May 11
⚜نظام اندیشه معتقد است که بین مجموعهی اجزا و عناصر و گزارههای دین اعم از اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و... اولاً رابطه و نظام وارگی و پیوستگی و انسجام برقرار است ثانیاً این اجزا و عناصر سلسله مراتب و لایهبندیهایی دارند و برخی اهم و برخی مهم و برخی کم اهمیت اند، برخی اصل و برخی فرع اند، برخی زیربنا و برخی روبنا هستند.
⚜نظام اندیشه عهدهدار شناسایی آن لایهای از معرفت دین است که لایهی سخت بنیاد و مرکزی دین است که به سایر لایهها معنا، نظم و کارآمدی میدهد و با بودن این لایه بقیه لایهها معنا و روح دیگری پیدا میکنند؛ مثلاً اسلام میگوید عدالت سوسیالیسم هم میگوید عدالت و هر دو برای آن اعتباری قائلاند اما بهواسطه لایه زیرین معارف دینی (توحید) عدالت در اینجا معنایی پیدا میکند که در نگاه سوسیالیسم که بر پایهی اقتصاد است نه توحید معنای دیگری پیدا میکند؛ در بقیه لایهها همینطور است.
در نتیجه نظام جامع اندیشه اسلامی یعنی کشف گزارههای کلیدی و بنیادین که هویتبخش، نظمدهنده و معنا بخش به سایر معارف دینی است.
⚜چهار عرصهای که نظام اندیشه در آن به نظمبخشی و هویت دهی میپردازد:
اول: درون انسان که به انسان هویت و شاکله وجودی میدهد.
دوم: عرصه ورود به فرهنگ و جامعه است.
سوم: تخصصها، دانشها و فناوریها؛ نظام اندیشه کمک میکند که دانشها، فناوریها و شغلها در نظم و ارتباط درستی قرار بگیرند تا چرخه علمی و دانشی در جامعه ممکن شود که بدون آن امکان تمدن سازی نیست.
چهارم: عرصه تمدنی است که نظام اندیشه باید به ما هویتی بدهد که امکان ورود تمدنی و رقابت و تقابل و تهاجم تمدنی و فرهنگی و کنشگری تمدنی داشته باشیم.
🔱سؤال: نظام جامع اندیشه اسلامی چگونه میتواند به سطح شخصیتی انسان و ایجاد شاکله وجودی انسان ربط داشته باشد؟!
🔱جواب: قرآن کریم میفرماید: قل کل یعمل علی شاکلته؛ انسان بر اساس شاکله و هویت و شخصیتی که برایش ایجاد شده است عمل میکند و انسان موجودی است که بهواسطه عملش خودش را میسازد و با اشیاء پیرامونی خودش ارتباط برقرار میکند و انسان موجودی کنشگر است.
نظام جامع اندیشه اسلامی دقیقاً به دنبال ایجاد این شاکله و هویت و شخصیت است که بر اعمال و کنشگری انسان اثر دارد و از طرف دیگر این اعمال افراد در ساخت هویت افراد اثر دارد. متفکران فرمودهاند عملی میتواند به سازندگی منجر شود و به ساخت شخصیت انسان بینجامد که به ایمان متکی باشد.
ایمان یعنی باور و گروش قلبی آگاهانه و متعهدانه به یک پدیده که با اراده و آگاهی یک عمل را محقق میکند. در ایمان دو عنصر مهم است: اول اینکه آگاهانه است دوم اینکه به تعهد و تصمیم و عمل منجر شود و البته رکن اصلی ایمان آگاهی است و اولین مرز تفاوت شاکله انسان مسلمان از انسان غیرمسلمان آگاهی و تلقیهای او از عالم است، چرا که در تعصبات تعهد و گروش قلبی وجود دارد اما آگاهانه نیست که در نتیجه هویتبخش نیست.
✍نگارش : محمد چیت ساززاده
@mohkamatqom
5.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚜#ماه_شعبان از اول تا آخرش عید است
⚜ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت برکاته):
از ماه شعبان نباید غفلت کرد. ماه شعبان از اوّل تا آخرش #عید است، مثل ماه رمضان. ماه رمضان هم از اوّل تا آخرش عید است، عیدِ اولیاءالله. هر روزی که در آن موقعیّتی وجود داشته باشد که انسان بتواند به صفای نفسِ خود، به نورانیّتِ دلِ خود بپردازد، آن روز، روزِ مغتنم و روزِ عید است.
۱۳۹۷/۰۲/۱۰
@mohkamatqom
زمینههای نگارش منشور روحانیت.m4a
11.66M
📌زمینه های تاریخی نگارش پیام «منشور روحانیت» در سوم اسفند 1367
🎤 حجه الاسلام سید مهدی موسوی(زید عزه)
#امام_خمینی_رحمه_الله
#منشور_روحانیت
https://eitaa.com/usul121
@mohkamatqom
t-222 (1).pdf
4.47M
📚 #کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
✍️ نویسنده:حجه الاسلام سیدمهدی موسوی(زید عزه)
ویژه طلاب حوزههای علمیه
«غفلت از شناخت اسـلام بـه عنـوان یـک «نظـام» ،«مکتـب »و «دسـتگاه» فکـری منسجم موجب تقلیل گرایی و تحویل انگاری اسلام و ناتوانی در مواجه بـا پرسـشهای نوین و نیازهای زمان در شرایط پیچیده دنیای جدید است.»
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@mohkamatqom
1.06M
📌جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش:
سلام علیکم
طلبه درس خارج هستم در مورد نظام اندیشه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بدین.
جایگاه روش تربیت در این طرح چیه؟ خصوصا جهت کاربردی اون نه صرف تحلیل
اون هم به نسبت چهار سطح مطرح شده در طرح.
https://eitaa.com/usul121
@mohkamatqom
آشنایی با نظام جامعه اندیشه.m4a
19.08M
📌 معرفی نظام جامع اندیشه اسلامی
🎤استاد حجه الاسلام سید مهدی موسوی(زید عزه)
مخاطب: استادان حوزه علمیه اصفهان
قم: ۴ اسفند (دوم شعبان) ۱۴۰۱
مجمتع دارالولایه جمکران
https://eitaa.com/usul121
@mohkamatqom
1.11M
📌 جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
بخش دوم:
پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسشها:
در مورد نکته دوم که فرمودید این سوال:
آیا نظامات اندیشه در بستر نظام تربیتی و روش تربیتی مطرح شده؟
وروش شناخت ما از دامان این نظام و روش برخاسته؟
یا فقط روش شناخت ما استدلال و برهان است
در مورد نکته سوم هم این سوال:چگونگی پیاده شدن نظام اخلاقی در خانواده و جامعه؟
و تفاوت ونسبت بین نظام اخلاقی و نظام تربیتی؟
@mohkamatqom
994.9K
📌 نقش #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی در مطالعه بهتر آثار متفکران انقلاب
🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش:
حاج آقا در مورد اون مسئله ای که در مسجد حوزه چهار باغ مطرح کردم یک سوالی داشتم
اینکه چگونه می توانیم این نظام جامع اندیشه را در سیر مطالعاتی حضرت اقا پیاده و اجرا کنیم ؟
خیلی ممنون
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@mohkamatqom
859.1K
📌 نقش #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی در ورود طلاب به عرصه تولید علوم انسانی
🎤پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش:
با سلام
برای طرح نظام اندیشه اسلامی خدمتتون پیام میدم.
دنبال یه طرح هستم تا بتونم بر اساسش جلو برم برای رسیدن به تولید علوم انسانی اسلامی
امکانش هست لطف بفرمائین و در این باره راهنمایی بفرمائین 🙏🏻😊🌺
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@mohkamatqom
موسسه محکمات
📌جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی پاسخ حجه الاسلام سید مهدی موسوی به این پرسش: سلا
🔱 جایگاه روش تربیت در طرح #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
⚜طرح نظام جامع اندیشه اسلامی مبتنی بر یک نگاه تربیتی به دین و معارف اسلامی است و معتقد است که اگر ما می خواهیم مخاطب مان اعتدال در اندیشه و رفتار خود داشته باشد طبیعتا باید یک نظمِ فکریِ جامع نسبت به کل معارف اسلامی داشته باشد تا بتواند اصل را از فرع جدا کند، بنیاد ها را از فروعات تشخیص دهد و بر اساس آن اصول و بنیاد ها حیات اجتماعی خود را سامان دهد.
⚜در طرح نظام جامع اندیشه اسلامی به لحاظ محتوایی هم تربیت لحاظ شده است و روش تربیت همان بازگشت کثرات به وحدت است؛ به این معنا که بسیاری از مشکلات و آسیب هایی که امروز جامعه اسلامی و افراد به آن گرفتار هستند ناشی از این است که گرفتار کثرتی در برنامه ها، ایده ها، آرمان ها و نگرش های نسبت به دین و معارف دینی هستند و خود این کثرت به نوعی حیرت و تشتت رفتاری و اندیشه ای را به همراه می آورد؛ اما اگر بتوانیم به مخاطب نشان دهیم که کل دستگاه اسلام برای اقامه #توحید است و همه معارف دین ذیل توحید است و انسان باید توحید را در جان و دل و ذهن و فکر خودش درونی سازی کند ، این #جهان_بینی_توحیدی و #انسان_شناسی_توحیدی و نظام اخلاقی و اجتماعی توحیدی ارکانی برای #تربیت_توحیدی انسان می شوند.
بنابراین در نظام اندیشه اسلامی یک #جهان_معنایی_توحیدی خلق می شود که اگر انسان در درون این جهان معنایی توحیدی خودش را بیابد، به صورت یکجا آن معارف تربیتی اسلام در جان او تجلی پیدا می کند، که این همان مبنایی است که حضرت امام خمینی(رحمه الله) در دستگاه تربیتی خودشان بیان کرده اند و همچنین علامه طباطبایی(رحمه الله) در جلد اول المیزان ذیل تفاوت میان دستگاه تربیتی یونان و انبیا و قرآن ، به دستگاه تربیتی توحیدی اشاره می کنند.
⚜ به صورت خاص یکی از نظاماتِ نظام جامع اندیشه اسلامی همان نظام اخلاقی و تربیتی انسان است که ابتدا به صورت #نظام_اخلاقی ترسیم می شود و بعد در #نظام_خانوادگی این نظام اخلاقی پیاده میشود و شخص بر اساس آن تربیت می شود و همچنین در #نظام_اجتماعی نشان داده می شود که این انسان به عنوان یک کنشگر اخلاقی، یک کنشگر مجاهد و مسئول در برابر خود، خدا و طبیعت چگونه باید جامعه پیرامون خودش را سامان دهد. در بخش دوم نظام جامع اندیشه اسلامی که بخش نظامات اندیشه اسلامی است محوریت تربیت اسلامی رعایت شده است و حتی در نظام اجتماعی هم فرهنگ به عنوان اساس حیات اجتماعی معرفی شده است.
⚜ در مبحث #تطبیقات نظام جامع اندیشه اسلامی به دنبال این هستیم که انسان را در متن تاریخ و در نسبت وجودی با انبیا الهی و اتصال وجودی با اهل بیت معصومین و علمای بزرگ اسلام از یک سو و از سوی دیگر در گسست از #جبهه_باطل و گسست از جریانی که در برابر حق قرار دارد، ترسیم کنیم؛ یعنی کنشگری انسان و مسئولیت پذیریِ او یا در اتصالِ با #جبهه_حق است که ادامه جبهه حکما و فقها و در ادامه جبهه ائمه معصومین(علیهم السلام) و ادامه #نهضت_تکاملی_انبیا قرار دارد یا گسست از اینها پیدا می کند و در جبهه باطل قرار می گیرد.
این فضایی است که بر کلِ نظام جامع اندیشه اسلامی از حیث تربیت حاکم است، خلاصه اینکه یک جهان معنایی و یک دستگاه توحیدی را پیشنهاد می دهد که در صدر و ذیل آن #عقلانیت و #مسئولیت نهفته است.
✍نگارش: محمد چیت ساززاده
@mohkamatqom