدح او همسر علی را همسری والا . محمد را علی امداد محمد را علی داماد گلی اطهر علی را داد که او عطر همه گلها . دلم مِهر ولی دارد دمادم اسم اوآرد سروری در دلم کارد   سرم گَردِ ره مولا  صدو ده مرحله اسم علی آورده ام که هر مصرا ع سردادم مدد مولا مددمولا مدد مولا🍀🙏🙏 https://eitaa.com/joinchat/1801519111Cba7e16497a